Fremsat
den 29. oktober 2009 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om
ændring af straffeloven
og lov om politiets
virksomhed
(Styrket
indsats mod omfattende
forstyrrelse af den
offentlige orden m.v.)
§ 1
I
straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr.
1068 af 6. november
2008, som ændret ved § 7
i lov nr. 1404 af 27.
december 2008, § 1 i lov
nr. 319 af 28. april
2009 og § 1 i lov nr.
501 af 12. juni 2009,
foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 119, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Ved fastsættelse af
straffen skal det indgå
som en skærpende
omstændighed, at
forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.«
2.
I
§ 291 indsættes
som
stk. 4:
»Stk. 4.
Ved fastsættelse af
straffen efter stk. 1 og
2 skal det indgå som en
skærpende omstændighed,
at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.«
§ 2
I lov om
politiets virksomhed,
jf. lovbekendtgørelse
nr. 444 af 9. juni 2004,
som ændret ved § 19 i
lov nr. 538 af 8. juni
2006 og § 4 i lov nr.
501 af 12. juni 2009,
foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 8, stk. 4, 2. pkt.,
og
§ 9, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »6 timer« til:
»12 timer«.
§ 3
Loven træder i kraft den
1. december 2009.
§ 4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
§§ 1 og 2 kan ved
kongelig anordning
sættes i kraft for
Færøerne med de
afvigelser, som de
færøske forhold
tilsiger.
Stk. 3.
§ 2 kan ved kongelig
anordning sættes i kraft
for Grønland med de
afvigelser, som de
grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til
lovforslaget
|
|
|
|
Almindelige bemærkninger
|
|
|
|
|
1.
|
Indledning
|
2
|
Skærpelse af straffen for visse lovovertrædelser begået i forbindelse med grov forstyrrelse af offentlig ro og orden
|
2.1.
|
Hindring af politiets arbejde
|
2.1.1.
|
Gældende ret
|
2.1.2.
|
Lovforslagets udformning
|
2.2.
|
Hærværk
|
2.2.1.
|
Gældende ret
|
2.2.2.
|
Lovforslagets udformning
|
2.3.
|
Overtrædelse af ordensbekendtgørelsen
|
3.
|
Frihedsberøvelse i medfør af politiloven
|
3.1.
|
Gældende ret
|
3.2.
|
Lovforslagets udformning
|
4.
|
Øget anvendelse af videoudstyr og videodokumentation
|
5.
|
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
|
6.
|
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
|
7.
|
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne
|
8.
|
Miljømæssige konsekvenser
|
9.
|
Forholdet til EU-retten
|
10.
|
Hørte myndigheder mv.
|
11.
|
Sammenfattende skema
|
|
|
|
1.
Indledning
1.1.
Formålet med
lovforslaget er at
styrke indsatsen for at
forebygge eller standse
omfattende forstyrrelser
af den offentlige ro og
orden mv.
Der
gælder allerede i dag
strenge særlige
straffebestemmelser for
personer, der står bag
eller aktivt deltager i
omfattende uroligheder
mv. Det drejer sig bl.a.
om straffelovens § 133
(farlige opløb), § 134
(andre opløb) og § 134 a
(grov forstyrrelse af
offentlig ro og orden).
Disse bestemmelser
foreslås ikke ændret.
Lovforslaget tager
derfor navnlig sigte på
dem, der er med til at
optrappe en tilspidset
situation i forbindelse
med omfattende
uroligheder mv. ved i
det pågældende område at
begå hærværk eller
f.eks. ved at lave
fysiske blokader eller
lignende for at søge at
hindre politiet i at
udføre sit arbejde.
Uanset om sådanne
personer i den konkrete
situation står bag eller
anses for egentlige
deltagere i grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden,
er de i væsentlig grad
med til at vanskeliggøre
politiets indsats for at
genoprette ro og orden i
situationen, og de kan
bidrage til, at der sker
en generel optrapning af
stemningen i området.
Regeringen lægger vægt
på en stærk og
konsekvent
retshåndhævelse i
sådanne sager, og det er
væsentligt, at politiet
har de relevante
muligheder for at sætte
ind over for grove
forstyrrelser af den
offentlige ro og orden
mv.
1.2.
Lovforslaget indeholder
på denne baggrund
følgende hovedpunkter:
–
Skærpelse af straffen
for overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, om at lægge
hindringer i vejen for
bl.a. politiets arbejde,
så der i
førstegangstilfælde
normalt idømmes en
frihedsstraf (og ikke
som i dag normalt en
bøde), når overtrædelsen
er begået, mens eller i
umiddelbar forlængelse
af, at der i området
foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.
–
Skærpelse af straffen
for hærværk begået, mens
eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted, så der i disse
sager sker en betydelig
skærpelse af straffen i
forhold til i dag.
–
Forlængelse af fristen i
politiloven for
administrativ
frihedsberøvelse med
henblik på i forbindelse
med bl.a. opløb at
afværge fare for orden
eller sikkerhed mv. Det
foreslås at forlænge
fristen fra 6 til 12
timer. Frihedsberøvelsen
må ligesom i dag ikke
udstrækkes længere end
nødvendigt.
1.3.
Herudover vil der, hvis
lovforslaget vedtages,
også blive foretaget en
ændring af
ordensbekendtgørelsen
med henblik på at
forhøje bøderne for
visse overtrædelser af
bekendtgørelsen, der er
egnet til at forstyrre
den offentlige orden
mv., og som sker, mens
eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.
I
forbindelse med
omfattende uroligheder,
optøjer mv. er det
politiets hovedopgave at
sikre, at den offentlige
ro og orden genoprettes.
Herudover er det
vigtigt, at politiet så
vidt muligt kan
retsforfølge
gerningsmændene, og at
politiet med henblik
herpå råder over og
anvender det tekniske
udstyr, der er
nødvendigt for at kunne
dokumentere begåede
lovovertrædelser.
Sådanne tekniske
hjælpemidler vil også
kunne anvendes til at
tilvejebringe bedre
oversigtsbilleder mv.,
som der i nogle tilfælde
kan være brug for med
henblik på at
understøtte de
politimæssige
dispositioner. Under
hensyn hertil lægges der
i tilknytning til
lovforslaget op til, at
politiet i øget omfang
skal anvende videoudstyr
og videodokumentation i
forbindelse med, at der
i et område foregår grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.
2.
Skærpelse
af straffen for visse
lovovertrædelser begået
i forbindelse med grov
forstyrrelse af
offentlig ro og orden
2.1.
Hindring
af politiets arbejde
2.1.1.
Gældende
ret
2.1.1.1.
Straffeloven indeholder
en række bestemmelser,
som vedrører grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden
mv.
Efter
straffelovens § 134 a
straffes deltagere i
slagsmål eller i anden
grov forstyrrelse af den
offentlige ro og orden
på offentligt sted,
såfremt de har handlet
efter aftale eller flere
i forening, med fængsel
indtil 1 år og 6
måneder. Strafferammen
blev i 2002 (i lyset af
urolighederne i Genova
og Göteborg forud for
EU-topmødet i København)
hævet fra fængsel indtil
6 måneder til fængsel
indtil 1 år og 6 måneder
(lov nr. 380 af 6. juni
2002). Samtidig blev
mulighederne for
varetægtsfængsling
udvidet, så der nu er
mulighed for såkaldt
retshåndhævelsesarrest
efter retsplejelovens
§ 762, stk. 2, nr. 2, i
sager om overtrædelse af
straffelovens § 134 a.
Straffelovens § 134 a
suppleres af
straffelovens § 133,
hvorefter bl.a. den, som
fremkalder opløb med det
forsæt at øve eller true
med vold på person eller
gods, straffes med bøde
eller fængsel indtil 3
år, og af straffelovens
§ 134, hvorefter
deltagere i et opløb,
der med kendskab til, at
påbud om at skilles er
forkyndt, ikke
efterkommer dette,
straffes med bøde eller
fængsel indtil 3
måneder. Hertil kommer
bl.a.
ordensbekendtgørelsens
§ 3, stk. 1, og § 4,
stk. 1, om bødestraf for
visse former for adfærd,
der er egnet til at
forstyrre den offentlige
orden, jf. pkt. 2.3
nedenfor.
2.1.1.2.
Herudover vil en række
af straffelovens øvrige
bestemmelser afhængig af
de konkrete
omstændigheder kunne
anvendes også i
forbindelse med
uroligheder eller andre
grove forstyrrelser af
den offentlige orden og
sikkerhed mv. Det gælder
f.eks. straffelovens
§ 119 om bl.a. vold og
trusler om vold mod
f.eks. politifolk, de
almindelige
voldsbestemmelser i
§§ 244-246, §§ 180-181
om brandstiftelse og
§ 291 om hærværk.
Straffelovens § 119
indeholder et særligt
strafferetligt værn for
personer, der virker i
offentlig tjeneste eller
hverv, herunder
politifolk.
Efter
straffelovens § 119,
stk. 1, straffes den,
som med vold eller
trussel om vold
overfalder nogen, som
det påhviler at handle i
medfør af offentlig
tjeneste eller hverv,
under udførelsen af
tjenesten eller hvervet
eller i anledning af
samme, eller som på lige
måde søger at hindre en
sådan person i at
foretage en lovlig
tjenestehandling eller
at tvinge vedkommende
til at foretage en
tjenestehandling.
Strafferammen er bøde
eller fængsel indtil 8
år.
Den, der
ellers lægger de nævnte
personer hindringer i
vejen for udførelsen af
deres tjeneste eller
hverv, straffes med bøde
eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder, jf.
straffelovens § 119,
stk. 3.
Både
straffelovens § 119,
stk. 1 og 3, omfatter
tilfælde, hvor der
lægges hindringer i
vejen for udførelsen af
offentlig tjeneste eller
hverv. Forskellen mellem
de to bestemmelser er,
at § 119, stk. 1, finder
anvendelse, når der
anvendes vold eller
trussel om vold for at
hindre udførelsen af
tjenesten eller hvervet,
mens § 119, stk. 3,
omfatter tilfælde, hvor
gerningsmanden på anden
måde end ved vold eller
trussel om vold lægger
hindringer i vejen for
udførelsen af tjenesten
eller hvervet.
Straffelovens § 119,
stk. 3, kan omfatte en
række meget forskellige
situationer, f.eks.
tilfælde, hvor en person
forsøger at undgå at
blive taget med på
politistationen ved at
holde fast i en
lygtepæl, og tilfælde,
hvor en gruppe personer
med vejspærringer eller
lignende forsøger at
hindre politi eller
redningsmandskab i at
komme frem eller
tilbage.
Ved lov
nr. 501 af 12. juni 2009
blev strafferammen for
overtrædelse af § 119,
stk. 3, hævet fra
fængsel indtil 6 måneder
til fængsel indtil 1 år
og 6 måneder.
Det
fremgår af
bemærkningerne til det
pågældende lovforslag (L
211 –
folketingssamlingen
2008-09), at det er
hensigten med den
forhøjede strafferamme,
at det skal være muligt
at idømme hårdere
straffe i grove
tilfælde, hvor f.eks.
politi og brandvæsen mv.
forhindres i at udføre
sit arbejde. Det kan
navnlig dreje sig om
tilfælde, hvor centrale
dele af
myndighedsudøvelsen mv.
hindres i at blive
udført frit og sikkert,
og hvor hindringen kan
medføre alvorlige følger
for mennesker eller
ejendom. Som eksempler
nævnes vejblokader mv.,
der er sat op for at
forhindre politi og
brandvæsen mv. i at nå
frem til nødlidende,
eller tilfælde, hvor man
forsøger at forhindre
politiet i at foretage
en ransagning af et
sted, hvor der er
mistanke om, at der
opbevares våben.
Det
fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at det
ikke er hensigten, at
straffen for
overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, skal forhøjes i
mindre grove tilfælde.
Straffen
for overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, afhænger i
øvrigt af en konkret
vurdering af forholdets
karakter.
2.1.2.
Lovforslagets udformning
2.1.2.1.
Som der nærmere er
redegjort for i pkt.
2.1.1 ovenfor, gælder
der allerede i dag en
række
straffelovsbestemmelser,
som kan anvendes i
relation til personer,
som står bag eller
deltager i omfattende
uroligheder eller anden
grov forstyrrelse af den
offentlige ro og orden,
herunder straffelovens
§ 134 a.
I
forbindelse med at der i
et område foregår grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden,
har der været eksempler
på, at personer ved
fysiske blokader eller
lignende forsøger at
hindre politiet i at
udføre deres arbejde
eller begår hærværk.
Uanset om de pågældende
i den konkrete situation
kan anses for deltagere
i urolighederne (så de i
givet fald kan straffes
for overtrædelse af
straffelovens § 134 a),
er de pågældende ved
deres adfærd typisk i
væsentlig grad med til
at vanskeliggøre
politiets indsats for at
genoprette ro og orden,
og de kan medvirke til,
at der sker en generel
optrapning af stemningen
i området.
Som
anført i pkt. 1 ovenfor
lægger regeringen vægt
på en stærk og
konsekvent
retshåndhævelse over for
omfattende forstyrrelser
af den offentlige ro og
orden, og det gælder
også i de nævnte
tilfælde, selv om de
pågældende eventuelt
ikke kan straffes for
overtrædelse af
straffelovens § 134 a
som egentlige deltagere
i urolighederne.
På denne
baggrund lægges der med
lovforslaget op til en
væsentlig skærpelse af
straffene for
overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, om personer, der
lægger hindringer i
vejen for politiets
arbejde mv., og for
overtrædelser af
straffelovens § 291 om
hærværk, hvis
overtrædelserne sker,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af
offentlig ro og orden.
2.1.2.2.
I tilfælde, hvor
forholdet begås i
forbindelse med grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden,
bør der efter
Justitsministeriets
opfattelse som
udgangspunkt fastsættes
en frihedsstraf også i
førstegangstilfælde. Det
foreslås på denne
baggrund, at det af
straffelovens § 119,
stk. 3, kommer til at
fremgå, at det ved
straffens fastsættelse
skal indgå som en
skærpende omstændighed,
at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af
offentlig ro og orden.
Det forudsættes, at der
i disse tilfælde ved
fastsættelsen af
straffen for
overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, tages
udgangspunkt i et
strafniveau på 40 dages
fængsel i
førstegangstilfælde,
f.eks. hvor en større
gruppe personer, mens
der i området foregår
omfattende forstyrrelse
af den offentlige ro og
orden, »hægter sig
sammen« for at blokere
adgangsveje mv. og
således hindrer
politiets, brandvæsnets
eller
ambulancetjenestens
arbejde. Endvidere kan
nævnes tilfælde, hvor en
større gruppe personer i
fællesskab forsøger at
hindre politiet i at
anholde dem ved f.eks.
at holde fast i
hinanden.
Fastsættelsen af
straffen i de konkrete
sager om overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, vil i øvrigt
fortsat bero på
domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte
tilfælde, og det angivne
strafniveau vil kunne
fraviges i op- eller
nedadgående retning,
hvis der i den konkrete
sag er omstændigheder,
der taler herfor, jf.
herved de almindelige
regler om straffens
fastsættelse i
straffelovens §§ 80-82.
Det vil f.eks. kunne
være formildende i
forhold til det angivne
udgangspunkt, hvis der
alene er tale om en
enkelt person, som i
periferien af et område,
hvor der er uroligheder,
uafhængigt af andre
holder fast i en
lygtepæl for at undgå
anholdelse.
I sager,
hvor overtrædelsen
ventes at ville medføre
en straf på mere end 30
dages fængsel, jf.
ovenfor, vil der kunne
ske varetægtsfængsling
efter reglerne i
retsplejelovens § 762,
stk. 1, hvis
betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Varetægtsfængsling vil
efter en konkret
vurdering af den
pågældende sag f.eks.
kunne ske, hvis der
efter det om sigtedes
forhold oplyste er
bestemte grunde til at
frygte, at vedkommende
på fri fod vil begå nye
lovovertrædelser, jf.
retsplejelovens § 762,
stk. 1, nr. 2.
Det
bemærkes, at der ud over
de forhold, som er
omfattet af den
foreslåede
strafskærpelsesregel,
vil kunne forekomme
andre grove
overtrædelser af
straffelovens § 119,
stk. 3, hvor der
allerede efter de
gældende regler må
forventes at blive
udmålt en mærkbar
ubetinget fængselsstraf,
f.eks. tilfælde, hvor en
større gruppe af
personer forsøger at
spærre for udkørslen fra
en politistation eller
brandstation.
I
forbindelse med høringen
over et udkast til
lovforslaget har
Rigsadvokaten anført, at
det som følge af den
nære sammenhæng mellem
straffelovens § 119,
stk. 3, og § 134 a kan
overvejes, om det
ovennævnte udgangspunkt
for strafniveauet for
overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, i givet fald bør
have afsmittende
virkning på
udgangspunktet for
strafniveauet ved
overtrædelser af
straffelovens § 134 a,
der efter retspraksis
synes at ligge på
omkring 30 dages fængsel
i førstegangstilfælde.
Justitsministeriet er
enig med Rigsadvokaten.
Rigsadvokaten har
oplyst, at
anklagemyndigheden i
givet fald vil gøre
gældende i sager om
overtrædelse af
straffelovens § 134 a,
at der bør tages hensyn
til den forudsatte
skærpelse af straffen
for overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, således at
straffastsættelsen
fortsat afspejler, at en
overtrædelse af
straffelovens § 134 a
normalt må anses for at
være et alvorligere
forhold end en
overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3.
2.1.2.3.
Straffelovens § 119,
stk. 3, foreslås
udformet sådan, at det
kommer til at fremgå, at
det ved straffens
fastsættelse skal indgå
som en skærpende
omstændighed, at
forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.
Med
udtrykket »grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted« sigtes til en
sådan forstyrrelse af
den offentlige orden,
som er nævnt i
straffelovens § 134 a.
For at den foreslåede
bestemmelse skal kunne
anvendes, skal
gerningsmanden have haft
forsæt med hensyn til,
at der foregik en sådan
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.
Den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 119,
stk. 3, 2. pkt., kan
anvendes, selv om den
pågældende ikke har
været egentlig deltager
i urolighederne og
dermed ikke kan straffes
for overtrædelse af
straffelovens § 134 a.
Hvis dette imidlertid er
tilfældet, forudsættes
det, at der straffes i
sammenstød for
overtrædelse af begge
bestemmelser, jf.
straffelovens § 88. Der
vil i så fald skulle
fastsættes en
frihedsstraf, der både
omfatter overtrædelsen
af straffelovens § 134 a
og § 119, stk. 3.
Den
foreslåede
strafskærpelsesregel
finder kun anvendelse,
hvis der er en
tidsmæssig og geografisk
sammenhæng mellem
overtrædelsen og den
grove forstyrrelse af
den offentlige ro og
orden.
Overtrædelsen af
straffelovens § 119,
stk. 3, skal begås
samtidig med eller i
umiddelbar forlængelse
af, at der i det
pågældende område
foregår grove
forstyrrelser af den
offentlige ro og orden
omfattet af
straffelovens § 134 a.
Dette omfatter også
tilfælde, hvor f.eks. en
større gruppe personer
søger at hindre
politiets arbejde, inden
der er opstået sådanne
uroligheder, og som
fortsætter hermed, mens
der i området foregår
grov forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.
Omfattet er desuden
forhold, der begås i
umiddelbar forlængelse
af sådanne uroligheder,
f.eks. hvis personer på
vej væk fra stedet, hvor
urolighederne er blevet
opløst af politiet,
forsøger at lægge
hindringer i vejen for
politiets arbejde (eller
begår hærværk, jf. pkt.
2.2 nedenfor) i
tilstødende gader mv.,
jf. nedenfor.
Der skal
som nævnt endvidere være
tale om, at
overtrædelsen er begået
»i området«, hvor den
grove forstyrrelse af
den offentlige ro og
orden foregår. Den
nærmere fastlæggelse af
området, hvor der er i
en given situation
foregår uroligheder, må
bero på en konkret
vurdering bl.a. af
urolighedernes omfang og
udstrækning og af de
geografiske forhold det
pågældende sted. Den
foreslåede bestemmelse
omfatter ikke kun de
gader, pladser, torve
mv., hvor der foregår
uroligheder, men også
gader mv., som støder op
til det sted, hvor
urolighederne foregår,
og som f.eks. kan
anvendes som adgangs-
eller flugtveje til og
fra stedet. Bestemmelsen
omfatter således f.eks.
tilfælde, hvor en gruppe
personer i en gade, som
støder op til en plads,
hvor der foregår
omfattende uroligheder,
forsøger at hindre
politiet i at komme frem
til pladsen eller
forsøger at hindre
politiet i at forfølge
og anholde uromagere,
som via de tilstødende
gader forsøger at stikke
af fra pladsen.
I nogle
tilfælde flytter
uroligheder sig løbende
– afhængig af, hvor
uromagerne bevæger sig
hen – inden for et
bestemt område, f.eks.
inden for et bestemt
kvarter, omkring nogle
boligblokke eller
omkring et bestemt
bygningskompleks. I
sådanne tilfælde vil som
udgangspunkt hele
området omkring f.eks.
boligblokkene eller
bygningskomplekset være
omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 119,
stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen omfatter
derimod ikke andre
overtrædelser, der sker
i samme by eller bydel
uden en nær geografisk
sammenhæng med det sted,
hvor urolighederne
foregår, uanset hvad
motivet eventuelt måtte
være for overtrædelsen.
Det
bemærkes, at der som
nævnt ovenfor skal være
det fornødne forsæt for
at kunne anvende den
foreslåede bestemmelse.
Også i tilfælde, hvor
personer f.eks. i
tilstødende gader søger
at hindre politiets
arbejde, skal det
således kunne bevises,
at de pågældende havde
forsæt (f.eks. kendskab)
til, at der i området
foregik uroligheder som
ovenfor nævnt.
Det
bemærkes endvidere, at
der som nævnt ovenfor ud
over de forhold, som er
omfattet af den
foreslåede
strafskærpelsesregel,
vil kunne forekomme
andre grove
overtrædelser af
straffelovens § 119,
stk. 3, hvor der
allerede efter de
gældende regler må
forventes at blive
udmålt en mærkbar
ubetinget fængselsstraf,
f.eks. tilfælde, hvor en
større gruppe af
personer forsøger at
spærre for udkørslen fra
en politistation eller
brandstation.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1
(forslag til
straffelovens § 119,
stk. 3, 2. pkt.), og
bemærkningerne hertil.
2.2.
Hærværk
2.2.1.
Gældende
ret
Efter
straffelovens § 291,
stk. 1, om hærværk
straffes den, der
ødelægger, beskadiger
eller bortskaffer ting,
der tilhører en
anden, med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
Efter
bestemmelsens stk. 2 kan
straffen stige til
fængsel i 6 år, hvis der
øves hærværk af
betydeligt omfang, eller
af mere systematisk
eller organiseret
karakter, eller hvis
gerningsmanden tidligere
er fundet skyldig i
hærværk, brandstiftelse
mv.
Efter
Rigsadvokatens
Meddelelse nr. 9/2005 om
strafpåstande i sager om
overtrædelse af
straffeloven skal
anklagemyndigheden i
hærværkssager som
udgangspunkt nedlægge
påstand om en bøde på
800 kr. ved
skadestørrelser indtil
1.600 kr. Ved
skadestørrelser på 1.600
kr. og derover er
udgangspunktet en bøde
svarende til halvdelen
af skadens størrelse,
idet beløbet dog
oprundes til det
nærmeste beløb deleligt
med 100 kr. Bøden
halveres i begge
tilfælde, hvis
erstatning er betalt,
dog ikke til beløb under
500 kr.
Det
fremgår desuden af
rigsadvokatmeddelelsen,
at hærværk i reglen ikke
bør straffes med bøde,
hvis skadens størrelse
overstiger 15.000 kr. I
sådanne tilfælde bør
forholdet henføres under
straffelovens § 291,
stk. 2, og der bør som
udgangspunkt nedlægges
påstand om frihedsstraf,
afhængig af eventuelle
skærpende eller
formildende
omstændigheder, herunder
arten og antallet af
hærværksforhold. Ved
vurderingen af, om der
skal nedlægges påstand
om frihedsstraf, bør der
også tages hensyn til
gerningsmandens mulighed
for at indse, at
hærværket ville medføre
skade i denne
størrelsesorden.
Hvis en
bøde undtagelsesvis
kommer på tale ved
skadestørrelser over
15.000 kr., kan der ved
bødepåstanden tages
udgangspunkt i de
ovennævnte påstande ved
skadestørrelser på 1.600
kr. og derover.
Som det
fremgår, idømmes der i
grove hærværkssager og i
gentagelsestilfælde som
det klare udgangspunkt
en frihedsstraf. Der er
stor variation i de
konkrete straffe, som
afhænger af
omstændighederne i den
enkelte sag, herunder
f.eks. værdien af det
ødelagte (som kan
variere betydeligt fra
sag til sag),
gerningsmandens
eventuelle forstraffe,
og om der er tale om
organiseret eller
systematisk hærværk.
En
person, der begår
hærværk, skal ved siden
af straffen betale
erstatning for det
ødelagte efter dansk
rets almindelige
erstatningsregler.
2.2.2.
Lovforslagets udformning
Der bør
efter
Justitsministeriets
opfattelse ske en
skærpelse af straffen
for hærværk efter
straffelovens § 291,
stk. 1 og 2, hvis
overtrædelsen sker, mens
eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt sted
omfattet af
straffelovens § 134 a,
jf. pkt. 2.1.2 ovenfor.
Afhængig
af de konkrete
omstændigheder vil
personer, der begår
hærværk i forbindelse
med, at der i det
pågældende område
foregår grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden,
kunne anses for at være
deltagere i
urolighederne og for at
handle efter aftale
eller flere i forening,
og i så fald vil de
kunne straffes for
overtrædelse af
straffelovens § 134 a.
Uanset om dette måtte
være tilfældet, vil den
pågældende imidlertid
ved sin handling kunne
medvirke til at optrappe
en i forvejen spændt og
tilspidset situation.
På denne
baggrund foreslås det,
at der i straffelovens
§ 291 indsættes et nyt
stk. 4, hvorefter det
ved straffens
fastsættelse skal indgå
som en skærpende
omstændighed, at
forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.
Som
anført ovenfor idømmes
der som udgangspunkt
frihedsstraf i grove
hærværkssager og i
gentagelsestilfælde. Der
er stor variation i de
konkrete straffe, som
afhænger af
omstændighederne i den
enkelte sag, herunder
f.eks. værdien af det
ødelagte (som kan
variere betydeligt fra
sag til sag),
gerningsmandens
eventuelle forstraffe og
om der er tale om
organiseret eller
systematisk hærværk. Der
bør efter
Justitsministeriets
opfattelse ske en
betydelig skærpelse af
straffen i tilfælde,
hvor der begås hærværk,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden,
og det forudsættes, at
der i sådanne tilfælde i
givet fald som
udgangspunkt sker en
forhøjelse af straffen
med halvdelen i forhold
til den frihedsstraf,
der ville være blevet
fastsat efter de
hidtidige regler.
I
tilfælde, hvor der i de
omhandlede sager
undtagelsesvis
fastsættes en bødestraf
(f.eks. fordi der er
tale om en ustraffet
gerningsmand, der begår
hærværk for et mindre
beløb), forudsættes der
som udgangspunkt
tilsvarende at ske en
forhøjelse af bøden med
det halve i forhold til
det sædvanlige niveau.
Bøden til en
gerningsmand, der f.eks.
begår hærværk for 10.000
kr., forudsættes således
som udgangspunkt
forhøjet fra 5.000 kr.
til 7.500 kr. Hertil
kommer naturligvis den
forurettedes
erstatningskrav.
Fastsættelsen af
straffen i de konkrete
sager om overtrædelse af
straffelovens § 291,
stk. 1 og 2, vil i
øvrigt fortsat bero på
domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte
tilfælde, og det angivne
strafniveau vil kunne
fraviges i op- eller
nedadgående retning,
hvis der i den konkrete
sag er omstændigheder,
der taler herfor, jf.
herved de almindelige
regler om straffens
fastsættelse i
straffelovens §§ 80-82.
Der
tilsigtes med
lovforslaget ikke
skærpelser af straffen
for hærværk i andre
sager, dvs. hvor der
ikke er tale om hærværk
begået, mens eller i
umiddelbar forlængelse
af, at der i området
foregår grov
forstyrrelse af
offentlig ro og orden.
Med
hensyn til
anvendelsesområdet for
den foreslåede
bestemmelse i
straffelovens § 291,
stk. 4, henvises til
det, der er anført
ovenfor i pkt. 2.1.2 om
den foreslåede ændring
af straffelovens § 119,
stk. 3.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2
(forslag til
straffelovens § 291,
stk. 4), og
bemærkningerne hertil.
2.3.
Overtrædelse af
ordensbekendtgørelsen
2.3.1.
Efter § 3, stk. 1, i
ordensbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 511
af 20. juni 2005) må
slagsmål, skrigen, råben
eller anden støjende,
voldelig, fornærmelig
eller lignende optræden,
der er egnet til at
forstyrre den offentlige
orden, ikke finde sted.
Efter § 4, stk. 1, i
ordensbekendtgørelsen må
sammenstimlen, der er
egnet til at forstyrre
den offentlige orden,
ikke finde sted.
Overtrædelse af disse to
bestemmelser straffes
med bøde, jf.
ordensbekendtgørelsens
§ 18. Det fremgår af
Rigsadvokatens
Meddelelse nr. 10/2005
om sanktionspåstande i
sager om overtrædelse af
bekendtgørelse om
politiets sikring af den
offentlige orden mv.
(ordensbekendtgørelsen),
at overtrædelse af
bekendtgørelsens § 3,
stk. 1 (gadeuorden),
eller § 4, stk. 1,
isoleret set bør medføre
en bøde på 600 kr. Hvis
gadeuorden sker samtidig
med sammenstimlen, så
der er tale om en
overtrædelse både af
§ 3, stk. 1, og § 4,
stk. 1, er straffen som
udgangspunkt en bøde på
1.000 kr.
2.3.2.
I forbindelse med, at
der i et område foregår
grov forstyrrelse af den
offentlige ro og orden
som nævnt i
straffelovens § 134 a,
kan det forekomme, at
personer, som ikke kan
anses for deltagere i
urolighederne, er til
stede og optræder på en
måde, som udgør en
overtrædelse af de
nævnte bestemmelser i
ordensbekendtgørelsen
(gadeuorden og
sammenstimlen).
Som led i
en styrket
retshåndhævelse på dette
område bør der efter
Justitsministeriets
opfattelse ske en
betydelig forhøjelse af
de nuværende bøder for
overtrædelse af
ordensbekendtgørelsens
§ 3, stk. 1, og § 4,
stk. 1, når
overtrædelsen er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted, jf. også pkt. 1
ovenfor.
Justitsministeriet
finder, at bøden for
overtrædelse af
ordensbekendtgørelsens
§ 3, stk. 1
(gadeuorden), eller § 4,
stk. 1, i disse tilfælde
som udgangspunkt
isoleret set bør være
3.000 kr. i
førstegangstilfælde, og
at bøden ved en samtidig
overtrædelse af begge
bestemmelser (hvilket
formentlig vil være den
praktiske hovedregel i
tilfælde, hvor der i
området foregår grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden)
som udgangspunkt bør
være 5.000 kr.
Hvis
lovforslaget vedtages,
vil Justitsministeriet
således ændre
ordensbekendtgørelsen,
som er udstedt i medfør
af § 23 i politiloven,
så der indsættes en
bestemmelse, hvorefter
det ved udmåling af
bødestraffen for
overtrædelse af
bekendtgørelsens § 3,
stk. 1, og § 4, stk. 1,
skal indgå som en
skærpende omstændighed,
at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted. Der henvises herom
i øvrigt til det, der er
anført ovenfor i pkt.
2.1.2. Det forudsættes,
at denne bestemmelse om
forhøjede bødestraffe –
ligesom de forudsatte
strafskærpelser
vedrørende straffelovens
§ 119, stk. 3, og § 291
– alene finder
anvendelse i tilfælde,
hvor gerningsmanden har
forsæt med hensyn til,
at der i området foregår
grov forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.
Det
bemærkes endvidere, at
fastsættelsen af
bødestraffen i de
konkrete sager om
overtrædelse af
ordensbekendtgørelsen
fortsat vil bero på
domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte
tilfælde, og de angivne
strafniveauer vil kunne
fraviges i op- eller
nedadgående retning,
hvis der i den konkrete
sag er omstændigheder,
der taler herfor, jf.
herved de almindelige
regler om straffens
fastsættelse i
straffelovens §§ 80-82.
3.
Frihedsberøvelse i
medfør af politiloven
3.1.
Gældende
ret
Politiloven (lov nr. 444
af 9. juni 2004)
indeholder nærmere
regler om politiets
virksomhed.
Politilovens § 8 drejer
sig om offentlige
forsamlinger og giver
bl.a. politiet adgang
til i visse tilfælde,
hvor mindre indgribende
midler ikke er
tilstrækkelige, at
frihedsberøve
forsamlingsdeltagere,
som giver anledning til
fare for
ordensforstyrrelser
og/eller fare for
enkeltpersoners eller
den offentlige
sikkerhed. § 9 angår
politiets beføjelser ved
opløb, der indebærer
fare for
ordensforstyrrelser
eller fare for
enkeltpersoners eller
den offentlige
sikkerhed. Ved »opløb«
forstås en tilfældig og
helt uorganiseret
sammenstimlen af
mennesker. Efter § 9 er
der mulighed for i visse
tilfælde at
frihedsberøve personer
med henblik på
fareafværgelse i
forbindelse med opløb,
hvis mindre indgribende
midler ikke er
tilstrækkelige til at
afværge faren.
Efter
politilovens § 8,
stk. 1, kan politiet ved
offentlige forsamlinger
under åben himmel gribe
ind over for
forsamlingsdeltagere,
der giver anledning til
fare for betydelig
forstyrrelse af den
offentlige orden eller
fare for enkeltpersoners
eller den offentlige
sikkerhed.
Efter
stk. 2 kan politiet ved
andre offentlige
forsamlinger efter
anmodning fra
forsamlingens leder
gribe ind over for
forsamlingsdeltagere,
der giver anledning til
fare for
ordensforstyrrelse.
Politiet kan uden
anmodning fra
forsamlingens leder
gribe ind over for
forsamlingsdeltagere,
der giver anledning til
fare for alvorlig
ordensforstyrrelse eller
fare for sikkerheden.
Efter
§ 8, stk. 3, kan
politiet med henblik på
at afværge fare som
nævnt i stk. 1 og 2
foretage indgreb over
for den eller de
personer, der giver
anledning til faren.
Politiet kan herunder
udstede påbud, besigtige
en persons legeme samt
undersøge tøj og andre
genstande, herunder
køretøjer, i den
pågældendes besiddelse,
når vedkommende formodes
at være i besiddelse af
genstande bestemt til at
forstyrre den offentlige
fred eller orden eller
bestemt til at udgøre
fare for enkeltpersoners
eller den offentlige
sikkerhed, samt fratage
personer genstande.
Hvis
mindre indgribende
midler ikke findes
tilstrækkelige til at
afværge faren, kan
politiet efter stk. 4 om
nødvendigt frihedsberøve
den eller de personer,
der giver anledning til
faren. Frihedsberøvelsen
skal være så kortvarig
og skånsom som muligt og
må så vidt muligt ikke
udstrækkes ud over 6
timer.
Efter
politilovens § 9 har
politiet til opgave at
afværge opløb, der
indebærer fare for
forstyrrelse af den
offentlige fred og orden
eller fare for
enkeltpersoners eller
den offentlige
sikkerhed. Med henblik
på at afværge sådan fare
kan politiet foretage
indgreb over for den
eller de personer, der
giver anledning til
faren, jf. herved de
indgreb, som er nævnt i
§ 8, stk. 3.
Ligesom
ved fareafværgelse efter
§ 8 kan politiet efter
§ 9, stk. 3, hvis mindre
indgribende midler ikke
findes tilstrækkelige
til at afværge faren, om
nødvendigt frihedsberøve
den eller de personer,
der giver anledning til
faren. Frihedsberøvelsen
skal også i disse
tilfælde være så
kortvarig og skånsom som
muligt og må så vidt
muligt ikke udstrækkes
ud over 6 timer.
Det
fremgår af det
pågældende lovforslags
bemærkninger, jf.
Folketingstidende
2003-04, Tillæg A, side
5916-5920, at en
frihedsberøvelse skal
være så kortvarig som
mulig. Formålet med
frihedsberøvelsen skal
indgå i vurderingen af,
hvor længe
frihedsberøvelsen kan
vare, og personen skal
derfor løslades, når de
omstændigheder, der gav
anledning til
frihedsberøvelsen, ikke
længere er til stede.
Frihedsberøvelsen må så
vidt muligt ikke
udstrækkes ud over 6
timer. Fristen regnes
fra iværksættelse af
frihedsberøvelsen. Den
tid, der måtte medgå til
transport til en
politistation, skal
således medregnes i
fristen. Det forudsættes
i bemærkningerne til det
pågældende lovforslag,
at overskridelse af
6-timers grænsen normalt
kun vil kunne ske i
forbindelse med aktioner
med frihedsberøvelse af
et større antal
personer, hvor den tid,
der vil medgå til
transport til
politistationen,
registrering og
identifikation af de
frihedsberøvede, i
praksis vil gøre det
umuligt at overholde
6-timers grænsen.
Frihedsberøvelsen skal
endvidere være så
skånsom som mulig. Dette
indebærer bl.a., at den
frihedsberøvede ikke må
transporteres og
anbringes på en unødigt
belastende måde, og at
frihedsberøvelsen skal
gennemføres så diskret
som muligt.
Politilovens § 5
indeholder en generel
bestemmelse om
muligheden for
frihedsberøvelse med
henblik på at afværge
fare for
ordensforstyrrelser
eller fare for
enkeltpersoners eller
den offentlige
sikkerhed.
Frihedsberøvelse er
betinget af, at mindre
indgribende midler ikke
er tilstrækkelige til at
afværge faren. Herudover
indeholder politilovens
§§ 10-13 regler om
mulighed for
frihedsberøvelse af
svage og udsatte
persongrupper (syge og
hjælpeløse, herunder
berusede, samt børn).
3.2.
Lovforslagets udformning
3.2.1.
Som det fremgår af pkt.
3.1 ovenfor, har
politiet efter de
gældende regler i
politiloven mulighed for
efter visse nærmere
angivne betingelser at
frihedsberøve personer i
forbindelse med
forsamlinger og opløb
med henblik på at
afværge forstyrrelse af
den offentlige orden mv.
eller fare for
enkeltpersoners eller
den offentlige
sikkerhed.
Frihedsberøvelsen skal
være så kortvarig og
skånsom som muligt og må
så vidt muligt ikke
udstrækkes ud over 6
timer.
Rigspolitiet har over
for Justitsministeriet
oplyst, at muligheden
efter politiloven for
frihedsberøvelse med
henblik på
fareafværgelse mv. er et
nyttigt og effektivt
værktøj for politiet med
henblik på at kunne
afværge væsentlig fare
for forstyrrelse af den
offentlige orden og
sikkerhed mv. i
forbindelse med
forsamlinger og opløb.
Der har imidlertid i
praksis været tilfælde,
hvor personer har måttet
løslades efter 6 timer,
selv om
frihedsberøvelse i
realiteten fortsat måtte
anses for nødvendig for
at afværge den konkrete
fare for den offentlige
orden og sikkerhed mv.,
som gav anledning til
frihedsberøvelsen,
f.eks. fordi der fortsat
var uro, opløb eller
lignende, som de
pågældende måtte
forventes at ville
deltage i. Det er
således Rigspolitiets
vurdering, at varigheden
af frihedsberøvelsen i
sådanne tilfælde har
været utilstrækkelig til
at afværge den konkrete
fare og varetage de
hensyn, som efter
politiloven har
begrundet
frihedsberøvelsen. Det
er Rigspolitiets
vurdering, at en
forlængelse af 6-timers
grænsen i politilovens
§§ 8 og 9 til 12 timer i
praksis i stort set alle
tilfælde vil være
tilstrækkelig til at
varetage de hensyn, som
begrunder
frihedsberøvelsen efter
politiloven.
Det
bemærkes i den
forbindelse, at det som
anført i pkt. 3.1
ovenfor er forudsat i
bemærkningerne til det
pågældende lovforslag,
at overskridelse af
6-timers grænsen normalt
kun vil kunne ske i
forbindelse med aktioner
med frihedsberøvelse af
et større antal
personer, hvor den tid,
der vil medgå til
transport til
politistationen,
registrering og
identifikation af de
frihedsberøvede, i
praksis vil gøre det
umuligt at overholde
6-timers grænsen.
Det er
væsentligt, at politiet
har de fornødne
muligheder for at
afværge bl.a. betydelig
fare for den offentlige
orden og sikkerhed inden
for rammerne af
grundlæggende hensyn til
borgernes retssikkerhed.
Efter en
samlet vurdering,
herunder i lyset af det,
der er anført af
Rigspolitiet, finder
Justitsministeriet, at
6-timers grænsen for
frihedsberøvelsens
varighed i politilovens
§§ 8 og 9 om
forsamlinger og opløb
som led i indsatsen mod
omfattende forstyrrelse
af den offentlige orden
og sikkerhed bør
forlænges til 12 timer.
Den foreslåede
forlængelse har således
til formål at forbedre
politiets muligheder for
at afværge fare for den
offentlige orden og
sikkerhed i forbindelse
med forsamlinger og
opløb.
Efter det
oplyste har der ikke i
praksis været
tilsvarende problemer i
relation til grænserne
for frihedsberøvelsens
varighed efter de øvrige
regler i politiloven, og
efter
Justitsministeriets
opfattelse er der
således ikke grundlag
for at foreslå ændringer
af de øvrige
bestemmelser i
politiloven, der efter
nærmere angivne
betingelser også giver
mulighed for
frihedsberøvelse.
Der
foreslås ingen ændringer
i betingelserne mv. for
at iværksætte
frihedsberøvelse efter
politilovens §§ 8 og 9.
Frihedsberøvelse vil
således fortsat kun
kunne anvendes, hvis det
er nødvendigt i den
konkrete situation, og
hvis mindre indgribende
midler ikke findes
tilstrækkelige til at
afværge faren.
Frihedsberøvelsen skal
endvidere fortsat være
så kortvarig og skånsom
som muligt. Selv om
grænsen efter forslaget
forlænges til 12 timer,
skal personen således i
givet fald ligesom i dag
løslades, så snart de
omstændigheder, der gav
anledning til
frihedsberøvelsen, ikke
længere er til stede.
Det
anførte udtrykker et
almindeligt
proportionalitetsprincip,
hvorefter en
frihedsberøvelse og dens
varighed i det konkrete
tilfælde skal være
nødvendig og forsvarlig
set i forhold til den
fare, der søges afværget
med frihedsberøvelsen.
Proportionalitetsvurderingen
afhænger – som det også
fremgår af de gældende
bestemmelser i
politilovens § 8,
stk. 4, og § 9, stk. 3 –
bl.a. af
frihedsberøvelsens
varighed, således at
vurderingen alt andet
lige skærpes, jo længere
frihedsberøvelsen varer.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2
(ændring af politilovens
§§ 8 og 9) og
bemærkningerne hertil.
3.2.2.
Som der nærmere er
redegjort for i det
pågældende lovforslags
bemærkninger, må
muligheden for
frihedsberøvelse efter
bl.a. politilovens § 8
og § 9 anses for at være
i overensstemmelse med
Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions
artikel 5 om
frihedsberøvelse, jf.
Folketingstidende
2003-2004, Tillæg A,
side 5885-5887. Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention
indeholder ikke nærmere
regler om varigheden af
en frihedsberøvelse, men
det er et generelt krav
efter konventionen, at
en frihedsberøvelse skal
være proportional.
Som der
nærmere er redegjort for
i pkt. 3.2.1, må en
frihedsberøvelse efter
politilovens §§ 8 og 9 i
givet fald fortsat kun
anvendes, hvis andre og
mindre indgribende
midler ikke findes
tilstrækkelige, og
frihedsberøvelsen skal
være så kortvarig og
skånsom som mulig. Hvis
lovforslaget vedtages,
skal der således ligesom
i dag foretages en
konkret vurdering af, om
frihedsberøvelsen og
dens varighed må anses
for proportional i
forhold til den fare,
der tilsigtes afværget.
På den
anførte baggrund rejser
den foreslåede ændring
af politilovens §§ 8 og
9 efter
Justitsministeriets
opfattelse ikke
spørgsmål i forhold til
Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions
artikel 5.
4.
Øget
anvendelse af
videoudstyr og
videodokumentation
I
tilknytning til
lovforslaget lægges også
op til øget anvendelse
hos politiet af bl.a.
mobilt videoudstyr og
videodokumentation i
forbindelse med, at der
i et område foregår grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden,
herunder i forbindelse
med det kommende
klimatopmøde i København
(COP 15).
I
forbindelse med
uroligheder, optøjer mv.
er det politiets
hovedopgave at sikre, at
den offentlige ro og
orden genoprettes.
Herudover er det også
vigtigt, at politiet så
vidt muligt kan
retsforfølge
gerningsmændene.
Samtidig er det i
forbindelse med
disponeringen af
politiindsatsen i
politiets vagt- eller
kommandocentral af stor
betydning at kunne få
præcise og overskuelige
informationer. Det kan
også i nogle tilfælde
være af betydning at
kunne belyse politiets
opgavevaretagelse med
henblik på en nærmere
evaluering heraf. Den
nødvendige dokumentation
til disse formål vil
fortsat kunne bestå i
skriftlige optegnelser
og de involveredes
mundtlige oplysninger,
men videodokumentation
er i stigende grad et
anvendeligt redskab til
at sikre en umiddelbar
og autentisk gengivelse
af begivenheder og
handlinger i sådanne
situationer.
På denne
baggrund vil politiet
styrke mulighederne for
at tilvejebringe
videodokumentation ved
bl.a. at benytte
fremadrettede
videokameraer
(»videokanoner«) på
politiets
indsatskøretøjer.
Kameraet betjenes inde
fra vognen og
optagelserne lagres på
lagringsmedie placeret i
vognen.
Politiet
vil endvidere anvende
særlige videovogne med
mobile videokameraer,
som kan foretage en mere
omfattende
videodokumentation af
uroligheder mv. og
politiets indsats.
Desuden anvendes mobilt
videodokumentationsudstyr,
der efter behov kan
placeres i ejendomme,
køretøjer mv., således
at optagelserne lagres
på et lokalt
lagringsmedie og
eventuelt samtidig
transmitteres trådløst
til politiets
kommandocentral.
Der vil
også blive anvendt
håndholdte
videokameraer, der dels
har en tilfredsstillende
billedkvalitet, dels er
robuste nok til at kunne
fungere under de særlige
forhold i forbindelse
med en politiindsats.
5.
Lovforslagets økonomiske
og administrative
konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer,
at det ved fastsættelse
af straffen for
overtrædelser af
straffelovens § 119,
stk. 3, og § 291, stk. 1
og 2, skal betragtes som
en skærpende
omstændighed, at
forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.
Strafskærpelserne vil
kunne føre til en mindre
forøgelse af
strafmassen, der efter
Justitsministeriets
vurdering vil kunne
rummes inden for den
eksisterende kapacitet.
Lovforslaget skønnes
ikke i øvrigt at have
økonomiske eller
administrative
konsekvenser for det
offentlige af betydning.
6.
Lovforslagets økonomiske
og administrative
konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller
administrative
konsekvenser for
erhvervslivet mv.
7.
Lovforslagets
administrative
konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget skønnes
ikke at have
administrative
konsekvenser for
borgerne.
8.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige
konsekvenser.
9.
Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder
ikke EU-retlige
aspekter.
10.
Hørte
myndigheder mv.
Et udkast
til lovforslaget har
været sendt i høring hos
følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre
Landsret, Vestre
Landsret, samtlige
byretter,
Domstolsstyrelsen, Den
Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
HK-Landsklubben Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten¸
Foreningen af Offentlige
Anklagere, Rigspolitiet,
Politiforbundet i
Danmark, HK-Landsklubben
for Politiet,
Direktoratet for
Kriminalforsorgen,
Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører,
Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund,
HK-Landsklubben for
Kriminalforsorgen,
Landsklubben af
socialrådgivere ansat i
Kriminalforsorgen,
Advokatrådet, Danske
Advokater,
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater,
Institut for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden,
Amnesty International og
Dansk Retspolitisk
Forening.
|
|
|
11. Sammenfattende skema
|
|
|
|
|
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
|
Negative konsekvenser/
Merudgifter
|
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
|
Ingen af betydning
|
Lovforslaget indebærer, at det ved fastsættelse af straffen for overtrædelser af straffelovens § 119, stk. 3, og § 291, stk. 1 og 2, skal betragtes som en skærpende omstændighed, at forholdet er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted.
Strafskærpelserne vil kunne føre til en mindre forøgelse af strafmassen, der efter Justitsministeriets vurdering vil kunne rummes inden for den eksisterende kapacitet.
|
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
|
Ingen
|
Ingen
|
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative konsekvenser for borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet til EU-retten
|
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
|
|
|
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
(Straffeloven)
Til nr. 1
(§ 119, stk. 3, 2. pkt.)
Det
foreslås, at der i
straffelovens § 119,
stk. 3, om hindring af
bl.a. politiets arbejde
indsættes et nyt 2.
pkt., hvorefter det ved
fastsættelse af straffen
skal indgå som en
skærpende omstændighed,
at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.
Med
udtrykket »grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted« sigtes til en
sådan forstyrrelse af
den offentlige orden,
som er nævnt i
straffelovens § 134 a.
For at den foreslåede
bestemmelse skal kunne
anvendes, skal
gerningsmanden have haft
forsæt med hensyn til,
at der foregik en sådan
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.
Den
foreslåede
strafskærpelsesregel
finder kun anvendelse,
hvis der er en
tidsmæssig og geografisk
sammenhæng mellem
overtrædelsen og den
grove forstyrrelse af
den offentlige ro og
orden.
Overtrædelsen af
straffelovens § 119,
stk. 3, skal begås
samtidig med eller i
umiddelbar forlængelse
af, at der i det
pågældende område
foregår grove
forstyrrelser af den
offentlige ro og orden
omfattet af
straffelovens § 134 a.
Dette omfatter også
tilfælde, hvor f.eks. en
større gruppe personer
søger at hindre
politiets arbejde, inden
der er opstået sådanne
uroligheder, og som
fortsætter hermed, mens
der i området foregår
grov forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.
Omfattet er desuden
forhold, der begås i
umiddelbar forlængelse
af sådanne uroligheder,
f.eks. hvis personer på
vej væk fra stedet, hvor
urolighederne er blevet
opløst af politiet,
forsøger at lægge
hindringer i vejen for
politiets arbejde (eller
begår hærværk, jf.
forslaget til
straffelovens § 291,
stk. 4) i tilstødende
gader mv.
Der skal
som nævnt endvidere være
tale om, at
overtrædelsen er begået
»i området«, hvor den
grove forstyrrelse af
den offentlige ro og
orden foregår. Den
nærmere fastlæggelse af
området, hvor der er i
en given situation
foregår uroligheder, må
bero på en konkret
vurdering bl.a. af
urolighedernes omfang og
udstrækning og af de
geografiske forhold det
pågældende sted. Den
foreslåede bestemmelse
omfatter ikke kun de
gader, pladser, torve
mv., hvor der foregår
uroligheder, men også
gader mv., som støder op
til det sted, hvor
urolighederne foregår,
og som f.eks. kan
anvendes som adgangs-
eller flugtveje til og
fra stedet. Bestemmelsen
omfatter således f.eks.
tilfælde, hvor en gruppe
personer i en gade, som
støder op til en plads,
hvor der foregår
omfattende uroligheder,
forsøger at hindre
politiet i at komme frem
til pladsen eller
forsøger at hindre
politiet i at forfølge
og anholde uromagere,
som via de tilstødende
gader forsøger at stikke
af fra pladsen.
I nogle
tilfælde flytter
uroligheder sig løbende
– afhængig af, hvor
uromagerne bevæger sig
hen – inden for et
bestemt område, f.eks.
inden for et bestemt
kvarter, omkring nogle
boligblokke eller
omkring et bestemt
bygningskompleks. I
sådanne tilfælde vil som
udgangspunkt hele
området omkring f.eks.
boligblokkene eller
bygningskomplekset være
omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 119,
stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen omfatter
derimod ikke andre
overtrædelser, der sker
i samme by eller bydel
uden en nær geografisk
sammenhæng med det sted,
hvor urolighederne
foregår, uanset hvad
motivet eventuelt måtte
være for overtrædelsen.
Det er
med den foreslåede
bestemmelse i
straffelovens § 119,
stk. 3, 2. pkt.,
forudsat, at der ved
straffastsættelsen i
sager, hvor forholdet er
begået, mens eller i
umiddelbar forlængelse
af, at der i området
foregår grov
forstyrrelse offentlig
af ro og orden, tages
udgangspunkt i et
strafniveau på 40 dages
fængsel i
førstegangstilfælde,
f.eks. hvor en større
gruppe personer, mens
der i området foregår
omfattende forstyrrelse
af den offentlige ro og
orden, »hægter sig
sammen« for at blokere
adgangsveje mv. og
således hindre
politiets, brandvæsnets
eller
ambulancetjenestens
arbejde. Endvidere kan
nævnes tilfælde, hvor en
større gruppe personer i
fællesskab forsøger at
hindre politiet i at
anholde dem ved f.eks.
at holde fast i
hinanden.
Fastsættelsen af
straffen i de konkrete
sager om overtrædelse af
straffelovens § 119,
stk. 3, vil i øvrigt
fortsat bero på
domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte
tilfælde, og det angivne
strafniveau vil kunne
fraviges i op- eller
nedadgående retning,
hvis der i den konkrete
sag er omstændigheder,
der taler herfor, jf.
herved de almindelige
regler om straffens
fastsættelse i
straffelovens §§ 80-82.
Der
henvises i øvrigt til
pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 291, stk. 4)
Det
foreslås, at der i
straffelovens § 291 om
hærværk indsættes et nyt
stk. 4, hvorefter det
ved fastsættelse af
straffen efter stk. 1 og
2 skal indgå som en
skærpende omstændighed,
at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i
området foregår grov
forstyrrelse af ro og
orden på offentligt
sted.
Med
hensyn til det nærmere
anvendelsesområde for
det foreslåede § 291,
stk. 4, henvises til
bemærkningerne til
forslaget til
straffelovens § 119,
stk. 3, 2. pkt.
(lovforslagets § 1, nr.
1).
Der
idømmes som udgangspunkt
frihedsstraf i grove
hærværkssager og i
gentagelsestilfælde. Der
er stor variation i de
konkrete straffe, som
afhænger af
omstændighederne i den
enkelte sag, herunder
f.eks. værdien af det
ødelagte (som kan
variere betydeligt fra
sag til sag),
gerningsmandens
eventuelle forstraffe og
om der er tale om
organiseret eller
systematisk hærværk.
Det er
med forslaget til
straffelovens § 291,
stk. 4, forudsat, at der
som udgangspunkt skal
ske en forhøjelse af
straffen med halvdelen i
forhold til den
frihedsstraf, der ville
være blevet fastsat
efter de hidtidige
regler, hvis der er tale
om hærværk begået, mens
eller i umiddelbar
forlængelse af, at der
foregår grov
forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.
I de
tilfælde, hvor der i de
omhandlede sager
undtagelsesvis
fastsættes en bødestraf
(f.eks. fordi der er
tale om en ustraffet
gerningsmand, der begår
hærværk for et mindre
beløb), forudsættes der
som udgangspunkt
tilsvarende at ske en
forhøjelse af bøden med
det halve i forhold til
det sædvanlige niveau.
Fastsættelsen af
straffen i de konkrete
sager om overtrædelse af
straffelovens § 291,
stk. 1 og 2, vil i
øvrigt fortsat bero på
domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte
tilfælde, og det angivne
strafniveau vil kunne
fraviges i op- eller
nedadgående retning,
hvis der i den konkrete
sag er omstændigheder,
der taler herfor, jf.
herved de almindelige
regler om straffens
fastsættelse i
straffelovens §§ 80-82.
Der
henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige
bemærkninger.
Til § 2
(Lov om
politiets virksomhed)
Til nr. 1
(§ 8, stk. 4, 2. pkt.,
og § 9, stk. 3, 2. pkt.)
Det
foreslås, at 6-timers
grænsen for varighed af
en frihedsberøvelse
efter politilovens § 8,
stk. 4, 2. pkt. (om
forsamlinger), og § 9,
stk. 3, 2. pkt. (om
opløb), forlænges til 12
timer, således en
frihedsberøvelse
fremover så vidt muligt
ikke må udstrækkes ud
over 12 timer.
Der
foreslås ingen ændringer
i betingelserne mv. for
at iværksætte
frihedsberøvelse efter
politilovens §§ 8 og 9.
Frihedsberøvelse vil
således fortsat kun
kunne anvendes, hvis det
er nødvendigt i den
konkrete situation, og
hvis mindre indgribende
midler ikke findes
tilstrækkelige til at
afværge faren.
Frihedsberøvelsen skal
endvidere fortsat være
så kortvarig og skånsom
som muligt. Selv om
grænsen foreslås
forlænget til 12 timer,
skal personen således
ligesom i dag løslades,
så snart de
omstændigheder, der gav
anledning til
frihedsberøvelsen, ikke
længere er til stede.
Det
anførte er udtryk for et
almindeligt
proportionalitetsprincip,
hvorefter en
frihedsberøvelse og dens
varighed i det konkrete
tilfælde skal være
proportional (dvs.
nødvendig og forsvarlig)
i forhold til den fare,
der søges afværget med
frihedsberøvelsen.
Proportionalitetsvurderingen,
som også fremgår af
politilovens § 8,
stk. 4, og § 9, stk. 3,
må i den forbindelse
antages bl.a. at afhænge
af frihedsberøvelsens
varighed, således at
vurderingen alt andet
lige skærpes, jo længere
frihedsberøvelsen varer.
Til § 3
Det
foreslås, at loven
træder i kraft 1.
december 2009, således
at de foreslåede regler
i givet fald også vil
kunne anvendes i
forbindelse med
eventuelle uroligheder
under klimatopmødet i
København i december
2009 (COP 15).
Til § 4
Den
foreslåede bestemmelse
vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Bilag 1
Gældende formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
|
|
|
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1068 af 6. november 2008, som ændret ved § 7 i lov nr. 1404 af 27. december 2008, § 1 i lov nr. 319 af 28. april 2009 og § 1 i lov nr. 501 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:
|
|
|
|
§ 119. Den, som med vold eller trussel om vold overfalder nogen, hvem det påhviler at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, eller som på lige måde søger at hindre en sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling, straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år.
|
|
|
Stk. 2. På samme måde straffes den, som, uden at forholdet falder ind under stk. 1, fremsætter trusler om vold, om frihedsberøvelse eller om sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold mod nogen, der af det offentlige er tillagt domsmyndighed eller myndighed til at træffe afgørelse vedrørende retsforhold eller vedrørende håndhævelse af statens straffemyndighed, i anledning af udførelsen af tjenesten eller hvervet, eller som på lige måde søger at hindre en sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling.
|
|
|
Stk. 3. Lægger nogen ellers de nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straffes han med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
|
|
1. I § 119, stk. 3, indsættes som 2. pkt.:
»Ved fastsættelse af straffen skal det indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted.«
|
|
|
|
§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
|
|
|
Stk. 2. Øves der hærværk af betydeligt omfang, eller af mere systematisk eller organiseret karakter, eller er gerningsmanden tidligere fundet skyldig efter nærværende paragraf eller efter § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, § 184, stk. 1, § 193 eller § 194, kan straffen stige til fængsel i 6 år.
|
|
|
Stk. 3. Forvoldes skaden under de i stk. 2 nævnte omstændigheder af grov uagtsomhed, er straffen bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
|
|
|
|
|
|
|
|
2. I § 291 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 og 2 skal det indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted.«
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
|
|
|
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 9. juni 2004, som ændret ved § 19 i lov nr. 538 af 8. juni 2006 og § 4 i lov nr. 501 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:
|
|
|
|
§ 8. Politiet kan ved offentlige forsamlinger under åben himmel gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
|
|
|
Stk. 2. Ved andre offentlige forsamlinger end dem, der er nævnt i stk. 1, kan politiet efter anmodning fra forsamlingens leder gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for ordensforstyrrelse. Politiet kan uden anmodning fra forsamlingens leder gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for alvorlig ordensforstyrrelse eller fare for sikkerheden.
|
|
|
Stk. 3. Med henblik på at afværge fare som nævnt i stk. 1 og 2 kan politiet foretage indgreb over for den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan herunder
|
|
|
1)
|
udstede påbud,
|
|
|
2)
|
besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande, herunder køretøjer, i den pågældendes besiddelse, når vedkommende formodes at være i besiddelse af genstande bestemt til at forstyrre den offentlige fred eller orden eller bestemt til at udgøre en fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, samt
|
|
|
3)
|
fratage personer genstande.
|
|
|
Stk. 4. Findes mindre indgribende midler, jf. stk. 3, ikke tilstrækkelige til at afværge faren, kan politiet om nødvendigt frihedsberøve den eller de personer, der giver anledning til faren. Frihedsberøvelsen skal være så kortvarig og skånsom som muligt og må så vidt muligt ikke udstrækkes ud over 6 timer.
Stk. 5. [Udeladt].
|
|
1. I § 8, stk. 4, 2. pkt., og § 9, stk. 3, 2. pkt., ændres »6 timer« til: »12 timer«
|
|
|
|
§ 9. Politiet har til opgave at afværge opløb, der indebærer fare for forstyrrelse af den offentlige fred og orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
|
|
|
Stk. 2. Med henblik på at afværge fare som nævnt i stk. 1 kan politiet foretage indgreb over for den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan herunder
|
|
|
1)
|
udstede påbud,
|
|
|
2)
|
besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande, herunder køretøjer, i den pågældendes besiddelse, når vedkommende formodes at være i besiddelse af genstande bestemt til at forstyrre den offentlige fred eller orden eller bestemt til at udgøre en fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, samt
|
|
|
3)
|
fratage personer genstande.
|
|
|
Stk. 3. Findes mindre indgribende midler, jf. stk. 2, ikke tilstrækkelige til at afværge faren, kan politiet om nødvendigt frihedsberøve den eller de personer, der giver anledning til faren. Frihedsberøvelsen skal være så kortvarig og skånsom som muligt og må så vidt muligt ikke udstrækkes ud over 6 timer.
Stk. 4-5. [Udeladt].
|
|
1. I § 8, stk. 4, 2. pkt., og § 9, stk. 3, 2. pkt., ændres »6 timer« til: »12 timer«.
|
|
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
|
|
|
Loven træder i kraft den 1. december 2009.
|
|
|
|
|
|
§ 4
|
|
|
|
|
|
Stk. 1. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
|
|
|
Stk. 2. §§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de færøske forhold tilsiger.
|
|
|
Stk. 3. § 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger.
|
|