Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
Senest opdateret 7. marts 2010
§ 40. Institutionens arbejdspladser skal være indrettet
således, at arbejdsforholdene for de indsatte er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
|
|
Af § 40 i straffuldbyrdelsesloven følger, at
institutionens arbejdspladser "skal være indrettet
således, at arbejdsforholdene for de indsatte er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige".
Af
lovens bemærkninger til § 40 fremgår blandt andet, at
arbejdspladserne i fængsler og arresthuse "så
vidt muligt skal være indrettet i overensstemmelse med
arbejdsmiljølovgivningen, der ikke direkte omfatter
kriminalforsorgens beskæftigelse af de indsatte".
Lovbemærkningernes kommentar til § 40 forudsætter yderligere, at
bestemmelsen kun omfatter "særlige arbejdspladser" men
derimod ikke andre arbejdspladser i kriminalforsorgens
institutioner, idet der blandt andet anføres:
"Med udtrykket »særlige arbejdspladser« sigtes til arbejdspladser
i værksteder i kriminalforsorgens institutioner. Opholdsrum, der
tillige anvendes som arbejdssted (typisk enkle montage- eller
pakkearbejder), omfattes ikke. Opholdsrum, der tillige anvendes som
arbejdssted, findes navnlig i arresthusene, hvor der af pladsmæssige
årsager ikke alle steder er indrettet særlige værksteder til
arbejdspladser."
Lovbemærkningerne til § 40 kan umiddelbart forstås således, at for
eksempel indsattes montagearbejde på cellen ikke er omfattet
af kravene i sfbl § 40, idet cellen udover at tjene som den
indsattes "arbejdsplads" også er den indsattes primære opholdsrum i
fritiden.
Ordet "særlige" er imidlertid ikke medtaget i selve
lovteksten og omtales overhovedet ikke i punkt 5.6.8 i lovens
almindelige bemærkninger.
Der er således tvivlsomt at lægge til grund, at det har været
lovgivningsmagtens hensigt, at de arbejdsforhold, der tilbydes
indsatte, der for eksempel udfører montagearbejde på cellen, ikke
skulle være omfattet af kravene i straffuldbyrdelseslovens § 40. En
sådan forståelse af loven ville i øvrigt stride imod artikel 26.13 i
De Europæiske Fængselsregler, der har følgende indhold:
"Sundheds- og
sikkerhedsforanstaltningerne for de indsatte skal yde dem
tilstrækkelig beskyttelse, og kravene hertil må ikke være mindre
strenge end de krav, der gælder for arbejdstagere i det omgivende
samfund."
Af kommentarerne til straffuldbyrdelseslovens § 40 i KARNOV, Thomson
Reuters 2009, fremgår af note 102 følgende: "Opholdsrum, der
tillige anvendes som arbejdssted, omfattes ikke". Denne
kommentar må med henvisning til det ovenfor anførte formentlig
skyldes, at man har overset, at ordet "særlige" er udgået af
lovteksten. Helt det samme anføres i "Straffuldbyrdelsesret" af Hans
Jørgen Engbo, som på side 210 i 2. udgave, blandt andet anfører: "..
Bestemmelsen indebærer, at institutionernes særlige arbejdspladser,
dvs. værksteder mm., så vidt muligt skal være indrettet i
overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen, der ikke direkte
omfatter Kriminalforsorgens beskæftigelse af de indsatte".
Samme forfatter anfører videre: "Celler, der tillige anvendes som
arbejdssted (typisk enkle montage- eller pakkearbejder i
arresthusene), omfattes ikke af dette krav". På side 100 i
"Straffuldbyrdelsesloven" med kommentarer af William Rentzmann m. fl.
anføres, at "de egentlige arbejdspladser så vidt muligt skal være
indrettet i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen". Det
anføres i øvrigt yderligere, at "fravigelser fra de almindelige
regler skal kunne begrundes i konkrete sikkerhedsmæssige eller
bygningsmæssige forhold".
Det i lovbemærkningerne anførte om, at arbejdspladser i fængsler og
arresthuse "så vidt muligt" skal være indrettet i overensstemmelse
med arbejdsmiljølovgivningen og således ikke fuldt ud i
overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen, kan næppe anses
for at opfylde kravene i De Europæiske Fængselsreglers artikel 26.13, idet denne
bestemmelse som nævnt ovenfor fordrer, at kravene til
arbejdsmiljøet i fængsler ikke må være "mindre strenge" end de krav,
der gælder for arbejdstagere i det omgivende samfund.
Arbejdstilsynet synes at være af den opfattelse, at
arbejdsmiljølovgivningen gælder for fængsler og arresthuse. Om dette
henvises der nærmere til
Arbejdstilsynets
At-intern instruks nr. 10/2008 om tilsyn i underbranchen
"fængselsvæsen". Heraf fremgår blandt andet følgende: "I
arresthuse er det hovedsaligt mindre montage- og pakkeopgaver der
bliver udført, enten i mindre værksteder eller i cellen. Dette
arbejde er også omfattet af arbejdsmiljøloven".
Arbejdstilsynets instruks A4 - Screening og tilsyn af atypiske
arbejdsforhold og frivilligt arbejde" udtaler blandt andet, at
arbejdsmiljølovens "bestemmelser (§2 stk.1.) omfatter som
udgangspunkt også atypiske arbejdsforhold som f.eks. arbejde i
hjælpeorganisationer, genbrugsbutikker, idrætsforeninger og
indsattes arbejde i fængsler m.m."
Om erstatning til indsatte i anledning af arbejdsskader mv. henvises
der til
kommentarerne til straffuldbyrdelseslovens § 6.
Arbejdstilsyn i fængsler, besøgsrum. FOB.85.111
|