|
Folketingets Ombudsmand og tilsynet
med fængsler og arresthuse
|
|
Af Claus Bonnez, Formand for Landsforeningen
KRIM
3. september 2008
|
|
|
Af grundlovens § 55 følger, at det ved "lov bestemmes, at
folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af
folketinget, til at have indseende med statens civile og militære
forvaltning". Denne bestemmelse blev indsat ved grundlovsændringen i
1953 og har ført til den ombudsmandsinstitution, som vi kender i
dag.
Fængselsvæsenet (fra 1973 "Kriminalforsorgen") blev hurtigt en
institution, der påkaldte sig ombudsmandens interesse.
Allerede inden de store reformer af kriminalforsorgen begyndte sidst
i 1960'erne, havde ombudsmanden flere gange påtalt forholdene i
landets fængsler og arresthuse. Af "Forvaltningsret, Almindelige
emner,", 2. udgave, DJØF Forlag, side 214, under behandlingen af det
forvaltningsretlige begreb "anstaltsforhold" anføres om
fængselsmyndighederne særligt: |
|
De hensyn, der kan begrunde indskrænkninger i
klienternes handlefrihed, kan naturligvis i øvrigt også være mere
eller mindre tungtvejende alt efter, hvilken type anstalt der er
tale om. F. eks. vil hensynet til hygiejnen være særligt
tungtvejende på et hospital. Selv om bestemmelser af den nævnte art
i et vist omfang kan fastsættes, uanset om opholdet er tvungen
indespærring (frihedsberøvelse) eller frivilligt, vil bestemmelserne
på grund af klientellets karakter og de formål, der forfølges med
opholdet, typisk kunne gives et mere restriktivt indhold, når der er
tale om frihedsberøvelse. Der er dog også her grænser for, hvor
langt man kan gå. I det hele taget må indgrebets intensitet afvejes
over for anstaltsformålet.
Til eksempel kan nævnes FOB 1965.79, hvor ombudsmanden henstiller,
at fanger skulle have adgang til at bære ring, selv om der ikke var
tale om en vielsesring eller forlovelsesring. I FOB 1961.174 er
nævnt en afgørelse, hvor direktoratet for fængselsvæsenet efter
henstilling fra ombudsmanden bestemte, at såfremt ordens- og
anstaltsmæssige hensyn ikke talte derimod, skulle der gives de
indsatte adgang til at købe retsplejeloven, straffeloven og
ombudsmandsloven. FOB 1966.41 vedrører et tilfælde, hvor det viste
sig, at hygiejniske hensyn ikke afgørende talte for et forbud mod
fuglehold i Nyborg Statsfængsel, og dette blev derefter ophævet. I
FOB 1975.79 henstillede ombudsmanden, at en regel, hvorefter
varetægtsfængslede ikke i de første 4 døgn efter fængslingen må købe
en avis eller have radio (eller fjernsyn) i cellen blev ophævet.
Ombudsmanden fandt, at det var bedst stemmende med rpl. § 784, at
disse spørgsmål afgøres konkret, og at afslag kun meddeles, hvis
efterforskningsmæssige hensyn tilsiger det. I forbindelse hermed
nævnte ombudsmanden, at reglen frembød særlige betænkeligheder,
fordi de første dages isolation jævnligt vil føles som særligt
belastende. |
Den 1. januar 1997 trådte lov nr. 473 af 12. juni 1996 om
Folketingets Ombudsmand i kraft. I bemærkningerne til lovforslagets
§ 18 nævnes det, at det er forudsat, at ombudsmanden foretager
systematiske inspektioner af fængsler og arresthuse til opfyldelse
af en anbefaling fra Den Europæiske Komité vedrørende forebyggelse
af tortur og anden umenneskelig behandling eller straf.
§ 18 i ombudsmandsloven lyder således: |
|
|
Landsforeningen KRIM har med henvisning til eksempler flere gange
påpeget, at såvel praksis som lovgivningen omkring
kriminalforsorgens virksomhed til tider strider mod
menneskerettighederne.
Det er KRIMs opfattelse, at Folketingets Ombudsmand ikke tager
hensyn til praksis vedrørende menneskerettigheder, når ombudsmanden
behandler klager fra indsatte eller foretager inspektioner i
fængslerne. Dette kan meget vel have noget med
ombudsmandsinstitutionens mandat at gøre. Som nævnt ovenfor følger
det af grundloven, at ombudsmanden skal have indseende med statens
civile og militære "forvaltning". Det er således naturligt,
at Folketingets Ombudsmand ikke kritiserer eventuel
konventionsstridig lovgivning, idet lovgivningsmagten ikke er en del
af "statens civile og militære forvaltning". Lovgivningsmagten skal
efter gældende ret ikke tage imod kritik fra Folketingets
Ombudsmand.
I "Fængsler og menneskerettigheder internationalt og i Danmark"
henviser Peter Scharff Smith" til en artikel af Peter Vedel Kessing
i "EU-ret & Menneskeret", nr. 4, 2003. Her analyserer Peter Vedel
Kessing Folketingets Ombudsmands praksis i forhold til fængsler og
arresthuse i anledning af, at det i Folketingsbeslutning B129 af 14.
maj 2004 udtales, at folketinget ønsker, at ombudsmanden skal
foretage de inspektioner af fængsler og arresthuse i Danmark, der
kræves i "Optional Protocol to the Convention against Torture and
other Cruel, Inhuman og Degrading Treatment or Punishment" vedtaget
18. december 2002 af FN's "General Assembly" som resolution
A/RES/57/199.
Peter Scharff Smith skriver på side 33 og 34 nærmere: |
|
".. Peter Vedel Kessing har foretaget en nøjere
analyse af, hvorvidt ombudsmanden som institution i sin nuværende
udformning lever op til kravene i tillægsprotokollen. Vedel Kessing
anfører i sin undersøgelse bl.a., at Ombudsmanden i sine
inspektionsrapporter og i sit bedømmelsesgrundlag "tilsyneladende
hverken inddrager eller lader sig lede af internationale eller
regionale konventioner vedrørende tortur eller af relevante FN eller
Europaråds-deklarationer, resolutioner og principper".
Sammenfattende konkluderer Kessing, "at eksisterende danske
besøgsorganer som udgangspunkt ikke er i stand til at leve op til de
krav, som Tillægsprotokollen således stiller til det nationale
forebyggende organ", og at der derfor "vil være behov for at
supplerende eksisterende besøgsmekanismer. Det kan ske enten ved at
etablere eller udpege en helt ny institution som nationalt
forebyggende organ, eller ved - som det vel mest hensigtsmæssige -
at søge at udvide, supplere og tilpasse allerede eksisterende daske
besøgsorganer til kravene i Tillægsprotokollen". Blandt årsagerne
til problemerne nævner Vedel Kessing, at Ombudsmanden "ikke besidder
den nødvendige sundhedsfaglige eller menneskeretlige
ekspertise".
En søgning på "fængselsregler" foretaget d. 3. juli 2006 på
Ombudsmandens hjemmeside gav tre hits, og henviste til nævnelse af
de europæiske fængselsregler i tre specifikke tilfælde i tre
inspektionsrapporter (en sådan søgning omfatter ikke Ombudsmandens
sagsakter i øvrigt). Dette skal ses på baggrund af, at Ombudsmanden
siden 1997 har foretaget 84 inspektioner i 84 fængsler, arresthuse
og pensioner. Der var i de pågældende tre rapporter ikke tale om en
detaljeret brug af fængselsreglerne. Af en grundig rapport aflagt
efter et besøg i Vestre Fængsel fremgår det eksempelvis, at der ikke
er inddraget menneskeretlige betragtninger eller henvisninger, hvor
det ellers ville være oplagt - dersom man arbejdede ud fra et sådant
perspektiv. Dette er f. eks. tilfældet i omtalen af fængslets
besøgsfaciliteter og i kritikken af fængslets brug af den såkaldte
strålegård. Vedrørende sidstnævnte kunne man f. eks. have berørt
eller blot henvist til, at CPT formulerede en kritik af selv samme
strålegårde både i 1990 og 1996. et særdeles godt argument for, at
det var på høje tid med handling på området."
|
Peter Scharff Smith slutter på side 34, nederst, og side 35, øverst,
kapitlet af med at konkludere, at "henvisninger til menneskeretlige
standarder, konventioner eller instrumenter hører til
sjældenhederne" i ombudsmandens arbejde med fængsler, uanset at
dennes rapporter er "en primær kilde" til vurdering af indsattes
forhold og rettigheder i Danmark. Han henviser derpå til, at CPT og
CAT søger at foretage en "decideret menneskeretlig analyse af den
fængselspraksis", som de undersøger.
Det er muligt, at ovennævnte kritik har haft en vis indflydelse på
ombudsmandens virksomhed.
I 2007 henviste ombudsmanden i en sag om
cellestørrelser i to arresthuse til de europæiske
fængselsreglers krav om, at der skal findes minimumsregler i
national lovgivning om blandt andet gulvarealet, som hver indsat i
et fængsel har til rådighed.
Som nævnt ovenfor følger det af grundloven, at Folketingets
Ombudsmand skal have indseende i "forvaltningen" og ikke i
lovgivningsmagtens arbejde.
I en artikel i dagbladet "Information" 6. juni 2007 gav
statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) udtryk for, at Folketingets
Ombudsmand ikke skulle blande sig i, hvem han giver interviews til.
Dette skete efter, at ombudsmanden havde udtalt kritik af, at
journalist Bo Elkjær (Ekstra Bladet) i fire år utallige gange havde
bedt om et interview om Irak-Krigen uden held. Af artiklen fremgår
også, at den omhandlede journalist er "prisbelønnet for kritiske
artikler om krigsdeltagelsen".
Statsministeren citeredes således i avisen:
|
|
"Det er til syvende og sidst min
afgørelse, hvornår jeg synes, at det er rigtigt at
udtale mig om en ting og også til hvem. Det skal
hverken ombudsmanden eller andre blande sig i. Det
er min personlige frihed og ret selv at træffe den
afgørelse."
|
Det kan næppe udelukkes, at det stækker ombudsmandens autoritet, når
landets øverste minister tilkendegiver offentligt, at han ikke er
til sinds at efterleve kritik fra ombudsmanden. Dette kan i sig selv
give anledning til overvejelser om, at en effektiv kontrol af så
magtfuld en institution som kriminalforsorgen bør foretages af et
internationalt og ikke et nationalt organ.
|
|
|
|