Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
Opdateret 6. august 2012
Afsoning af fængselsstraf i hjemmet ("fodlænkeordningen")
Det følger af bemærkningerne til ændringen af
straffuldbyrdelseslovens § 78 a om den såkaldte "fodlænkeordning",
at "tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol meddeles personer , der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, jf. forslaget til
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 1).
Da ordningen er gælder for idømte ubetingede frihedsstraffe, skal
der ikke under straffesagen ved retten tages stilling til eventuel
brug af fodlænkeordningen. Det følger af § 5 i
Bekendtgørelse nr. 632 af 26. juni 2009 om strafudståelse på bopælen,
at ansøgninger om at kunne udstå en fængselsstraf på bopælen
indgives til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Af § 4 i samme
bekendtgørelse følger det, at kriminalforsorgen ved brev skal gøre
borgere, der er idømt ubetingede fængselsstraffe, der ikke er
længere end 3 måneder, bekendt med muligheden for at afsone straffen
i hjemmet, medmindre den pågældende skønnes at være åbenbart uegnet
til denne afsoningsform. Ansøgning om hjemmeafsoning har normalt
opsættende virkning, når blot ansøgning indgives inden 14 dage (og i
visse tilfælde inden 7 dage) efter det af § 4 omhandlede brev er
modtaget.
"Fodlænkeordningen gælder ifølge lovbemærkninger alle
fængselsstraffe under 3 måneder. En person, der er idømt flere
kortere ubetingede frihedsstraffe for forskellige lovovertrædelser
eller for ligeartede lovovertrædelser, kan komme i betragtning, så
længe den (ubetingede del) af den samlede straf ikke overstiger
fængsel i 3 måneder. En person, der er idømt en såkaldt "kombinationsdom",
kan udstå den ubetingede del af straffen i fodlænkeordningen, når
blot den ubetingede del af kombinationsdommen ikke overstiger
fængsel i 3 måneder. Endelig kan fodlænkeordningen anvendes, selv om
personen ved siden af fængselsstraffen er idømt bøder. Straffe, der
er fuldbyrdede, når der ansøges om at blive omfattet af
fodlænkeordningen, kan naturligvis ikke fuldbyrdes under ordningen.
For at komme i betragtning skal ansøgeren have egnede boligforhold,
beskæftigelsesforhold og egnede personlige forhold i øvrigt.
Af punkt 3.1 til 3.2 i de indledende bemærkninger til lovforslaget
følger nærmere:
".. Efter lovforslaget vil det ligesom i dag ikke være et krav,
at den fængselsstraf, som den dømtes ansøgning vedrører, er idømt
ved samme dom, når blot den samlede fængselsstraf, som den
pågældende skal afsone, ikke overstiger 3 måneder. Således vil
f.eks. en person, som idømmes en ubetinget fængselsstraf i 30 dage
for et værtshusslagsmål (jf. straffelovens § 244), og som senere -
men inden tilladelse til strafudståelse på bopælen er meddelt -
idømmes 30 dages ubetinget fængsel for et brugstyveri af en bil (jf.
straffelovens § 293 a), kunne meddeles tilladelse til at udstå den
samlede straf af fængsel i 60 dage på bopælen med elektronisk
fodlænke.
Det vil efter lovforslaget fortsat være muligt at give tilladelse
til, at en person, der idømmes en såkaldt kombinationsdom, jf.
straffelovens § 58 (hvorefter retten kan bestemme, at en del af den
forskyldte straf, dog højst 6 måneder, skal fuldbyrdes, mens dommen
i øvrigt gøres betinget), udstår den ubetingede del af straffen på
bopælen med elektronisk fodlænke, hvis den ubetingede del af
straffen ikke overstiger 3 måneders fængsel.
Da fodlænkeordningen også efter den foreslåede udvidelse vedrører
fuldbyrdelse af fængselsstraf, vil en bøde vedtaget eller idømt før,
samtidig med eller efter den dom, som ansøgningen om strafudståelse
på bopælen vedrører, fortsat ikke afskære den dømte fra at få
tilladelse til at afsone den idømte fængselsstraf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol.
Tilladelse til strafudståelse på bopælen vil fortsat ikke kunne
meddeles personer på 15-17 år, der som et alternativ til
fængselsstraf er idømt en såkaldt ungdomssanktion efter
straffelovens § 74 a.
Heller ikke personer, som skal afsone forvandlingsstraf, jf.
straffelovens § 53, kan efter den foreslåede bestemmelse meddeles
tilladelse til strafudståelse på bopælen.
Endelig vil en person, der har flere uafsonede domme, som sammenlagt
overstiger 3 måneders fængsel, fortsat ikke kunne få tilladelse til
at udstå straffen helt eller delvis på bopælen med elektronisk
fodlænke. .."
I lovbemærkningernes punkt 3.3. gennemgås de nærmere betingelser for
at kunne blive omfattet af ordningen. Det er blandt andet en
forudsætning, at den dømtes boligforhold, beskæftigelsesforhold og
forhold i øvrigt ikke taler imod, at den pågældende får tilladelse
til at udstå straffen i hjemmet i stedet for i et fængsel.
Mere om hjemmeafsoning ("fodlænkeordningen").
Se også høringssvar fra organisationer m. fl. med kommentarer fra
Justitsministeriet fra januar 2006.
Beslutningsforslag nr. B 103 fremsat den 31. marts 2011 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Meta Fuglsang (SF) og Ole Sohn (SF).
Forslag til folketingsbeslutning om elektronisk fodlænke for
varetægtsfængslede og ved udslusning af afsonere med længere
frihedsstraffe.
Justitsministeriets svar af 21. juli 2011 på spørgsmål nr. 960
fra Folketingets Retsudvalg om, hvorfor 1/3 af alle, der får tilbudt
fodlænkeordningen, ikke ønsker den men i stedet foretrækker
almindelig strafafsoning i et fængsel. Det fremgår af svaret, at en
af årsagerne kan være, at ansøgningsfristen er for kort.
Kopi af brochure fra Direktoratet for Kriminalforsorgen udgivet
i juli 2010, og som fremsendes til personer, der indkaldes til
afsoning, og hvor de opfordres til at søge tilladelse til at afsone
straffen i hjemmet med elektronisk fodlænke.
Personer, der afsoner straf med elektronisk fodlænke, kan stå til
rådighed for arbejdsmarkedet og kan således bevare dagpengeretten
I en
vejledende udtalelse af 12. december 2005 fra Arbejdsdirektoratet
(sagsnummer 05-625-0455) har Direktoratet for Kriminalforsorgen
udtalt til Arbejdsdirektoratet, at indsatte under hjemmeafsoning
ikke hindrer den dømte i at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Ifølge vejledningen har Kriminalforsorgen udtalt, at det vil være
normal praksis at tillade fravigelse fra aktivitetsskemaet, hvis
afvigelsen vedrører beskæftigelsesfremmende tiltag som fx besøg på
AF eller hos en potentiel arbejdsgiver. Den indsatte har både ret
til og mulighed herfor, selv med dags varsel. På denne baggrund
udtaler direktoratet vejledende, at en indsat med ”fodlænke”, der
bliver ledig under afsoningen, kan stå til rådighed for
arbejdsmarkedet og således bevare dagpengeretten, for så vidt de
øvrige generelle rådighedsbetingelser er opfyldt.
|