Af advokat (H) Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
Senest opdateret 18. oktober 2014
Disciplinærstraf, konfiskation og modregning af erstatningsbeløb
Disciplinærstraf
§ 67. En indsat kan af institutionens leder eller den, der
bemyndiges dertil, ikendes disciplinærstraf
|
|
1) ved overtrædelse af § 32,
|
|
2) ved udeblivelse, undvigelse eller forsøg herpå,
|
|
3) ved tilsidesættelse af beskæftigelsespligten efter § 38, stk. 1,
|
|
4) ved overtrædelse af straffelovgivningen, når overtrædelsen
tillige indebærer en selvstændig krænkelse af orden eller sikkerhed
i institutionen,
|
|
5) ved overtrædelse af regler fastsat af justitsministeren, når
det i reglerne er bestemt, at overtrædelse kan medføre
disciplinærstraf, og
|
|
6) ved overtrædelse af regler fastsat af institutionens leder, når
det i reglerne er bestemt, at overtrædelse kan medføre
disciplinærstraf.
|
|
§ 68. Som disciplinærstraf kan anvendes advarsel, bøde og
strafcelle.
|
|
Stk. 2. Strafcelle kan dog kun anvendes for følgende forhold eller
forsøg herpå:
|
|
1) Udeblivelse eller undvigelse,
|
|
2) indsmugling, besiddelse eller indtagelse af alkohol,
euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning,
|
|
3) indsmugling eller besiddelse af våben og andre personfarlige
genstande, |
|
4) vold eller trusler om vold mod medindsatte, personale eller andre
i institutionen,
|
|
6) andre grove eller oftere gentagne forseelser. |
|
Stk. 3. Disciplinærstraf i form af bøde og strafcelle kan ikendes i
forening.
|
|
Stk. 4. Fuldbyrdelsen af disciplinærstraf kan helt eller delvis
undlades på betingelse af, at den indsatte i en bestemt periode ikke
begår strafbart forhold eller en ny disciplinærforseelse.
|
|
§ 69. Ved ikendelse af bøde som disciplinærstraf fastsættes
bødens størrelse under hensyn til overtrædelsens art og omfang.
Bøden kan dog højst udgøre et beløb svarende til det almindelige
vederlag, der udbetales indsatte for en uges beskæftigelse, med
fradrag af den del af vederlaget, som er beregnet til dækning af
personlige fornødenheder.
|
|
Stk. 2. En ikendt bøde kan modregnes i den indsattes vederlag for
beskæftigelse efter § 42, stk. 1. Den indsatte skal dog mindst have
udbetalt en ydelse til dækning af personlige fornødenheder. |
|
§ 70. Ved ikendelse af strafcelle som disciplinærstraf
fastsættes varigheden under hensyn til overtrædelsens art og omfang
til et tidsrum af højst 4 uger.
|
|
Stk. 2. En indsat, der er ikendt strafcelle, anbringes i særlig
afdeling eller eget opholdsrum eller i et arresthus. Under
anbringelsen er den indsatte udelukket fra fællesskab i
institutionen.
|
|
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter regler om udståelse af
strafcelle.
|
|
§ 71. Hvis der er begrundet mistanke om, at en indsat har
overtrådt bestemmelser, der må antages at medføre strafcelle som
disciplinærstraf, kan den indsatte anbringes i forhørscelle, hvis
det er nødvendigt af hensyn til gennemførelsen af undersøgelser i
disciplinærsagen.
|
|
Stk. 2. Anbringelse i forhørscelle må ikke udstrækkes i længere tid,
end undersøgelsen nødvendiggør, og kan højst vare i 5 dage.
|
|
Stk. 3. Den tid, som en indsat har været anbragt i forhørscelle,
fradrages i udståelsen af strafcelle.
|
|
Stk. 4. Anbringelse i forhørscelle sker efter samme regler som
udståelse af strafcelle. |
|
Behandling af disciplinærsager
|
|
§ 72. Justitsministeren fastsætter regler om behandlingen af
disciplinærsager. |
|
Konfiskation
§ 73. Institutionen kan træffe bestemmelse om konfiskation, når
genstande og penge er ulovligt indført, erhvervet eller tilvirket i
institutionen. Det gælder dog ikke, hvis de tilhører nogen, der ikke
er ansvarlig for det ulovlige forhold.
|
|
Stk. 2. Institutionen kan endvidere træffe bestemmelse om
konfiskation, når genstande og penge søges indsmuglet til indsatte.
Det gælder dog ikke, hvis de tilhører tredjemand, der ikke er
ansvarlig for det ulovlige forhold. Det gælder heller ikke, hvis de
tilhører den indsatte og den indsatte godtgør ikke at have haft
kendskab til det ulovlige forhold.
|
|
Stk. 3. Institutionen kan desuden træffe bestemmelse om
konfiskation, når genstande og penge som nævnt i stk. 1 findes på
institutionens område, hvis det ikke kan fastslås, hvem de tilhører.
|
|
Stk. 4. Justitsministeren fastsætter regler om behandlingen af sager
om konfiskation. |
|
Modregning af erstatningsbeløb
§ 74. Såfremt den indsatte under fuldbyrdelsen har forvoldt skade på
institutionens ting ved en erstatningspådragende adfærd, kan
institutionen bestemme, at erstatningsbeløbet skal modregnes i den
indsattes vederlag for beskæftigelse efter § 42, stk. 1. Den
indsatte skal dog mindst have udbetalt en ydelse til dækning af
personlige fornødenheder.
|
|
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter regler om behandlingen af sager
om modregning af erstatningsbeløb.
|
|
Generelt om disciplinærstraffe i fængsler og arresthuse
Landsforeningen KRIMs samling om disciplinærstraffe, konfiskation
mv.
Bevisvurdering i disciplinærsager mod indsatte. FOB.77.138
Normalreaktionsskema fra august 2010 fra Statsfængslet ved Horserød
Normalreaktioner, Anstalten ved Herstedvester 2011
Kravene til bevis i disciplinærsager mod indsatte
behandles under sagsbehandlingen i
kriminalforsorgen.
Om forbuddet mod dobbeltstraf mv.
Af
artikel 4 i "Tillægsprotokol
nr. 7 af 22. november 1984 til Den Europæiske Konvention til
Beskyttelse af Menneskerettigheder og Grundlæggende
Frihedsrettigheder"
fremgår følgende:
"1. Under een og samme stats jurisdiktion skal ingen i
en straffesag på ny kunne stilles for en domstol eller dømmes for en
lovovertrædelse, for hvilken han allerede er blevet endeligt
frikendt eller domfældt i overensstemmelse med denne stats
lovgivning og strafferetspleje.
2. Bestemmelserne i foregående stykke forhindrer ikke genoptagelse
af sagen i overensstemmelse med vedkommende stats lovgivning og
strafferetspleje, såfremt der foreligger bevis for nye eller
nyopdagede kendsgerninger, eller såfremt der i den tidligere
rettergang er begået en grundlæggende fejl, som kunne påvirke sagens
udfald.
3. Der kan ikke ske fravigelse fra denne artikel i medfør af artikel
15 i konventionen."
I
UfR.1999.666 ØLD blev straffen nedsat under henvisning til, at
den pågældende var blevet idømt disciplinærstraf i et fængsel for
det forhold, der nu var rejst tiltale for. Af kommenteret
straffuldbyrdelseslov, 1. udgave, side 166, fremgår, at
institutionen skal "orientere politiet om den ikendte
disciplinærstraf, så denne kan tages i betragtning af retten ved en
eventuel strafudmåling". Praksis skal ses i sammenhæng med forbudet
mod dobbeltstraf i Den europæiske Menneskerettighedskonvention.
Artikel 63 i De europæiske Fængselsregler har følgende ordlyd: "Indsatte
må ikke straffes to gange for samme handling eller opførsel".
I
bilag 5 til lovforslag nr. 201/2006-07 blandt andet om
kriminalisering af indsattes besiddelse af mobiltelefoner i
arresthuse og lukkede fængsler påpeger fængselsinspektør Hans Jørgen
Engbo i en henvendelse til Folketingets Retsudvalg, at forslaget om,
at en indsat skal kunne straffes ved de almindelige domstole for
overtrædelse af straffeloven, og at den pågældende derudover
administrativt skal kunne straffes disciplinært af
fængselsmyndighederne, strider mod EMRK artikel 6. Hans Jørgen Engbo
henviser til de såkaldte "Engel-kriterier", som er udtryk for den
praksis, som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) følger,
og som kan udledes af Engel m.fl. mod Holland afgjort den 8. juni
1976.
Hans Jørgen Engbo anfører i bilaget blandt andet, at "efter det
første af de tre Engel-kriterier vil en indsat, som under en
disciplinærproces anklages for uretmæssig besiddelse af en
mobiltelefon, dermed være anklaget for en forbrydelse, og sagen vil
være omfattet af artikel 6. Det betyder bl.a., at det vil være
uforeneligt med uskyldsformodningen i artikel 6, stk. 2, at der
under en disciplinærsag tages stilling til, om den indsatte er
skyldig i uretmæssig besiddelse af en mobiltelefon, inden dette er
afgjort ved en straffesag".
Hans Jørgen Engbo påpeger, at EMRK artikel 6 også vil kunne krænkes
på andre områder, hvor indsatte straffes både disciplinært i
fængslet og derudover under en straffesag. Dette kan for eksempel
gælde i tilfælde, hvor indsatte findes i besiddelse af narkotika i
et fængsel eller arresthus.
Se også
Justitsministeriets svar af 29. maj 2007 til Retsudvalget, hvor
Justitsministeriet afviser, at lovforslaget om, at indsatte, der
besidder mobiltelefoner ulovligt, straffes såvel disciplinært som
efter straffeloven, strider mod EMRK artikel 6.
Justitsministeriets svar på
spørgsmål nr. 451 af 28. juni 2006 fra Folketingets Retsudvalg
om, hvorvidt det er rimeligt, at indsatte "bliver straffet 2 gange
for samme forseelse", synes at forudsætte, at en disciplinærstraf
givet til en indsat af kriminalforsorgen i tilfælde, hvor der også
er sket politianmeldelse, "tages i betragtning af retten ved en
eventuel strafudmåling".
I Norge eksisterer der et generelt forbud mod, at
fængselsmyndighederne politianmelder strafafsonere i tilfælde, hvor
fængselsmyndighederne har idømt den pågældende en disciplinærstraf.
I punkt 3.43, side 142 i "Retningslinjer
til lov om gjennomføring av straff mv (straffegjennomføringsloven)
og til forskrift til loven, fastsatt av Kriminalomsorgens sentrale
forvaltning 16. mai 2002 med hjemmel i forskrift til lov om
straffegjennomføring av 22. februar 2002 § 7-1. Revidert 27. oktober
2008", er dette udtrykt således: "Ved anmeldelse skal
det som hovedregel ikke ilegges reaksjon på brudd i medhold av
straffegjennomføringsloven."
Se KRIMs samling om
eksempler på kriminalforsorgens misbrug af adgangen til at
idømme indsatte disciplinærstraf.
Upassende sprogbrug
Folketingets Ombudsmand foretog den
24. september 2002 en opfølgningsinspektion af Arresthuset i Næstved.
Ombudsmanden bemærkede under inspektionen blandt andet, at en indsat
i arresthuset var blevet idømt en disciplinærstraf blandt andet for
"upassende sprogbrug". Herom udtalte ombudsmanden på side 37 blandt
andet: "Der er hverken i straffuldbyrdelsesloven eller de
administrative bestemmelser som Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, har udstedt i medfør heraf, en bestemmelse om
anvendelse af sprogbrug (således som det var tilfældet i § 19, stk.
4, i
den tidligere gældende fuldbyrdelsesbekendtgørelse). Heller ikke
arresthusets husorden indeholder en bestemmelse om anvendelse af
sprog-brug,"
Indsat har lov til at
fremkomme med fornærmede ytringer om fængselspersonalet
I
Pfeifer og Plankl mod Østrig (sagsnr. 10802/84) fandt Den
europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD), at der var sket en
krænkelse af EMRK artikel 8, idet et fængsel havde fjernet nogle
fornærmende passager om fængselspersonalet i et brev fra en indsat
til en anden indsat. I den konkrete sag beskyldte den brevskrivende
indsatte blandt andet nogle af fængselsbetjentene for at være
vindueskiggere og aber, der ingenting er uden for fængslet, men som
tror, at de er "guder" inde i fængslet.
I Yankov mod
Bulgarien afgjort af EMD den 11. december 2003 under sagsnummer
39084/97 fandt EMD blandt andet, at EMRK artikel 10 var krænket som
følge af, at en indsat i et fængsel var blevet mødt med en
disciplinærstraf som følge af, at den indsatte i et brev blandt
andet havde kaldt fængselsbetjente for "velnærede dovendidrikker" ("well-fed
idlers") og "simple bondekarle" ("simple villagers"). I præmis 134
udtaler EMD blandt andet, at den særligt svage position, som
fængslede personer befinder sig i, medfører, at straf til fængslede
for at have fremført påståede falske anklager vedrørende
fængselsforholdene eller handlinger begået af fængselsmyndighederne
kræver en særdeles god grund for at være "nødvendig i et demokratisk
samfund". På originalsproget lyder udtalelsen således: "Having
regard to the particular vulnerability of persons in custody, the
Court considers that the punishment of prisoners for having made
allegedly false accusations concerning the conditions of detention
and acts of the penitentiary authorities requires particularly solid
justification in order to be considered “necessary in a democratic
society”. .."
Udviklingen i disciplinærstraffe i fængsler og arresthuse
Af
tabel 17 på side 24 i "ANALYSE AF
KRIMINALFORSORGENS FREMTIDIGE KAPACITETS - OG SIKKERHEDSBEHOV"
udgivet af Justitsministeriet og Finansministeriet i februar 2011
fremgår, at antallet af disciplinærstraffe mod indsatte i
kriminalforsorgens fængsler og arresthuse steg fra 8.302
disciplinærstraffe i 2000 til 17.021 disciplinærstraffe i 2009. Der
er således tale om mere end en fordobling. Som årsag til denne
udvikling angives blandt andet den daværende regerings såkaldte "nul-tolerancepolitik"
samt det større antal indsatte i fængslerne. Endelig henviser man
til "udviklingen i klientellets
karakter, herunder et større antal indsatte med bande- og
rockerrelationer." Der er imidlertid ikke i analysen fremlagt nogen
dokumentation for de oplyste årsager til udviklingen.
Spørgsmål nr. 1411 af 15. september 2010 fra Folketingets
Retsudvalg til Justitsministeriet om udviklingen af omfanget af
disciplinærstraffe mod indsatte og udgange til indsatte i perioden
fra 2000 til 2010.
Historisk
L. af 3. december 1850 ang. den Bestyrelserne over de civile
Straffeanstalter tilkommende Straffemyndighed |