Lovforslag nr. 129 fremsat den 31. januar 2007 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Hele lov nr. 395 af 30. april 2007
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og straffuldbyrdelsesloven
(Adgang til oplysninger i indkomstregisteret)
"..Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser: ..."
"... Til § 2
Straffuldbyrdelsesloven
Der foreslås indsat en hjemmel i straffuldbyrdelsesloven til, at
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan få terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret til brug for
fuldbyrdelse af straf.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vil med en terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret – svarende til den
adgang, som f.eks. restanceinddrivelsesmyndigheden har fået hjemmel
til – kunne tilvejebringe de relevante indkomstoplysninger hurtigt
og effektivt.
Med en sådan terminaladgang til indkomstregisteret vil Direktoratet
for Kriminalforsorgen ikke være berettiget til at få adgang til
andre eller flere oplysninger, end der allerede i dag er adgang til
i medfør af forvaltningslovens og persondatalovens almindelige
videregivelsesregler. Adgangen til registeret vil således alene
forenkle proceduren med indhentelse af de relevante oplysninger,
således at det undgås at ulejlige borgerne eller andre myndigheder.
Den foreslåede hjemmel skal udmøntes ved en aftale mellem på den ene
side told- og skatteforvaltningen og på den anden side Direktoratet
for Kriminalforsorgen. Ved denne aftale om adgangen til registeret
skal det bl.a. fastlægges, hvilke oplysninger direktoratet skal have
adgang til, og hvilken type adgang der skal være tale om (f.eks.
webservice eller online adgang). Som nævnt skal denne aftale indgås
under iagttagelse af reglerne i persondataloven, og Direktoratet for
Kriminalforsorgen vil kun være berettiget til at få adgang til
oplysninger i indkomstregisteret i det omfang, det efter en konkret
vurdering er nødvendigt og sagligt.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4.2. i de almindelige bemærkninger.
"
"Almindelige bemærkninger ...."
"1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som konsekvens af oprettelsen af det fælles
offentlige indkomstregister, som forventes fuldt etableret den 1.
januar 2008. Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at
politiet, anklagemyndigheden og Direktoratet for Kriminalforsorgen
kan få adgang til oplysninger i indkomstregisteret til brug for
varetagelsen af disse myndigheders opgaver.
Der foreslås derfor indsat en bestemmelse i retsplejeloven,
hvorefter politiet og anklagemyndigheden kan få terminaladgang til
de nødvendige oplysninger i indkomstregisteret til brug for
behandling af straffesager. Tilsvarende foreslås der indsat en
bestemmelse i straffuldbyrdelsesloven, hvorefter Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan få terminaladgang til de nødvendige
oplysninger i registeret til brug for fuldbyrdelse af straf.
2. Indkomstregisteret
2.1. Registerets formål og indhold
I medfør af lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister
oprettes der et fælles offentligt register med oplysninger om
borgernes indkomstforhold og arbejdsomfang, jf. Folketingstidende
2005-06, Tillæg A, side 3417 ff. Som nævnt ovenfor forventes
indkomstregisteret at være fuldt ud etableret den 1. januar 2008.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til lov om et
indkomstregister, som skatteministeren fremsatte den 11. januar 2006
(lovforslag nr. L 119), at hovedelementerne i visionen for et
indkomstregister er følgende:
– Kun indberetning én gang
– Op- og udbygning af digitale services for borgere, virksomheder og
offentlige myndigheder
– Regelforenklinger
– Bedre kontrol og fair play
– Statistikindsamling
I bemærkningerne til lovforslaget anføres om baggrunden for at
oprette registeret bl.a., at det ofte er forbundet med
administrativt besvær for både myndigheder, borgere og virksomheder
at få tilvejebragt de nødvendige oplysninger om borgernes indkomst.
Samme oplysninger gives ofte til flere forskellige myndigheder.
Formålet med indkomstregisteret er derfor at skabe grundlag for
regelforenklinger og at effektivisere administrationen.
Det anføres videre i bemærkningerne til lovforslaget, at der ved
indførelse af et indkomstregister opnås en langt bedre
systematisering af indsamlingen af oplysninger om indkomst og
arbejdsomfang. De myndigheder mv., som bruger de oplysninger, der
indberettes til indkomstregisteret, kan hente oplysningerne i
indkomstregisteret frem for selv at indhente oplysningerne hos
borgerne, virksomhederne eller andre myndigheder. Flere
indberetninger af de samme oplysninger giver unødigt administrativt
besvær for såvel borgerne og virksomhederne som de offentlige
myndigheder. Det administrative besvær hos myndighederne består
bl.a. i, at der i dag er for lidt genbrug af data og funktioner hos
de offentlige myndigheder. De enkelte forvaltninger har således
arbejdsgange og it-systemer, hvor forvaltningerne hver især bruger
tid på at administrere data, som lige så godt kunne læses direkte i
andre forvaltningers systemer.
Det fremhæves endvidere, at offentlige myndigheders
kontrolmuligheder vil kunne forbedres som følge af adgangen til
opdaterede indkomstoplysninger. Indkomstregisteret vil bl.a.
forbedre mulighederne for at opdage snyd og socialt bedrageri og
dermed blive en væsentlig støtte for den fortsatte kampagne om fair
play.
De oplysninger, som skal indberettes til indkomstregisteret, er
oplysninger om indkomstforhold og arbejdsomfang. Det drejer sig
hovedsageligt om de oplysninger, som skal indberettes på den årlige
oplysningsseddel til told- og skatteforvaltningen, jf. opregningen
af de omfattede kategorier af oplysninger i § 3 i lov om et
indkomstregister.
Efter den nævnte lovs § 2 påhviler indberetningspligten de fysiske
og juridiske personer, der er indberetningspligtige i medfør af de
regler i skatte-, arbejdsmarkeds- og sociallovgivningen, som
opregnes i lovens § 3.
2.2. Adgang til registeret
Som beskrevet ovenfor er rammerne for registeret fastlagt i lov nr.
403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister.
Efter § 6 i loven har den, som de indberettede oplysninger vedrører,
adgang til de oplysninger, der er registreret om den pågældende (egen-acces).
Det fremgår af lovens § 7, at kommunale og statslige myndigheder,
arbejdsløshedskasser og andre kan få terminaladgang til
indkomstregisteret i det omfang, de pågældende i henhold til anden
lovgivning kan få en sådan adgang. I overensstemmelse hermed anføres
det i bemærkningerne til lovforslaget, at spørgsmålet om
terminaladgang for offentlige myndigheder mv. til registeret skal
reguleres gennem udtrykkelige bestemmelser i den relevante
særlovgivning. Terminaladgang forudsætter endvidere, at der indgås
en aftale med den dataansvarlige (told- og skatteforvaltningen) om
adgangen til registeret.
Lov om et indkomstregister ledsages af lov nr. 404 af 8. maj 2006 om
ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om
et indkomstregister), jf. Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side
3506 ff. Med denne følgelov er der bl.a. tilvejebragt udtrykkelige
bestemmelser om en række myndigheders terminaladgang til oplysninger
i registeret. Som eksempler på sådanne bestemmelser om adgang til
registeret kan nævnes følgende:
– De ansvarlige myndigheder i beskæftigelsesindsatsen
(Beskæftigelsesministeriet, Arbejdsmarkedsstyrelsen mv.,
beskæftigelsesregionerne og staten og kommunen i jobcenteret) kan få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger i indkomstregisteret
til brug for varetagelsen af beskæftigelsesindsatsen, jf. § 68 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
– Arbejdsdirektoratet, arbejdsløshedskasserne og Arbejdsmarkedets
Ankenævn kan få terminaladgang til de nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug for administration af
forsikringssystemet, jf. § 90 b i lov om arbejdsløshedsforsikring.
– Restanceinddrivelsesmyndigheden kan få terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret til brug for
inddrivelse, jf. § 3, stk. 4, i lov om opkrævning og inddrivelse af
visse fordringer.
– Told- og skatteforvaltningen kan få terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret til brug ved opgørelse
eller inddrivelse af skatter, arbejdsmarkedsbidrag, told eller
afgifter, jf. § 11 F i skattekontrolloven.
I bemærkningerne til følgelovforslaget anføres det, at der ikke i
forbindelse med terminaladgangen er tilsigtet nogen fravigelse af
persondatalovens regler. De relevante myndigheder vil derfor alene
få adgang til oplysninger i indkomstregisteret i det omfang, det
efter en konkret vurdering er nødvendigt og sagligt. Det anføres i
den forbindelse, at adgangen teknisk kan begrænses til oplysninger,
som det er nødvendigt for myndighederne mv. at få adgang til.
Det fremhæves endvidere i bemærkningerne til forslaget til lov om et
indkomstregister, at indsamling af data skal ske til udtrykkeligt
angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke være
uforenelig med disse formål, jf. persondatalovens § 5, stk. 2.
Etableringen af terminaladgang til indkomstregisteret vil således
forudsætte, at en sådan adgang ikke er uforenelig med formålene med
adgangen til indkomstregisteret.
I medfør af persondatalovens § 5, stk. 3, skal de oplysninger, som
behandles, være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere,
end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, oplysningerne
indsamles til, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Etablering af terminaladgang til indkomstregisteret vil således
kræve en selvstændig vurdering i forhold til disse krav.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at oplysningerne vil blive
stillet til rådighed i elektronisk form. De relevante myndigheder
mv. vil således kunne få adgang til oplysningerne via enten såkaldt
batchkørsel, webservice eller online opslag. Batchkørsel
(masseudtræk) anføres at være specielt relevant i de tilfælde, hvor
en myndighed har ret til at hente store datamængder – f.eks. til
kontrolformål i forbindelse med udbetaling af offentlige ydelser
eller til statistikformål. Webservice (direkte terminaladgang med
egen såkaldt brugergrænseflade) og online opslag (direkte
terminaladgang med told- og skatteforvaltningens brugergrænseflade)
anføres at ville blive anvendt i forbindelse med konkret
sagsbehandling og til integration i forbindelse med forskellige
selvbetjeningsløsninger.
Det skal aftales med told- og skatteforvaltningen som dataansvarlig
myndighed, hvilke oplysninger de enkelte myndigheder mv. må modtage.
Indgåelsen af aftalerne vil ske under iagttagelse af reglerne i
persondataloven. Told- og skatteforvaltningen skal som dataansvarlig
sikre sig, at den enkelte myndighed mv. har hjemmel til adgang til
indkomstregisteret, og at aftalen om adgang respekterer reglerne i
persondataloven. I tvivlstilfælde vil Datatilsynets rådgivning blive
indhentet.
Det anføres endvidere i bemærkningerne til lovforslaget om et
indkomstregister, at told- og skatteforvaltningen skal indgå aftale
med de enkelte myndigheder om omfanget af dataleverancer, herunder
om hvilke data og hvilken type af adgang myndigheden ønsker
(batchkørsel, webservice eller online).
Det følger af § 15, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1523 af 14.
december 2006 om et indkomstregister, at myndigheder og andre, der
har terminaladgang til registeret, som udgangspunkt skal indhente
oplysninger fra registeret via webservice opslag, idet adgang via
batchkørsel alene etableres i særlige tilfælde, jf. bekendtgørelsens
§ 15, stk. 2. "
"4. Oplysninger til brug for straffuldbyrdelse
4.1. Gældende ret
De straffuldbyrdende myndigheder kan i visse tilfælde have behov for
at inddrage indkomstoplysninger ved behandling af sager om
fuldbyrdelse af straf.
Opkrævningen af bøder forestås af politiet, mens en efterfølgende
bødeinddrivelse – herunder stillingtagen til spørgsmål om henstand,
afdragsvis betaling og eftergivelse af bøder – varetages af
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. §§ 91-92 i
straffuldbyrdelsesloven. Restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser
om bødeinddrivelse kan påklages til Direktoratet for
Kriminalforsorgen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 1. Hvis
restanceinddrivelsesmyndigheden finder, at inddrivelse ikke er
mulig, og at der herefter bør ske udståelse af
bødeforvandlingsstraf, overgives sagen til politiet med klageadgang
til Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Som nævnt i afsnit 2.2. er der i § 3, stk. 4, i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer fastsat hjemmel til, at
restanceinddrivelsesmyndigheden kan få terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret til brug for
inddrivelse.
Ligesom restanceinddrivelsesmyndigheden og politiet vil Direktoratet
for Kriminalforsorgen ofte have behov for at inddrage
indkomstoplysninger i forbindelse med behandling af klagesager over
bødeinddrivelse, herunder sager om udståelse af
bødeforvandlingsstraf.
De straffuldbyrdende myndigheder har også i andre sager om
straffuldbyrdelse behov for at indhente oplysninger fra den dømte om
den pågældendes indkomstforhold. Som eksempel herpå kan nævnes sager
om betinget benådning bl.a. på vilkår af, at den dømte betaler en
bøde, som fastsættes ud fra den pågældendes bruttoindtægt.
Der er ikke i straffuldbyrdelsesloven fastsat bestemmelser, som
pålægger dømte eller bødeskyldnere at afgive oplysninger om
indkomstforhold til brug for fuldbyrdelse af straf. Når sådanne
oplysninger er nødvendige til brug for de straffuldbyrdende
myndigheders behandling af en sag, indhentes disse fra den
pågældende selv. Hvis den pågældende ikke vil medvirke hertil,
tillægges dette processuel – det vil sige bevismæssig –
skadevirkning for borgeren ved afgørelsen af ansøgningen om
bødehenstand mv.
De almindelige videregivelsesregler i forvaltningsloven og
persondataloven finder ligeledes anvendelse på andre myndigheders
videregivelse af indkomstoplysninger til de straffuldbyrdende
myndigheder, jf. afsnit 3.1.2. og 3.1.3.
4.2. Lovforslagets udformning
Som det fremgår af afsnit 4.1., er det i visse tilfælde nødvendigt
for Direktoratet for Kriminalforsorgen at indhente
indkomstoplysninger om dømte og bødeskyldnere som led i behandling
af sager om fuldbyrdelse af straf. På den baggrund foreslår
Justitsministeriet, at der indsættes en hjemmel i
straffuldbyrdelsesloven til, at Direktoratet for Kriminalforsorgen
kan få terminaladgang til de nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug for fuldbyrdelse af straf, jf.
lovforslagets § 2 (straffuldbyrdelseslovens § 110 a).
Ud over at effektivisere myndighedernes administration og
arbejdsgange samt sikre bedre kontrolmuligheder er det et væsentligt
formål med indkomstregisteret, at oplysninger om borgernes
indkomstforhold kun skal indberettes én gang til det offentlige.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vil med en terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret – svarende til den
adgang, som f.eks. restanceinddrivelsesmyndigheden har fået hjemmel
til – kunne tilvejebringe de relevante indkomstoplysninger hurtigt
og effektivt.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vil med en sådan terminaladgang
til indkomstregisteret ikke være berettiget til at få adgang til
andre eller flere oplysninger, end der allerede i dag er adgang til
i medfør af forvaltningslovens og persondatalovens almindelige
videregivelsesregler. Adgangen til registeret vil således alene
forenkle proceduren med indhentelse af de relevante oplysninger,
herunder ved at det undgås at ulejlige borgerne eller andre
myndigheder.
Som beskrevet i afsnit 3.2. skal den foreslåede bestemmelse udmøntes
ved en aftale mellem den dataansvarlige (told- og
skatteforvaltningen) og Direktoratet for Kriminalforsorgen. Ved
denne aftale om adgangen til registereret skal det bl.a. fastlægges,
hvilke oplysninger direktoratet skal have adgang til, og hvilken
type adgang der skal være tale om (f.eks. webservice eller online
adgang). Som nævnt skal denne aftale indgås under iagttagelse af
reglerne i persondataloven, og Direktoratet for Kriminalforsorgen
vil kun være berettiget til at få adgang til oplysninger i
indkomstregisteret i det omfang, det efter en konkret vurdering er
nødvendigt og sagligt. "
|