Se nærmere under KRIMs linksamling om økonomi
under afsoning
I
kendelse nr. 11191 af 7. november 1990
meddelte Civilretsdirektoratet fri proces til
person, uagtet at sagen udsprang af strafbart
forhold.
Børnebidrag fra strafafsoner. FOB.2001.137
Afgørelse om nægtelse af økonomisk hjælp -
kundgørelse. FOB.2000.320
Kostpenge, Købmand, arbejdstøj. FOB.93.132
Indsatte har fra det øjeblik, hvor de løslades,
krav på kontanthjælp, hvis ikke de har midler
til deres egen forsørgelse. Også i tilfælde,
hvor den løsladte har beskæftigelse og oppebærer
løn, har den indsatte krav på kontanthjælp frem
til det tidspunkt, hvor den pågældende får
udbetalt sin løn.
Udslusning og økonomisk hjælp
før, i forbindelse med og efter løsladelsen
for afsonere og varetægtsarrestanter
Kriminalforsorgen har 29. april 2011 udsendt meddelelse med
sagsnummer 10-032-0022 om "nye
tiltag overfor indsatte med lange domme i lukkede institutioner mv.",
som blandt andet tilstræber bedre udslusning af indsatte fra
fængslerne i form af yderligere brug af anbringelse i åbent
fængsel, udgange og tidlig prøveløsladelse.
Kriminalforsorgen har pligt til at hjælpe
indsatte med at finde et forsørgelsesgrundlag,
således at den indsatte kan forsørge sig selv
eller blive forsørget umiddelbart på tidspunktet
for løsladelsen.
Med
lov nr. 894 af 4. juli 2013 er lov om aktiv
socialpolitik ændret, således, at der er indsat
et nyt § 25, stk. 4, der pålægger kommunen
senest "14 dag forud for
løsladelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
personen kan modtage engangshjælp ved
løsladelsen."
Bestemmelsen skal modvirke, at der ikke først på
dagen for løsladelsen skal tages stilling til
den løsladtes forsørgelsesgrundlag, og at den
pågældende dermed står uden indtægt, indtil
sagen er færdigbehandlet. Kriminalforsorgen er
efter lovbemærkningerne forpligtet til at
medvirke til, at en ansøgning om kontanthjælp er
færdigbehandlet af kommunen senest 14 dage før
løsladelsen. Se
bemærkningerne til § 25, stk. 4, i loven.
I
svar af 19. juni 2014 på spørgsmål 689 fra
Folketingets Retsudvalg gennemgår
justitsministeren forholdsvist grundigt
forskellige regler om økonomisk hjælp til
indsatte (og varetægtsarrestanter) under
indsættelsen og i forbindelse med løsladelsen
herunder løsladelse fra varetægtsfængsling for
eksempel efter en frifindelse.
Svaret giver et indblik i mange af de muligheder
der er for økonomisk hjælp både under ophold i
fængsel eller arresthus og under og efter
løsladelse.
Om hjælp til opretholdelse af bolig eller hjælp
til opmagasinering af bohave under indsættelse
oplyses særligt følgende:
"Efter bekendtgørelse om uddannelseshjælp
eller kontanthjælp til personer, der er
varetægtsfængslet eller indsat til afsoning af
straf i fængsel eller arresthus (bek. nr. 90 af
27. januar 2014) kan der blandt andet ydes hjælp
til dækning af rimelige boligudgifter under
indsættelsen, hvis boligen bør bevares af hensyn
til den indsattes benyttelse heraf under udgang
eller efter løsladelsen. Det er en betingelse,
at pågældende ikke selv har indtægter eller
formue, der kan dække udgifterne. Overskrider
perioden 6 måneder, skal kommunen undersøge, om
boligbehovet kan dækkes på anden måde. Hvis der
ikke ydes hjælp til boligudgifter, kan der ydes
hjælp til dækning af opbevaring af bohave, hvis
der skønnes behov for det af hensyn til den
indsattes tilværelse efter løsladelsen, og hvis
betingelserne i § 81 i lov om aktiv
socialpolitik i øvrigt er opfyldt."
Om folke- eller
førtidspensionister anføres særligt følgende:
"Hvis det drejer sig om personer, der inden
varetægtsfængslingen modtog folke- eller
førtidspension kan der henvises til § 46 i lov
om social pension og § 45 i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Det fremgår af disse
bestemmelser, at personer, der
varetægtsfængsles, får udbetalt pension
(folkepension og førtidspension) indtil udgangen
af den måned, hvor strafafsoningen påbegyndes.
Hvis pensionisten inden opholdet fik udbetalt
sin pension forud, udbetales pensionen indtil
udgangen af den måned, der følger efter måneden,
hvor strafafsoningen påbegyndes. Hvis der er
rimelig udsigt til, at den pågældende vil kunne
løslades inden for et tidsrum af omkring 6
måneder efter, at strafafsoningen er påbegyndt,
kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at
den pågældende af pensionen kan få udbetalt et
beløb til dækning af udgifter til husleje og
lign. Udbetaling Danmark overfører beløbet til
kommunen. Under varetægtsfængsling kan 6-månders
perioden forlænges. Hvis varetægtsfængslingen
ikke efterfølges af en domfældelse, og
pensionisten løslades, efterbetales pensionen
for perioden med varetægtsfængsling, og
pensionsudbetalingen genoptages."
I
svar af 8. april 2014 på et spørgsmål 685 fra
Folketingets Retsudvalg fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale
forhold oplyser denne blandt andet, at
EU-borgere, der er varetægtsfængslede eller
afsoner frihedsstraf i Danmark har ret til samme
ydelser fra det offentlige som danske
statsborgere. Der følger der på en gennemgang af
de forskellige typer ydelser herunder
førtidspension, folkepension, boligstøtte,
børnetilskud, børne- og ungeydelse,
kontanthjælp, hjælp til boligudgifter, hjælp til
forsørgelse af et barn, hjælp til dækning til
udgifter til samvær, hjælp til etablering af
bolig, arbejdsløshedsdagpenge, efterløn,
sygedagpenge, SU, statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), skoleydelse og
VEU-godtgørelse.
I sit
svar af 8. januar 2010 på spørgsmål nr. 314 fra
Folketingets Retsudvalg oplyser
Justitsministeren, at det kan give problemer for
løsladte, at kontanthjælp efter en lovændring i
2002 betales "bagud". Imidlertid oplyser
ministeren herom: "For at undgå, at fx
løsladte står uden forsørgelse i
optjeningsmåneden indførtes ved samme lovændring
mulighed for, at kommunen kan yde op til 1
måneds engangshjælp, indtil kontanthjælpen
første gang udbetales. Hjælpen kan højst udgøre
5.267 kr. i 2010-niveau." I sit
svar af 15. september 2010 på spørgsmål nr. 1416
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende kriminalforsorgens hjælp til indsatte
med at finde bolig efter løsladelsen, oplyser
Justitsministeren bland andet følgende: "Under
afsoningen indebærer vejledningsarbejdet og
bistanden i henhold til straffuldbyrdelseslovens
§ 44, stk. 1 og 2, samt handleplansarbejdet, at
der i kriminalforsorgens institutioner ydes et
stort stykke arbejde eksempelvis i forhold til,
at den indsatte under afsoningen skrives op til
bolig i boligselskaber, og at der tages kontakt
til kommunerne med henblik på opskrivning og
indstilling til bolig m.m."
Økonomisk hjælp til indsattes samvær med
deres børn
Se
ankestyrelsens svar på spørgsmål om,
hvorledes en indsat kan få bevilget hjælp for
eksempel til transportudgifter efter aktivlovens
§ 83 til en indsat, der under fængselsopholdet
skal have samvær med sit barn.
Samarbejdet mellem kriminalforsorgen og
social- og sundhedssektoren
Rapport fra arbejdsgruppen
vedrørende grænsefladen mellem kriminalforsorgen
og social- og sundhedssektoren udarbejdet af
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen og Socialministeriet i maj
2003.
Betænkning 752 - Kriminalforsorg - socialforsorg, bind 1 - 1975
Betænkning 752 - Kriminalforsorg - socialforsorg, bind 2 - 1975
Betænkning 752 - Kriminalforsorg - socialforsorg, bind 3 - 1975
|