Justitsministeriet vejledning 2007 "Sådan klager du til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol Side19-20 |
|
"En person eller ikke-statslig organisation eller gruppe af personer, der mener, at betingelserne for at klage til Domstolen er opfyldt, kan skrive eller faxe til Domstolens sekretariat på følgende adresse: The Registrar European Court of Human Rights Council of Europe 67075 Strasbourg Cedex France Telefon (00 33) 3 88 41 20 18 Telefax (00 33) 3 88 41 27 30 Brevet til Domstolen bør mindst indeholde følgende oplysninger: • Klagers navn, fødselsdato, nationalitet, køn, profession og adresse, • hvis repræsenteret (af f.eks. en advokat), repræsentantens navn, profession og adresse, • navnet på den medlemsstat, der klages over, • en kort præsentation af klagens faktiske omstændigheder, • en henvisning til de rettigheder og/eller friheder, som man mener, er blevet krænket, og en forklaring på, hvorfor man mener, de er blevet krænket, • en oversigt over de administrative og/eller retlige afgørelser, som myndighederne har truffet i sagen med angivelse af, hvornår afgørelserne er truffet, hvilken myndighed der har truffet afgørelserne, en kort beskrivelse af afgørelserne og kopi af afgørelserne og • en oversigt over, hvilke instanser der er rettet henvendelse til. Man kan enten skrive klagen i et almindeligt brev til Domstolen eller anvende Domstolens klageformular. Klageformularen kan fås ved henvendelse til Domstolens sekretariat eller kan udskrives fra Domstolens Domstolens hjemmeside, hvor der også findes en dansk klagevejledning og en dansk vejledning i, hvordan klageformularen skal udfyldes. Den udfyldte klageformular kan kun sendes til Domstolen via almindelig post og ikke via e-mail. Man kan skrive klagen på dansk eller et andet af de officielle sprog, som tales i et af de andre lande, der har tiltrådt konventionen. Indtil Domstolen beslutter, om klagen opfylder betingelserne for at blive behandlet af Domstolen, kan man skrive til Domstolen på et af de officielle sprog, man foretrækker. Man kan selv klage til Domstolen, og der er ikke noget krav om, at man benytter en advokat. Hvis Domstolen beslutter, at klagen skal behandles og ikke afvises, skal klageren som hovedregel være repræsenteret af en advokat eller en anden person, der kan godkendes af Domstolen, under klagesagens videre behandling ved Domstolen. Det gælder også, hvis klageren skal møde til retsmøder i Strasbourg, inden Domstolen har truffet beslutning om afvisning eller behandling af klagesagen. Den advokat eller anden person, der repræsenterer klageren under klagesagens videre behandling ved Domstolen, skal kunne tale engelsk eller fransk. Hvis man som klager vil have Domstolens tilladelse til at repræsentere sig selv, skal man også kunne et af de to sprog, så man kan præsentere sagen for Domstolen. Domstolen kan dog tillade, at et andet sprog anvendes." Se Justitsministeriets vejledning fra 2007 om klager til Menneskerettighedsdomstolen i sin helhed. |