Af advokat (H) Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
opdateret 22. januar 2015
Kontakt til medierne
§ 59. En indsat har ret til i institutionen at udtale sig og i
den forbindelse at lade sig fotografere til medierne.
|
|
Stk. 2. Denne ret kan dog begrænses af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn, for at beskytte den forurettede ved
lovovertrædelsen eller for i øvrigt at modvirke en åbenbar krænkelse
af retsfølelsen.
|
|
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om gennemførelsen af
de indsattes ret efter stk. 1. |
|
Kapitel 10
Indgreb over for den indsatte
Undersøgelse af den indsattes person og opholdsrum
§ 60. Direktoratet for
Kriminalforsorgen og institutionen kan uden retskendelse undersøge, hvilke effekter en indsat har
i sin besiddelse i sit opholdsrum eller på sin person, hvis en sådan
undersøgelse er nødvendig for at sikre, at ordensbestemmelser
overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages, herunder,
|
|
1) når den indsatte indsættes i institutionen,
|
|
2) hvis den indsatte mistænkes for uretmæssig besiddelse af
effekter,
|
|
3) før og efter besøg eller
|
|
4) før og efter fravær fra institutionen eller opholdsafdelingen.
|
|
Stk. 2. Endvidere kan institutionens leder eller den, der bemyndiges
dertil, af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn træffe bestemmelse
om en nærmere undersøgelse af den indsattes person, hvis der er
bestemte grunde til at antage, at den indsatte er i uretmæssig
besiddelse af effekter.
|
|
Stk. 3. Undersøgelse må dog ikke gennemføres, hvis det efter
indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag, som indgrebet må
antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
|
|
Stk. 4. Undersøgelse skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader.
|
|
Stk. 5. Undersøgelse, der indebærer afklædning, må kun
foretages og overværes af personer af andet køn end
den indsatte. Dette gælder dog ikke for sundhedspersonale.
|
|
Stk. 6. En undersøgelse som nævnt i stk. 2 må kun foretages under
medvirken af en læge. Lægen tager stilling til, om indgrebets
gennemførelse under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko
samt den indsattes tilstand er lægeligt forsvarligt.
|
|
Stk. 7. Institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, kan
træffe bestemmelse om tilbageholdelse af effekter, der findes i den
indsattes besiddelse, hvis det skønnes påkrævet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn.
|
|
Stk. 8. Endvidere kan institutionen uden retskendelse gennemlæse og institutionens
leder eller den, der bemyndiges dertil, uden retskendelse træffe bestemmelse om
tilbageholdelse af breve og andre optegnelser, som findes i den
indsattes besiddelse, hvis det skønnes påkrævet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn. § 56 finder tilsvarende anvendelse.
|
|
Stk. 9. Justitsministeren fastsætter regler om gennemførelsen af
undersøgelser af den indsattes person og opholdsrum.
|
|
§ 60 a. Institutionens leder eller den, der bemyndiges
dertil, kan træffe bestemmelse om, at en indsat skal afgive
urinprøve med henblik på at undersøge for eventuel indtagelse af
euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning. |
|
Stk. 2. § 60, stk. 4 og 5, finder tilsvarende anvendelse. |
|
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter regler om gennemførelsen af
urinprøvekontrol. |
|
Landsforeningen KRIMs samling af administrative regler mv. om
legemsundersøgelser, magtanvendelse og indgreb mod indsatte
Visitationer med afklædning af indsatte
Visitation (modsatte køn). FOB.88.137
Visitation skal begrundes konkret. Se også om håndjern. FOB.83.147
FOB 1967.85 -
Kropsvisitering af indsatte i forvaringsanstalt. Kritiseret, at
overlægen overfor Justitsministeriet havde givet urigtige
oplysninger om en indsat (J. nr. 691/67).
Menneskerettighedsdomstolen og nøgenvisitationer
Kropsvisitation med afklædning af fængselsindsat og med besigtigelse
af anus efter hvert besøg, som denne modtog i fængslet over en
periode på to år, udgjorde en krænkelse af EMRK artikel 3. Der var
tale om en indsat, der var idømt flere livsstraffe for drab,
drabsforsøg, røverier og terrorisme. Der var enighed om, at han over
en længere årrække havde været udsat for cirka 11 visitationer af
den omhandlede art. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
bemærkede, at sådanne visitationer ikke krænker artikel 3, hvis de
er begrundet i en konkret mistanke om, at den indsatte gemmer
genstande eller stoffer, som de ikke må være i besiddelse af. EMD
udtaler også, at visitationen i så fald er begrænset til de steder
på kroppen, som er omfattet af den konkrete mistanke. Afgørelsen var enstemmig.
Se Frérot mod Frankrig, applikationsnummer
70204/01 afsagt 12. juni 2007
I
Khider mod Frankrig afgjort den 9. juli 2009 af EMD under
sagsnummer 39364/05 undersøgte EMD, hvorvidt fængselsmyndighedernes
behandling af en indsat udgjorde en krænkelse af EMRK artikel 3. Den
pågældende var dømt for væbnet røveri, som han havde begået som medlem af
en bande, kidnapning, drabsforsøg mod en fængselsbetjent samt forsøg på
flugt. Af præmis 6 fremgår det, at han blandt andet havde forsøgt at
befri sin broder fra et fængsel. Her anvendte han sammen med andre
personer en helikopter til formålet, hvor de skød mod de
fængselsvagter, der befandt sig i vagttårne i fængslet. En
fængselsvagt blev såret. Endvidere blev der fra helikopteren smidt
skydevåben ned i fængselsgården, som de indsatte kunne bruge som et
led i befrielsesaktionen. Den pågældende blev under sin afsoning
klassificeret som en indsat, der krævede særlig overvågning. Af
afgørelsens præmis 110 fremgår, at den pågældende havde været udsat
for 14 overførsler mellem forskellige afsoningsinstitutioner over en
periode på 7 år i forbindelse med en rotationsordning, som var
iværksat for at hindre yderligere flugtforsøg. Ifølge præmis 114
havde den pågældende sammenlagt været udelukket fra fællesskabet i cirka 4
år. Den pågældende havde under afsoningen været udsat for
regelmæssige kropsvisitationer med afklædning. EMD bemærkede, at EMD var særlig
opmærksom på en rapport fra CPT afgivet i 2007 vedrørende Frankrig,
hvor CPT påpegede, at de hyppige kropsvisitationer, hvor de indsatte
skulle klæde sig nøgne i visse franske fængsler, udgjorde en høj
risiko for, at der forelå nedværdigende behandling (se præmis 128).
EMD fandt, at behandlingen af den pågældende indsatte udgjorde en
krænkelse af EMRK artikel 3.
Rapporten fra CPT afgivet i 2007 vedrører et besøg aflagt af CPT
i Frankrig i tiden fra den 27. september 2006 til den 9.oktober
2006. I rapportens præmis 167 kritiseres de "rotationsordninger",
som den franske lovgivning tillader vedrørende særlige grupper af
indsatte, og som indebærer at disse af sikkerhedsmæssige grunde med
mellemrum flyttes rundt mellem landets fængsler. I rapportens præmis
168 og 169 kritiseres kropsvisitationerne, idet rapporten advarer
om, at systematiske visitationer, hvor indsatte skal afklædes, i sig
selv kan anses som nedværdigende behandling. Derudover kritiseres
det, at de franske regler ikke respekterer artikel 54.8 i De
Europæiske Fængselsregler, som tillader, at indsatte har adgang til
at overvære visitationen af egne effekter.
I Frerot mod
Frankrig afgjort af EMD den 12. juni 2007 under sagsnummer
70204/01 fandt EMD, at det udgjorde en krænkelse af EMRK artikel 3,
at en indsat var blevet regelmæssigt kropsvisiteret med fuld
afklædning alene med hjemmel i administrative regler, der var
udarbejde af fængselsmyndighederne selv. Derudover overlod reglerne
det i vidt omfang til de enkelte fængselsledelser at bestemme
omfanget af visitationer under afklædning (præmis 47). Det fremgår
videre af præmis 47, at EMD også fandt det krænkende, at
visitationer af de indsatte under afklædning blev gennemført
systematisk for eksempel efter hvert besøg udefra, uden at der hver
gang forelå stærk og konkret mistanke ("strong and specific
suspicions" om, at klageren havde forbudte genstande eller stoffer i
endetarmen. Der var i fængslet en formodning for, at enhver indsat,
der vendte tilbage fra besøgsrummet, gemte genstande eller stoffer i
de mest intime steder af kroppen. Af præmis 48 fremgår, at EMD
fandt, at klageren havde været udsat for nedværdigende ("degrading")
behandling.
47. The Court observes in particular that the applicant was
required to undergo anal inspections in only one of the many
facilities in which he was held, namely Fresnes Prison. It further
notes that the Government did not claim that, in the particular
circumstances in which such measures had been taken, they had been
based each time on strong and specific suspicions that the applicant
had “prohibited objects or substances” concealed in his anus, or
even that a change in the applicant's behaviour had rendered him
particularly suspect in that regard. In fact, it appears from the
applicant's undisputed submissions that in the prison concerned,
when detainees were searched after each visit, they were
systematically ordered to “bend over and cough”. In other words,
there was a presumption in that prison that any prisoner returning
from the visiting room was concealing objects or substances in the
most intimate parts of his body.
The
performance of anal inspections in such conditions cannot be said to
have been duly based on “convincing security needs” (see
Van der
Ven, cited above, § 62) or on the need to prevent disorder or
crime. The Court therefore finds it understandable that the
prisoners concerned, such as the applicant, might feel that they are
the victims of arbitrary measures on that account. It can accept
that this feeling might be aggravated by the fact that the rules on
prisoner searches in general, and full body searches in particular,
are mainly set out in an instruction issued by the Prison Service
itself – the circular of 14 March 1986 – and, moreover, allow each
prison governor a large measure of discretion.
I Iwanczuk mod Polen, (Application no. 25196/94), hvor EMD afsagde
dom den 15. februar 2002, fandt EMD, at der var sket en krænkelse af
EMRK artikel 3 i et tilfælde, hvor en indsat skulle visiteres og
under visitationen tage underbukserne af i forbindelse med, at han
skulle fra sin celle og hen til et andet lokale for at afgive sin
stemme i forbindelse med valg. Det fremgår af sagen, at han ikke
kunne få lov til at afgive sin stemme, hvis ikke han accepterede at
deltage i den omhandlede visitation.
I afgørelsens § 58 lægger EMD til grund, at klageren var blevet bedt
om at klæde sig nøgen foran en gruppe fængselsbetjente.
Myndighederne har ikke fremlagt nogen vægtige grunde til, at dette
var nødvendigt og retfærdiggjort ud fra sikkerhedsbetragtninger, når
henses til det oplyste om klagerens person og sagens omstændigheder
i øvrigt. Det fremgik af sagen, at klageren var varetægtsfængslet
for berigelseskriminalitet (bedrageri).
Se Iwanczuk mod Polen.
I Van Der Ven mod Holland (afgørelse nr. 50901/99) ansås EMRK artikel 3
for krænket, fordi en indsat, der var anbragt i en særlig sikret
afdeling og derfor ikke havde kontakt med medindsatte,
ugentligt skulle kropsvisiteres med afklædning. Der burde i stedet
være foretaget en konkret vurdering for behovet for hver enkelt
visitation. Når henses til den ovenfor citerede meget nyere
afgørelse, Frérot mod Frankrig, forekommer det oplagt, at Holland
blev dømt for at krænke artikel 3. En sammenligning af de to
afgørelser synes at vise, at tolerancen over for kropsvisitationer,
der ikke er sagligt begrundede, er faldende.
I
Lorsé m. fl. mod Holland afsagt af EMD den 4. februar 2003 under
sagsnummer 52750/99 anså EMD artikel 3 krænket som følge af, at
klageren, der i godt 6 år havde været anbragt i en særlig sikret
afsoningsinstitution i Holland, under opholdet i institutionen havde
været udsat for regelmæssige kropsvisitationer. Den pågældende blev
anset for særligt flugttruet, og myndighederne hævdede, at der var
tilgået dem oplysninger om, at klageren ville forsøge flugt ved
hjælp af personfarlige midler. EMD fandt til trods herfor, at de
systematiske visitationer sammenholdt med de restriktive
afsoningsvilkår, som klageren i øvrigt havde været udsat for, var
nedværdigende og udgjorde en krænkelse af EMRK artikel 3. Den
pågældende blev tilkendt godtgørelse. Der henvises til afgørelsens
præmis 72 til 74.
I sagen Wainwright mod Det forenede Kongerige (application
no. 12350/04) fandtes det at udgøre en krænkelse af EMRK artikel 8
men ikke af artikel 3, at to besøgende til en indsat var blevet
kropsvisiteret med afklædning. EMD fandt, at fængselsmyndighederne
efter en konkret vurdering kan foretage visitation af besøgende med
afklædning for derigennem at forsøge at begrænse for eksempel
indsmugling af narkotiske stoffer i fængslerne.
Fængselsmyndighederne henviste til, at man havde en konkret mistanke
til, at den indsatte, som skulle modtage de besøgende, smuglede
stoffer ind i fængslet, og inspektøren havde derfor bestemt, at den
indsattes besøgende skulle visiteres. De besøgende havde fået
oplyst, at de, såfremt de nægtede at lade sig visitere, ville blive
nægtet adgang til besøgslokalet. EMD fandt, at det er legitimt, at
fængselsmyndighederne forsøger at bekæmpe narkoproblemerne i
fængslerne. Imidlertid fandt EMD ikke, at visitationerne - på den
måde som de blev gennemført - var proportionelle i forhold til denne
målsætning. Man havde ikke gjort sig tilpas store anstrengelser for
at gennemføre visitationerne på en måde, der ikke krænkede klagernes
værdighed. Der forelå derfor en krænkelse af EMRK artikel 8.
Europarådets torturkomite (CPT) og nøgenvisitationer
I
torturkomiteens rapport af 12. september 2013 vedrørende Bosnien og
Herzegovina påpeger torturkomiteen blandt andet, at
nøgenvisitationer af indsatte efter besøg ikke må finde sted
rutinemæssigt, men at de kun må foretages på grundlag af en
konkret risikovurdering. Derudover påpeges det, at den
pågældende ikke bør pålægges at aflægge alt sit tøj på en gang, men
at visitationen skal foretages således, at den pågældende under hele
visitationen bevarer noget af sit tøj på. Af præmis 54 fremgår
blandt andet følgende: "In the CPT’s
view, resort to strip searches should be based on an individual risk
assessment and subject to rigorous criteria as well as supervision,
and they should be carried out in a manner respectful of human
dignity. In this connection, the Committee can see no justification
for strip searching prisoners after a closed visit. Further, those
inmates who are strip searched should not normally be required to
remove all their clothes at the same time, e.g. a person should be
allowed to remove clothing above the waist and to get dressed before
removing further clothing."
Urinprøvekontrol i fængsler og arresthuse
Se nærmere
om urinprøver i fængsler og arresthuse
Høj prioritering af stoffri fængsler og arresthuse
kan være livsfarlig for de indsatte efter løsladelsen
Den Europæiske Torturkomite ("CPT") udtaler på
side 25 i præmis 64 og 65 i "REPORT
TO THE ICELANDIC GOVERNMENT ON THE VISIT TO ICELAND CARRIED OUT BY
THE EUROPEAN COMMITTEE FOR THE PREVENTION OF TORTURE AND INHUMAN OR
DEGRADING TREATMENT OR PUNISHMENT (CPT) FROM 3 TO 10 JUNE 2004",
at en behandlingsstrategi overfor stofbrugere i fængsler og
arresthuse, som i det væsentlige går ud på at holde fængsler og
arresthuse fri for narkotiske stoffer (et såkaldt "repression-oriented
approach") ikke bør anvendes, men at fængselsmyndighederne i højere
grad skal tilbyde stofafhængige indsatte tilbud om behandling mod
misbrug af euforiserende stoffer under opholdet i fængslet eller
arresthuset. Torturkomiteen påpeger blandt andet, at den
repressions-orienterede fremgangsmåde er livsfarlig for de indsatte,
idet den kan bevirke, at de indsatte dør af over-dosis, når de
løslades og igen har nemmere adgang til narkotiske stoffer.
Undersøgelser af indsatte og pårørende ved hjælp af narkohunde
I
Justitsministerens svar af 28. januar 2011 på retsudvalgets
spørgsmål nr. 4 oplyser ministeren blandt andet, at undersøgelse
af besøgende og indsatte ved hjælp af narkotikahund alene vil finde
sted efter samtykke fra de pågældende.
Om kriminalforsorgens krav til
fængselsbetjentene, der forestår visitationer af de indsatte i
danske fængsler Af
Folketingets Ombudsmands Inspektion af
Statsfængslet i Nyborg den 6. maj 2009, (J.nr. 2009-1162-628/CBR)
følger blandt andet, at hverken Direktoratet for Kriminalforsorgen
eller Folketingets Ombudsmand fandt anledning til at begrænse
adgangen til at foretage nøgenvisitationer af indsatte i Nyborg
Statsfængsel for en fængselsbetjent, som havde modtaget en advarsel
for at se pornofilm i arbejdstiden.
Udenlandsk forskning påviser, at kropsvisitationer kan have stor
skadevirkning på ofrene
I USA har der været ført en række sager mod myndigheder af personer,
som har været kropsvisiteret i fængsler eller af politiet. Blandt
andet til brug for sådanne sager har der været indhentet udtalelser
fra psykologer mv. om de skadelige virkninger af kropsvisitationer.
I sagen
Albert W. Florence v. BOARD OF CHOSEN FREEHOLDERS OF THE COUNTY OF
BURLINGTON, et al., ved Supreme Court of the United States (No.
10-945) afgav en række psykiatere i juni 2011 en udtalelse til brug
for rettens behandling af sagen. Udtalelsen handler om
kropsvisitationers skadelige virkning på ofrene.
Der peges i udtalelsen (side 8) blandt andet på,
at personer, der udsættes for kropsvisitationer med afklædning
("strip searches") kan udvikle "post search symptoms", der blandt
andet består af søvnforstyrrelser, tilbagevendende og overvældende
erindringer af oplevelsen, svigtende koncentrationsevne, angst,
depression og udvikling af fobiske reaktioner ("sleep disturbance,
recurrent and intrusive recollections of the event, inability to
concentrate, anxiety, depression and development of phobic reactions").
Videre anføres det, at ofrene lider af en følelse af hjælpeløshed og
manglende værdighed. Det oplyses også, at personer, der har været
udsat for kropsvisitationer med afklædning kan drives til
selvmordsforsøg (også side 8). I note 9 på side 13, nederst, peges
der på, at visitationer kan være så traumatiske, at de kan fremkalde
eller øge voldelig adfærd, således at de underminerer sikkerheden i
en institution ("In fact, searches can be so traumatic that they
trigger or increase violent behavior, thereby undermining
institutional security .."). På
side 9 omtales sagen Lee v. Ferraro, hvor der blev konstateret
post-traumatic stress disorder ("PTSD") hos en kvinde, efter at hun
havde været visiteret under afklædning og havde været anholdt og
tilbageholdt en enkelt nat.
|