Lovforslag nr. 78
fremsat den 27. februar
2008 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om
ændring af
retsplejeloven
(Begrænsning af
langvarige sigtelser og
varetægtsfængslinger
m.v.)
§ 1
I
retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr.
1261 af 23. oktober
2007, som ændret ved lov
nr. 67 af 11. februar
2008, foretages følgende
ændringer:
1. Efter § 718
indsættes:
Ȥ 718 a.
Afgørelse om
påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning skal
træffes inden rimelig
tid efter det tidspunkt,
hvor politiet har gjort
sigtede bekendt med
sigtelsen. Er sigtede
varetægtsfængslet, eller
er sigtede under 18 år,
skal en afgørelse om
påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning træffes
hurtigst muligt.
Stk. 2. Er
afgørelse om
påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning ikke
truffet, eller er der
ikke anmodet om retsmøde
med henblik på sagens
behandling som
tilståelsessag i medfør
af § 831, inden 1 år og
6 måneder efter det
tidspunkt, hvor politiet
har gjort sigtede
bekendt med sigtelsen,
skal anklagemyndigheden
skriftligt underrette
sigtede om, hvorpå sagen
beror, og hvornår
afgørelse i sagen kan
forventes truffet. Har
sigtede en forsvarer,
skal genpart af
underretningen sendes
til denne. Der skal ske
underretning på ny, hvis
der 1 år efter den
seneste underretning
fortsat ikke er truffet
afgørelse om
påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning eller
anmodet om retsmøde med
henblik på sagens
behandling som
tilståelsessag i medfør
af § 831.
§ 718 b. Er
afgørelse om
påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning ikke
truffet, eller er der
ikke anmodet om retsmøde
med henblik på sagens
behandling som
tilståelsessag i medfør
af § 831, inden 1 år og
6 måneder efter det
tidspunkt, hvor politiet
har gjort sigtede
bekendt med sigtelsen,
kan sigtede indbringe
sagen for retten.
Stk. 2. Hvis der
efter en samlet
vurdering af hensynet
til den sigtede,
forurettede, sagens
beskaffenhed og
omstændigheder samt
sagens samfundsmæssige
betydning er særlig
grund til at kræve
fremskyndelse af
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet, kan
retten undtagelsesvis
fastsætte en frist
herfor. Fristen skal
være på mindst 3 måneder
og højst 1 år. Hvis
anklagemyndigheden ikke
træffer afgørelse om
tiltalespørgsmålet inden
for den frist, som
retten har fastsat,
anses påtale mod sigtede
for opgivet af
anklagemyndigheden, jf.
dog stk. 3.
Stk. 3. Retten
kan efter anmodning fra
anklagemyndigheden
forlænge en frist
fastsat efter stk. 2 med
højst 1 år ad gangen,
hvis der foreligger
særlige omstændigheder.
Anklagemyndighedens
anmodning skal
fremsættes over for
retten senest 2 uger
inden udløbet af den
frist, som retten
tidligere har fastsat.
Hvis retten ikke finder
grundlag for at forlænge
fristen, anses påtale
mod sigtede for opgivet
af anklagemyndigheden,
medmindre denne træffer
afgørelse om
tiltalespørgsmålet inden
2 måneder fra rettens
afgørelse om ikke at
forlænge fristen.
Stk. 4. Rettens
afgørelse træffes ved
kendelse. Hvis rettens
afgørelse går ud på, at
der ikke skal fastsættes
en frist efter stk. 2,
kan spørgsmålet på ny
indbringes for retten,
dog tidligst 1 år efter
rettens afgørelse.
Stk. 5. Sigtedes
anmodning efter stk. 1
skal indeholde en
adresse, hvortil
meddelelser kan sendes.
Stk. 6. I det
retsmøde, der afholdes
med henblik på
behandling af en
anmodning efter stk. 1,
skal sigtede være til
stede, medmindre retten
bestemmer andet.
Indkaldelse af sigtede
kan ske ved brev til den
i medfør af stk. 5
angivne adresse.
Udebliver sigtede fra et
retsmøde, hvortil
vedkommende er indkaldt,
anses anmodningen for
bortfaldet.
Stk. 7.
Forurettede og eventuel
bistandsadvokat
underrettes om
retsmødet. Underretning
af forurettede kan dog
undlades, når et større
antal personer er
forurettede.«
2. I
§ 724 indsættes
som
stk. 3 :
»Stk. 3. Anses
påtale for opgivet efter
§ 718 b, stk. 2 eller 3,
kan den overordnede
anklagemyndighed, uanset
stk. 2, kun træffe
bestemmelse om, at
strafforfølgning skal
fortsættes, hvis
betingelserne for
genoptagelse i § 975 er
opfyldt.« ...."
Nedenfor gengives uddrag
af lovbemærkningerne,
der vedrører
retsplejelovens § 718 a
og § 718 b.
"...Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige bemærkninger
..."
".... 3.1.
Sigtelser, varigheden af
sagsbehandlingstid mv.
3.1.1. Efter
retsplejelovens § 96,
stk. 2, skal de
offentlige anklagere
fremme enhver sag med
den hurtighed, som
sagens beskaffenhed
tillader, og derved ikke
blot påse, at
strafskyldige drages til
ansvar, men også at
forfølgning af uskyldige
ikke finder sted.
Retsplejeloven
indeholder ikke
herudover særlige regler
om den tidsmæssige
udstrækning af en
sigtelse.
Den
overordnede
anklagemyndighed fører i
henhold til reglerne i
retsplejelovens kapitel
10 tilsyn med den
underordnede
anklagemyndighed. Dette
tilsyn omfatter også den
underordnede
anklagemyndigheds
sagsbehandlingstid,
herunder tilsyn med, at
enhver sag fremmes med
den hurtighed, som dens
beskaffenhed tillader,
jf. retsplejelovens
§ 96, stk. 2. Den
overordnede
anklagemyndighed kan i
medfør af
over-/underordnelsesforholdet
give den underordnede
anklagemyndighed pålæg
om behandling af
konkrete sager. Det
betyder, at
statsadvokaten f.eks.
kan pålægge
politidirektøren at
afslutte
efterforskningen af en
sag, fremme behandlingen
af en sag, tage stilling
til spørgsmål om
tiltalerejsning mv.
En
sigtet kan også klage
til den overordnede
anklagemyndighed over
sagsbehandlingstiden i
en straffesag.
Rigsadvokaten har ved
meddelelse nr. 4/2006
fastsat retningslinjer
for behandlingen af
klager fra sigtede over
sagsbehandlingstiden i
straffesager, som
indgives, før
tiltalespørgsmålet er
afklaret. Klager over
sagsbehandlingstiden i
straffesager er derimod
ikke undergivet
domstolsprøvelse efter
retsplejelovens § 746,
hvorefter retten afgør
tvistigheder om bl.a.
lovligheden af politiets
efterforskningsskridt.
Har
politi eller
anklagemyndighed ikke
fremmet behandlingen af
en sag med den fornødne
hurtighed, vil det efter
omstændighederne kunne
blive tillagt betydning
i forbindelse med en
efterfølgende
strafudmåling. Desuden
vil det kunne give
anledning til reaktioner
fra den overordnede
anklagemyndighed, jf.
ovenfor, og/eller kritik
fra Folketingets
Ombudsmand.
3.1.2. Efter
artikel 6, stk. 1, i Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention
har enhver ret til en
rettergang »inden en
rimelig frist«.
Det
følger af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols
faste praksis, at den
relevante periode, dvs.
den periode der skal
vurderes i forhold til
konventionens krav, i
straffesager begynder at
løbe fra det tidspunkt,
hvor en person er
»anklaget« (»charged«)
for en forbrydelse.
Dette tidspunkt ligger i
mange tilfælde forud for
sagens indbringelse for
domstolene.
Hvorvidt
sagsbehandlingstiden har
været rimelig, kan ikke
besvares generelt med
angivelse af absolutte
frister. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
anlægger således i hvert
enkelt tilfælde en
konkret
helhedsvurdering, hvori
en række faktorer
indgår, herunder sagens
karakter og betydning,
sagens kompleksitet og
parternes og
myndighedernes adfærd.
Med
hensyn til
sagens karakter og
betydning har Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
udtalt, at det i
straffesager bl.a. skal
tillægges betydning, at
tiltalte har været
varetægtsfængslet under
sagen. Med hensyn til
sagens kompleksitet
kan dette vedrøre både
sagens retlige og
faktiske omstændigheder.
Hvor
der ikke er tale om
»døde« perioder af nogen
betydning, har Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
været tilbøjelig til i
sager om omfattende
økonomisk kriminalitet
at acceptere selv ganske
lange
sagsbehandlingstider.
Med
hensyn til
parternes adfærd
har Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
udtalt, at forsinkelser,
som skyldes den
tiltaltes flugt til
udlandet med henblik på
at unddrage sig
strafforfølgningen, ikke
kan tilregnes staten.
Det vil endvidere kunne
være relevant for
vurderingen, hvis klager
har anmodet om
yderligere
efterforskningsskridt
eller har appelleret
afgørelser truffet som
led i sagens behandling.
Der sker endvidere
identifikation mellem
tiltalte og dennes
forsvarer, således at
forsinkelser forårsaget
af forsvareren tilregnes
tiltalte. Det tillægges
endvidere betydning,
hvis tiltalte undlader
at protestere mod
udsættelser, skifter
forsvarer eller
fremkommer med
indsigelser mv. sent i
forløbet.
Med
hensyn til
de
kompetente myndigheders
adfærd har Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
udtalt, at sager om
international retshjælp
i straffesager i sagens
natur er tidskrævende,
og at dette er relevant
ved vurderingen af
myndighedernes adfærd.
Også rettens adfærd kan
tillægges betydning,
f.eks. om retten har
forsøgt at fremskynde
behandlingen af sagen.
Der
henvises i øvrigt til
betænkningen side 28-30.
3.1.3.
Justitsministeriet har i
cirkulæreskrivelse af
22. december 1997 til
samtlige politimestre,
politidirektøren i
København,
Rigspolitichefen,
Rigsadvokaten samt
statsadvokaterne om mål
for hurtig
sagsbehandling m.v.
fastsat generelle
målsætninger for
sagsbehandlingstiden i
straffesager.
I
cirkulæreskrivelsen
fastsættes nærmere
målsætninger for visse
typer sager.
Cirkulæreskrivelsen
fastsætter ikke
målsætninger for
sagsbehandlingstiden i
sager, hvor det er
nødvendigt med
efterforskning.
Imidlertid bør der efter
cirkulæreskrivelsen
internt i politikredsene
fastsættes en målsætning
om, at 75 pct. af bl.a.
sagerne om tyveri
sagsbehandles inden 30
dage. For den juridiske
sagsbehandling bør der
på tilsvarende måde
internt fastsættes
målsætninger om en
sagsbehandlingstid på 30
dage for 75 pct. af
sagernes vedkommende.
For
Rigsadvokaten og de
regionale statsadvokater
er der for alle
sagstyper fastsat en
målsætning om en
sagsbehandlingstid på 60
dage.
3.1.4. I
forbindelse med den
såkaldte »Voldspakke I«
fra 1994 (jf. lov nr.
366 af 18. maj 1994) og
»Voldspakke II« fra
1997 (jf. lov nr. 350 af
23. maj 1997) er der
opstillet målsætninger
om hurtig sagsbehandling
af
voldssager, jf.
også pkt. 2.2. overfor.
Det
fremgår således af
Rigsadvokatens
vejledning af 11. januar
1994 om nedbringelse af
sagsbehandlingstiden, at
det bør tilstræbes, at
det samlede tidsforbrug
fra anmeldelse af en
voldssag til sagens
indbringelse for retten
ikke overstiger 30 dage.
Endvidere bør det
tilstræbes, at sagen
fremsendes til retten
inden 1 uge efter, at
efterforskningen er
afsluttet.
I
forbindelse med
gennemførelsen af
»Voldspakke I«
opstillede
Justitsministeriet en
målsætning for
domstolenes
sagsbehandlingstid i
alvorlige voldssager,
hvorefter disse sager
bør behandles inden 37
dage.
Som
opfølgning på
Folketingets vedtagelse
den 4. juni 2004 af
beslutningsforslag B 82
om forbedring af
voldtægtsofres
retsstilling, er der
endvidere opstillet
målsætninger for
sagsbehandlingstiden i
voldtægtssager,
jf. også pkt. 2.2.
ovenfor.
Ved
Rigsadvokatens
Meddelelse nr. 3/2005 er
der således opstillet en
målsætning om, at det
samlede tidsforbrug fra
sigtelsen i en
voldtægtssag til sagens
indbringelse for retten
ikke bør overstige 60
dage. Det samlede
tidsforbrug i sager,
hvor der gennemføres en
mentalundersøgelse af
sigtede og eventuelt
tillige sker
forelæggelse for
Retslægerådet, bør ikke
overstige 4 måneder.
Uden for ordningen
falder dog bl.a.
nævningesager.
Justitsministeriet har
for domstolenes
sagsbehandlingstid
opstillet en målsætning
om, at voldtægtssager
bør behandles inden 37
dage.
Der
henvises i øvrigt til
pkt. 4.1. nedenfor, hvor
der er redegjort nærmere
for sagsbehandlingstiden
i volds- og
voldtægtssager.
3.1.5.
Brydensholt-udvalget
anbefalede i
delbetænkning XI om
behandlingen af større
straffesager om
økonomisk kriminalitet
m.v. (betænkning nr.
1454/2004), at der blev
etableret en
administrativ
kontrolordning med
langvarige sigtelser
således, at der
foretages indberetning
til den overordnede
anklagemyndighed i
sager, hvor der 2 år
efter sigtelsen ikke er
truffet afgørelse om
tiltalespørgsmålet, jf.
også pkt. 2.1. ovenfor.
Som
opfølgning herpå har
Rigsadvokaten i
meddelelse nr. 3/2006 om
indberetning af
langvarige sigtelser
fastsat, at
politidirektøren skal
underrette
statsadvokaten om
alle sigtelser,
der har verseret i 2 år,
uden at der er taget
stilling til
tiltalespørgsmålet.
Indberetning skal
foretages første gang,
når der er forløbet 2 år
siden sigtelsen, og den
skal indeholde en
redegørelse for det
hidtidige forløb af
efterforskningen.
Politidirektøren skal
herefter løbende
underrette
statsadvokaten om
forløbet af sagen hver
tredje måned.
Politidirektørens
indberetnings- og
underretningspligt skal
ifølge meddelelsen danne
grundlag for
statsadvokatens
eventuelle drøftelser
med politidirektøren om
sagens tilrettelæggelse
og videre behandling med
henblik på at sikre, at
sagen fremmes mest
muligt. Desuden skal
sigtede (eller
forsvareren, hvis en
sådan er beskikket for
sigtede) orienteres om
sagens indberetning til
statsadvokaten. Denne
orientering skal bl.a.
indeholde en
sagsfremstilling,
angivelse af, at
efterforskningen har
verseret i 2 år,
oplysning om, hvor længe
efterforskningen endnu
forventes at vare, og
oplysning om
klagemuligheder,
herunder om muligheden
for at klage til den
overordnede
anklagemyndighed over
sagsbehandlingstiden.
Endvidere er der ved
Rigsadvokatens
Meddelelse nr. 4/2006 om
sagsbehandlingstiden i
straffesager fastsat
retningslinjer dels om
indberetning af domme,
der indeholder en
vurdering af
sagsbehandlingstiden,
dels om behandling af
klager fra sigtede over
sagsbehandlingstiden i
straffesager forud for
tiltalespørgsmålets
afgørelse. ...."
Med
hensyn til de særlige
målsætninger for
sagsbehandlingstiden i
volds- og voldtægtssager
henvises til pkt. 3.1.4.
...."
"..... 5.2.
Anklagemyndigheden
5.2.1. Udvalget
anfører, at den
tidsmæssige udstrækning
af sigtelser afhænger
dels af de nødvendige
efterforsknings- og
oplysningsskridt, dels
af den tid, som er
nødvendig til
overvejelse og afgørelse
af tiltalespørgsmålet.
Desuden er der nogle
sagstyper, hvor
sagsbehandlingstiden
ofte vil blive ganske
lang, f.eks. sager om
økonomisk kriminalitet.
Endelig kan
sagsbehandlingstiden i
nogle sager blive
forlænget, f.eks. på
grund af konkrete
problemer i sagen,
ressourcemæssige forhold
eller egentlige
sagsbehandlingsfejl.
Udvalget finder, at det
er væsentligt, at
tiltalespørgsmålet
afklares inden rimelig
tid, og at
sagsbehandlingen ikke
udstrækkes længere, end
hvad der er nødvendigt
for en grundig og
forsvarlig undersøgelse
af den enkelte sag. Den
usikkerhed, der følger
med sigtelsen, må anses
for at kunne være en
betydelig belastning for
en sigtet, navnlig ved
de meget langvarige
sigtelser og ikke mindst
i tilfælde, hvor
sigtelsen er af
betydning for den
sigtedes udøvelse af sit
erhverv eller arbejde.
Hensynet til den
forurettede, navnlig i
sager om alvorlige
personkrænkelser, taler
også generelt for en
hurtig behandling af
straffesager. Hertil
kommer hensynet til
sagens samfundsmæssige
betydning både i de
alvorligste straffesager
og i andre sager som
f.eks. visse miljø-
eller skattesager, hvor
særlige
samfundsinteresser er
involveret.
Udvalget har overvejet,
om der bør indføres
nærmere frister for
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet, dvs.
for den tidsmæssige
udstrækning af
straffeprocessens første
fase, der omfatter
perioden fra sigtelse
til anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet.
Udvalget anfører, at
offentlige straffesager
udgør en meget
omfattende og sammensat
mængde af sager fra
mindre forseelser til de
alvorligste
straffesager. Efter
udvalgets opfattelse er
det vanskeligt at
fastsætte en almindelig
frist for
anklagemyndighedens
behandling af
straffesager, som
omfatter alle sager. For
at kunne rumme de
alvorligste og mest
komplicerede
straffesager måtte en
sådan frist i givet fald
være så lang, at den i
forhold til flertallet
af sager ville overstige
normal
sagsbehandlingstid
væsentligt.
Et
alternativ ville være at
fastsætte forskellige
frister for forskellige
sagstyper. Et sådant
system ville imidlertid
efter udvalgets
opfattelse blive så
kompliceret, at det ikke
er egnet til lovgivning.
Hertil
kommer, at det ville
være vanskeligt at
opstille en almindelig,
enkel regel om
umiddelbare
retsvirkninger af en
fristoverskridelse, idet
retsvirkningen af en
fristoverskridelse ikke
nødvendigvis bør være
den samme i alle
straffesager, da der som
nævnt er tale om sager
af meget forskellig
karakter og grovhed.
Udvalget finder navnlig
ikke, at en retsvirkning
i form af præklusion
(dvs. at en sigtelse for
det pågældende forhold
skal anses for opgivet)
kan fastsættes i
forbindelse med en
generel, absolut
fristregel, da dette må
forudsætte en individuel
vurdering af den enkelte
sag.
Udvalget har på denne
baggrund fundet, at der
ikke bør fastsættes én
eller flere eksakte
lovbestemte tidsfrister
for afgørelsen af
tiltalespørgsmålet, men
udvalget foreslår i
stedet, at det i
retsplejeloven
udtrykkeligt fastslås,
at afgørelse af
tiltalespørgsmålet bør
træffes inden rimelig
tid. Udvalget foreslår
endvidere, at sigtede
skal underrettes om
sagen, hvis der ikke er
truffet afgørelse om
tiltalespørgsmålet inden
1 år og 6 måneder efter
det tidspunkt, hvor den
pågældende af politiet
er gjort bekendt med
sigtelsen. Forslaget om
underretningspligt i
forhold til sigtede
svarer indholdsmæssigt
til den gældende
administrative ordning
herom, jf.
Rigsadvokatens
Meddelelse nr. 3/2006,
idet udvalget dog
foreslår, at
underretning skal ske
efter 1 år og 6 måneder
mod 2 år efter
Rigsadvokatens
meddelelse.
Der
henvises i øvrigt til
betænkningen side
112-115.
5.2.2. Udvalget
har særligt overvejet,
om der bør være mulighed
for domstolsprøvelse med
hensyn til den
tidsmæssige udstrækning
af langvarige sigtelser.
Udvalget har i sine
overvejelser dels lagt
vægt på den øgede
præventive virkning ved
en hurtig reaktion på et
strafbart forhold, dels
hensynet til de
personer, der bliver
involveret i en
straffesag, dvs.
mistænkte, sigtede,
tiltalte, ofre, vidner
mv. Særlig for den, som
en mistanke om et
alvorligt strafbart
forhold retter sig imod,
kan ubehaget ved sagen
og uvisheden med hensyn
til dens udfald og
konsekvenser være en
betydelig belastning.
Udvalget anfører, at det
i de senere årtier har
været et vigtigt element
i den civile retspleje,
at rettens ansvar for
den materielle
procesledelse er blevet
betonet i højere grad
for derigennem at sikre
en bedre, hurtigere og
mere effektiv behandling
af de civile retssager.
Efter udvalgets
opfattelse taler
tilsvarende hensyn for
også på
strafferetsplejens
område at styrke rettens
muligheder og ansvar for
at medvirke til sagens
tilrettelæggelse og
fremme inden
hovedforhandlingen.
Endvidere bemærker
udvalget, at den danske
strafferetspleje
adskiller sig fra en
række andre lande ved,
at der ikke er
domstolsindseende med
sagens fremme inden
tiltalerejsning og
sagens berammelse.
Udvalget finder, at den
gældende ordning, hvor
politiet og
anklagemyndigheden – og
ikke domstolene – bærer
ansvaret for
straffesagens behandling
frem til afgørelsen af
tiltalespørgsmålet og
sagens fremsendelse til
retten, rummer
væsentlige fordele,
navnlig med hensyn til
det effektive samarbejde
mellem politi og
anklagemyndighed og den
entydige placering af
ansvaret for sagens
behandling.
På den
baggrund foreslår
udvalget ikke nogen
principiel ændring i
retstilstanden på dette
område.
Derimod kan det – til
dels med inspiration i
de ordninger, som findes
i andre lande – efter
udvalgets opfattelse
være hensigtsmæssigt at
indføre en meget
begrænset modifikation i
dette klare udgangspunkt
i form af en adgang for
retten til helt
undtagelsesvis at
fastsætte en frist for
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet, når
sigtelsen har været
meget langvarig.
Udvalget anfører i den
forbindelse, at hensynet
til
menneskerettighederne
taler for ikke blot at
kræve, at
sagsbehandlingen
afsluttes inden for en
rimelig frist, men for
også at give den, der er
sigtet i en straffesag,
et retsmiddel ved en
uafhængig judiciel
instans til at søge
dette krav håndhævet.
Udvalget foreslår på den
baggrund, at der i
retsplejeloven indsættes
en bestemmelse om en
vis, begrænset
domstolsprøvelse af den
tidsmæssige udstrækning
af langvarige sigtelser.
Udvalget foreslår, at en
sigtet kan indbringe
spørgsmålet om
sagsbehandlingstiden for
retten, når
anklagemyndigheden ikke
har truffet afgørelse om
tiltalespørgsmålet inden
1 år og 6 måneder fra
sigtelsestidspunktet.
Tidspunktet for, hvornår
en sigtet kan indbringe
spørgsmålet for retten,
vil herefter svare til
den foreslåede frist for
underretning af sigtede,
jf. pkt. 5.2.1 ovenfor.
Retten
skal efter den
foreslåede bestemmelse
tage stilling til, om
der efter en samlet
vurdering af hensynet
til den sigtede, sagens
beskaffenhed og
omstændigheder samt dens
samfundsmæssige
betydning er særlig
grund til at kræve
fremskyndelse af
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet. I
bekræftende fald kan
retten undtagelsesvis
fastsætte en frist
herfor. Fristen bør
efter anmodning fra
anklagemyndigheden kunne
forlænges, men i sin
yderste konsekvens vil
en fristoverskridelse
efter udvalgets forslag
kunne føre til, at
tiltale skal anses for
opgivet.
Udvalget bemærker, at
den foreslåede
bestemmelse ikke vil
betyde, at ansvaret for
sagens fremme flyttes
over på den sigtede
eller dennes forsvarer.
Anklagemyndigheden vil
således fortsat have
ansvaret for, at
tiltalespørgsmålet
afgøres inden rimelig
tid, uanset om sagen
indbringes for retten
efter den foreslåede
bestemmelse eller ej.
Der
henvises i øvrigt til
betænkningen side
116-119.
5.2.3. Udvalget
finder, at den
foreslåede
lovbestemmelse om
afgørelse af
tiltalespørgsmålet inden
rimelig tid, jf. pkt.
5.2.1., udmærket kan
kombineres med de
bestræbelser, som
anklagemyndigheden i dag
har iværksat for at
sikre, at sagerne
fremmes mest muligt.
Udvalget opfordrer til,
at de bestræbelser, som
i øjeblikket gøres i
anklagemyndighedens
regi, fortsættes.
Efter
udvalgets opfattelse er
det væsentligt, at man
ved politiet og
anklagemyndigheden
allerede i en tidlig
fase af et sagsforløb
overvejer, hvilke
undersøgelses- og
efterforskningsskridt
det kan være relevant at
foretage, og hvornår de
enkelte skridt bør
iværksættes. En sådan
sagsstyring kan f.eks.
føre til, at forskellige
skridt udføres
sideløbende, så der
samlet spares tid.
Anklagemyndigheden bør
bl.a. være særlig
opmærksom på
tidskrævende skridt som
f.eks.
mentalundersøgelser og
på muligheden for at
anmode om
forhåndsberammelse af
hovedforhandling, selv
om tiltale endnu ikke er
rejst, jf. pkt. 5.4.2.1.
Udvalget har imidlertid
ikke fundet behov for at
udforme specifikke
retningslinjer for
administrative tiltag på
området, idet disse som
udgangspunkt bedst kan
udformes og løbende
tilpasses af
anklagemyndigheden selv.
Der
henvises i øvrigt til
betænkningen side
115-116.
5.2.4.
Justitsministeriet kan
tilslutte sig udvalgets
overvejelser og forslag,
og lovforslaget er med
enkelte ændringer
udformet i
overensstemmelse med
udvalgets lovudkast.
Den
foreslåede bestemmelse
om, at
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet mv.
skal træffes »inden
rimelig tid« (forslaget
til retsplejelovens
§ 718 a, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr.
1), regulerer ikke
retsvirkningen af, at
denne frist ikke
overholdes. Overholdelse
af fristen vil i givet
fald indgå i den
overordnede
anklagemyndigheds tilsyn
og kontrol med
sagsbehandlingen, og
bestemmelsen vil have
betydning ved rettens
vurdering af, om der
efter omstændighederne
er grundlag for at
fastsætte en frist for
afgørelsen af
tiltalespørgsmålet, jf.
forslaget til
retsplejelovens § 718 b,
stk. 2 (lovforslagets
§ 1, nr. 1). I udvalgets
lovudkast er det i begge
de nævnte bestemmelser
angivet, hvilke hensyn
der skal lægges vægt på
ved vurderingen af, om
der er rejst tiltale mv.
inden rimelig tid,
henholdsvis er grundlag
for, at retten
fastsætter en frist for
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet.
Disse hensyn er efter
udvalgets lovudkast i
vidt omfang
sammenfaldende. På den
anførte baggrund har
Justitsministeriet af
lovtekniske grunde
fundet det mest
hensigtsmæssigt at
udforme
lovbestemmelserne
således, at en nærmere
angivelse af, hvilke
hensyn der skal lægges
vægt på, alene findes i
den foreslåede § 718 b,
stk. 2, idet denne
bestemmelse som nævnt
fastsætter en mulig
retsvirkning.
De
foreslåede bestemmelser
om underretning af den
sigtede og om mulighed
for domstolsprøvelse
(forslaget til
retsplejelovens § 718 a,
stk. 2, og § 718 b, jf.
lovforslagets § 1, nr.
1) er endvidere i
forhold til udvalgets
lovudkast justeret
således, at en
fremsendelse til retten
af en retsmødebegæring
med henblik på at fremme
sagen som tilståelsessag
i medfør af
retsplejelovens § 831
sidestilles med en
afgørelse om
tiltalespørgsmålet mv.
Den foreslåede pligt til
underretning af den
sigtede og den
foreslåede adgang til
domstolsprøvelse vil
således heller ikke
gælde, hvis sagen inden
1 år og 6 måneder efter
sigtelsen er sendt til
retten med henblik på
afgørelse som
tilståelsessag, selv om
den pågældende i disse
tilfælde formelt stadig
er sigtet, idet der
først rejses tiltale i
selve retsmødet.
I
forbindelse med høringen
over betænkningen er der
fremført nogle
principielle
betænkeligheder ved
forslaget om at give
adgang til
domstolsprøvelse af den
tidsmæssige udstrækning
af langvarige sigtelser.
Det er bl.a. anført, at
den foreslåede
domstolskontrol vil
fravige princippet om,
at politiet og
anklagemyndigheden har
ansvaret for
straffesagens behandling
frem til afgørelsen af
tiltalespørgsmålet og
sagens fremsendelse til
retten. Det er endvidere
anført, at retten
formentlig ofte vil
savne reelt grundlag for
at kunne vurdere, om en
sag fremmes behørigt hos
politi og
anklagemyndighed.
Justitsministeriet
finder imidlertid, at
den foreslåede mulighed
for i særlige tilfælde
at fastsætte en frist
for afgørelsen af
tiltalespørgsmålet er et
væsentligt element i den
samlede »pakke«, som
sigter mod at begrænse
langvarige sigtelser, og
efter
Justitsministeriets
opfattelse er det mest
naturligt at henlægge
opgaven med at påse, at
straffesager også i
denne fase behandles
inden for en rimelig
frist, til domstolene.
Det vil fortsat være
politiets og
anklagemyndighedens
ansvar, at afgørelsen af
tiltalespørgsmålet
fremmes behørigt, og
rettens vurdering af, om
der undtagelsesvis er
grundlag for at
fastsætte en frist for
afgørelsen, må i praksis
i første række baseres
på nærmere redegørelser
for sagens varighed og
forløb og for baggrunden
for eventuelle »huller«
i sagens løbende
behandling.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1
(forslag til
retsplejelovens §§ 718 a
og 718 b), og
bemærkningerne hertil.
...."
"..... Der henvises
i øvrigt til pkt.
5.2.1. og 5.2.4. i
lovforslagets
almindelige
bemærkninger. ..."
Bemærkninger til
de enkelte
bestemmelser
"... Til § 718 b
Den foreslåede
bestemmelse vedrører
sigtedes mulighed
for domstolsprøvelse
af
anklagemyndighedens
manglende afgørelse
om påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning.
Bestemmelsen er ny
og har til formål at
medvirke til at
sikre en
sagsbehandlingstid
inden for en rimelig
frist, jf. også
forslaget til
retsplejelovens
§ 718 a, og at give
den, der er sigtet i
en straffesag, et
retsmiddel ved en
uafhængig judiciel
instans til at søge
dette håndhævet,
således at retten i
særlige tilfælde,
hvor afgørelsen af
tiltalespørgsmålet
er trukket urimeligt
i langdrag, på
anmodning fra den
sigtede kan
bestemme, at
tiltaleafgørelsen
skal træffes inden
en vis frist.
Efter gældende ret
har sigtede på
ethvert tidspunkt af
en strafferetlig
efterforskning
mulighed for at
klage over
sagsbehandlingstiden
til den stedlige
statsadvokat, der i
kraft af det
almindelige
over-/underordnelsesforhold
kan tage stilling
til, om den
underordnede
anklagemyndighed
fremmer sagen
behørigt mv. Sigtede
har derimod som
udgangspunkt ikke
mulighed for at
indbringe
spørgsmålet for
retten. Dette skal
ses i sammenhæng
med, at dansk
strafferetspleje
bygger på et
grundprincip om, at
tiltalespørgsmålet
afgøres af
anklagemyndigheden.
Med den foreslåede
bestemmelse i
retsplejelovens
§ 718 b
fastholdes dette
principielle
udgangspunkt, men
der indføres en vis
begrænset mulighed
for, at domstolene
efter anmodning fra
sigtede kan skride
ind over for meget
langvarige sigtelser
med henblik på at
fremskynde
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet
ved fastsættelse af
en frist herfor.
Kompetencen til at
afgøre
tiltalespørgsmålet
tilkommer – uanset
om retten måtte
finde grundlag for
at fastsætte en
frist – fortsat
alene
anklagemyndigheden,
herunder også med
hensyn til hvornår
og på hvilket
grundlag denne
afgørelse træffes.
Den foreslåede
bestemmelse
indebærer
imidlertid, at
anklagemyndighedens
dispositioner i helt
særlige tilfælde kan
få konsekvenser for
muligheden for
sagens
gennemførelse, jf.
nærmere nedenfor.
Det er forudsat, at
bestemmelsen kun
anvendes helt
undtagelsesvis og
efter nøje afvejning
af de modstående
hensyn, der gør sig
gældende.
Med forslaget til
stk. 1 får
sigtede mulighed for
at indbringe
spørgsmålet om
sagsbehandlingstiden
for retten, hvis der
ikke inden for en
frist på 1 år og 6
måneder, dvs. en
frist svarende til
underretningsfristen
i den foreslåede nye
bestemmelse i § 718
a, efter det
tidspunkt, hvor
politiet har gjort
sigtede bekendt med
sigtelsen, er
truffet afgørelse om
påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning,
eller er anmodet om
retsmøde med henblik
på sagens behandling
som tilståelsessag i
medfør af § 831. Er
der udsendt et
bødeforlæg til
tiltalte, er det at
anse som en
tiltalerejsning, og
tiltalte kan derfor
ikke indbringe
spørgsmålet om
sagsbehandlingstid
for retten, hvis et
bødeforlæg er
udsendt inden for
fristen på 1 år og 6
måender.
Efter
stk. 2, 1. pkt.,
kan retten
undtagelsesvis
fastsætte en frist,
hvis der efter en
samlet vurdering af
hensynet til den
sigtede,
forurettede, sagens
beskaffenhed og
omstændigheder samt
sagens
samfundsmæssige
betydning er særlig
grund til at kræve
fremskyndelse af
anklagemyndighedens
afgørelse af
tiltalespørgsmålet.
Hensynet til
forurettede er nyt i
forhold til
udvalgets lovudkast,
jf. herved de
almindelige
bemærkninger pkt.
5.2.4. Hensynet til
forurettede vil dog
i sagens natur næppe
kunne begrunde, at
tiltalerejsning i
sidste ende helt
afskæres.
I store sager om
økonomisk
kriminalitet,
herunder især sager
der behandles af
Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk
Kriminalitet, vil
det ofte være
rimeligt begrundet i
den konkrete sags
omstændigheder, at
der er forløbet mere
end 1 år og 6
måneder fra det
tidspunkt, hvor
sigtede er gjort
bekendt med
sigtelsen. Det
skyldes, at sådanne
sager typisk er
meget komplicerede
og kræver gennemgang
af et meget stort
bilagsmateriale.
Efterforskningsmæssigt
kompliceres sagerne
endvidere ofte af,
at den eller de
sigtede, der kan
have stor viden på
det finansielle
område, har gjort
meget for at sløre
deres økonomiske
aktiviteter. Hertil
kommer, at der i de
fleste sager skal
ske efterforskning i
udlandet, og det
forekommer ofte, at
der må efterforskes
i yderligere en
række andre lande,
når de første
oplysninger fra
udlandet er
tilvejebragt.
Endvidere kræver de
fleste af de store
økonomiske sager
udarbejdelse af
revisionsberetninger,
der først kan
iværksættes, når
samtlige nødvendige
oplysninger i sagen
er tilvejebragt, og
der har været
drøftelser mellem
anklagemyndigheden
og forsvarerne om
udformningen af et
revisionstema, jf.
nærmere betænkning
nr. 1454/2004 om
behandlingen af
større straffesager
om økonomisk
kriminalitet m.v.,
side 125.
Revisionsberetninger
udfærdiges normalt
efter revisorernes
gennemgang af et
stort antal
dokumenter, og det
er derfor ikke
ualmindeligt, at der
må afsættes i
størrelsesordenen 6
måneder til 1 år til
denne del af
efterforskningen.
Endelig indebærer
afgørelsen om
tiltalespørgsmålet
ofte stillingtagen
til vanskelige
juridiske
problemstillinger,
herunder også
vedrørende
civilretlige
spørgsmål, hvorfor
det kan være en
vurdering, der
kræver længere tid
end i sager om
f.eks. personfarlig
kriminalitet.
Disse forhold
betyder ikke, at den
foreslåede
bestemmelse ikke kan
anvendes i
økonomiske sager. I
store økonomiske
sager vil der dog
ofte kun være
grundlag for at
fastsætte en frist
efter den foreslåede
bestemmelse, hvis
efterforskningen må
anses for at være
gået i stå, eller en
stillingtagen til
tiltalespørgsmålet
trækker ud, selv om
sagen er
færdigefterforsket.
Der vil efter
bestemmelsen ikke
være grund til
fremskyndelse – og
dermed heller ikke
grundlag for retten
til undtagelsesvis
at fastsætte en
frist – hvis sagen
skrider frem, og
afgørelsen om
tiltalen må ventes
truffet inden for
kortere tid. Dette
følger ikke alene af
betingelsen om, at
rettens fastsættelse
af en frist kun bør
ske rent
undtagelsesvis,
men også, at rettens
fastsættelse af
frist forudsætter,
at der er
særlig grund
til at kræve en
fremskyndelse af
afgørelsen om
tiltalespørgsmålet.
Det bemærkes, at
politiet og
anklagemyndigheden i
en tidlig fase af et
sagsforløb bør
overveje, hvilke
undersøgelses- og
efterforskningsskridt
der kan være
relevante at
foretage, og hvornår
de enkelte skridt
bør iværksættes,
eventuelt så de
forskellige skridt
udføres sideløbende
med henblik på at
spare tid.
Anklagemyndigheden
bør i den
forbindelse være
særlig opmærksom på
tidskrævende skridt
som f.eks.
mentalundersøgelser
og på muligheden for
at anmode om
forhåndsberammelse
af hovedforhandling,
selv om tiltale
endnu ikke er rejst.
Anvendelse af
bestemmelsen vil
navnlig kunne tænkes
i følgende tilfælde:
For det første
kan rettens
fastsættelse af
frist i medfør af
den foreslåede
bestemmelse komme på
tale, hvor det
tidsrum, der er
forløbet siden
sigtelsens rejsning,
efter en samlet
vurdering, herunder
af hensyn til den
sigtede,
forurettede, sagens
beskaffenhed samt
dens samfundsmæssige
betydning, må anses
for
åbenbart urimeligt.
Det gælder navnlig i
mindre alvorlige
sager, herunder
navnlig bødesager,
hvor der vil kunne
fastsættes frist
alene på dette
grundlag.
Er der derimod tale
om alvorligere
straffesager, f.eks.
en sag om alvorlig,
personfarlig
kriminalitet, en
sag, hvor den
forventede straf vil
være på flere års
fængsel, eller en
sag af særlig
samfundsmæssig
betydning i øvrigt,
vil den forløbne tid
– selv efter ca. 1
år og 6 måneder –
formentlig kun i
sjældne tilfælde
kunne anses for
åbenbart urimelig,
og fastsættelse af
en frist i sådanne
sager må derfor som
udgangspunkt
forudsætte, at det
må anses for at være
en reel mulighed –
med en passende
fremskyndelse af
sagsbehandlingen –
at
anklagemyndigheden
kan træffe afgørelse
om tiltale inden for
en frist på mellem 3
måneder og 1 år.
For det andet
kan rettens
fastsættelse af
frist i medfør af
den foreslåede
bestemmelse komme på
tale, hvor den tid,
der er forløbet
siden sigtelsens
rejsning, klart
ikke er rimeligt
begrundet i
den konkrete sags
omstændigheder, hvor
der efter en samlet
vurdering er
særlig grund
til at gribe ind, og
hvor der herudover
på den ene side ikke
umiddelbart er
udsigt til, at
afgørelsen om
tiltalespørgsmålet
vil blive truffet i
nær fremtid, men
hvor der på den
anden side er udsigt
til, at et
tilstrækkeligt
grundlag for en
afgørelse af
tiltalespørgsmålet –
om nødvendigt efter
en fremskyndelse af
sagsbehandlingen –
vil kunne foreligge
inden udløb af en
frist på mellem 3
måneder og 1 år.
Generelt er det en
betingelse, at
hensynet til den
sigtede med særlig
styrke taler for
indgriben fra
rettens side. Det
forudsættes således,
at en fortsat
udskydelse af
afgørelsen af
tiltalespørgsmålet i
det konkrete
tilfælde må anses
for en urimelig
belastning af
sigtede.
Det følger af det
anførte, at
bestemmelsen ud fra
enhver praktisk
betragtning ikke vil
blive bragt i
anvendelse i de
alvorligste
straffesager,
herunder navnlig
ikke i drabssager.
Indbringelse for
retten vil navnlig
kunne tænkes i
særligt komplicerede
sager, herunder
større sager om
økonomisk
kriminalitet, visse
komplicerede
særlovssager samt i
mindre omfattende
sager, hvor
sagsbehandlingen af
andre grunde,
herunder eventuelt
ekspeditionsfejl, er
gået i stå.
Hvis retten
undtagelsesvis
finder anledning til
at fastsætte en
frist, jf. ovenfor,
skal fristen være på
mindst 3 måneder og
højst 1 år, jf.
stk. 2, 2. pkt.
Har
anklagemyndigheden
ikke inden for den
frist, som retten
har fastsat i medfør
af stk. 2, 2. pkt.,
truffet afgørelse om
påtaleopgivelse,
tiltalefrafald eller
tiltalerejsning,
anses påtale mod
sigtede for opgivet
af
anklagemyndigheden,
jf.
stk. 2, 3. pkt.
Bestemmelsens
retsvirkning svarer
herved til
retsvirkningerne af
en endelig
påtaleopgivelse i
medfør af
retsplejelovens
§ 721. Heri ligger
bl.a., at sagen ikke
længere kan fremmes
mod den sigtede, og
at de almindelige
bestemmelser i
retsplejelovens
kapitel 93 a om
erstatning i
anledning af
strafferetlig
forfølgning vil
finde anvendelse.
Som undtagelse til
denne hovedregel
gælder imidlertid,
at retten efter
anmodning fra
anklagemyndigheden
kan forlænge en
frist, som retten
har fastsat i medfør
af stk. 2, med højst
1 år ad gangen,
såfremt særlige
omstændigheder taler
for det, jf.
stk. 3, 1. pkt.
Hvorvidt der er
grundlag for at
forlænge fristen må
bero på rettens
konkrete vurdering
af de
omstændigheder, der
gør, at der fortsat
ikke er truffet
afgørelse om
tiltalespørgsmålet.
Er der således
rimelig grund til,
at afgørelsen ikke
er truffet inden for
fristen, og taler
sagens betydning for
det, jf. de
synspunkter, der er
anført ovenfor om
»særlig grund«, bør
der ske forlængelse.
En anmodning fra
anklagemyndigheden
om fristforlængelse
skal være retten i
hænde senest 2 uger
inden udløbet af den
frist, som ønskes
forlænget, jf.
stk. 3, 2. pkt.
Hvis retten ikke
finder grundlag for
at forlænge den
frist for afgørelse
af
tiltalespørgsmålet,
som retten tidligere
har fastsat, anses
påtale mod sigtede
for opgivet af
anklagemyndigheden,
medmindre
anklagemyndigheden
har truffet
afgørelse om
tiltalespørgsmålet
inden for 2 måneder
fra rettens
afgørelse om ikke at
forlænge fristen,
jf.
stk. 3, 3. pkt.
Efter
stk. 4, 1. pkt.,
træffes rettens
afgørelse ved
kendelse. Rettens
afgørelser kan kæres
til landsretten
efter den
almindelige
bestemmelse herom i
retsplejelovens
§ 968, stk. 1.
Hvis retten ikke har
fundet grundlag for
at fastsætte en
frist efter stk. 2,
kan sigtede først
efter 1 år på ny
indbringe
spørgsmålet om
fastsættelse af en
frist for retten,
jf.
stk. 4, 2. pkt.
1-årsfristen regnes
fra det tidspunkt,
hvor retten har
truffet afgørelse om
ikke at fastsætte en
frist. I tilfælde,
hvor sigtede har
kæret rettens
afgørelse om ikke at
fastsætte en frist,
og hvor
kæreinstansen
stadfæster denne
afgørelse, regnes
1-årsfristen dog fra
tidspunktet for
kæreinstansens
afgørelse.
Det er i
stk. 5
fastsat, at sigtedes
anmodning efter
stk. 1 skal
indeholde en
adresse, hvortil
meddelelser kan
sendes, således at
sigtede kan
indkaldes til det
retsmøde, som
afholdes med henblik
på behandling af
sigtedes anmodning.
Efter
stk. 6 skal
sigtede være til
stede i det
retsmøde, der
afholdes med henblik
på behandling af en
anmodning efter
stk. 1, medmindre
retten træffer anden
bestemmelse.
Sigtedes anmodning
anses for
bortfaldet, hvis
sigtede udebliver
fra det retsmøde,
der afholdes.
Bortfald af sigtedes
anmodning i tilfælde
af udeblivelse
forudsætter, at
sigtede i den
indkaldelse, der
sendes til sigtede
ved almindeligt brev
til den adresse, som
er indeholdt i den
pågældendes
anmodning efter
stk. 1, jf. stk. 5,
er gjort bekendt med
retsvirkningerne af
udeblivelse.
Sigtede skal som
hovedregel være til
stede i det
retsmøde, der
afholdes med henblik
på behandling af en
anmodning efter
stk. 1. Retten kan
dog fritage sigtede
herfor.
Udgangspunktet
forudsættes klart at
være, at sigtede har
mødepligt således,
at undtagelsen kun
tænkes anvendt, hvis
der er rimelig grund
hertil, herunder
navnlig at
anklagemyndigheden
er enig i, at
sigtedes
tilstedeværelse
under behandlingen
af dennes anmodning
om fastsættelse af
frist er unødvendig.
Har sigtede ikke
fået beskikket eller
selv antaget en
forsvarer, har
retten efter den
almindelige
bestemmelse i
retsplejelovens
§ 732 mulighed for
at beskikke en
advokat for den
pågældende. Der bør
som altovervejende
hovedregel ske
beskikkelse, hvis
den sigtede ønsker
det.
Efter
stk. 7 skal
forurettede og en
eventuel
bistandsadvokat som
udgangspunkt
underrettes om
retsmødet.
Underretning af
forurettede kan
imidlertid undlades,
når et større antal
personer er
forurettede. Det
gælder eksempelvis i
tilfælde, hvor
sigtelsen angår en
lang række ensartede
forhold, f.eks.
bedrageriforhold.
Om muligheden for
genoptagelse af en
straffesag, hvor der
har været rejst
sigtelse, men hvor
forfølgningen mod
sigtede anses for
opgivet, idet
anklagemyndigheden
ikke har truffet
afgørelse om
tiltalespørgsmålet
inden for en af
retten fastsat frist
i medfør af den
foreslåede
bestemmelse i § 718
b, henvises til
forslaget til
retsplejelovens
§ 724, stk. 3
(lovforslagets § 1,
nr. 2), og
bemærkningerne
hertil.
Der henvises i
øvrigt til pkt.
5.2.2. og 5.2.4. i
lovforslagets
almindelige
bemærkninger."