Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
Senest opdateret 23. juni 2013
Landsforeningen KRIMs samling af administrative regler mv. om udgang
§ 50. Justitsministeren fastsætter regler om tilladelse til
udgang. Det kan i forbindelse med sådanne regler bestemmes, at
tilladelse til udgang først kan gives efter ophold i et bestemt
tidsrum i institutionen og efter udståelse af en bestemt del af
straffen, samt at tilladelse til udgang ikke kan gives i et tidsrum
af 3 måneder fra indsættelsen, hvis den indsatte er udeblevet efter
tilsigelse til afsoning. Det kan endvidere bestemmes, at den
indsatte, hvis tilladelse til udgang afslås på grund af fare for
misbrug, jf. § 46, stk. 1, nr. 2, eller hvis tilladelse til udgang
tilbagekaldes på grund af misbrug eller fare herfor, jf. § 49, nr. 1
og 2, er afskåret fra i et bestemt tidsrum
at forlange en afgørelse af spørgsmålet om tilladelse til udgang.
§ 50 havde forud for ændringen gennemført ved
lov nr. 113 af 3. februar 2012 følgende formulering:
§ 50. Justitsministeren fastsætter regler om tilladelse til
udgang. Det kan i forbindelse med sådanne regler bestemmes, at
tilladelse til udgang først kan gives efter ophold i et bestemt
tidsrum i institutionen og efter udståelse af en bestemt del af
straffen, samt at tilladelse til udgang ikke kan gives i et tidsrum
af 3 måneder fra indsættelsen, hvis den indsatte er udeblevet efter
tilsigelse til afsoning. Det kan endvidere bestemmes, at den
indsatte efter udgangsmisbrug er afskåret fra i et bestemt tidsrum
at forlange en afgørelse af spørgsmålet om tilladelse til udgang.
Udgange til indsatte
Reglerne om udgang til indsatte findes
straffuldbyrdelseslovens §§ 46 til 50.
Regelmæssig udgang (såkaldt "orlov") kan ske med hyppigere
intervaller end sædvanligt, hvis særlige forhold taler derfor. Dette
kan for eksempel være, at det er godtgjort, at særlige forhold i
familien taler for, at den pågældende indsatte befinder sig i
hjemmet hos sin familie hyppigere end normalt. I
AKS 1996.19
fik den indsatte tilladelse til at besøge familien regelmæssigt hver
14. dag pga. særlige forhold i hjemmet, der tilsagde, at den
indsatte var tilstede oftere end normalt.
Indsat fik i
AKS 1996.36 frigang til i nogle aftentimer 2 gange om ugen at
deltage i teoriundervisning på specialkøreskole for ordblinde.
Dette skete til trods for, at den pågældende udstod en straf af
fængsel i 73 dage.
Den europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) fandt i (Schemkamper
mod Frankrig - sagsnr: 75833/01) afgjort den 18. oktober 2005, at der
ikke var sket en krænkelse af artikel 8, da de franske
fængselsmyndigheder nægtede en person udgang til sin far, der i
april 2001 havde fået nogle milde hjerteanfald. EMD foretog en meget
grundig vurdering af den indsattes samlede forhold og betonede, at
fængselsmyndighederne har en pligt til at bidrage til, at en indsat
bevarer kontakten med sin familie. EMD lagde vægt på, at den
pågældende afsonede 20 års fængsel for manddrab, og at afsoningen
var påbegyndt i 1997. EMD lagde også vægt på det oplyste om, at den
indsatte havde mange besøg af faderen både inden og efter
hjerteanfaldene, at han i 2003 havde 3 udgange til at besøge
familien, og at han også havde regelmæssige besøg af moderen i
fængslet. EMD bemærkede, at faderens tilstand ikke havde været
værre, end at han efter anfaldene fortsat kunne besøge sin søn i
fængslet. Efter en konkret vurdering af ovennævnte oplysninger samt
det oplyste om forældrenes alder og helbred fandt EMD ikke, at der
var sket en krænkelse af artikel 8 ved at have nægtet den indsatte
den omhandlede udgang.
Se
Europarådets anbefaling nr. R (82) fra 1982 om udgang til
indsatte.
Ombudsmanden fandt i udtalelsen J.nr.
2007-3630-622 af 14. maj 2009, at kriminalforsorgens almindelige
nægtelse af uledsaget udgang til langtidsindsatte fra lukkede
fængsler, førend halvdelen af straffetiden var udstået, blandt andet
var "i strid med den forvaltningsretlige grundsætning om skøn under
regel".
I Justitsministeriets
svar af 14. maj 2012 på Spørgsmål nr. 583 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg behandler Justitsministeriet forholdsvist
grundigt de lempelser, der er gennemført i 2011, for så vidt angår
de tidsmæssige betingelser for at påbegynde uledsaget udgang. Der
henvises herom blandt andet til
bemærkningerne til lov nr. 611 af 14. juni 2011 (udvidelse af
”noget for nogetordningen” om tidlig prøveløsladelse af dømte mv.)
Farlighed, udgange, skøn. FOB.93.152
Udgangskarantænes længde. FOB.88.141
Udgang til andet end "udgangsadresse". FOB.84.81
Udgang - sagsbehandlingstid. FOB.80.213
Disciplinærsag - udgangsledsager. FOB.79.401
Særligt om
udgang til varetægtsfængslede
Af retsplejelovens § 771, stk. 2 følger, at varetægtsfængslede, når
"særligere omstændigheder taler derfor", kan få "udgangstilladelse
med ledsager for et kortere tidsrum", men at dette kræver "politiets
samtykke".
I
Czarnowski mod Polen afgjort under sagsnummer 28586/03 den 20.
januar 2009 udtalte EMD, at ledsaget udgang til indsatte, der skal
deltage i nærståendes begravelse, ikke kan nægtes udgang med
henvisning til, at man ikke har ressourcer til at stille
bevogtningspersonale til rådighed. I præmis 32 udtaler EMD følgende:
"The Court is aware of the problems of a financial and logistical
nature caused by escorted leaves including the shortage of police
and prison officers. However, taking into account the seriousness of
what was at stake, namely refusing an individual the right to attend
the funeral of his parent, the Court is of the view that the
respondent State could have refused attendance only if there had
been compelling reasons and if no alternative solution – like
escorted leave – could have been found (ibid § 37)."
I sagen
3300-70323-00024-11 nægtede Syd- og Sønderjyllands Politi en
varetægtsfængslet udgang til begravelse af den varetægtsfængsledes
farmor med henvisning til, at politiet ikke havde det fornødne
mandskab til opgaven. Forsvareren henviste i et brev 29. april 2011
til praksis ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og
forlangte, at anklagemyndigheden skulle indbringe sagen for prøvelse
ved retten. Anklagemyndigheden ombestemte sig derpå og tillod, at
den pågældende under ledsagelse af polititjenestemænd kunne deltage
i begravelsen lørdag den 30. april 2011.
I sagen
Lind mod Rusland, sagsnummer 25664/05, afgjort af Den europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 6. december 2007, fandt EMD, at
det udgjorde en krænkelse af artikel 8, at en varetægtsfængslet
hollandsk statsborger i et russisk fængsel kun havde fået lov til at
tale i et minut i telefon med sin far, der lå på sit dødsleje i
Holland, og at samtalen skulle foregå på russisk, som faderen havde
svært ved at forstå.
Klageren havde også klaget over, at han var blevet nægtet udgang til
at besøge faderen på dennes dødsleje. EMD tog ikke stilling til
dette spørgsmål, idet det efter EMDs opfattelse ligger inden for det
område, hvor staterne selv må foretage et skøn ("margin of
appreciation"). Dog tilføjer EMD, at det er staternes pligt at
godtgøre, at begrænsningerne i klagerens rettigheder og friheder
efter EMRK artikel 8 har været "nødvendige for et demokratisk
samfund" (se præmis 94 in fine). Derpå næves sagen Ploski som et
eksempel på, hvor nægtelse af udgang til at deltage i en begravelse
ikke ansås for forenelig med EMRK artikel 8.
I sagen
Ploski mod Polen, sagsnummer 26761/95, der blev afgjort af Den
europæiske menneskerettighedsdomstol (EMD) den 12. november 2002,
fandt EMD, at der var sket en krænkelse af artikel 8, i et tilfælde,
hvor en varetægtsfængslet 2 gange var blevet nægtet udgang til at
deltage i sine forældres begravelser, der fandt sted med en måneds
mellemrum.
EMD bemærker i sagen, at de nationale myndigheder er overladt et
vist skøn ("margin op appreciation") i sager af den omhandlede art,
men at deres skøn er begrænset således, at udgangspunktet er, at
EMRK artikel 8 beskytter retten til et familieliv og retten til et
privatliv, og at det skal være "nødvendigt i et demokratisk" samfund
at foretage begrænsninger i disse rettigheder. I præmis 36
konstaterer EMD blandt andet, at der var tale om en person, der ikke
var fængslet for vold men for berigelseskriminalitet, og at han
faktisk blev løsladt i februar 1996, som var mindre end 2 efter
tidspunkterne for begravelserne, som fandt sted i juli og august
1994. EMD bemærkede, at de nationale myndigheder kunne have valgt at
give klageren ledsagede udgange.
Det skal bemærkes, at klagerne i sagerne Lind mod rusland og Ploski
mod Polen begge angår varetægtsfængslede. Der er naturligvis en mere
restriktiv praksis med udgange til varetægtsfængslede end til
personer, der afsoner en idømt straf. Sidstnævnte har ofte udgange
(ledsagede eller uledsagede) i forvejen, hvorfor der ikke vil være
de samme saglige grunde til at nægte disse udgange til syge
pårørende eller til begravelser af pårørende. Bemærk også, at i
sagen Ploski mod Polen peger EMD på, at den pågældende faktisk blev
løsladt cirka 18 måneder senere. Det er således overvejende
sandsynligt, at EMD vil forholde sig kritisk til, at en
strafafsoner, der kun mangler at afsone få års fængsel, nægtes
udgang til besøg hos syge pårørende eller til deltagelse i
begravelser af pårørende.
Af retsplejelovens § 771, stk. 2 følger, at varetægtsfængslede, når
"særligere omstændigheder taler derfor", kan få "udgangstilladelse
med ledsager for et kortere tidsrum", men at dette kræver "politiets
samtykke".
Østre Landsret fandt i en kendelse af 16. april 1985 med
sagsnummer (13. afd. 117/1985), at politiets nægtelse af at give
et samtykke til udgang til en varetægtsfængslet er unddraget
adgangen til domstolsprøvelse. I det omfang, at den
varetægtsfængslede gør gældende, at en sådan nægtelse af udgang fra
varetægtsfængslingen er i strid med for eksempel EMRK artikel 8
eller andre menneskerettigheder, vil en manglende adgang til at få
spørgsmålet prøvet ved domstolene kunne udgøre en krænkelse af EMRK
artikel 13, der kræver, at en borger, der gør gældende, at de har
været udsat for en krænkelse af deres menneskerettigheder skal have
adgang til "effektive retsmidler" i det nationale retssystem. Dette
behøver ikke nødvendigvis at være adgang til domstolsprøvelse. Da
det kan være meget indgribende at blive nægtet en udgang til for
eksempel deltagelse i vigtige familiebegivenheder, taler EMDs
praksis for, at det kunne være en krænkelse af artikel 13, at der
ikke er adgang til domstolsprøvelse af politiets eventuelle nægtelse
af et samtykke efter retsplejelovens § 771, stk. 2.
Særligt om udgang for anbragte i hospital mv. og for personer
anbragt i varetægtssurrogat
Reglerne om udgang herunder kompetencereglerne med hensyn til udgang
til
personer, der er anbragt i hospital eller institution i henhold til
strafferetlig afgørelse eller i medfør af farlighedsdekret er
reguleret i en særlig bekendtgørelse herom udstedt af
Justitsministeriet. Disse regler gælder også for personer, der er
varetægtsfængslede i surrogat, uanset om denne form for
varetægtsfængsling skyldes ung alder, psykisk sygdom eller andre
forhold. Bekendtgørelsen fastsætter omfanget af forskellige typer af
udgang til de pågældende, og bekendtgørelsens §§ 7 og 8 fastsætter
blandt andet, at det normalt kræver "rettens godkendelse" at give
udgang til personer, der er anbragt "i henhold til retsplejeloven".
|