Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
opdateret 16. marts 2013
Kapitel 16
Fuldbyrdelse af bødestraffe
§ 90. En bøde skal betales til politiet, medmindre andet er
bestemt i afgørelsen. |
|
Stk. 2. Politiet kan på skyldnerens anmodning tillade henstand med
eller afdragsvis betaling af bøden. |
|
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om opkrævning af
bøder, herunder om den administrative behandling af sager om
henstand med eller afdragsvis betaling af bøder. |
|
Stk. 4. Politiets afgørelse om henstand med eller afdragsvis
betaling af bøder kan ikke indbringes for højere administrativ
myndighed. |
|
§ 91. Betales en bøde ikke, inddrives den af
restanceinddrivelsesmyndigheden, medmindre inddrivelsesmyndigheden
skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil forringe
den pågældendes levevilkår. |
|
Stk. 2. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan tillade henstand med
eller afdragsvis betaling af bøder. |
|
Stk. 3. Skatteministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren bestemmelser om inddrivelse af bøder, herunder om
den administrative behandling af sager om henstand med eller
afdragsvis betaling af bøder og om eftergivelse af bøder m.v. |
|
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelse om, at
restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelse om henstand med eller
afdragsvis betaling af bøder ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed. |
|
§ 92. Skatteministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren regler om indeholdelse af indtægter efter § 91,
stk. 2, herunder om indberetning til Det Fælles
Lønindeholdelsesregister, om skyldnerens pligt til at give
restanceinddrivelsesmyndigheden oplysninger til brug ved
indeholdelsen, om pligter og erstatningsansvar for den
indeholdelsespligtige og om udpantningsret for beløb, som den
indeholdelsespligtige hæfter for. |
|
Stk. 2. For forsætlig eller uagtsom overtrædelse af bestemmelser,
der er fastsat i medfør af stk. 1, kan fastsættes bødestraf. Der kan
tillige fastsættes bestemmelser om strafansvar for selskaber m.v.
(juridiske personer) efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. |
|
§ 93. Fuldbyrdelsen af forvandlingsstraf for en bøde sker efter
kapitel 2 om almindelige bestemmelser for fuldbyrdelse af straf og
afsnit II om fuldbyrdelse af fængselsstraffe, jf. straffelovens §§
53-55.
|
|
Landsforeningen KRIMs samling om fuldbyrdelse af bødestraffe
Bødeforvandlingsstraf. FOB.79.137
Bødeafsoning (bødeforvandling) kan ikke finde
sted, hvis skyldneren ikke har betalingsevne
Det følger af
straffelovens § 53, at der skal træde en forvandlingsstraf af
fængsel i stedet, hvis en bøde ikke indgår. Efter ordlyden af denne
bestemmelse skal en person, der ikke betaler en bøde, i stedet
afsone en fængselsstraf.
Dette udgangspunkt modificeres imidlertid af
straffuldbyrdelseslovens § 91, der har følgende ordlyd: "Betales
en bøde ikke, inddrives den af restanceinddrivelsesmyndigheden,
medmindre inddrivelsesmyndigheden skønner, at inddrivelse ikke er
mulig eller væsentligt vil forringe den pågældendes levevilkår."
Af § 36 i
bekendtgørelse nr. nr. 922 af 24. august 2011 om inddrivelse af
gæld til det offentlige følger blandt andet, at
restanceinddrivelsesmyndigheden, som er tillagt kompetencen med
hensyn til at vurdere, om skyldneren (den "bødefældte") har
betalingsevne, kun oversender sagen til politiet "med
henblik på afgørelse af, hvorvidt den pågældende skal udstå
forvandlingsstraf for bøden", hvis det ikke er muligt at inddrive en
bøde helt eller delvist, og skyldneren efter en konkret vurdering
har "betalingsevne".
Det er således kun i tilfælde, hvor skyldneren mangler vilje til at
betale bøden, at der kan ske bødeafsoning. Skyldnere, der ikke kan
betale bøden, kan således ikke indsættes til bødeafsong.
Restanceinddrivelsesmyndigheden vurderer betalingsevnen efter
reglerne i kapitel 6 i ovennævnte
bekendtgørelse
nr. nr. 922 af 24. august 2011 om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Det er skyldnerens "månedlige nettoindkomst" (beregnet
efter bekendtgørelsens § 14), der lægges til grund for beregningen
af betalingsevnen. Det følger imidlertid af § 13, stk. 2, at
skyldneren må fradrage udgifter til følgende:
1) rimelige udgifter
til bolig, jf. bekendtgørelsens § 15,
2) nettoudgifter
til husstandens mindreårige hjemmeboende børn, jf. bekendtgørelsens
§ 16,
3) udgifter til
samvær med mindreårige børn, jf. bekendtgørelsens § 16-17,
4)
bidragsforpligtelser, jf. bekendtgørelsens § 18,
5) udgifter til
særlige behov, jf. bekendtgørelsens § 19,
6) udgifter til
ganske særlige behov, jf. bekendtgørelsens § 20,
7) et
rådighedsbeløb, jf. bekendtgørelsens § 21,
8) ydelser på
ægtefællens gæld, jf. bekendtgørelsens § 22, og
9) ydelser på
anden gæld, jf. bekendtgørelsens § 23.
Det følger af § 21 i bekendtgørelsen, at det
omhandlede rådighedsbeløb (i 2013) udgjorde 4.600 kr. pr. måned, og
at dette forhøjes med 3.200 kr. pr. måned, hvis skyldneren har en
ægtefælle. Det er også værd at bemærke, at ydelser på "anden gæld"
efter punkt 9 blandt andet udgør studiegæld, megen anden gæld til
det offentlige samt gæld omfattet af retsplejelovens § 509 (det
såkaldte "trangsbeneficium").
Er et bødekrav forældet efter
straffelovens § 97 a, kan bøden i sagens natur ikke inddrives,
uagtet at den domfældte måtte have betalingsevne. Dette skyldes, at
bødekravet ikke længere består.
Af
Skatteministeriets svar af 29. marts 2012 på spørgsmål nr. 128
fra Folketingets Finansudvalg omtales reglerne om forældelse af
bøder og forvandlingsstraf. Her anføres blandt andet følgende:
"Ifølge straffelovens bestemmelser forælder bøder, der ikke
overstiger 10.000 kr., efter 5 år, mens forældelsesfristen for den
tilhørende forvandlingsstraf er 3 år.
Bøder, der overstiger 10.000 kr. forældes efter 10 år, mens
bødeforvandlingsstraffen forældes efter 5 år.
Har skyldner ikke betalingsevne, kan sagen ikke oversendes til
politiet. I stedet overvåges skyldners indkomst- og formueforhold
med henblik på at vurdere, om
skyldner igen får betalingsevne."
Det fremgår således af ovenstående, at muligheden for
bødeafsoning forældes tidligere end muligheden for inddrivelse af
bødebeløbet.
Princippet om, at bødeafsoning
ikke kan ske, hvis skyldneren ikke har betalingsevne, er ikke nyt:
Af
kapitel 7, afsnit 1.3, i
straffelovrådets
betænkning 1441 om visse
forældelsesretlige spørgsmål fremgår følgende: "I
administrativ praksis træffes alene beslutning om bødeafsoning, hvis
den pågældende skønnes at have betalingsevne, sml.
Justitsministeriets
bekendtgørelse nr. 394 af 17. maj 2001 om
opkrævning og inddrivelse m.v. af bøder, konfiskationsbeløb og
sagsomkostninger samt den administrative behandling af sager om
eftergivelse af bøder og konfiskationsbeløb (bødebekendtgørelsen) §
29, stk. 3, nr. 1, hvorefter afgørelse om forvandlingsstraf ikke må
træffes, hvis skyldneren ikke kan antages at have betalingsevne."
Det er værd at bemærke, at det efter retsplejelovens § 97 a følger,
at bøder, hvis der ikke forinden er indgivet begæring om udpantning,
bortfalder efter 5 år, hvis bøden ikke overstiger 10.000 kr., og 10
år, hvis den overstiger 10.000 kr. Afdragsordninger medfører ikke
udskydelse af fristen. Se for eksempel UfR 1953, s. 144 V, UfR 1954,
s. 880 V, og UfR 1958, s. 624 Ø. Det er i dommen i UfR 1954, s. 880,
antaget, at dette gælder, selv om der i forbindelse med
afdragsordningen er udstedt gældsbrev.
De processuelle regler vedrørende fritagelse for bødeforvandling
mv.
Det er politiet, der træffer afgørelse om bødeforvandling
(bødeafsoning) jævnfør kapitel 3 i
bekendtgørelse
1022 af 17. oktober 2005 om opkrævning af visse bøder,
konfiskationsbeløb og sagsomkostninger m.v. samt afgørelse om
udståelse af forvandlingsstraf for bøde (bødebekendtgørelsen). Af §
8 følger blandt andet, at politiet skal påse, at
restanceinddrivelsesmyndigheden har foretaget en vurdering af
skyldnerens betalingsevne, inden restancemyndigheden har overgivet
sagen til politiet med henblik på iværksættelse af bødeafsoning. Er
der tvivl mellem de to myndigheder om, hvorvidt betingelserne for
bødeafsoning er opfyldt, skal Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen afgøre spørgsmålet.
Det følger af kapitel 3, at en ansøgning om fritagelse for at udstå
forvandlingsstraf behandles af restanceinddrivelsesmyndigheden,
medmindre ansøgningen er begrundet i ikke-økonomiske hensyn som for
eksempel helbred eller alder, hvor ansøgningen i stedet behandles af
politiet.
Ombudsmanden udtalte i 2005 kritik af politiets
praksis ved behandlingen af sager om eftergivelse, henstand mv. mht.
bødebetaling
I
Rapport om undersøgelse af 75 bødesager fra 5 politimestre afgivet i
maj 2005 redegør Folketingets Ombudsmand for resultatet af en
undersøgelse, hvor ombudsmanden havde bedt 5 udvalgte politikredse
om hver at fremlægge et antal sager for ombudsmanden, hvor politiet
havde givet afslag afdragsvis betaling af bøder jf. § 90, stk. 2, i
straffuldbyrdelsesloven, afslag på henstand med betaling af bøder
efter samme bestemmelse og afslag på eftergivelse af bøder jf. § 90,
stk. 3, i straffuldbyrdelsesloven. Politikredsene oplyste
ombudsmanden, at det ikke var umiddelbart muligt via politiets
edb-system at udfinde sager, der opfyldte de kriterier, som
ombudsmanden efterlyste, og at det ville være nødvendigt at udfinde
sager manuelt, hvilket var meget ressourcekrævende. Ombudsmanden
accepterede efterfølgende i stedet at modtage sagslister med
afsluttede sager af den omhandlede art inden for en afgrænset
periode. Herfra udtog ombudsmanden et antal sager fra hver
politikreds, der blev genstand for undersøgelsen. I undersøgelsens
konklusion på side 94 anfører Folketingets Ombudsmand følgende:
"Det giver anledning til væsentlige betænkeligheder at det ikke
viste sig muligt at fremfinde de sager som jeg oprindeligt ønskede
skulle indgå i undersøgelsen.
Undersøgelsen har påvist tilsidesættelse af nogle grundlæggende
forvaltningsretlige regler: Notatpligten, persondatalovens
bestemmelser om underretning, forvaltningslovens bestemmelser om
begrundelse (i et relativt mindre antal tilfælde) og
klagevejledning, reglerne om bevaring af dokumenter og autentiske
brevkopier (af individuelle breve) samt kravet om underskrift af
afgørelser mv.
Det materiale som findes i de undersøgte sager, gør det ikke muligt
at dokumentere at andre grundlæggende forvaltningsretlige regler er
overholdt: Reglerne om partsrepræsentation, partshøring,
sagsoplysning og begrundelse (i hovedparten af tilfældene). Sidst,
men ikke mindst, har det ikke været muligt at efterprøve om de
forvaltningsretlige krav til hjemmel har været overholdt i de
undersøgte sager.
Myndighedernes reaktion på den foreløbige rapport kan sammenfattende
beskrives som adækvat, men på centrale punkter indtil videre noget
henholdende (med hensyn til overholdelse af persondatalovens
underretningsregler, reglerne om klagevejledning
og kravet om underskrift af afgørelser mv.)."
|