Af EMRK artikel 46, § 1, fremgår det, at at
medlemsstaterne er forpligtede til at rette sig “efter domstolens endelige
dom i enhver sag, som de er part i”. Af artikel 46, § 2, fremgår det, at
ministerkomiteen overvåger dommens fuldbyrdelse.
Udtalelser fra institutioner som for eksempel Menneskerettighedskommissæren
eller Europarådets Torturkomite (CPT) er kke direkte bindende for de nationale
myndigheder, idet der alene er tale om anbefalinger
(“recommendations”). Det ses imidlertid ofte, at EMD lægger betydelig
vægt på udtalelser fra sådanne institutioner under prøvelse af sager, der
vedrører de områder, som institutionerne udtaler sig om. Se for eksempel Khider mod Frankrig afgjort af EMD den 9.
juli 2009 under sagsnummer 39364/05, hvor udtalelser fra CPT gennemgås særdeles
grundigt i præmis 81, og hvor udtalelserne i vidt omfang indgår i begrundelsen
for, at behandlingen af klageren i forskellige franske fængsler ansås for at
have udgjort en krænkelse af EMRK artikel 3. EMD lægger også ofte vægt på de
Europæiske Fængselsregler, når der skal tages stilling til, om for eksempel
EMRK artikel 3 er krænket. Se for eksempel Mathew mod Holland afgjort 15. februar
2006 under sagsnummer 24919/03, præmis 126, eller Modarca mod Moldova afgjort
den 10. maj 2007 under sagsnummer 14437/05, præmis 40.
Betænkning 1220/1991 om den europæiske
menneskerettighedskonvention og dansk ret
Folketinget og EU’s
charter om grundlæggende rettigheder, Folketingets Europaudvalg, Christiansborg,
marts 2002.
Justitsministeriets vejledning fra 2008
om klage til FN’s Menneskerettighedskomité, FN’s Racediskriminationskomité,
FN’s Torturkomité, FN’s Kvindekomité og FN’s Menneskerettighedskommission.