|
Den 20. september 2007
Af advokat Claus Bonnez, formand for Landsforeningen KRIM
Domfældte i Danmark pålægges at tilbagebetale store beløb, som det
offentlige har lagt ud til sagsomkostninger i straffesager, hvor de
er fundet skyldige. Mange henvender sig til KRIM om hjælp.
Ordningen synes at gøre det vanskeligt for straffede personer at
forsøge en normal tilværelse. Dette har fået Folketingets Retsudvalg
til at pålægge Justitsministeren at
undersøge, hvorledes domfældte personer i andre lande
bliver pålagt at skulle erstatte det offentlige udgiften til
sagsomkostninger for eksempel til forsvarerbistand. I det følgende
ses Justitsministeriets svar til udvalget for så vidt angår Norge og
Sverige.
KRIM har nærmere undersøgt, hvorledes retstilstanden er i Tyskland,
England og Wales.
Det har faktisk kun været muligt at finde en ordning, der kunne
minde om den danske i Tyskland. Her er der imidlertid en meget
væsentlig forskel. I modsætning til, hvad tilfældet er i Danmark, er
der i den delstat, som undersøgelsen vedrører, mulighed for
eftergivelse af gælden.
Nedenfor gennemgås de enkelte lande:
Norge
I Norge kan personer, som findes skyldige i en straffesag, i meget
begrænset omfang pålægges at skulle betale sagens omkostninger.
I besvarelse af spørgsmål nr. 347 af 26. august 2004 fra
Folketingets Retsudvalg (Alm. del - bilag 1074) udtaler
Justitsministeriet på baggrund af sine undersøgelser om norsk og
svensk ret.
I Norge skal den dømte ifølge Justitsministeriets besvarelse
sædvanligvis kun betale "små, nærmest symbolske beløb" i
sagsomkostninger til det offentlige. Dertil kommer, at der er
mulighed for efterfølgende at få eventuelle sagsomkostningsbeløb
eftergivet. Ministeriet udtaler nærmere:
|
|
|
Bestemmelsen i straffeprosesslovens §
437, 3. led, indebærer en vigtig begrænsning i sigtedes ansvar for
sagsomkostninger og medfører, at sigtede i praksis ikke – eller kun
i beskedent omfang – bliver pålagt at betale sagsomkostninger. Efter
denne bestemmelse skal sagsomkostninger alene pålægges sigtede, hvis
det vurderes muligt at opnå betaling, ligesom det fremgår, at
beløbet skal fastsættes i forhold til sigtedes økonomiske evner. I
denne vurdering vil indgå, om sigtede er arbejdsløs og ikke har
andre indtægtskilder, om han har forsørgelsespligt, og om han er
dømt til at betale erstatning til forurettede eller andre
skadelidte. Sigtedes mulighed for at få arbejde efter afsoning
indgår også i vurderingen. Begrundelsen for reglen er først og
fremmest at forhindre det offentlige i at blive påført udgifter ved
mislykket tvangsinddrivelse hos personer, som ikke har betalingsevne
Retten tager efter straffeprosesslovens § 441 stilling til
sagsomkostningsspørgsmålet i dommen eller i den kendelse, som
afslutter sagen. I praksis har retten ofte begrænsede oplysninger om
omfanget og størrelsen af omkostningerne i sagen. Det er ikke
usædvanligt, at domfældte idømmes små, nærmest symbolske beløb i
sagsomkostninger til det offentlige.
Den domfældte kan ansøge om eftergivelse af sagsomkostningskravet
efter reglerne i straffeprosesslovens § 458 og påtaleinstruksens
kapitel 31. Ansøgninger om eftergivelse afgøres af
Justisdepartementet.
|
Sverige
I Sverige er udgangspunktet, at de
sagsomkostninger, som tiltalte skal erstatte det offentlige, er
meget begrænsede. Personer med små indkomster skal i visse tilfælde
ikke betale mere end 2 % af sagsomkostningerne. Derudover er der
mulighed for at nedsætte eller eftergive sagsomkostningerne blandt
andet, hvis den dømtes personlige eller økonomiske forhold taler
derfor. Ministeriet skriver i sit svar blandt andet: |
|
Den tiltalte er imidlertid ikke –
medmindre han ved unødig procesførelse har pådraget staten
omkostninger – erstatningsansvarlig for et større beløb til betaling
af forsvareren, end han ville skulle have betalt til almindelig
retshjælp i henhold til retshjælpsloven. Den mindste
tilbagebetaling, som en tiltalt kan idømmes for en lovovertrædelse,
er 2 procent af sagsomkostningerne, under forudsætning af, at den
tiltaltes økonomiske grundlag ikke overstiger 50.000 svenske kr. Den
største tilbagebetaling, som en tiltalt kan pålægges, er 40 procent
af sagsomkostningerne, dog mindst 5000 svenske kr., under
forudsætning af at den pågældendes økonomiske grundlag overstiger
200.000 svenske kr. Der er med andre ord et loft for, hvor stor en
procentdel den tiltalte kan pålægges at tilbagebetale. Herudover kan
der ske nedsættelse eller eftergivelse, hvis der – i lyset af den
lovovertrædelse den pågældende er dømt for og den pågældendes
personlige og økonomiske forhold – måtte være grund hertil. |
Klik her for at læse spørgsmålet og
ministeriets svar i sin helhed.
England og Wales
I England og Wales er det den såkaldte "Legal Services Commission" (LSC),
som vurderer, om en personer kan opnå fri proces ("free legal
representation"). Dette gælder såvel for parter i civile tvister som
sigtede og tiltalte i straffesager. Når der er tale om straffesager
behandles spørgsmålet om fri proces i en afdeling af "Legal Services
Commision", der er benævnt "Criminal Defences Servise" (CDS).
Adgangen til fri proces i straffesager i
England og Wales er - ligesom i civile sager - afhængig af, om sagen
har en sådan karakter, at der er behov for fri proces, og af
hvorvidt personen selv er i stand til at betale for sin juridiske
bistand fra en advokat under sagen. Dog er det således, at man under
afhøringer hos politiet altid har krav på gratis advokatbistand. Der
tages ikke hensyn til den afhørtes økonomiske situation, og der
tages ikke stilling til, om der er tale om en bagatelsag. Alle har
således krav på gratis juridisk bistand fra en advokat, når de
afhøres af politiet i England og Wales.
Det er værd at bemærke, at der er grupper - blandt andet
bistandsklienter - som uden nærmere prøvelse opfylder de økonomiske
betingelser for økonomisk hjælp under en straffesag (og således ikke
kun under afhøringer hos politiet). Disse grupper har såkaldt
"automatic qualification".
Der er ikke hjemmel til at forlange den ydelse, som en person har
modtaget fra det offentlige gennem fri proces, tilbagebetalt.
Nedenfor ses uddrag fra "Legal Services Commissions" hjemmeside,
hvor der blandt andet anføres: |
|
"The CDS guarantees people under police
investigation or facing criminal charges can get legal
advice and representation. It is run by the LSC in
partnership with criminal defence lawyers and
representatives.This section
contains:
- information, guidance and resources
for providers of CDS services
- details of developments affecting the
CDS of interest to all our stakeholders."
"The LSC provides defendants facing criminal charges with free
legal representation if they pass the
Interests of Justice test (sometimes referred to as a merits
test).
Following the CDS Act 2006
criminal legal aid applicants will also need to pass a
means test. The Act also transfers ownership of the legal
aid process from Her Majesty’s Court Service to the LSC."
"The means test
From 2 October 2006, defendants
who will have their cases heard in the magistrates’ courts must
pass both the means test and the
Interests of Justice test to be eligible for legal aid.
The means test will establish
whether an applicant is financially eligible for legal aid. It
considers income and expenses. Capital is not included.
Her Majesty’s Courts Service (HMCS)
staff will apply both tests. They will process the applicant’s
means information using an IT system similar to our
online eligibility calculator."
"Automatic
qualification
Some applicants will
automatically qualify financially for criminal legal aid. These
include those who:
- receive Income Support,
income-based Job Seeker’s Allowance or a guaranteed State
Pension credit
are under the age of 16
are under 18 and in full-time education."
Særligt om advokathjælp under afhøring hos politiet anføres der:
"...Advice at the police station
Any person detained at the police station is
entitled under the
General Criminal Contract to free and independent legal
advice and assistance.
In certain circumstances that advice can only
be provided by telephone.
When legal advice is requested two options are
available:
- the duty solicitor
- the client’s own solicitor.
The LSC pays for advice given to a client by a
Duty Solicitor. We will pay for advice from a client’s own
solicitor only if they hold a General Criminal Contract. ...."
|
|
|
|
Klik her for at læse mere om fri proces i England
og Wales |
|
|
Tyskland
Om Tyskland har KRIM kun oplysninger fra en enkelt delstat. Her er
der hjemmel til at afkræve en person efterfølgende at tilbagebetale
de udgifter, som det offentlige har haft til forsvarerbistand i
anledning af en straffesag mod den pågældende, såfremt den
pågældende bliver fundet skyldig. Der er imidlertid mulighed for
eftergivelse.
Den tyske ordning har været prøvet af Den europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) i sagen Croissant
v. Germany, som har application no. 13611/88. Klageren gjorde
gældende, at den omstændighed, at han skulle erstatte det offentlige
sagens omkostninger, var i strid med EMRK artikel 6.
Af § 21 i afgørelsen fra EMD fremgår følgende: |
|
21. The Land of Baden-Württemberg Law of
30 March 1971 on court costs provides as follows:
Article 7
"(1) The payment of legal costs and other debts provided for in
Article 1 (1), nos. 5 to 9, of the Regulation on the recovery of
costs ... of 11 March 1937 ... may be deferred where their immediate
payment would cause exceptional hardship to the person liable to pay
and if such a deferment does not jeopardise the debt ...
(2) The debts referred to in paragraph 1 may be partly or wholly
remitted :
1. if this seems appropriate in the pursuit of aims serving the
public good; 2. where payment entails exceptional hardship for the
person liable to pay; 3. where this is equitable on other specific
grounds.
The same applies in regard to the reimbursement or crediting of sums
already paid.
(3) The competent Minister shall take the decision provided for in
paragraphs 1 and 2. In certain categories of cases he may delegate
this power, in whole or in part, to subordinate authorities."
|
Domstolen udtaler, at en ordning som den tyske
kunne tænkes at udgøre en krænkelse af EMRK artikel 6, såfremt der
opstår risiko for, at kravet om erstatning af det offentliges
udgifter til sagsomkostninger kan få uheldig indflydelse på selve
straffesagen. Dette udtrykker EMD i § 36 således: "Such a system
would not be compatible with Article 6 (art. 6) of the Convention if
it adversely affected the fairness of the proceedings".
I § 37 konkluderer EMD, at der i det tyske
tilfælde ikke var sket en krænkelse
af konventionen artikel 6. Domstolen lagde vægt på, at der i
regelsættet var hjemmel til hel eller delvis eftergivelse af beløbet,
og at der i konkrete sager reelt skete hel eller delvis eftergivelse
af kravet. Domstolen fastslog i øvrigt også, at det ikke var en krænkelse af konventionen, at skyldneren
blev pålagt at sandsynliggøre, at denne er ude af stand til at betale,
forinden der træffes afgørelse om eftergivelse.
Danmark
Af Retsplejelovens § 1008, stk. 1, fremgår følgende: |
|
§ 1008. Findes sigtede skyldig, eller kendes han ved
dom uberettiget til oprejsning i anledning af strafferetlig
forfølgning, er han pligtig til at erstatte det offentlige de
nødvendige ugifter, som er medgået til sagens behandling.
Justitsministeriet kan fastsætte takster til brug ved opgørelsen af
det beløb, som sigtede skal betale til dækning af udgifter til
sagkyndig bistand ved sagens behandling. |
I brev af 17. september 2007 har skatteministeriet besvaret
spørgsmål nr. 427 fra Folketingets Retsudvalg, hvor udvalget har
spurgt blandt andet om muligheden for, at straffede personer kan få
eftergivet gæld, der er opstået som følge af sagsomkostninger. |
|
Ad sagsomkostninger
Der er i inddrivelsesbekendtgørelsen fastsat særlige regler for
inddrivelse af visse bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger.
For så vidt angår sagsomkostninger har SKAT oplyst over for mig, at
der ikke er hjemmel til, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan
eftergive sagsomkostninger, hverken helt eller delvist. |
Sagen er hos Skatteministeriet behandlet under journalnummer
07-141277.
Konklusion om eftergivelse af sagsomkostninger i Danmark
sammenlignet med vore nabolande
Som det fremgår af ovenstående gennemgang, er der i alle de lande og
områder omkring Danmark, som er undersøgt, en mulighed for, at gæld,
der er opstået som følge af, at en person er blevet pålagt at
erstatte det offentliges udgifter til sagsomkostninger, bliver
eftergivet. I England og
Wales kan en person ikke pålægges at skulle erstatte
sagsomkostninger overhovedet, idet man her ydes fri proces i
straffesager ligesom i civile sager. I Norge og Sverige pålægges den
dømte kun at skulle betale beløb til dækning af sagsomkostninger, som denne kan overkomme. I
den undersøgte tyske delstat var der mulighed for eftergivelse efter
en konkret vurdering af skyldnerens økonomiske forhold.
Danmark er således det eneste af de lande, som undersøgelsen
vedrører, hvor der ikke er mulighed for hel eller delvis
eftergivelse af sagsomkostninger. Som gennemgangen af sagen Croissant
v. Germany kan det være i strid med EMRK. artikel 6, at der ikke i
Danmark er en eftergivelsesmulighed.
KRIMs oplæg om sagsomkostninger ved konference
afholdt af Retspolitisk Forening i Landstingssalen på Christiansborg
den 8. oktober 2007. |
|
|