Retsplejelovens kapitel 4 – Dommere,
fuldmægtige m.m.
Betænkning vedrørende dommeres uddannelse –
1951
Betænkning 1319 afgivet
af Domstolsudvalget i juni 1993, del 1
Betænkning 1319 afgivet
af Domstolsudvalget i juni 1993, del 2
FN’s Basic Principles on
the Independence of the Judiciary med
exsplanatory memorandum.
RECOMMENDATION No. R
(94) 12 OF THE COMMITTEE OF MINISTERS TO MEMBER STATES ON THE INDEPENDENCE,
EFFICIENCY AND ROLE OF JUDGES (Europarådet)
Judges Charter in Europe, 1993, udarbejdet af
European Association of Judges med de senest vedtagne ændringer af 20. april
1996
Domstolenes bevillingsmæssige forhold og
administrationen af domstolene, kapitel 4 (side 51 til
side 120) i betænkning 1319, del 1
Rekrutteringen af dommere og deres uddannelse, kapitel 5 (side 121 til
side 216) i betænkning 1319, del 1
Fremgangsmåden ved udnævnelse af dommere, kapitel 6 (side 217 til
side 262) i betænkning 1319, del 1
Konstitution af dommere, kapitel 7 (side 263 til
side 316) i betænkning 1319, del 1
Dommeres lønmæssige forhold, kapitel 8 (side 317 til
side 342) i betænkning 1319, del 1
Retsplejelovens §§ 47-47 f regulerer dommeres adgang til bibeskæftigelse.
En dommer må kun have fast indtægtsgivende beskæftigelse ved siden af
dommerstillingen, hvis det ved lov er bestemt, at det pågældende hverv skal
varetages af en dommer, eller hvis dommerens varetagelse af hvervet tillades af
Bibeskæftigelsesnævnet, jf. retsplejelovens § 47 a, stk. 1.
At der kun skal indhentes tilladelse ved beskæftigelse af fast karakter,
indebærer, at hverv af lejlighedsvis eller enkeltstående karakter – f.eks.
enkeltstående voldgiftsretter – ikke kræver nævnets tilladelse.
Det fremgår af lovforslagets forarbejder, at nævnets afgørelse skal baseres på
en vurdering af, om beskæftigelsen kan give anledning til habilitetsmæssige
problemer eller på anden måde efter sin art ikke vil være forenelig med
dommerhvervet. Endvidere vil omfanget af den ansøgte bibeskæftigelse i forhold
til hovedstillingen også kunne inddrages i overvejelserne, hvis
omstændighederne på forhånd giver grundlag for at antage, at bibeskæftigelsen
kan have negativ indflydelse på arbejdet i hovedstillingen.
Bibeskæftigelsesnævnet varetager en række opgaver vedrørende dommeres
bibeskæftigelse, herunder behandling af ansøgninger fra dommere om tilladelse
til at påtage sig fast indtægtsgivende bibeskæftigelse.
Bibeskæftigelsesnævnet blev pr. 1. januar 2007 oprettet som led i en ny
regulering af dommeres bibeskæftigelse (lov nr. 537 af 8. juni 2006). Nævnets
sekretariatsopgaver varetages af Højesteret.
Betænkning 1465
fra udvalget om dommeres bibeskæftigelse – Justitsministeriet 2005
Bestemmelserne i retsplejeloven om dommeres adgang til beskæftigelse ved siden
af dommerstilling (“bijob”) er indsat med lov nr. 402 af 26. juni 1998.
Dommeres adgang til bibeskæftigelse, kapitel 9 (side 343 til
side 400) i betænkning 1319, del 1.
“Rigsrevisionen afgav 29. september 2000 “Udvidet notat til statsrevisorerne om problemstillinger i
forbindelse med højesteretsdommernes bibeskæftigelse“
Justitsministeriets
redegørelse vedrørende dommeres bibeskæftigelse afgivet i november 1991.
“Oversigt over dommeres vederlag i råd og nævn i 1995”
udarbejdet af Finansministeriet, Økonomistyrelsen, 1996
Redegørelse for Bibeskæftigelsesnævnets
virksomhed for 2011
Redegørelse for Bibeskæftigelsesnævnets virksomhed for 2010
Redegørelse for Bibeskæftigelsesnævnets virksomhed for 2009
Redegørelse for Bibeskæftigelsesnævnets virksomhed for 2008
Redegørelse for Bibeskæftigelsesnævnets virksomhed for 2007
Professor, dr.jur. Preben Stuer
Lauridsen skrev i Dagbladet Information den 10. juli 2010 under overskriften
“Højesteretsdommernes bijob” blandt andet følgende:
“Bijobbene er altså fuldt legale, men set med andre landes øjne er de
ubegribelige. De udenlandske kolleger, jeg gennem årene har fortalt om
forholdene i Danmark, har nærmest været ved at falde måbende omkuld. For dem er
det indlysende, at en dommer og naturligvis især en højesteretsdommer aldrig må
kunne udsættes for den mistanke om manglende neutralitet, der uundgåeligt vil
klæbe til bijobs. Ikke mindst når de udføres i vort dygtige erhvervslivs
tjeneste.
De danske dommere er imidlertid ikke kun
gode til at være dommere, og hver gang man har fremført kritik af deres
bijobberi, er håndgangne og betydningsfulde mænd fra både dansk industri og de
fremmeste advokatsammenslutninger som rasende korsriddere rykket ud med alle de
velkendte modargumenter: Dommerne kan slet ikke undværes i de private
voldgifter, og hvor de ellers sidder. Desuden er det aldrig bevist, at
bijobbene tager for meget tid eller skader deres arbejde, tværtimod giver de
dem en værdifuld kontakt til det virkelige liv og gør dem til bedre dommere.
Alt er med andre ord i den bedste orden, som det er, og landet vil stande i
våde, hvis bijobbene forbydes. Enkelte mener endog, at det måske ville stride mod
grundloven at afskaffe bijobbene; der er jo tale om en slags velerhvervede
rettigheder.”
Skotske dommere må have bijobs inden for forfattervirksomhed, undervisning og
deltagelse i visse aktiviteter inden for lovgivningen og retssystemet men må
normalt ikke modtage nogen væsentlig betaling for aktiviteter ud over
forfatterhonorarer og royalties. I tilfælde, hvor en dommer tilbydes større
beløb, bør beløbet gå direkte til godgørende formål.
Af punkt 7.2 i “STATEMENT OF
PRINCIPLES OF JUDICIAL ETHICS FOR THE SCOTTISH JUDICIARY” udgivet af “the Judicial Office for Scotland” i april
2010 fremgår blandt andet følgende: “It is considered appropriate that a
judge may write, lecture, teach and participate in activities concerning the
law, the legal system, the administration of justice and related matters.
However, to obviate the perception that judicial office is being exploited for
personal gain, a judge holding a full-time appointment should not generally
receive any remuneration for such activities, with the traditional exception of
fees and royalties as an author or editor, although the acceptance of a modest
gift in recognition of a service given would be unexceptionable. Where a judge
is offered a substantial fee for the activities described, such fee should go
directly to charity.”
I USA må dommere ikke modtage ekstra indtægter (“outside
income”), der overstiger 15% af dommerens grundløn. Normalt må dommere ikke
modtage vederlag for at holde foredrag eller skrive artikler. De kan dog få
royalties for at udgive litteratur, og de kan modtage betaling for at udbyde
undervisning, hvis ikke grænsen på 15% af grundlønnen overstiges. 15%-grænsen
gælder ikke for pensionsindtægter, afkast fra investeringer mv. Der kan
henvises til “JUDICIAL CONDUCT AND DISCIPLINE in the United States Federal
Courts — Preventing Misconduct” udgivet af “Federal Judicial
Center” i 2010.
I Estland må dommere ikke have arbejde udover hvervet som dommer, bortset fra
at dommeren må deltage i undervisning og forskning. Der henvises til præmis 124
på side 32 i en evalueringsrapport vedrørende Estland med titlen “Corruption prevention in respect of members of parliament,
judges and prosecutors EVALUATION” udgivet af GRECO (“Group of States
against Corruption”) og Europarådet i januar 2013.
I Canada må dommere efter bestemmelserne
i §§ 55-57 i loven om dommere (“Judges Act“) som udgangspunkt ikke have arbejde udover
dommerhvervet (“extra-judicial employment”), og de må normalt kun
modtage en meget begrænset betaling for arbejdet.
Retsplejelovens § 48, stk. 1, har
følgende indhold:
“Gør en dommer sig skyldig i forsømmelse eller skødesløshed i
embedsførelsen, der dog ikke er af en sådan karakter, at den efter lovgivningen
medfører straf, eller udviser dommeren i øvrigt utilbørligt eller usømmeligt
forhold, kan der meddeles den pågældende en advarsel”.
Straffelovens 16. kapitel om “forbrydelser i det offentliges tjeneste
eller hverv” vedrører mere alvorlige handlinger, som vil kunne medføre
egentlig straf. En dommer har efter praksis ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) pligt til at viderebringe oplysningerne herom
til rette myndighed, hvis dommeren får mistanke til, at for eksempel en person,
der fremstilles i retten, har været udsat for vold begået af fængselspersonale
eller af polititjenestemænd. Jon Fridrik Kjølbro skriver således i “Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention – for praktikere”, 2. udgave, DJØF
2007, på side 192: “Pligten til at iværksætte en undersøgelse er ikke
begrænset til tilfælde, hvor der foreligger en anmeldelse, men gælder også i
tilfælde, hvor nationale domstole konfronteres med klare oplysninger i officielle
dokumenter, herunder lægeerklæringer, der giver grundlag for at antage, at
personer har været udsat for en behandling i strid med artikel 3. Hvis den
nationale domstol ikke har kompetence til at foretage en undersøgelse, har den
pligt til at viderebringe oplysningerne til rette myndighed, således at denne
kan iværksætte undersøgelsen”. I note 78 og 79 på samme side henviser
forfatteren til afgørelsen Ahmet Özkan m.fl. mod Tyrkiet af 6. april
2004, præmis 359.
I “The CPT standards, “Substansive” sections of the
CPT’s Generel Reports” udgivet af Europarådet i 2006 behandles
spørgsmålet om dommerens og anklagemyndighedens pligter, hvis en dommer får
oplysninger om eller blot mistanke om, at en person, der er eller har været
anholdt (været i “police custody”), og som stilles for dommeren, kan
have været udsat for vold eller overgreb fra poltiet. Af præmis 45 (side 14)
fremgår følgende (oversat til dansk af undertegnede): “Torturkomiteen
(“The CPT”) har ved adskillige lejligheder fremhævet de judicielle
myndigheders og anklagemyndighedens pligter med hensyn til at bekæmpe overgreb
fra politiet. For eksempel skal alle personer, der er tilbageholdt af politiet,
og som ønskes varetægtsfængslet, stilles for en dommer, som skal afgøre dette
spørgsmål. Der er fortsat lande, som CPT besøger, hvor dette ikke sker.
Fremstilling for en dommer giver mulighed for, at en mistænkt, der har været
udsat for overgreb, i tide får lejlighed til at fremkomme med en klage. Selv i
tilfælde, hvor der ikke fremkommer en udtrykkelig klage, har dommeren mulighed
for at handle i tide, hvis der er andre indikationer på overgreb (for eksempel
synlige skader, personens almindelige fremtræden eller adfærd). I sagens natur
skal dommeren træffe relevante forholdsregler, når der er indikationer for, at
overgreb fra politiet har fundet sted. Med hensyn til dette skal dommeren på et
hvilket som helst tidspunkt, hvor en mistænk efter at have været i politiets
varetægt stilles for dommeren, optage skriftlig rapport om dette, straks
beordre en retslægelig (“forensic”) undersøgelse og tage de
nødvendige skridt til, at klagen undersøges ordentligt. Denne fremgangsmåde
skal følges, uanset om den omhandlede person har synlige tegn på overlast eller
ikke. I tilfælde, hvor der ikke fremkommer udtrykkelige klager fra personen
over overgreb, skal dommeren begære en retslægelig undersøgelse, såfremt der er
andre grunde til at antage, at personen kan være offer for overgreb. En
omhyggelig undersøgelse fra de judicielle myndigheder og andre relevante
myndigheder af alle klager over overgreb fra de retshåndhævende myndigheder
(“law enforcement officials”) og, når dette er relevant, idømmelse af
en passende straf, vil have en stærk (“strong”) afskrækkende
virkning. På den anden side, hvis disse myndigheder ikke yder en effektiv indsats
i anledning af en klage, vil myndighedspersoner, der kan finde på at begå
overgreb mod frihedsberøvede personer, hurtigt få den opfattelse, at de
ustraffet kan begå disse”. (Understregning i teksten er foretaget af
undertegnede).
CPT har i “Report to the Government of Greece on the visit to Greece
carried out by the European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman
or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 23 to 29 September 2008”
præciseret, at en dommer, der får oplysninger om, at en sigtet eller
frihedsberøvet påstår, at denne har været udsat for en behandling i strid med
EMRK artikel 3, har pligt til at handle. Præmis 15 i rapporten har følgende
ordlyd (oversat): “Troværdigheden af forbuddet mod tortur og overgreb
bliver undermineret, hver gang myndighedspersoner bag sådan adfærd ikke bliver
stillet til ansvar. Fra den information, som har været tilgængelig for
komiteen, fremgår det, at meget mangler at blive gjort på dette område. Ligesom
tilfældet var under tidligere besøg, modtog CPT-delegationen igen klager over,
at påstande om overgreb, selv i tilfælde hvor de blev fremsat overfor den
undersøgende dommer, ikke blev systematisk fulgt op, herunder med straks at
iværksætte en retsmedicinsk undersøgelse. For eksempel i Thessaloniki mødte
CPT-delegationen en ung mand, som sagde, at han havde informeret den
undersøgende dommer om, at han var blevet udsat for overgreb, men at hans
påstande var blevet afvist på et summarisk grundlag. Den frihedsberøvede mands
advokat, som var tilstede under afhøringen hos dommeren, bekræftede hans
udlægning. CPT beder de græske myndigheder sikre, at på et hvilket som helst
tidspunkt, hvor en sigtet person, der fremstilles for en dommer, hævder, at den
sigtede har været udsat for overgreb fra repræsentanter for de retshåndhævende
myndigheder, skal dommeren nedskrive påstandene og tage de nødvendige skridt
til at sikre, at påstandene bliver korrekt undersøgt. Denne fremgangsmåde skal
følges, uanset om den omhandlede person har synlige skader eller ikke. Selv i
det tilfælde, hvor en udtrykkelig udtalelse om overgreb udebliver, skal
dommeren bede om en retsmedicinsk undersøgelse, såfremt der er grunde til at
antage, at en person, der fremstilles for dommeren, har været udsat for
overgreb.”
I torturkomiteens rapport
af 12. september 2013 vedrørende Bosnien og Herzegovina (præmis 20 og
21) understreger torturkomiteen behovet for, at dommere og anklagere af egen
drift iværksætter undersøgelser af, hvorvidt en frihedsberøvet person kan have
været udsat for myndighedsovergreb, når de pågældende får mistanke om, at noget
sådant kan være sket. Det skal også ske, selv om den pågældende ikke har
fysiske tegn på, at der er fundet overgreb sted. I præmis 21 udtales blandt andet følgende: “The CPT wishes to
reiterate that the credibility of the prohibition of torture and other forms of
ill-treatment is undermined each time officials responsible for such offences
are not held to account for their actions. If the emergence of information
indicative of ill-treatment is not followed by a prompt and effective response,
those minded to ill-treat persons deprived of their liberty will quickly come
to believe – and with very good reason – that they can do so with impunity.
Therefore, it is self-evident that prosecutors and judges should take
appropriate action when there are indications that ill-treatment by the police
may have occurred. In this regard, whenever criminal suspects brought before
prosecutorial or judicial authorities allege ill-treatment, those allegations
should be recorded in writing, a forensic medical examination (including, if
appropriate, by a forensic psychiatrist) should be immediately ordered, and the
necessary steps taken to ensure that the allegations are properly investigated.
Such an approach should be followed whether or not the person concerned bears
visible external injuries. Further, even in the absence of an express
allegation of ill-treatment, the prosecutor/judge should adopt a proactive
approach; for example, whenever there are other grounds to believe that a
person brought before him or her could have been the victim of ill-treatment, a
forensic medical examination should be requested.”
Princip
37 i FN’s principper af 9. december 1988 om beskyttelse af enhver person under
enhver form for frihedsberøvelse eller fængsling indledes med at fastslå,
at enhver, der anholdes, har krav på at få spørgsmålet om fortsat
frihedsberøvelse (varetægtsfængsling) prøvet ved en domstol. Af sidste led
fremgår, at en frihedsberøvet person har ret til at udtale sig for retten om
den behandling, som denne har modtaget under frihedsberøvelsen (“A
detained person shall, when brought before such an authority, have the right to
make a statement on the treatment received by him while in custody”).
Retsplejelovens kapitel 5 – Tilfælde, hvor
rettens personer skal eller kan vige deres sæde
Retsplejelovens § 60 har følgende ordlyd:
“§ 60. Ingen må handle som dommer i en sag, når han
1) selv er part i sagen eller er interesseret i dens udfald eller, hvis det er
en straffesag, er forurettet ved forbrydelsen;
2) er beslægtet eller besvogret med nogen af parterne i en borgerlig sag eller
med sigtede i en straffesag i op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så
nær som søskendebørn eller er en af parternes eller sigtedes ægtefælle, værge,
adoptiv- eller plejefader, adoptiv- eller plejesøn;
3) er gift med eller beslægtet eller besvogret i op- eller nedstigende linje
eller beslægtet i sidelinjen så nær som søskende med nogen i en borgerlig sag
optrædende advokat eller anden rettergangsfuldmægtig for en af parterne eller
med den forurettede i en straffesag eller dennes rettergangsfuldmægtig eller
med nogen i en sådan sag optrædende offentlig anklager eller politiembedsmand
eller forsvarer for sigtede;
4) har aflagt vidnesbyrd eller været syns- eller skønsmand i sagen eller har
handlet i den, hvis det er en borgerlig sag, som advokat eller i øvrigt som
rettergangsfuldmægtig for nogen af parterne og, hvis det er en straffesag, som
politiembedsmand, offentlig anklager, forsvarer eller rettergangsfuldmægtig for
den forurettede;
5) har handlet i sagen i den underordnede instans som dommer eller, hvis det er
en straffesag, som nævning eller domsmand eller
6) har deltaget som dommer, domsmand, nævning eller sagkyndig under den
tidligere hovedforhandling i en straffesag, der er hjemvist til ny
hovedforhandling efter § 929 eller genoptaget efter §§ 976 eller 977.
Stk. 2. Ingen må deltage som dommer under hovedforhandlingen i en straffesag,
såfremt den pågældende, vedrørende det forhold, som tiltalen angår, har truffet
afgørelse om at varetægtsfængsle den tiltalte efter § 762, stk. 2, eller om
brevåbning og brevstandsning i medfør af § 781, stk. 4. Dette gælder dog ikke,
hvis sagen behandles efter § 831 eller sagen i øvrigt vedrørende det forhold,
der har begrundet indgreb som nævnt i 1. pkt., ikke omfatter bedømmelsen af
beviserne for tiltaltes skyld.
Stk. 3. Afgørelse under hovedforhandlingen i en straffesag om
varetægtsfængsling i medfør af § 762, stk. 2, om ophævelse af
varetægtsfængsling i medfør af § 762, stk. 2, jf. § 766 eller § 768, eller om
brevåbning og brevstandsning i medfør af § 781, stk. 4, skal træffes af en
dommer, i landsretten en afdeling, der ikke deltager i hovedforhandlingen. Det
gælder dog ikke, hvis sagen behandles efter § 831 eller sagen i øvrigt
vedrørende det forhold, der begrunder indgreb som nævnt i 1. pkt., ikke
omfatter bedømmelsen af beviserne for tiltaltes skyld.
Stk. 4. Ingen må deltage som dommer under hovedforhandlingen i en straffesag,
såfremt den pågældende vedrørende det forhold, som tiltalen angår, i medfør af
§ 746, stk. 2, har truffet afgørelse om, at materiale, som politiet efter
anmodning har fremlagt over for retten, ikke er omfattet af forsvarerens adgang
til aktindsigt.
Stk. 5. Ingen må deltage som dommer under hovedforhandlingen i en straffesag,
såfremt den pågældende vedrørende det forhold, som tiltalen angår, har truffet
afgørelse om at undtage materiale fra forsvarerens og sigtedes adgang til
aktindsigt i medfør af § 729 c eller har truffet anden afgørelse, hvor der har
været fremlagt oplysninger, der efter § 729 c er undtaget fra forsvarerens og
sigtedes adgang til aktindsigt.
Stk. 6. Under hovedforhandlingen i en straffesag skal de afgørelser, som er
nævnt i stk. 4 og 5, træffes af en dommer, i landsretten en afdeling, der ikke
deltager i hovedforhandlingen.
Stk. 7. Den omstændighed, at dommeren,
fordi flere embedsvirksomheder er forenede i hans person, tidligere af den
grund har haft med sagen at gøre, medfører ikke inhabilitet, når der ikke efter
de foreliggende omstændigheder er grund til at antage, at han har nogen særegen
interesse i sagens udfald.”
I Micallef mod Malta afgjort af EMD den 15.
oktober 2009 under sagsnummer 17056/06 fandt EMD, at det udgjorde en krænkelse
af EMRK artikel 6, stk. 1, at en af de tre dommere i en civil sag var onkel til
klagerens modparts advokat og bror til den advokat, som modparten havde haft
under sagens behandling i første instans (præmis 102). Også i præmis 102
bemærker EMD de vanskeligheder, som kravene til dommerhabilitet kan påføre et
lille land som Malta. Dette førte imidlertid ikke til en ændret holdning hos EMD.
Det er også værd at bemærke, at EMD i præmis 101 konkluderede, at man ikke
fandt det godtgjort, at den omhandlede dommer konkret havde været
forudindtaget.
Retsplejelovens § 61 bestemmer, at ingen må handle som dommer i en sag, når der
i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at rejse tvivl om
dommerens fuldstændige upartiskhed.
En dommer eller en lægdommer, der
tidligere har medvirket i en sag, hvor der er truffet fældende afgørelser mod
en eller flere medgerningsmænd, og hvor man i denne tidligere sag har fundet
det bevist, at (også) tiltalte har begået den eller de forbrydelser, som han
under den aktuelle sag er tiltalt for, vil være at anse for inhabil under sagen
mod tiltalte. I UfR 2005 908 blev en dom i en straffesag ophævet i et tilfælde,
hvor dommer og domsmænd havde medvirket i en tilståelsessag mod en
medgerningsmand. Dette ville naturligvis også have været tilfældet, hvis der
havde været tale om en domsmandssag mod medgerningsmanden. Afgørelsen er ikke
underlig, idet domfældelse i en tilståelsessag også forudsætter rettens
stillingtagen til tiltaltes skyld, idet retten blandt andet skal tage stilling
til efter retsplejelovens § 831, stk. 1, nr. 1, om “tilståelsens rigtighed
bestyrkes ved de i øvrigt foreliggende oplysninger”.
Skal der under en sag, hvor en borger efter retsplejelovens kapitel 93 a rejser
krav om erstatning for et uberettiget straffeprocessuelt indgreb tages stilling
til et anbringende fra anklagemyndigheden om, at erstatningen skal nedsættes
eller bortfalde som følge af den erstatningssøgende borgers egen skyld, må en
dommer eller lægdommere, der tidligere har medvirket til at domfælde den
erstatningssøgende i den sag, der har givet anledning til erstatningssagen,
ikke deltage i hovedforhandlingen i erstatningssagen. Se for eksempel kendelsen
UfR 1992.11 VLK, hvor denne
problemstilling forudsætningsvist diskuteres.
I kendelsen TfK 2002.205/1 fandt landsretten, at
byrettens dommere burde vige sædet som følge af, at retsformanden i et
tidligere retsmøde i byretten i samme sag havde dokumenteret oplysninger om,
hvad tiltalte havde fortalt om skyldsspørgsmålet under en mentalundersøgelse.
Dette havde landsretten i en tidligere kendelse afsagt under sagen (UfR.2002.195V)
havde fundet ikke burde ske. Landsretten udtalte om spørgsmålet om
dommerhabilitet følgende: “Som anført i landsrettens kendelse af 16.
oktober 2001 burde dokumentation af oplysninger om tiltaltes forklaring om de i
sagen omhandlede forhold afgivet under mentalundersøgelse ikke være sket. Selv
om byretten ikke ved sin kendelse af 9. oktober 2001 har taget stilling til
eller i øvrigt udtalt sig om skyldspørgsmålet, findes en samlet vurdering af
det i retsmødet den 9. oktober 2001 passerede imidlertid at føre til, at der
foreligger omstændigheder, der er egnede til at rejse tvivl om dommerens og
domsmændenes fuldstændige upartiskhed, jf. retsplejelovens § 61.”