Partshøring i
sager vedrørende
tvangsfjernelse af
børn.
I en skrivelse af 9.
oktober 1990 skrev
jeg således til Den
Sociale
Ankestyrelse:
"I anledning af en
avisartikel har jeg
fra
bistandsafdelingen i
Københavns Kommune
modtaget kopi af
akterne i en typisk
børnefjernelsessag.
Endvidere har jeg
telefonisk indhentet
supplerende
oplysninger.
Ved min gennemgang
af materialet har
jeg hæftet mig ved,
at social-og
sundhedsforvaltningens
fremgangsmåde ved
partshøring i
tvangsfjernelsessager
næppe er i fuld
overensstemmelse med
bestemmelserne i
forvaltningslovens §
19.
I forbindelse med
forelæggelse af en
sag for Københavns
Børne- og
Ungdomsnævn anvendes
følgende
fremgangsmåde:
Når social- og
sundhedsforvaltningen
har besluttet at
forelægge en sag for
nævnet, bliver
forældrene
orienteret herom ved
anvendelse af en
standardblanket, der
afsendes af
vedkommende
lokalkontor
(socialcenter).
Blanketten
indeholder bl.a.
følgende tekst:
"Børne- og
Ungdomsnævnet vil
behandle sagen i et
møde, som afholdes i
løbet af ca. 1
måned.
De vil senere
modtage underretning
om tidspunktet for
mødets afholdelse og
blive anmodet om at
komme tilstede.
Social- og
Sundhedsforvaltningen
skal i denne
anledning orientere
Dem om følgende:
1.
Der kan af
forvaltningen
tilbydes Dem
vederlagsfri
advokatbistand såvel
under eventuelle
forudgående
drøftelser om sagen
her på kontoret som
i det kommende
nævnsmøde.
2.
De er berettiget til
at blive gjort
bekendt med de
oplysninger, som
foreligger i sagen,
i overensstemmelse
med bestemmelserne i
lov om offentlighed
i forvaltningen.
De bedes venligst
snarest rette
henvendelse til:
socialrådgiver ... /
fuldmægtig ...
såfremt De ønsker at
modtage tilbudet om
vederlagsfri
advokatbistand eller
benytte Dem af Deres
ret til at blive
gjort bekendt med de
skriftlige
oplysninger i sagen.
De er i øvrigt
velkommen til at
rette henvendelse
til kontoret om alle
spørgsmål vedrørende
sagen.
Vedlagte liste over
medlemmer af
Foreningen af
beskikkede advokater
i København
indeholder navnene
på de advokater, som
har erklæret sig
villige til at bistå
forældre i Børne- og
Ungdomsnævnet.
Adgangen til at
benytte
advokatbistand er
ikke begrænset til
de på listen opførte
advokater, men De
bør være opmærksom
på, at Social- og
Sundhedsforvaltningens
tilbud om
vederlagsfri
advokatbistand
forudsætter, at
advokatens
honorarkrav er i
overensstemmelse med
den af Foreningen af
beskikkede advokater
i København herfor
accepterede
timetakst."
Såfremt forældrene
herefter tager imod
tilbudet om
advokatbistand, jf.
bistandslovens §
125, stk. 1, får
advokaten på
forvaltningens
initiativ tilsendt
samtlige sagens
akter forud for
sagens behandling i
nævnet, jf.
forvaltningslovens §
19, stk. 1,
sammenholdt med § 8,
stk. 1. I disse
tilfælde foretages
således partshøring
i fuld
overensstemmelse med
forvaltningslovens
bestemmelser.
Hvis forældrene ikke
benytter tilbudet om
advokatbistand, er
de henvist til selv
eller eventuelt
sammen med en anden
partsrepræsentant at
varetage deres
interesser under
sagen. I disse
tilfælde får hverken
forældrene eller den
eventuelle
(alternative)
partsrepræsentant på
forvaltningens
initiativ tilsendt
kopi af sagens
akter. Hvis
forældrene eller den
alternative
partsrepræsentant
ønsker indsigt i
sagens akter,
forudsætter det et
initiativ fra
forældrene eller
partsrepræsentanten.
Bistandsafdelingen
har telefonisk
oplyst, at social-
og
sundhedsforvaltningen
forud for en
afgørelse i nævnet
lægger megen vægt på
at orientere
forældrene om deres
ret til
advokatbistand, og
at forvaltningen går
meget langt i
bestræbelserne på at
tilskynde forældrene
til at tage imod
tilbudet.
Endvidere har
bistandsafdelingen
gjort opmærksom på,
at det kan være
menneskeligt
belastende for ofte
ressourcefattige
forældre at få
tilsendt et sæt
sagsakter, ofte
indeholdende
negative vurderinger
af deres evner som
opdragere, og at
forvaltningen derfor
i videst muligt
omfang tilbyder
forældrene at
gennemgå (dele af)
sagsakterne sammen
med dem.
Uanset disse
bestræbelser kan det
ikke helt undgås, at
der i enkelte
tilfælde vil blive
tale om at træffe
afgørelse i nævnet,
uden at forældrene
er repræsenteret af
en advokat, og uden
at forældrene eller
en (alternativ)
partsrepræsentant
forinden har haft
indsigt i sagens
akter.
Efter min
umiddelbare
opfattelse følger
det af
bestemmelserne i
forvaltningslovens §
19, stk. 1, at
social- og
sundhedsforvaltningen
også i disse
tilfælde har pligt
til på eget
initiativ at sørge
for, at forældrene
eller deres
(alternative)
partsrepræsentant
bliver gjort bekendt
med de relevante
oplysninger og får
lejlighed til at
fremkomme med en
udtalelse, inden
nævnet træffer
afgørelse i sagen.
Jeg er opmærksom på,
at forvaltningen
efter bistandslovens
§ 125, stk. 1, alene
har pligt til at
gøre
forældremyndighedens
indehaver "bekendt
med retten til
indsigt i sagens
akter efter lov om
offentlighed i
forvaltningen" (nu
forvaltningslovens
kapitel 4), og at
partshøring efter
forvaltningslovens §
19, stk. 1, kan
undlades, "hvis der
ved lov er fastsat
særlige
bestemmelser, der
sikrer parten adgang
til at gøre sig
bekendt med
grundlaget for den
påtænkte afgørelse
og til at afgive en
udtalelse til sagen,
inden afgørelsen
træffes", jf.
forvaltningslovens §
19, stk. 2, nr. 6.
Efter
forvaltningslovens
forarbejder er der
med
undtagelsesbestemmelsen
i § 19, stk. 2, nr.
6, især tænkt på
forvaltningsområder,
inden for hvilke
retssikkerhedsformålet
med reglerne om
aktindsigt og
partshøring bedre
tilgodeses ved
særligt udformede
sagsbehandlingsregler,
der sikrer, at
parten inddrages i
sagsforberedelsen på
netop den måde, der
er mest
hensigtsmæssig inden
for det omhandlede
forvaltningsområde,
jf.
Folketingstidende,
tillæg A, 1985-86,
spalte 76-78 og 156.
Efter min opfattelse
kan ikke enhver
særlig
partshøringsregel
fortrænge
hovedreglen i
forvaltningslovens §
19, stk. 1. En
fortrængning må som
udgangspunkt
forudsætte, at den
særlige regel om
partshøring sikrer
parten i mindst
samme omfang som
bestemmelsen i
forvaltningslovens §
19, stk. 1.
Bestemmelsen i
bistandslovens §
125, stk. 1, kan
derfor næppe antages
fuldt ud at
fortrænge
forvaltningslovens §
19, stk. 1, jf. §
19, stk. 2, nr. 6.
Idet jeg henviser
til
ombudsmandslovens §
6, stk. 5, beder jeg
om, at ankestyrelsen
efter forud
indhentet erklæring
fra Københavns
Kommune udtaler sig
om de rejste
spørgsmål."
Den Sociale
Ankestyrelse
besvarede min
skrivelse med en
udtalelse af 27.
marts 1991 vedlagt
en udtalelse af 12.
december 1990 fra
bistandsafdelingen.
I udtalelsen anførte
bistandsafdelingen
bl.a. følgende:
"Med henblik på at
kunne opnå et
veldokumenteret
grundlag for at
beskrive den
københavnske praksis
på det område, der
har vakt
Ombudsmandens
interesse, har
bistandsafdelingen
foretaget en
undersøgelse af
omfanget og arten af
samtlige de af
Børne- og
ungdomsnævnet trufne
"afgørelser" i
dettes i alt 54
møder i perioden 1.
januar - 30.
september 1990.
Under "afgørelser"
er alene medtaget
beslutninger,
hvorefter
bistandslovens
paragraffer 127,
123, stk. 1, 123,
stk. 2 og/eller 67
er bragt i
anvendelse, ikke
"henvisninger til
magistraten", f.eks.
på grund af et
forældresamtykke
afgivet under
nævnsmødet eller
manglende fornødent
flertal blandt
nævnsmedlemmerne. I
en del tilfælde
omfattede
"afgørelsen" mere
end et barn/en ung.
Undersøgelsens
primære formål har
været at konstatere
omfanget og arten af
de afgørelser, der
er truffet, uden at
forældrene var
repræsenteret af en
advokat. Inden for
disse er der
foretaget en
belysning af
1)
i hvilket omfang
forældrene har
opnået aktindsigt,
samt
2)
de forhold, der har
ligget bag, at
forvaltningen i
enkelte tilfælde
ikke har givet
forældrene
aktindsigt.
Forud for
hovedparten af
afgørelserne modtog
forældrene
forvaltningens
tilbud om
vederlagsfri
advokatbistand - 121
afgørelser svarende
til 79 pct. at
samtlige -, hvorfor
disse er uden
interesse i
nærværende
sammenhæng.
Det er således alene
33 afgørelser - 21
pct. at samtlige,
der kan henføres
under Ombudsmandens
interesseområde.
Blandt disse
udgjorde
afgørelserne om
forlængelse af den
tvangsmæssige
anbringelse ud over
1 år i henhold til §
123, stk. 2 så mange
som 23 eller 70 pct.
og var dermed den
mest dominerende
gruppe.
Det fremgår af
undersøgelsen, at
forvaltningens
anvendelse af den af
Ombudsmanden omtalte
standardblanket,
BI-22-015, ikke kan
tages som udtryk for
en sagsprocedure,
hvorefter
forældrenes
manglende respons
på/afvisning af
tilbudet om
vederlagsfri
advokatbistand har
til følge, at
forvaltningen dermed
undlader at udfolde
yderligere
bestræbelser på at
gøre forældrene
bekendt med det
foreliggende
aktmateriale.
I 13 af disse 33
tilfælde, var
forældrene således
blevet gjort bekendt
med det fulde
aktmateriale, heraf
i 8 efter
forvaltningens
gentagne,
forudgående
henvendelser til
forældrene med
opfordring til at
deltage i en
drøftelse af barnets
aktuelle situation
på grundlag af
aktmaterialet.
Forældrenes
manglende kendskab
til i hvert fald det
senest foreliggende
aktmateriale i 17 af
de resterende 20
tilfælde lader sig
opdele i følgende 3
grupper, som
forekommer
årsagsmæssigt
velbegrundede:
1. forvaltningen
var uden kendskab
til forældrenes
aktuelle
opholdssted: 6
tilfælde.
I 3 af disse
tilfælde var
anbringelserne
ganske "nye", idet
barnet var anbragt
få dage tidligere
ifølge foreløbig
beslutning i henhold
til § 127, stk. 1.
2. Forældrene
havde afvist alle
henvendelser fra
forvaltningen og
afbrudt kontakten
med børnene: 6
tilfælde.
Heraf 1 tilfælde,
hvor forældrene
ønskede "garanti for
"børnenes
hjemgivelse som
forudsætning for at
genoptage kontakten
med dem."
(Indstilling om
"tvangsadoption" af
det ene af børnene
var allerede under
behandling af
Ankestyrelsen).
1 tilfælde, hvor
forældremyndighedsindehaveren
havde frabedt sig
aktindsigt denne
gang, men havde fået
dette ved tidligere
lejligheder.
1 tilfælde, hvor
forældremyndighedsindehaveren
- narkoman - havde
frabedt sig
aktindsigt i
forvaltningen, men
holdtes løbende
orienteret om sagen
af "Familiecentret".
3.
Forældremyndighedsindehaverens
alvorlige psykiske
sygdom
sandsynliggjort, at
vedkommende ville
være helt ude af
stand til at vurdere
aktmaterialet: 5
tilfælde.
Heraf 3 tilfælde af
skizofreni hos enlig
mor. Den ene
hospitalsindlagt
gennem flere år. I 2
af disse tilfælde
slet ingen kontakt
til barnet i
henholdsvis 15 år og
11 år.
I 3 tilfælde - 2
pct. at samtlige 154
afgørelser og 9 pct.
af de 33 afgørelser
uden advokatbistand
- ses der derimod
ikke at have
foreligget
tilstrækkeligt
tungtvejende,
individuelle årsager
til en undladelse af
yderligere
bestræbelser på at
gøre forældrene
bekendt med
aktmaterialet,
f.eks. ved dettes
fremsendelse til
dem.
Undersøgelsen synes
i det hele at
bekræfte, at den
københavnske
lokalforvaltning
anser det for at
være af væsentlig
retsikkerhedsmæssig
betydning, at
forældrene tager
imod tilbudet om
advokatbistand,
hvorfor der også, om
fornødent, rettes
gentagne
henvendelser til dem
herom inden
nævnsforelæggelsen.
Lokalforvaltningens
bestræbelser i denne
henseende ses
endvidere at føre
til, at forældrene
benytter deres ret
til vederlagsfri
advokatbistand i
langt hovedparten af
tilfældene, næsten
fire femtedel af
samtlige.
I næsten alle de
tilfælde, hvor
lokalforvaltningen
forelægger en sag
for nævnet, uden at
forældrene bistås af
en advokat, ses der
at være gjort
overvejelser over,
om der konkret
bedømt bør udfoldes
særlige bestræbelser
for at gøre dem
bekendt med det
foreliggende
aktmateriale inden
nævnsforelæggelsen.
Bistandsafdelingen
kan for sit
vedkommende
tilslutte sig, at
der i praksis kan
forekomme enkelte
tilfælde - således
enkelte af de under
gruppe 2 og især
gruppe 3 ovenfor
anførte - hvor blot
en bar fremsendelse
af aktmaterialet til
forældrene bør
undlades på grund af
den yderligere
psykiske belastning,
dette vil kunne
påføre i forvejen
meget psykisk svage
forældre.
Man afventer
Ombudsmandens
stillingtagen
hertil, men agter
allerede nu at
henstille til
lokalforvaltningen,
at der i alle
tilfælde gøres
overvejelser om det
forsvarlige i at
fremsende
aktmaterialet til
forældrene. I de
sjældne tilfælde,
hvor
lokalforvaltningen
ikke finder en sådan
fremsendelse
forsvarlig af rent
individuelle grunde,
bør dette klart
fremgå af den til
Børne- og
ungdomsnævnet
afgivne
indstilling."
Den Sociale
Ankestyrelse
kommenterede i sin
udtalelse
bistandsafdelingens
udtalelse således:
"Ankestyrelsen har
noteret sig, at
Social- og
sundhedsforvaltningen
i København,
bistandsafdelingen,
vil henstille til
lokalforvaltningen,
at der i alle
tilfælde, hvor
forældrene ikke har
advokat eller har
bedt om - og fået -
aktindsigt efter
bistandslovens §
125, stk. 1, jf.
forvaltningslovens
kapitel 4, dels
gøres overvejelser
om det forsvarlige i
at fremsende
sagsakter til
forældrene, og dels
lader det fremgå
klart af
indstillingen til
Børne- og
Ungdomsnævnet, når
lokalforvaltningen i
sjældne tilfælde
ikke anser
fremsendelse
forsvarlig af rent
individuelle
grunde."
Den Sociale
Ankestyrelse anførte
i sin udtalelse
følgende om
ankestyrelsens
partshøringspraksis
i fjernelsessager:
"Om ankestyrelsens
praksis om
partshøring på dette
område kan det
generelt oplyses, at
i den overvejende
del af
Ankestyrelsens sager
efter bistandslovens
§ 123 har
forældremyndighedens
indehaver(e)
advokat, som
indgiver klagen
til Ankestyrelsen
over afsnit
VIII-udvalgets
afgørelse.
I disse tilfælde får
advokaten ved
Ankestyrelsens
bekræftelse på
modtagelsen af anken
meddelelse om, at
advokaten og
forældremyndighedens
indehaver har
mulighed for at
udtale sig på det
møde, hvor sagen
afgøres. Endvidere
får advokaten altid
inden
mødebehandlingen af
sagen sendt
sagsekstrakten, dvs.
de sagsakter, der
indgår i sagen og
som - sammen med
advokatens og
forældremyndighedsindehaverens
mundtlige udtalelser
på ankemødet -
danner grundlag for
mødebeslutningen.
I de tilfælde, hvor
forældremyndighedens
indehaver(e) selv
anker over
afsnit
VIII-udvalgets
afgørelse, gøres
klageren ved den
skriftlige
bekræftelse for
modtagelsen af
klagen opmærksom på
retten til gratis
advokatbistand under
behandlingen af
sagen i
Ankestyrelsen,
retten til
aktindsigt og retten
til at udtale sig
under behandlingen
af sagen og på det
møde i
Ankestyrelsen, hvor
mødebeslutningen
træffes.
Hvis det i sager,
som
forældremyndighedens
indehaver(e) selv
påklager til
Ankestyrelsen,
fremgår af
sagsakterne, at
forældremyndighedens
indehaver(e) har
haft advokatbistand
under behandlingen
af sagen i afsnit
VIII-udvalget,
orienterer
Ankestyrelsen -
samtidig med
afsendelsen af
ankebekræftelsen til
forældremyndighedens
indehaver(e) - den
pågældende advokat
som klagen, og
tilføjer, at man går
ud fra, at advokaten
også repræsenterer
forældremyndighedens
indehaver(e) under
behandlingen af
sagen i
Ankestyrelsen.
Hvis
forældremyndighedens
indehaver(e) i
sager, hvor
vedkommende ikke har
eller har haft
advokat, ikke har
reageret på
Ankestyrelsens
henvendelse, inden
tidspunktet for
fastlæggelse af
mødebehandlingen,
bliver
forældremyndighedens
indehaver(e) på ny
gjort opmærksom på
retten til gratis
advokatbistand og
opfordret til at
søge advokatbistand,
eventuelt gennem
social- og
sundhedsforvaltningen
i kommunen, som kan
vejlede yderligere-
herunder om hvilke
af retskredsens
advokater, der
påtager sig sager
for afsnit
VIII-udvalget.
Hvis
forældremyndighedens
indehaver(e) anmoder
om aktindsigt under
behandlingen af
sagen, giver
Ankestyrelsen
aktindsigt i
overensstemmelse med
reglerne i
bistandslovens §
125, stk. 1, jf.
forvaltningslovens
kapitel 4. Det er
dog rent
undtagelsesvis
forekommet i ganske
særlige tilfælde, at
Ankestyrelsen efter
en helt konkret
vurdering har givet
en part aktindsigt
ved at sende akterne
til den pågældende
læge eller eventuelt
social- og
sundhedsforvaltningen
i kommunen for på
den måde at undgå,
at parten er alene
ved gennemgangen af
sagsakterne.
Hvor
forældremyndighedens
indehaver hverken
har bedt om
aktindsigt eller
møder med advokat
ved Ankestyrelsens
mødebehandling af
sagen, er det
Ankestyrelsens
praksis, at der
inden
mødebehandlingen -
hvor den pågældende
har ret til at
udtale sig - i
overensstemmelse med
forvaltningslovens §
19, stk. 1, som
hovedregel sendes
den pågældende kopi
af de sagsakter, der
er modtaget efter
afsnit
VIII-udvalgets
afgørelse, forudsat
de skønnes at være
af væsentlig
betydning for
afgørelsen.
Når denne procedure
i enkelte tilfælde
ikke er fulgt,
skyldes det hensynet
til klageren, der
typisk har lidt af
en alvorlig psykisk
lidelse.
I lighed med
Københavns Kommune
har Ankestyrelsen
gennemgået de sager,
der i 1989 og 1990
er mødebehandlet i
Ankestyrelsen og har
vedrørt anvendelsen
af bistandslovens §
123.
I 1989 og 1990 har
forældremyndighedens
indehaver(e) i
henholdsvis 146 ud
af 148 og 151 ud af
154 mødebehandlede
sager haft advokat
ved indankningen
eller taget imod
tilbuddet om gratis
advokatbistand under
ankesagens
behandling. I så
fald har
vedkommendes
advokater - som
nævnt foran - fået
tilsendt
sagsekstrakten inden
mødebehandlingen i
Ankestyrelsen.
I 2 af sagerne i
1989 og i 3 af
sagerne i 1990
benyttede
forældremyndighedens
indehaver sig ikke
af tilbuddet om
advokatbistand.
Den ene 1989-sag
drejede sig om
flytning af et barn
fra institution til
familiepleje efter
bistandslovens §
123, stk. 1, nr. 3.
Moderen, der var
psykisk syg, var
repræsenteret af
advokat, da sagen
blev berammet i
Ankestyrelsen, men
advokaten udtrådte
inden
mødebehandlingen, da
moderen ikke ønskede
hans bistand; og
moderen ønskede ikke
anden advokat, "da
hun som barnets
moder bedst kunne
føre sagen selv".
Ved Ankestyrelsens
mødebehandling, hvor
moderen mødte med en
bisidder, forelå der
ikke nye sagsakter
af væsentlig
betydning for
afgørelsen, i
forhold til hvad der
forelå for afsnit
VIII-udvalgets - og
for landsretten, der
havde afsagt dom i
en tidligere afsnit
VIII-udvalgs sag 1
måned tidligere.
Ankestyrelsen gav
ikke
forældremyndighedens
indehaver aktindsigt
af egen drift. - Det
skal i øvrigt
oplyses, at moderens
tidligere sag - som
nævnt - havde været
behandlet i Østre
Landsret en måned
inden Ankestyrelsens
afgørelse, hvor
moderen havde
beskikket en
advokat. Under
landsrettens
efterfølgende
prøvelse af
Ankestyrelsens
aktuelle afgørelse
fik moderen
beskikket advokat.
Den anden 1989-sag
drejede sig om anke
fra moderen over
anbringelse af 2
børn uden for
hjemmet efter
bistandslovens §
123, stk. 1, nr. 1.
forældrene havde
hverken advokat i
nævnet eller i
Ankestyrelsen, til
trods for at
sagsbehandleren i
kommunen havde søgt
at overtale moderen
til at søge
advokatbistand, og
ingen af forældrene
gav møde for afsnit
VIII-udvalget eller
Ankestyrelsen.
Moderen, der led af
en psykisk lidelse,
reagerede ikke på
henvendelsen fra
Ankestyrelsen.
Faderen tilkendegav
på konkret
forespørgsel fra
Ankestyrelsen, at
han overlod til
moderen at bestemme,
om hun ønskede at
møde i
Ankestyrelsen,
herunder eventuelt
med advokat, og at
han i øvrigt ikke
ønskede at blive
underrettet om
mødetidspunktet for
behandlingen af
sagen i
Ankestyrelsen. Efter
afsnit
VIII-udvalgets
afgørelse forelå der
ikke nye sagsakter
af væsentlig
betydning for
afgørelsen, og
Ankestyrelsen gav
ikke forældrene
aktindsigt af egen
drift.
Den ene 1990-sag
drejede sig om anke
fra moderen over
fortsat anbringelse
af 1 barn i
familiepleje efter
bistandslovens §
123, stk. 1, nr. 3.
Moderen var psykisk
syg og havde trods 2
skriftlige
opfordringer fra
Ankestyrelsen ikke
ønsket
advokatbistand. Ved
tidligere behandling
af sagen i
Ankestyrelsen havde
hun haft
advokatbistand.
Moderen, der ikke
havde bedt om
aktindsigt, mødte
ved behandlingen af
sagen i
Ankestyrelsen, hvor
der ikke forelå nye
sagsakter af
væsentlig betydning
for afgørelsen.
Ankestyrelsen gav
ikke aktindsigt af
egen drift.
Den anden 1990-sag
drejede sig om anke
fra moderen over
fortsat anbringelse
af et barn uden for
hjemmet efter
bistandslovens §
123, stk. 1, nr. 3.
Ved behandlingen i
afsnit
VIII-udvalgets havde
moderen advokat,
hvad hun ikke havde
ønsket ved
behandlingen i
Ankestyrelsen, hvor
hun mødte sammen med
sin ven. Efter
moderens anmodning
gav Ankestyrelsens
moderen aktindsigt i
overensstemmelse med
bistandslovens §
125, jf.
forvaltningslovens
kapitel 4, forud for
mødebehandlingen.
Den tredje 1990-sag
drejede sig om anke
fra en moder over
anbringelsen uden
for hjemmet af en
datter efter
bistandslovens §
123, stk. 1, nr. 1.
Moderen, der havde
en psykisk lidelse,
havde ikke ønsket
advokat, men mødte
alene ved
behandlingen af
sagen i
Ankestyrelsen. Da
der ikke var anmodet
om aktindsigt, og da
der efter afsnit
VIII-udvalgets
afgørelse ikke
forelå nye sagsakter
af væsentlig
betydning for
afgørelsen, gav
Ankestyrelsen ikke
aktindsigt af egen
drift.
Sammenfattende kan
det således om
Ankestyrelsens
praksis siges, at i
de tilfælde, hvor
forældrene ikke har
udnyttet tilbuddet
om advokatbistand,
giver Ankestyrelsen
af egen drift
aktindsigt i akter
vedrørende tiden
efter afsnit
VIII-udvalgets møde,
forudsat akterne må
anses for at være af
væsentlig betydning
for afgørelsen, jf.
forvaltningslovens §
19, stk. 1, med
mindre der efter en
konkret afvejning er
ganske særlige
personlige forhold
hos
forældremyndighedens
indehaver(e), der
tilsiger, at der -
rent undtagelsesvis
-ikke bør gives
aktindsigt."
Herefter udtalte jeg
følgende i en
skrivelse til Børne-
og Ungdomsnævnet i
Københavns Kommune:
"Indledningsvis
bemærker jeg, at jeg
finder at kunne
fastholde - som
endelige opfattelser
- de umiddelbare
opfattelser
vedrørende
partshøringsbestemmelsernes
anvendelse i
tvangsfjernelsessager,
som jeg tilkendegav
i høringsskrivelsen
af 9. oktober 1990.
Om
partshøringspraksis
forud for afgørelser
af sager i
Københavns Børne- og
Ungdomsnævn skal jeg
udtale følgende:
Det fremgår af
bistandsafdelingens
udtalelse, at
forældre i
tvangsfjernelsessager
i et forholdsvis
stort antal
tilfælde, uanset
forvaltningens
tilskyndelse, var
uden
advokatrepræsentation
under
fjernelsessagen.
Dette var tilfældet
i 33 ud af de 154
undersøgte sager,
svarende til 21 %.
Lokalforvaltningernes
bestræbelser førte
imidlertid i en del
(13) af sagerne til,
at forældrene blev
gjort bekendt med
sagsmaterialet.
Bistandsafdelingen
har i sin udtalelse
givet forskellige
forklaringer på den
manglende
partshøring i 17 af
de 20 resterende
sager. I 3 sager
erkender
forvaltningen, at
der ikke forelå
tilstrækkelig grund
til at undlade
partshøring.
Jeg går ud fra, at
bistandsafdelingen
er enig i, at det er
beklageligt, at der
ikke blev foretaget
videre med henblik
på partshøring i
disse 3 sager. Om
forvaltningen har
været berettiget til
at undlade
partshøring i de
øvrige 17 sager,
forudsætter en
nærmere undersøgelse
af de enkelte sager.
På det foreliggende
grundlag har jeg
ikke fundet
tilstrækkelig
anledning til at
foretage en sådan
undersøgelse.
Generelt har jeg
noteret mig
oplysningerne om, at
de københavnske
lokalforvaltninger
er meget opmærksomme
på de
retssikkerhedsmæssige
aspekter af
bestemmelsen i
bistandslovens § 125
om
advokatbeskikkelse,
og forvaltningerne
udfolder store
bestræbelser på, at
forældre i en mulig
tvangsfjernelsessituation
sikres deres ret til
at modtage
advokatbistand.
Endelig har jeg
noteret mig
bistandsafdelingens
henstilling til
lokalforvaltningerne
om, at det i de
særlige tilfælde,
hvor
lokalforvaltningerne
har fundet
fremsendelse af
akterne til
forældrene
uforsvarlig, skal
fremgå klart af
indstillingen til
børne- og
ungdomsnævnet.
I den forbindelse
bemærker jeg, at
forpligtelsen til at
påse at partshørings
bestemmelserne
administreres
korrekt, påhviler
børne-og
ungdomsnævnet. Er
dette ikke
tilfældet, har
nævnet ansvaret for,
at manglende
partshøring
gennemføres,
forinden der træffes
afgørelse. På samme
måde påhviler det
nævnet selvstændigt
at tage stilling
til, om partshøring
bør søges gennemført
i de tilfælde, hvor
lokalforvaltningen i
indstillingen har
bemærket, at
partshøring er
undladt.
Under hensyn til de
igangværende
overvejelser om at
revidere
bistandslovens
bestemmelser om børn
og unge, jf.
betænkning
1212/1990, har jeg
samtidig hermed
orienteret
socialministeren og
Folketingets
Retsudvalg om
sagen."
I en samtidig
skrivelse til Den
Sociale Ankestyrelse
bemærkede jeg
særligt følgende i
anledning af
ankestyrelsen
udtalelse:
"I lighed med, hvad
jeg har meddelt
Børne- og
Ungdomsnævnet i
Københavns Kommune,
har jeg heller ikke
i forhold til Den
Sociale Ankestyrelse
fundet grundlag for
at indhente akter i
de konkrete sager,
der er særligt
omtalt i
ankestyrelsens
udtalelse. Mine
bemærkninger til Den
Sociale
Ankestyrelses
partshøringspraksis
har derfor alene
generel karakter.
Det fremgår af Den
Sociale
Ankestyrelses
udtalelse, at
styrelsen i de
tilfælde, hvor
forældrene ikke -
ved enten at benytte
sig af tilbuddet om
advokatbistand eller
ved selv at begære
aktindsigt - har
haft lejlighed til
at gøre sig bekendt
med sagsakterne, som
hovedregel giver
forældrene
aktindsigt i akterne
vedrørende tiden
efter afsnit
VIII-udvalgets møde.
Denne udtalelse kan
efterlade det
indtryk, at
ankestyrelsen ved
sin behandling af
sagen alene bedømmer
spørgsmålet om
partshøring på
grundlag af de
oplysninger, som er
indkommet i sagen
efter 1. instansens
afgørelse.
Såfremt 1. instansen
uberettiget har
undladt at foretage
partshøring med
hensyn til bestemte
oplysninger,
påhviler det efter
min opfattelse
ankestyrelsen at
foretage
partshøringen i
overensstemmelse med
bestemmelserne i
forvaltningslovens §
19, stk. 1. Det
følger heraf, at
ankestyrelsen alene
kan undlade
partshøring med
hensyn til sådanne
"1.
instans-oplysninger",
såfremt oplysningen
ikke (længere) er
til ugunst for
parten eller ikke
(længere) kan anses
af væsentlig
betydning for
ankestyrelsens
afgørelse i sagen.
Ankestyrelsens
udtalelse giver mig
ikke i øvrigt
anledning til
bemærkninger."