Kommentarer til reglerne om fængselspersonalets adfærd

 


Af advokat (H) Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM

Senest opdateret 19. oktober 2014


§ 32. En indsat skal efterkomme de anvisninger, som gives af institutionens personale i forbindelse med varetagelsen af institutionens opgaver.

Pligten til at følge personalets lovlige anvisninger
En indsat har kun pligt til at følge personalets lovlige anvisninger. Der består således ikke pligt til at følge "anvisninger" fra personalet, som er udtryk for for eksempel magtmisbrug. Se AKS 1997.75.
hvor en fængselsbetjent i fængselsafdelingens fællesrum beordrede en indsat til at skifte til et tv-program, som fængselsbetjenten ville se, og hvor den indsatte blev straffet for at nægte at efterkomme denne ulovlige "anvisning". Den indsatte blev tilkendt erstatning.

I Betænkning 1181 om en lov om fuldbyrdelse af straf m.v., bind ll, side 424, øverst, ses, at indsatte lydighedspligt alene gælder i forhold til "de anvisninger, som gives af institutionens personale i forbindelse med varetagelsen af de opgaver, som institutionen skal udføre i henhold til lovforslagets bestemmelser og administrative forskrifter fastsat med hjemmel i lovforslaget."

"Upassende sprogbrug"
Hans Jørgen Engbo anfører i Straffuldbyrdelsesret, DJØF 2001, 1. udgave, side 122, nederst, side 123, øverst, følgende om begrebet "upassende sprogbrug" i fængsler:

"Efter § 19, stk. 4, i den nu ophævede fuldbyrdelsesbekendtgørelse skulle de indsatte i forhold til personalet og medindsatte anvende en almindelig god omgangstone og følge personalets anvisninger. Pligten til at anvende en almindelig god omgangstone er ikke overført til straffuldbyrdelsesloven. De indsatte kan ikke længere disciplinærstraffes for "upassende sprogbrug", som tidligere skete i ikke så få tilfælde. De indsatte har nu principielt samme sproglige frihed som andre mennesker. Anvendelse af disciplinærstraf i forbindelse med sprogbrug kan ske ved anvendelse af den almindelige straffelovgivning, jfr. sfbl. ! 67, stk. 1, nr. 4. Eksempelvis kan en indsat, der med hån, skældsord eller anden fornærmelig tiltale overfalder en fængselsmedarbejder, straffes disciplinært med hjemmel i sfbl. § 67, stk. 1, nr. 4, jfr. strl. § 121. Også ærekrænkelser, jfr. strl. § 267, kan være anledning til at ikende disciplinærstraf."

Fængselspersonalet og god forvaltningsskik
I Folketingets Ombudsmands Beretning for 2010, side 9 til 13 udtaler Folketingets Ombudsmand sig overordnet om begrebet "god forvaltningsskik". Her udtaler ombudsmanden blandt andet: "Det er god forvaltningsskik at respektere den borger hvis velfærd i større eller mindre omfang afhænger af ens afgørelse, som et selvstændigt og ligeværdigt væsen ...". Videre udtaler ombudsmanden: "Den gode forvaltningsskik udspringer af etikken. Det vil sige at god forvaltningsskik bygger på nogle grundlæggende værdiforestillinger i menneskesyn og samfundsopfattelse. Og den viser sig i form af en mangfoldighed af handleregler og adfærdsmønstre mellem mennesker og mellem grupper af mennesker."

Fængselspersonalet skal opføre sig humant og skal ikke udvise formalisme og distance overfor indsatte
Den europæiske torturkomite (CPT) har under et besøg i Tjekkiet i 2006 udtalt, at fængselspersonale skal involvere sig med de indsatte, at de skal have en "human" tilgang til de indsatte, og at formel og distanceret adfærd fra personalets side er uønsket. Fængslets måde at besvare anmodningssedler på blev fremhævet som eksempel på uhensigtsmæssig optræden fra personalet. CPTs udtalelse findes i punkt 8, afsnit 85, i "Report to the Czech Government on the visit to the Czech Republic carried out by the European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 27 March to 7 April 2006 and from 21 to 24 June 2006". Læs mere.

CPT henstillede i sin rapport af 25. september 2008 efter sit besøg i Danmark i februar 2008 blandt andet til, at ledelsen i Statsfængslet Østjylland skulle indfinde sig regelmæssigt på de indsattes afdelinger og tale med de indsatte, og at ledelsen skulle foretage efterforskning, når de indsatte klagede over personalet. Læs mere.

I anbefaling nr. R (97) 12 fra 1997 udtaler Europarådets ministerkomite sig om kravene til standarden hos personalet i fængsler. I anbefaling nr. R (2000) 10 fra 2000 opstiller komiteen retningslinjer for, hvorledes offentlige myndighedspersoner skal opføre sig. 

Danske myndigheder oplyser til torturkomiteen, at personalets chikane af frihedsberøvede strafforfølges
Justitsministeriets svarede 23. februar 2009 på en række spørgsmål stillet af Den Europæiske Torturkomite (CPT) i sin rapport af 25. september 2009 til de danske myndigheder i anledning af komiteens besøg i Danmark i februar 2009.

Komiteen havde i rapportens præmis 23 blandt andet peget på, at komiteen under sit besøg i Danmark havde fået klager fra frihedsberøvede, som under frihedsberøvelsen havde bedt om at komme på toilettet, nogle steder (for eksempel hos politiet i Glostrup) havde måttet vente i lang tid, før de blev lukket ud på toilettet. Af Justitsministeriets svar fremgår blandt andet, at personale, der med det formål at chikanere en frihedsberøvet, nægter denne adgang til toilet, kan straffes disciplinært eller efter straffeloven. Ministeriet udtalte på svarskrivelsens side 13, nederst, blandt andet følgende:

iRequests from detainees for the use of toilet facilities shall be complied with immediately unless the specific circumstances of a given case exceptionally require that the police delay the access to such facilities. In such cases the police may only delay the access of the detainee to toilet facilities to the extent necessary.

The refusal of a request from a detainee for the use of toilet facilities with a view to harassing the detainee is naturally never allowed and could result in disciplinary or penal punishment of the police officer concerned.


Kravene til fængselspersonalet i dansk ret

Kapitel 8 med overskriften "Ansvar" i Publikationen "God adfærd i det Offentlige" udgivet af Personalestyrelsen under Finansministeriet i juni 2007 behandler det ansvar - herunder strafansvar - som offentlige ansatte kan pådrage sig ved at tilsidesætte de pligter, som de har i tjenesten.

Landsforeningen KRIM har gennem de senere år samlet oplysninger fra diverse kilder (herunder nyhedsmedierne), der særligt angår fængselspersonalets adfærd og holdninger til arbejdet herunder holdninger til kolleger fra andre faggrupper samt til de indsatte. Der henvises til Krims linksamling om fængselspersonalets holdninger mv.

Østre Landsrets dom af 6. marts 2012 i sagen 8. afdeling nr. B-889-11 angik påstande fra en fængselsbetjent i Anstalten ved Herstedvester om, at hun blev udsat for strafbare trusler og chikane fra en anden fængselsbetjent på anstalten. I Københavns Byrets dom af 7. mart 2011 (sagsnr.: BS 9C-6027/2009) (samme sag) ses en e-mail fra en fængselsbetjent til en anden, hvoraf det blandt andet fremgår, at afsenderen af e-mailen truer med, at han vil give kolleger, der "spreder ondsindede rygter" om ham eller hans kæreste, "verdens største røvfuld efter arbejdstid". Det fremgår af akterne, at fængselsledelsen er bekendt med sagen. Det fremgår imidlertid ikke, at ledelsen har fundet anledning til reagere overfor de pågældende.


Det uniformerede personale skal bære uniformer, der opfylder kravene i Uniformscirkulæret (Cirkulære nr. 118 af 26. november 2009). Cirkulæret er nærmere behandlet i Uniformsvejledning nr. 121 af 26. november 2009. Se det tidligere uniformscirkulære nr. 10128 af 26. september 2007.


Justitsministeriets cirkulære nr. 6 af 2. februar 2011 om uddannelsen til fængselsbetjent

Landsforeningen KRIMs samling af regler mv. om fængselspersonalets adfærd mv.

Sprogbrugen over for indsatte. FOB.81.158

Disciplinærsag - udgangsledsager. FOB.79.401

Stillingsansøgning i forbindelse med indførelse af ny administrativ struktur 2005.189

Fængselspersonalets lydighedspligt overfor instrukser fra overordnede fremgår blandt andet af Højesterets afgørelse af 30. november 2011 i sag 346/2010, hvor Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen fik medhold i, at det var berettiget at meddele en fængselsfunktionær en advarsel, idet fængselsfunktionæren ikke "uden tøven" havde adlydt en ordre om at afgive en mand fra sin afdeling til en "hastende fangetransport", men at den pågældende i stedet havde afkrævet "teknikken" at stille en afløser til rådighed.

FOB 1968.48 - En af Direktoratet for Fængselsvæsenet truffet afgørelse i en disciplinærsag mod en fængselsoverbetjent ikke anset for at være for streng. Direktoratet burde i anledning af nogle under disciplinærsagen faldne udtalelser have indskærpet overholdelsen af gældende regler. (J. nr. 395/68).

FOB 1958.76 - Det fandtes uheldigt, at en ekstramedhjælper ved statsfængslet i Horsens havde været leverandør af kiks, småkager og sandkager til fængslets butik. - Ikke kritiseret, at fængslet på licitationsbasis købte kaffe hos en købmand, der var svoger til en af fængslets funktionærer. (J. nr. 841/57).

Retningslinjer for fængselspersonalets adfærd i andre lande
Under punktet "relationships with prisoners" i Annex A opstilles i "Professional Standards: Preventing and Handling Staff Wrongdoing" udgivet i 2003 af det britiske fængselsvæsen retningslinjer for, hvorledes fængselspersonalet i britiske fængsler skal opføre sig over for de indsatte. Det præciseres blandt andet, at fængselspersonalet ikke må anvende fornærmelig tiltale ("offensive language") mod de indsatte, at de ikke må provokere de indsatte, og at de ikke må anvende unødig magt mod dem.

Fængselsbetjente skal banke på, inden de går ind på de indsattes celler
Britiske fængselsbetjente skal banke på døren, inden de går ind i en fængselscelle, medmindre det modsatte er nødvendigt af sikkerhedsmæssige grunde. I en britisk inspektionsrapport af et fængsel (HMP Prison Whitemoor) fra november 2000 påpeger "HM Chief inspector of Prisons" i punkt 326, nederst på side 36, herom følgende:
"We received a number of complaints from prisoners that staff would barge into their cells without knocking which was particularly embarrassing if they were using the toilet at the time. Unless necessary for security reasons, staff should knock before entering prisoners' cells in order that they can make themselves decent avoiding embarrassment for both the member of staff and the prisoner."

Ud fra princippet om god forvaltningsskik omtalt ovenfor, må det antages, at helt det samme er gældende i dansk ret, således at også danske fængselsbetjente skal banke på celledøren, inden de går ind i en indsats celle.

Fængselsbetjente tjener penge på at isolere indsatte på særafdelinger og at ændre åbne fængselspladser til lukkede
Fængselsbetjente tjener penge på at isolere indsatte på særafdelinger for eksempel afdelinger for "stærke negative" indsatte. Selv om kriminalforsorgen indtil videre ikke har dokumenteret noget (sagligt) behov for at isolere indsatte på særafdelinger,
bevilger folketinget til stadighed penge til sådanne afdelinger. Er det økonomiske og ideologiske interesser, der styrer udviklingen, kan det formentlig blive svært at komme af med disse isolationsafdelinger igen, selv om deres relevans ikke er dokumenteret. Fængselsbetjente, der har vagt på såkaldte "Stærkeafdelinger", får løntillæg.

Af "ANALYSE AF KRIMINALFORSORGENS FREMTIDIGE KAPACITETS - OG SIKKERHEDSBEHOV" foretaget i 2011 af Direktoratet for Kriminalforsorgen, Justitsministeriet og Finansministeriet, side 22, nederst, og side 23, øverst, fremgår blandt andet følgende:

"Derudover er kriminalforsorgen i 2010 blevet tilført 20 mio. kr. til en styrket sikkerhed i de åbne fængsler, heraf 10 mio. kr. til styrket sikkerhed ved indhegning af åbne fængsler, øget kameraovervågning og belysning samt 10 mio. kr. til øget bemanding. Disse foranstaltninger har bl.a. til formål at sikre fængslerne yderligere mod indtrængen udefra. Kriminalforsorgen er endvidere blevet tilført 7,5 mio. kr. til de øgede driftsudgifter i 2010, der er forbundet med konvertering af 31 åbne pladser til lukkede pladser i Statsfængslet ved Horserød. De øgede udgifter forbundet med drift af lukkede pladser i forhold til åbne pladser skyldes, at klientellet på de lukkede pladser af sikkerhedsmæssige grunder kræver en højere bemanding af fængselsbetjente.

Senest er der ved finanslovsaftalen for 2011 blevet afsat en pulje på 20 mio. kr. til kriminalforsorgen i 2011, som udmøntes til finansiering af sektionering af bandemedlemmer i Statsfængslet i Nyborg, fortsat anvendelse af de 31 lukkede pladser, der er konverteret fra åbne pladser i Statsfængslet ved Horserød, samt en pulje til sikkerhedsmæssige tiltag mv."

Om "negativt stærke styrende" fængselsbetjente
I en skrivelse af 6. november 2007 klager en fængselsbetjent fra Statsfængslet Østjylland til Folketingets Retsudvalg over, at ledelsen i Statsfængslet Østjylland har forflyttet "negativt stærkt styrende fængselsfunktionærer" fra fængslets Hus C til andre afdelinger.