Kommentarer til reglerne om institutionsindretning

 


Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM

Opdateret 21. september 2012



Cellestørrelser, bygningsstandarden for fængsler og arresthuse mv.

Rigsrevisionen afgav i september 2012 "Beretning til Statsrevisorerne om Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygninger", hvor rigsarevisionen blandt andet konkluderer følgende (side 2): "Rigsrevisionen vurderer, at Kriminalforsorgen og Justitsministeriet ikke kan dokumentere, at fængsler og arresthuse vedligeholdes effektivt, så de på en økonomisk hensigtsmæssig måde bringes i god og sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Kriminalforsorgen har kun kortsigtede planer for vedligeholdelsen. Kriminalforsorgen har således ikke en langsigtet plan, der forholder sig til, hvilken vedligeholdelse der skal til for at kunne rumme de udfordringer, som Kriminalforsorgen bliver stillet over for. Kriminalforsorgen har ikke fastlagt, hvilken tilstand fængsler og arresthuse skal
være i for at kunne imødekomme de nutidige krav til fængsels- og arresthusophold. Det er således ikke nærmere fastlagt, hvilke funktioner bygningerne skal kunne understøtte, og hvilken kvalitet de skal fremstå i."

Bygningsstandard. FOB.85.109

Bygninger skulle istandsættes. FOB.84.78

FOB 1959.183 - Rengøring af badeanstalten i statsfængslet i Nyborg og badekabinernes indretning. (J. nr. 447/59).

Se side 65 og fremefter i 1. betænkning fra Forvaltningskommissionen af 1946, hvor der fortælles om fængselsvæsenets kapacitet midt i 1940'erne fordelt på de daværende anstalter. Der var tale om en anstaltsstruktur, der var præget af, at der under besættelsen var taget mange institutioner i brug (også af den tyske besættelsesmagt) til husning af fanger. Ofte var der tale om institutioner, der tidligere havde været anvendt til andre formål for eksempel børnehjem, herregårde mv. Efter krigens ophør i 1945 blev der indsat mange såkaldte "landssvigere", der skulle afsone straf efter domfældelse for deres aktiviteter under krigen. Nogle år efter krigens ophør begyndte fangetallet at dale, og nogle af de mange mere eller mindre åbne fængselsinstitutioner blev afviklet. Andre blev indrettet til åbne fængsler, hvor mange domfældte i efterkrigstiden har afsonet deres straf. Disse åbne fængsler eksisterer i vidt omfang fortsat.

I Melnik mod Ukraine afgjort af EMD den 28. marts 2006 under sagsnummer 72286/01 udtalte EMD i præmis 103, at EMD er bekendt med, "at CPT har fundet, at 7 kvadratmeter pr. indsatte er en omtrentlig foretrukken standard for størrelsen af en celle". EMD henviser i præmis 103 nærmere til præmis 43 i "2nd General Report on the CPT's activities covering the period 1 January to 31 December 1991".

I præmis 43 i "2nd General Report on the CPT's activities covering the period 1 January to 31 December 1991"  anfører CPT nærmere: "The issue of what is a reasonable size for a police cell (or any other type of detainee/prisoner accommodation) is a difficult question. Many factors have to be taken into account when making such an assessment. However, CPT delegations felt the need for a rough guideline in this area. The following criterion (seen as a desirable level rather than a minimum standard) is currently being used when assessing police cells intended for single occupancy for stays in excess of a few hours: in the order of 7 square metres, 2 metres or more between walls, 2.5 metres between floor and ceiling."


Adgang til vand i cellen og adgang til toilet hurtigt og døgnet rundt


I præmis 49 i "2nd General Report on the CPT's activities covering the period 1 January to 31 December 1991" fremgår blandt andet følgende:

"Ready access to proper toilet facilities and the maintenance of good standards of hygiene are essential components of a humane environment.

In this connection, the CPT must state that it does not like the practice found in certain countries of prisoners discharging human waste in buckets in their cells (which are subsequently "slopped out" at appointed times). Either a toilet facility should be located in cellular accommodation (preferably in a sanitary annex) or means should exist enabling prisoners who need to use a toilet facility to be released from their cells without undue delay at all times (including at night).

Further, prisoners should have adequate access to shower or bathing facilities. It is also desirable for running water to be available within cellular accommodation.
"