Til § 729 a
Formålet med bestemmelsen er
at fastsætte regler om
forsvarerens aktindsigt og
om sigtedes adgang til
aktindsigt hos forsvareren.
Bestemmelsen bygger i vidt
omfang på retsplejelovens
§§ 745 og 745 a, der
samtidig foreslås ophævet,
jf. lovforslagets § 1, nr.
33.
I
overensstemmelse med
sprogbrugen i kapitel 66 i
øvrigt og for at undgå
unødigt komplicerede
bestemmelser anvendes i
lovteksten alene udtrykket
»sigtede«, der imidlertid
naturligvis også omfatter
tiltalte.
Ligesom den gældende § 745
er bestemmelsen udtryk for
en gennemførelse af
kontradiktionsprincippet i
straffesager. På grund af de
særlige forhold, der gør sig
gældende i straffesager i
sammenligning med civile
sager, fokuserer
bestemmelsen på
forsvareren . Det Det er
forsvareren, der har adgang
til løbende aktindsigt med
få begrænsninger, hvorimod
sigtede personligt kun via
forsvareren og med
yderligere begrænsninger har
adgang til løbende
aktindsigt i sagens
materiale. Bestemmelsen er
på disse punkter i
fuldstændig overensstemmelse
med gældende ret.
Stk. 1 er medtaget,
fordi det er nødvendigt at
nævne begrebet en forsvarer,
før der (i stk. 2-4)
fastlægges nærmere regler
for forsvareren. Stk. 1
indeholder henvisninger til
reglen om valg af forsvarer
i retsplejelovens § 730 og
til reglerne om beskikkelse
af offentlig forsvarer i
retsplejelovens §§ 731-735,
men har ikke nogen
selvstændig betydning.
Stk. 2 foreskriver, at
retten af egen drift skal
meddele forsvareren kopi af
indførsler i retsbøgerne
vedrørende sagen.
Retsplejeloven indeholder
ikke i dag generelle regler
om forsvarerens adgang til
aktindsigt i
retsbogstilførsler
vedrørende sagen, men der er
ikke nogen tvivl om, at
forsvareren har en sådan
adgang.
I
forbindelse med
moderniseringen af reglerne
om aktindsigt foreslås
derfor en udtrykkelig regel
om forsvarerens adgang til
aktindsigt i retsbogen,
bl.a. fordi der også
foreslås en udtrykkelig
regulering af sigtedes
adgang til aktindsigt i
retsbogen i tilfælde, hvor
der ikke er nogen forsvarer,
jf. nedenfor om § 729 b. I
den forbindelse foreslås
nogle eksisterende
specialregler om
forsvarerens adgang til
retsbogsudskrifter ophævet,
jf. lovforslagets § 1, nr.
38 og 40.
Forslaget indebærer, at
retten af egen drift skal
sende en kopi af indførsler
i retsbøgerne vedrørende
sagen til forsvareren, når
en sådan er valgt eller
beskikket. Reglen gælder
ikke, hvis der ikke er nogen
forsvarer, og retten skal
heller ikke af egen drift
meddele forsvareren kopi af
retsbogstilførsler fra
perioden, før vedkommende
tiltrådte som forsvarer.
Derimod skal forsvareren
naturligvis også fremover
efter anmodning have kopi af
retsbogstilførsler fra
perioden, før vedkommende
tiltrådte som forsvarer.
Denne situation foreslås
ikke lovreguleret.
Indførsler i retsbøgerne
omfatter også kendelser,
herunder kendelser, som er
indført i dombogen. I det
omfang sigtede eller
tiltalte i medfør af andre
bestemmelser i
retsplejeloven får udskrift
af kendelser (eksempelvis
kendelser om
varetægtsfængsling, jf.
retsplejelovens § 764,
stk. 4), er den foreslåede
§ 729 a dog uden selvstændig
betydning.
Stk. 2, 2. pkt. ,
fastslår, at forsvareren kan
gøre sigtede bekendt med
retsbogstilførslerne,
medmindre andet følger af
§§ 748 eller 848. Medmindre
der er meddelt pålæg efter
retsplejelovens § 748,
stk. 6, eller retsmødet er
omfattet af § 748, stk. 7,
eller der er truffet
bestemmelse efter
retsplejelovens § 848, har
sigtede således altid adgang
til at gennemlæse
retsbogstilførslerne hos
forsvareren.
Spørgsmålet om sigtedes
muligheder for at gennemse
retsbogstilførsler uden for
de i §§ 748 og 848
omhandlede situationer er i
dag ikke nærmere reguleret i
retsplejeloven. Det må dog
antages, at sigtede allerede
efter gældende ret har
adgang til at gennemlæse
retsbogstilførsler hos
forsvareren, medmindre andet
følger af retsplejelovens
§§ 748 eller 848. Forslaget
er således ikke udtryk for
nogen realitetsændring.
Stk. 2, 3. pkt. ,
giver retten mulighed for at
pålægge forsvareren ikke at
overlevere
retsbogstilførslerne til
sigtede eller andre, hvis
det må befrygtes, at de vil
blive benyttet på
retsstridig måde. Dette
svarer indholdsmæssigt til
gældende ret, hvorefter
retten kan nægte sigtede
udskrift af retsbøgerne,
hvis det må befrygtes, at
udskriften vil blive
benyttet på retsstridig
måde, jf. retsplejelovens
§ 41, stk. 2
Pålægget kan efter den
foreslåede bestemmelse gives
af egen drift eller efter
anmodning fra politiet.
Gives et sådant pålæg, kan
forsvareren lade sigtede
gennemse
retsbogstilførslerne, men må
ikke overlade
retsbogstilførslerne til
sigtede.
Forslaget indebærer, at
sigtede fremover i givet
fald skal have udleveret
kopier af retsbogstilførsler
fra forsvareren . I
dag kan sigtede – mod
betaling af 175 kr. i
retsafgift pr. dokument –
forlange, at retten
meddeler ham eller hende
udskrift af retsbøgerne, jf.
retsplejelovens § 41.
Sigtede foretrækker
imidlertid som regel at få
retsbogsudskrifterne –
gratis – fra forsvareren
allerede i dag.
Forslaget indebærer, at
retten allerede ved
fremsendelsen af
retsbogsudskrifterne til
forsvareren må tage stilling
til, om forsvareren kan
udlevere udskrifterne til
sigtede. Hvis retten ikke
udtrykkeligt pålægger
forsvareren ikke at udlevere
udskrifterne til sigtede, er
forsvareren efter forslaget
berettiget hertil, medmindre
andet følger af
retsplejelovens §§ 748 og
848. Hvis forsvareren
ligefrem er bekendt med, at
sigtede vil anvende
udskrifterne på retsstridig
måde, vil forsvareren dog
ikke være berettiget til at
udlevere udskrifterne til
sigtede, jf. herved bl.a.
retsplejelovens § 739 om
tilfælde, hvor forsvareren
modarbejder sagens
oplysning.
Stk. 3 angår det
materiale, som politiet har
tilvejebragt til brug for
den sag, som sigtelsen
angår, og svarer til den
gældende § 745. Med en lille
sproglig modernisering er
1.-3. pkt. identisk med
den gældende § 745 og skal
forstås på samme måde.
Der
foreslås imidlertid to
tilføjelser i forhold til
den gældende regel i
retsplejelovens § 745,
stk. 1. Begge tilføjelser
angår udlevering af kopi af
materialet til sigtede.
For
det første foreslås det,
at politiet skal tillade, at
kopi af materialet udleveres
til sigtede eller andre,
hvis det findes
ubetænkeligt , jf. 4.
pkt. Den gældende regel
indeholder ingen kriterier
for politiets afgørelse om
udlevering af kopi af
materialet til sigtede eller
andre. Det må imidlertid
anses for rigtigst, at loven
indeholder i det mindste en
helt kortfattet og generel
angivelse af, hvornår kopi
af materialet skal kunne
udleveres til sigtede eller
andre.
For
det andet foreslås der
en særlig regel om
udlevering af kopi af
nærmere angivne
bevisdokumenter, jf. 5.
pkt. Forslaget går ud
på, at politiet kun kan
nægte at give samtykke til
udlevering af kopi af disse
dokumenter, hvis det er
nødvendigt ud fra de hensyn,
der er nævnt i den
foreslåede stk. 4 (svarende
til den gældende § 745 a).
Forslaget omfatter de
dokumenter, der er nævnt i
retsplejelovens § 877,
stk. 1 og stk. 2, nr. 5.
§ 877,
stk. 1, omfatter bl.a.
dokumenter, der yder
umiddelbar oplysning om
gerningen, og som eksempler
kan nævnes selvangivelser i
sager om skattesvig,
kontrakter og brevveksling i
sager om bedrageri og falske
dokumenter i sager om
dokumentfalsk.
§ 877,
stk. 2, nr. 5, omfatter
erklæringer og vidnesbyrd
udstedt i medfør af et
offentligt hverv. Som
eksempler kan nævnes
erklæringer fra
bilinspektør, Retsmedicinsk
Institut eller
Retslægerådet. Herunder
hører bl.a.
laboratorierapporter om
beslaglagt narkotika,
lægeerklæringer,
obduktionsrapporter og
mentalerklæringer. Efter
retspraksis omfatter stk. 2,
nr. 5, også
revisionsberetninger i sager
om økonomisk kriminalitet,
jf. Højesterets afgørelse
gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 1997 side 676.
Forslaget omfatter derimod
ikke de dokumenter, der er
nævnt i retsplejelovens
§ 877, stk. 2, nr. 1, 4 og
6, dvs. syns- og
skønserklæringer og
erklæringer fra en person,
der som medlem af kongehuset
eller udenlandsk diplomat er
fritaget fra at afgive
forklaring for retten som
vidne, samt visse tilførsler
til politirapporter. De i
retsplejelovens § 877,
stk. 2, nr. 1-4, nævnte
retsbogstilførsler (om
ransagninger,
beslaglæggelser,
besigtigelser, syns- og
skønsforretninger og
tidligere afgivne
forklaringer) er heller ikke
omfattet, eftersom
udlevering af kopier af
retsbogstilførsler til
sigtede reguleres af det
foreslåede § 729 a, stk. 2.
Forslaget omfatter heller
ikke dokumenter omfattet af
retsplejelovens § 877,
stk. 3, eksempelvis
politirapporter vedrørende
forklaringer afgivet til
politiet (som ikke er
omfattet af § 877, stk. 2,
nr. 6), eller
videooptagelser af politiets
afhøring af et barn, jf.
retsplejelovens § 877 a.
Tilladelse til at udlevere
kopi af de dokumenter, der
er omfattet af forslaget,
kan kun nægtes, hvis de i
stk. 4 nævnte hensyn gør det
nødvendigt, dvs. de hensyn,
der giver mulighed for helt
at undtage dokumenter fra
sigtedes eller tiltaltes
aktindsigt, indtil tiltalte
har afgivet forklaring under
domsforhandlingen. Dette
betyder dog ikke, at
aktindsigt i de pågældende
bevisdokumenter enten skal
gives i form af kopi eller
helt skal nægtes. Der skal
ske en afvejning af de
nævnte modhensyn i forhold
til sigtedes interesse i at
få aktindsigt. Sigtedes
interesse tilgodeses til en
vis grad, hvis der dog gives
aktindsigt i form af
gennemsyn hos forsvareren,
og de nævnte modhensyn kan
omvendt lide større skade,
når der udleveres kopi af
dokumentet til sigtede. Selv
om samme kriterier skal
anvendes, kan man derfor
udmærket tænke sig, at der
er grundlag for at nægte
aktindsigt i form af
udlevering af kopi til
sigtede, men ikke for helt
at nægte aktindsigt. En
tredje mulighed, som kan
være relevant i visse
tilfælde, er at nægte
udlevering af kopi til
sigtede selv, men tillade
udlevering af kopi til en
sagkyndig, som bistår
forsvaret, jf. herved ordene
»eller andre« i den
foreslåede regel.
Den
hyppigste begrundelse for at
nægte udlevering af kopi af
bevisdokumenter vil være
hensynet til tredjemand.
Blandt andet af lovtekniske
grunde er forslaget om
sigtedes adgang til at få
udleveret bevisdokumenter
udformet med generelle
henvisninger til
bestemmelser i
retsplejelovens § 877.
Hensynet til tredjemand må
derfor tilgodeses ved mere
konkret begrundede nægtelser
af udlevering af kopi til
sigtede. Således vil
hensynet til tredjemand
f.eks. begrunde, at der
normalt ikke vil kunne
udleveres kopi til sigtede
af lægeerklæringer
vedrørende forurettede
(erklæringen vil være
omfattet af § 877, stk. 2,
nr. 5) eller af optagelser
omfattet af retsplejelovens
§ 29 a, stk. 2 (optagelser,
som gengiver forhold, der er
rejst sigtelse eller tiltale
for under en sag om nærmere
opregnede grove
seksualforbrydelser)
(optagelserne vil kunne være
omfattet af § 877, stk. 1).
Er det
for sigtedes eller tiltaltes
forsvar nødvendigt, at et
sådant dokument gennemgås af
en af forsvaret valgt
sagkyndig, må dokumentet
udleveres direkte til den
sagkyndige, hvis det ikke er
tilstrækkeligt, at den
sagkyndige gennemgår
dokumentet hos forsvareren.
For
andre dokumenters
vedkommende (selvangivelser,
kontrakter,
revisionsberetinger,
laboratorierapporter
vedrørende narkotika,
erklæringer fra bilinspektør
eller lignende, erklæringer
fra Retslægerådet om sigtede
selv osv.) vil der meget
sjældent være grund til at
nægte udlevering af kopi af
dokumentet til sigtede.
Hvis
politiet nægter samtykke til
udlevering af kopi af
materialet til sigtede, kan
spørgsmålet indbringes for
retten til afgørelse efter
retsplejelovens § 746.
Stk. 4 viderefører uden
ændringer den gældende
bestemmelse i
retsplejelovens § 745 a om
begrænsninger i sigtedes
adgang til aktindsigt hos
forsvareren.
Politiets pålæg i medfør af
den foreslåede § 729 a,
stk. 4, kan indbringes for
retten i medfør af
retsplejelovens § 746.
Der
henvises i øvrigt til pkt.
2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 729 b
Formålet med bestemmelsen er
at fastsætte regler om
sigtedes adgang til
aktindsigt, når der ikke er
nogen forsvarer. Hermed
lovfæstes et væsentligt
aspekt af
kontradiktionsprincippet for
så vidt angår de
straffesager, hvor sigtede
ikke har en forsvarer. Når
der er valgt eller beskikket
en forsvarer, gælder i
stedet den foreslåede § 729
a.
Bestemmelsen angår sigtedes
aktindsigt i verserende
straffesager, når der ikke
er valgt eller beskikket
nogen forsvarer.
Bestemmelsen gælder i
princippet også under en
eventuel anke, men vil som
følge af reglen i
retsplejelovens § 731,
stk. 1, litra f, om
obligatorisk
forsvarerbeskikkelse i
ankesager kun have praktisk
betydning i første instans,
og mens ankefristen løber
(samt eventuelt i en kort
periode efter sagens
indankning, indtil der rent
faktisk beskikkes en
forsvarer).
I
overensstemmelse med
sprogbrugen i kapitel 66 i
øvrigt og for at undgå
unødigt komplicerede
bestemmelser anvendes i
lovteksten alene udtrykket
»sigtede«, der imidlertid
naturligvis også omfatter
tiltalte.
Selve
dommen er ikke omfattet af
den foreslåede bestemmelse,
da tiltaltes (ubetingede)
ret til udskrift af dommen
følger af retsplejelovens
§ 219 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 23.
Bestemmelsen svarer i et
vist omfang til gældende
praksis, som den bl.a. har
fundet udtryk i
Rigsadvokatens meddelelse
nr. 8/98 af 29. juli 1998.
Formålet med bestemmelsen er
i relation til aktindsigt i
videst muligt omfang at
sidestille sigtede, der ikke
har en forsvarer, med
sigtede, der har en
forsvarer. Bestemmelsen er
derfor udformet parallelt
med den foreslåede § 729 a
om forsvarerens aktindsigt,
herunder navnlig de
foreslåede regler om
forsvarerens mulighed for
henholdsvis at videregive
oplysninger eller udlevere
kopi af dokumenter til
sigtede.
Forslaget indebærer således,
at en sigtet, der ikke har
en forsvarer, får adgang til
aktindsigt i samme omfang
som en sigtet, der har en
forsvarer. Hvis en sigtet
med en forsvarer vil kunne
se et dokument hos
forsvareren, men ikke få
dokumentet udleveret, vil en
sigtet uden forsvarer kunne
se dokumentet hos politiet,
men ikke få dokumentet
udleveret. Hvis en sigtet
med en forsvarer kan få
udleveret kopi af
dokumentet, vil en sigtet
uden forsvarer ligeledes
kunne få udleveret kopi af
dokumentet.
Hensynet til bl.a. sagens
opklaring og tredjemand kan
således varetages i nøjagtig
samme omfang, som når der er
en forsvarer. Det bemærkes i
den forbindelse, at disse
hensyn i sagens indledende
faser ofte vil kunne
begrunde ret vide
indskrænkninger i sigtedes
aktindsigt.
Der
foreslås ikke lovregler om
politiets vejledning af
sigtede om adgangen til
aktindsigt. Politiet bør dog
i hvert fald på det
tidspunkt, som fremgår af
den nævnte
Rigsadvokatmeddelelse nr.
8/98 – dvs. når sagen er
klar til afgørelse ved
bødeforlæg, eller når der
rejses tiltale, og det er
klarlagt, at der ikke vil
medvirke forsvarer ved
sagens behandling i retten –
vejlede sigtede om adgangen
til aktindsigt.
Stk. 1 angår indførsler
i retsbøgerne
vedrørende sagen. Ifølge
1. pkt. skal sigtede
efter anmodning have adgang
til hos politiet at gøre sig
bekendt med indførsler i
retsbøgerne vedrørende
sagen, medmindre andet
følger af retsplejelovens
§§ 748 og 848. Dette svarer
ganske til, at når der er en
forsvarer, har sigtede
adgang til hos forsvareren
at gennemgå indførsler i
retsbøgerne vedrørende
sagen, medmindre andet
følger af retsplejelovens
§§ 748 og 848.
Retsplejelovens § 748 angår
retsmøder under
efterforskningen og giver
mulighed for at undlade
underretning af sigtede om,
hvad der er tilført
retsbogen om retsmødet, hvis
hensynet til statens
sikkerhed, fremmede magter,
sagens opklaring eller
tredjemand undtagelsesvis
gør det påkrævet. Endvidere
undtages efter § 748,
stk. 7, retsmøder med
relation til begrænsning af
forsvarerens og sigtedes
aktindsigt efter
retsplejelovens § 745 b
generelt fra reglerne om
underretning af sigtede.
Retsplejelovens § 848 angår
domsforhandlingen og giver
mulighed for at undlade
underretning af sigtede om
en forklaring, der afgives
af et vidne eller en
medtiltalt, indtil tiltalte
selv har afgivet forklaring.
Endvidere giver bestemmelsen
mulighed for at undlade at
oplyse et vidnes bopæl eller
navn, stilling og bopæl for
tiltalte.
Stk. 1, 2. pkt. ,
bestemmer, at politiet efter
anmodning skal udlevere kopi
af retsbogsudskrifterne til
sigtede, medmindre det må
befrygtes, at kopierne vil
blive benyttet på
retsstridig måde. Dette
svarer til, at når der er en
forsvarer, kan retten (efter
anmodning fra politiet eller
af egen drift) pålægge
forsvareren ikke at udlevere
retsbogsudskrifterne til
sigtede eller andre, jf.
forslaget til § 729 a,
stk. 2, 2. pkt., og
bemærkningerne hertil.
Hvis
politiet nægter at udlevere
kopi af indførsler i
retsbøgerne vedrørende sagen
til sigtede, kan spørgsmålet
indbringes for retten til
afgørelse efter
retsplejelovens § 746.
Stk. 2 angår det
materiale, som politiet har
tilvejebragt til brug for
den sag, som sigtelsen
angår. 1. pkt.
fastslår, at sigtede efter
anmodning skal have adgang
til at gøre sig bekendt med
det materiale, politiet har
tilvejebragt. Efter 2.
pkt. kan politiet dog
afslå en anmodning om
aktindsigt af de grunde, der
er nævnt i den foreslåede
§ 729 a, stk. 4 (svarende
til den gældende § 745 a).
At sigtede skal have adgang
til at gøre sig bekendt med
materialet, indebærer, at
sigtede skal have adgang til
at gennemgå materialet hos
politiet.
Dette
svarer ganske til, at når
der er en forsvarer, har
sigtede adgang til hos
forsvareren at gøre sig
bekendt med det materiale,
som politiet har
tilvejebragt til brug for
den sag, som sigtelsen
angår, medmindre politiet af
de grunde, der er nævnt i
den foreslåede § 729 a,
stk. 4, har pålagt
forsvareren ikke at
videregive de oplysninger,
forsvareren har modtaget fra
politiet.
Politiets beslutning om at
begrænse sigtedes adgang til
at gøre sig bekendt med
materialet kan principielt
indbringes for retten til
afgørelse efter
retsplejelovens § 746. De
hensyn, der begrunder
begrænsningen, kan
imidlertid efter
omstændighederne også
begrunde, at sigtede ikke
orienteres om, at politiet
har tilvejebragt materiale,
som sigtede indtil videre
ikke kan få adgang til at
gøre sig bekendt med. I
praksis vil sigtede derfor
ikke altid straks have
mulighed for at indbringe
spørgsmålet for retten efter
retsplejelovens § 746.
Det
foreslås imidlertid i
stk. 2, 2. pkt. , at
en begrænsning i sigtedes
aktindsigt bortfalder senest
inden domsforhandlingen
eller et retsmøde med
henblik på sagens behandling
i medfør af § 922 eller
sagens afslutning ved
tiltalefrafald. Hvis sagen
afgøres indenretsligt,
herunder ved et
tiltalefrafald med vilkår,
vil sigtede således altid
have haft mulighed for at
gøre sig bekendt med sagens
samlede materiale, inden
afgørelsen træffes,
medmindre retten har truffet
afgørelse efter den
foreslåede § 729 c (svarende
til den gældende § 745 b).
Hvis
sigtede på et tidligere
tidspunkt har anmodet om at
få adgang til at gennemgå
det materiale, politiet har
tilvejebragt, men foreløbig
ikke har fået adgang til
hele materialet, bør
politiet af egen drift
orientere sigtede om, at
begrænsningen er bortfaldet.
Som nævnt indledningsvis bør
sigtede endvidere under alle
omstændigheder vejledes om
adgangen til aktindsigt, når
der rejses tiltale, og det
er klarlagt, at der ikke vil
medvirke forsvarer ved
sagens behandling i retten.
Sigtede skal have adgang til
at gennemgå materialet i så
god tid inden
domsforhandlingen eller
retsmødet med henblik på
sagens behandling i medfør
af § 922 eller sagens
afslutning ved
tiltalefrafald, at sigtede
har mulighed for at varetage
sine interesser under
domsforhandlingen eller
retsmødet.
Stk. 2, 1. og 2. pkt., angår
sigtedes aktindsigt i form
af gennemsyn af
materialet hos politiet. I
forlængelse heraf foreslås
det, at politiet efter
anmodning skal udlevere
kopi af materialet til
sigtede, hvis det findes
ubetænkeligt, jf. stk. 2,
3. pkt. Dette svarer til
den foreslåede regel om
politiets tilladelse til, at
forsvareren udleverer
materiale, som forsvareren
har modtaget fra politiet,
til sigtede eller andre, jf.
forslaget til § 729 a,
stk. 3, 4. pkt., og
bemærkningerne hertil.
Der
foreslås desuden en særlig
regel om udlevering af kopi
af nærmere angivne
bevisdokumenter, jf. stk. 2,
4. pkt. Også dette
forslag er udformet
parallelt med forslaget om
forsvarerens
udlevering af sådanne
bevisdokumenter til sigtede
eller andre, jf. forslaget
til § 729 a, stk. 3, 5.
pkt., og bemærkningerne
hertil. Forslaget omfatter
de dokumenter, der er nævnt
i retsplejelovens § 877,
stk. 1 og stk. 2, nr. 5, jf.
nærmere bemærkningerne til
det foreslåede § 729 a,
stk. 3, 5. pkt.
Hvis
politiet nægter at udlevere
kopi, kan spørgsmålet
indbringes for retten efter
retsplejelovens § 746.
Der
henvises i øvrigt til pkt.
2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 729 c
Bestemmelsen viderefører med
enkelte redaktionelle
ændringer den gældende § 745
b.
Som
følge af den foreslåede nye
regel i § 729 b om sigtedes
adgang til aktindsigt, når
der ikke er en forsvarer, er
formuleringen af stk. 1 og 3
ændret, således at den
nævner både forsvarerens og
sigtedes ret til aktindsigt.
Endvidere benyttes i
overensstemmelse med
sprogbrugen i kapitel 66 i
øvrigt i lovteksten alene
udtrykket »sigtede«, der
imidlertid naturligvis også
omfatter tiltalte.
Til § 729 d
Bestemmelsen angår sigtedes
aktindsigt i afsluttede
straffesager. Bestemmelsen
er udtryk for en
modernisering og samordning
af de gældende regler i
retsplejelovens § 41 og
forvaltningslovens § 18.
Forslaget indebærer, at
reglerne om sigtedes
aktindsigt hos politiet og
anklagemyndigheden samles i
retsplejeloven, således at
forvaltningslovens § 18
fremover kun vil gælde i
straffesager, der behandles
ved andre administrative
myndigheder end politiet og
anklagemyndigheden, jf.
lovforslagets § 2.
Stk. 1 fastslår det
almindelige udgangspunkt, at
når sagen er endeligt
afsluttet, kan den, der har
været sigtet, forlange at
blive gjort bekendt med
dokumenter, der vedrører
sagen, herunder indførsler i
retsbøgerne.
Udtrykket »den, der har
været sigtet,« omfatter
naturligvis også den, der
senere (tillige) har været
tiltalt og eventuelt
domfældt.
Ligesom efter de gældende
regler er der ikke fastsat
nogen tidsgrænse for, hvor
lang tid efter sagens
afslutning den, der har
været sigtet, kan forlange
aktindsigt.
Sagen
er endeligt afsluttet, når
der foreligger en endelig
afgørelse, dvs. en
afgørelse, som ikke kan
anfægtes ved ordinære
retsmidler, jf. nærmere
bemærkningerne til det
foreslåede § 41 d, stk. 1,
3. pkt. (lovforslagets § 1,
nr. 15).
Det
bemærkes, at udtrykket
»sagen er endeligt
afsluttet« ikke har helt
samme betydning som
udtrykket »sagen er
afgjort«, der i dag anvendes
i forvaltningslovens § 18,
og hvor det antages, at en
sag er »afgjort«, selv om
den overordnede
anklagemyndighed har
mulighed for at omgøre
afgørelsen i medfør af
retsplejelovens § 724,
stk. 2. Fremover vil en
anmodning om aktindsigt, der
er begrundet i et ønske om
at skaffe oplysninger til
brug for en eventuel klage
til den overordnede
anklagemyndighed, derfor
skulle behandles efter de
foreslåede §§ 729 a-729 c.
Ligesom efter den gældende
§ 41 er indførsler i
retsbøgerne vedrørende sagen
omfattet af retten til
aktindsigt. Dette gælder,
hvad enten den pågældende
retsbog betegnes retsbog
eller dombog. Der foreslås
den rent terminologiske
ændring, at
stemmegivningsbogen fremover
ikke skal henregnes til
retsbøgerne, jf.
lovforslagets § 1, nr. 10,
og bemærkningerne hertil.
Der er derfor ikke anledning
til som i den gældende § 41
særskilt at undtage
stemmegivningsbogen fra
aktindsigt, men se dog
nedenfor om stk. 2, nr. 2.
For
andet end retsbøger foreslås
det at erstatte udtrykket
»de (...) hos retten
beroende til en sag hørende,
fremlagte dokumenter«, som
anvendes i den gældende
§ 41, med udtrykket
»dokumenter, der vedrører
sagen,« suppleret med en
undtagelse for interne
arbejdsdokumenter.
Begrebet »fremlagte
dokumenter« kan give
anledning til tvivl, og der
bør gælde samme regler om
aktindsigt, uanset om
dokumentet har været
»fremlagt« i retten.
Forslaget indebærer som
nævnt, at reglerne om
aktindsigt i politiets og
anklagemyndighedens
materiale samles i
retsplejeloven. Straffesager
behandlet ved andre
administrative myndigheder
end politiet vil imidlertid
fortsat være omfattet af
forvaltningslovens § 18, jf.
lovforslagets § 2. I praksis
drejer det sig navnlig om
sager vedrørende
administrative bødeforelæg
fra andre myndigheder end
politiet. Hvis en straffesag
behandles af politiet efter
at have været behandlet af
en anden administrativ
myndighed, gælder de
foreslåede regler i § 729 d
også for aktindsigt i det
materiale, som politiet har
modtaget fra den anden
administrative myndighed.
Et
dokument vedrører sagen, når
dokumentet har betydning for
sagens behandling. Som
eksempler kan nævnes
politirapporter (jf.
retsplejelovens § 744),
anklageskrift eller
retsmødebegæring og
dokumenter, der har været
benyttet som bevis.
Både
dokumenter, der indgår i
sagen ved retten, og
dokumenter, der (alene)
indgår i politiets sag, er
omfattet. Hvis et dokument
vedrører den pågældende sag,
er det således omfattet af
forslaget om aktindsigt,
selv om anklagemyndigheden
ikke har fremlagt det i
retten, fordi det efter
anklagemyndighedens
opfattelse har vist sig at
være uden betydning for
sagens afgørelse.
Udtrykket »dokumenter« skal
forstås lige så bredt som
dokumentbegrebet efter
offentlighedsloven. Ud over
egentlige skriftlige
dokumenter, hvad enten de
foreligger som
papirdokumenter eller
elektroniske dokumenter, er
således også tegninger,
kort, billeder og lyd- og
billedoptagelser omfattet.
Aktindsigt efter de
foreslåede regler
forudsætter, at dokumentet
efter de regler, som er
fastsat i medfør af
retsplejelovens § 39,
stk. 2, jf. også
lovforslagets § 1, nr. 14,
er bevaret i sagens akter.
Retten
til aktindsigt i medfør af
den foreslåede § 729 d
gælder også efter, at
dokumentet er afleveret til
arkiv i medfør af
arkivloven, i givet fald
parallelt med arkivadgang i
henhold til arkivloven.
Ligesom efter gældende ret
er interne arbejdsdokumenter
ikke omfattet af retten til
aktindsigt, jf. stk. 2
, der også indeholder en
nærmere definition af, hvad
der i denne sammenhæng skal
forstås ved interne
arbejdsdokumenter.
Stk. 2, nr. 1 , hvis
formulering er inspireret af
forvaltningslovens § 12,
stk. 1, nr. 1, omfatter
dokumenter, der udarbejdes
af retten, politiet eller
anklagemyndigheden
udelukkende til eget brug
ved behandlingen af en sag.
Et dokument kan således kun
anses som et internt
arbejdsdokument efter nr. 1,
hvis det ikke er videregivet
til nogen uden for
henholdsvis retten og
politiet/anklagemyndigheden.
Som
eksempler kan for retternes
vedkommende nævnes udkast
til retsbogstilførsler eller
retsafgørelser, som
udelukkende anvendes af
retten selv. Tilsvarende
gælder notater, som en
dommer eller anden
medarbejder ved retten
foretager i forbindelse med
sagens behandling, og som
udelukkende anvendes af
retten selv.
Som
eksempler kan for politiets
og anklagemyndighedens
vedkommende nævnes politiets
og anklagemyndighedens
interne overvejelser om
tiltalespørgsmål, om sagens
førelse i retten eller om
anke. Med hensyn til
brevveksling mellem
forskellige enheder inden
for politiet og
anklagemyndigheden henvises
til nr. 3.
Hvis
eksempelvis et udkast til
retsbogstilførsel vedrørende
en forklaring udleveres til
parterne eller den, der har
afgivet forklaring, er der
imidlertid ikke tale om et
internt arbejdsdokument.
Stk. 2, nr. 2 ,
præciserer, at
voteringsprotokoller og
andre referater af rettens
rådslagninger og
afstemninger skal anses som
interne arbejdsdokumenter.
Det er et grundlæggende
princip i retsplejen, at
rettens rådslagninger og
afstemninger er hemmelige,
jf. herved retsplejelovens
§ 214, stk. 2. Derfor bør
referater af rettens
rådslagninger og
afstemninger også generelt
undtages fra aktindsigt
uanset formålet med at
udarbejde sådanne referater.
Da referater af rettens
rådslagninger kun udarbejdes
systematisk i Højesteret og
dér traditionelt betegnes
voteringsprotokoller,
foreslås det, at reglen skal
gælde »voteringsprotokoller
og andre referater af
rettens rådslagninger og
afstemninger«. Det bemærkes,
at voteringsprotokoller og
andre referater af rettens
rådslagninger også er
undtaget fra den
registreredes indsigtsret i
medfør af lov om behandling
af personoplysninger, jf.
denne lovs § 32, stk. 3, 3.
pkt.
Medtagelsen af ordet
»afstemninger« tydeliggør,
at retten til aktindsigt
heller ikke omfatter den
blotte oplysning om, hvem
der har stemt for hvilket
resultat eller begrundelse.
Dette vil navnlig have
betydning, når der har
medvirket lægdommere.
Forslaget er i
overensstemmelse med
gældende ret, jf.
undtagelsen vedrørende
stemmegivningsbogen i den
gældende § 41. Det bemærkes
i den forbindelse, at det
som nævnt foreslås at ændre
sprogbrugen, således at
stemmegivningsbogen ikke
henregnes til retsbøgerne,
jf. lovforslagets § 1, nr.
10.
Stk. 2, nr. 3 ,
fastslår, at dokumenter kan
udveksles mellem alle dele
af politiet og
anklagemyndigheden (herunder
Justitsministeriet) uden at
miste deres karakter af
interne arbejdsdokumenter.
Denne regel er nødvendig,
bl.a. fordi en
efterforskning kan involvere
flere politikredse, ligesom
rigspolitiet kan være
inddraget.
Der
foreslås ikke en tilsvarende
regel om brevveksling mellem
forskellige enheder inden
for domstolene. Brevveksling
mellem forskellige domstole
kan ikke anses som intern,
og for så vidt angår
brevveksling mellem
forskellige enheder inden
for samme domstol kan der
ikke gives nogen helt
generel og fast regel om,
hvornår denne er intern.
Forslaget om aktindsigt
omfatter kun dokumenter, der
vedrører en konkret
straffesag, og allerede af
den grund falder al
brevveksling mellem
forskellige enheder inden
for en domstol vedrørende
andre spørgsmål uden for
forslaget om aktindsigt.
I
øvrigt må det bero på en
konkret vurdering, om
brevveksling mellem
forskellige enheder inden
for en domstol har en sådan
intern karakter, at den
falder under begrebet
interne arbejdsdokumenter
som defineret i stk. 2, nr.
1. Hvis brevvekslingen angår
praktiske spørgsmål i
forbindelse med
straffesagens behandling,
vil dette normalt være
tilfældet.
Der er
ikke medtaget en regel
svarende til
forvaltningslovens § 12,
stk. 2, om ekstrahering af
faktiske oplysninger i
interne arbejdsdokumenter.
Reglerne om behandling af
straffesager indebærer, at
faktiske oplysninger af
væsentlig betydning for
sagens afgørelse altid
tillige vil fremgå af andre
dokumenter i sagen, og
sådanne oplysninger vil
således aldrig alene
være indeholdt i interne
arbejdsdokumenter. Det
bemærkes i den forbindelse,
at da politirapporter også
bruges af retten,
forsvareren og sigtede, er
de ikke interne
arbejdsdokumenter.
Stk. 3 indeholder tre
undtagelser til aktindsigt.
De to første svarer stort
set til gældende ret. Den
tredje undtagelse svarer
indholdsmæssigt til gældende
ret, men undtagelsen får som
følge af forslaget om at
samle reglerne om aktindsigt
i straffesager i
retsplejeloven et bredere
anvendelsesområde end i dag.
Undtagelserne er udtryk for
en begrænsning af aktindsigt
i visse oplysninger efter en
konkret vurdering.
Begrænsningen består i givet
fald i, at de pågældende
oplysninger fjernes fra
dokumentet før kopieringen
eller gennemsynet, således
at der gives aktindsigt i
den resterende del af
dokumentet (ekstrahering).
Der vil dog efter
omstændighederne være
grundlag for at nægte
aktindsigt i hele dokumentet
under henvisning til stk. 3.
Stk. 3, nr. 1 ,
fastslår, at retten til
aktindsigt kan begrænses, i
det omfang ansøgeren i
medfør af specifikke regler
andre steder i
retsplejeloven om
behandlingen af straffesager
har været afskåret fra at
gøre sig bekendt med
oplysninger i sagen. Reglen
er begrundet i, at når
oplysninger af særlige
grunde har været undtaget
fra sigtedes aktindsigt,
mens sagen verserede, bør
oplysningerne fortsat kunne
undtages fra aktindsigt, når
sagen er endeligt afsluttet.
Den gældende § 41 indeholder
et tilsvarende udtrykkeligt
forbehold i kraft af de
indledende ord »Uden for de
tilfælde, for hvilke der i
denne lov er truffet særlig
bestemmelse«.
Som
eksempler på regler, der er
omfattet af henvisningen i
stk. 3, nr. 1, kan nævnes
retsplejelovens § 169,
stk. 2, 1. pkt., om en
myndigheds redegørelse for
grundene til at nægte
samtykke til afgivelse af
vidneforklaring om forhold
belagt med tavshedspligt,
retsplejelovens § 729 c
(hidtidig § 745 b) om
begrænsning af forsvarerens
og sigtedes aktindsigt,
retsplejelovens § 746,
stk. 2, 2. pkt., om
politiets fremlæggelse af
materiale i forbindelse med
en tvist om forsvarerens
eller sigtedes aktindsigt og
retsplejelovens § 848,
stk. 2, om et vidnes bopæl
eller navn, stilling og
bopæl.
Henvisningen omfatter
desuden reglerne i
retsplejelovens § 748,
stk. 5 og 6. Disse regler
giver mulighed for at
undtage oplysninger fra
sigtedes aktindsigt, hvis
hensynet til statens
sikkerhed, fremmede magter,
sagens opklaring eller
tredjemand undtagelsesvis
gør det påkrævet. Sigtede
skal have mulighed for at
gøre sig bekendt med
oplysningerne senest, når
han eller hun har afgivet
forklaring under
domsforhandlingen.
Tilsvarende gælder for
retsplejelovens § 729 a,
stk. 4 (hidtidig § 745 a) om
begrænsninger i sigtedes
adgang til aktindsigt hos
forsvareren.
Henvisningen omfatter
endvidere reglerne i
retsplejelovens § 748,
stk. 7, der generelt
undtager retsmøder med
relation til begrænsning af
forsvarerens og sigtedes
aktindsigt efter
retsplejelovens § 729 c
(hidtidig § 745 b) fra
reglerne om underretning af
sigtede.
Stk. 3, nr. 1, gælder, i det
omfang sigtede konkret har
været afskåret fra et gøre
sig bekendt med oplysninger
i sagen. Retsplejelovens
§ 748, stk. 5 og 6, og § 729
a, stk. 4 (hidtidig § 745
a), er derfor uden
betydning, hvis en
straffesag er afgjort ved
dom, eftersom sigtede i så
fald har haft
mulighed for at gøre sig
bekendt med oplysningerne
(senest efter at have
afgivet forklaring under
domsforhandlingen). I
straffesager, der afsluttes
udenretsligt (med
bødevedtagelse,
tiltalefrafald uden vilkår
eller påtaleopgivelse), kan
det derimod forekomme, at
der er oplysninger i sagen,
som sigtede aldrig har haft
mulighed for at gøre sig
bekendt med, og i så fald
kan disse oplysninger
undtages fra aktindsigt i
medfør stk. 3, nr. 1. Det
samme gælder, hvad enten
straffesagen sluttes
indenretsligt eller
udenretsligt, hvis
forsvarerens og sigtedes
aktindsigt har været
begrænset helt frem til
sagens afslutning i medfør
af retsplejelovens § 729 c
(hidtidig § 745 b).
Stk. 3, nr. 2 , giver
mulighed for at begrænse
retten til aktindsigt, i det
omfang ansøgerens interesse
i aktindsigt findes at burde
vige for afgørende hensyn
til statens sikkerhed eller
forholdet til fremmede
magter eller mellemfolkelige
institutioner. Det fremgår
af formuleringen, at der
skal foretages en konkret
afvejning af ansøgerens
interesse i aktindsigt over
for de pågældende modhensyn.
Det bemærkes i den
forbindelse, at et
alternativ til helt at nægte
aktindsigt kan være at afslå
at udlevere kopi af de
pågældende dokumenter, jf.
nedenfor om stk. 6.
Reglen
er beslægtet med den
gældende undtagelsesregel i
retsplejelovens § 41
vedrørende »hensynet til
statens sikkerhed eller
forhold til fremmede magter
eller særlige hensyn til
disse i øvrigt«. I forhold
hertil er dog tilføjet
hensynet til forholdet til
mellemfolkelige
institutioner.
I
modsætning til forslaget i
betænkningen er hensynet til
rigets forsvar derimod ikke
nævnt særskilt, da statens
sikkerhed også omfatter
rigets forsvar, og da
»hensynet til statens
sikkerhed« er det udtryk,
der i øvrigt benyttes i en
række bestemmelser i
retsplejeloven.
Der
skønnes heller ikke behov
for ved siden af hensynet
til forholdet til fremmede
magter som i den gældende
§ 41 tillige at medtage
»særlige hensyn til disse i
øvrigt«. Disse ord indgår i
retsplejelovens § 29,
stk. 1, nr. 2, om
dørlukning, hvilket
begrundes med, at det i
sager om ydelse af
international retshjælp kan
være rimeligt at lukke
dørene med henvisning til
vedkommende stats
interesser, uden at
dørlukningen kan siges at
være begrundet i »statens
forhold til fremmede
magter«, jf.
Folketingstidende 1998-99,
tillæg A, side 2031.
Dørlukning angår imidlertid
enhvers adgang til at
overvære retsmødet, hvorimod
der her er tale om sigtedes
aktindsigt i afsluttede
straffesager, hvilket i
sager om ydelse af
international retshjælp
betyder, at den udenlandske
straffesag skal være
afsluttet. Det skønnes
derfor tilstrækkeligt, at
aktindsigt kan begrænses af
hensyn til forholdet til
fremmede magter.
Stk. 3, nr. 3 , giver
mulighed for at begrænse
retten til aktindsigt, i det
omfang ansøgerens interesse
i at kunne benytte kendskab
til sagens dokumenter til
varetagelse af sit tarv
findes at burde vige for
hensynet til forebyggelse,
opklaring og forfølgning af
lovovertrædelser eller for
særlige hensyn til
beskyttelse af medsigtede,
vidner eller andre.
Bestemmelsen viderefører de
undtagelser til aktindsigt,
som fremgår af
forvaltningslovens § 18.
En
begrænsning af retten til
aktindsigt forudsætter en
konkret afvejning mellem
ansøgerens interesse i at
kunne benytte kendskab til
dokumentet til at varetage
sit tarv over for de angivne
modhensyn. Det bemærkes i
den forbindelse, at et
alternativ til helt at nægte
aktindsigt kan være at afslå
at udlevere kopi af de
pågældende dokumenter, jf.
nedenfor om stk. 6.
I
udtrykket »særlige« hensyn
(til medsigtede, vidner
eller andre) ligger, at
modhensynet ikke behøver at
have en sådan styrke, som
når udtrykket »væsentlige«
eller »afgørende« hensyn
anvendes, jf. eksempelvis
forslaget til henholdsvis
§ 41 d, stk. 3, nr. 2 og 3
(lovforslagets § 1, nr. 15).
I udtrykket »særlige« hensyn
ligger dog, at modhensynet
skal have en konkret
begrundelse af en vis vægt.
I tvivlstilfælde kan det
være naturligt at indhente
en udtalelse fra de
pågældende, før der træffes
afgørelse om aktindsigt.
Stk. 4 indeholder
kompetenceregler for
behandling af anmodninger om
aktindsigt.
Det
foreslås, at afgørelser om
aktindsigt i afsluttede
straffesager skal træffes af
politimesteren, jf. stk. 4,
1. pkt. Dette gælder,
uanset om straffesagen har
været indbragt for retten,
og om den har været
behandlet i én eller flere
instanser, og uanset hvilken
eller hvilke instanser
anmodningen om aktindsigt
angår.
Anmodning om aktindsigt vil
skulle indgives til
politimesteren i den
politikreds, hvor
straffesagen har været
behandlet. Dette vil i
praksis normalt være den
politikreds, hvor sagens
akter opbevares i henhold
til Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse af 18.
december 1987 om opbevaring
af straffeakter. Hovedreglen
er, at akterne i afsluttede
straffesager opbevares på
afgørelsesstedet. Såfremt
akterne er udlånt, må
politimesteren rekvirere
dem.
Såfremt en anmodning om
aktindsigt indgives til
politimesteren i en anden
politikreds, påhviler det
denne så vidt muligt (dvs.
hvis det af anmodningen kan
ses, hvor anmodningen
rettelig skal behandles) at
videresende anmodningen til
rette politimester, jf.
forvaltningslovens § 7,
stk. 2.
De
foreslåede regler i
retsplejeloven omfatter ikke
anmodninger om aktindsigt i
straffesager behandlet hos
andre administrative
myndigheder end politet.
Anmodninger om aktindsigt i
sådanne straffesager er
omfattet af
forvaltningslovens § 18 og
skal fremsættes over for den
pågældende administrative
myndighed. Hvis en
straffesag behandles af
politiet efter at have været
behandlet af en anden
administrativ myndighed,
gælder de foreslåede regler
i § 729 d imidlertid også
for anmodninger om
aktindsigt i det materiale,
som politiet har modtaget
fra den anden administrative
myndighed.
I
stk. 4, 2. pkt. , er
for overskuelighedens skyld
medtaget en henvisning til
retsplejelovens kapitel 10,
der gælder for påklage af
anklagemyndighedens
afgørelser, jf. også
lovforslagets § 1, nr. 17.
Reglerne i kapitel 10
fastsætter for det første en
klagefrist på 4 uger og
fastslår dernæst et
toinstansprincip, der
indebærer, at en afgørelse
kun kan påklages én gang.
Politimesterens afgørelse
kan således påklages til
statsadvokaten, hvis
afgørelse i klagesagen ikke
kan påklages yderligere.
Stk. 5 om svar på en
anmodning om aktindsigt er
inspireret af
forvaltningslovens § 16,
stk. 2. I forhold til den
gældende regel i
retsplejelovens § 41,
stk. 3, forlænges fristen
fra en uge til ti dage, og
der angives ikke i loven
kriterier for overskridelse
af fristen. Til gengæld
anføres udtrykkeligt, at
afgørelser om aktindsigt
skal træffes snarest, og
hvis afgørelsen ikke kan
træffes inden 10 dage, skal
den, der søger aktindsigt,
underrettes herom, om
grunden hertil og om,
hvornår afgørelsen kan
forventes at foreligge.
Efter
Justitsministeriets
opfattelse bør der gælde
samme regler om svar på
anmodninger om aktindsigt,
hvad enten anmodningen
behandles af retten (jf.
forslaget til §§ 41 a-41 c
om domme og kendelser mv.,
§ 41 d for så vidt angår
civile sager samt § 255 a)
eller politimesteren (jf.
forslaget til § 41 d for så
vidt angår straffesager samt
§ 729 d), selv om
forvaltningslovens § 18 ikke
indeholder en tilsvarende
regel. Det bemærkes i den
forbindelse, at hvis der er
en saglig begrundelse for,
at der ikke kan træffes
afgørelse inden 10 dage,
kræver reglen blot, at dette
tillige med grunden og det
forventede
afgørelsestidspunkt meddeles
ansøgeren.
Som
eksempler på grunde til, at
afgørelse ikke kan træffes
inden 10 dage, kan nævnes,
at akterne først skal
rekvireres fra en anden
politimester, at der er tale
om et meget omfattende
aktmateriale, hvor hvert
enkelt dokument konkret skal
vurderes i relation til
mulige modhensyn, eller at
der skal indhentes en
udtalelse fra nogen, hvis
interesser berøres af
aktindsigten.
Stk. 6 indeholder regler
om formen for aktindsigt.
Aktindsigt kan gives enten i
form af gennemsyn hos
politiet eller i form af
kopi.
Stk. 6
fastslår, at aktindsigtens
form bestemmes af
politimesteren.
Udgangspunktet vil være, at
aktindsigt gives i form af
gennemsyn.
En
konkretiseret anmodning om
udlevering af bestemte
skriftlige dokumenter bør
imidlertid imødekommes,
medmindre hensyn som nævnt i
stk. 3, nr. 2 eller 3, taler
herimod, eller det må
befrygtes, at kopien vil
blive benyttet på
retsstridig måde.
Hvis
der anmodes om aktindsigt i
et omfattende materiale, vil
det under alle
omstændigheder i langt de
fleste tilfælde være mest
hensigtsmæssigt, at den, der
søger aktindsigt, i første
omgang får adgang til at
gennemse den del af
materialet, som ikke helt
undtages fra aktindsigt i
medfør af stk. 3. Den
pågældende kan så
efterfølgende eventuelt
anmode om udlevering af kopi
af nærmere angivne
dokumenter, som den
pågældende har fundet frem
til ved sin gennemgang af
det samlede materiale.
Stk. 7 fastslår, at
personnumre ikke er omfattet
af retten til aktindsigt.
Undtagelsen af personnumre
fra retten til aktindsigt
har sammenhæng med
bestemmelsen i § 54, stk. 1,
1. pkt., i lov om Det
Centrale Personregister,
hvorefter offentlige
myndigheder skal sørge for,
at personnummer ikke kommer
uvedkommende i hænde.
Bestemmelsen gælder også for
domstolene.
Undtagelsen af personnumre
fra retten til aktindsigt
omfatter løbenummeret (de
sidste fire cifre). Når de
sidste fire cifre udelades,
anses de første seks cifre
ikke som et (ufuldstændigt)
personnummer.
Der
henvises i øvrigt til pkt.
2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.