Offererstatningsloven (lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser)

 




Bekendtgørelse nr. 688 af 28. juni 2004 af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser med senere ændringer
Betænkning 1412 om godtgørelse til efterladte ved dødsfald - 2002
Betænkning 1383 om revision af erstatningsansvarsloven afgivet af en arbejdsgruppe under justitsministeriet i 2000
Lov nr. 463 af 7. juni 2001 om ændring af lov om erstatningsansvar, lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser og lov om afgift af ansvarsforsikringer for motorkøretøjer mv.
Bemærkningerne til offeransvarsloven i lov nr. 463 af 7. juni 2001
Betænkning 751 om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser - 1975

Det offentlige betaler i visse tilfælde erstatning til ofre for forbrydelser
Efter lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser kan der i nogle tilfælde ydes erstatning til ofre for forbrydelser. Ansøgning om erstatning indgives til det såkaldte "erstatningsnævn", som henhører under Civilstyrelsen. Udgangspunktet er, at det er gerningsmanden til en forbrydelse (skadevolder), der skal yde erstatning til ofret for en forbrydelse (skadelidte). Blandt andet fordi gerningsmænd til forbrydelser ofte er uden midler, og denne derfor helt eller delvist er ude af stand til at betale erstatning til forurettede, gennemførte folketinget i 1976 loven om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser.

Ifølge side 6, nederst, i erstatningsnævnets årsberetning for 2008 tilkendte nævnet i 2008 erstatning med i alt 113.005.292 kr. Det fremgår endvidere, at det lykkedes politiet at inddrive i alt 3.138.705 kr. fra skadevolderne, hvilket svarer til ca. 2,5 pct. af det beløb, der inkl. renter i alt er udbetalt i 2008 til ansøgerne via politiet.

Ydelserne fra erstatningsnævnet
Erstatningsnævnet betaler erstatning for personskade som følge af overtrædelser af straffeloven og for visse afgrænsede personlige ejendele, der er blevet ødelagt, samt mindre kontantbeløb, som mistes i forbindelse med straffelovsovertrædelsen. Nævnet betaler ikke i øvrigt erstatning for tingsskade, medmindre straffelovsovertrædelsen er begået af den personkreds, der er nævnt i offererstatningslovens § 3, der hovedsageligt omfatter personer, der er tvangsanbragt i institutioner under Kriminalforsorgen. Se praksis på dette område før lovens ikrafttræden i 
UfR 1974.830 ØLD. Nævnet betaler ikke erstatning i forbindelse med færdselsforseelser, overtrædelse af ordensbekendtgørelsen eller andre lovovertrædelser, der ikke er omfattet af straffeloven.

I øvrigt betaler nævnet erstatning efter dansk rets almindelige regler. Det betyder blandt andet, at erstatningen udmåles efter reglerne i erstatningsansvarsloven, og at nævnet har mulighed for at nedsætte erstatningen eller helt lade den bortfalde, hvis ansøgeren har udvist egen skyld, der berettiger til det.

Advokatbistand til sagens behandling ved erstatningsnævnet
Efter lovens § 15, stk. 2, kan en ansøger om erstatning efter loven i "særlige tilfælde" få dækket "udgifter, som han har afholdt i anledning af sagen". Efter nævnets praksis kan der efter denne bestemmelse ydes ansøgeren hel eller delvis dækning for dennes udgifter til advokatbistand i forbindelse med sagen. Denne praksis er nærmere omtalt i afgørelsen UfR 2003.249 ØLK, hvoraf det blandt andet fremgår, at advokatens arbejde som beskikket advokat efter retsplejelovens kapitel 66 a afsluttes, når der afsiges dom i straffesagen, og at der kan ydes salær til den beskikkede bistandsadvokat frem til dette tidspunkt efter reglerne i retsplejelovens kapitel 66 a. I det omfang, at advokaten efter dette tidspunkt har et merarbejde af mere end cirka 1 times varighed i forbindelse med sagens videre behandling i erstatningsnævnet, vil nævnet efter § 15, stk. 2, i lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser kunne yde advokaten halvt takstmæssigt procedure salær, som på dette tidspunkt udgjorde mindst 2.500 kr. eksklusive moms.

Europakommissionen har i 2004 udgivet "Håndbog - erstatning til ofre for forbrydelser, 2004". Her behandles loven forholdsvist detaljeret. Se også retsplejelovens kapitel 93 b og 93 c nedenfor om beskikkelse af advokat til forurettede i sager, hvor der klages over politiet, eller hvor polititjenestemænd anmeldes for strafbart forhold. 

Erstatningsnævnets praksis
Der redegøres i et vist omfang for erstatningsnævnets praksis i konkrete sager i nævnets årsberetninger.
Se erstatningsnævnets årsberetning for 2004.
Se erstatningsnævnets årsberetning for 2005.
Se erstatningsnævnets årsberetning for 2006.
Se erstatningsnævnets årsberetning for 2007.
Se erstatningsnævnets årsberetning for 2008.

Det offentliges regreskrav mod skadevolder for udgiften til erstatningsnævnets udbetaling af erstatninger
Efter § 17 i offererstatningsloven kan det offentlige søge regres hos skadevolder i mange af de tilfælde, hvor det offentlige har udbetalt erstatning til forurettede. I UfR 2006.356 VLD blev en polititjenestemand, som tidligere var fundet skyldig i vold begået mod en person i forbindelse med anholdelse, pålagt at erstatte det offentlige det beløb, som erstatningsnævnet havde udbetalt til forurettede. Landsretten udtalte blandt andet: "P's handlinger, herunder også den udøvede vold mod F, blev foretaget i forbindelse med en anholdelse. Handlingerne er således udøvet som led i P's tjeneste som politiassistent, og de er dermed omfattet af bestemmelsen i Danske Lov 3-19-2. Såfremt F havde valgt at rette sit krav mod P, ville denne kunne påberåbe sig bestemmelsen i erstatningsansvarslovens § 23, stk. 2, 2. led, jf. stk. 1, over for Politimesteren. Uanset at erstatningen i det foreliggende tilfælde ikke kan anses for udredt af Politimesteren i dennes egenskab af P's arbejdsgiver, finder landsretten, at de hensyn, der ligger bag erstatningsansvarslovens § 23, i et sådant tilfælde må medføre, at der alene kan kræves regres i et omfang, som følger af denne bestemmelse."

Ingen regreskrav mod skadevolderen for ydelser efter arbejdsskadesikringsloven
I det omfang ansøgerens krav betales af skadevolderen eller arbejdsskadesikringen, betaler nævnet ikke erstatning. Dette følger direkte af bestemmelserne i offererstatningslovens § 7, stk. 1, og arbejdsskadesikringslovens § 77 (erstatningsansvarslovens § 30). Nævnet betaler heller ikke erstatning for konkrete udgifter, f.eks. helbredelsesudgifter og udgifter som følge af beskadiget beklædning, hvis disse udgifter dækkes af ansøgerens forsikringsselskab eller andre, jf. herved offererstatningslovens § 7.

Bestemmelsen i arbejdsskadesikringslovens § 77 har følgende indhold: "Ydelser i henhold til loven kan ikke danne grundlag for regreskrav mod en skadevolder, der har pådraget sig erstatningspligt over for tilskadekomne eller deres efterladte, jf. dog § 10 a. Tilskadekomnes eller de efterladtes krav mod den erstatningsansvarlige nedsættes, i det omfang der er betalt eller er pligt til at betale ydelser til de pågældende efter denne lov." Ydelserne efter arbejdsskadesikringsloven er ifølge lovens § 11:
1) betaling af udgifter til sygebehandling, optræning og hjælpemidler m.m., jf. § 15,
2) erstatning for tab af erhvervsevne, jf. § 17 og § 17 a,
3) godtgørelse for varigt mén, jf. § 18,
4) overgangsbeløb ved dødsfald, jf. § 19,
5) erstatning for tab af forsørger, jf. §§ 20-22, og 6) godtgørelse til efterladte, jf. § 23.