U.2011.313V
TFA2011.91/1
V.L.D. 12. oktober 2010 i anke 10. afd.
B-1827-10
(Annette Dellgren, Poul Hansen,
Henrik Twilhøj).
M (adv. Amdi Møller, Horsens)
mod Ankestyrelsen (Km.adv. v/adv. Sanne Christensen, Kbh.).
Hernings Rets dom 28. juni 2010,
BS 3-580/2010.
Der har medvirket sagkyndige
dommere ved behandling af sagen.
Sagens baggrund og parternes
påstande
Ankestyrelsen har 22. april 2010
ophævet en afgørelse af 25. februar 2010 fra børn og unge-udvalget i
- - - Kommune, hvorefter M's barn, B, født den - - - 2000, skulle
være anbragt uden for hjemmet i medfør af servicelovens § 58, stk.
1, 1. pkt., nr. 1 og nr. 4, med en genbehandlingsfrist på 2 år.
Ankestyrelsen traf i stedet afgørelse om, at B skulle være anbragt
uden for hjemmet i en videreført anbringelse efter lovens § 68 a.
M, der har forældremyndigheden
alene, har i medfør af lov om social service § 169 anmodet om, at
Ankestyrelsens afgørelse indbringes for retten.
M har nedlagt påstand om
hjemgivelse af B.
Ankestyrelsen har påstået
afgørelsen stadfæstet.
Oplysningerne i sagen
Sagen er blev gennemgået på
grundlag af sagsfremstillingen i Ankestyrelsens afgørelse af 28.
april 2010 og Kammeradvokatens redegørelsen af 23. juni 2010.
Ankestyrelsens afgørelse af 22.
april 2010 er sålydende:
»Ankestyrelsen har i møde den
22. april 2010 truffet afgørelse om dit barn B født - - - 2000.
Resultatet er:
• Børn og unge-udvalgets afgørelse
ophæves
• B skal være anbragt uden for
hjemmet i en videreført anbringelse
• Anbringelsen er uden
tidsbegrænsning
Vi pålægger kommunen at iværksætte
dette.
Vi er således kommet til et andet
resultat end børn og unge-udvalget om anbringelse og
genbehandlingsfrist.
På de næste sider kan du læse om
begrundelse, retsregler mv.
. . .
Begrundelsen for afgørelsen om
videreført anbringelse
Vi vurderer, at B, der har været
anbragt i mindst 3 år, har opnået en så stærk tilknytning til
anbringelsesstedet, at det på kortere og længere sigt må antages at
være af væsentlig betydning for B's bedste at forblive på
anbringelsesstedet.
Årsagen til det er, at B klart
viser tilknytning til plejefamilien.
Årsagen er også, at B klart har
givet udtryk for, at hun vil blive boende hos plejefamilien.
Årsagen er desuden, at B har brug
for tryghed, fast struktur og forudsigelighed.
Vi henviser til, at B har været
anbragt i plejefamilien siden 2002.
Vi henviser videre til, at B har
opnået en så stærk tilknytning til plejefamilien, at hun ønsker at
blive boende der. B retter sine positive følelser mod
plejeforældrene, og oplever ubetinget at disse følelser gengældes.
Undersøgelsen tyder klart på, at B både i forhold til plejefamilien
og dens medlemmer oplever det, som der, hvor hun hører til.
Vi henviser til, at B er en sårbar
pige, der har behov for trygge og forudsigelige rammer, for at kunne
fastholde et nært alderssvarende funktionsniveau. B er
følelsesmæssigt en kontrolleret og lidt garderet pige, der har brug
for en høj grad af tryghed og forudsigelighed i relationen til andre
mennesker. Det er vigtigt for, at B kan føle tryghed i anbringelsen,
at hun har sikkerhed for, hvor hun skal bo.
Vi henviser til, at du har svært
ved at skabe et fællesskab med B, selv om du og B har haft samvær
gennem flere år. Du har svært ved at skabe tryghed og
forudsigelighed i samspillet med B.
Vi henviser desuden til, at
indholdet af samværet med dig er aftalt på forhånd af hensyn til B's
behov for faste rammer og struktur.
Oplysningerne om dig fremgår af
udtalelse af 3. februar 2010 fra cand. psych. Steen Basse og sagens
akter.
Oplysningerne om B fremgår af
udtalelse af 26. maj 2005 fra cand. psych. Steen Basse, statusattest
af 5. januar 2010 fra læge Claus Krogh, skoleudtalelse af 15. januar
2010 fra - - -, udtalelse af 28. januar 2010 fra plejefamilien og
udtalelse af 3. februar 2010 fra cand. psych. Steen Basse samt
udtalelse af 25. marts 2010 fra plejefamilien.
Vi har brugt servicelovens regler
om, at børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om, at et barn
eller en ung, der har været anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år,
fortsat skal være anbragt uden for hjemmet i en videreført
anbringelse, hvis barnet eller den unge har opnået en så stærk
tilknytning til anbringelsesstedet, at det på kortere og længere
sigt må antages at være af væsentlig betydning for barnets eller den
unges bedste at forblive på anbringelsesstedet. Afgørelser om
videreførelse af en anbringelse efter 1. pkt. skal ikke forelægges
for børn og unge-udvalget til fornyet afgørelse efter § 62.
Begrundelsen for afgørelsen om
at ophæve Børn og unge-udvalgets afgørelse
Vi vurderer, at der er sket en
alvorlig fejl ved sagens behandling i børn og unge-udvalget, og at
fejlen bør medføre, at børn og unge-udvalgets afgørelse er ugyldig.
Årsagen til det er, at børn og
unge-udvalget har truffet en afgørelse, som kommunen ikke har
indstillet til.
Vi henviser til, at børn og
unge-udvalget ikke havde kompetence til at træffe afgørelse om
fortsat anbringelse efter servicelovens § 58, når kommunen havde
indstillet til videreført anbringelse efter § 68 a.
Oplysningerne om dette fremgår af
kommunens indstilling til mødet den 25. februar 2010 og børn og
unge-udvalgets afgørelse af 25. februar 2010.
Vi har brugt reglen i
forretningsordenen for børn og unge-udvalgene og i serviceloven, om
at kommunen skal forelægge sagen for børn og unge-udvalget med en
indstilling om, hvordan sagen skal afgøres.
Bemærkninger
Formålet med kontinuitet i
anbringelsen er at afklare barnets eller den unges stilling og at
barnet får tryghed ved at vide hvor det skal være i mange år
fremover. Den eksisterende anbringelse skal kunne videreføres,
såfremt barnet har været anbragt i mindste 3 år og have opnået en så
stærk tilknytning til anbringelsesstedet, at det på såvel kortere
som længere sigt må antages at være af væsentlig betydning for
barnet eller den unges bedste at forblive på anbringelsesstedet.
Som følge af lovændringen om
kontinuitet i anbringelse er det blevet nødvendigt fremover, at der
administrativt skal foreligger 2 indstillinger fra forvaltningen til
børn og unge-udvalget, når der foreligger en anbringelsessag, hvor
der kan træffes afgørelse om videreført anbringelse efter § 68 a
eller om fortsat anbringelse efter § 58.
Vi gør opmærksom på, at hvis
kommunen vurderer, at der af hensyn til barnet skal være en
repræsentant for kommunen til stede ved samvær, er der tale om
overvåget samvær. Børn og unge-udvalget skal træffe afgørelse om
dette.
Forskellen mellem støttet samvær og
overvåget samvær er bl.a., at der normalt skal laves rapporter om
forløbet af samværet ved overvåget samvær.
Oplysningerne i sagen
Vi har afgjort sagen på grundlag
af:
• Afgørelse af 25. februar 2010,
sendt til dig den 25. februar 2010, fra børn og unge-udvalget i - -
- Kommune om fortsat anbringelse af B
• Klage af 12. marts 2010 fra
advokat Amdi Møller
• De oplysninger, som vi sendte til
din advokat før mødet i Ankestyrelsen, og som er nævnt i
bilagsoversigten.
• Mødet i Ankestyrelsen
Mødet i Ankestyrelsen
Du mødte med advokat Amdi Møller.
Advokat Amdi Møller nedlagde
påstand om hjemgivelse af B, subsidiært nedsættelse af
genbehandlingsfristen.
Advokat Amdi Møller oplyste, at
baggrunden for sagen var din turbulente tilstand, men dette var nu
ændret. B var velanbragt, men anbringelsen ville blive bragt til
ophør på et eller andet tidspunkt. Det ville ikke stride mod B's
sundhed og udvikling om at komme hjem nu. Du var for sagtmodig og
skulle sige mere fra overfor kommunen.
Advokat Amdi Møller fandt, at
genbehandlingsfristen skulle nedsættes, da der var noget ikke
fungerede. Hvis du mandede dig op og gjorde noget, og Ankestyrelsen
ville træffe en tålelig afgørelse, så kunne du, som du var i dag
have B hjemme. Du havde et usselt samvær, da det bl.a. fungerede som
et overvåget samvær. Du trængte til et skulderklap for det, du har
ændret.
Advokat Amdi Møller oplyste, at du
ville samarbejde om de tiltag kommunen vil tilbyde at støtte dig
med.
Advokat Amdi Møller oplyste, at du
opholdt dig i - - - Kommune, hvor du boede hos din mor. Du havde
haft job gennem 3 år og manglede kun et fag, samfundsfag, før du var
uddannet, som - - -. Du var ikke længere misbruger.
Du fandt, at plejefamilien var god
ved B, som havde udviklet sig godt. Du havde gode samvær med B, som
var ked af at tage afsked. Du måtte ikke ringe til B, og du hørte
intet fra plejefamilien. Du hørte heller ikke fra kommunen, som du
havde haft møde med for ca. 5 mdr. siden.
Du ville gerne have B hjem. I
skulle begynde med at have mere samvær, og senere skulle der ske
udslusning med flere hjemmebesøg, før endelig hjemgivelse. Du ville
gerne have, at plejeforældrene fortsatte som aflastningsfamilie.
Du syntes, at det støttede samvær
var træls, da du aldrig var alene med B. Du kunne jo i realiteten gå
med B, men I blev i huset eller gik en tur i haven. Der var ikke
meget, I kunne foretag jer i - - -. Du var ikke klar over, om det
passede, at B havde problemer, og om B var urolig før og efter
samvær, men du oplevede det ikke under mødet. Du fandt, at B var som
de andre børn, og du kunne ikke se hendes vanskeligheder. Du fandt
ikke, at hun havde en hjerneskade, da hun klarede sig godt i skolen.
Du havde ikke længere det usselt
liv, og du var blevet bedre og forstod derfor ikke, at du ikke kunne
se B noget mere. Du syntes ikke, at psykolog Steen Basse kunne
udtale sig om B. Det var problemer med samarbejde med kommunen. Der
var aftalt møde hver 3. måned med kommunen og med plejefamilien, men
kommunen havde endnu ikke indkaldt til møde. Du havde taget mod
tilbud om terapi forløb, men dette var ikke startet.
Ankestyrelsens lægekonsulent har
vejledt om de lægelige spørgsmål i sagen.
Retsregler mv.
Vi har truffet afgørelse efter lov
om social service (serviceloven). Det er lov m. 573 af 24. juni
2005, som senest er bekendtgjort i lovbekendtgørelse m. 941 af 1.
oktober 2009.
Vi henviser til:
• § 65, stk. 4 om Ankestyrelsens
kompetence til at give kommunen pålæg om at iværksætte
undersøgelser, foranstaltninger mv.
• § 68 a om videreført anbringelse
Klage
Du kan klage over vores afgørelse
til retten. Dette gælder afgørelse om videreført anbringelse, der
kan klages over. Du eller din advokat skal henvende jer til os inden
4 uger efter, at du har modtaget vores afgørelse.
. . .«
Kammeradvokatens redegørelse af 23.
juni 2010 er sålydende:
»Påstand
Stadfæstelse af Ankestyrelsens
afgørelse af 22. april 2010.
Sagsfremstilling
Sagsøgeren er 46 år. Sagsøgeren har
forældremyndigheden over B alene. B's fader døde i 2000 af en
blodprop, som følge af misbrug.
B er født den - - - 2000 (bilag 1).
B blev anbragt uden for hjemmet uden sagsøgerens samtykke den 14.
december 2000. B blev anbragt på - - -. B har siden november 2002
været anbragt hos en plejefamilie i - - -.
Sagsøgeren har tillige en voksen
søn, K, der var frivilligt anbragt i årene 1993-1998.
De tvangsmæssige foranstaltninger
har tidligere været prøvet ved Ankestyrelsens afgørelse af 6.
februar 2001, hvilken afgørelse blev stadfæstet ved Vestre Landsrets
dom af 29. juni 2001 (bilag 2), ved Ankestyrelsens afgørelse af 12.
juni 2007 (bilag 3) samt ved børn og unge-udvalget i - - - Kommunes
afgørelse af 18. marts 2009.
Om sagsøgerens uddannelses- og
erhvervsmæssige forhold kan det oplyses, at hun i august 2009
færdiggjorde - - -uddannelsen hos - - - Kommune. Hun arbejdede som
afløser indtil marts 2010, hvor hun blev arbejdsløs.
B blev henvist til en psykologisk
undersøgelse i 2005, da hun havde reageret meget kraftigt i
forbindelse med samvær med sagsøgeren. I den forbindelse afgav
cand.psych. Steen Basse en erklæring af 26. maj 2005 (bilag 4),
hvori det blandt andet blev anført, at B fremstod som et meget sart
barn med et markant behov for voksenstøtte for at kunne klare sig i
den almindelige dagligdag. Selvom om hun på mange områder besad gode
ressourcer, bar hun præg af et meget uensartet og svingende
funktionsniveau. Hun syntes på mange områder at være præget af en
umodenhed og af kognitive vanskeligheder, der uden betydelig støtte
fra voksne kunne gøre det vanskeligt for hende at overskue
sammenhængen i sin dagligdag. Hun var meget påvirkelig af
forandringer i de daglige rutiner. I situationer, der var præget af
tvetydighed, og hvor B manglede tydelige pejlemærker i forhold til,
hvordan situationen skulle forstås, blev det meget svært for hende
at afstemme sin adfærd og sine reaktioner efter situationen. Hun
havde især betydelige vanskeligheder i forhold til at bearbejde
følelsesmæssige påvirkninger hensigtsmæssigt.
I en statusattest af 5. januar 2010
ved læge Claus Krogh (bilag 5) er det anført, at B's fysiske og
psykiske velbefindende blev vurderet som værende godt.
Den 7. januar 2010 blev der afholdt
en børnesamtale med B (bilag 6). B gav udtryk for, at hun helst
ville blive boende hos plejeforældrene.
I en skoleudtalelse fra - - - af
15. januar 2010 (bilag 7) er det anført, at B var en sårbar pige,
som var meget påvirkelig over for ændringer. Hun havde stor tryghed
i klassen og tillid til både børn og voksne. Fra skolens side var
det observeret, at der havde været en stadig og positiv udvikling -
både socialt og fagligt siden starten af 2. klasse.
Af en udtalelse af 28. januar 2010
fra plejemor - - - (bilag 8) fremgår det blandt andet, at B havde
det godt med sig selv. Hun var i balance med sig selv, når hverdagen
gik som den plejede - i roligt tempo og uden stress. B var vellidt
blandt klassekammeraterne og andre børn, og hun var begyndt at kunne
mærke, hvilke børn hun ikke trivedes med. B havde stadig brug for
megen vejledning i hverdagen. Der skulle være rammer, grænser, vises
tålmodighed og kærlighed, og der skulle være en rolig atmosfære. B
reagerede kraftigt, hvis der opstod situationer, hvor
plejeforældrene ikke var i ro og balance. B reagerede meget på
forandringer eller uforudsete ting, der skete i hverdagen. Om
samværet med sagsøgeren er det anført, at B blev vred eller trist,
når hun fik at vide, at hun skulle til samvær. Hun sov efterfølgende
uroligt og gik mange gange på toilettet.
Den 28. januar 2010 er der
udarbejdet en handleplan for sagsøgeren (bilag 9). Samme dato er der
udarbejdet en handleplan for B (bilag 10).
Cand.psych. Steen Basse afgav den
3. februar 2010 en erklæring angående en psykologisk undersøgelse af
B (bilag 11). I den sammenfattende vurdering anføres det blandt
andet, at B på baggrund af den aktuelle psykologiske undersøgelse
fremstod som en på mange områder alderssvarende 9-årig pige.
Intellektuelt placerede B sig fortsat inden for normalområdet.
Kognitiv prægedes B fortsat af vanskeligheder ved at skabe sig
overblik og ved at skabe en sammenhængende og meningsfuld forståelse
af de indtryk, hun blev udsat for. B's vanskeligheder havde den
betydning, at hun for at kunne udnytte sine intellektuelle og
kognitive ressourcer bedst muligt havde brug for at befinde sig i
rimeligt tydelige og forudsigelige sammenhænge. Især i forhold til
de følelsesmæssige krav og forventninger, der rettedes mod hende,
skulle det være tydeligt for hende, hvad der forventedes, og hvad
hun kunne forvente. Følelsesmæssigt var B fortsat en sårbar pige.
Herudover anføres:
»Der er på grundlag af den
psykologiske undersøgelse ingen tvivl om, at B er knyttet til sine
plejeforældre. Det er mod plejeplejeforældrene B retter sine
positive følelser, og fra hvem hun helt tydeligt og ubetinget
oplever disse følelser gengældt. Samtaler med og undersøgelse af B
tyder helt klart på, at hun både i fht. plejefamilien og
plejefamiliens medlemmer, og i fht. det daglige miljø hun befinder
sig i, oplever det som der hvor hun hører til. Som det fremgår af
observationerne af samspillet mellem B og plejeforældrene, så har
plejeforældrene tydeligvis både et godt kendskab til B og hendes
måde at reagere på, og til hendes livsverden. Observationerne gav
indtryk af, at både B og plejeforældrene har udviklet et sådan
kendskab til hinanden, at de i samspillet reagerede ud fra
forholdsvis sikre forventninger om hvordan den anden part vil
reagere, og gik de lidt galt af hinanden, som da plejeforældrene
blev for drillende, så var de hurtige til at justere ind.
Den psykologiske undersøgelse tyder
modsat på, at B ikke oplever sig knyttet til sin mor. Hun oplever
ikke positive følelser fra moderens side rettet mod sig, hun oplever
tværtimod grundlæggende sin mor som temperamentsfuld og vredladen,
og dermed uforudsigelig i kontakten. B synes heller ikke selv at
rette positive følelser mod sin mor, men synes snarere at opleve
kontakten med moderen som følelsesmæssigt vanskeligt at håndtere.
Observationerne af samspillet
mellem B og moderen tyder efter min vurdering på, at B generelt
oplever sig usikker i samspillet med moderen, men hun forsøgte under
observationerne at samarbejde og tilpasse sig situationen. B's mor
gjorde formelt ikke noget der set udefra kunne opleves som truende
for B, men hun formåede på den anden side heller ikke at skabe den
tryghed og forudsigelighed som B har brug for, og som er grundlaget
for, at en tryg relation kan udvikles.
. . .
B har for at kunne fortsætte den
positive udvikling behov for, at de rammer hun nu fungerer i kan
fastholdes. B's udvikling må efter min vurdering i høj grad ses som
et resultat af, at det er lykkedes at skabe en tryg og forudsigelig
dagligdag for hende, men hun reagerer fortsat på forandringer, ikke
i samme omfang som tidligere med en udadrettet adfærd, hun bliver i
stedet, som det beskrives fra skolen, stille og observerende, og
mere opmærksom på de mindre ting. B's reaktionsmønster tyder efter
min vurdering på, at hendes angstniveau fortsat er højt, og at
angsten let vækkes, men hun formår i kraft af trygge og
forudsigelige rammer i det daglige, at kontrollere angsten, hun
overmandes ikke af den og reagerer ikke som tidligere med kaos. Men
det er i fht. B's videre udvikling vigtigt at holde sig for øje, at
hendes klart bedre funktionsniveau må forstås i kraft af de trygge
og på sin vis beskyttende rammer der er omkring hende, og ikke som
et udtryk for en alderssvarende evne til følelsesmæssig
forarbejdning.«
Under sagen er der udarbejdet et
tillæg til undersøgelse efter lov om social service § 50 (bilag 12).
Undersøgelsen blev afsluttet den 3. februar 2010.
Til brug for sagens behandling i
børn og unge-udvalget udarbejdede forvaltningen sagsfremstilling og
indstillede, at den fortsatte anbringelse skete i henhold til
servicelovens § 68a (bilag 13).
I møde den 25. februar 2010
besluttede børn og unge-udvalget i - - - Kommune, at B fortsat
skulle være anbragt uden for hjemmet, og genbehandlingsfristen blev
sat til 2 år (bilag 13). Sagsøgeren blev underrettet om udvalgets
beslutning ved brev af 25. februar 2010 (bilag 14). Ved brev af 9.
marts 2010 har advokat Amdi Møller på sagsøgerens vegne påklaget
udvalgets beslutning til Ankestyrelsen (bilag 17).
I forbindelse med, at advokat Amdi
Møller på vegne sagsøgeren ved brev af 26. februar 2010 (bilag 15)
havde anmodet om mere samvær med B fremkom - - - Kommune ved brev af
5. marts 2010 (bilag 16) med sine bemærkninger herom.
Plejemor - - - fremkom den 25.
marts 2010 med supplerende oplysninger (bilag 18). Heri anføres
blandt andet følgende:
»I tiden mellem undersøgelsen af
psykolog Steen Basse, og indtil sagen skulle op i udvalget, havde B
det ikke godt. Hun var meget nervøs, til tider stille og indadvendt.
Andre gange irriteret og grædende. Havde stor behov for tæt kontakt
til os voksne.
B fik besked om afgørelsen fra
sagsbehandleren - - -. B viste stor glæde. Efter samtalen løb hun
hen og gav plejefar et stort knus, og sagde, jeg må blive boende hos
jer.
Lidt senere fortalte hun, at hun er
ked af, at »de« skal snakke om det igen om 2 år. B gav efterfølgende
flere gange udtryk for bekymring over, hvad der så ville ske om 2
år. «
I skoleudtalelse af 5. april 2010
fra - - - (bilag 19) er der ikke beskrevet væsentlige ændringer i
forhold til udtalelsen af 15. januar 2010 (bilag 7).
Sagen blev behandlet i
Ankestyrelsen i møde den 22. april 2010. Ankestyrelsen ophævede
under mødet børn og unge-udvalgets afgørelse og traf i stedet for
afgørelse om, at B skulle være anbragt uden for hjemmet i en
videreført anbringelse, jf. lov om social service § 65, stk. 4, jf.
§ 68a. Ankestyrelsen pålagde samtidig kommunen at iværksætte denne
foranstaltning. Sagsøgeren blev underrettet om Ankestyrelsens
afgørelse ved brev af 28. april 2010 (bilag 20). Ved brev af 29.
april 2010 (bilag 21) har advokat Amdi Møller på sagsøgerens vegne
anmodet om at få Ankestyrelsens afgørelse forelagt for retten til
prøvelse, hvilket er sket ved Ankestyrelsens brev af 6. maj 2010
(bilag 22).
Af forvaltningens journalnotat af
7. juni 2010 (bilag 23) fremgår det, at der er truffet ny afgørelse
vedrørende sagsøgerens samvær med B, jf. lov om social service § 71,
stk. 2.
I forvaltningens journalnotat af
17. juni 2010 (bilag 24) anfører familierådgiver - - - i forbindelse
med Ankestyrelsens anmodninger om undersøgelser af sagsøgeren og B,
at forvaltningen ud fra en drøftelse med psykolog Steen Basse ikke
umiddelbart vurderede, at der var behov for en yderligere udredning
af B. Forvaltningen ville tage endelig stilling hertil efter en
nærmere vurdering fra psykolog Steen Basse. Forvaltningen vurderede,
at der ikke var behov for en psykiatrisk udredning af sagsøgeren i
forbindelse med sagen om anbringelse.
Anbringender
Til støtte for påstanden om
stadfæstelse gøres det gældende, at der ikke er grundlag for at
ophæve Ankestyrelsens afgørelse af 22. april 2010. Der lægges herved
vægt på, at betingelserne i servicelovens § 65, stk. 4 sammenholdt
med § 68a, stk. 1 for en videreført anbringelse af B uden for
hjemmet uden samtykke, er opfyldt.
. . .«
M har forklaret, at hun bor
i - - - i et lejet rækkehus. Hun bor alene. Hendes søn, K, og hans
kone bor 50 meter derfra. Hendes mor bor i - - -. Hun mangler et fag
i uddannelsen som - - -. Det fag starter hun på i uge 35 i - - -.
Hun arbejder som afløser på - - - i - - -. Hun satser på at få
arbejde dér, når hun har færdiggjort sin uddannelse. Det er hendes
mening på sigt at flytte til - - -. Det går godt med K, og hun har
et godt forhold til ham.
Hun har alene 4 timers samvær med B
om måneden i - - -. Det går godt, og de har det godt sammen, men det
er for kort tid til, at man kan lære hinanden rigtigt at kende.
Derudover er B hos hende to gange om året. Der er tale om et støttet
samvær med en person ved navn J. Hun har god kontakt med J. Hun kan
mærke, at B er ked af det, når samværet er ovre. Hun tror, at hun
har B's tillid.
Hvis hun får B hjem, skal hun bo
hos klageren i - - -, indtil de flytter til - - -. Hjemgivelse skal
ske i samarbejde med forvaltningen og ske successivt. Hun vil
samarbejde med forvaltningen i - - - om det. Sagsøgeren vil gerne
beholde plejefamilien som aflastningsfamilie. De tager sig
ordentligt af B. Hun er velanbragt i plejefamilien. Som det er nu,
er det bedst for B at være i plejefamilien, fordi der er så lidt
samvær. Men hvis samværet var udvidet, så klageren og B sås mere,
ville det måske være anderledes. Hun tør ikke sige, om det på sigt
er bedre for B at være hos klageren.
Klageren er sund og rask. Hun har
intet misbrug, og hun har god økonomi.
Rettens begrundelse og afgørelse
Af de grunde, der er anført af
Ankestyrelsen i afgørelsen af 22. april 2010, og da det i dag
fremkomne ikke kan føre til andet resultat, stadfæstes
Ankestyrelsens afgørelse.
Sagens omkostninger ophæves.
Thi kendes for ret:
Ankestyrelsens afgørelse af 22.
april 2010 om, at B, født den - - - 2000, skal være anbragt uden for
hjemmet i en videreført anbringelse, stadfæstes.
- - -
Vestre Landsrets dom.
Retten i Herning har den 28. juli
2010 afsagt dom i 1. instans (- - -).
Påstande:
For landsretten har M gentaget sin
påstand for byretten om, at Ankestyrelsens afgørelse ophæves, og at
B hjemgives.
Ankestyrelsen har påstået byrettens
dom stadfæstet.
Sagens oplysninger:
Kammeradvokaten har den 16.
september 2010 afgivet en supplerende redegørelse til brug for
ankesagens behandling.
Der foreligger desuden følgende
oplysninger:
I journalnotater fra kommunen er
beskrevet forløbet af samvær den 16. juli og 12. august 2010 mellem
M og B.
B's klasselærer har den 9.
september 2010 afgivet en erklæring.
I en udtalelse af 10. september
2010 har B's plejemor beskrevet bl.a. B's dagligdag, hendes trivsel
og hendes reaktion i forbindelse med sit samvær med sin mor.
Forklaringer:
M har supplerende forklaret,
at hun fortsat er i gang med at uddanne sig til - - -. Hun skal til
eksamen i sidste fag i uge 44 i år. Det er hendes opfattelse, at
hendes samvær med B fortsat går godt, således som J også har
beskrevet. Hun vil gerne have B på hjemmebesøg oftere end i dag, så
hun og B kan lære hinanden bedre at kende. Hjemmesamvær er også kun
af 4 timers varighed. Hun er sikker på, at B har det godt hos
plejefamilien, men hun vil alligevel gerne have B hjem at bo hos
sig. Det skal dog ske ved en langsom udslusning, hvor man starter
med et udvidet samvær. Hun har fortsat planer om at flytte til - -
-, når hun er færdig med sin uddannelse, og hun håber at kunne få
arbejde i - - - til den tid. Hun har både sin mor og anden familie i
- - -.
Landsrettens begrundelse og
resultat:
Servicelovens § 68 a blev indsat
ved lov nr. 318 af 28. april 2009. I bemærkningerne til
lovforslaget, forslag nr. 116 af 28. januar 2009, hedder det i
bemærkningerne under lovforslagets formål bl.a.:
»Regeringen vil med dette
lovforslag styrke mulighederne for, at anbragte børn og unge, på
trods af deres individuelle vanskeligheder, kan opnå samme
muligheder for personlig udfoldelse, udvikling og sundhed som deres
jævnaldrende ved at sikre større kontinuitet og stabilitet i
anbragte børns liv. Kontinuitet og stabilitet opnås ved, at de
anbragte børn kommer til at opleve færre genanbringelser, skift,
flytninger og brud i deres tilværelse. Lovforslaget skal medvirke
til, at især de mindre børn, der er anbragt udenfor hjemmet, sikres
mere stabile og trygge rammer i deres første leveår, hvor de helt
centrale kognitive, sociale og adfærdsmæssige kompetencer
grundlægges. Samtidig skal lovforslaget medvirke til, at anbragte
børn og unge, der har opnået en stærk tilknytning til
anbringelsesstedet og anbringelsesstedets omsorgspersoner, ikke skal
kunne hjemgives, hvis det er af væsentlig betydning for barnets
eller den unges bedste at forblive på anbringelsesstedet . . .«
I de særlige bemærkninger til § 68
a er det bl.a. anført:
»For børn og unge, der har været
anbragt mere end 3 år, vil muligheden for at træffe en sådan
afgørelse, når som helst under anbringelsen, medvirke til at give
børn og unge tryghed i anbringelsen, så de ikke skal være usikre på,
om de kan blive boende eller ej, hvis de føler sig tæt knyttet til
anbringelsesstedet.
. . . Det vigtige er, at barnet
eller den unge oplever anbringelsesstedet som sit hjem og føler et
stærkt tilhørsforhold til stedet og de omsorgspersoner, der er på
stedet. Barnet eller den unge kan også være tæt knyttet til andre
børn på anbringelsesstedet, skolen, fritidsaktiviteter mv. Barnet
eller den unges følelsesmæssige tilknytning til en eller flere
personer, er en forudsætning for, men er ikke eneafgørende i forhold
til, at kunne træffe afgørelse efter denne bestemmelse.
. . . Det afgørende er barnets
eller den unges tilknytning til det aktuelle anbringelsessted
sammenholdt med tilknytningen til forældrene.«
Med disse bemærkninger og i øvrigt
af de grunde, som byretten har anført, samt da det, der er
fremkommet for landsretten, ikke kan føre til et andet resultat,
tiltrædes det, at betingelserne i servicelovens § 68 a for fortsat
anbringelse uden for hjemmet i en videreført anbringelse af B er
opfyldt.
Landsretten stadfæster derfor
dommen.
|