Bilag 1
Justitsministerens svar på
spørgsmål 1-5 stillet om B
14 i folketingsåret 1996-97
Spørgsmål
1:
Ministeren bedes redegøre
nærmere for dansk rets
regler om mulighed for at
straffe for medvirken samt
tilstille udvalget relevante
domme herom, herunder den
såkaldte hypnosedom og Østre
Landsrets og Højesterets
domme i sagerne om det
strafbare i tilstedeværelse
på Skt. Hans Torv under
uroligheder.
Svar:
1.
Medvirken er reguleret i
straffelovens § 23, der i
stk. 1 fastsætter, at den
for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse omfatter
alle, der ved tilskyndelse,
råd eller dåd har medvirket
til gerningen. Straffen kan
dog nedsættes for den, der
kun har villet yde en mindre
væsentlig bistand eller
styrke et allerede fattet
forsæt, samt når
forbrydelsen ikke er
fuldbyrdet eller en
tilsigtet medvirken er
mislykkedes.
Selv om
en bestemt
straffebestemmelse efter sin
ordlyd kun omfatter den
person, der direkte begår
den strafbare handling, er
det med § 23 muligt at
straffe alle, der har
deltaget i lovovertrædelsen.
Det er en
udbredt misforståelse, at
strafansvar for medvirken
til en forbrydelse
forudsætter, at der kan
udpeges en bestemt
gerningsmand til
lovovertrædelsen.
Efter
straffelovens § 23 er
medvirkensansvaret
selvstændigt, dvs.
uafhængigt af, om den eller
de andre medvirkende eller
en eventuel
hovedgerningsmand kan
identificeres. Strafansvar
forudsætter alene, at
vedkommende person
beviseligt har foretaget en
handling (medvirkenshandlingen)
med den fornødne subjektive
tilregnelse (forsæt eller
uagtsomhed).
2.
Særligt med hensyn til
lovovertrædelser, der begås
i en situation, hvor flere
personer er til stede
samtidig, men kun én
foretager selve den
strafbare handling (f.eks.
tyveri, hærværk, vold eller
drab) beskriver Knud Waaben
i Strafferettens almindelige
del I. Ansvarslæren (3. udg.
1993), s. 214,
retstilstanden således:
»
Strafansvar betyder
individuelt ansvar, og man
må tage afstand fra en
ansvarsbedømmelse der uden
videre henfører summen af
beviste krænkelser til
samtlige tilstedeværende
personer. Principielt må der
kræves bevis for hvad hver
enkelt har foretaget sig og
med hvilken form for
tilregnelse dvs. forsætligt
eller uagtsomt. Er dette for
nogles vedkommende uoplyst,
eller må det lægges til
grund, at de ud over at være
til stede har forholdt sig
passive, kan et
ansvarsgrundlag ligge i en
forudgående aftale eller en
fælles forståelse af at
forbrydelsen lå inden for
aktionens formål (jfr. herom
U 1970.253 Ø). Sådant forsæt
kan foreligge som dolus
eventualis den laveste grad
af forsæt, hvis en deltager
må antages at have
accepteret det som muligt
forudsete kriminelle forløb.
Beviset for et sådant
ansvarsgrundlag kan svigte,
fx. fordi ildspåsættelse,
hærværk eller knivstik synes
at bero på en pludselig
indskydelse hos
enkeltpersoner, og da kan
ansvar kun tænkes begrundet
med en pligt til at søge
forbrydelsen forhindret, men
det forudsætter at der har
været tid og lejlighed til
at gribe ind. ...« Det
forhold, at samtlige
tilstedeværende personer
nægter at forklare om, hvem
der begik en strafbar
handling, udelukker således
ikke, at de eventuelt alle
dømmes for den pågældende
handling, hvis det på
grundlag af omstændighederne
i øvrigt kan lægges til
grund, at den strafbare
handling lå inden for
rammerne af, hvad de på
forhånd havde aftalt eller
var indforstået med.
3. I
spørgsmålet henvises til to
domme, dels den såkaldte
hypnosedom, dels dommen i
sagen om urolighederne på
Nørrebro den 18. og 19. maj
1993.
3.1. Den
såkaldte hypnosedom er
gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 1956, s. 31.
Under
sagen blev to tiltalte dømt
for bankrøveri, forsøg på
bankrøveri samt to drab
begået under røveriforsøget.
Den ene tiltalte blev dømt
for direkte at have begået
de nævnte handlinger, mens
den anden tiltalte - der
ikke deltog i udførelsen af
lovovertrædelserne - blev
dømt for medvirken ved at
have tilskyndet til og
planlagt lovovertrædelserne.
Nævningerne lagde til grund,
at tilskyndelsen bestod i
påvirkning af forskellig
art, herunder hypnotisk
påvirkning.
Efterfølgende anmodede begge
de tiltalte om genoptagelse
af straffesagen. Dette blev
afvist af Den Særlige
Klageret, jf. Ugeskrift for
Retsvæsen 1958, s. 200.
Klageretten fandt ikke, at
det kunne lægges til grund,
at der var sket påvirkning
af hypnotisk art.
Klageretten fandt det dog
ikke som følge heraf
overvejende sandsynligt, at
nævningerne havde bedømt
beviserne forkert, da de
dømte for medvirken.
Hypnosesagen omhandler, som
det fremgår, ikke en sag,
hvor der var spørgsmål om
placering af strafansvar hos
én eller flere ud af en
gruppe personer, der var til
stede, da lovovertrædelsen
blev begået.
3.2.
Sagen om urolighederne på
Nørrebro den 18. og 19 maj
1993 er gengivet i Ugeskrift
for Retsvæsen 1996, s. 639.
Under
sagen blev i alt 18 personer
tiltalt for overtrædelse af
bl.a. straffelovens § 119,
stk. 1, og § 134 a.
Straffelovens § 119, stk. 1,
angår vold og trusler om
vold mod tjenestemand i
funktion. Straffelovens §
134 a omfatter »deltagere i
slagsmål eller i anden grov
forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted ...,
såfremt de har handlet efter
aftale eller flere i
forening«.
Udfaldet
af sagen var, at
-
syv personer blev idømt
fængselsstraffe fra 4
til 8 måneder for
overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 1, og § 134 a,
-
én person blev idømt 30
dages hæfte for
overtrædelse af
straffelovens § 134 a,
-
én person blev idømt 30
dages fængsel for
overtrædelse af
straffelovens § 134 a og
lov om euforiserende
stoffer,
-
én person blev idømt 5
dagbøder af 100 kr. for
overtrædelse af
straffelovens § 121 (om
fornærmelig tiltale af
tjenestemand i
funktion), og
-
otte personer blev
frifundet.
Om de
personer, der blev
frifundet, og som i
landsretten var blevet dømt
for overtrædelse af
straffelovens § 134 a (men
ikke af § 119, stk. 1)
udtalte Højesteret:
»
Urolighederne på Nørrebro
den 18.-19. maj 1993 indebar
utvivlsomt grov forstyrrelse
af ro og orden på offentligt
sted, jf. straffelovens §
134 a. Domfældelse for
deltagelse heri er
imidlertid betinget af, at
anklagemyndigheden godtgør,
at den enkelte tiltalte har
tilsluttet sig gruppen af
uromagere og
fredsforstyrrere, således at
vedkommende med sikkerhed
kan udskilles fra tilskuere,
forbipasserende, beboere og
andre, der blot har været
til stede og overværet hele
eller dele af
begivenhedsforløbet.
Efter det
bevisresultat, som
landsretten har lagt til
grund, findes det herefter
betænkeligt at anse andre
end tiltalte T7 for skyldig
i deltagelse i grov
forstyrrelse af ro og orden
som angivet i § 134 a. «
Som det
fremgår, indeholder dommen
ikke en fortolkning af den
almindelige medvirkensregel
i straffelovens § 23. Dommen
behandler derimod
spørgsmålet om, hvorvidt de
enkelte tiltalte har været
»deltagere« i
gadeurolighederne, således
som dette begreb må forstås
i straffelovens § 134 a.
Straffelovens § 134 a er
særegen derved, at den efter
sit indhold ikke kan
overtrædes af en person, der
handler alene. Bestemmelsen
forudsætter, at en gruppe
personer sammen forårsager
grov forstyrrelse af ro og
orden. For at kunne straffe
en person for overtrædelse
af bestemmelsen kræves
desuden, at vedkommende har
tilsluttet sig den gruppe,
hvis handlinger er omfattet
af bestemmelsen.
4. Blandt
andre domme, der behandler
medvirkensspørgsmål af en
karakter, der kan være af
interesse i forbindelse med
behandlingen af
beslutningsforslaget, kan
eksempelvis nævnes følgende:
Ugeskrift
for Retsvæsen 1970, s. 253:
Denne dom
- jf. henvisningen hos
Waaben under pkt. 2 ovenfor
- angår ni unge mænd, der
blev fundet skyldige i bl.a.
vold, husfredskrænkelse og
hærværk. Under en fest
aftalte de tiltalte at
opsøge en villa, hvor der
boede nogle tyrkiske
arbejdere, for at begå vold
mod disse. Seks af de ni
tiltalte trængte ind i
huset, hvor de begik vold
mod en sagesløs beboer,
ligesom de knuste ruder og
ødelagde inventar.
Både
byretten og landsretten
dømte alle ni personer for
vold og husfredskrænkelse.
Det anføres herom i
byretsdommen (som Østre
Landsret stadfæstede):
»
For så
vidt angår de tiltaltes
ansvar efter straffelovens §
23 for handlinger, de ikke
selv har begået, har retten
fundet, at alle tiltalte ved
at have deltaget i
indgåelsen af aftalen om
aktionen eller tilsluttet
sig gennemførelsen og ved at
have været til stede på
gerningsstedet i medfør af
nævnte bestemmelse må anses
for ansvarlige efter
straffelovens § 244, stk. 4,
jf. stk. 2 og 3, og efter §
244, stk. 4, jf. § 21, dvs.
vold og forsøg på vold. Da
aktionen iværksattes ved
midnatstid af en mandstærk
flok må retten anse
husfredskrænkelse for at
have været en stiltiende
aftale eller forudsætning
for aktionens formål,
således at samtlige
tiltalte, som ikke selv
begik husfredskrænkelsen, må
anses som medvirkende til
denne lovovertrædelse.«
Ugeskrift
for Retsvæsen 1981, s. 807:
Under
sagen var i alt 10 personer
tiltalt for overtrædelse af
straffelovens § 134 a
(citeret ovenfor under pkt.
3.2.) og § 291, stk. 2
(groft hærværk). En person
blev frifundet af byretten,
fordi retten efter
bevisførelsen fandt det
betænkeligt at lægge til
grund, at den pågældende
havde været på
gerningsstedet.
Landsretten dømte de øvrige
ni personer for overtrædelse
af straffelovens § 134 a og
§ 291, stk. 2, med følgende
begrundelse:
»
Efter
bevisførelsen for byretten
må det lægges til grund, at
der på restaurant Peter Pan
er indgået en aftale om, at
en større gruppe unge mænd
skulle tage til restaurant
Bowlerhatten for at
»afstraffe« en anden og
navngiven gruppe, der
opholdt sig der. Det må
endvidere lægges til grund,
at de tiltalte efter en
fælles transport til stedet
i samlet flok er gået mod
restauranten, hvor
deltagerne, eller i hvert
fald en stor del af dem, i
løbet af kort tid har
forvoldt betydelige skader
på ejendommen og inventaret
som i forhold 2 beskrevet,
ligesom de foranstaltede
grov forstyrrelse af ro og
orden som i forhold 1
anført. Ved deres deltagelse
i denne aktion må de
tiltalte anses at have
medvirket til de forvoldte
ødelæggelser, der ikke er
gået ud over, hvad de
tiltalte måtte forvente.«
For
Højesteret angik sagen alene
fire af de tiltalte, som
påstod frifindelse for
overtrædelse af
straffelovens § 134 a, og at
hærværksforholdet alene
henførtes under den milde
hærværksbestemmelse (§ 291,
stk. 1). Højesteret
stadfæstede imidlertid
landsrettens dom over de
fire personer.
Fuldmægtigen 1992, s. 95:
Under
sagen blev en person
straffet for medvirken til
en uidentificeret persons
knytnæveslag mod en
tredjemand, der skyldte den
tiltalte 70.000 kr. Volden
blev forøvet på ofrets bopæl
i forbindelse med
bortfjernelse af et fjernsyn
i anledning af gælden til
tiltalte.
Vestre
Landsret fandt ligesom
byretten, at tiltalte ved at
tage den uidentificerede
person med til ofrets bopæl,
ved sin tilstedeværelse i
lejligheden og ved ikke at
have grebet ind over for
volden var skyldig i
medvirken til vold.
Ugeskrift
for Retsvæsen 1994, s. 359:
Under
sagen var to personer
tiltalt for medvirken til
overtrædelse af
straffelovens § 246, jf. §
245, stk. 1, (særlig grov
vold), begået af et tredje
medlem af samme gruppe, hvis
sag blev behandlet særskilt.
Gruppen
på tre personer var
forberedt på at blive opsøgt
af et muligvis bevæbnet
»tæskehold« og var derfor
bevæbnet med to skydevåben
og en knippel. Den anden
gruppe, som i bil var kommet
til gerningsstedet, havde
imidlertid ikke medbragt
skydevåben, og var efter
slag og trusler straks løbet
tilbage til bilen og begyndt
at køre væk. På dette
tidspunkt affyrede det
tredje medlem af den første
gruppe (A) med en pumpgun et
skud gennem forruden på
bilen med det resultat, at
føreren fik det ene øje
ødelagt.
Landsretten frifandt de
øvrige to medlemmer af den
første gruppe for medvirken
til volden med følgende
begrundelse:
»
Selv om
de tiltalte og A, som efter
det oplyste havde regnet med
muligheden af, at de ventede
angribere ville være
bevæbnede med skydevåben,
selv havde skydevåben, som
de havde ladt og afladt
under ventetiden i
lejligheden, findes der ikke
grundlag for at anse det
bevist, at det mellem de
tiltalte og A har været
aftalt eller forudsat, at
der skulle gøres brug af
skydevåben over for
angribere, der ikke selv var
bevæbnede med skydevåben, og
efter et tidspunkt, hvor de
pågældende var begyndt at
køre fra stedet.«
De to
tiltalte blev dog for egne
handlinger dømt for
overtrædelse af henholdsvis
straffelovens § 266
(trusler) og § 244 (vold).
5. Kopi
af de domme, der er
refereret ovenfor, vedlægges
i 15 eksemplarer [er ikke
optrykt i betænkningen].
Spørgsmål
2:
Ministeren bedes oplyse om
mulighederne for kollektiv
straf i andre europæiske
lande, vi normalt
sammenligner os med.
Svar:
For tiden
er en arbejdsgruppe under
Nordisk Embedsmandskomité
for Lovgivningsspørgsmål ved
at udarbejde en rapport om
de nordiske landes
lovgivning m.v. til
bekæmpelse af alvorlig
kriminalitet, herunder
rockerkriminalitet.
Efter
det, der er oplyst under
drøftelserne i denne
arbejdsgruppe, findes der
ikke regler, der kan siges
at give adgang til at idømme
kollektiv straf, hverken i
Norge, Sverige eller
Finland. En bestemmelse i
den finske straffelov om
forberedelse af folkemord
indebærer dog mulighed
herfor. Tilsvarende gælder
muligvis en anden
bestemmelse i den finske
straffelov om
landsforræderisk
forbindelse.
Justitsministeriet har ikke
gennem Udenrigsministeriet
indhentet oplysninger om
retstilstanden i andre
europæiske lande, da det
erfaringsmæssigt kan tage
adskillige måneder, før
sådanne oplysninger
foreligger.
Såfremt
Retsudvalget måtte ønske
det, er Justitsministeriet
naturligvis indstillet på at
anmode Udenrigsministeriet
om at indhente oplysninger
fra nærmere angivne lande.
Spørgsmål
3:
Ministeren bedes oplyse, om
man efter dansk ret kunne
forestille sig en
domfældelse som den, der
skete i sagen om en dansk
kvinde, der blev myrdet på
Cypern?
Svar:
Justitsministeriet er ikke i
besiddelse af dommen i den
sag, der nævnes i
spørgsmålet, og
Justitsministeriet er heller
ikke i besiddelse af nærmere
oplysninger om de faktiske
omstændigheder i denne sag.
Justitsministeriet kan
således ikke udtale sig om
sagens resultat, hvis den
skulle afgøres efter dansk
ret.
Spørgsmål
4:
Ministeren bedes tilstille
udvalget kopi af
retsbelæringen i
Blekingegade-sagen.
Svar:
Justitsministeriet har til
brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra præsidenten
for Østre Landsret.
Landsretspræsidenten har
oplyst, at retsformandens
retsbelæring i
Blekingegade-sagen blev
refereret af en autoriseret
retsstenograf til brug for
forsvarerne, som i anledning
af Retsudvalgets spørgsmål
har overladt landsretten et
eksemplar af referatet.
Der
vedlægges kopi af den del af
retsbelæringen, der vedrører
det af Blekingegade-sagens
forhold, der har interesse i
forbindelse med
beslutningsforslaget [i
betænkningen optrykt som
underbilag til bilag 1].
Spørgsmål
5:
Udvalget
anmoder om at få tilsendt
rapporten fra den
arbejdsgruppe, som
ministeren omtalte ved
forslagets 1. behandling,
der med statsadvokat Merlung
som formand overvejede
spørgsmålet om kollektiv
straf i relation til
rockerkriminalitet.
Svar:
Den
rapport, der omtales i
spørgsmålet, indeholder en
række oplysninger af
fortrolig karakter om
anklagemyndighedens
tilrettelæggelse og førelse
af straffesager om
bandekriminalitet.
Justitsministeriet finder
derfor ikke at burde sende
rapporten til Retsudvalget.
Det kan
imidlertid oplyses, at
rapporten, der er fra
februar 1994, indeholder
følgende bemærkninger af
interesse i forbindelse med
beslutningsforslaget:
»
Da det er
arbejdsgruppens opfattelse,
at indførelse af en
conspiracy-lovgivning for
tiden er utænkelig, er det i
øvrigt opfattelsen, at dansk
rets medvirkensregler er
tilstrækkelige til at sikre
en rimelig retshåndhævelse.«
Det kan i
øvrigt oplyses, at
statsadvokaten for Sjælland
(Merlung) i en udtalelse af
11. juni 1993 har anført
følgende:
»
Det er
min opfattelse, at dansk
rets medvirkensbegreb og den
måde, hvorpå det anvendes i
retspraksis, er
tilstrækkelig for en
effektiv retshåndhævelse på
området dvs. med hensyn til
bandekriminalitet.«
I
forlængelse heraf udtalte
rigsadvokaten den 22. juni
1993 følgende:
»
Jeg er
enig med statsadvokaten i,
at dansk rets
medvirkensbegreb og den
måde, hvorpå det anvendes i
retspraksis, er
tilstrækkelig for en
effektiv retshåndhævelse på
området.«
De to
sidstnævnte udtalelser er
vedlagt Justitsministeriets
svar af 18. oktober 1993 på
spørgsmål nr. 280 af 5.
april 1993 (Alm. del - bilag
551) om en rapport om
bandekriminalitet udarbejdet
af en række organisationer,
herunder Dansk
Politiforbund.
Vedrørende en eventuel
ændring af straffelovens §
23 anførte
Justitsministeriet i dette
svar følgende:
»
Efter
bestemmelsen i straffelovens
§ 23, stk. 1, omfatter
strafansvaret for en
forbrydelse alle, der ved
tilskyndelse, råd eller dåd
medvirkede til gerningen.
Justitsministeriet finder
ligesom Rigsadvokaten, at
straffelovens § 23 og den
måde, hvorpå dansk rets
medvirkensbegreb anvendes i
retspraksis, må antages at
give tilstrækkelige
muligheder for en effektiv
retsforfølgning også af
bandekriminalitet.«
Justitsministeriet har
endvidere i et svar af 31.
oktober 1994 på spørgsmål
nr. S 98 fra medlem af
Folketinget Niels Højland
(FP) gentaget disse
synspunkter og tilføjet
følgende: » Efter
Justitsministeriets
opfattelse vil det være
særdeles betænkeligt at
pålægge strafansvar for drab
eller andre alvorlige
straffelovsovertrædelser,
uden at de almindelige
betingelser om subjektiv
skyld er opfyldt.«
Underbilag til bilag 1
Ad
justitsministerens svar på
spørgsmål 4 stillet om B 14
Retsbelæringen vedrørende
Blekingegadesagens forhold
Hovedspørgsmål 57-60, der
findes side 94-97, angår A,
B, C og D s eventuelle skyld
i manddrab på politibetjent
Jesper Egtved Hansen. Det er
sagens alvorligste forhold.
Såvel
efter de tekniske
erklæringer, herunder om den
anvendte hagltype, som efter
de forklaringer, der er
afgivet af B og C, ligger
det bevismæssigt fast, at
det dræbende skud er affyret
af en deltager i røveriet og
af en person med tilknytning
til
Blekingegade-lejligheden.
Det er ligeledes åbenbart,
at i hvert fald B og C ved,
hvem det er.
Der er
imidlertid ikke under
bevisførelsen tilvejebragt
tilstrækkelig sikkert
grundlag for at fastslå,
hvem der affyrede det skud,
der dræbte Jesper Egtved
Hansen.
Det må i
øvrigt efter de objektive
fund på gerningsstedet,
sammenholdt med
kriminalinspektør X s
vidneforklaring, lægges til
grund, at skuddet er affyret
i en afstand af henved 25
meter, og at det ikke var
noget sigteskud. Alligevel
ville måske gerningsmandens
kendskab til våbnet og den
kraftige ammunition kunne
begrunde en antagelse af, at
han i gerningsøjeblikket
måtte anse politibetjentens
død som en sikker eller i
hvert fald overvejende
sandsynlig følge af skuddet.
Vi kan
imidlertid ikke med
bevismæssig sikkerhed udpege
gerningsmanden.
Anklagemyndighedens
argumentation for at dømme
de 4 tiltalte for manddrab
går derfor på, at de
personer, der vidste, at der
var medbragt et haglgevær af
den type og med den
ammunition, som i givet fald
skulle anvendes imod en
forfølgende bil, måtte
indse, at det med meget stor
sandsynlighed kunne medføre
et andet menneskes død.
Det må
imidlertid efter de
juridiske dommeres
opfattelse efter alt
foreliggende, herunder den
hurtige udvikling af
begivenhedsforløbet i
Købmagergade, anses for
overvejende betænkeligt at
antage, at gerningsmændene
til røveriet har været
indforstået med, at man
eventuelt skulle skyde med
overvejende risiko for at
dræbe en eventuel forfølger.
Hovedspørgsmål 57-60 bør
efter de juridiske dommeres
opfattelse besvares
benægtende.
Bilag 2
Justitsministerens svar på
spørgsmål 1
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse om
de gældende regler for
anvendelse af kollektiv
straf i Norge, Sverige,
Finland, Storbritannien,
Tyskland, Nederlandene,
Belgien og Frankrig.
Svar:
Som
oplyst i det foreløbige svar
af 11. marts 1999 har
Justitsministeriet anmodet
justitsministerierne i de
nævnte nordiske lande om at
bistå med at tilvejebringe
de ønskede oplysninger om
retstilstanden i disse
lande.
Justitsministeriet har
endvidere anmodet
Udenrigsministeriet om at
søge at indhente de ønskede
oplysninger vedrørende de
øvrige lande.
Justitsministeriet har
indtil videre modtaget de
ønskede oplysninger fra
Finland og - gennem
Udenrigsministeriet - fra
Storbritannien, Tyskland og
Nederlandene.
I
Finland er den eneste
straffebestemmelse, der kan
siges at indebære kollektivt
strafansvar, straffelovens
kapitel 21, § 12, om
deltagelse i slagsmål. Der
henvises herom til vedlagte
notat af 16. marts 1999 fra
det finske
justitsministerium [i
betænkningen optrykt som
underbilag a til bilag 2 i
uofficiel oversættelse].
Der
findes ikke regler om
kollektivt strafansvar i
Storbritannien, jf.
vedlagte brev af 31. marts
1999 fra det britiske
indenrigsministerium [i
betænkningen optrykt som
underbilag b til bilag 2 i
uofficiel oversættelse].
Med
hensyn til Tyskland
har Justitsministeriet
gennem Udenrigsministeriet
modtaget kopi af den tyske
straffelovs bestemmelser om
forsøg og medvirken. Disse
bestemmelser ses ikke at
give mulighed for kollektivt
strafansvar.
Heller
ikke i Nederlandene
findes der regler om
kollektivt strafansvar.
Spørgsmålet overvejes
imidlertid for tiden i et
udvalg nedsat af det
nederlandske
justitsministerium.
Underbilag
a til bilag 2
Uofficiel
oversættelse af brev af 16.
marts 1999 fra det finske
justitsministerium
Justitsministeriet PM
Lagberedningsavdelningen
Patrik
Nordman 16.3.1999
KOLLEKTIV STRAF
Den
eneste lovbestemmelse i den
finske straffelovgivning,
som kan anses for at
indebære kollektiv straf, er
kriminaliseringen af
deltagelse i slagsmål i
straffelovens kapitel 21, §
12.
I henhold
til lovbestemmelsen straffes
en person, som ved selv at
benytte vold eller på nogen
anden aktiv måde deltager i
et slagsmål eller overfald.
Anden aktiv deltagelse ud
over direkte vold kan for
eksempel være forhindring af
flugt eller
forsvarsmuligheder.
Strafbarheden forudsætter i
hvert fald yderligere, at
den pågældende person bør
have haft anledning til at
frygte, at en person bliver
slået ihjel, eller at der
forårsages alvorlig
legemsbeskadigelse eller
alvorlig sygdom i
slagsmålet, samt at en sådan
følge også indtræder. Volden
ved slagsmålet må i dette
tilfælde have været så
kraftig, at der har
foreligget en faktisk risiko
for den forudsatte følge.
Slagsmål
indebærer, at flere personer
udsætter hinanden for fysisk
vold ved samme lejlighed.
Mindst tre personer bør
deltage, men i praksis
handler det almindeligvis om
grupper, som udsætter
hinanden for vold.
Strafskalaen omfatter bøder
og fængsel i højst to år.
Underbilag
b til bilag 2
Uofficiel
oversættelse af brev af 31.
marts 1999 fra det britiske
indenrigsministerium
HOME
OFFICE
(det
britiske
indenrigsministerium)
Sentencing and Offences Unit
('afdelingen for
strafudmåling og
forbrydelser')
50
Queen Anne's Gate, London
SW1H 9AT, Storbritannien
Omstillingsbord: +44 171 273
4000 Fax: +44 171 273 4345
Direkte linie: +44 171 273
4424
Dato:
31. marts, 1999
Fr.
Maiken Keson
Konsulatsembedsmand
Den
Kongelige Danske Ambassade
55,
Sloane Street
LONDON
SW1X 9SR
Storbritannien
Kære
fr. Keson,
Sådanne
dødsfald er virkelig
forfærdende og foruroligende
og har forståeligt nok givet
anledning til stor ængstelse
i befolkningen. Der er
intet, der forhindrer
politiefterforskning, eller
at der bliver rejst
tiltaler, hvis der er
bevis(er), der kan
underbygge det. Imidlertid
opstår der et betydende
problem, når alle parter var
til stede og hver af dem
nægter at være ansvarlig for
de handlinger, der medførte
døden. Dette var i høj grad
tilfældet i den nylige Sarah
Adams-sag og kan resultere
i, at der bliver rejst
mindre alvorlige tiltaler
(såsom børnemishandling i
dette tilfælde) i stedet for
mord.
Tak for
Deres brev dateret den 22.
marts til Birol Mehmet
vedrørende det, De definerer
som »kollektiv
strafudmåling«. Jeg er ikke
helt sikker på, at jeg har
forstået Dem ret, men
tilsyneladende beskriver
dette det begreb, hvorved
der f.eks. er begået et mord
og det er tydeligt, at det
er blevet begået af en af to
(eller flere) personer, men
det ikke kan bevises, hvem
af dem der har begået det,
så der ikke kan være tale om
nogen begrundet tvivl. Hvis
jeg ikke har forstået dette
rigtigt, vend da venligst
tilbage til mig. Så vil vi
behandle det yderligere.
Som jeg
er sikker på De er klar
over, er det et
grundlæggende princip i
strafferetsplejesystemet i
England og Wales, at en
person er uskyldig, indtil
vedkommendes skyld er
bevist. I sager, hvor det
ikke er muligt at bevise,
hvilken part der var
ansvarlig for mordet, ville
det stride mod naturretten
at dømme begge. I Sarah
Adams-sagen, som jeg nævnte
ovenfor, var der tale om, at
et barn døde under
omstændigheder, hvor hver af
forældrene kunne have været
ansvarlig. I sådanne sager
har domstolene sagt, at hvor
det er tydeligt, at de
skader, der er påført et
barn, og som forårsagede
dets død, blev påført af den
ene eller den anden
forælder, men hvor der ikke
er bevis(er) på, hvem af dem
der var ansvarlig og ikke
noget grundlag for en
indfortolkning af, at de
begge var indblandet, følger
det af almindelige
principper for
strafferetligt ansvar, at de
begge skal frifindes.
Denne
tragiske sag illustrerer
vanskeligheden ved at
bevise, hvem der var den
virkelige gerningsmand til
forbrydelsen, så der ikke
kan være tale om nogen
begrundet tvivl, og det er
tilsyneladende det samme
problem, I har i Danmark.
Det er ikke nogen specifik
lovgivning, der giver
anledning til dette forhold.
Det har i det store og hele
at gøre med de grundlæggende
principper i britisk ret.
Regeringen har studeret
følgerne af Adams-sagen
meget nøje, men den mener
ikke, at en lovændring
nødvendigvis er svaret på
dem.
Med
venlig hilsen
Stephen Hubbard
Violence and Disorder
Section ('afdelingen for
vold og uorden')
Bilag 3
Supplerende svar på
spørgsmål 1
Spørgsmål
nr. 1
:
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse om
de gældende regler for
anvendelse af kollektiv
straf i Norge, Sverige,
Finland, Storbritannien,
Tyskland, Nederlandene,
Belgien og Frankrig.
Svar:
Justitsministeriet har i
besvarelsen af 3. maj 1999
af spørgsmålet orienteret om
retstilstanden i Finland,
Storbritannien, Tyskland og
Nederlandene.
Efterfølgende har
Justitsministeriet modtaget
vedlagte skrivelse af 3. maj
1999 fra det norske
justitsministerium med en
redegørelse for
retstilstanden i Norge [i
betænkningen optrykt som
underbilag til bilag 3 i
uofficiel oversættelse].
Underbilag
til bilag 3
Uofficiel
oversættelse af brev af 3.
maj 1999 fra det norske
justitsministerium
DET
KONGELIGE
JUSTIS-
OG POLITIDEPARTEMENT
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Slotsholmsgade 10
1216
København K
Danmark
Deres ref. Vores ref.
Dato
1998-730-0692 99/04564 E
HR/ØØ/bj 03.05.1999
KOLLEKTIV STRAF
Vi
henviser til brev af 11.
marts 1999, hvor
Justitsministeriet beder
Justisdepartementet oplyse,
hvilke regler om »kollektiv
straf« der gælder i Norge.
Den
norske straffelov har i
modsætning til den danske
ingen generel bestemmelse
om, at det er strafbart at
medvirke til en forbrydelse.
Det kommer an på det enkelte
straffebud, om medvirken
rammes. Ved de fleste
alvorlige forbrydelser er
medvirken udtrykkeligt gjort
strafbart. I de straffebud,
der ikke særskilt nævner
medvirken, beror det på en
nærmere tolkning af
gerningsbeskrivelsen, om
medvirkende handlinger
omfattes. Vi vedlægger en
kopi af Johs. Andenæs,
Almindelig strafferet, 4.
udgave, Oslo 1998 s. 295-313
om ansvaret ved medvirken
generelt [ej vedlagt
justitsministerens svar].
Hvor
flere har foretaget og
medvirket til en
lovovertrædelse, må hver
enkelt deltager bedømmes
individuelt. Det gælder både
ved spørgsmålet om, hvorvidt
gerningsindholdet i et
straffebud er overtrådt,
spørgsmålet om, hvorvidt
skyldkravet er opfyldt, og
hvornår straffen skal
udmåles.
Udtrykket
»kollektiv straf« benyttes
ikke i norsk strafferet og
har rent sprogligt ikke
noget entydigt indhold. Dels
kan man eventuelt tale om
kollektiv straf, hvis man
reducerer kravet til, hvilke
elementer skylden kan
omfatte, typisk således at
den, som er med til at
udføre eller planlægge en
lovovertrædelse sammen med
andre, fuldt ud kan straffes
for uforudsete handlinger,
som en af de øvrige
foretager under
gennemførelsen. Man kan for
eksempel tænke sig, at de
øvrige deltagere i et væbnet
røveri skal kunne straffes
for medvirken til forsætligt
drab, hvis en af deltagerne
på eget initiativ begår drab
under røveriet.
I norsk
straffelovgivning findes der
hverken generelle eller
specielle lovregler, der
udgør en lempelse af
skyldkravet i sådanne
tilfælde. Som nævnt ovenfor
må hver enkelt deltager
vurderes på grundlag af den
skyld, han eller hun har
udvist. Beviskravet lempes
heller ikke, hvor det er
usikkert, hvem i en bestemt
gruppe der har foretaget
handlingen. Noget andet er,
at de andre deltagere i
eksemplet ovenfor efter
forholdene kan straffes for
groft røveri med døden til
følge, jf. den norske
straffelovs §§ 267 og 268,
jf. § 43.
Videre
kan man måske tale om
kollektiv straf i forhold
til straffebestemmelser, som
udvider området for, hvad
der ellers kan regnes som
medvirken til strafbare
handlinger, enten således at
kravet til aktivitet er
særligt lavt, eller således
at passivitet i høj grad
regnes som medvirken. Det
mest almindelige er, at
medvirken generelt er gjort
strafbart, men der er
tilfælde, hvor kun bestemte
former for medvirken er
nævnt, for eksempel
vildledelse. I norsk
straffelovgivning er der
ikke i nævneværdig grad
bestemmelser, som udvider
området for, hvad der i
almindelighed regnes som
medvirken. Et eksempel er
den norske straffelovs § 211
om pornografi, som i stk. 5
gør det strafbart for en
indehaver af eller en
overordnet i en virksomhed
at undlade at hindre, at der
foretages handlinger i
virksomheden, som er i strid
med bestemmelsen.
Man kan
eventuelt også tale om
kollektiv straf i forhold
til straffebestemmelser, som
har til hensigt at finde
anvendelse på handlinger,
aktiviteter m.v., som klart
angiver, at en person driver
eller organiserer ulovlig
virksomhed alene eller
sammen med andre.
Begrundelsen for sådanne
straffebud er som regel
bevishensyn, enten fordi det
er vanskeligt at bevise, at
der faktisk bliver begået
strafbare handlinger, eller
fordi det er vanskeligt at
bevise, hvem der er
bagmændene i forhold til
identificerbare lovbrud. Der
findes få bestemmelser af
denne art i norsk
straffelovgivning. For
eksempel finder
straffelovens § 330 blandt
andet anvendelse på en
person, som stifter eller
deltager i en forening, som
er forbudt ved lov, eller
som har til hensigt at begå
eller opmuntre til strafbare
handlinger. I henhold til §
104 a kan man straffe en
person, som danner, deltager
i eller støtter en forening,
der har til formål at
forstyrre samfundsordenen
ved ulovlige midler.
Der
ligger for tiden ingen
forslag i Stortinget om at
indføre regler, som kan
siges at indebære en form
for kollektiv straf.
Justisdepartementet arbejder
heller ikke med forslag i
denne forbindelse.
Den
norske straffelovgivning
vurderes for tiden af
Straffelovkommisjonen. I sin
principudredning fra 1983
(NOU 1983: 57) udtaler
kommissionen på side
103-131:
»
Rollefordelingen ved
organiseret kriminalitet kan
være meget kompliceret. De,
der står bagved og trækker i
trådene (de såkaldte
bagmænd), vil kunne have den
største skyld. Men deres
involvering vil ofte ikke
knytte sig klart til de
enkelte strafbare
handlinger, som udføres
eller det vil være svært at
bevise tilknytningen.
Særligt problemfyldt kan det
være at bevise, at de, der
står bag, har handlet med
den nødvendige skyld. I
enkelte økonomiske sager vil
handlingernes strafbare
karakter desuden først
fremtræde, når de bliver set
som en del af et større og
ofte meget kompliceret
handlingsmønster, hvor flere
personer er impliceret. Men
selv om det lykkes at
klarlægge både de objektive
og subjektive sider, kan de
aktiviteter, som de, der
står bag, udfører, blot være
rent forberedende handlinger
efter de regler, vi har i
dag. De, der står bag, kan i
så fald ikke straffes.
Straffelovkommisjonen vil
overveje at foreslå en
særregel, som finder
anvendelse på organiseringen
af aktiviteter, som udgør
grundlaget for alvorlig
kriminalitet, for eksempel
grove berigelses- og
narkotikaforbrydelser samt
enkelte andre former for
grov kriminalitet. Vores
straffelov finder allerede i
dag anvendelse på enkelte
former for organisering af
kriminel virksomhed. For
eksempel finder § 94
anvendelse på organisering
af visse former for
landsforræderi.«
Straffelovkommisjonen har
endnu ikke foreslået en
sådan lovændring. Vi kan
nævne, at kommissionen i sin
deludredning om
straffelovens almindelige
del (NOU 1992: 23) foreslår
en generel bestemmelse om
medvirken til erstatning for
tillæggene om medvirken i
det enkelte straffebud.
Kommissionens arbejde med at
gennemgå straffelovens
specielle del er imidlertid
ikke afsluttet.
Den
norske straffelov (lov af
22. maj 1902 nr. 10) findes
i en opdateret version på
Internettet (http://www.lovdata.no/all/index.html).
Venlig
hilsen
Hedda
Remen Ørnulf Qyen
Lovrådgiver Førstekonsulent