Retsplejelovens § 96, stk. 2, bestemmer, at de
“offentlige anklagere skal fremme enhver sag med den hurtighed, som sagens
beskaffenhed tillader, og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til
ansvar, men også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted”.
Bestemmelsen udtrykker det såkaldte “objektivitetsprincip”.
Betydningen af objektivitetsprincippet i dansk ret fremgår for eksempel af justitsministeriets
besvarelse fra 2006 af spørgsmål nr. 410 fra Folketingets Retsudvalg (Alm.
del). I svarskrivelsen, der har journalnr. 2006-150-0260, anfører
Justitsministeriet blandt andet følgende: “…. Denne regel er udtryk for
objektivitetsprincippet, der er et grundlæggende princip i strafferetsplejen,
og som anses for en af de vigtigste retssikkerhedsgarantier. Princippet gælder
bl.a., når anklagemyndigheden skal tage stilling til spørgsmålet om tiltale, og
indebærer, at anklagemyndigheden er forpligtet til at tage enhver omstændighed,
der tyder på en mistænkts uskyld, i betragtning, samt til ikke at rejse
tiltale, medmindre anklagemyndigheden skønner, at tiltalerejsningen vil føre
til domfældelse. ..”
Lektor, dr. jur. Eva Smith kalder i et indlæg med overskriften
“Menneskerettighedskonventionerne og de nordiske retsplejeordninger”
fra det 32. nordiske juristmøde i Reykjavik den 22. – 24. august 1990
objektivitetsprincippet “et fundamentalt princip i disse
retsplejeordninger”, der regnes “for en af de vigtigste
retssikkerhedsgarantier” (indlæggets side 14).
Eva Smith skiver videre, at objektivitetsprincippet ikke er en selvfølgelig
retsgaranti, som “man vil finde i ethvert demokratisk samfund. I
angelsaksisk ret f.eks. er det ikke sædvanligt, at understrege domstolens
forpligtelse til at søge at nå frem til den materielle sandhed. Domstolens
opgave er efter angelsaksisk opfattelse ikke at afgøre, om en tiltalt er
skyldig eller ej, men blot om der er tilstrækkeligt bevis til at dømme
ham.” (side 15).
Eva Smith henviser i artiklen også til, at politiet i de angelsaksiske lande
ikke har “en lovfæstet pligt til at følge objektivitetsprincippet”
(side 16).
Storbritannien er et eksempel på et angelsaksisk land, der – ligesom Danmark –
er medlem af Europarådet og dermed pligtig til at respektere de europæiske
menneskerettigheder, således som disse tolkes af Den europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD). Det er ikke uinteressant, at et eller flere af
Europarådets medlemslande har en “lovfæstet pligt til at følge
objektivitetsprincippet”, medens andre ikke har det, særligt når henses
til, at man i dansk ret tilsyneladende anser det som “et fundamentalt
princip” og “en af de vigtigste retsgarantier”.
Det kunne overvejes, om den omstændighed, at det fremgår af lovteksten i nogle
lande, at anklagemyndigheden og politiet skal være “objektiv”,
muligvis kunne modvirke en anden internationalt anerkendt retsgaranti – nemlig
princippet om “equality of arms”. Princippet om “equality of
arms” pålægger myndighederne at sørge for, at anklagemyndigheden og
forsvarer har adgang til de samme “våben”. Der er således tale om et
princip, der skal sikre en ligestilling af anklagemyndigheden og forsvaret. §
96, stk. 2, i den danske retsplejelov foreskriver som nævnt ovenfor, at
anklagemyndigheden skal fremlægge de efterforskningsresultater, der taler for
tiltaltes uskyld, såvel som de resultater, der taler for, at denne er skyldig.
Dette anses for at være et udtryk for et lovfæstet
“objektivitetsprincip”, der sætter begrænsninger for
anklagemyndigheden. Forsvareren er i sagens natur ikke underlagt et sådant
princip men skal derimod (inden for lovens rammer) alene varetage tiltaltes
interesser. Anklagemyndigheden skal således varetage en bredere
samfundsinteresse i, at de skyldige dømmes, medens de uskyldige går fri. Det er
således fristende for den dømmende magt i sine afgørelser at tage hensyn til,
at synspunkter, der fremføres af anklagemyndigheden, er “objektive”,
medens de, der fremlægges af forsvareren, er “subjektive”. En stærk
tro på objektivitetsprincippets betydning kan eventuelt begrunde, at domstolene
tillægger anklagemyndighedens synspunkter større værdi end forsvarets.
Det forekommer ikke overbevisende, at en
ophævelse af det udtrykkelige objektivitetsprincip, for eksempel kunne føre
til, at flere uskyldige risikerede at blive straffet, end tilfældet er i dag.
Måske ville det forholde sig lige omvendt. En ophævelse af den udtrykkelige
bestemmelse om, at anklagemyndigheden skal være objektiv, ville i praksis næppe
give anklagemyndigheden friere hænder til at misbruge sin særlige magt til for
eksempel systematisk at forsøge at få uskyldige domfældt, idet en sådan adfærd
næppe ville blive tolereret for eksempel af domstolene, pressen eller
offentligheden i videre omfang, end tilfældet er i dag. Skjuler
anklagemyndigheden bevismateriale for forsvareren eller retten, der er til
gunst for tiltalte, vil dette kunne straffes efter straffelovens kapitel 16,
selv om det ikke fremgår udtrykkeligt af lovgivningen, at anklagemyndigheden
skal være “objektiv”. En ophævelse af det lovfæstede
objektivitetsprincip ville muligvis kunne mindske den formelle forskel på
anklagemyndighedens og forsvarerens stilling og muligvis give princippet om
“equality of arms” bedre livsbetingelser i dansk ret. En henvisning
netop til, at anklagemyndigheden er bundet af
“objektivitetsprincippet”, ville ikke længere kunne bruges som et
argument for at stille (den subjektive) forsvarer ringere end (den objektive)
anklager. At dette sker, fremgår efter min opfattelse for eksempel af
afgørelsen UfR 2005.1724 H.K, hvor Højesteret blandt
andet henviste til “objektivitetsprincippet”, da Højesteret gav
anklagemyndigheden medhold i, at forsvaret ikke kunne forlange at få et anonymt
vidne indkaldt til at vidne i retten – et vidne som anklagemyndigheden
oprindeligt havde indkaldt, men som anklagemyndigheden alligevel ikke ønskede
indkaldt, og som derfor blev afvarslet af anklagemyndigheden. Også i TfK 2005.66 H blev forsvaret nægtet
bevisførelse under henvisning blandt andet til objektivitetsprincippet.
Tiltalte var tiltalt for seksualforbrydelser mod et barn. Forsvareren var
bekendt med, at der i en anden retskreds også verserede en sag, hvor en anden
person var tiltalt for seksuelle krænkelser mod samme barn. Højesteret tillod
ikke, at videoafhøringen af barnet fra den anden sag skulle indgå som bevis i
sagen mod forsvarerens klient.
En henvisning til udtrykkelige lovbestemmelser i national lovgivning om, at der
gælder et objektivitetsprincip, der forpligter anklagemyndigheden til at være
objektiv, nyder tilsyneladende ikke så stor anerkendelse ved Den europæiske
Menneskerettighedsdomstol, at dette accepteres som et argument for at minimere
betydningen af princippet om “equality of arms”. I sagen Janatuinen v. Finland (sagsnummer
28552/05) fandt Den europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) i sin afgørelse
af 8. december 2009, at artikel 6 var krænket, idet de finske domstole havde
fundet klageren skyldig i narkotikakriminalitet i en sag, hvor politiet havde
destrueret en del telefonaflytninger, som ikke forinden var blevet fremlagt for
retten eller for forsvareren. Forsvareren, der som følge af, at
telefonaflytningerne var blevet destrueret, ikke havde haft lejlighed til at
vurdere betydningen af disse, gjorde under sagen gældende, at der i
telefonaflytningerne kunne forekomme samtaler, der kunne bekræfte tiltaltes
uskyld.
De finske myndigheder henviste overfor EMD til, at intet materiale af relevans
for rettens bevisvurdering (“relevant to the courts’
decision-making”) var blevet destrueret (præmis 36). Myndighederne
henviste også til, at en politiassistent, der havde kendskab til materialet,
havde været indkaldt i retten, og at denne havde afgivet vidneforklaring om, at
alt materiale, der var relevant for sagen, havde været fremlagt for retten
(også præmis 36). Af præmis 37 fremgår det, at de finske myndigheder endvidere
gjorde gældende, at forsvarets rettigheder var blevet yderligere beskyttet af
objektivitetsprincippet, som anklagemyndigheden har pligt til at følge efter
kapitel 1 i den finske lov om offentlige anklagere. Man henviste til, at
anklageren havde samarbejdet med politiet under efterforskningen og derfor
havde deltaget i udvælgelsen af de telefonaflytninger, der var inkluderet
i sagens materiale, på grundlag af dennes vurdering af, hvilken information,
der var relevant for sagen, og hvilken der ikke var dette. Præmis 37 lyder på originalsproget således: “37. The Government
also contended that the rights of the defence had been further safeguarded by
the principle of objectivity governing the duties of public prosecutors, as
provided in section 1 of the Act on Public Prosecutors. The prosecutor had
co-operated with the police during the pre-trial investigation and had thus
been able to participate in the selection of the recordings included in the
case file, based on his view of which information did or did not relate to the
matter.”
I præmis 50 udtaler EMD, at EMD har lagt vægt på, at beslutningen om
udelukkelse af bevismateriale blev truffet under efterforskningen, uden at man
tilbød forsvareren en mulighed for at deltage i denne beslutningsproces. I
præmis 48 fremhæves det, at den nationale appelret havde vurderet, at
materialet var uden betydning for sagen, uagtet at den ikke selv havde haft
lejlighed til at gennemgå materialet, idet dette var destrueret. EMD fandt, at
der forelå en krænkelse af artikel 6 § 1, jævnfør artikel 6, § 3 (b).
Det skal afslutningsvis bemærkes, at
Højesteret ii TfK 2005.66 H omtalt ovenfor efter det oplyste ikke gjorde
sig bekendt med materialet, som forsvareren ønskede fremlagt under sagen, inden
højesteret konkluderede, at materialet ikke var relevant for sagen. Højesteret
udtalte således: “Det bemærkes, at relevansbedømmelsen i denne sag ikke
forudsætter indsigt i det materiale, der begæres aktindsigt i, hvorfor
forsvarerens begæring om at pålægge politiet at fremlægge materialet for
Højesteret ikke tages til følge”. Denne afgørelse synes ikke at være
forenelig med EMDs praksis som gengivet blandt andet i Janatuinen v. Finland
omtalt umiddelbart ovenfor. EMD anerkender efter denne praksis ikke, at objektivitetsprincippet
kan begrunde, at de nationale domstole afviser forsvarerens anmodning om
fremlæggelse for retten af bevismateriale (for eksempel telefonaflytninger) med
henvisning til anklagemyndighedens og politiets forsikringer om, at materialet
er uden betydning for sagen, uden at de nationale domstole selv foretager en
prøvelse af materialets relevans for sagen. EMD tilskrev således ikke det
påberåbte “objektivitetsprincip” nogen betydning.
Det er ikke kun i Finland, at troen på
“objektivitetsprincippet” synes at være stor. I sin afhandling
“Vidnebeviset – En vurdering af afhøringsmetoder og
vidneforklaringer” af Eva Smith, GADs forlag 1986, anføres på side 363,
nederst, blandt andet: “I et system, hvor anklagemyndigheden ikke arbejder
ud fra et objektivitetsprincip, må det antages, at et større antal sager vil nå
frem til retten end i et system som det danske, hvor en række tvivlsomme sager
på forhånd henlægges af anklagemyndigheden. Dette synes også at fremgå ved en
sammenligning af antallet af frifindelser inden for de to systemer. I de
angelsaksiske lande er en frifindelse en ganske almindelig foreteelse. I
Danmark, derimod, forekommer frifindelser forholdsvist sjældent.”
Forfatteren henviser i note 79 til Koktvedgaard og Gammeltoft-Hansen, der på
side 60 i note 1 skulle udtale noget lignende.
Allerede fordi det må formodes, at man i “de angelsaksiske lande”
også har gjort sig procesøkonomiske overvejelser i forbindelse med indretningen
af sine retssystemer, forekommer det usandsynligt, at borgerne i disse lande
skulle finde sig i, at politiet og anklagemyndigheden rejser “tvivlsomme
sager” i stedet for at agere som politiet og anklagemyndigheden “i et
system som det danske”, hvor “en række tvivlsomme sager” i følge
Eva Smith “på forhånd henlægges af anklagemyndigheden”.
Det forekommer at være en urigtig
præmis, som Eva Smith lægger til grund, når hun hævder, at der i de
angelsaksiske lande ikke eksisterer et “objektivitetsprincip”. Af
punkt 2.3 i “The Code for Crown Prosecutors”, der er de gældende
retningslinjer for anklagemyndigheden i England og Wales, og som er udgivet i
2004 af “Crown Prosecution Service”, fremgår det, at repræsentanter
for anklagemyndigheden i England og Wales er underlagt et objektivitetsprincip.
Dette objektivitetsprincip synes i øvrigt at have et indhold, der i det
væsentlige er identisk indholdet af objektivitetsprincippet i Danmark. Punkt 2.3 i ovennævnte “Code for Crown Prosecutors” lyder
således:
“2.3. It is the duty of Crown Prosecutors to make sure that the right
person is prosecuted for the right offence. In doing so, Crown Prosecutors must
always act in the interests of justice and not solely for the purpose of
obtaining a conviction.”
Det er imidlertid ikke kun i England og Wales, at der foruden i de
skandinaviske lande, findes et kodificeret objektivitetsprincip. I september
1990 blev der på den 8. kongres om forebyggelse af kriminalitet samt
behandlingen af lovovertrædere vedtaget et sæt vedtægter for anklagere. Titlen er “Guidelines on the Role of Prosecutors
Adopted by the Eighth United Nations Congress on the Prevention of Crime and
the Treatment of Offenders, Havana, Cuba, 27 August to 7 September
1990”. Artikel 13
(b) i disse “guidelines” pålægger enhver anklager at “beskytte
det offentliges interesser, at optræde objektivt, at tage rimeligt hensyn til
tiltaltes og forurettedes situation og være opmærksom på alle relevante
omstændigheder, uanset om disse er til fordel eller skade for tiltalte”. Af originalteksten fremgår følgende “.. Protect the public
interest, act with objectivity, take proper account of the position of the
suspect and the victim, and pay attention to all relevant circumstances,
irrespective of whether they are to the advantage or disadvantage of the
suspect; ..”
Den internationale organisation af anklagere (“IAP”) har også
tilsluttet sig, at et objektivitetsprincip skal være en selvfølge i forhold til
anklagemyndighedens arbejde. Dette
fremgår af “Standards of
professional responsibility and statement of the essential duties and rights of
prosecutors adopted by the International Association of Prosecutors on the
twenty third day of April 1999.” Af punkt 1 med overskriften
“Professional conduct” fremgår også et
“objektivitetsprincip”. Det fremgår af dette, at anklagere
“altid skal beskytte en sigtet persons ret til en retfærdig rettergang og især
sikre, at materiale, der er til gavn for tiltalte, kommer for dagen i
overensstemmelse med loven og med kravet til en retfærdig rettergang”. På originalsproget lyder teksten således: ” …always protect an
accused person’s right to a fair trial, and in particular ensure that evidence
favourable to the accused is disclosed in accordance with the law or the
requirements of a fair trial; …”
Den omstændighed, at der forekommer et kodificeret objektivitetsprincip
i engelsk ret og tilsyneladende også i de fleste andre lande i verden, der
synes at have stor lighed med det danske, fører uundgåeligt til overvejelser
om, hvad der kan være årsagen til, at frifindelser er “en ganske
almindelig foreteelse” i de angelsaksiske lande, medens frifindelser
“forholdsvist sjældent” forekommer i Danmark som anført af Eva Smith
i citatet ovenfor. Denne forskel kan næppe forklares af fraværet af
objektivitetsprincippet i disse lande (der alle er medlemmer af FN) og
tilstedeværelsen af samme i Danmark, som hævdet af Eva Smith, idet dette
princip tilsyneladende er gældende såvel i det meste af den øvrige verden som i
Danmark. En mulig forklaring kunne være, at man på den ene side i de
angelsaksiske lande og den øvrige verden og på den anden side i Danmark
vurderer betydningen af objektivitetsprincippet forskelligt. Det kunne for
eksempel overvejes, om domstolene i den øvrige verden (herunder EMD) tager det
som en selvfølge, at anklagemyndigheden skal optræde sagligt og ikke forsøge at
få domfældt uskyldige, medens objektivitetsprincippet hos den dømmende magt i
Danmark ikke anses som en selvfølge men derimod som “en af de vigtigste
retsgarantier” (som anført i citaterne af Eva Smith og af
Justitsministeriet gengivet ovenfor). En tro på “objektivitetsprincippet”
som en af de “vigtigste retsgarantier” og ikke blot som en selvfølge
må formentlig kunne bidrage til, at den dømmende magt bliver forblændet af
objektivitetsprincippets betydning og bevidst eller ubevidst risikerer at komme
til at overvurdere anklagemyndighedens udlægning og tolkning af en straffesags
jus og fakta i forhold til forsvarerens eller den urepræsenterede tiltaltes.
Man kunne naturligvis overveje, om der er sket en udligning af forskellene i
forskellige landes opfattelse af betydningen af objektivitetsprincippet efter
1990, hvor de ovenfor citerede “guidelines” fra FN kom til verden.
Der er imidlertid noget, der tyder på, at domsmagten i Skandinavien fortsat
anlægger en fortolkningsstil, der fører til, at pricippet om “equality of
arms” begrænses under henvisning til “objektivitetsprincippet” i
en grad, der kan krænke EMRK artikel 6. Dette fremgår for eksempel af den
ovenfor citerede sag Janatuinen v. Finland afgjort ved EMD i december 2009.
Den canadiske anklagemyndighed udgav i september 2004 publikationen
“REPORT ON THE PREVENTION OF MISCARRIAGES OF JUSTICE“,
hvor der gennemgås en lang række forhold, som nationens anklagere skal være
opmærksomme på i forsøget på at minimere justitsmord.Se for eksempel siderne
26-29, hvor det påpeges, at DNA-beviset skal anvendes til at efterkontrollere,
om personer, der tidligere er fundet skyldig i forbrydelser, måtte være uskyldige,
således at deres sager kan genoptages.