Uddrag af
lovforslag nr. 44 fremsat den
25. oktober 2006 af
justitsministeren (Lene
Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Varetægtsfængsling i isolation)
"...§ 1
I
retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1001 af 5.
oktober 2006, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 747 affattes således:
» § 747.
Retsmøde afholdes, når der
fremsættes anmodning om
foranstaltninger, som kræver
rettens medvirken.
Stk. 2.
Efter anmodning afholdes
endvidere retsmøde, når det er
påkrævet for at sikre bevis, som
1) det ellers
må befrygtes vil gå tabt,
2) ikke uden
uvæsentlig ulempe eller
forsinkelse vil kunne føres for
den dømmende ret, eller
3) må antages
at være af betydning for
efterforskningen eller af hensyn
til en offentlig interesse.
Stk. 3.
Retsmøde med henblik på at
sikre bevis kan endvidere
afholdes efter anmodning,
såfremt
1) sigtede er
varetægtsfængslet i isolation,
2) sikringen
af bevis vil kunne få betydning
for spørgsmålet om isolationens
ophævelse, og
3) væsentlige
praktiske hensyn ikke taler
imod.
Stk. 4.
Imødekommer retten en
anmodning efter stk. 3, skal
retsmødet afholdes snarest og så
vidt muligt inden for 2 uger fra
rettens modtagelse af
anmodningen. ....."
Kapitel 7 i de almindelige
bemærkninger om anticiperet
bevisførelse:
"7.
Anticiperet bevisførelse
7.1. Gældende
ret
I
overensstemmelse med princippet
om bevisumiddelbarhed finder
bevisførelsen i straffesager som
hovedregel sted for den dømmende
ret under domsforhandlingen. I
retsplejelovens § 747, 2. og
sidste pkt., er der imidlertid
gjort to undtagelser til denne
hovedregel. De nævnte
undtagelser medfører, at
bevisførelse under nærmere
angivne omstændigheder kan ske
før domsforhandlingen (såkaldt
anticiperet bevisførelse).
Den ene af de
to undtagelser vedrører
specifikt sager, hvor sigtede er
varetægtsfængslet i isolation. I
medfør af retsplejelovens § 747,
sidste pkt., kan retsmøde med
henblik på at sikre bevis
således afholdes efter
anmodning, såfremt sigtede er
varetægtsfængslet i isolation,
og sikringen af bevis vil kunne
få betydning for spørgsmålet om
ophævelse af isolationen.
Anmodning kan fremsættes både af
anklagemyndigheden og
forsvareren.
Retten er
ikke bundet af en anmodning om
afholdelse af retsmøde med
henblik på anticiperet
bevisførelse. Heri ligger bl.a.,
at retten, hvis sigtede eller
dennes forsvarer protesterer mod
en anmodning om anticiperet
bevisførelse fremsat af
anklagemyndigheden med henblik
på at søge en isolation ophævet,
må foretage en afvejning mellem
hensynet til forsvaret og
hensynet til muligheden for at
begrænse anvendelsen af
isolation. I forarbejderne er
det forudsat, at domstolene ved
denne afvejning i den enkelte
sag bør tillægge hensynet til
den sigtedes ønsker for
tilrettelæggelsen af forsvaret
en ganske særlig vægt, men at en
arrestant ikke efter eget ønske
bør kunne fastholde en
varetægtsfængsling i isolation,
hvis grundlaget kan fjernes ved
en anticiperet bevisførelse, og
der ikke kan føres rimelige
hensyn til forsvaret, der taler
imod afholdelsen af en sådan
bevisførelse, jf. herved
Strafferetsplejeudvalgets
betænkning nr. 1358/1998, side
93.
Det følger af
forarbejderne til den gældende
bestemmelse i retsplejelovens
§ 747, sidste pkt., endvidere,
at en anmodning fra arrestantens
forsvarer eller anklageren om
bevisførelse med henblik på
muligheden for ophævelse af
isolation bør imødekommes,
medmindre særlige modhensyn
gør sig gældende, jf. herved
betænkning nr. 975/1983, side 59
ff., og betænkning nr.
1358/1998, side 80 ff.
Sådanne
modhensyn foreligger ifølge de
nævnte betænkninger, når (1)
efterforskningen i komplicerede
sager ikke har kunnet bringes så
vidt, at et tilstrækkeligt
materiale foreligger, herunder
at der er tilstrækkelig klarhed
over, hvad den anticiperede
bevisførelse skal belyse, (2)
retsplejemæssige hensyn til
sigtede taler imod anticiperet
bevisførelse, (3) andre
retsplejemæssige hensyn
bevirker, at bevisførelsen i
særlige tilfælde – uanset
hensynet til sigtede – bør finde
sted under domsforhandlingen,
f.eks. hvor det er af betydning,
at lægdommerne overværer den
umiddelbare reaktion på et
stillet spørgsmål, (4)
domsforhandlingen er så nært
forestående, at anticiperet
bevisførelse alene vil bevirke,
at sagen – herunder eventuelt
varetægtsfængslingen – trækkes i
langdrag, (5) der efter sagens
omstændigheder ikke er rimelig
udsigt til, at anticiperet
bevisførelse vil bevirke, at
isolationen ophæves, (6) den
pågældende bevisførelse er af
uforholdsmæssigt stort omfang,
eller (7) den pågældende
bevisførelse i øvrigt er særlig
besværlig, f.eks. hvor der skal
indkaldes vidner fra udlandet.
To af de
nævnte modhensyn (nr. 2 og 3)
angår retsplejemæssige forhold,
mens de øvrige angår mere
praktiske forhold.
7.2.
Strafferetsplejeudvalgets
forslag
Strafferetsplejeudvalget har
overvejet, om mulighederne for
at anvende anticiperet
bevisførelse, dvs. adgangen til
at afholde bevisførelse før
domsforhandlingen, bør styrkes
for herigennem at begrænse
anvendelsen af
varetægtsfængsling i isolation.
Efter
Strafferetsplejeudvalgets
opfattelse vil
varetægtsfængsling i isolation i
en række tilfælde kunne bringes
til ophør efter en indenretlig
forklaring af sigtede,
medsigtede eller vidner i medfør
af retsplejelovens § 747, idet
den pågældendes afgivelse af
forklaring for retten og rettens
protokollering af denne
forklaring ofte – om end ikke
altid – vil indebære, at det
pågældende bevis må anses for
sikret på en sådan måde, at der
ikke længere vil være risiko for
kollusion i forhold til det
pågældende bevis.
Efter
udvalgets opfattelse vil en
styrkelse af mulighederne for at
anvende anticiperet bevisførelse
i sager om isolation kunne ske
ved at lade nogle af de
modhensyn, der kan føre til at
nægte anticiperet bevisførelse,
udgå.
Udvalget
finder ikke, at ét eller flere
af de praktiske modhensyn
kan udgå. Disse hensyn angår
dels de praktiske muligheder for
overhovedet med mening at
gennemføre en anticiperet
bevisførelse, dels behovet for
at undgå, at bevisførelsen
kommer til at bevirke en
væsentlig forlængelse af
efterforskningsfasen og dermed
af varetægtsfængslingen.
Derimod
finder Strafferetsplejeudvalget
ikke, at de retsplejemæssige
modhensyn bør opretholdes.
For det
første vil den, der afhøres
under domsforhandlingen i en
straffesag, stort set altid
forud være afhørt af politiet.
Det er derfor for så vidt ikke
muligt at opnå en egentligt
umiddelbar reaktion på et
stillet spørgsmål ved at afslå
en anticiperet bevisførelse.
For det andet
er den gældende regel om
anticiperet bevisførelse med
henblik på ophævelse af
isolation ikke udtryk for en
egentlig undtagelse fra
bevisumiddelbarhedsprincippet.
Således skal en person – hvad
enten der er tale om en tiltalt,
en medsigtet eller et vidne –
også afgive forklaring for den
dømmende ret under
domsforhandlingen efter reglerne
herom i retsplejeloven. Den
protokollerede forklaring fra
den anticiperede bevisførelse
vil efter retsplejelovens § 877,
stk. 2, nr. 2 og 3, i en række
tilfælde kunne benyttes under
domsforhandlingen, navnlig ved
såkaldt forehold. Dette forhold
ændrer imidlertid ikke ved, at
den pågældende skal afhøres på
normal måde under
domsforhandlingen. Lægdommerne
vil således høre den samme
bevisførelse som den eller de
juridiske dommere. Formålet med
anticiperet bevisførelse efter
§ 747, sidste pkt., er således
ikke at erstatte bevisførelse
ved domsforhandlingen, men
derimod at foretage en
bevissikring.
For det
tredje finder udvalget, at
hensynet til at opnå en
begrænsning i anvendelsen af
isolation efter en nutidig
betragtning i meget vid
udstrækning bør tillægges helt
afgørende vægt. Bl.a. på den
baggrund anser udvalget det for
mere nærliggende at foretage en
nødvendig bevissikring gennem
indenretlig afhøring med de
retsgarantier, som dét
indebærer, end gennem fortsat
isolation med en betydelig
belastning af sigtede til følge.
Udvalget
foreslår på den baggrund, at
§ 747 ændres, således at
anticiperet bevisførelse med
henblik på ophævelse af
isolation kan og bør ske,
medmindre væsentlige praktiske
hensyn taler imod.
Som hidtil
forudsættes det, at sigtedes
forsvarer er til stede under den
anticiperede bevisførelse, mens
forsvarerne for eventuelle
medsigtede alene tilvarsles til
retsmødet.
Det er efter
udvalgets opfattelse væsentligt
for at opnå formålet med
bestemmelsen, at retsmøde til
foretagelse af anticiperet
bevisførelse finder sted
hurtigt. På den baggrund
foreslår udvalget, at retsmødet
skal afholdes snarest og så vidt
muligt inden 2 uger fra rettens
modtagelse af anmodningen.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at
det vil påhvile også
anklagemyndigheden og den
sigtedes forsvarer at medvirke
til, at retsmødet kan afholdes
inden for den nævnte frist.
Der henvises
til betænkningens side 136-140.
7.3.
Justitsministeriets overvejelser
Under
høringen over
Strafferetsplejeudvalgets
betænkning har Landsforeningen
af Beskikkede Advokater anført,
at foreningen ikke kan støtte
den foreslåede udvidelse af
adgangen til at foranstalte
§ 747-forhør. Det skyldes, at
der i praksis har været
eksempler på, at politiet har
ladet en sigtets forklaring
bevisfiksere i et indenretligt
forhør for efterfølgende at
bruge den afgivne forklaring
under domsforhandlinger mod
andre tiltalte. Endvidere kan
§ 747-forhør medføre en
skævvridning af processen, idet
det ikke bliver de forklaringer,
der afgives under selve
domsforhandlingen, der danner
grundlag for en domfældelse af
tiltalte, men derimod de
tidligere bevisfikserede
forklaringer. Endelig har
foreningen anført, at medsigtede
– sådan som § 747-forhør
praktiseres for øjeblikket –
normalt ikke har adgang til at
overvære afhøringen, enten fordi
de medsigtedes forsvarere er
bundet af pålæg om ikke at
drøfte bevistemaet med klienten,
eller fordi § 747-forhør ikke
berammes efter forudgående
aftale med de medsigtedes
forsvarere.
Politidirektøren i København har
om udvalgets forslag bl.a.
anført, at de nedsættelser af
overgrænserne for isolation, som
udvalget har foreslået, vil
stille ganske store krav ikke
blot til politiets
ressourceanvendelse i
forbindelse med en rimelig
afvikling af § 747-forhør, men
også til retternes og
forsvarernes medvirken til
berammelse af sådanne retsmøder.
Justitsministeriet er enig med
Strafferetsplejeudvalget i, at
hensynet til at begrænse
anvendelsen af
varetægtsfængsling i isolation
må tillægges meget stor vægt, og
ministeriet kan derfor af de
grunde, som udvalget har anført,
tiltræde, at den gældende
bestemmelse i retsplejelovens
§ 747 bør ændres, således at
anticiperet bevisførelse med
henblik på ophævelse af
isolation kan og bør ske,
medmindre væsentlige praktiske
hensyn taler imod.
Med hensyn
til det af Landsforeningen af
Beskikkede Advokater anførte
skal Justitsministeriet
understrege, at hverken den
gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 747, sidste
pkt., eller den foreslåede
ændring af bestemmelsen er
udtryk for en egentlig
undtagelse fra
bevisumiddelbarhedsprincippet.
En person, som har afgivet
forklaring ved anticiperet
bevisførelse efter
retsplejelovens § 747, vil
således – hvad enten der er tale
om en sigtet, en medsigtet eller
et vidne – også skulle afgive
forklaring for den dømmende ret
under domsforhandlingen efter
reglerne herom i retsplejeloven.
I en række tilfælde vil den
protokollerede forklaring fra
den anticiperede bevisførelse
efter retsplejelovens § 877,
stk. 2, nr. 2 og 3, kunne
benyttes under
domsforhandlingen, navnlig ved
såkaldt forehold, men dette
ændrer ikke ved, at den
pågældende vil skulle afhøres på
normal måde under
domsforhandlingen.
Om den
foreslåede bestemmelse henvises
til lovforslagets § 1, nr. 1
(retsplejelovens § 747)."
Bemærkningerne til § 1, nr. 1
(retsplejelovens § 747)
"Adgangen til
anticiperet bevisførelse med
henblik på sikring af bevis i
sager om isolation foreslås med
en ny affattelse af
retsplejelovens § 747 udvidet i
forhold til adgangen til
anticiperet bevisførelse af
hensyn til sikring af bevis i
øvrigt. Formålet hermed er
navnlig at opnå en reduktion i
antallet af længerevarende
varetægtsfængslinger i
isolation.
I
overensstemmelse med princippet
om bevisumiddelbarhed finder
bevisførelsen i straffesager som
hovedregel sted umiddelbart for
den dømmende ret under
domsforhandlingen. Herfra er der
i retsplejelovens § 747
imidlertid gjort to undtagelser.
For det
første kan retsmøde afholdes
efter anmodning, når det er
påkrævet for at sikre bevis, som
det ellers må befrygtes vil gå
tabt, eller som ikke uden
uvæsentlig ulempe eller
forsinkelse vil kunne føres for
den dømmende ret, eller når det
må antages at være af betydning
for efterforskningen eller af
hensyn til en offentlig
interesse, jf. den nugældende
bestemmelse i § 747, 2. pkt.
Denne adgang til at begære
anticiperet bevisførelse
opretholdes efter forslaget
uændret, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 747, stk. 2.
Endvidere kan
retsmøder efter den gældende
bestemmelse i retsplejelovens
§ 747, sidste pkt., afholdes
efter anmodning, når sigtede er
varetægtsfængslet i isolation,
og sikringen af bevis vil kunne
få betydning for spørgsmålet om
opretholdelsen af isolation.
Efter den
foreslåede regel kan retsmøde
med henblik på at sikre bevis
afholdes efter anmodning,
såfremt (1) sigtede er
varetægtsfængslet i isolation,
(2) sikringen af bevis vil kunne
få betydning for spørgsmålet om
isolationens ophævelse, og (3)
væsentlige praktiske hensyn ikke
taler imod, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 747, stk. 3,
nr. 1-3.
Anmodning kan
fremsættes både af
anklagemyndigheden og
forsvareren.
Sigtet med
den foreslåede bestemmelse er,
at en isolation ikke
opretholdes, hvis grundlaget for
isolationen kan fjernes ved en
anticiperet bevisførelse, og der
ikke kan anføres rimelige
hensyn, der taler imod
afholdelsen af en sådan
bevisførelse.
Væsentlige
praktiske hensyn kan efter den
foreslåede bestemmelse på samme
måde som nu begrunde, at retten
afslår en anmodning om
anticiperet bevisførelse. Der
kan f.eks. forekomme tilfælde,
hvor der ikke er en rimelig
udsigt til, at en anticiperet
bevisførelse kan give grundlag
for ophævelse af isolationen.
Desuden kan der være tilfælde,
hvor efterforskningen ikke er så
fremskreden, at et
tilstrækkeligt materiale
foreligger til at opnå klarhed
over, hvad den anticiperede
bevisførelse skal belyse. Der
kan også være tilfælde, hvor
domsforhandlingen er så nært
forestående, at gennemførelsen
af en anticiperet bevisførelse
reelt kan bevirke en samlet
forlængelse af sagens
behandling. Endvidere vil en
anmodning kunne afslås, hvis den
fornødne bevisførelse er af et
uforholdsmæssigt stort omfang
eller i øvrigt særlig besværlig,
f.eks. hvor der skal indkaldes
vidner fra udlandet.
Gør ingen af
de opregnede modhensyn sig
gældende, forudsættes
anticiperet bevisførelse i
almindelighed tilladt.
Således bør
en anmodning om anticiperet
bevisførelse – i modsætning til
efter den gældende regel – ikke
afslås alene af retsplejemæssige
hensyn til, at bevisførelsen
finder sted under
domsforhandlingen, herunder med
det formål, at lægdommere
overværer den umiddelbare
reaktion på et stillet
spørgsmål. Dette hensyn af
retsplejemæssig karakter bør
således vige for hensynet til
muligheden for at begrænse
anvendelsen af isolation gennem
afholdelse af anticiperet
bevisførelse.
Afgørelsen om
anticiperet bevisførelse berører
ikke i sig selv bevisførelsen
ved domsforhandlingen. På samme
måde som hidtil skal medsigtede
og vidner således indkaldes til
at afgive forklaring under
domsforhandlingen.
Som anført
ovenfor bør en anmodning om
bevisførelse imødekommes, hvis
ikke de nævnte praktiske hensyn
taler imod. Der vil dog fortsat
efter almindelige retsprincipper
om ligestilling mellem parterne
(»equality of arms«) skulle
tages hensyn til forsvarets
mulighed for at varetage
sigtedes interesser. Heri ligger
navnlig, at sigtedes forsvarer
skal have adgang til samme
oplysninger som politiet i
relation til det bevis, som skal
sikres ved den anticiperede
bevisførelse. F.eks. vil retten
i tilfælde, hvor forsvareren på
grund af forsvarerpålæg i medfør
af retsplejelovens § 729 a,
stk. 4, er forhindret i at
drøfte oplysningerne med den
sigtede forud for gennemførelsen
af en anticiperet bevisførelse,
i samme omfang som hidtil kunne
afslå en anmodning herom.
Hvis retten
imødekommer en anmodning om
anticiperet bevisførelse efter
§ 747, stk. 3, skal retsmødet
afholdes snarest og så vidt
muligt inden for 2 uger fra
rettens modtagelse af
anmodningen, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 747, stk. 4.
Bestemmelsen indebærer
bl.a., at det vil påhvile også
anklagemyndigheden og den
sigtedes forsvarer at medvirke
til, at retsmødet kan afholdes
inden for den nævnte frist.
Som hidtil
forudsættes det, at den sigtedes
forsvarer er til stede under den
anticiperede bevisførelse, mens
forsvarerne for eventuelle
medsigtede alene tilvarsles til
retsmødet.
Der henvises
i øvrigt til pkt. 7.2. og 7.3. i
de almindelige bemærkninger."