Lovforslag nr. fremsat den
30. november 2005 af
justitsministeren (Lene
Espersen)
Forslag
til
Lov om
ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v.
(Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af
straf på bopælen under
intensiv overvågning og
kontrol samt fratagelse af
mulighed for udgang ved
udeblivelse fra afsoning)
"§ 1
I
lov om fuldbyrdelse af straf
m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 207 af 18. marts 2005,
som ændret ved lov nr. 367
af 24. maj 2005 og § 14 i
lov nr. 430 af 6. juni 2005,
foretages følgende
ændringer:
1.
§ 50, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Det kan i
forbindelse med sådanne
regler bestemmes, at
tilladelse til udgang først
kan gives efter ophold i et
bestemt tidsrum i
institutionen og efter
udståelse af en bestemt del
af straffen samt at
tilladelse til udgang ikke
kan gives i et tidsrum af 3
måneder fra indsættelsen,
hvis den indsatte er
udeblevet efter tilsigelse
til afsoning.« ..."
"
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte
bestemmelser
I
lovforslagets bilag 1 er de
foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de
nugældende bestemmelser.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 50, 2. pkt.)
I
bestemmelsen fastslås det,
at justitsministeren kan
fastsætte regler om, at
tilladelse til udgang ikke
kan gives i et tidsrum af 3
måneder fra indsættelsen,
hvis den indsatte er
udeblevet efter tilsigelse
til afsoning.
Som
udeblivelse anses også for
sent fremmøde uden lovlig
grund.
Der
henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.2. "
"..Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige bemærkninger
..."
"3. Fratagelse af mulighed
for udgang ved udeblivelse
fra afsoning
3.1. Gældende ret
3.1.1. Indkaldelse til
fuldbyrdelse af
fængselsstraf og reaktioner
ved udeblivelse fra afsoning
Efter
straffuldbyrdelseslovens
§ 8, stk. 1, skal
fuldbyrdelse af
fængselsstraf iværksættes
snarest muligt. Dømte, der
er på fri fod efter dommen,
indkaldes til fuldbyrdelse i
overensstemmelse med
reglerne i bekendtgørelse
nr. 504 af 17. juni 2005 om
iværksættelse af
fængselsstraf, forvaring og
forvandlingsstraf for bøde i
fængsel eller arresthus
(iværksættelsesbekendtgørelsen).
Efter
iværksættelsesbekendtgørelsens
§ 9, stk. 1, skal den dømte
møde til udståelse af
fængselsstraf eller
forvaring efter indkaldelse.
Hvis den dømte møder frem
for sent eller i påvirket
tilstand, kan
afsoningsinstitutionen
afvise at modtage den
pågældende, jf. § 9, stk. 2.
Indkaldelse foretages af
afsoningsinstitutionen, jf.
bekendtgørelsens § 16,
stk. 1. Den dømte indkaldes
som udgangspunkt med en
frist på minimum 1 måned før
datoen for fremmøde, jf.
bekendtgørelsens § 12,
stk. 1. Indkaldelse kan dog
ske med en frist på mindst
10 dage bl.a. i tilfælde,
hvor den dømte er straffet
for overtrædelse af
straffelovens § 119 (vold
mod tjenestemand i
funktion), § 123
(vidnetrusler), § 216
(voldtægt) eller §§ 244-246
(vold), jf. bekendtgørelsens
§ 12, stk. 2, nr. 1. Er den
dømte blevet afvist efter
bekendtgørelsens § 9,
stk. 2, jf. ovenfor, kan ny
indkaldelse ske med dags
varsel.
I
indkaldelsen skal den dømte
gøres bekendt med mødested
og -tidspunkt, og den dømte
skal vejledes om reglerne
vedrørende ansøgning om
udsættelse og benådning,
herunder om reglerne for
opsættende virkning af en
sådan ansøgning, jf.
iværksættelsesbekendtgørelsens
§§ 13 og 14.
Indkaldelsen skal endvidere
bl.a. indeholde oplysning
om, at den dømte kan
afvises, hvis den pågældende
møder frem for sent eller i
påvirket tilstand, at
afsoningsinstitutionen kan
ændres, hvis den dømte møder
frem for sent eller i
påvirket tilstand, at
afsoningsinstitutionen kan
ændres fra åben til lukket
institution, hvis den dømte
udebliver eller møder frem
for sent, at det tillægges
betydning ved vurderingen af
risikoen for misbrug af en
eventuel senere
udgangstilladelse, hvis den
dømte ikke er mødt frem i
overensstemmelse med
indkaldelsen, samt at den
dømte vil blive anholdt af
politiet, hvis den
pågældende ikke møder frem i
overensstemmelse med
indkaldelsen m.v., jf.
herved
iværksættelsesbekendtgørelsens
§ 14, stk. 2.
3.1.2. Tilladelse til udgang
3.1.2.1. Udgang til
indsatte, der afsoner
fængselsstraf, har siden
1965 været et almindeligt
led i straffuldbyrdelsen.
Reglerne om udgang er
indeholdt i
straffuldbyrdelseslovens
§§ 46-50. Ved udgang forstås
et under straffuldbyrdelsen
tilladt fravær fra
institutionen i et bestemt
tidsrum.
Efter
straffuldbyrdelseslovens
§ 46, stk. 1, nr. 1-3, kan
tilladelse til udgang
meddeles, når
udgangsformålet er rimeligt
begrundet i
uddannelsesmæssige,
arbejdsmæssige,
behandlingsmæssige,
familiemæssige eller andre
personlige hensyn (nr. 1),
der ikke er bestemte grunde
til at antage, at den
indsatte i forbindelse med
udgang vil begå ny
kriminalitet, unddrage sig
fortsat straffuldbyrdelse
eller på anden måde misbruge
udgangstilladelsen (nr. 2),
og hensynet til
retshåndhævelsen ikke i
øvrigt taler imod
udgangstilladelse (nr. 3). I
lovens § 46, stk. 2, er
opregnet de momenter, der
skal tillægges særlig vægt
ved den vurdering af
misbrugsrisikoen, der efter
§ 46, stk. 1, nr. 2, skal
foretages ved meddelelse af
tilladelse til udgang.
3.1.2.2. Efter
straffuldbyrdelseslovens
§ 50, 1. og 2. pkt.,
fastsætter justitsministeren
regler om tilladelse til
udgang, og det kan i
forbindelse med sådanne
regler bestemmes, at
tilladelse til udgang først
kan gives efter ophold i et
bestemt tidsrum i
institutionen og efter
udståelse af en bestemt del
af straffen. Efter 3. pkt.
kan det endvidere bestemmes,
at den indsatte efter
udgangsmisbrug er afskåret
fra i et bestemt tidsrum at
forlange en afgørelse af
spørgsmålet om tilladelse
til udgang.
Regler
om tilladelse til udgang
m.v. er fastsat ved
bekendtgørelse nr. 825 af
26. juli 2004 om udgang til
indsatte, der udstår
fængselsstraf eller
forvaring i
kriminalforsorgens
institutioner
(udgangsbekendtgørelsen).
I
udgangsbekendtgørelsen
sondres mellem fem
forskellige udgangsformer:
Udgang til besøg hos
bestemte personer
(weekendudgang), frigang,
udstationering, udflugter
samt udgang til særlige
formål. Om tidspunktet for
første udgang henvises til
pkt. 3.1.2.3. nedenfor.
Tilladelse til udgang kan
efter
udgangsbekendtgørelsens
§ 35, stk. 1, meddeles til
besøg hos bestemte
nærstående personer
(ægtefælle, samlever, børn
m.fl.), medmindre besøget
ikke findes formålstjenligt.
Der
kan gives tilladelse til
regelmæssig udgang til besøg
hos bestemte nærstående
personer, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 38, stk. 1. Udgang kan
gives én gang inden for hver
3-ugers periode. Udgangen
gives fra fredag kl. 16 til
søndag kl. 21. Udgang af
tilsvarende varighed kan dog
gives på andre dage, hvis
særlige forhold taler
herfor.
Indsatte, der ikke har fået
tilladelse til regelmæssig
udgang efter
bekendtgørelsens § 38, kan i
stedet få tilladelse til
lejlighedsvis udgang, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 40, stk. 1. En sådan
udgang er normalt af kortere
varighed.
Udgang
i form af frigang kan
gives, når det findes
formålstjenligt med henblik
på beskæftigelse hos
arbejdsgiver eller
deltagelse i undervisning,
navnlig i tilfælde, hvor der
er behov for en
arbejdstræning eller
undervisning, som mest
hensigtsmæssigt gives uden
for institutionen, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 44, stk. 1. Efter
bekendtgørelsens § 45,
stk. 1, kan frigang til
beskæftigelse normalt kun
finde sted i den sidste del
af opholdstiden, og frigang
kan ikke gives for længere
tid end 3 måneder, medmindre
særlige omstændigheder,
herunder straffens længde,
gør længere frigang påkrævet
og formålstjenlig.
Udgang
i form af udstationering
kan gives i de tilfælde,
der er nævnt i
udgangsbekendtgørelsens
§ 44, hvis udgang af
praktiske grunde ikke kan
gennemføres som frigang,
eller det undtagelsesvis
skønnes særlig
formålstjenligt, at frigang
gennemføres som
udstationering, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 50, stk. 1. Udstationering
sker som udgangspunkt til
offentlige eller private
institutioner m.v., herunder
til kriminalforsorgens
institutioner. Under
udstationeringen er den
indsatte underlagt de for
den pågældende institution
gældende regler, ligesom der
kan fastsættes særlige
vilkår m.v.
Kortvarig udgang til
udflugter eller til
arrangementer, hvortil der
er offentlig adgang, eller
til deltagelse i
klubvirksomhed kan
lejlighedsvis gives
indsatte, der i åben
institution udstår
fængselsstraf i 30 dage
eller derover, jf.
bekendtgørelsens § 55,
stk. 1. Indsatte, der udstår
fængselsstraf i under 30
dage, kan deltage i udgang
efter § 55, stk. 1, hvis der
er tale om arrangementer,
der er led i det almindelige
fællesskab i institutionen
eller har tilknytning til
fælles aktiviteter i
institutionen, f.eks.
deltagelse i sportskampe
eller studieture i
tilslutning til undervisning
og studiekredsarbejde i
institutionen, jf. § 55,
stk. 2. For indsatte i
lukket institution med
tilladelse til uledsaget
udgang kan der lejlighedsvis
gives kortvarig udgang med
henblik på at overvære
gudstjenester, koncerter
m.v. uden for institutionens
område, jf. bekendtgørelsens
§ 56.
Herudover kan der gives
udgang til særlige formål
, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 31. Efter denne
bestemmelse kan indsatte få
udgang med henblik på besøg
hos en nærstående, som er
alvorligt syg (§ 31, stk. 1,
nr. 1), tilstedeværelse ved
en nærstående persons
begravelse (§ 31, stk. 1,
nr. 2), møde i retten eller
hos anden offentlig
myndighed i tilfælde, hvor
vedkommende myndighed finder
det påkrævet (§ 31, stk. 1,
nr. 3), og lægeundersøgelse
eller -behandling eller
anden behandling, der ikke
hensigtsmæssigt kan finde
sted i institutionen (§ 31,
stk. 1, nr. 4). Indsatte,
der udstår fængselsstraf i
30 dage eller derover, kan
også få udgang med henblik
på bl.a. besøg hos
nærstående personer ved
vigtige begivenheder,
ægteskabsindgåelse, besøg
hos tilsynsmyndigheden for
at planlægge forløbet af
tilsynsperioden m.v., jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 31, stk. 2.
Udgang
til særlige formål kan, hvis
særlige omstændigheder taler
derfor, gives, uanset om der
i forbindelse med
tilbagekaldelse af en
tilladelse til udgang er
truffet afgørelse om
udgangskarantæne, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 31, stk. 3. Udgangen kan
ikke gives for længere tid,
end formålet tilsiger, og må
normalt ikke overstige 3
dage ud over rejsetiden, jf.
§ 32.
3.1.2.3. For så vidt
angår tidspunktet for første
udgang til besøg hos
bestemte nærstående
personer, frigang og
udstationering skelnes der i
udgangsbekendtgørelsen
mellem indsatte, der udstår
straf i henholdsvis åben og
lukket institution.
Fælles
for udgang til besøg hos
bestemte personer, frigang
og udstationering er, at
indsatte i åbne
institutioner kan meddeles
tilladelse til udgang efter
30 dages ophold i
institutionen, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 36, stk. 1, 1. pkt. For
indsatte, der udstår fængsel
i 2 år og 6 måneder eller
derover, og som ikke har
været på fri fod mellem
domfældelsen og indsættelsen
i institutionen, kan udgang
dog først meddeles, når en
sjettedel af straffen er
udstået, jf. § 36, stk. 1,
sidste pkt.
Indsatte i lukkede
institutioner kan få
tilladelse til udgang, når
en fjerdedel af straffen er
udstået, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 37, stk. 1, 1. pkt.
Indsatte, som i lukkede
institutioner udstår
fængselsstraf på 5 år eller
derover, kan dog ikke få
tilladelse til uledsaget
udgang før en tredjedel af
straffetiden er udstået.
Uanset straffens længde, er
det desuden en betingelse
for en tilladelse til
udgang, at der er forløbet
10 uger fra indsættelsen, og
at den pågældende har
opholdt sig 7 uger i
institutionen, jf. § 37,
stk. 1, 3. pkt.
Efter
udgangsbekendtgørelsens
§ 37, stk. 3, 1. pkt., kan
indsatte, der er egnet til
anbringelse i åbent fængsel,
men som er anbragt i
arresthus (Københavns
Fængsler) efter
straffuldbyrdelseslovens
§ 21, stk. 2 (dvs.
korttidsdømte anbragt i
arresthus af hensyn til den
samlede udnyttelse af
pladserne i
kriminalforsorgens
institutioner), få udgang,
når de tidsmæssige
betingelser i
bekendtgørelsens § 36 er
opfyldt, jf. ovenfor. I alle
andre spørgsmål behandles
indsatte anbragt i arresthus
efter reglerne om udgang fra
lukkede institutioner, jf.
bekendtgørelsens § 37,
stk. 3, sidste pkt.
3.1.3. Reaktioner ved
udgangsmisbrug
En
tilladelse til udgang kan
tilbagekaldes, eller
vilkårene for tilladelsen
kan ændres, hvis den
indsatte udebliver fra
udgang eller i øvrigt ikke
overholder de i medfør af
straffuldbyrdelseslovens
§ 48 fastsatte vilkår for
tilladelsen, eller nye
oplysninger om den dømtes
forhold giver bestemte
grunde til at antage, at den
indsatte vil misbruge den
meddelte udgangstilladelse,
jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 49, nr. 1 og 2.
Tilbagekaldes en tilladelse
på grund af udgangsmisbrug i
medfør af
straffuldbyrdelseslovens
§ 49, nr. 1, kan det
bestemmes, at den dømte i et
tidsrum af indtil 6 måneder
skal være afskåret fra at
forlange en afgørelse af
spørgsmålet om tilladelse
til udgang
(udgangskarantæne), jf.
udgangsbekendtgørelsens
§ 22, stk. 1. Hvis den skete
tilbagekaldelse er begrundet
i, at den indsatte under
udgangen har begået farlig
kriminalitet, kan
tidsfristen fastsættes til
(højst) 1 år, jf. § 22,
stk. 2. Ved
karantæneperiodens udløb kan
den indsatte opnå tilladelse
til udgang, hvis den
pågældende opfylder de
almindelige betingelser
herfor, jf. reglerne i
straffuldbyrdelseslovens
kapitel 9 og
udgangsbekendtgørelsen.
Efter
udgangsbekendtgørelsens
§ 23, stk. 1, nr. 1, kan en
indsat ved udeblivelse fra
udgang og undvigelse fra
ledsaget udgang eller forsøg
herpå ikendes
disciplinærstraf. En indsat
kan endvidere ikendes
disciplinærstraf ved
overtrædelse af de
betingelser, som er nævnt i
straffuldbyrdelseslovens
§ 48, stk. 1 (dvs. under
udgangen har begået
strafbart forhold eller i
øvrigt misbrugt
udgangstilladelsen), og
udgangsbekendtgørelsens § 11
(dvs. har overtrådt de
almindelige vilkår, som
gælder for
udgangstilladelser), eller
ved overtrædelse af vilkår
fastsat i medfør af
straffuldbyrdelseslovens
§ 48, stk. 2 (dvs. har
overtrådt andre vilkår, som
er fundet formålstjenlige
for at undgå udgangsmisbrug)
eller bekendtgørelsens § 12
(f.eks. har opholdt sig
andetsteds end på
udgangsadressen eller opsøgt
bestemte steder eller
personer, som den pågældende
har forbud mod at opsøge
m.v.).
Som
disciplinærstraf kan
anvendes advarsel, bøde og
strafcelle, jf.
straffuldbyrdelseslovens
§ 68, stk. 1.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
Andelen af fængselsdømte,
der udebliver efter at være
tilsagt til afsoning,
udgjorde i perioden
1999-2003 i gennemsnit mere
end 25 procent af det
samlede antal tilsagte
fængselsdømte.
I juni
2004 blev der iværksat en
række administrative tiltag
med henblik på at opnå en
reduktion i andelen af
fængselsdømte, der
udebliver. Det blev bl.a. i
den blanket, som anvendes
ved tilsigelse af dømte til
afsoning, særlig fremhævet,
at udeblivelse fra at møde
rettidigt op til afsoning
vil medføre anholdelse, og
at afsoningsinstitutionen
kan ændres fra åben til
lukket institution, hvis den
dømte udebliver eller møder
for sent. Det blev i
blanketten endvidere
fremhævet, at det ved en
eventuel senere anmodning om
udgangstilladelse vil blive
tillagt betydning ved
vurderingen af
misbrugsrisikoen, hvis den
dømte ikke er mødt i
overensstemmelse med
indkaldelsen, samt at det
ved en eventuel senere
afgørelse om prøveløsladelse
efter straffelovens § 40 a
(tidlig prøveløsladelse) vil
blive tillagt betydning,
hvis den dømte ikke er mødt
i overensstemmelse med
indkaldelsen.
I 2005
er der sket et fald i
antallet af fængselsdømte,
som udebliver efter
tilsigelse til afsoning. I
2005 (i perioden fra januar
til maj 2005) er der således
sket et fald i andelen af
udeblevne i forhold til
samme periode sidste år fra
24,2 procent af de tilsagte
til 20,9 procent.
Trods
dette fald er antallet af
udeblivelser efter
Justitsministeriets
opfattelse stadig for højt.
Kriminalforsorgen må løbende
kalkulere med en vis
udeblivelsesprocent i
forbindelse med tilsigelse
af dømte til afsoning med
henblik på, at
fængselskapaciteten kan
udnyttes bedst muligt. Det
høje antal udeblivelser
medfører imidlertid, at
Kriminalforsorgens
planlægning med henblik på
den bedst mulige udnyttelse
af fængselskapaciteten er
forbundet med betydelige
vanskeligheder.
Retshåndhævelseshensyn og
hensynet til
Kriminalforsorgens mulighed
for planlægning taler efter
Justitsministeriets
opfattelse for, at der
træffes foranstaltninger med
henblik på at opnå en
yderligere reduktion i
andelen af fængselsdømte,
der udebliver efter
tilsigelse til afsoning.
Med
henblik herpå foreslås
indført en regel, hvorefter
udeblivelse efter tilsigelse
til afsoning medfører
fratagelse af mulighed for
tilladelse til udgang i et
tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen. Dette gælder,
uanset om det må antages, at
der foreligger en risiko for
misbrug af en tilladelse til
udgang.
Justitsministeriet har
overvejet, om en sådan regel
kan fastsættes
administrativt efter den
gældende bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens
§ 50, 1. og 2. pkt.,
hvorefter justitsministeren
fastsætter regler om
tilladelse til udgang og i
den forbindelse kan
bestemme, at tilladelse til
udgang først kan gives efter
ophold i et bestemt tidsrum
i institutionen og efter
udståelse af en bestemt del
af straffen.
Det
vil næppe være i strid med
ordlyden af
straffuldbyrdelseslovens
§ 50, 1. og 2. pkt., at
justitsministeren
administrativt fastsætter en
regel om, at udeblivelse fra
afsoning medfører, at den
pågældende ikke kan få
udgangstilladelse i en vis
periode. Den gældende
bestemmelse bygger
imidlertid på en
forudsætning om, at
afgørelser om
udgangstilladelse navnlig
skal træffes på grundlag af
en vurdering af
misbrugsrisikoen. På denne
baggrund har
Justitsministeriet fundet
det rigtigst, at der i loven
indsættes en særskilt
hjemmel til, at
justitsministeren kan
fastsætte bestemmelse om, at
udeblivelse efter tilsigelse
til afsoning uden hensyn til
misbrugsrisikoen medfører
fratagelse af mulighed for
tilladelse til udgang i et
tidsrum af 3 måneder fra
indsættelsen.
I
overensstemmelse hermed
foreslås i
straffuldbyrdelseslovens
§ 50, 2. pkt. , indført
en hjemmel til, at
justitsministeren kan
fastsætte, at udeblivelse
efter tilsigelse til
afsoning medfører fratagelse
af mulighed for tilladelse
til udgang i et tidsrum af 3
måneder fra indsættelsen,
jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Justitsministeriet agter i
medfør af den foreslåede
bestemmelse at fastsætte i
udgangsbekendtgørelsen, at
indsatte i
kriminalforsorgens
institutioner, der uden
lovlig grund er udeblevet
efter tilsigelse til
afsoning, i et tidsrum af 3
måneder fra indsættelsen
ikke kan meddeles tilladelse
til regelmæssig eller
lejlighedsvis udgang til
besøg hos bestemte
nærstående personer, og at
de pågældende i samme
tidsrum ikke kan meddeles
tilladelse til frigang,
udstationering eller
kortvarig udgang til
udflugter eller til
arrangementer m.v. Der vil
alene blive mulighed for
udgang til særlige formål,
hvis særlige omstændigheder
taler derfor. En sådan
ordning vil svare til, hvad
der gælder for indsatte,
over for hvem der er truffet
afgørelse om
udgangskarantæne i
forbindelse med en
tilbagekaldelse af en
udgangstilladelse efter
udgangsmisbrug, jf. herved
udgangsbekendtgørelsens
§ 31, stk. 3.
Hvis
en domfældt ikke møder på
det tidspunkt, hvortil den
pågældende er tilsagt til
afsoning, og dette skyldes
omstændigheder, som må
lægges den pågældende til
last, skal den pågældende
anses for at være udeblevet
uden lovlig grund. Kan den
domfældte derimod godtgøre,
at undladelsen af at møde
til afsoning i
overensstemmelse med
tilsigelsen skyldes
omstændigheder, som ikke kan
lægges den pågældende til
last – f.eks. i et tilfælde,
hvor den domfældte er mødt
for sent som følge af en
togforsinkelse el.lign. – er
den pågældende ikke
udeblevet uden lovlig grund.
Hvis modtagerinstitutionen
skønner, at den
overskridelse, der
foreligger fra den dømtes
side, må anses for
ubetydelig, kan det
ligeledes lægges til grund,
at den dømte ikke er
udeblevet uden lovlig grund.
Indsatte i
kriminalforsorgens åbne
institutioner kan efter de
gældende regler få
tilladelse til udgang efter
30 dages ophold i
institutionen, mens indsatte
i de lukkede institutioner
kan få tilladelse til udgang
efter 10 ugers ophold i
institutionen, jf.
udgangsbekendtgørelsens
§§ 36 og 37. Indsatte i
lukkede institutioner er
imidlertid normalt ikke på
fri fod mellem domfældelsen
og indsættelsen, og den
foreslåede ordning vil
derfor navnlig få praktisk
betydning for indsatte i
åbne institutioner.
I den
indkaldelse, som sendes til
den dømte i forbindelse med
tilsigelsen af den
pågældende til afsoning, vil
det blive særlig fremhævet,
at den dømte fratages
muligheden for sædvanlig
udgang i et tidsrum af 3
måneder fra indsættelsen,
hvis den dømte møder frem
for sent. "