Når de nationale myndigheder endeligt har afgjort
en sag, kan der inden for en frist af 6 måneder fra den endelige afgørelse,
klages til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (i det følgende
“EMD”) over afgørelsen, såfremt klageren mener, at de nationale
myndigheder med afgørelsen har krænket en eller flere af de rettigheder, der er
indeholdt i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (i det følgende “EMRK”) eller i en af de
ændrings- og tillægsprotokoller, som Danmark har ratificeret.
Enhver person eller juridisk
person kan klage til EMD, hvis den pågældende person eller institution er
“offer” i konventionens forstand.
Der kan klages til EMD over staters krænkelse af
konventionsbestemmelser. Staten er ansvarlig for alle myndigheder herunder
regioner og kommuner. Staten har i visse tilfælde pligt til at gribe ind over
for privates eller virksomheders behandling af andre mennesker, hvorfor disses
handlinger indirekte kan blive genstand for en klage. Foretager et privat
vagtfirma for eksempel en uberettiget frihedsberøvelse af en person, uden at de
nationale myndigheder efterfølgende “reparerer” krænkelsen, kan
personen af denne grund opnå “offerstatus”, hvorefter der kan klages
til domstolen.
Får klageren medhold i sin klage, skal staten “reparere” den
krænkelse, som sagen angår. Har klageren for eksempel fået medhold i, at
domfældelsen i en straffesag har krænket den pågældendes menneskerettigheder,
skal sagen genoptages. Endvidere kan medlemsstaten pålægges at udbetale
erstatning eller godtgørelse til klageren, hvis klageren har bedt om dette.
EMD kan yde fri proces
til klagere, hvor der er behov for dette, og når klageren ikke selv har midler
til at føre sagen. Der kan tidligst opnås retshjælp fra det tidspunkt, hvor
domstolen har anmodet om den indklagede stats bemærkninger til klagen, og
staten har svaret eller ikke har overholdt fristen for at svare. Fri proces
ydes i det væsentlige til bistand til at føre sagen fra en person, som
domstolen har godkendt. Advokater kan godkendes af domstolene, hvis advokaten
må praktisere i et medlemsland, og hvis advokaten kan tale engelsk eller
fransk.
Civilstyrelsen kan fri
proces fra det tidspunkt, hvor EMD har bedt de danske myndigheder om at
fremkomme med bemærkninger til en klage. Fri proces fra de danske myndigheder
ydes kun i det omfang, at dækning ikke kan opnås fra EMD.
Om fri proces henvises der i øvrigt til kapitlet om fri proces og retshjælp i civile sager.
Klageren skal have udtømt nationale retsmidler,
inden der indgives klage. Det er værd at bemærke, at i tilfælde, hvor de danske
myndigheder har undladt at rejse straffesag mod myndighedspersoner (for
eksempel polititjenestemænd eller fængselspersonale), som en borger
beskylder for vold, vil det ofte være muligt at klage til
menneskerettighedsdomstolen fra det tidspunkt, hvor rigsadvokaten afviser at
rejse tiltale mod den indklagede myndighedsperson. Der vil i sådanne sager
således normalt ikke være behov for at anlægge en civil sag ved de danske
domstole, inden sagen indbringes for EMD. Se herom nærmere i afsnittet nedenfor om muligheden for prøvelse
af sager om politivold mv. ved EMD.
I Cemalettin Canli mod Tyrkiet afgjort af
EMD den 18. november 2008 under sagsnummer 22427/04 blev EMRK artikel 8 anset
for krænket som følge af, at politiet under en straffesag mod klageren, hvor
klageren var tiltalt for hærværk under en demonstration, havde fremlagt to
politirapporter i retten, hvor det var oplyst, at klageren tidligere havde
været medlem af to ulovlige organisationer, uden at det samtidigt var oplyst,
at påtalen var opgivet i det ene tilfælde, og at klageren var blevet frifundet
i det andet tilfælde. De tyrkiske myndigheder fik ikke medhold i, at sagen
skulle afvises ved EMD med henvisning til, at klageren ikke havde udnyttet de
relevante tilgængelige nationale retsmidler, inden han indbragte sagen for EMD
(præmis 20). Klageren havde indgivet anmeldelse til myndighederne for strafbart
forhold begået af de polititjenestemænd, som var ansvarlige for undladelsen af
at medtage oplysningerne i rapporterne om, at påtalen var opgivet i det ene
tilfælde, og at han var blevet frifundet i det andet tilfælde. EMD fandt, at
klageren med indgivelsen af anmeldelsen i tilstrækkelig grad havde udnyttet de
nationale retsmidler, idet forsømmelse i tjenestens udførelse (“…delay
in carrying out or to omit to carry out his or her duties”) kan straffes
efter § 235 i den tyrkiske straffelov. I præmis 26 anfører EMD således, at det
må anses for rimeligt, at klageren antog, at polititjenestemændene havde begået
den af straffelovens § 235 omhandlede lovovertrædelse ved at undlade at udføre
deres opgaver, og at han derfor havde indgivet anmeldelse til politiet.
Klageren var således ikke nødsaget til at anlægge civil sag ved de nationale
domstole med de ansvarlige, inden sagen kunne indbringes for EMD.
Afgørelsen i Cemalettin Canli mod Tyrkiet kan være
relevant i sager, hvor danske myndighedspersoner har udvist forsømmelighed i
tjenesten, som efter en klagers opfattelse har ført til krænkelse af klagerens
menneskerettigheder. Af straffelovens § 157 fremgår blandt andet følgende:
“Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, gør sig skyldig i
grov eller oftere gentagen forsømmelse eller skødesløshed i tjenestens eller
hvervets udførelse eller i overholdelsen af de pligter, som tjenesten eller
hvervet medfører, straffes den pågældende med bøde eller fængsel indtil 4
måneder. ..”
En klage må ikke indgives senere end 6 måneder efter, at sagen er
endeligt afgjort ved de nationale myndigheder.
Klagen sendes direkte til EMD med brev og eventuelt suppleret med telefax men
ikke e-mail. Se nærmere om
fremgangsmåden ved indgivelse af klager til EMD.
Når klagen modtages ved EMD, vurderer EMD i første omgang, om klagebetingelserne
er opfyldt. Er dette ikke tilfældet, bliver klagen afvist. Kræver klageren
erstatning, skal kravet om erstatning være modtaget af EMD senest 2 måneder
efter, at EMD har givet klageren meddelelse om, at klagesagen opfylder
betingelserne for at blive behandlet. Se nærmere om sagens behandling
ved EMD.
Se eventuelt Justitsministeriet
vejledning fra 2007 om, hvordan klager indgives til EMD og skematisk oversigt over
forløbet af en klagesag udarbejdet af EMD. Se også Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
med tillægsprotokoller.
De processuelle regler vedrørende sager ved EMD findes i de såkaldte “Rules of
Court” senest revideret 1. juni 2010. I kapitlet “Title ll –
Procedure” findes de almindelige processuelle regler. Her findes
bestemmelserne om for eksempel sproget ved EMD, partsrepræsentation, skriftlige
begæringer, sagsbehandlingen, midlertidige afgørelser, 3-parters mulighed for
at intervenere, den indklagede stats pligter til at samarbejde med EMD osv.