Cirkulæreskrivelse til politi og
anklagemyndighed om underretning til
pårørende eller andre om en anholdelse,
om anholdtes lejlighed til at kontakte
advokat og om anholdtes adgang til at få
tilkaldt lægelig bistand
1. Indledning
1.1. I
denne cirkulæreskrivelse fastsættes
nærmere regler om anholdtes adgang til
selv at underrette pårørende m.v. om
anholdelsen, kontakte en advokat samt
anmode om at blive tilset af en læge.
Cirkulæreskrivelsen bevirker ikke en
indskrænkning i politiets pligt til af
egen drift om fornødent at underrette
pårørende eller sørge for, at den
anholdte får bistand af en advokat eller
en læge.
De
i afsnit 2-6 fastlagte retningslinier
for anholdelser inden for
strafferetsplejen finder, i det omfang
det er muligt, tilsvarende anvendelse i
tilfælde, hvor en person er taget i
forvaring af politiet, uden at der er
tale om en anholdelse i
strafferetsplejens former, f.eks. vidner
og fogedklienter.
1.2. Den
anholdte skal orienteres om de
rettigheder, der følger af denne
cirkulæreskrivelse.
Orienteringen af den anholdte skal
gennemføres på et sprog, som den
anholdte forstår.
Med henblik på orientering af den
anholdte, når denne er indbragt på
politistationen, har Rigspolitichefen
udarbejdet en skriftlig vejledning -
blanket P 570. Vejledningen findes på
dansk, engelsk, tysk, fransk, spansk,
tyrkisk og arabisk.
Den skriftlige vejledning skal altid
udleveres til den anholdte, medmindre
det er åbenbart, at den pågældende ikke
forstår én af de sproglige versioner,
vejledningen foreligger i. I så fald
skal vejledning om den anholdtes
rettigheder uden ugrundet ophold sikres
på anden måde - eventuelt ved
tilkaldelse af tolk. I tilfælde af, at
det helt undtagelsesvist måtte vise sig
ikke at være muligt at vejlede den
anholdte om rettighederne efter denne
cirkulæreskrivelse, inden den pågældende
skal løslades - f.eks. fordi det ikke er
muligt at tilvejebringe tolkebistand -
bør en skriftlig vejledning på engelsk i
almindelighed udleveres til den anholdte
ved løsladelsen.
1.3.
Iagttagelsen af ovenstående regler
noteres i anholdelsesrapporten eller
anholdelsesprotokollen. Såfremt der ikke
udarbejdes anholdelsesrapport el. lign.,
skal der i stedet foretages notat i
døgnrapporten. Er orientering af den
anholdte ikke sket ved udlevering af den
skriftlige vejledning på dansk, anføres
tillige, hvorledes orienteringen er
sket. I tilfælde af, at det har været
nødvendigt at løslade den anholdte, uden
at det har været muligt at orientere
anholdte på et sprog, den anholdte
forstår, skal det udtrykkeligt anføres,
hvorledes vejledning er søgt sikret,
herunder hvad politiet har gjort for at
finde en tolk.
2. Underretning af
pårørende eller andre om anholdelsen
2.1. Det
fremgår af retsplejelovens § 758, at den
anholdte - med de i bestemmelsen nævnte
undtagelser - ikke er undergivet andre
indskrænkninger i sin frihed, end
anholdelsens øjemed og ordenshensyn
nødvendiggør. Om denne bestemmelse har
Strafferetsplejeudvalget i betænkning
728/1974 om anholdelse og varetægt
anført følgende:
"Det er udvalgets opfattelse, at det
under hensyn til anholdelsens
kortvarighed ikke er påkrævet herudover
i loven at give regler om behandlingen
af anholdte. Udvalget er opmærksom på,
at den anholdte på en række punkter kan
have behov for bistand, f.eks. med
hensyn til underretning af pårørende,
arbejdsgiver og eventuelt advokat, samt
til at drage omsorg for sine personlige
ejendele. Udkastet giver i den foran
nævnte regel en anvisning på, at den
anholdte kan sætte sig i forbindelse med
omverdenen, for så vidt dette er
foreneligt med anholdelsens øjemed og
ordenshensyn. Den nærmere regulering kan
eventuelt ske ved instruktoriske
forskrifter. Udvalget betragter det som
en selvfølge, at politiet ved
anholdelsen af personer under 18 år
underretter forældremyndighedens
indehaver eller andre, der har den
faktiske omsorg for den unge, jfr.
rigsadvokatens cirkulære nr. 174 af 4.
august 1966, punkt 50. Også anholdte
over denne alder bør, hvis ikke
afgørende efterforskningsmæssige hensyn
er til hinder herfor, have adgang til -
eventuelt telefonisk - at underrette
familie og efter omstændighederne
arbejdsgiver, advokat og andre.
Undertiden kan det være rimeligt, at
underretning foretages af en
polititjenestemand."
Justitsministeriet er enig i den
opfattelse, som udvalget har givet
udtryk for.
Udenlandske statsborgere, der anholdes i
Danmark, har endvidere ifølge
Wienerkonventionen af 24. april 1963,
der blev ratificeret af Danmark den 25.
oktober 1972, ret til at kontakte deres
lands ambassade eller konsulat.
2.2. Med
henblik på at præcisere, hvilken
fremgangsmåde der bør følges med hensyn
til den anholdtes adgang til at
underrette pårørende m.v. om
anholdelsen, fastsættes det herved som
den almindelige ordning, at politiet
uden ugrundet ophold skal give den
anholdte lejlighed til at underrette
sine nærmeste pårørende eller andre
relevante personer, f.eks. sin
arbejdsgiver, om anholdelsen.
Den anholdte skal derfor som hovedregel
have adgang til at foretage en sådan
underretning i umiddelbar tilknytning
til, at han indbringes til
politistationen. Praktiske forhold såvel
som den anholdtes øjeblikkelige reaktion
på en muligt overraskende anholdelse vil
således i almindelighed tale imod, at
underretning kan gives på et tidligere
tidspunkt.
2.3. Den
anholdte kan helt eller midlertidigt
nægtes adgang til at foretage den
ovenfor omtalte underretning, hvis der
efter sagens konkrete omstændigheder er
grund til at antage, at anholdte vil
vanskeliggøre forfølgningen i sagen ved
at advare eller påvirke andre eller
foranledige spor, genstande eller andet
fjernet.
Er
det ikke muligt umiddelbart i
tilknytning til indbringelsen på
politistationen at vurdere risikoen for,
at anholdte gennem underretningen vil
vanskeliggøre forfølgningen, skal
politiet uden ugrundet ophold afklare
dette spørgsmål.
Er
underretning midlertidigt nægtet af
hensyn til foretagelsen af bestemte
efterforskningsskridt, skal disse
efterforskningsskridt søges gennemført
snarest muligt.
2.4. I
tilfælde, hvor den anholdte nægtes
adgang til at foretage underretning,
skal underretningen som udgangspunkt
foretages af en polititjenestemand,
såfremt anholdte ønsker det. Sådan
underretning skal i givet fald foretages
uden ugrundet ophold, efter at det er
afklaret, at den anholdte må nægtes
adgang til selv at foretage
underretning.
2.5.
Underretning ved en polititjenestemand
kan undlades i tilfælde, hvor der efter
sagens konkrete omstændigheder er
bestemte grunde til at antage, at
underretning om anholdelsen i sig selv
vil vanskeliggøre forfølgningen i sagen,
og afgørende hensyn til efterforskningen
taler herfor. Efterforskningen skal i
givet fald tilrettelægges på en sådan
måde, at underretning kan ske uden
ugrundet ophold. Underretning ved en
polititjenestemand - hvor anholdte
ønsker det - kan ikke undlades, efter
den anholdte fremstilles i
grundlovsforhør i et offentligt
retsmøde.
2.6.
Iagttagelsen af ovenstående regler
noteres f.eks. ved anførsel i
anholdelsesrapporten eller
anholdelsesprotokollen. Såfremt der ikke
udarbejdes anholdelsesrapport el. lign.,
skal der i stedet foretages notat i
døgnrapporten.
I
tilfælde, hvor den anholdte efter pkt.
2.3 nægtes adgang til underretning,
eller hvor underretning efter pkt. 2.5
helt undlades, noteres tillige
baggrunden herfor. Beslutning om at
nægte eller undlade underretning træffes
af den vagthavende eller af den, der
leder efterforskningen af sagen.
3. Anholdtes
adgang til at kontakte en advokat
3.1. Ud
fra de samme hensyn, som er nævnt under
pkt. 2.1, fastsættes det herved, at
politiet uden ugrundet ophold skal give
anholdte lejlighed til at kontakte en
advokat, der opfylder betingelserne for
at kunne virke som forsvarer i sagen,
jf. herved retsplejelovens kapitel 66.
Om det nærmere tidspunkt herfor gælder,
hvad der er anført under pkt. 2.2.
3.2. Som
det fremgår af reglerne i
retsplejelovens kapitel 66, kan retten
under visse betingelser afvise en valgt
forsvarer eller nægte at beskikke den
advokat, som sigtede ønsker. Hvis der i
sagen er omstændigheder, der medfører,
at politiet vil modsætte sig, at en
bestemt advokat beskikkes som forsvarer,
kan politiet foreløbig nægte anholdte
ret til at kontakte denne bestemte
advokat. Spørgsmålet om, hvorvidt den
anholdte skal have ret til bistand fra
den pågældende advokat, må herefter
forelægges for retten, jf. herved
retsplejelovens § 730, stk. 3, og § 733,
stk. 2. Den anholdte skal i givet fald
have lejlighed til uden ugrundet ophold
at kontakte en anden advokat, der
opfylder betingelserne for at kunne
virke som forsvarer.
3.3. Efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 67
har forsvareren adgang til at overvære
politiets afhøringer af sigtede. Den
anholdte har adgang til at tale med sin
advokat uden politiets tilstedeværelse.
3.4.
Politiet skal som hidtil i forbindelse
med vejledningen af en sigtet om
adgangen til at kontakte en advokat
oplyse den sigtede om, at han er pligtig
at erstatte det offentlige vederlaget
til forsvareren, hvis han findes
skyldig, jf. § 2, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 467 af 26. september
1978. Politiet må selvsagt ikke herved
søge at påvirke den sigtedes vurdering
af sit behov for advokatbistand.
3.5.
Iagttagelsen af ovenstående regler
noteres f.eks. ved anførsel i
anholdelsesrapporten eller
anholdelsesprotokollen. Såfremt der ikke
udarbejdes anholdelsesrapport el. lign.,
skal der i stedet foretages notat i
døgnrapporten.
4. Anholdtes
adgang til lægelig bistand
4.1. Det
må betragtes som en selvfølge, at
personer, der er anholdt, kommer under
lægelig behandling i alle tilfælde, hvor
der er behov herfor, enten ved at de
bringes til skadestuen på et hospital
eller til vagtlægen eller ved
tilkaldelse af læge til politistationen,
alt efter hvad der i den konkrete
situation skønnes mest hensigtsmæssigt
og sundhedsmæssigt forsvarligt.
I
tilfælde, hvor en anholdt ønsker læge
tilkaldt, skal politiet uden ugrundet
ophold give anholdte lejlighed til at
kontakte en læge.
4.2.
Anholdtes ønske om at kontakte en
bestemt læge skal imødekommes i det
omfang, det under hensyn til tid og sted
er praktisk muligt. Anholdte kan kun
nægtes adgang til at kontakte en bestemt
læge, hvis den anholdtes kontakt med den
pågældende læge må antages at ville
hindre eller modvirke efterforskningen.
4.3. Den
anholdte skal så vidt muligt have adgang
til at blive lægeundersøgt uden
politiets tilstedeværelse, hvis
vedkommende ønsker det, og det skønnes
sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det
forudsættes, at lægen orienterer
politiet om eventuelle lægelige forhold,
som politiet bør være opmærksom på af
hensyn til den anholdtes sundhedsmæssige
tilstand under anholdelsen, og at den
anholdte underrettes herom.
4.4. Det
skal noteres - f.eks. ved anførsel i
anholdelsesrapporten eller
anholdelsesprotokollen - hvis anholdte
har fremsat ønske om at få kontakt til
en læge. Såfremt der ikke udarbejdes
anholdelsesrapport el. lign., skal der i
stedet foretages notat i døgnrapporten.
Iagttagelsen af de ovenstående regler
noteres på tilsvarende måde.
I
tilfælde, hvor adgang til at kontakte en
læge nægtes, noteres tillige baggrunden
herfor. Beslutning om at nægte kontakt
til en læge træffes af den vagthavende
eller af den, der leder efterforskningen
af sagen.
5. Personer, der
er påvirket af spiritus m.v.
5.1. Det
forekommer, at politiet helt eller
delvis må udsætte afhøringen af en
anholdt i situationer, hvor den anholdte
på grund af påvirkning af spiritus,
narkotika, medicin eller lignende ikke
for tiden skønnes egnet til afhøring.
Det vil tilsvarende kunne forekomme, at
en person ved anholdelsen er i en sådan
tilstand, at den pågældende først på et
senere tidspunkt, når tilstanden er
bedret, har mulighed for at udnytte
adgangen til selv at kontakte en
advokat. Den pågældende bør derfor, så
snart tilstanden er således bedret,
gives lejlighed til at kontakte en
advokat, jf. i øvrigt ovenfor under pkt.
3.
5.2.
Opmærksomheden henledes i øvrigt på, at
der for så vidt angår personer
tilbageholdt med henblik på
detentionsanbringelse er fastsat særlige
regler i Rigspolitichefens kundgørelse
om detentionsanbringelse af
spirituspåvirkede personer. Der henvises
særligt til kundgørelsens bestemmelser
om den tilbageholdtes adgang til at
underrette sit hjem samt om
lægeundersøgelse af den tilbageholdte.
6.
Unge under 18 år
Ved anholdelse af unge under 18 år
finder ovenstående regler tilsvarende
anvendelse. Opmærksomheden henledes
tillige på Rigsadvokatens Meddelelse nr.
7/1998 om behandlingen af sager mod unge
lovovertrædere. Der henvises særligt til
reglerne om politiets underretning af
hjemmet og de sociale myndigheder.
Der skal naturligvis også i øvrigt tages
sådanne hensyn til den anholdtes særlige
forhold og behov, som vedkommendes unge
alder tilsiger.
Justitsministeriet, den 12. juni
2001
Lars J. Findsen