|
|
||
Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM 9. maj 2009 Efter afsløringer af grov vold og chikane begået af fængselsfunktionærer mod indsatte i en artikelserie i fagbladet "Sygeplejersken" i begyndelsen af 90'erne gennemførte Dansk Fængselsforbund en intensiv kampagne i pressen og over for Folketinget for at få indsattes aktindsigt i det underordnede fængselspersonales personalesager begrænset. Af særlig betydning for Dansk Fængselsforbund var det, at eventuelle oplysninger om disciplinærsager mod fængselsbetjentene ikke kom til offentlighedens kundskab. Fængselsforbundet gjorde i pressen gældende, at "rockere" og andre "groft kriminelle" med det formål at "påvirke" strafforfølgningen bad om aktindsigt i personalesager om fængselsbetjentene. Eksempelvis stillede Inge Dahl-Sørensen fra Venstre i 1997 følgende § 20-spørgsmål til ministeren (Se eventuelt Folketingstidende 1996-97): |
|||
Spm. nr. S 1560
Til justitsministeren. (27/2 97) af: Spm i fuld tekst: Skr begrundelse: Besv 2/4 97 http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/19961/spoergsmaal_oversigtsformat/S1560.htm
|
|||
Dansk Fængselsforbund rettede henvendelser direkte til Folketingets Retsudvalg. Se diverse udtalelser fra Dansk Fængselsforbund fra 2001 blandt andet om behovet for, at offentligheden nægtes adgang til aktindsigt i underordnede offentligt ansattes personalesager. I 1998 blev offentlighedsloven ændret, således at aktindsigt i konkrete personalesager fremover blev væsentligt begrænset. I 1997-98, 2. samling, blev L 33 fremsat under titlen: "Forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen. (Aktindsigt i personalesager)." Af punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår om baggrunden for lovforslaget blandt andet: |
|||
2. Lovforslagets indhold i hovedtræk. Lovforslaget indebærer, at sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste (konkrete personalesager) som udgangspunkt bliver undtaget fra offentlighedslovens anvendelsesområde. Hovedreglen vil således være, at sådanne sager ikke er undergivet aktindsigt. Samtidig gøres der en række undtagelser til denne hovedregel. Oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser vil fortsat være undergivet aktindsigt efter lovens almindelige regler. Det samme gælder - for så vidt angår ansatte i chefstillinger - oplysninger om disciplinære reaktioner af advarsel eller derover. Dette sidste gælder dog kun for et tidsrum af to år efter, at den endelige afgørelse herom er truffet. Ordningen indebærer, at en række oplysninger i personalesager, som i dag er undergivet aktindsigt, ikke vil være omfattet af offentlighedsloven. Det drejer sig for det første om oplysninger vedrørende de ansattes personlige forhold, som ikke er af så privat karakter, at de kan undtages efter den gældende lov. Som eksempler kan nævnes oplysninger om ikke-beskyttede adresser, ikke-hemmelige telefonnumre, civilstandsforhold m.v. For det andet vil oplysninger om de ansattes tjenstlige forhold - uanset om de drejer sig om den egentlige udførelse af arbejdsopgaverne eller om den adfærd/opførsel, der i den forbindelse udvises - som udgangspunkt være undtaget fra aktindsigt. Der vil alene være adgang til aktindsigt i sådanne oplysninger i det omfang, det følger af den nye bestemmelse i § 2, stk. 3. Det betyder bl.a., at oplysninger om afskedigelse eller andre ledelsesreaktioner m.v., der ikke er begrundet i disciplinære forhold (diskretionære ledelsesreaktioner), ikke er omfattet af loven. Endelig indebærer lovforslaget bl.a. en afklaring af spørgsmålet om, hvorvidt personalebedømmelser og referater af udviklingssamtaler m.v. er undergivet aktindsigt. Sådanne dokumenter vil efter lovforslaget ikke være omfattet af offentlighedsloven. | |||
Videre hedder det i punkt 2 til lovforslagets almindelige bemærkninger, at lovforslaget kun indebærer en ændring af offentlighedsloven, og at lovforslaget derfor kun har betydning for "offentlighedens adgang til aktindsigt i personalesager". De "særlige regler om partsaktindsigt" berøres derimod ikke af lovændringen. Om dette anføres følgende: |
|||
Lovforslaget indebærer alene en ændring af
offentlighedsloven og har derfor kun betydning for offentlighedens
adgang til aktindsigt i personalesager. Lovforslaget berører ikke de
særlige regler om partsaktindsigt i forvaltningslovens kapitel 4.
Indgår der f.eks. i en klagesag i forvaltningen oplysninger om de
pågældende medarbejderes personalemæssige forhold med henblik på at
supplere det faktiske afgørelsesgrundlag, vil disse oplysninger
ligesom i dag være undergivet aktindsigt for sagens parter efter
forvaltningsloven. Lovforslaget indebærer heller ikke nogen ændring
i spørgsmålet om, hvorvidt oplysninger i personalesager er
fortrolige og dermed omfattet af myndighedernes tavshedspligt efter
straffelovens og forvaltningslovens regler herom. Det betyder bl.a.,
at myndighederne kan opfylde aftale- eller overenskomstbestemte
høringspligter over for faglige organisationer i forbindelse med
sager om afskedigelse m.v. i samme omfang som i dag.
|
|||
Lov om offentlighed i forvaltningen fik med LOV nr 276 af 13/05/1998 følgende ændring: |
|||
|
|||
|
|||