|
Af advokat Claus Bonnez,
formand for Landsforeningen KRIM 14. november 2007 Ifølge ugebladet "Se og Hør" den 2. november 2007 fik Statsminister Anders Fogh Rasmussen "politieskorte" mellem Greve og Odense for ikke at komme for sent til en "duel" med socialdemokratiets formand i et tv-program, som statsministeren skulle deltage i som et led i sin valgkamp. Den 37-årige Gustav Garde citeres i artiklen for at sige, at han var nødt til at trække ind til siden, da statsministeren kom kørende forbi ham med en hastighed på mellem 180 og 200 km. i timen.
Bladet citerer endvidere partiet Venstre for at udtale, at det
var "politiets beslutning at følge statsministeren til dørs og køre
med udrykning". Indlægget er skrevet af journalist Julie Jo Boding.
Der er ikke i udrykningsbekendtgørelsen (se
denne) undtagelsesbestemmelser, der tillader, at politiet
kan føre et køretøj med udrykning og/eller overtræde
hastighedsbestemmelserne med det formål at køre en minister frem til
et møde for eksempel i forbindelse med en valgkamp. Dette er ganske
simpelt ikke en "politimæssig opgave". Man kunne forestille sig, at
det ville være en "politimæssig opgave" at ekskortere
statsministeren under udrykning til et møde, hvor rigets sikkerhed
eller lignende stod på spil, hvis ikke statsministeren nåede hurtigt
frem til mødet. Det er imidlertid ganske usandsynligt, at en domstol
ville nå frem til, at det er en "politimæssig opgave" at sørge for,
at statsministeren når frem rettidigt til møder i forbindelse med
sin valgkamp. |
|||
"Rigspolitichefen har om politiets bilkørsel bestemt, at langt den overvejende kørsel i politiets biler bør ske under overholdelse af færdselslovgivningens almindelige bestemmelser. Det gælder også færdselslovgivningens hastighedsbestemmelser. Udrykningskørsel med heraf følgende adgang til at fravige færdselslovgivningen bør kun foregå som en klar og begrundet undtagelse fra det nævnte udgangspunkt. Selv om der foretages udrykningskørsel, bør færdselslovens regler som udgangspunkt overholdes. Det gælder også færdselslovgivningens hastighedsbestemmelser. Er der undtagelsesvist og ud fra en konkret vurdering behov for at foretage udrykningskørsel med en højere hastighed end angivet i færdselsloven, vil der ikke foreligge en overtrædelse af færdselsloven. De her beskrevne regler om udrykningskørsel gælder for alle, der efter lovgivningen er berettiget til at foretage udrykningskørsel. I den forbindelse kan det nævnes, at frivillige brandfolks private biler som hovedregel ikke er godkendt til at foretage udrykningskørsel. Der bør efter Rigspolitichefens opfattelse bl.a. af færdselssikkerhedsmæssige grunde ikke udarbejdes særlige regler om udrykningskørsel for de frivillige brandfolk og heller ikke indføres et særligt offentligt godkendt identifikationsmærke til frivillige brandfolks private biler." |
|||
Rigspolitichefen udtaler således, at adgangen til under udrykningskørsel at fravige færdselslovgivningen kun bør foregå "som en klar og begrundet undtagelse " fra udgangspunktet om, at færdselsloven herunder "færdselslovens hastighedsbestemmelser" skal overholdes. Som nævnt ovenfor er statsministerens valgkamp ikke opregnet blandt de klare og begrundede undtagelser, der kan begrunde, at reglerne om udrykningskørsel og/eller færdselsloven overtrædes. |
|||