Det fremgår af Ligningslovens § 7, nr. 27, at "Naturalydelser og kontantbeløb, der ydes til indsatte i kriminalforsorgens institutioner i medfør af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.", ikke medregnes til den indsattes skattepligtige indkomst". Denne praksis har været gældende i mange år, men den blev først kodificeret ved lov nr. 1161 af 19. december 2003.

I det følgende er medtaget de bemærkninger til lovforslaget, der vedrører indsattes skattepligt, det vil sige afsnit 3.2 i lovbemærkningerne samt bemærkningerne til § 1, nr. 1.

 
 

"3.2. Justeringer af ordensmæssig karakter

Beskæftigelsesvederlag, kostpenge og selvforvaltningsbeløb m.v. til indsatte i kriminalforsorgens institutioner udbetales efter en mangeårig praksis skattefrit. Der indeholdes således heller ikke A-skat inden udbetaling af beskæftigelsesvederlag. Denne praksis blev overvejet i 1977 på baggrund af drøftelser mellem Justitsministeriet og Skatteministeriet. Den daværende skatteminister meddelte i den anledning den daværende justitsminister, at han – efter at have forelagt spørgsmålet for det daværende Statsskattedirektorat – kunne tilslutte sig, at Kriminalforsorgen indtil videre fortsatte den hidtidige praksis på området, indtil der engang måtte vise sig mulighed for at udbetale de indsatte en løn, der svarer til det udførte arbejde.

Der er imidlertid ikke den fornødne lovhjemmel for denne praksis, hvorefter Kriminalforsorgen udbetaler de indsattes beskæftigelsesvederlag m.v. skattefrit.

Beskatning af de indsattes beskæftigelsesvederlag m.v. ville imidlertid medføre en nettoudgift for staten på anslået 30 mio. kr. årligt, idet de indsatte i givet fald ikke skulle stilles ringere end i dag, hvorfor en gennemførelse af beskatningen ville forudsætte en bruttoficering af de beløb, der udbetales. Der udbetales årligt omtrent 100 mio. kr. til de indsatte. Udgiften ved en bruttoficering kan således anslås til 164 mio. kr. årligt, det vil sige en merudgift på 64 mio. kr. Til sammenligning ville skatteprovenuet kun udgøre 34 mio. kr. Nettoudgiften ved bruttoficeringen på ca. 30 mio. kr. skyldes, at de ca. 15-20 pct. af de indsatte, der er indsat hele eller det meste af året, ville få en indkomstfremgang uden modgående beskatning, idet deres samlede indkomst ikke ville overstige personfradraget.

På den baggrund foreslås det efter drøftelser mellem Skatteministeriet og Justitsministeriet, at tilvejebringe den fornødne lovhjemmel for den nuværende praksis, hvorefter kriminalforsorgen yder diverse naturalydelser og kontantbeløb skattefrit til de indsatte i kriminalforsorgens institutioner. Det foreslås således at skattefritage alle naturalydelser og kontantbeløb, der ydes til indsatte i kriminalforsorgens institutioner i medfør af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., herunder vederlag for beskæftigelse i form af arbejde, uddannelse m.v.

Det foreslås, at denne del af lovforslaget får virkning fra datoen for fremsættelsen af lovforslaget. Der vil ikke ske nogen efterbeskatning efter de indtil ikrafttrædelsen gældende regler. Regeringen finder ikke, at det skal komme nuværende og tidligere indsatte til skade, at Kriminalforsorgen på ulovhjemlet grundlag, men efter gensidig forståelse mellem Justitsministeriet og Skatteministeriet, har udbetalt vederlag for beskæftigelse m.v. skattefrit.

Der foreslås tillige at foretage en række andre justeringer af ligningsloven af ordensmæssig karakter. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser."

og

"... Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1


Det foreslås, at alle former for ydelser til indsatte i kriminalforsorgens institutioner, som ydes i medfør af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., gøres skattefrie.

Skattefriheden omfatter naturalydelser, såsom ydelser til personlig forplejning, f.eks. kost og artikler til personlig hygiejne. Skattefriheden omfatter også kontantbeløb, herunder f.eks. kostbeløb, selvforvaltningsbeløb og løsladelsesbeløb. Skattefriheden omfatter også vederlag for beskæftigelse i form af arbejde, uddannelse m.v.  ...."