|
Lov nr. 60 af 25. marts 1961 om retslægerådet
Bekendtgørelse
nr. 1068 af 17. december 2001 om forretningsorden for
Retslægerådet
Retslægerådets vejledning om udformningen af spørgsmål til
Retslægerådet i civile sager
Retslægerådets vejledning vedrørende forelæggelse af civile
sager for Retslægerådet
Cirkulære nr. 11112 af 25. februar 1997 om
spirituspåvirkethed m.v. i straffesager
Meddelelse nr. 11122 af 9. marts 1977 om forelæggelse for
Retslægerådet af sager om overtrædelse af færdselslovens §
53.
Retslægerådet og domspraksis - Undersøgelse af 776 E-sager,
der er forelagt Retslægerådet til udtalelse i perioden fra
den 20. august 2007 til den 19. august 2008
Retslægerådets vejledning i udarbejdelse af psykiatriske
erklæringer i sager vedrørende ændring/ophævelse af en idømt
særforanstaltning jf. straffelovens § 72.
Retslægerådets vejledning i udarbejdelse af psykiatriske
erklæringer i sager vedrørende tvangsindlæggelse,
tvangstilbageholdelse og anden tvang i psykiatrien, som
forelægges retslægerådet
Betænkning
nr. 1196 om
retslægerådet afgivet i 1990 af et af Justitsministeriet nedsat
udvalg
Forslag til Folketingsbeslutning (nr. 53) om om ændring af
lov om Retslægerådet fremsat 26. november 1987 af
Kirsten Lee (RV) Bernhard Baunsgaard (RV) Marianne Jelved (RV)
Dagmar Mørk Jensen (RV) Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag nr. L 75 fremsat 17. november 1995 om ændring af lov
om retslægerådet
Retslægerådet 1909 2009 udgivet af retslægerådet i 2009
Retslægerådets kompetence
Det fremgår af § 1 i lov om Retslægerådet, at det er rådets
opgave at afgive lægevidenskabelige og farmaceutiske skøn
til offentlige myndigheder i sager om enkeltpersoners
retsforhold.
På retslægerådets hjemmeside fandtes pr. 12. januar 2015 en
"Vejledning om udformningen af spørgsmål til Retslægerådet i
civile sager (12/09). Heraf fremgik blandt andet, at
spørgsmål stillet til retslægerådet skal være:
Retslægerådet foretager ikke bevisvurderinger
I sagen (retslægerådets
journalnummer 50E/E4-02488-2008) blev der stillet en
lang række spørgsmål til retslægerådet vedrørende en sag,
hvor en person var afgået ved døden i tilslutning til en
anholdelse. Sagen er gengivet i Retslægerådets Årsberetning
2011, side 51 til side 69.
Spørgsmål 2, side 52, 2. spalte:
Spørgsmål:
"Er der efter oplysningerne i obduktionserklæringen
fundet tegn på, at afdøde har
været udsat for anden magt eller vold end
den beskrevne i forklaringerne?"
Svar:
"Retslægerådet foretager ikke en juridisk
bevisbedømmelse, men henviser til
det lægelige materiale, i dette tilfælde
obduktionserklæringen af 16.06.02."
Spørgsmål 6, side 53, 2. spalte:
Spørgsmål:
"Er de fund, der er gjort under obduktionen,
forenelige med de forklaringer i det oprindelige
sagsmateriale, der er afgivet af politiassistent
NN (bilag 8) og politiassistent NM
(bilag 9) om forløbet frem til, at A bliver
bevidstløs eller livløs?"
Svar:
"Retslægerådet foretager ikke en juridisk
bevisbedømmelse."
Spørgsmål L, side 68, 1. spalte:
Spørgsmål:
"Idet der henvises til besvarelsen af spørgsmålene
1a og 1b bedes uddybende oplyst med
hvilken grad af sandsynlighed iltmangel
har været medvirkende årsag til udløsning
af hjertestoppet."
Svar:
"Retslægerådet foretager ikke en juridisk
bevisbedømmelse, men henviser til den
tidligere besvarelse af spørgsmål 1a og
1b i udtalelsen af 14.02.05."
I kommentar III på side 68, 2, spalte, nederst, og side
69, 1. spalte, fremkom retslægerådet med følgende
bemærkninger:
"Som det fremgår, var adskillige af de spørgsmål,
Retslægerådet fik stillet, af generel eller hypotetisk
karakter. Rådet
besvarer som udgangspunkt ikke sådanne spørgsmål, men i
denne sag besvarede rådet, som hjælp for sagens parter,
visse generelle spørgsmål med relation til sagen. Det er
også bemærkelsesværdigt, at flere af spørgsmålene
var af juridisk karakter, idet de mere eller mindre explicit
byggede på udsagn fra de polititjenestemænd og redere, der
direkte var involveret i sagen.
Retslægerådet må imidlertid basere sine svar på det i
sagen foreliggende lægelige materiale, idet bevisvurderinger
af forklaringer, vidneudsagn, lægefaglige udtalelser m.v. er
rettens opgave og ikke et anliggende for Retslægerådet, hvis
opgave er at afgive lægevidenskabelige og farmaceutiske
skøn."
I
Justitsministerens svar af 11. juli 2014 på spørgsmål
nr. 1272 (Alm del) fra Folketingets Retsudvalg, henviser
ministeren blandt andet til side 135 i
Betænkning
nr. 1196 om
retslægerådet afgivet i 1990 af et af Justitsministeriet nedsat
udvalg, hvoraf blandt andet fremgår følgende: "..Det
er væsentligt, at spørgsmålene ikke lægger op til en
bedømmelse, der ikke er omfattet af Retslægerådets
kompetence, men hører retten til. Rådet skal således ikke
anmodes om at komme med vurderinger af almen eller juridisk
karakter. Der kan spørges om, hvad der kan være årsagen til
en bestemt begivenheds indtræden, og om en bestemt
fremgangsmåde fagligt er anerkendt og forsvarlig, men Rådet
skal ikke udtale sig om, hvem der bærer ansvaret for en
bestemt skade, eller på anden måde tage stilling til
beviserne."
Spørgsmål til retslægerådet skal angå "enkeltpersoners
retsforhold"
I UfR 2006.2068 HK blev
retslægerådet ikke pålagt at afgive en udtalelse, idet sagen
ikke angik "sager om enkeltpersoners retsforhold". I
den ønskede udtalelse var retslægerådet blevet bedt om at
udtale sig om en fodboldspillers (A's) skader i en sag
mellem den boldklub (B), hvor fodboldspilleren havde været
ansat, og et forsikringsselskab (F). Der var under sagen
indgået et forlig mellem A og F. Retslægerådet havde afgivet
2 udtalelser, medens A fortsat var part i sagen. Landsretten
udtalte blandt andet: "I lov om Retslægerådet er rådets
kompetence angivet som »sager om enkeltpersoners
retsforhold«. Nærværende sag vedrører retsforholdet mellem B
og F. Det forhold, at A efter appellantens oplysninger vil
kunne gøre krav på 500.000 kr. af forsikringssummen efter
den i sagen omhandlede police, medfører imidlertid ikke, at
udfaldet af retssagen har umiddelbar betydning for A's
retsforhold. Landsretten finder endvidere, at Retslægerådet
ikke er forpligtet til at besvare et nyt spørgetema, hvis
betingelsen i § 1 i lov om Retslægerådet ikke længere er
opfyldt. Det anførte om menneskerettighedskonventionens
artikel 6 kan ikke føre til andet resultat. Landsretten
finder derfor ikke grundlag for at pålægge Retslægerådet at
afgive udtalelse i sagen". Afgørelsen blev tiltrådt af
Højesteret.
I UfR 2003.2469 ØLK
havde en kommune anlagt sag mod et forsikringsselskab med
påstand om, at forsikringsselskabet til kommunen skulle
erstatte de udgifter, som kommunen havde haft til
sygedagpenge til en person, der var kommet til skade ved et
trafikuheld. Landsretten gav retslægerådet medhold i, at
retslægerådet ikke kunne pålægges at besvare forespørgsler i
sagen, idet sagen ikke angik enkeltpersoners retsforhold".
Landsretten udtalte: "I lov om Retslægerådet er rådets
kompetence angivet som »sager om enkeltpersoners
retsforhold«. Den retssag, som verserer mellem de indkærede,
vedrører retsforholdet mellem Nyborg Kommune og Tryg
Forsikring A/S. Efter de foreliggende oplysninger har
udfaldet af retssagen ikke umiddelbar betydning for S'
retlige forhold. Det forhold, at parterne finder, at S'
helbredsmæssige forhold er af betydning for afgørelsen af
deres retstvist, og den omstændighed, at rådets besvarelse
af spørgsmål muligvis vil kunne påberåbes i anden retstvist,
kan ikke medføre, at søgsmålet mellem de indkærede har en
sådan karakter, at Retslægerådet kan pålægges at udtale sig
i sagen."
Lægesagkyndig bestand til at bistå advokater med
udformningen af eventuelle spørgsmål til retslægerådet
I
TfK 2014.580/1 fik
forsvareren tilladelse til for det offentliges regning at
hyre lægefaglig sagkyndig bistand til at bistå forsvaret i
at stille supplerende spørgsmål til retslægerådet.
Forsvareren fik også tilladelse til at stille alle relevante
sagsakter til rådighed for professor, overlæge, dr. Med.
Peter Gøtzche, jf. retsplejelovens § 729 a, stk. 3.
Landsretten præciserede, at advokaten måtte afholde udgifter
til bistanden på indtil 20.000 kr. som sagsomkostning.
Alene psykiatriloven - og ikke menneskeretlige kilder
- citeres af retslægerådet i sager om tvang i psykiatrien
I sagen
10A/A3-01732-2008 gengivet i retslægerådets årsberetning
2011, side 107 til 110 fandt Retslægerådet ikke anledning
til at udtale sig mod en tvangsfiksering, der havde været
opretholdt i 11 døgn. Retslægerådet fandt, "at gentagen
voldskriminalitet og uberegnelig, eksplosiv adfærd giver
grundlag for fortsat bæltefiksering, også hos en person, der
umiddelbart kan fremtræde rolig og bagatelliserende".
Retslægerådet henholder sig alene til psykiatrilovens
bestemmelser. Retslægerådet nævner i udtalelsen intet om
menneskeretlige retskilder. Retslægerådet forholder sig
således ikke til de mange udtalelser om danske forhold, som
er fremkommet fra Europarådets Torturkomite. Således omtaler
rådet heller ikke komiteens rapport fra 2002, hvor der i
præmis 75 blandt andet udtales følgende: "The CPT
recognises that, as a last resort, it may sometimes be
necessary to restrain a patient physically. Nevertheless, if,
exceptionally, recourse is had to instruments of physical
restraint, they should be removed at the earliest
opportunity. Applying instruments of physical restraint to
psychiatric patients for days cannot have any medical
justification and amounts, in the CPT's view, to
ill-treatment. Consequently, the CPT recommends that the
practice of immobilising patients be reviewed as a matter of
urgency." Rådets udtalelse om, at der er grundlag for
fiksering i 11 dage af en patient, der "umiddelbart kan
fremtræde rolig og bagatelliserende" står i meget voldsom
kontrast til torturkomiteens udtalelse om, at "physical
restraint to psychiatric patients for days cannot have any
medical justification and amounts, in the CPT's view, to
ill-treatment". Det kan undre, at rådet ikke har fundet
anledning til at redegøre for, hvorfor der i den konkrete
sag kan ses bort fra torturkomiteens udtalelse.
Retslægerådet kritiseres for at fremkomme med
udtalelser, der favoriserer læger, myndigheder og
forsikringsselskaber på bekostning af borgere
Retslægerådet diskuteres indgående i ADVOKATEN nr. 6
fra 2009. Det gøres blandt andet gældende, at retslægerådet
(til brug for udlændingesager) benytter metoder til at
bedømme børns alder, der ifølge retsmedicinsk institut,
danske, engelske, australske og new zealandske børnelæger er
uegnede til formålet. Barnet vurderes ved retslægerådets
metode ifølge artiklen oftest for at være ældre, end barnet
i virkeligheden er.
På side 18, 1. og 2. spalte, anføres under overskriften
"individet taber" blandt andet:
"Den undersøgte domspraksis viser i den forbindelse, at
dommerne lægger de afgivne udtalelser fra Retslægerådets
medlemmer til grund, og at sagerne i sidste ende med andre
ord står og falder med lægernes vurderinger. Dette gælder
cirka 95 procent af dommene i UfR og FED.
Kun i et par enkelte – helt særlige – sager er det
forekommet, at retten er gået imod Retslægerådets fund eller
konklusioner, hvad vi vender tilbage til. Man kan
konstatere, at rådet således har en meget høj impact-faktor
i forhold til rettens afgørelse af de sager, hvor rådet er
blevet bedt om at udtale sig. Selv om der for så vidt ikke
er noget underligt i, at domstolene udviser en vis
tilbageholdenhed over for sagkundskab, er der tale om et
bemærkelsesværdigt højt tal i de mange sager. Det er
endvidere værd at bemærke, at rådet i størstedelen af de
undersøgte sager udtaler sig til fordel for den myndighed
eller det forsikringsselskab, hvis økonomiske forpligtelser
over for individet ofte netop er sagens stridsspørgsmål. Det
fremgår af domspraksis, at Retslægerådet sjældent deler
sagsøgers og individets opfattelse af hændelserne. Selv i de
tilfælde, hvor individet fremlægger lægeerklæringer fra egen
læge, speciallæge, skadestue eller andre fagkyndige læger,
som eventuelt har undersøgt den pågældende ved selvsyn,
viser domspraksis, at disse bidrag til bevisførelsen
sjældent vægtes tungt af domstolene. Dette skal sammenholdes
med, at Retslægerådet stort set altid afgiver sin udtalelse
på baggrund af det foreliggende skriftlige materiale og
altså uden en personlig lægelig undersøgelse af individet."
På side 23, 3. spalte, nederst, anføres blandt andet:
"Retslægerådet har en egen virksomhedskultur.
Regelgrundlaget pålægger Retslægerådet at begrunde dets
udtalelser. Det sker i praksis sjældent. Heller ikke på
forespørgsel. Domstole, der spørger, får simpelthen ikke
svar eller i bedste fald et intetsigende svar. Domstolen kan
også blive henvist til selv at se i de medicinske lærebøger.
Retslægerådet synes ikke at være i stand til at give en
seriøs sammenhængende redegørelse for dets udtalelser. En
sådan institution er ikke et egnet oplysningsmiddel i en
retssag."
Justitsministeriets
svar af 27. oktober 2009 på spørgsmål nr. S 155 stillet
af medlem af Folketinget Per Clausen til ministeriet.
Spørgsmålet lyder: ”Er ministeren enig i, at det er
uacceptabelt, at læger, som arbejder for
forsikringsselskaber, er med til at afgøre sager i
Retslægerådet, som vedrører forsikringsselskaber?”
Forslag til folketingsbeslutning om nedsættelse af en
arbejdsgruppe til revidering af Retslægerådet fremsat den
13. januar 2011 af Karen Hækkerup (S), Sophie Hæstorp
Andersen (S), Flemming Møller Mortensen (S), Maja Panduro
(S), Lise von Seelen (S) og Julie Skovsby (S) med
bilag 2 og
bilag 3. Af forslaget fremgår blandt andet følgende: "I
indledningen til forslaget udtales blandt andet:
"Forslagsstillerne ønsker, at arbejdsgruppen konkret
foretager en vurdering af, hvorvidt lovgrundlaget fungerer
optimalt, og om Rådets arbejdsproces i forbindelse med
afgivelse
af erklæringer kan forbedres. Det skal især undersøges,
hvorvidt Retslægerådets arbejde kan gøres mere gennemsigtigt
for borgerne, og om det er muligt i højere grad at
imødekomme eventuelle habilitetsspørgsmål, og det skal
undersøges, om der er plads til forbedring set i forhold til
borgernes retssikkerhed, kvaliteten i sagsbehandlingen,
sagsbehandlingstiden, borgernes adgang til klagemuligheder
og samspillet med sundheds og retssystemet. Det er
forslagsstillernes holdning, at forbedringspotentialet i
forhold til borgernes retssikkerhed er betydeligt."
Formanden for Landsforeningen af Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede (PTU) fhv. landsdommer H. Kallehauge
fremfører sammen med en række navngivne advokater i et
brev af 14. oktober 2009 til justitsministeren en række
kritikpunkter af Retslægerådet.
På side 2, over midten, anføres blandt andet:
".. Retslægerådet har en meget betydelig autoritet,
men når den giver sig udslag i, at domstolene følger rådets
udtalelser så slavisk, som det fremgår af den undersøgelse,
som er omtalt bl.a. i Advokaten nr. 6/2009, side 16 ff., er
dette yderst problematisk. Domstolene følger Retslægerådets
svar i 95 % af de sager, hvori der indhentes en udtalelse
fra rådet. Retslægerådet bliver hermed en slags overinstans
i forhold til domstolene, hvilket aldrig har været meningen.
Ansvaret herfor er Retslægerådets og domstolenes i forening.
Når Retslægerådet i godt 50 undersøgte sager fra de seneste
10 år giver den sagsøgte myndighed eller forsikringsselskab
medhold bortset fra kun 2 sager, er de erstatningssøgende
påfaldende dårligt stillet. .."
Der fremføres i brevet en række kritikpunkter af
retslægerådet. På side 2, nederst, suppleres med følgende:
".. De fleste kritikpunkter kræver ikke lovændringer.
Ændringerne drejer sig om overholdelse af velkendte
retsprincipper, som man i alle andre retlige sammenhænge i
dag anser som grundregler for god forvaltning. Det er
retsprincipper som adgang til kontradiktion,
begrundelsespligt, inhabilitet, gennemsigtighed og åbenhed i
forvaltningen. Overholdelse af disse retsprincipper er
bestemmende for tilliden til retssystemet og dets udøvere.
Det er præcis her, at Retslægerådet har svigtet sine
forpligtelser som rettens tjener, dvs. som et serviceorgan
for samfundet. Det er som bekendt ikke nok, at
retfærdigheden sker fyldest, men det skal også se sådan ud.
Retslægerådet har desværre svigtet på begge punkter, dels
ved ikke i praksis, at informere offentligheden om, at man i
2006 ændrede sprogbrug og dermed praksis, dels ved ikke at
overholde gældende forvaltningsprocesuelle regler. Også den
højeste lægelige sagkundskab skal naturligvis optræde og
fremtræde tidssvarende. .."
Side 6, over midten:
".. Retslægerådet søger tydeligvis ikke den materielle
sandhed, kun den formelle ved at svare helt konkret på de
givne spørgsmål. Spørger man forkert, får man svar, der er
lige så forkerte. Begrebet vejledningspligt kendes ikke i
Retslægerådet. Retslægerådet bør undergives den sammen
vejledningspligt, som gælder for alle andre
forvaltningsmyndigheder, jf. forvaltningsloven § 7.
Vejledning betyder ikke, at man skal tage stilling til det,
der spørges om, men at man skal bistå begge parter med at
spørge, om det, der er relevant for sagens rette bedømmelse.
.."
Retslægerådets sprogbrug
Som svar på et brev fra en advokat
meddeler formanden for retslægerådet i brev af 19. august
2009, at retslægerådet fra december 2006 har ændret sin
praksis således, at rådet ved mangel på forklarende
præciseringer søger at undgå udtrykket "overvejende
sandsynlig" i de svar rådet afgiver.
Lægelige udtalelser fra andre end retslægerådet
Speciallægeerklæringer, der er "ensidigt indhentet" må
normalt ikke fremlægges som bevis i civile sager. Her er
parterne henvist til at (få rettens tilladelse til) indhente
en udtalelse fra retslægerådet.
I sag
297/2013 tillod Højesteret, at en speciallægeerklæring
udarbejdet af en speciallæge efter anmodning fra
arbejdsskadestyrelsen kunne fremlægges under sagen.
Højesteret udtalte nærmere: "Speciallægeerklæringen er
indhentet af Arbejdsskadestyrelsen, der har truffet
afgørelse om, at A skulle lade sig undersøge af en
speciallæge, og styrelsen har udpeget speciallægen, uden at
nogen af parterne har haft indflydelse herpå. Under disse
omstændigheder finder Højesteret, at speciallægeerklæringen
ikke har karakter af at være en ensidigt indhentet
erklæring. Højesteret tillader derfor, at
speciallægeerklæringen kan fremlægges som bevis i sagen og
dermed kan fremsendes til Retslægerådet."
|