Indholdsfortegnelse
1. Forord
2. Oprettelsen af Bibeskæftigelsesnævnet
3. Bibeskæftigelsesnævnets sammensætning og
sekretariat
4. Mødeaktivitet og opgaver i 2007
5. Tilladelse til fast bibeskæftigelse (§
47 a, stk. 1)
5.1. Indledning
5.2. Afgørelser om tilladelse
6. Godkendelse af, at dommere fra de
overordnede retter udpeges til råd og nævn
(§ 47 a, stk. 2)
6.1 Indledning
6.2 Afgørelser om godkendelse
6.2.1. Offentlige råd og nævn
6.2.2. Private råd og nævn
7. Oversigt over dommernes indberetninger om
indtægtsgivende bibeskæftigelse
7.1. Reglerne vedrørende indberetning
7.2. Gennemførelsen af adgangen til
aktindsigt
7.3 Forklaring til oversigten
7.4 Bemærkninger i tilknytning til
indberetningen
1.
Forord
Ifølge retsplejeloven § 47 f, stk. 2,
skal Bibeskæftigelsesnævnet hvert år
offentliggøre en redegørelse for sin
virksomhed. Nævnet skal endvidere efter § 47
a, stk. 4, årligt offentliggøre en oversigt
over tilladelser til bibeskæftigelse.
Endelig skal nævnet årligt offentliggøre de
enkelte dommeres indberetninger om
indtægtsgivende hverv bortset fra dommernes
oplysning om indtægten ved de enkelte hverv,
jf. § 47 c, stk. 4. Dette er nævnets første
redegørelse.
Den 5.
marts 2008
På nævnets vegne
Torben Melchior
(formand)
2. Oprettelsen af
Bibeskæftigelsesnævnet
Bibeskæftigelsesnævnet blev oprettet ved
lov nr. 537 af 8. juni 2006 om ændring af
retsplejeloven som led i en ny regulering af
betingelserne for dommeres bibeskæftigelse.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2007.
Nævnets opgaver, der er angivet i
retsplejeloven, er navnlig:
-
behandling af
ansøgninger fra dommere om at påtage
sig fast indtægtsgivende
bibeskæftigelse,
-
behandling af
anmodninger om, at en dommer fra de
overordnede retter (Højesteret,
landsretterne samt præsident og
vicepræsidenterne for Sø- og
Handelsretten) udpeges som medlem af
et offentligt eller privat råd eller
nævn,
-
modtagelse af
indberetninger fra dommere om
indtægtsgivende hverv, og
-
tilsyn med
overholdelse af grænsen for dommeres
indtægter ved bibeskæftigelse.
For yderligere
information om Bibeskæftigelsesnævnet
henvises til
www.domstol.dk/bibeskaeftigelsesnaevnet.
Reglerne om dommeres
bibeskæftigelse, herunder om oprettelse af
Bibeskæftigelsesnævnet og dets opgaver,
findes i retsplejelovens §§ 47-47 f. Loven
findes på Retsinformation
og bygger på betænkning nr. 1465/2005 fra
udvalget om dommeres bibeskæftigelse.
Betænkningen findes på
Schultz Boghandel.
Bibeskæftigelsesnævnet har fastsat sin
forretningsorden ved bekendtgørelse nr. 138
af 13. juli 2007.
Forretningsordenen
kan findes på Retsinformation.
Administrationen af
dommeres bibeskæftigelse er også under den
nye ordning tilrettelagt således, at det er
vedkommende retspræsident, der som
udgangspunkt fører tilsyn med den enkelte
dommers bibeskæftigelse og biindtægter.
Formålet med oprettelsen af
Bibeskæftigelsesnævnet er ifølge lovens
forarbejder (betænkningen s. 96) at
koordinere administrationen af dommernes
bibeskæftigelse.
Nævnet er ikke en del
af den offentlige forvaltning, men et organ
i tilknytning til domstolene, uden dog at
være en del af disse. Dette indebærer, at
nævnets virksomhed ikke er omfattet af
ombudsmandsloven, forvaltningsloven og
offentlighedsloven. Det er imidlertid
forudsat i forarbejderne, at nævnet følger
de væsentligste retssikkerhedsgarantier i
forvaltningsloven, fx regler om partshøring
(betænkningen s. 122-123).
Offentlighedens
interesse i at være orienteret om dommernes
bibeskæftigelse og hensynet til åbenhed og
gennemsigtighed er tilgodeset bl.a. ved, at
to af nævnets medlemmer er repræsentanter
for offentligheden samt ved de årlige
redegørelser for nævnets virksomhed.
3.
Bibeskæftigelsesnævnets sammensætning og
sekretariat
Bibeskæftigelsesnævnet har følgende
sammensætning:
-
Højesteretspræsident Torben
Melchior (formand)
-
Præsident for
Vestre Landsret Bjarne
Christensen (næstformand)
-
Præsident for
Østre Landsret Bent Carlsen
-
Præsident
for Retten i Nykøbing Falster Henrik
Linde – indstillet af de øvrige
retspræsidenter
-
Dommer
i Københavns Byret Jørgen Lougart –
indstillet af Den Danske
Dommerforening
-
Professor Niels
Blomgren-Hansen, Copenhagen Business
School – indstillet af
Rektorkollegiet
-
Professor, dr.
pæd. Ove Korsgaard, Danmarks
Pædagogiske Universitet – indstillet
af Dansk Folkeoplysnings Samråd
Fakultetsdirektør Kim
Brinckmann er suppleant for Niels
Blomgren-Hansen, og landsformand for DGI,
Søren Møller, er suppleant for Ove
Korsgaard.
Bibeskæftigelsesnævnets
sekretariatsopgaver varetages af Højesteret,
jf. retsplejelovens § 47 f, stk. 3. Indtil
den 30. oktober 2007 var dommerfuldmægtig
Søren Stig Andersen sekretær for nævnet, og
fra den 1. november 2007 har
dommerfuldmægtig Dorthe Kirkeby Jensen været
dets sekretær. Sekretariatsopgaverne
varetages af dommerfuldmægtigen ved siden af
fuldmægtigens øvrige opgaver i Højesteret.
4.
Mødeaktivitet og opgaver 2007
Nævnet har i 2007 afholdt 7 møder.
Enkelte sager om tilladelse til fast
bibeskæftigelse, der efter nævnets praksis
ikke har givet anledning tvivl, er blevet
afgjort af formanden alene, jf. § 7, stk. 1,
i nævnets forretningsorden.
I 2007 har
Bibeskæftigelsesnævnet behandlet 28
ansøgninger fra dommere om at påtage sig
fast indtægtsgivende bibeskæftigelse, der
alle er blevet imødekommet.
Nævnet har endvidere
behandlet 10 anmodninger om, at dommere fra
de overordnede retter udpeges til råd og
nævn. Nævnet har i de fleste tilfælde
godkendt udpegningen, men har i nogle
tilfælde gjort godkendelsen tidsbegrænset
eller betinget godkendelsen af udpegning af
en navngiven dommer. I to sager har nævnet
ikke imødekommet anmodninger om udpegning af
højesterets- og landsdommere, men besluttet,
at henholdsvis en landsdommer og en
byretsdommer kunne udnævnes i stedet.
Nævnet har ikke haft
anledning til at udføre tilsynsopgaver m.v.
i 2007. Eventuelle overskridelser af
indtægtsgrænsen vil formentlig tidligst
blive aktuelle efter udløbet af den første
3-årsperiode, dvs. i 2010.
Nævnet har i januar
2008 modtaget indberetninger vedrørende
dommernes bibeskæftigelse i 2007.
Indberetningerne er i modsætning til
tidligere år afgivet på excel regneark af
alle dommere. Nævnet har sammen med GKR
Solutions I/S og Domstolsstyrelsen arbejdet
på, at indberetninger for de kommende år kan
ske elektronisk, og nævnet forventer, at det
nye system kan anvendes ved indberetninger
for 2008.
Resultatet af
indberetningerne fremgår af pkt. 7 nedenfor.
Oversigt over
tilladelser og godkendelser fordelt på de
enkelte hverv
Kategori |
§ 47 a, stk. 1 |
§ 47 a, stk. 2 |
|
|
Godk. |
Afslag |
A.
Offentlige råd og nævn |
3 |
7 |
|
B.
Særlige domstole[1] |
|
|
|
C. Lovforberedende udvalg[2] |
|
|
|
D. Private voldgifter[3] |
|
|
|
E.
Faglige voldgifter[4] |
|
|
|
F.
Private klage- og ankenævn |
3 |
1 |
2 |
G. Forfattervirksomhed[5] |
4 |
|
|
H. Bestyrelseshverv |
7 |
|
|
I. Undervisning og censur |
6 |
|
|
J. Diverse |
5 |
|
|
I alt |
28 |
8 |
2 |
[1] Hvervet kræver ikke nævnets
tilladelse, da dommerdeltagelse vil være
bestemt ved lov.
[2] Hvervet kræver normalt ikke
tilladelse, da det ikke er en varig
bibeskæftigelse.
[3] se note 2.
[4] se note 2.
[5] Den virksomhed, der kræver
tilladelse, vil typisk bestå i hverv som
redaktør eller konsulent.
5. Tilladelse til
fast bibeskæftigelse
5.1. Indledning
Efter retsplejelovens § 47 a, stk. 1,
skal en dommer søge om tilladelse, inden
vedkommende påtager sig fast indtægtsgivende
bibeskæftigelse. Kravet om tilladelse
omfatter kun dommeres faste bibeskæftigelse.
Dette indebærer, at bibeskæftigelsen må have
en vis varig karakter. Fx vil medlemskab af
ad hoc voldgiftsretter ikke kræve
tilladelse. Endvidere fremgår det af
bestem-melsen, at nævnets tilladelse ikke er
påkrævet, når det er bestemt ved lov, at
hvervet skal varetages af en dommer.
Ifølge
lovforarbejderne bør nævnet følge den
praksis, Præsidentrådet fulgte efter den
tidligere tilladelsesordning. Det vil sige,
at der skal ske en prøvelse af, om
bibeskæftigelsen giver anledning til
habilitetsmæssige problemer eller på anden
måde efter sin art ikke vil være forenelig
med dommer-hvervet. Derimod er det som
udgangspunkt ikke hensigten, at en
ansøg-ning skal kunne afslås alene med den
begrundelse, at en dommers samlede
bibeskæftigelse ønskes begrænset. Ønsket om
at undgå, at en dommer har for omfattende
bibeskæftigelse, er i stedet tilgodeset ved
retsplejelovens § 47 b, der lægger et loft
over de samlede indtægter, som en dommer
over en 3-årig periode må have fra
bibeskæftigelse.
Bibeskæftigelsesnævnet
har truffet 28 afgørelser om tilladelse til
fast ind-tægtsgivende bibeskæftigelse. I
flere sager har nævnet fundet det påkrævet
at indhente supplerende oplysninger om
hvervets art. Dette er fx sket, hvor det i
sager om tilladelse til medlemskab af en
fondsbestyrelse har været nødvendigt at
undersøge, om der er tale om en
erhvervsdrivende fond og karakteren af en
evt. erhvervsvirksomhed, idet en dommer som
udgangs-punkt ikke kan være medlem af
bestyrelsen for en erhvervsdrivende fond,
jf. betænkning 1465/2005 s. 23.
Nævnet har i 2007
imødekommet alle ansøgninger om tilladelse
til fast indtægtsgivende bibeskæftigelse.
Nævnet har drøftet
fremgangsmåden, hvis en hvervgiver ønsker,
at en byretsdommer skal udpeges til
et råd eller nævn. Det er hensigtsmæssigt,
at spørgsmålet om udpegning af en
byretsdommer kan forelægges for
Bibeskæftigelsesnævnet, inden
Domstolsstyrelsen anmodes om at udpege en
dommer.
5.2. Afgørelser
efter rpl. § 47 a, stk. 1
Nævnet har i 2007 givet tilladelse til
alle ansøgninger om tilladelse til fast
indtægtsgivende bibeskæftigelse. Der er
givet følgende tilladelser:
A. Offentlige
råd og nævn
Tilladelse til, at en højesteretsdommer
kunne påtage sig hvervet som formand for
Ophavsretslicensnævnet i en periode på 5
år (J. nr. 2007-32-13). Hvervet er også
omtalt under pkt. 6.2.1.
Tilladelse til at en
landsdommer kunne påtage sig hvervet som
formand for Klagenævnet for vidtgående
specialundervisning i en periode på 4 år
(J. nr. 2007-32-19). Hvervet er også
omtalt under pkt. 6.2.1.
Tilladelse til, at en
byretsdommer kunne påtage sig hvervet som
formand for Taksationskommissionen for
Vejle i en periode på 5 år (J. nr.
2007-32-20).
B. Særlige
domstole
Disse hverv kræver ikke nævnets
tilladelse, da dommerdeltagelse typisk vil
være bestemt ved lov.
C. Lovforberedende udvalg
D. Private
voldgifter
E. Faglige
voldgifter
Disse hverv kræver ikke nævnets
tilladelse, da hvervet typisk ikke er
varigt.
F. Private
klage- og ankenævn
Nævnet har givet tilladelser til,
at en højesteretsdommer og to lands-dommere
kunne påtage sig hverv som suppleanter for
præsidiet for Voldgiftsnævnet for bygge-
og anlægsvirksomhed. Voldgiftsnævnets
formål er bl.a. at administrere voldgift
efter ”VBA-voldgiftsregler 2006”. Til nævnet
er knyttet et præsidium, hvis medlemmer og
suppleanter efter nævnets statut udpeges af
Højesterets præsident. Præsidiets formand,
der er højesteretsdommer, er ifølge
retsplejelovens § 47 a, stk. 3, bemyndiget
til blandt præsidiets juridiske medlemmer og
suppleanter at udpege medlemmer af de
enkelte voldgiftsretter. Præsidiet har
derimod ikke til opgave at løse tvister.
Nævnet fandt, at hvervet som medlem af
præsidiet ikke – udover tilladelse efter §
47a, stk. 1 – kræver tilladelse efter stk. 2
i tilfælde, hvor en dommer fra de
overordnede retter ønsker at påtage sig
hvervet (J. nr. 2007-32-12,
2007-32-18 og 2007-32-24).
G.
Forfattervirksomhed
Tilladelse til, at en byretsdommer kunne
påtage sig hvervet som redaktør for
juridiske artikler i online udgaven af
Den Store Danske Encyklopædi (J. nr.
2007-32-8).
Tilladelser til, at to
landsdommere kunne påtage sig hvervet som
redaktører af Ugeskrift for Retsvæsen
(J. nr. 2007-32-11 og 2007-32-22).
Tilladelse til, at en
byretsdommer kunne havde lejlighedsvis
indtægtsgivende forfatterarbejde med ændring
af en del af det juridiske indhold i
Labor Kontordagbog der udgives af
Forlaget Thomson (J. nr. 2007-32-26).
H.
Bestyrelseshverv
Tilladelse til, at en landsdommer kunne
påtage sig hvervet som medlem af bestyrelsen
for Godfred Birkedal Hartmanns
Familiefond. Fonden udlejede i
overensstemmelse med fundatsen et sommerhus
til stifterens efterkommere. Det anførtes i
tilladelsen, at nævnets tilladelse skulle
søges på ny, hvis fonden måtte udvide den
erhvervsmæssige virksomhed (J. nr.
2007-32-4).
Tilladelse til, at en
byretsdommer kunne påtage sig hvervet som
medbestyrer af Grosserer Harald
Carstensens Mindelegat og
Slagtermester Christian Staunings Mindelegat
(J. nr. 2007-32-16 og 2007-32-17).
Tilladelse til, at en
landsdommer kunne påtage sig hvervet som
medlem af bestyrelsen for Generalkonsul
Jens Olsens Fond (J. nr. 2007-32-23).
Tilladelse til, at en
landsdommer kunne påtage sig hvervet som
medlem af bestyrelsen for Konsul Georg
Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond (J.
nr. 2007-32-25).
Tilladelse til, at en
byretsdommer kunne påtage sig hvervet som
formand for bestyrelsen i Brødrene E., S.
og A. Larsens Legat (J. nr. 2007-32-27).
Tilladelse til, at
byretsdommer kunne påtage sig hvervet som
formand for bestyrelsen for Aalborg
Symfoniorkester (J. nr. 2007-32-28).
I.
Undervisning og censur
Tilladelse til, at en højesteretsdommer
kunne påtage sig hvervet som censor
ved de juridiske uddannelser på
Københavns Universitet, Aarhus Universitet
samt Syddansk Universitet for en periode på
3 år (J. nr. 2007-32-1, 2007-32-2 og
2007-32-3).
Tilladelse til, at en
byretsdommer kunne varetage lejlighedsvis
undervisning, løbende opgaverettelse,
udarbejdelse af eksamensopgaver, ajourføring
af materiale m.v. hos
Advokatsekretærernes Grund- og
Efteruddannelse ApS/ Erhvervsjuridisk
Uddannelsescenter (J. nr. 2007-32-5).
Tilladelse til, at en
landsdommer kunne påtage sig hvervet som
underviser for Domstolsstyrelsen (J.
nr. 2007-32-14).
Tilladelse til, at en
landsdommer kunne påtage sig hvervet som
underviser på den af rigsadvokaten
arrangerede grunduddannelse for
nytiltrådte politifuldmægtige (J. nr.
2007-32-15).
J. Diverse
Tilladelse til, at en landsdommer kunne
fortsætte hvervet som forligsmand ved
Statens Forligsinstitution for en periode på
3 år (J. nr. 2007-32-6)
Tilladelser til, at to
landsdommere og en byretsdommer kunne
fortsætte hvervet som mæglingsmænd
ved Statens Forligsinstitution for en
periode på 3 år (J. nr. 2007-32-9,
2007-32-10 og 2007-32-29).
Tilladelse til, at en
højesteretsdommer kunne påtage sig hvervet
som forligsmand ved Statens
Forligsinstitution, for det tilfælde, at
Arbejds-retten måtte ønske at indstille til
genudnævnelse for en periode på 3 år (J. nr.
2007-32-21).
6. Godkendelse af,
at dommere fra de overordnede retter udpeges
til råd og nævn
6.1. Indledning
Hverv som medlem af et offentligt eller
privat råd kan ifølge retspleje-lovens § 47
a, stk. 2, kun varetages af dommere fra de
overordnede retter (højesteretsdommere,
landsdommere, præsidenten og
vicepræsidenterne for Sø- og Handelsretten),
hvis det er bestemt ved lov eller godkendt
af Bibeskæftigelsesnævnet. Nævnets
godkendelse kan begrænses til at gælde for
en bestemt dommer eller for et bestemt
tidsrum. Baggrunden for reglen er et ønske
om spredning af dommernes bibeskæftigelse.
Det er i
lovforarbejderne (Folketingstidende 2005-06
tillæg A s. 3868) forudsat, at
Bibeskæftigelsesnævnet efter en
overgangsperiode som altovervejende
hovedregel alene får til opgave at meddele
tilladelse til, at dommere fra de
overordnede retter varetager hverv i
private råd og nævn, idet lovgiver – i
hvert fald på længere sigt – må formodes at
gøre op med spørgsmålet om deltagelse af
sådanne dommere i offentlige råd og nævn.
Efter lovforarbejderne
skal nævnets stillingtagen særligt ske under
hensyntagen til, om – og i bekræftende fald
i hvilket omfang – det pågældende råds eller
nævns afgørelser omfatter principielle
spørgsmål eller på anden måde involverer
betydelige interesser. Nævnet skal endvidere
tage hensyn til, om flere dommere indgår i
et formandskab, idet en sammensætning med
dommere fra flere instanser i bekræftende
fald særligt skal overvejes.
Nævnet skal som
udgangspunkt vurdere en ansøgning om
deltagelse af dommere fra de overordnede
retter i offentlige og private råd og nævn
generelt. Det vil sige, at der meddeles
tilladelse til, at hvervet i det pågældende
nævn eller råd fremover skal kunne besættes
af en sådan dommer. Godkendelse kan dog
begrænses til at gælde for en bestemt dommer
eller for et bestemt tidsrum, i tilfælde
hvor der ikke generelt er behov for en
dommer fra de overordnede retter, men hvor
hensynet til fx særlig sagkundskab eller
kontinuiteten i rådets eller nævnets arbejde
taler for, at det godkendes, at en bestemt
dommer varetager hvervet.
Disse sager kan give
anledning til vanskelige overvejelser, hvor
nævnet ofte har måttet indhentet supplerende
materiale for at danne sig et indtryk af
karakteren af det pågældende nævn eller råds
sager. Som anført er det forudsat, at
lovgiver med tiden tager udtrykkelig
stilling til spørgsmålet for så vidt angår
offentlige nævn og råd. De pågældende
ministerier har da også i flere tilfælde
oplyst, at man vil søge spørgsmålet
lovreguleret. Nævnet har i andre tilfælde
henledt ministeriets opmærksomhed på det
ønskelige heri.
Bibeskæftigelsesnævnet
har i 8 tilfælde godkendt, at dommere fra de
overordnede retter udpeges til råd og nævn.
Det drejede sig i 7 af tilfældene om
offentlige råd og nævn. I nogle af sagerne
har Bibeskæftigelsesnævnet begrænset sin
godkendelse til at angå en bestemt dommer
og/eller et bestemt tidsrum.
I to sager, der
vedrørte private råd og nævn, har
Bibeskæftigelsesnævnet ikke imødekommet
anmodningerne, men i stedet fundet, at
dommere fra underliggende instanser kunne
udpeges.
6.2. Afgørelser
efter rpl. § 47 a, stk. 2.
Bibeskæftigelsesnævnet har i 2007
truffet afgørelse i følgende sager:
6.2.1. Offentlige
råd og nævn
Tilladelse til, at en landsdommer kunne
udpeges som formand for Klagenævnet for
vidtgående specialuddannelse for en
periode på 4 år (J. nr. 2007-42-1). I
afgørelsen, der gav anledning til tvivl,
anføres bl.a.:
”Nævnet lægger til
grund, at Klagenævnet for vidtgående
specialundervisning træffer nogle
principielle afgørelser, herunder
vedrørende forvaltningsretlige
spørgsmål. Det er imidlertid ikke muligt
at vurdere omfanget af sådanne
afgørelser. Det lægges endvidere til
grund, at den udvidelse af klagenævnets
kompetenceområde, der er trådt i kraft
den 1. januar 2007, formentlig vil
påvirke antallet og arten af
principielle afgørelser.
Afgørelsen giver
derfor anledning til tvivl. Dette
skyldes, at Bibeskæftigelsesnævnet på
det foreliggende grundlag ikke finder
det godtgjort, at betingelserne for
varigt at tillade udpegning af en
landsdommer som formand for klagenævnet
er opfyldt, men at det ikke kan
udelukkes, at der navnlig med udvidelsen
af klagenævnets kompetenceområde den 1.
januar 2007, hvis betydning for antallet
og karakteren af klagenævnets afgørelser
endnu ikke kendes, kan være grundlag for
at give tilladelse. Nævnet finder det
derfor hensigtsmæssigt at give en
tidsbegrænset tilladelse for en periode
svarende til beskikkelsesperioden på 4
år. Efter udløbet af perioden vil der
formentlig være grundlag for en endelig
stillingtagen til spørgsmålet om
udpegning af en landsdommer som formand.
Nævnet har herved også taget i
betragtning, at byretsdommere da – som
følge af domstolsinstansreformen, som
trådte i kraft den 1. januar 2007 – vil
have opnået erfaring med behandling af
sager om forvaltningsretlige spørgsmål.”
Tilladelse til, at en
højesteretsdommer kunne udpeges som formand
for Ophavsretslicensnævnet.
Kulturministeriet havde oplyst, at
ministeriet i begyndelsen af 2008 ville
fremsætte forslag om ændring af
ophavsretsloven, således at det fremover vil
følge af loven, at formanden skal være
højesteretsdommer (J. nr. 2007-42-2).
Tilladelse til, at en
højesteretsdommer kunne udpeges som formand
for Datarådet. Det er i forarbejderne
til persondatalovens § 55, stk. 3, anført,
at formandsposten hidtil havde været beklædt
af en højesteretsdommer, og at denne praksis
i videst muligt omfang burde opretholdes.
Nævnet fandt, at det ikke herved var
”bestemt ved lov”, at en højesteretsdommer
skulle være formand, jf. retsplejeloven §
47a, stk. 2, 1. pkt., og at nævnets
godkendelse derfor var nødvendig (J. nr.
2007-42-3).
Tilladelse til, at en
landsdommer kunne udpeges som formand for
Byfornyelsesnævnet for Region Hovedstaden
for en periode på 4 år. Den pågældende
dommer havde tidligere været henholdsvis
formand og suppleant for formanden i et
byfornyelsesnævn. Der forelå ikke nærmere
oplysninger om, i hvilket omfang
byfornyelsesnævnet træffer principielle
afgørelser. Bibeskæftigelsesnævnet fandt
imidlertid, at kontinuitetshensyn samt den
omstændighed, at der var tale om et nyt
sagsområde for den forvaltningsmyndighed,
der ønskede landsdommeren udpeget, gav
grundlag for at godkende, at landsdommeren
varetog hvervet som formand for en begrænset
periode svarende til den maksimale
beskikkelsesperiode på 4 år. Hvis
statsforvaltningen efter udløbet af denne
periode og den hermed opnåede indsigt i
nævnets opgaver fortsat mente, at der var
behov for udpegning af en landsdommer, kunne
spørgsmålet på ny forelægges for
Bibeskæftigelsesnævnet (J. nr. 2007-42-4).
Godkendelse af, at en
landsdommer kunne udpeges som næstformand i
Disciplinærnævnet for Statsautoriserede
og Registrerede Revisorer i en periode
på 1 år. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
havde oplyst, at styrelsen i
folketingssamlingen 2007-08 forventede, at
der blev fremsat forslag til ny revisorlov,
der bl.a. ville indeholde en bestemmelse om,
at et medlem af formandskabet skulle være
landsdommer (J. nr. 2007-42-5).
Godkendelse af, at
formandskabet for Klagenævnet for Udbud
kunne udvides med to landsdommere, samt
imødekommelse af anmodningen om
genudnævnelse af tre landsdommere som
medlemmer af formandskabet. Efter udvidelsen
vil klagenævnets formandskab bestå af fem
landsdommere og to byretsdommere.
Bibeskæftigelsesnævnet henstillede, at
spørgsmålet om deltagelse af dommere fra de
overordnede retter reguleres ved en kommende
ændring af loven om Klagenævnet for Udbud
(J. nr. 2007-42-7 og 2007-42-10).
6.2.2. Private
klage- og ankenævn
Der blev ikke givet tilladelse til, at
en landsdommer kunne udpeges som formand for
e-handelsfondens klageinstans. Nævnet
kunne derimod tillade, at en byretsdommer
varetog hvervet (J. nr. 2007-42-6).
Der blev ikke givet
tilladelse til udpegning af en
højesteretsdommer som formand for Danske
Ejendomsprojektudbyderes Brancheforenings
(DEB) klagenævn. Under hensyn til, at
sagerne for klagenævnet typisk vil dreje sig
om betydelige værdier og komplicerede
juridiske problemer, kunne
Bibeskæftigelsesnævnet derimod godkende, at
en landsdommer udpegedes som formand.
Bibeskæftigelsesnævnet fandt endvidere, at
hvervet som næstformand kunne varetages af
en byretsdommer, såfremt DEB ønskede en
dommer udpeget som næstformand (J. nr.
2007-42-8).
7. Oversigt over
dommernes indberetninger om indtægtsgivende
bibeskæftigelse
7.1. Reglerne
vedrørende indberetning
Som nævnt ovenfor under pkt. 2 blev der
ved lov nr. 537 af 8. juni 2006 om ændring
af retsplejeloven indført nye regler om
dommeres bibeskæftigelse. Reglerne trådte i
kraft den 1. januar 2007. De nye regler
indebærer bl.a., at en dommers indtægter ved
bibeskæftigelse fra og med kalenderåret 2007
i gennemsnit over en 3-årig periode ikke må
overstige 50 % af dommerens løn i
hovedstillingen. I den første 3 års periode
(2007 – 2009) gælder dog en grænse på 75 %,
jf. overgangsreglen i lov nr. 537 af 8. juni
2006 § 2, stk. 2. Indtægtsbegrænsningen
gælder dog ikke for indtægter ved
forfattervirksomhed og hverv i særlige
domstole som f.eks. Arbejdsretten og Den
Særlige Klageret. Endvidere omfatter
indtægtsbegrænsningen i de første 3 år efter
tiltrædelsen af hvervet ikke indtægter ved
hverv, hvor det ved lov er bestemt, at
hvervet skal varetages af en dommer. Som
eksempler på sådanne hverv kan nævnes
Advokatnævnet og Flygtningenævnet.
Efter de nye regler
har Bibeskæftigelsesnævnet overtaget
Præsidentrådets opgaver i forbindelse med de
årlige indberetninger af dommernes
bibeskæftigelse. Indberetningerne for 2007
er således modtaget af
Bibeskæftigelsesnævnet, og
Bibeskæftigelsesnævnet står for at
offentliggøre den årlige oversigt over
dommernes indberetninger om indtægtsgivende
bibeskæftigelse.
Efter retsplejelovens
§ 47 c, stk. 1, skal en dommer hvert år
inden 1. februar afgive indberetning til
vedkommende præsident om de indtægtsgivende
hverv og indtægten ved disse hverv, som
dommeren i det forudgående kalenderår har
varetaget ved siden af hovedstillingen.
Indberetningerne omfatter også hverv, der
ikke har medført indtægt i 2007,
hvis der dog er udført vederlagsgivende
arbejde. Er der endnu ikke udført arbejde på
en voldgiftssag, der i sig selv udløser krav
på vederlag, medtages hvervet derimod – i
modsætning til tidligere oversigter - først
i indberetningen, når eller hvis dette sker.
Indberetningen skal
således indeholde oplysning om
I indberetninger om
voldgiftssager skal parternes navne ikke
angives, men derimod
-
navnene på de
advokater eller andre, som har
repræsenteret parterne, og
-
hvorledes
dommeren er udpeget.
Indberetningen
vedrørende hvervets art og hvervgiveren er
undergivet aktindsigt, hvorimod indberetning
vedrørende den enkelte dommeres indtægter
ikke er undergivet aktindsigt, jf.
retsplejelovens § 47 c, stk. 5.
Oplysningerne om antal
og karakter af de enkelte dommeres
bierhverv, men ikke oplysning om
indtægterne, skal retspræsidenten videregive
til Bibeskæftigelsesnævnet, jf. § 47 c, stk.
4, 1. pkt.
7. 2.
Gennemførelsen af adgangen til aktindsigt
Bibeskæftigelsesnævnet lægger de
oplysninger, der er undergivet aktindsigt,
ud på nævnets hjemmeside på internettet,
hvor der er gratis adgang til oplysningerne.
Efter anmodning til vedkommende
retspræsident kan man tillige få en fotokopi
af den enkelte dommers indberetningsskema
bortset fra den del af skemaet, der
indeholder oplysninger om indtægt, men dette
kan kun ske mod betaling af retsafgift efter
retsafgiftslovens § 48.
De oplysninger, der er
indberettet til den enkelte retspræsident,
er sammenfattet i oversigten i pkt. 7.4,
der også indeholder nogle tabeller med
hovedtal. Oversigten omfatter også dommere,
der ikke har haft indtægtsgivende hverv i
2007. Dommerne er i oversigten anført under
den retskreds, hvor de var ansat pr. 31.
december 2007.
7.3. Forklaring til
oversigten
Oversigten er
opstillet på følgende måde:
Højesteret
Østre
Landsret
Vestre
Landsret
Sø-
og Handelsretten
Grønlands
Landsret
Byretter mv.:
(opstillet i alfabetisk rækkefølge)
Retten
på Bornholm
Retten
i Esbjerg
Retten
på Frederiksberg
Retten
på Færøerne
Retten
i Glostrup
Retten
i Helsingør
Retten
i Herning
Retten
i Hillerød
Retten
i Hjørring
Retten
i Holbæk
Retten
i Holstebro
Retten
i Horsens
Retten
i Kolding
Københavns
Byret
Retten
i Lyngby
Retten
i Nykøbing Falster
Retten
i Næstved
Retten
i Odense
Retten
i Randers
Retten
i Roskilde
Retten
i Svendborg
Retten
i Sønderborg
Tinglysningsretten
Retten
i Viborg
Retten
i Aalborg
Retten
i Århus
Der kan søges
oplysninger vedrørende de enkelte ovenfor
nævnte retter (klik ovenfor) eller den
samlede
oversigt.
Om de enkelte kolonner
i oversigten bemærkes:
-
Fm/medl.
Det er her anført, om vedkommende er
formand (F) eller medlem (M). Det
kan også være anført, at vedkommende
er suppleant (S) eller næstformand
(NF).
-
Organisation.
Ved faglig voldgift er her anført
den eller de faglige organisationer,
der er part i sagen, eller som
optræder som mandatar for en part.
-
Afsluttet.
Det er navnlig i voldgiftssager
af betydning at vide, om sagen
verserer, eller om den er afsluttet.
-
VBA
angiver, at udpegningen er foretaget
af formanden for præsidiet for
Voldgiftsnævnet for bygge- og
anlægsvirksomhed.
7.4. Bemærkninger i
tilknytning til indberetningerne
Indberetningerne har
ikke givet retspræsidenterne grundlag for at
statuere, at bibeskæftigelse for nogen
dommer har betydet, at vedkommende ikke har
kunnet opfylde sine forpligtelser i
stillingen som dommer, ligesom der heller
ikke har været grundlag for at statuere, at
bibeskæftigelse har influeret på vedkommende
dommers habilitet som dommer.
Nedenstående tabeller
indeholder hovedtallene i indberetningerne
for 2007.
Indtægter ved
bibeskæftigelse i
2007 |
Uden
Indtægtsgivende
bibeskæftigelse |
Med
Indtægtsgivende
bibeskæftigelse |
Retspræsidenter m.v.
* |
6 |
24 |
Højesteretsdommere |
0 |
18 |
Landsdommere i ØL |
12 |
46 |
Landsdommere i VL |
12 |
25 |
Byretsdommere ** |
113 |
102 |
I alt |
143 |
215 |
Indtægter ved
bibeskæftigelse i 2007 |
Samlede indtægter ved
bibeskæftigelse |
(Heraf samlede
indtægter ved deltagelse i
voldgiftssager) |
Gennemsnitlig indtægt
ved bibeskæftigelse (pr. dommer med
indtægt fra bibeskæftigelse) |
Retspræsidenter m.v.
* |
4.090.927 |
(1.618.049) |
170.455 |
Højesteretsdommere |
13.106.943 |
(5.872.000) |
728.163 |
Landsdommere i ØL |
11.885.422 |
(3.711.986) |
258.379 |
Landsdommere i VL |
5.608.785 |
(1.738.670) |
224.351 |
Byretsdommere ** |
7.586.252 |
(296.200) |
74.375 |
I alt |
42.278.329 |
(13.236.905) |
|
* incl. 2
vicepræsidenter i Sø- og Handelsretten og
landsdommeren i Grønland
** incl. 2 dommere i Sø- og Handelsretten
Biindtægter fordelt
på kvartiler (i oversigten indgår ikke
dommere, der ikke har haft indtægt fra
bibeskæftigelse):
2007 |
Øvre kvartil (kr.) |
Median (kr.) |
Nedre kvartil (kr.) |
Retspræsidenter m.v.
* |
151.461 |
63.741 |
13.909 |
Højesteretsdommere |
1.159.703 |
731.119 |
166.717 |
Landsdommere i ØL |
365.188 |
242.172 |
78.357 |
Landsdommere i VL |
347.642 |
194.188 |
72.028 |
Byretsdommere under
ØL ** |
108.854 |
60.500 |
19.270 |
Byretsdommere under
VL |
90.658 |
59.413 |
23.077 |
* incl. 2 vicepræsidenter i Sø- og
Handelsretten og landsdommeren i Grønland
** incl. 2 dommere i Sø- og Handelsretten
Udviklingen i
højesteretsdommernes biindtægter ses af
denne tabel (beløb i mio. kr.):
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
14,8 |
10,9 |
13,9 |
13,3 |
16,6 |
13,1 |
I betænkningen
vedrørende dommeres bibeskæftigelse (nr.
1465/2005 s. 79) er det skønnet, at
højesteretsdommernes samlede biindtægter med
et loft på 50 %, dvs. efter udløbet af
overgangsperioden, vil være i
størrelsesordenen 8-9 mio. kr. (på grundlag
af lønnen i 2005). Ved anvendelse af
indtægtsbegrænsningen i overgangsperioden
(75 %) ville beløbet være 12,6 mio. kr.
Som det fremgår af
tabellen, var højesteretsdommernes samlede
biindtægter i 2007 13,1 mio. kr. Det må
antages, at biindtægterne i den først del af
overgangsperioden vil være større end i den
sidste del, fordi det kan tage nogen tid at
afvikle bibeskæftigelse. 2007-resultatet ser
derfor ud til at være god overensstemmelse
med udvalgets forventninger på dette punkt.