Beslutningsforslag nr. 46
fremsat den 13. november 2003 af
Anne Baastrup (SF),
Elisabeth Arnold (RV) og Line Barfod (EL)
Forslag
til folketingsbeslutning
om ophævelse af
justitsministerens beføjelser i
konkrete
straffesager
Folketinget
pålægger justitsministeren at
fremsætte lovforslag
– om
ophævelse af justitsministerens
beføjelser efter retsplejeloven
til at give de offentlige
anklagere pålæg vedrørende
behandlingen af konkrete sager,
herunder om at begynde eller
fortsætte, undlade eller standse
forfølgning, og
– om
ophævelse af justitsministerens
særlige enekompentence som
anklager i sager om forbrydelser
mod statens selvstændighed og
sikkerhed og mod
statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder m.v., jf.
straffelovens kapitel 12 og 13.
Bemærkninger
til forslaget
1. Baggrund
for forslaget
Der er en
stor offentlig og politisk
interesse for behandlingen af
straffesager.
Det er et
grundlæggende princip, at
politikerne i lovgivningen
fastsætter de overordnede,
generelle regler for
straffesagers behandling, mens
domstolene, hvis uafhængighed er
sikret i grundloven, afgør
spørgsmålet om skyld og straf i
de konkrete sager.
Anklagerens
tiltalerejsning er imidlertid i
sig selv – uanset hvordan sagen
til sin tid ender ved domstolene
– indgribende over for den
person, der tiltales.
Omverdenens bedømmelse af den
tiltalte person påvirkes
drastisk, den tiltalte skal
bruge tid og kræfter på sagen,
og den tiltalte befinder sig
ofte – nogle gange endda i meget
lang tid – i en belastende
uvished om, hvad sagens udfald
bliver. Det er derfor
overordentlig væsentligt at
sikre, at personer kun tiltales,
hvis der er et sagligt grundlag
herfor. Historisk har
tiltalerejsning og den eventuelt
dermed forbundne
frihedsberøvelse været udnyttet
og misbrugt af politiske
systemer til at forfølge og
chikanere politiske modstandere.
En stigende
politisering af
strafferetsplejen kan fra et
grundlæggende
retssikkerhedssynspunkt være
problematisk, hvis der skabes en
risiko for, at politiske
strømninger kan få indflydelse
på udfaldet i spørgsmål om
tiltalerejsning eller -bortfald
i konkrete straffesager. Det kan
ske i den situation, hvor en
siddende justitsminister måtte
vælge at udnytte sine nuværende
beføjelser i lovgivningen som
øverste anklagemyndighed, eller
hvor en justitsminister i en
mindretalsregering tvinges til
at udnytte beføjelserne af et
flertal i Folketinget. Alene
risikoen for, at ministeren
og/eller Folketinget af pressen
eller befolkningen kan mistænkes
for at blande sig i spørgsmål om
tiltalerejsning m.v., kan
imidlertid i sig selv udgøre et
alvorligt problem, hvis det
skaber mistillid til
retssystemet.
Forslagsstillerne foreslår på
den baggrund, at
justitsministerens beføjelser
som øverste anklagemyndighed
afskaffes, for så vidt angår
konkrete straffesager. Det
forhindrer ikke politikerne i at
interessere sig for konkrete
straffesager. Hvis den endelige
dom i en straffesag resulterer i
et udfald, som findes
utilfredsstillende, har
ministeren og/eller Folketinget
ret til at forsøge at få ændret
lovgivningen således, at senere,
tilsvarende sager får et andet
udfald.
Folketingets
Retsudvalg afholdt den 23.
september 2003 en offentlig
høring om en eventuel
udskillelse af
anklagemyndigheden fra
Justitsministeriet, hvor bl.a.
rigsadvokat Henning Fode og en
række juridiske eksperter
deltog. Høringen bidrog til, at
problemstillinger på området
blev nærmere afgrænset og
konkretiseret. Forslagsstillerne
vil foranledige, at referatet
fra høringen (Retsudvalget, alm.
del – bilag 8) bliver omdelt som
udvalgsbilag på dette
beslutningsforslag.
2. Den
gældende ordning
Det fremgår
af retsplejelovens kapitel 10 om
anklagemyndigheden, at de
offentlige anklagere er
rigsadvokaten, statsadvokaterne
og politimestrene (i København
politidirektøren). De offentlige
anklageres opgave er i
forbindelse med politiet at
forfølge forbrydelser efter
reglerne i retsplejeloven.
Justitsministeren er overordnet
de offentlige anklagere og fører
tilsyn med disse.
Justitsministeren kan fastsætte
bestemmelser om de offentlige
anklageres udførelse af deres
opgaver. Justitsministeren kan
give de offentlige anklagere
pålæg vedrørende behandlingen af
konkrete sager, herunder om at
begynde eller fortsætte, undlade
eller standse forfølgning.
Justitsministeren behandler
klager over afgørelser truffet
af rigsadvokaten som 1. instans.
Rigsadvokaten varetager
udførelsen af straffesager ved
Højesteret og virker ved Den
Særlige Klageret. Rigsadvokaten
er overordnet de øvrige
offentlige anklagere og fører
tilsyn med disse. Rigsadvokaten
kan fastsætte bestemmelser og
meddele pålæg. Rigsadvokaten
behandler klager over afgørelser
truffet af statsadvokaterne som
1. instans. Rigsadvokatens
afgørelse i en klagesag kan ikke
påklages til justitsministeren.
Lovgivningen
indebærer således i princippet,
at justitsministeren kan
beslutte,
– om der
skal rejses tiltale eller ej,
– om en
beslutning om tiltalerejsning
eller undladelse heraf skal
omgøres, og
– om en
afsagt dom skal ankes eller ej.
Endvidere har
justitsministeren påtalepåbud
for forbrydelser omfattet af
straffelovens kapitel 12 om
forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed og
kapitel 13 om forbrydelser mod
statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder m.v.
3.
Diskussionen i hovedtræk
Som argument
for den nuværende ordning, hvor
justitsministeren er øverste
anklagemyndighed, er bl.a.
fremført, at anklagemyndighedens
virksomhed på samme måde som
andre dele af den offentlige
forvaltning må undergives en
politisk ledelse, som så på
dette område som på andre
områder kan kontrolleres af
Folketinget.
Hertil
bemærkes, at de alvorlige
konsekvenser for den enkelte
borger af en tiltalerejsning set
fra et retssikkerhedsmæssigt
synspunkt nødvendiggør, at der
ikke i sager på dette område
indgår politiske præmisser, men
at afgørelserne træffes på
grundlag af en rent faglig
juridisk vurdering af
bevismaterialet i forhold til
straffegrundlaget. En sådan
afgørelse træffes bedst af en
erfaren og kompetent anklager.
Endvidere er
det anført, at som minimum må
spørgsmålet om tiltale i sager
om rigets sikkerhed afgøres
under direkte politisk ansvar.
Hertil
bemærkes, at selv om man fjerner
justitsministerens kompetence,
vil en inddragelse af de særlige
hensyn på dette område kunne
sikres gennem etablering af en
obligatorisk høring af det
relevante ministerium, før
anklagemyndigheden træffer
afgørelse i sagen. Endvidere er
det netop på dette væsentlige
område, der er størst risiko for
politisk indblanding og så meget
desto mere grund til ikke at
undtage området fra en revision,
som afskærer justitsministerens
kompetence til at afgøre
tiltalespørgsmål m.v. i konkrete
sager.
Endelig er
det fremført, at praksis i
virkelighedens verden viser, at
justitsministeren er
tilbageholdende med hensyn til
indgreb i konkrete sager, og at
der i de sidste årtier kun har
været enkelte sager, hvor
justitsministeren har været
involveret.
Hertil
bemærkes for det første, at selv
om der kun har været få sager,
så viser den betydelige
offentlige omtale af disse sager
og kritikken af forløbet i
sagerne netop det problematiske
ved den nuværende ordning. For
det andet er det
uhensigtsmæssigt, at der er
uoverensstemmelse mellem de i
princippet vidtgående beføjelser
i lovgivningen for
justitsministeren og brugen af
beføjelserne i praksis. Det er
ikke nødvendigvis troværdigt for
offentligheden, at man siger, at
man ikke har tænkt sig at
udnytte en kompetence, som man i
øvrigt har. Dette taler i sig
selv for en revision af
lovgivningen.
4.
Afgrænsning
Det foreslås,
at justitsministerens beføjelser
kun ophæves, for så vidt angår
ministerens nuværende ret til at
gribe ind i konkrete
enkeltsager. Anklagemyndigheden
beskæftiger sig imidlertid med
en række andre forhold end
behandling af konkrete
straffesager. Det kan f.eks.
være opgaver af administrativ
karakter,
informationsformidling,
ressourceudnyttelse,
udarbejdelse af redegørelser
vedrørende gældende lovgivning
m.v. På disse områder skal
anklagemyndigheden som andre
offentlige myndigheder være
underlagt ministeren.
Anklagemyndighedens opgaver på
disse felter skal bl.a. bidrage
til, at ministeren og det
politiske system i øvrigt kan
debattere og tage stilling til
generelle retspolitiske
spørgsmål. Justitsministeren
skal endvidere fortsat kunne
udstede generelle regler for
f.eks. tiltalefrafald.
5. Modeller
for en revision
a)
Formalisering og afgrænsning af
justitsministerens beføjelser
En model for
en revision på området kan være
at fastholde, men begrænse
ministerens kompetence til at
gribe ind i konkrete
straffesager ved at formalisere
og afgrænse beføjelserne
nærmere, f.eks. ved
–
udtrykkeligt at præcisere, at
der er tale om en beføjelse, som
kun kan anvendes særdeles
undtagelsesvis, samt eventuelt
at angive, under hvilke nærmere
omstændigheder beføjelsen kan
anvendes,
– at sikre,
at beslutninger først træffes
efter en nærmere fastlagt
høringsprocedure, hvorunder
bl.a. anklagemyndigheden
inddrages,
– formkrav,
f.eks. i form af skriftlighed,
således at bl.a. forsvareren i
sagen blive bekendt med sagens
dokumenter,
–
gennemsigtighed i
beslutningsprocessen, herunder
for offentligheden,
–
informering af Folketinget om
beslutningers indhold og
grundlaget herfor.
Et sådant
forslag vil harmonere med en
rekommandation vedtaget af
Europarådets Ministerkomité i
oktober 2000. Af denne fremgår
bl.a., at hvor en regering har
ret til at give instruktioner om
at rejse anklage i enkelte
sager, har regeringen en
forpligtelse til, at en sådan
instruktion er behæftet med
tilstrækkelige garantier for, at
transparens og ret og rimelighed
respekteres i overensstemmelse
med national ret, f.eks. ved, at
– at
regeringen forud søger
skriftligt råd enten fra den
kompetente offentlige anklager
eller fra den myndighed, der
rejser den offentlige anklage,
– at
regeringen behørigt forklarer
sine skriftlige instruktioner,
især når de afviger fra den
offentlige anklagers råd, og
sender disse gennem de formelle
instanser, eller
– at
regeringen sørger for, at
regeringens råd og instruktioner
bliver en del af sagen forud for
en domsforhandling, sådan at
modparten kan gøre sig bekendt
hermed og kommentere dette.
b)
Ophævelse af justitsministeren
beføjelser
Forslagsstillerne finder
imidlertid fra et principielt
synspunkt, at justitsministerens
kompetence efter retsplejeloven
til at give de offentlige
anklagere pålæg vedrørende
behandlingen af konkrete sager
ophæves. Ministerens påtalepåbud
efter straffeloven foreslås
ligeledes ophævet, således at
afgørelserne på dette område
træffes af anklagemyndigheden.
For det
første vil en model som
skitseret ovenfor under punkt a
ikke fuldt ud imødegå de
principielle indvendinger mod
justitsministerens nuværende
beføjelser, jf. afsnit 3
ovenfor. Det er en væsentlig
indvending, at ministeren
fortsat vil have en – om end
mere afgrænset – kompetence, som
vil kunne udsættes for pres fra
politikere og andre for at blive
udnyttet i kontroversielle
straffesager med stor offentlig
omtale.
For det andet
bliver en model som skitseret
ovenfor under punkt a
forholdsvis bureaukratisk. En
fuldstændig afskæring af
justitsministerens beføjelser
vil derimod kunne gennemføres
ved en forholdsvis enkelt
lovgivning, hvor der ændres i
retsplejelovens § 98, stk. 3, og
i straffelovens §§ 110 f og
118 a. En enkelt og
letforståelig ordning vil også i
sig selv kunne opnå en ikke
ubetydelig bred forståelse i
offentligheden.
En lovændring
vil forudsætte en øget
opmærksomhed på
anklagemyndighedens, dvs.
primært rigsadvokatens, rolle.
Rigsadvokaten må derfor
informere om sin virksomhed.
Afgørelser i kontroversielle
sager må undergives en kritisk
omtale i medierne og
offentlighed. Hvis der opstår
tvivl om sagligheden af
afgørelser i konkrete sager, må
sagerne eksempelvis kunne
behandles af Ombudsmanden efter
gældende regler herom.
Skriftlig
fremsættelse
Anne
Baastrup (SF):
Som ordfører
for forslagsstillerne tillader
jeg mig herved at fremsætte:
Forslag
til folketingsbeslutning om
ophævelse af justitsministerens
beføjelser i konkrete
straffesager.
(Beslutningsforslag nr. B 46).
Jeg henviser
i øvrigt til de bemærkninger,
der ledsager forslaget, og
anbefaler det til Tingets
velvillige behandling.