Til nr. 36 og 37
(§ 25 a)
Efter gældende
regler kan kommunen yde engangshjælp
efter § 25 a i lov om aktiv
socialpolitik til en person, der har
søgt om kontanthjælp, indtil
personen har ret til en hel måneds
kontanthjælp. En person vil være
berettiget til engangshjælp efter §
25 a, når personen ikke råder over
midler til forsørgelsen af sig selv
og familien. Det kan fx være, at
pågældende kommer fra en forudbetalt
ydelse som SU, at pågældende hidtil
har været forsørget af sin
ægtefælle, men denne forsørgelse
ophører i forbindelse med
samlivsophævelse, eller personen har
været indsat til afsoning i fængsel.
Engangshjælpen er
en skønsmæssig ydelse, der højst kan
udgøre et fastsat beløb pr. måned
for personer over 25 år samt
personer under 25 år, der er
udeboende, 5.611 kr. (satsen for
2013), og for personer under 25 år,
der er hjemmeboende, 2.789 kr.
(satsen for 2013). Kommunen kan
således yde op til en måneds
engangshjælp. Det betyder, at der
ikke kan ydes engangshjælp eller
engangshjælpen kan ydes med et
mindre beløb, hvis ansøger og/eller
ægtefællen selv råder over
tilstrækkelige midler til hele eller
dele af forsørgelsen frem til
udbetaling af bagudbetalt
kontanthjælp. Det kan fx være egne
eller ægtefællens indtægter eller
formue. Engangshjælpen er
skattepligtig efter de almindelige
regler.
Det foreslås, at
en person, der skal løslades fra
fængsel, og som står uden et
forsørgelsesgrundlag ved
løsladelsen, kan anmode kommunen om
at træffe afgørelse om ret til
engangshjælp senest 14 dage før
løsladelsen. Engangshjælpen skal
kunne stå til rådighed for personen
på dagen for løsladelsen. Dermed
sikres det, at personen ikke står
uden forsørgelse i den første tid
efter løsladelsen, fordi personen
først henvender sig til kommunen på
løsladelsesdagen, og behandlingen af
ansøgningen om engangshjælp først
startes på det tidspunkt.
Personen skal
anmode kommunen om at se på sagen i
så god tid, at kommunen kan nå at
træffe afgørelse om evt.
engangshjælp inden 14 dage fra
løsladelsestidspunktet.
Forslaget
indebærer, at kommunen og
afsoningsinstitutionen skal
samarbejde om bl.a. udveksling af
oplysninger om løsladelsesdato,
muligheden for forsørgelse i form af
engangshjælp og kontanthjælp mv. I
praksis vil forløbet fx kunne være,
at afsoningsinstitutionen eller den
mentor Kriminalforsorgen kan stille
til rådighed for personen, drøfter
personens situation i forbindelse
med løsladelsen og efter behov
kontakter kommunens
udslusningskoordinator, der herefter
sikrer, at der tages stilling til
evt. forsørgelse i forbindelse med
løsladelsen. For så vidt angår
samarbejdet mellem kommunen og
afsoningsinstitutionen henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 52 og §
2 nr. 20 i det samtidigt fremsatte
lovforslag til lov om ændring af lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love, der udmønter
den del af aftalen om
kontanthjælpsreformen, der vedrører
indsatsen.
Særligt i
forbindelse med indsatte med kortere
frihedsberøvelsesperioder bør
kommunen i øvrigt være opmærksom på,
at det af resocialiseringshensyn vil
være hensigtsmæssigt, at personens
sag ikke lukkes, når den pågældende
indsættes til afsoning. Den
omstændighed, at sager lukkes
automatisk, har ofte været fremført
som et problem i relation til hurtig
afklaring af personens sociale og
økonomiske forhold i umiddelbar
forlængelse af personens løsladelse.
Hvis
betingelserne for modtagelse af
engangshjælp mod forventning
alligevel ikke er opfyldt på dagen
for løsladelsen, kan kommunen kræve
hjælpen tilbagebetalt, hvis
betingelserne for tilbagebetaling er
opfyldt, jf. kapitel 12.
Tilbagebetalingen sker efter § 95 i
lov om aktiv socialpolitik.