Betænkning 871
vedrørende revision af retsplejelovens afsnit om advokater afgivet i 1979
Betænkning 1479 om
retsplejelovens regler om advokater afgivet i 2006
Advokater kan efter reglerne i Retsplejelovens kapitel
12 til kapitel 15 b af Advokatnævnet idømmes sanktioner for overtrædelser
af de særlige pligter, der gælder for advokater.
Indtil 1886 kunne advokater kun pålægges sanktioner efter den almindelige
lovgivning. De var derudover naturligvis – ligesom det fortsat er tilfældet –
ansvarlige efter almindelige erstatningsregler for fejl og forsømmelser i deres
gerning. Der var indtil 1886 således ikke særlige sanktioner i tilfælde, hvor
advokater overtrådte disses særlige pligter som advokat. I 1880 blev der af
justitsministeren fremsat forslag til nye lovregler, der blandt andet gik ud på
at indføre en sagførerorganisation med disciplinærmyndighed og at indføre
strengere betingelser for meddelelse af sagførerbeskikkelse. Forslaget blev dog
ikke vedtaget af rigsdagen. Et lovforslag med væsentligt samme indhold fremsat
i 1888 blev heller ikke vedtaget. Begrundelsen for ikke at underkaste advokater
(“sagførere”) en disciplinærmyndighed var navnlig, at advokater i
videst muligt omfang skulle være uafhængige af statsmagten. Et system,
hvorefter advokater kunne underkastes statens kontrol, ansås for
“illiberalt”. Se nærmere side 15, 1. spalte i
Betænkning 871
vedrørende revision af retsplejelovens afsnit om advokater afgivet af et udvalg
under Justitsministeriet i 1979. Af samme betænkning, side 15, 2. spalte,
fremgår blandt andet, at Den danske Sagførerforening i 1886 indførte “en
vis disciplinærmyndighed”. Særlige organer inden for foreningen fik adgang
til at påkende salærtvister, klager fra private, og kunne selv skride ind mod
et medlem af foreningen. Kendelserne kunne indankes for hovedbestyrelsen. Denne
disciplinærmyndighed afholdt mange fra at melde sig ind i foreningen, og for at
sikre sig flere medlemmer afskaffede foreningen atter ordningen i 1895. Med
retsplejeloven, der blev vedtaget i 1916, blev der indført en ordning hvorefter
advokatsamfundets myndigheder, der alene bestod af advokater, havde
enekompetence til at ikende advokater disciplinære straffe. Dog var der adgang
for en advokat til at indbringe alvorligere sanktioner for landsretten. Ved lov
nr. 209 af 23. juli 1932 blev disciplinærmyndigheden henlagt til Advokatnævnet,
idet Sagførerrådet i medfør af retsplejelovens § 147 var bemyndiget til at
henlægge Sagførerrådets virksomhed til et særligt sagførernævn og kredsene. Ved
lov nr. 277 af 9. juni 1982 blev Advokatnævnet en lovbestemt myndighed, ligesom
nævnet ikke længere alene bestod af advokater, men tillige af dommere og
medlemmer udpeget af Justitsministeriet og Advokatsamfundet. Denne lovændring
byggede på anbefalingerne i Betænkning 871
vedrørende revision af retsplejelovens afsnit om advokater afgivet af et udvalg
under Justitsministeriet i 1979.
Et udvalg under Justitsministeriet afgav i 2006 Betænkning 1479 om
retsplejelovens regler om advokater. Betænkningens anbefalinger førte året
efter til vedtagelsen af lov nr. 520 af 6. juni
2007. Med loven blev der blandt andet gennemført nye regler om
sammensætningen af advokatnævnet, som indebar, at der “altid vil være et
flertal af medlemmer, som ikke er advokater” i advokatnævnet, når nævnet
behandler en sag. Af lovforslagets punkt 3.2.4. fremgår blandt andet følgende:
“For så vidt angår ændringer af det gældende disciplinærsystem foreslår
Advokatudvalget – i lighed med Advokatrådet – for det første, at Advokatnævnets
sammensætning ændres, således at det fremover består af lige mange
repræsentanter for offentligheden og for advokaterne. Udvalget finder det
vigtigt, at der i befolkningen er tillid til Advokatnævnets behandling af
klagesagerne. Advokatnævnet bør sammensættes af 3 dommere, 9
offentlighedsrepræsentanter og 9 repræsentanter for advokatbranchen (i dag er
Advokatnævnet sammensat af 3 dommere, 6 offentlighedsrepræsentanter og 9
advokater). Ved behandlingen af en sag skal der deltage lige mange
offentlighedsrepræsentanter som repræsentanter for advokatbranchen. Da
endvidere et eller flere medlemmer af formandskabet også deltager i
behandlingen af en sag, vil dette betyde, at der altid vil være et flertal af
medlemmer, som ikke er advokater. ..”
Ved den 8. FN-kongres on the Prevention of Crime
and the Treatment of Offenders, der fandt sted i Havana, Cuba,
fra 27. august til 7. september 1990, vedtoges et sæt ”Basic
Principles on the Role of Lawyers”. Disse principper indeholder bl.a. en opfordring til
regeringerne om at sikre, at advokater kan varetage deres professionelle funktioner
uden hindringer, chikane eller lignende indblanding, ligesom advokater skal
beskyttes imod sanktioner af såvel strafferetlig som administrativ og økonomisk
karakter i anledning af dispositioner, som advokater foretager i
overensstemmelse med anerkendte etiske retningslinier. Advokater skal have ret
til at danne selvstyrende brancheforeninger til bl.a. at varetage deres
interesser og beskytte deres professionelle integritet. Sådanne foreninger skal
samarbejde med statsmagten for at sikre, at alle har effektiv og lige adgang
til juridisk bistand, og at advokater uden utilbørlig indblanding kan rådgive
og yde bistand til deres klienter i overensstemmelse med lovgivningen og
anerkendte professionelle standarder og etiske regler. Adfærdsregler for
advokater skal opstilles af advokatstanden gennem standens relevante organer
eller ved lovgivning i overensstemmelse med nationale regler og sædvaner samt
anerkendte internationale standarder og normer. Disciplinære foranstaltninger
mod advokater skal behandles af et uvildigt disciplinærudvalg etableret af
advokatstanden, af en uafhængig myndighed eller af en domstol. Sagen skal
underkastes en uafhængig undersøgelse.
Europarådet vedtog den 25. oktober 2000 en rekommandation (Recommendation No. R(2000)21) indeholdende en række
retningslinjer, som har til formål at sikre advokater den fri adgang til at
udøve advokatvirksomhed. Heri indgår en række fundamentale principper, bl.a. om
beskyttelse af advokater imod diskrimination og indblanding fra myndighedernes
side, navnlig i lyset af de relevante bestemmelser i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, samt beskyttelse imod anvendelse af – eller
trusler om anvendelse af – sanktioner eller pression i tilfælde, hvor advokater
agerer i overensstemmelse med de professionelle standarder. Det understreges,
at advokater og advokatforeninger spiller en fundamental rolle i at sikre
beskyttelsen af menneskerettigheder og grundlæggende friheder. Advokater skal
have ret til at danne brancheforeninger, som bl.a. skal have til opgave at
beskytte advokaternes uafhængighed og interesser. Sådanne foreninger skal være
selvstyrende organer, som er uafhængige af myndighederne og offentligheden. Foreningerne
bør udarbejde adfærdsregler og sikre, at advokater har pligt til at handle
uafhængigt, omhyggeligt og retfærdigt. Advokatforeningerne bør være ansvarlige
for eller berettiget til at deltage i behandlingen af disciplinærsager mod
advokater.
Af præmis 55-57, side 14, i rapport A/64/181 af 28. juli
2009 afgivet af FN’s rapporteur vedrørende dommerens og advokaters uafhængighed
fremgår følgende:
“55. According to Principle 28 of the Basic Principles,
disciplinary proceedings against lawyers shall be brought before an impartial
disciplinary committee established by the legal profession, before an
independent statutory authority, or before a court. Thus, the body in charge
should be free from any influence or pressure from the legislative or the
executive branches of power or any other party.
56. Ideally, disciplinary bodies should be established by the legal profession
itself. However, it is usual for either the Ministry of Justice or a
qualification commission to be responsible for conducting disciplinary
proceedings. In some Member States, such commissions are heavily controlled by
the executive or are composed mainly of state officials, a situation that clearly
affects the independence of the legal profession.
57. As stated in Principle 27 of the Basic Principles, complaints against
lawyers in their professional capacity “should be processed expeditiously and
fairly under appropriate procedures”, and lawyers should have “the right to a
fair hearing, including the right to be assisted by a lawyer of their choice”.
The Special Rapporteur has emphasized this point on the occasion of several
country visits.”
I præmis 56 advarer rapporteuren mod, at et advokatnævn i det væsentlige
består af embedsmænd, idet dette utvivlsomt (“clearly”) påvirker
advokaternes uafhængihed. Det må således antages, at lov nr. 520 af 6. juni
2007, der sikrer, at de medlemmer af advokatnævnet, der er advokater, altid
er i mindretal ved behandlingen af sager, efter rapporteurens opfattelse vil
kunne kompromittere danske advokaters uafhængighed.
Advokatnævnet fik i Højesterets dom af 28. november 2011 i sag 355/2010 ikke
medhold i, at en advokat, som blandt andet havde indgivet grundløse sagsanlæg
mv. mod sagsbehandlere i den offentlige forvaltning, skulle frakendes retten
til at udøve advokatvirksomhed heller ikke for et begrænset tidsrum. Den
pågældende var flere gange tidligere idømt bøder for lignende adfærd. Den
pågældende blev idømt en bøde på 50.000 kr.
Det følger af retsplejelovens § 126, stk. 1, at en advokat skal udvise en
adfærd, der stemmer med god advokatskik.
I Advokatnævnets kendelse af 11. september 2012 i sagen 2011-02-0389/SAF/JML
fandt advokatnævnet, at en advokat ikke havde tilsidesat god advokatskik ved på
vegne af sine klienter (en andelsboligforening) at true en netop fratrådt
vicevært med anmeldelse til politiet for tyveri af noget værktøj, hvis ikke
viceværten inden en vis frist tilbageleverede værktøjet. Advokatnævnet frifandt
advokaten med følgende begrundelse: “Da en advokat skal varetage sin
klients interesser inden for lovgivningens rammer, og da advokat A ikke har
haft anledning til eller grundlag for at betvivle sin klients redegørelse af de
faktiske forhold, finder Advokatnævnet, at advokat A ikke ved sit brev af 16.
marts 2011 til X er gået videre, end berettigede hensyn til varetagelse af
andelsboligforeningens interesser tilsiger.”
I Advokatnævnets kendelse af 27. maj 1998 i sagen 41-208-97-25 var en
advokat indklaget for nævnet for i processkrifter at have beskyldt klageren for
at have været involveret i selskabstømning. Den indklagede advokat blev
frifundet med følgende begrundelse: “Det er almindeligt antaget, at der
gælder ret vide grænser for advokaters ytringsfrihed i såvel straffesager som
civile retssager, og i såvel afgivne processkrifter som under den mundtlige
procedure. Om end de anvendte formuleringer, herunder “at disse aktivt har
været involveret i selskabstømning og derfor er erstatningsansvarlige”, og
videre ”da rådgiverne har været bekendt med de transaktioner, som er foretaget
omkring tømningen af selskaberne, har rådgivernes handlinger været groft
uagtsomme” og endelig “idet de har haft direkte kendskab til selve
selskabstømningen“, hver for sig kunne have været formuleret på en mere
hensigtsmæssig måde, findes indklagede ikke at have haft til hensigt at virke
injurierende eller tilsidesætte god advokatskik ved fremsættelse af de
pågældende udsagn.”
I Advokatnævnets kendelse af 17. april 1998 i sagen 41-202-97-72 var en
advokat indklaget for nævnet for i en ankestævning blandt andet at have udtalt:
“Det forekommer højst besynderligt, at (by) byret undslår sig for at tage
stilling til omfanget af appellantens vejret. Med den afsagte dom er der
herefter frit slag for indstævnte til at chikanere og lægge hindringer i vejen
for appellanten, idet omfanget af appellantens vejret på ingen måde er
fastslået.” og senere “….Noget af det mest afgørende er, at
appelindstævnte foretager sådanne indgreb i selve vejen at udøvelsen af
vejretten bliver vanskelig.”. Den indklagede advokat blev frifundet, idet
Advokatnævnet ikke fandt, at den pågældende med udtalelserne ikke var
“gået videre end berettiget hensyn til varetagelse af klientens interesser
tilsiger”.
I Advokatnævnets kendelse af 28. maj 1997 i sagen 41-201-96-217 havde
den indklagede advokat i en skrivelse til en anden advokat (klageren) blandt
andet udtalt: “Klager bør derfor frafalde det standpunkt, der helt klart
ikke ville kunne passere ved en juridisk embedseksamen.Jeg beklager at måtte
konkludere, at klagers foreløbige vurdering, jfr. skrivelsens side 1, 1.
afsnit, ikke er præget af nogen gennemført retsdogmatisk argumentation omkring
hovedaftale, retspraksis og lovgivning på området.”. Advokatnævnet
frifandt den indklagede advokat med følgende begrundelse: “Nævnet finder
ikke, at indklagedes sprogbrug er af en sådan karakter, at han herved har
tilsidesat god advokatskik.”
Nedenfor under sigtede og dennes forsvarer behandles mere om klager mv. mod advokater og især
forsvarsadvokater (retsplejelovens § 739). I strafferetten under
straffelovens regler om ærekrænkelser behandles særligt praksis med hensyn til disciplinærsager, straffesager mv. mod
advokater for disses ytringer.