Cirkulæreskrivelse
nr 9649 af 10.
oktober 2003
om antagelse
af offentlige
forsvarere og
advokater til at
udføre sager for
parter, der har fri
proces
1. Ved
cirkulære nr. 99 af
3. juni 1971 og
cirkulæreskrivelser
af henholdsvis 14.
juli 1998 og 8. juli
2002 har
Justitsministeriet
fastsat regler om
antagelse af
offentlige
forsvarere og
advokater til at
udføre sager for
parter, der har fri
proces.
I
cirkulæreskrivelsen
af 8. juli 2002, der
blev udfærdiget på
baggrund af
drøftelser med
Dommerforeningen,
Advokatrådet og
Landsforeningen af
beskikkede
advokater, har
Justitsministeriet
orienteret om de
hensyn, der
tillægges vægt ved
antagelsen af
beneficerede
advokater, ligesom
ministeriet har
anmodet om, at det i
indstillingerne fra
retskredsens dommer
og vedkommende
landsretspræsident
fremover klart
tilkendegives,
hvilke hensyn der er
blevet tillagt vægt
i den konkrete sag.
2. Imidlertid
har Folketingets
Ombudsmand ved brev
af 6. august 2002
kritiseret
Justitsministeriet
for i en konkret sag
ikke i tilstrækkelig
grad at have
begrundet et afslag
på beneficium. I
sagen havde
Justitsministeriet
henholdt sig til
vedkommende
landsretspræsidents
indstilling, der var
baseret på retternes
vurdering af de
enkelte ansøgeres
kvalifikationer,
herunder den enkelte
ansøgers
kvalifikationer som
procederende
advokat, således som
disse
kvalifikationer var
fremstået for de
pågældende dommere.
Ministeriet havde
tilføjet, at der må
lægges betydelig
vægt på retternes
vurdering af
ansøgerne til de
ledige beneficier,
og at dette navnlig
gælder den enkelte
ansøgers
kvalifikationer som
procederende
advokat, der alene
kan bedømmes, når
den pågældende giver
møde i retten.
Folketingets
Ombudsmand udtalte
vedrørende
ministeriets
begrundelse, at han
ikke fandt grund til
at antage, at
udvælgelsen blandt
ansøgerne ikke var
sket på et sagligt
grundlag. Det
saglige grundlag,
som må antages at
have ligget bag
Justitsministeriets
afslag, havde
imidlertid ikke
fundet udtryk i
begrundelsen.
Folketingets
Ombudsmand anførte i
den forbindelse
bl.a., at
vedkommende ansøger
stod stærkt på en
række af de punkter,
der i praksis
tillægges vægt ved
antagelsen af
beneficerede
advokater. På den
baggrund var det
ikke tilstrækkeligt,
at
Justitsministeriet i
afslaget havde givet
meddelelse om de
generelle kriterier,
der havde været
afgørende ved
udvælgelsen samt den
indbyrdes afvejning
af disse.
Ministeriets afslag
burde tillige have
indeholdt oplysning
om, hvilke konkrete
forhold der havde
ført til
Justitsministeriets
afslag.
3. På
baggrund af
ombudsmandsudtalelsen
skal
Justitsministeriet
præcisere, at
indstillingerne skal
indeholde en mere
individuelt betonet
angivelse af de
hensyn, der har
været bestemmende
herfor. Dette gælder
navnlig i forhold
til de ansøgere, der
er anledning til at
overveje mere
indgående, idet de
pågældende
umiddelbart står
stærkt på en række
af de punkter, der i
praksis tillægges
vægt ved antagelsen
af beneficerede
advokater, men som
senere i
udvælgelsesproceduren
er blevet valgt fra.
Justitsministeriet,
den 10. oktober
2003
Brian Mikkelsen
/Birgitte
Grønborg Juul