Kommentarer til reglerne om "hjemmeafsoning" med elektronisk fodlænke

 


Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM

Opdateret 6. august 2012





Afsoning af fængselsstraf i hjemmet ("fodlænkeordningen")
Det følger af bemærkningerne til ændringen af straffuldbyrdelseslovens § 78 a om den såkaldte "fodlænkeordning", at "tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol meddeles personer , der er idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder, jf. forslaget til straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 1).

Da ordningen er gælder for idømte ubetingede frihedsstraffe, skal der ikke under straffesagen ved retten tages stilling til eventuel brug af fodlænkeordningen. Det følger af § 5 i Bekendtgørelse nr. 632 af 26. juni 2009 om strafudståelse på bopælen, at ansøgninger om at kunne udstå en fængselsstraf på bopælen indgives til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Af § 4 i samme bekendtgørelse følger det, at kriminalforsorgen ved brev skal gøre borgere, der er idømt ubetingede fængselsstraffe, der ikke er længere end 3 måneder, bekendt med muligheden for at afsone straffen i hjemmet, medmindre den pågældende skønnes at være åbenbart uegnet til denne afsoningsform. Ansøgning om hjemmeafsoning har normalt opsættende virkning, når blot ansøgning indgives inden 14 dage (og i visse tilfælde inden 7 dage) efter det af § 4 omhandlede brev er modtaget.

"Fodlænkeordningen gælder ifølge lovbemærkninger alle fængselsstraffe under 3 måneder. En person, der er idømt flere kortere ubetingede frihedsstraffe for forskellige lovovertrædelser eller for ligeartede lovovertrædelser, kan komme i betragtning, så længe den (ubetingede del) af den samlede straf ikke overstiger fængsel i 3 måneder. En person, der er idømt en såkaldt "kombinationsdom", kan udstå den ubetingede del af straffen i fodlænkeordningen, når blot den ubetingede del af kombinationsdommen ikke overstiger fængsel i 3 måneder. Endelig kan fodlænkeordningen anvendes, selv om personen ved siden af fængselsstraffen er idømt bøder. Straffe, der er fuldbyrdede, når der ansøges om at blive omfattet af fodlænkeordningen, kan naturligvis ikke fuldbyrdes under ordningen. For at komme i betragtning skal ansøgeren have egnede boligforhold, beskæftigelsesforhold og egnede personlige forhold i øvrigt.

Af punkt 3.1 til 3.2 i de indledende bemærkninger til lovforslaget følger nærmere:

".. Efter lovforslaget vil det ligesom i dag ikke være et krav, at den fængselsstraf, som den dømtes ansøgning vedrører, er idømt ved samme dom, når blot den samlede fængselsstraf, som den pågældende skal afsone, ikke overstiger 3 måneder. Således vil f.eks. en person, som idømmes en ubetinget fængselsstraf i 30 dage for et værtshusslagsmål (jf. straffelovens § 244), og som senere - men inden tilladelse til strafudståelse på bopælen er meddelt - idømmes 30 dages ubetinget fængsel for et brugstyveri af en bil (jf. straffelovens § 293 a), kunne meddeles tilladelse til at udstå den samlede straf af fængsel i 60 dage på bopælen med elektronisk fodlænke.

Det vil efter lovforslaget fortsat være muligt at give tilladelse til, at en person, der idømmes en såkaldt kombinationsdom, jf. straffelovens § 58 (hvorefter retten kan bestemme, at en del af den forskyldte straf, dog højst 6 måneder, skal fuldbyrdes, mens dommen i øvrigt gøres betinget), udstår den ubetingede del af straffen på bopælen med elektronisk fodlænke, hvis den ubetingede del af straffen ikke overstiger 3 måneders fængsel.

Da fodlænkeordningen også efter den foreslåede udvidelse vedrører fuldbyrdelse af fængselsstraf, vil en bøde vedtaget eller idømt før, samtidig med eller efter den dom, som ansøgningen om strafudståelse på bopælen vedrører, fortsat ikke afskære den dømte fra at få tilladelse til at afsone den idømte fængselsstraf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol.

Tilladelse til strafudståelse på bopælen vil fortsat ikke kunne meddeles personer på 15-17 år, der som et alternativ til fængselsstraf er idømt en såkaldt ungdomssanktion efter straffelovens § 74 a.

Heller ikke personer, som skal afsone forvandlingsstraf, jf. straffelovens § 53, kan efter den foreslåede bestemmelse meddeles tilladelse til strafudståelse på bopælen.

Endelig vil en person, der har flere uafsonede domme, som sammenlagt overstiger 3 måneders fængsel, fortsat ikke kunne få tilladelse til at udstå straffen helt eller delvis på bopælen med elektronisk fodlænke.
.."

I lovbemærkningernes punkt 3.3. gennemgås de nærmere betingelser for at kunne blive omfattet af ordningen. Det er blandt andet en forudsætning, at den dømtes boligforhold, beskæftigelsesforhold og forhold i øvrigt ikke taler imod, at den pågældende får tilladelse til at udstå straffen i hjemmet i stedet for i et fængsel.

Mere om hjemmeafsoning ("fodlænkeordningen").

Se også høringssvar fra organisationer m. fl. med kommentarer fra Justitsministeriet fra januar 2006.

Beslutningsforslag nr. B 103 fremsat den 31. marts 2011 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Meta Fuglsang (SF) og Ole Sohn (SF). Forslag til folketingsbeslutning om elektronisk fodlænke for varetægtsfængslede og ved udslusning af afsonere med længere frihedsstraffe.

Justitsministeriets svar af 21. juli 2011 på spørgsmål nr. 960 fra Folketingets Retsudvalg om, hvorfor 1/3 af alle, der får tilbudt fodlænkeordningen, ikke ønsker den men i stedet foretrækker almindelig strafafsoning i et fængsel. Det fremgår af svaret, at en af årsagerne kan være, at ansøgningsfristen er for kort. Kopi af brochure fra Direktoratet for Kriminalforsorgen udgivet i juli 2010, og som fremsendes til personer, der indkaldes til afsoning, og hvor de opfordres til at søge tilladelse til at afsone straffen i hjemmet med elektronisk fodlænke.

Personer, der afsoner straf med elektronisk fodlænke, kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet og kan således bevare dagpengeretten

I en vejledende udtalelse af 12. december 2005 fra Arbejdsdirektoratet (sagsnummer 05-625-0455) har Direktoratet for Kriminalforsorgen udtalt til Arbejdsdirektoratet, at indsatte under hjemmeafsoning ikke hindrer den dømte i at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Ifølge vejledningen har Kriminalforsorgen udtalt, at det vil være normal praksis at tillade fravigelse fra aktivitetsskemaet, hvis afvigelsen vedrører beskæftigelsesfremmende tiltag som fx besøg på AF eller hos en potentiel arbejdsgiver. Den indsatte har både ret til og mulighed herfor, selv med dags varsel. På denne baggrund udtaler direktoratet vejledende, at en indsat med ”fodlænke”, der bliver ledig under afsoningen, kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet og således bevare dagpengeretten, for så vidt de øvrige generelle rådighedsbetingelser er opfyldt.