Kommentarer til reglerne om brug af håndjern, transportbælter mv.

 


Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM

senest opdateret 25. februar 2012


Landsforeningen KRIMs samling af administrative regler mv. om legemsundersøgelser, magtanvendelse og indgreb mod indsatte


Håndjern og transportbælter
Folketingets Ombudsmand har i FOB.1995.182 taget stilling til en sag, hvor Landsforeningen KRIM klagede over, at Gladsaxe Politi benyttede håndjern under transport af en indsat, uden at der forelå konkrete holdepunkter, som kunne begrunde dette. Gladsaxe Politi modtog i udtalelsen kritik fra ombudsmanden, der blandt andet fandt, at der ikke forelå "det fornødne grundlag" for politiets beslutning.

Folketingets Ombudsmand udtaler sig i en opfølgning af 22. juni 2011 (journalnummer 2009-3703-628/CBR) af en inspektion af Arrestafdelingen i Politigårdens Fængsel den 27. oktober 2009 blandt andet om systematisk brug af håndjern og henviser i den forbindelse til EMD's afgørelse i sagen Kashavelov mod Bulgarien afgjort den 20. januar 2011, hvor EMD udtaler sig mod systematisk brug af håndjern ("systematic handcuffing") (præmis 39).

I Hénaf mod Frankrig (sag nr. 65436/01) fandt EMD, at der var sket en krænkelse af EMRK artikel 3, fordi en indsat, der var overført til hospital med henblik på, at han næste morgen skulle opereres, skulle have et ben lænket til hospitalssengen.

I afgørelsen Mouisel mod Frankrig (app.nr. 67263/01 fandt Den europæiske Menneskerettighedsdomstol, at der forelå en krænkelse af EMRK, artikel 3, i et tilfælde, hvor håndjern var anvendt, uden at der var konkrete grunde til at antage, at der forelå "significant danger of his absconting or resorting to violence" (§ 47).

I sagen Filiz Uyan mod Tyrkiet, sagsnummer 7496/03, der blev afgjort af EMD den 8. januar 2009, fandt EMD, at EMRK artikel 3 var krænket i et tilfælde, hvor der var anvendt håndjern, og hvor 3 mandlige fængselsfunktionærer havde været til stede i konsultationsværelset, medens en kvindelig indsat, der afsonede en straf af fængsel i 22 år for terrorisme, skulle undersøges af en gynækolog.

Det fremgik nærmere af sagen, at konsultationsværelset lå i stueetagen på et almindeligt offentligt hospital, og at der ikke var tremmer for vinduet. Det fremgik også af sagen, at de 3 vagter stillede sig bag en skærm således, at de ikke kunne høre samtalen mellem kvinden og lægen, og at de ikke kunne se kvinden under selve undersøgelsen.

I præmis 32 udtaler EMD: "EMD finder, at brugen af håndjern under undersøgelsen og tilstedeværelsen af 3 mandlige fængselsfunktionærer i konsultationsværelset under konsultationen selv bag en skærm var uforholdsmæssige("disproportionate") sikkerhedsforanstaltninger, når der var andre praktiske alternativer ("when there were other practical alternatives"). EMD henviser i samme præmis til, at man kunne havde ladet en tilstedeværende kvindelig fængselsfunktionær blive i rummet og ladet en mandlig stå uden for vinduet til konsultationsværelset. EMD bemærkede i præmis 33, at myndighederne havde handlet i overensstemmelse med national lov. EMD noterede sig i præmis 33 også, at de pågældende betjente havde stillet sig på en sådan afstand fra patienten og lægen, at de ikke kunne overhøre samtalen mellem disse. Alligevel var handlingen uforholdsmæssig, og artikel 3 ansås for krænket.

I sagen Gorodnichev mod Rusland (sagsnummer 52058/99 afgjort af Den europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 24. maj 2007 fastslog EMD, at der var sket en krænkelse af artikel 3 i Den europæiske Menneskerettighedskonvention, fordi en sigtet under retsmøder den 5. og og 22. februar 1999 i retten i Kirovskiy skulle være belagt med håndjern. EMD fandt, at det ikke var bevist, at det ville indebære en risiko for vold, hærværk, flugt eller en hindring for gennemførelsen af strafforfølgningen, at den pågældende var blevet fremstillet uden håndjern. EMD bemærkede også, at man var opmærksom på, at den pågældende skulle bære håndjern på steder, hvor han kunne beskues af offentligheden, og at dette udgjorde en krænkelse, selvom det ikke var godtgjort, at meningen var at nedværdige den pågældende.

18. marts 2008 har Folketingets Ombudsmand under journalnummer 2007-0149-611/CBR afgjort en sag, hvor Landsforeningen KRIM havde klaget over, at Østjyllands Politi i Randers den 25. september 2006 benyttede et såkaldt "transportbælte" under transport af en kvindelig varetægtsfange mellem Arresthuset i Aalborg og Retten i Randers. Ombudsmanden rejste kritik af politiet og statsadvokaten i den konkrete sag, fordi begge efter ombudsmandens opfattelse ikke havde gjort sig tilstrækkeligt bekendt med reglerne om brug af håndjern og transportbælte. Af afgørelsen kan forudsætningsvist udledes, at ombudsmanden næppe skelner mellem håndjern og transportbælte. 

Den europæiske torturkomite kritiserede i september 2008 den regelmæssige brug af håndjern under transport af indsatte i Danmark og henstillede til, at der i hvert enkelt tilfælde, hvor brug af håndjern overvejes, sker en konkret vurdering. Læs mere.

Brug af håndjern kan ifølge lægelige undersøgelser foretaget af personer, som der har været anvendt håndjern imod, medføre langvarige fysiske skader hos de pågældende. Se artikel i  fagbladet "Sygeplejersken" 1994, nr. 27.

Den britiske højesteret (The Queen's Bench Division of the UK High Court) har i to britiske sager om brug af håndjern ved transport af afsonere til og fra hospitalsbehandling diskuteret, hvorvidt brugen af håndjern under sådanne transporter kan udgøre en krænkelse af EMRK artikel 3. Se overvejelserne.

Kriminalforsorgens cirkulære nr. 7 af 22. januar 1987 om anvendelse af håndjern over for indsatte.

Under politiklageordningen behandles politiets brug af håndjern

Kriminalforsorgens notatpligt ved brug af blandt andet håndjern overfor indsatte

§ 13 i Bekendtgørelse nr. 791 af 25. juni 2010 om anvendelse af sikringsmidler i fængsler og arresthuse foreskriver følgende: " Institutionen skal så hurtigt som muligt udarbejde rapport om anvendelse af håndjern, sikringscelle, herunder tvangsfiksering, samt andre sikringsmidler. Rapporten skal indeholde oplysning om begrundelsen for anvendelsen, om dato og klokkeslæt for, hvornår anvendelsen af sikringsmidlet er ophørt, samt om, at den indsatte er orienteret om muligheden for at klage til justitsministeren og om, hvornår fristen for at indgive klage udløber, jf. straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 2. Rapporten skal endvidere indeholde oplysning om institutionens overvejelser vedrørende lægetilsyn samt om underretning efter denne bekendtgørelse.

Stk. 2. Den indsatte skal efter anmodning have udleveret kopi af den rapport, som er udfærdiget i henhold til stk. 1.
"