Af advokat (H) Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
Senest opdateret 26. oktober 2014
§ 66.
Efter bestemmelse af institutionens leder eller den, der
bemyndiges dertil, kan en indsat anbringes i sikringscelle og
herunder tvangsfikseres ved anvendelse af bælte, hånd- og fodremme
samt handsker, hvis det er nødvendigt |
|
1) for at afværge truende vold eller overvinde voldsom modstand
eller |
|
2) for at hindre selvmord eller anden selvbeskadigelse. |
|
Stk. 2. Anbringelse i sikringscelle og tvangsfiksering må dog ikke
foretages, såfremt det efter indgrebets formål og den krænkelse og
det ubehag, som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb. |
|
Stk. 3. Anbringelse i sikringscelle og tvangsfiksering skal
foretages så skånsomt, som omstændighederne tillader. |
|
Stk. 4. En indsat, der er tvangsfikseret, skal have fast vagt. |
|
Stk. 5. Ved tvangsfiksering af en indsat i sikringscelle skal
institutionen straks anmode en læge om at foretage tilsyn med den
indsatte. Lægen skal tilse den pågældende, medmindre lægen skønner
sådant tilsyn åbenbart unødvendigt. |
|
Stk. 6. Ved anbringelse i sikringscelle uden tvangsfiksering skal
der tilkaldes læge, hvis der er mistanke om sygdom, herunder om
tilskadekomst, hos den indsatte, eller hvis den indsatte selv
anmoder om lægehjælp. |
|
Stk. 7. Justitsministeren fastsætter regler om godkendelse af
sikringsceller og om anvendelsen af sikringsceller og
tvangsfiksering, herunder om lægetilsyn og andet tilsyn. |
|
Landsforeningen KRIMs samling af administrative regler mv. om
legemsundersøgelser, magtanvendelse og indgreb mod indsatte
Sikringscelleanbringelse
En indsat fik tilkendt erstatning for
anbringelse i enrum og sikringscelle, hvor han var blevet placeret
for ikke at efterkomme en ulovlig anvisning fra en fængselsbetjent.
Se
AKS 1997.75.
Sikringscelle (hurtigt lægetilkald). FOB.90.101
Om indikationskravet "truende vold"
Som det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 66, stk. 1, kan
anbringelse i sikringscelle ske for at "afværge truende vold",
"voldsom modstand" eller for at "hindre selvmord eller anden
selvbeskadigelse".
Bestemmelsen er udtømmende. Såfremt en eller flere af de tre
betingelser ikke er opfyldt, kan det ikke komme på tale at anvende
sikringscelleanbringelse over for indsatte - hverken med eller uden
fiksering.
Hvad lovgiver nærmere forstår ved indikationen "truende vold", har
blandt andet Jakob Schiøler beskæftiget sig med i ph.d.-afhandlingen
"Straffuldbyrdelseslovens bestemmelser om indgreb over for
indsatte", 1. udgave, 1. oplag, DJØF 2012. På side 367 indleder
forfatteren med at fastslå, at vendingen "truende vold" stammer fra
den ophævede § 48 i straffeloven, der nu er afløst af
straffuldbyrdelseslovens §§ 65 og 66 om henholdsvis anvendelse af
håndjern og af sikringscelle mod indsatte, og som havde følgende
formulering: "Spændetrøje, håndjern, hensættelse i sikringscelle
eller andre sikringsmidler kan i det for øjemedet nødvendige omfang
anvendes for at afværge truende vold, betvinge voldsom modsand eller
forebygge rømning ..". Forfatteren peger derpå på, at det i den
tilsvarende bestemmelse (§ 25, stk. 2 i
Betænkning afgiven af kommissionen nedsat til
at foretage et gennemsyn af den almindelige borgerlige
straffelovgivning - 1912) var anført, at
sikringscelleanbringelse kunne anvendes blandt andet for at afværge
"voldsomheder". Forfatteren konkluderer derpå, at ordet
"voldsomheder" ikke kun inkluderer vold mod personer men også
hærværk. Det var ikke kun ovennævnte betænkning fra 1912, der lå til
grund for straffeloven. Der blev afgivet to yderligere betænkninger:
Betænkning indeholdende udkast til love
vedrørende den borgerlige straffelovgivning med motiver udarbejdet
af Carl Torp - 1917 og
Betænkning afgiven af straffelovskommissionen
af 9. november 1917 - 1923.
Forfatteren påpeger derpå, at det i
1917-betænkningen er anført, at sikringscelle blandt andet kan
anvendes, når der er behov for at "afværge truende vold"
(betænkningens § 47). I § 52 i 1923-betænkningen videreføres
bestemmelsen med formuleringen "afværge truende vold". Forfatteren
noterer sig, at der hverken i 1917-betænkningen eller i
1923-betænkningen er redegjort for, hvorfor man har valgt denne
ændrede formulering. Forfatteren peger derfor på, at formuleringen
"afværge truende vold" også "er tiltænkt at omfatte handlinger, som
indebærer skade på ting" (phd.-afhandlingens side 370, øverst).
Forfatteren erkender på samme side, at denne forståelse af begrebet
"vold" efter en nutidig sprogbrug virker "noget anstrengt".
Der synes ikke at være belæg for - som anført ovenfor af Jakob
Schiøler - at antage, at lovgivningsmagten har forstået
formuleringen "truende vold" i straffuldbyrdelseslovens § 66, stk.
1, nr. 1, således, at "truende vold" også indebærer skade på ting
(hærværk). Det er korrekt, som anført af forfatteren, at
straffelovens § 48, der handlede om blandt andet
sikringscelleanbringelse, havde formuleringen "afværge truende vold"
ligesom straffuldbyrdelseslovens § 66, stk. 1, nr. 1. De nærmere
detaljer om anvendelse af sikringscelle var imidlertid nærmere
reguleret i det nu ophævede
cirkulære nr. 98 af 27. maj 1994 om anvendelse af
observationscelle, sikringscelle, fiksering m.v. i
Kriminalforsorgens anstalter og arresthusene,
som havde hjemmel i
Bekendtgørelse nr. 423 af 21. juni 1973 om fuldbyrdelse af
frihedsstraf, der var udstedt i medfør af blandt andet
straffeloven. Af cirkulærets § 1 fremgik blandt andet, at
observationscelle kunne anvendes blandt andet for at "hindre
hærværk". I cirkulærets § 8, der vedrørte brugen af sikringscelle,
var der imidlertid intet anført om hærværk. Derimod fremgik det, at
sikringscelle kunne anvendes for at "afværge truende vold". Medens
straffuldbyrdelseslovens § 66, stk. 1, nr. 1, blandt andet stiller
som betingelse for at sikringscelle kan anvendes, at det sker for at
"afværge truende vold", er der som indikationskrav for brugen af
observationscelle. I § 64, stk. 1, nr. 1, blot anført, at en indsat
kortvarigt af "ordens- eller sikkerhedsmæssige grunde" kan anbringes
i "særlig observationscelle". I § 15, stk. 1, nr. 1, i
bekendtgørelse nr. 440 af 30. maj 2008 om udelukkelse af indsatte
fra fællesskab, herunder anbringelse i observationscelle mv., i
fængsler og arresthuse, er det anført, at anbringelse i
observationscelle blandt andet kan finde sted for at "forebygge
hærværk".
Ovenstående gennemgang tyder på, at lovgivningsmagten (og
Justitsministeriet samt Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har
stået bag de administrative forskrifter både før og efter
straffuldbyrdelseslovens vedtagelse) utvivlsomt har skelnet mellem
"vold" og "hærværk", og at man har haft til hensigt at videreføre en
retstilstand, hvorefter sikringscelle kunne anvendes blandt andet
for at "afværge truende vold" men ikke for at hindre hærværk,
hvorimod observationscelle også kunne anvendes for at forebygge
hærværk. En sådan retstilstand synes at have været gældende i hvert
tilfælde tilbage fra juni 1973 og måske endnu længere tilbage.
Mere om sikringscelleanbringelse
I
Hellig mod Tyskland afgjort af EMD den 7. juli 2011 under
sagsnummer 20999/05 fandt EMD, at det udgjorde en krænkelse af EMRK
artikel 3, at en indsat havde været afklædt, således at han var
nøgen under ophold i en sikringscelle. Se afgørelsens præmis 57. I
præmis 56 henviser EMD til udtalelser fra CPT, hvor CPT har
kritiseret Finland og Belgien for at placere indsatte i
sikringscelle afklædt.
I præmis 29 i Hellig mod Tyskland anfører EMD:
"29. The
following extracts are taken from the 2nd General Report of the
European Committee for the Prevention of Torture
(CPT/Inf (92) 3):
“56. The CPT pays particular attention to prisoners
held, for whatever reason (for disciplinary purposes; as a result of
their 'dangerousness' or their 'troublesome' behaviour; in the
interests of a criminal investigation; at their own request), under
conditions akin to solitary confinement.
The principle of proportionality requires that a balance be struck
between the requirements of the case and the application of a
solitary-confinement-type regime, which is a step that can have very
harmful consequences for the person concerned. Solitary confinement
can, in certain circumstances, amount to inhuman and degrading
treatment; in any event, all forms of solitary confinement should be
as short as possible ...”
From the CPT report on Finland 1998 (CPT/Inf
(96)28):
“102. It should be added
that the unit also contained an "observation cell" in which
prisoners considered to be suicidal or likely to injure themselves
could be located. Surveillance was maintained via an internally
mounted CCTV camera ...
The delegation was informed that prisoners placed there would often
be stripped of their clothes and left naked in the cell. Such a
practice is completely unacceptable.
The CPT recommends that the
practice of placing prisoners naked in the observation cell be ended
immediately; prisoners placed in this cell should be provided with
tear-proof clothing and bedding ...”
From the CPT report on Belgium 2009 (CPT/Inf
(2010)24 (translation from the French original):
“130. ... To keep a
prisoner naked in a cell constitutes, according to the CPT,
degrading treatment. The CPT recommends that this practice be
stopped immediately. Specially adapted clothing exists which permits
the prisoner to keep a minimum amount of clothing while taking into
account the risk of suicide.”
Sikringscelleanbringelse med tvangsfiksering
Anbringelse i en sikringscelle, hvor den indsatte fikseres til en
seng må - ligesom tilfældet er for andre magtmidler - ifølge de
europæiske fængselsreglers artikel 64 § 1 (modsætningsvist) ikke
anvendes som afstraffelse mod de indsatte.
Den europæiske torturkomite (CPT) besøgte i februar 2008 blandt
andet Statsfængslet Østjylland. Komiteen udtalte i en rapport
offentliggjort på CPT's hjemmeside den 25. september 2008, at de
langvarige anbringelser i sikringscelle, hvor de indsatte
fastspændes i mange timer og nogle gange i flere dage, kan betragtes
som mishandling ("Ill-treatment"). Sådan mishandling er i strid med
Den europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3, der
omhandler tortur. Komiteen henstiller, at behovet for
sikringscelleanbringelse vurderes af en læge og ikke af
fængselspersonale. Endvidere henstiller komiteen, at den indsatte
skal have menneskelig kontakt under hele fikseringen af personer -
helst sundhedspersoner - der er til stede i rummet, hvor den
fikserede ligger. En normal fiksering bør ikke vare mere end
"minutter" og bør sjældent udstrækkes til at vare i "timer".
Udtalelserne fra CPT fremgår af "Report to the Government of Denmark
on the visit to Denmark carried out by the European Committee for
the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or
Punishment (CPT) from 11 to 20 February 2008", offentliggjort den
25. september 2008 på CPTs hjemmeside. Udtalelserne fremgår af
rapportens §§ 69-71.
Læs mere.
Den europæiske torturkomite kritiserede i 2007 et tilfælde, hvor en
indsat i Tjekkiet havde været fikseret til en seng i en
sikringscelle i 6 timer og 10 minutter. Torturkomiteen bemærkede i
samme sag, at beslutningen om anbringelse i sikringscelle ikke skal
træffes af fængselsfunktionærer men en læge, at der skal være fast
vagt under hele forløbet, at den faste vagt skal være i "direkte"
kontakt med den indsatte, og at der skal udfærdiges en
tilsynsrapport, hvoraf det løbende fremgår, hvilke overvejelser der
foretages for at bringe anbringelsen til ophør.
Læs mere om udtalelsen her.
Østre Landsret fandt i dom af 4. juni
2014 i
sagen B-1871-11, at EMRK artikel 3 var krænket i en række
tilfælde, hvor en indsat i forskellige fængsler havde været anbragt
i sikringscelle med fiksering. Landsretten konstaterede i sin
afgørelse, at den omstændighed, at en fiksering er uberettiget,
eller at den er fortsat i længere tid end nødvendigt, må føre til,
at EMRK artikel 3 er krænket. Dette formulerede landsretten således:
"I det omfang indsættelse i sikringscelle og fiksering med hånd-
og fodremme samt mave-bælte og eventuelt tillige handsker har været
uberettiget, må navnlig fikseringen anses for at medføre en så
intens fysisk og psykisk lidelse, at indgrebet omfattes af Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3, jf. blandt andet
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 29. maj 2012 i
sagerne 16563/08, 40841/09, 8192/10 og 18656/10, Julin, præmis 127.
Det samme gælder i de tilfælde, hvor fikseringen i sikringscellen må
anses for berettiget, men hvor indgrebet er fortsat i længere tid
end nødvendigt." Den pågældende fik tilkendt en godtgørelse på
50.000 kr. "efter erstatningsansvarslovens § 26 sammenholdt med Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 13 og 41". Østre
Landsret udtalte i dommens konklusion blandt andet: ".. Direktoratet har handlet i strid med forbuddet mod
umenneskelig og nedværdigende behandling og straf i Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 3 ved i 4 tilfælde uberettiget
at have anbragt A i sikringscelle og der fiksere ham til en briks
samt ved i 8 tilfælde at lade en i øvrigt berettiget anbringelse i
sikringscelle og fiksering vare ved i længere tid end berettiget.
.." Afgørelsen er gengivet og kommenteret i U.2014.3045Ø.
I
Tali mod Estland afgjort af EMD den 13. februar 2014 under
sagsnummer 66393 fandt EMD, at det udgjorde en krænkelse af EMRK
artikel 3, at en indsat i et fængsel blandt andet havde været
tvangsfikseret i 3 timer og 40 minutter. I præmis 73 anførte
regeringen til støtte for, at tvangsfikseringen havde været
nødvendig blandt andet følgende: "...The
Government noted that the strapping of the applicant to the
restraint bed had only lasted for three hours and forty minutes,
staff had checked on an hourly basis whether it was possible to
release the applicant, and his condition had been checked twice by a
doctor. The Government emphasised that the means of restraint had
not been punitive but rather had been a preventive measure
applicable in situations where there was a danger to the person’s
own life and health or that of others. In the present case, the
applicant’s behaviour had been extremely aggressive and disturbing
and his immediate return to a single-occupancy disciplinary cell
would not have guaranteed his calming down or prevented him, for
example, from punching the walls and causing serious additional
injuries to himself and possibly others. Thus, the threat posed by
the applicant to himself and to others had justified the measure
being applied. The Government maintained that Article 3 had not been
breached thereby. .." I præmis 81 konkluderer EMD følgende om
tvangsfikseringen: "... In the present case, the Court considers
that it has not been convincingly shown that after the end of the
confrontation with the prison officers the applicant – who had been
locked in a single-occupancy disciplinary cell – posed a threat to
himself or others that would have justified applying such a measure.
Furthermore, the period for which he was strapped to the restraint
bed was by no means negligible and the applicant’s prolonged
immobilisation must have caused him distress and physical discomfort.
...". Menneskerettighedsdomstolen udtaler således, at en
tvangsfiksering af 3 timer og 40 minutters varighed "på ingen måde"
("by no means") kan anses for "betydningsløs" ("negligible").
I
Julin mod Estland afgjort af EMD den 29. maj 2012 under
sagsnumrene 16563/08, 40841/08, 8192/10 og 18656/10 fandt EMD, at
der var sket en krænkelse af EMRK artikel 3 som følge af, at en
indsat i et fængsel havde været tvangsfikseret i en
sikringscelle i 8 timer og 50 minutter den 22. oktober 2009.
Af præmis 59 fremgår den skriftlige begrundelse for beslutningen om
bæltefiksering. Der henvistes til, at klageren var blevet aggressiv,
da han blev nægtet at medbringe tobak i strafcellen, at han
fremsatte trusler, anvendte upassende sprog, bankede på døren over
en lang periode, gav en fængselsbetjent et slag på hånden, da han
skulle have overrakt en formular, og at han ikke fulgte
fængselspersonalets lovlige anvisninger ("because [he became]
aggressive when prohibited from taking tobacco to the punishment
cell, made threats, used foul language, banged at length against the
door, struck a prison officer on the hand while taking from him a
letter of explanation [form], did not comply with the lawful orders
of the prison officers.”) Af præmis 60 fremgår, at klageren var
fikseret fra kl. 10.40 til kl. 19.30 (8 timer og 50 minutter). Her
fremgår det også, at han blev tilset en gang i timen, hvor det på
grundlag af klagerens adfærd blev vurderet, om den fortsatte
fiksering var nødvendig. Af præmis 61 følger, at der blev udfærdiget
en skriftlig rapport over tilsynet under bæltefikseringen. Kl.
11.40, 12.40 og 13.40 var det anført, at fikseringen skulle
fortsætte, idet klageren var aggressiv og benyttede upassende sprog
("aggressive and using foul language"). Kl. 14.40 og kl. 15.40 blev
det anført, at han fremkom med stærkt krænkende udtalelser ("obscenities"),
kl. 16.40 og 17.40 blev det anført, at klageren udviste abnorm
adfærd og var tavs, kl. 18.40 blev det tilført, at klageren udviste
provokerende adfærd ("provocative behavour"). Kl. 19.30 blev det
tilført, at klageren var faldet til ro ("has calmed down"), hvorfor
han blev løsnet. I præmis 95 citeres artikel 95 om sikringsmidler i
De europæiske fængselsregler. De nationale myndigheder gjorde
under sagen ved EMD gældende, at klagen over bæltefikseringen ikke
skulle behandles ved EMD, idet klageren kun havde politianmeldt
forholdet med henblik på at få de ansvarlige for fikseringen
straffet, og at han havde undladt at anlægge en sag ved de nationale
domstole, som han også kunne have gjort. I præmis 115 bemærker EMD,
at EMD ikke fandt det urimeligt, at klageren alene havde valgt at
politianmelde det ansvarlige fængselspersonale, idet fysisk
mishandling ("physical abuse") og ulovlig behandling af indsatte ("unlawful
treatment of prisoners") er overtrædelser af straffeloven.
Klageren havde på denne måde forsøgt at få strafforfulgt personer,
som han anså som skyldige i strafbare handlinger mod ham. I præmis
124 bemærker EMD, at bæltefiksering er et indgreb, der har en
karakter, der fordrer en grundig prøvelse af lovligheden, grundene
til, at indgrebet har været anvendt, samt måden hvorpå det har været
anvendt ("The application of such measure calls for a
thorough scrutiny of its lawfulness as well as of the grounds for
and the manner of its use."). I præmis 127 kritiseres den
kortfattede begrundelse ("summary nature of the reasons given") for
iværksættelsen af indgrebet. Derudover kritiseres de endnu mere
kortfattede begrundelser for den løbende opretholdelse af
foranstaltningen ("even more concise remarks on the necessity to
continue the use of this measure.."). Endelig udtales det, at EMD er
bekymret over især længden af den periode, hvor foranstaltningen
blev opretholdt ("in particular, the length of the period of use
of the measure"). Det bemærkes, at sådanne indgreb aldrig må
anvendes som straf men kun til at modvirke selvbeskadigelse og
alvorlig fare for andre personer eller sikkerheden i fængslet. I
præmis 128 udtales det, at EMD finder, at fikseringen udgjorde en
krænkelse af EMRK artikel 3. Der blev under sagen også statueret
krænkelse af EMRK artikel 6 som følge af, at klageren ikke havde
haft adgang til domstolsprøvelse af en kropsvisitation. Klageren fik
tilkendt en godtgørelse på 10.000 EURO.
I sagen
Wiktorko mod Polen, der blev afgjort af Den europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) under sagsnummer 14612/02 den 31.
marts 2009, fik en person, der havde været bæltefikseret i 10 timer
under et ophold i et afrusningscenter ("sobering-up centre"),
tilkendt en godtgørelse på 7.000 euros for ikke-økonomisk skade. EMD
fandt, at fikseringen ikke mindst på grund af det lange tidsrum
havde en sådan karakter, at der var sket en krænkelse.
Der var tale om en kvinde, der en aften havde indtaget spiritus i en
mængde, som ikke var endeligt fastlagt, og som den omhandlede aften
var kommet i skænderi med en taxi-chauffør om størrelsen af
betalingen for en tur i taxi. Politiet var blevet tilkaldt, og
kvinden var blevet placeret i det omhandlede afrusningscenter, hvor
hun tilbragte natten, indtil hun blev løsladt den efterfølgende
morgen. Her var hun holdt bæltefikseret i 10 timer, angiveligt fordi
hun havde sparket på døren i det rum, hvor hun var blevet anbragt,
og fordi hun havde opført sig således, at hun vækkede de øvrige
patienter. EMD udtaler i afgørelsens præmis 54 til 57 nærmere, at man var
opmærksom på, at der havde deltaget to mandlige personalemedlemmer,
da man klædte klageren af mod hendes vilje. I præmis 55 understreger
EMD dog, at det mest bekymrende i sagen var, at kvinden havde været
bæltefikseret, og at dette var foregået over et langt tidsrum. EMD
udtalte, at man anså de 10 timer, hvor kvinden havde været
bæltefikseret, som en "excessive period of time".
Af sagen I
TfK 2005 499 HD fremgår det, at en person, der var indlagt på
Sikringsanstalten i Nykøbing Sjælland - ifølge hospitalets
oplysninger i mentalundersøgelsen - var bæltefikseret fra 24. marts
2003 til den 16. april 2003. Det fremgår også, at
mentalundersøgelsen foregik medens den pågældende var bæltefikseret,
hvilken den undersøgende læge tilsyneladende opfatter som en fordel,
idet han om dette blandt andet udtaler i undersøgelsen: "Observanden
har under indlæggelsen efter bæltefikseringen nægtet overhovedet at
indtage noget medicin, hvilket gav afdelingen udmærket anledning til
at observere ham stort set medicinfri ..". Endelig fremgår det,
at den pågældende forud for undersøgelsen havde tilbudt at henvende
sig frivilligt på hospitalet med henblik på at få udfærdiget
undersøgelsen, hvis blot han kunne undgå bæltefiksering. Af
mentalundersøgelsen fremgår følgende: "Han ringede selv for at få
garanti mod at blive lagt i bælte, når han blev indlagt. Da en sådan
garanti ikke kunne udstedes, hørte sygehuset ikke yderligere fra
ham, men erfarede fra andre kilder, at han var rejst til Sverige."
Københavns Byret
frifandt i
nævningesagen SS 3-17375/2010 i en
kendelse afsagt den 25. februar 2011 en forvaringsdømt person, der
var mange gange tidligere straffet for vold mod fængselspersonale,
for en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 begået den 20.
december 2006 i Politigårdens Fængsel i København. Retten fandt det
bevist, at den pågældende havde bidt en fængselsbetjent i benet.
Retten lagde imidlertid til grund, at tiltalte havde handlet i
nødværge, og at handlingen derfor var straffri efter straffelovens §
13, stk. 1. Den pågældende blev fundet skyldig i at have bidt en
fængselsbetjent i højre ben i forbindelse med, at han skulle føres i
sikringscelle. Retten fandt, at betingelserne i
straffuldbyrdelseslovens § 66 om anbringelse i sikringscelle ikke
var opfyldt, og at den indsatte derfor havde handlet i lovlig
nødværge. Under samme sag blev den pågældende frifundet for et
yderligere tilfælde af overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1.
I dette tilfælde fandt retten det bevist, at den pågældende under en
sikringscelleanbringelse den 13. juni 2007 i Politigårdens Fængsel i
København havde råbt dødstrusler til det tilstedeværende
fængselspersonale. Retten fandt, at anbringelsen af tiltalte i
sikringscelle havde været for langvarig på gerningstidspunktet, og
at det "derfor lægges til grund, at tiltalte var udsat for en for
vidtgående magtanvendelse, hvorfor tiltaltes udtalelser ikke findes
at kunne henføres under straffelovens § 119, stk. 1." Den pågældende
blev i stedet fundet skyldig i at have fremsat trusler omfattet af
straffelovens § 266.
Kravene i dansk ret til
begrundelsen for sikringscelleanbringelser
En indsat fikseret i en sikringscelle skal løsnes så snart han/hun
er "rolig" og altid under søvn
Folketingets Ombudsmand har offentliggjort
udtalelserne fra Statsfængslet i Nyborg og Direktoratet for
Kriminalforsorgen om ombudsmandens endelige rapport vedrørende
inspektionerne foretaget den 25. april og 26. april 2001 af
Statsfængslet i Nyborg. På side 52 og side 53 ses blandt andet
en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen vedrørende
fiksering af indsatte under søvn. Det udtales nærmere:
"Det er direktoratets opfattelse, at der, sådan som de fire
konkrete sager er oplyst, ikke har været tilstrækkeligt grundlag for
anvendelsen af fikseringsmidlerne i det omfang, det er sket.
Direktoratet finder det derfor beklageligt, at der har været anvendt
de beskrevne fikseringsmidler i det nævnte omfang, og særlig
beklageligt at fikseringsmidlerne ikke i det mindste har været
løsnet under søvn, jf. det anførte herom i indstillingen, s. 26:
"Derimod skal fiksering i alle tilfælde bringes til ophør straks,
når betingelserne for anvendelsen ikke længere er til stede."
Direktoratet har meddelt fængslet dette."
En indsat kan ikke fikseres med henvisning for eksempel til, at den
pågældende udviser "truende adfærd"
I punkt 5.1.4. i en inspektion af
Arresthuset i Aalborg den 16. marts 2011 (Dok.nr.
12/00200-1/PLS) udtaler Folketingets Ombudsmand sig om
begrundelseskravet til sikringscelle anbringelse.
"Ad. 5.1.4. Begrundelse
Under inspektionen bad ombudsmanden om at låne sagsakterne i
de seneste 10 sager om anbringelse i sikringscelle forud for den 9.
februar 2011 (varslingstidspunktet).
I en af sagerne – om anbringelse i sikringscelle den 5. august
2010 kl. 15.30 – indeholdt feltet "Beskrivelse af episoden" i den
elektroniske rapport i klientsystemet ikke umiddelbart oplysning om,
at den indsatte skønnedes at ville forsøge selvmord eller anden
selvbeskadigelse.
Ombudsmanden bad om en udtalelse om sagen og gik ud fra, at
der i udtalelsen også ville blive taget stilling til, om den
indsatte i stedet for skulle have været behandlet ef-ter reglerne om
anbringelse i observationscelle.
Arrestinspektøren har oplyst, at indsatte forinden
anbringelsen i sikringscelle var anbragt i observationscelle på
grund af behov for særlig observation. Arrestinspektøren har vedlagt
observationscellerapporten
Arrestinspektøren har endvidere oplyst, at indsatte blev
sikringscelleanbragt kl. 13.50, da personalet skønnede, at indsatte
var til fare for sig selv og andre, idet han var psykisk
uligevægtig, aggressiv og truende i sin adfærd. Han var desuden
begyndt at pille i sine store sår på kroppen. Man valgte en
sikringscelleanbringelse for at hindre, at hans adfærd skulle
udvikle sig til selvbeskadigelse. Anbringelsen skete så skånsomt som
muligt ved kun at bruge mavebæltet.
Ifølge arrestinspektøren husker personalet i arresthuset godt
sagen. Efter deres opfattelse var der fare for selvbeskadigelse, og
det eneste rigtige var en sikringscelleanbringelse. Personalet
erkender, at beskrivelsen af episoden er mangelfuld og beklager
dette.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har også noteret mig beklagelsen af, at beskrivelsen af
episoden er mangelfuld. Jeg går endvidere ud fra, at arresthuset er
opmærksom på vigtigheden af, at der i rapporter om
sikringscelleanbringelse anføres en fyldestgørende begrundelse for
anbringelsen. "
I "Psykiatriloven,
Instrukser vedr. frihedsberøvelse og anden tvang i Psykiatrien i
Region Nordjylland" findes i afsnit 7.2 en forholdsvis
detaljeret beskrivelse af fremgangsmåden før og under
tvangsfiksering af psykiatriske patienter. Heraf fremgår blandt
andet følgende:
side 25
"...At patienten er til gene for medpatienter er ikke
tilstrækkelig indikation. Ved beskrivelse af patientens
udsagn/adfærd skal det kunne dokumenteres, at én eller flere
medpatienter groft forulempes. (Dokumentation af medpatienters
reaktion/udsagn skal foretages i de pågældendes journal). Mindre
indgribende foranstaltninger
skal
først være forsøgt og fundet utilstrækkelige. ..."
side 26
"...At patienten er motorisk urolig, verbalt truende eller slår
eller sparker ud efter personalet i tvangsfikseringssituationen
eller efterfølgende er ikke alene tilstrækkelig indikation for
anvendelse af hånd- eller fodremme. ..2
side 26 i
"...At patienten taler nedsættende om personalet eller kommer med
trusler om, hvad der kan ske i en fjernere fremtid, er ikke alene
tilstrækkeligt til at opretholde bæltefikseringen. ..."
Side 28
"...Plejepersonalet må - og skal - på egen hånd bringe en
fiksering til ophør, når denne ikke længere skønnes nødvendig. Lægen
orienteres og skriver journalnotat og tvangsprotokol afsluttes. .."
Under overskriften "Grænseland" i
tidsskriftet "Outsideren", nr. 68, side 16, interviewes Helle
Aggernæs, overlæge ved Psykiatrisk Center Amager, om brugen af tvang
i psykiatrien. Af artiklen fremgår blandt andet følgende:
"Ifølge Helle Aggernæs er det en udbredt misforståelse omkring brug
af tvang i psykiatrien, at trusler mod personale og medpatienter
automatisk skulle give personalet lov til at
udsætte den sindsyge for tvangsforanstaltninger.
- Nej, den slags er langt fra altid nok til at gribe til tvang siger
Helle Aggernæs. – I tilfælde med trusler skal man se på hvor
konkrete de er, og der skal være vægt i. Er truslerne blot mumlet ud
eller sagt lidenskabsløst, eller er der vilje bag? Hvordan er den
sindsyges kropssprog? Og der skal også være et betydeligt og
tydeligt element af aggression, før det skønnes at være korrekt at
bruge tvang for at bringe situationen under kontrol. Men også i
situationen med trusler er det et skøn hvornår, man skal gribe
ind...."
Se
Årsberetningen for 2011 fra Det Psykiatriske Patientklagenævn i
Region Midtjylland, hvor en række bæltefikseringer tilsidesættes
blandt andet med henvisning til, at "trusler" mod personalet ikke i
sig selv kan begrunde tvangsfiksering.
I
UfR 1979.858 H blev to
fængselsfunktionærer straffet for vold mod indsat i sikringscelle i
Arresthuset i Køge. Domfældelsen var i det væsentlige støttet af
nogle tilstedeværende politifolks forklaringer. Straffelovens § 154
blev citeret i denne afgørelse.
Tvangsfiksering i psykiatrien har stor lighed
med tvangsfiksering i kriminalforsorgen
I psykiatrien anvendes der også
tvangsfiksering. Såvel europarådets torturkomite som EMD opstiller
ganske identiske kriterier for, hvornår tvangsfiksering må anvendes
på den ene side i psykiatrien og på den anden side af
fængselsmyndighederne. Se derfor også praksis under
tvangsfiksering i psykiatrien.
|