Af advokat Claus Bonnez (H), Landsforeningen KRIM
Opdateret 3. maj 2015
Landsforeningen KRIMs samling af administrative regler mv. om
legemsundersøgelser, magtanvendelse og indgreb mod indsatte
Landsforeningen KRIMs samling om indsattes menneskerettigheder,
forbud mod tortur og nedværdigende behandling mv.
Tvangsmidler (forskellig praksis). FOB.92.112
Pligten til at efterforske rimeligt begrundede
formodninger om vold, overgreb og chikane begået af
fængselspersonale mod indsatte
I retsplejelovens kapitel 93 b og kapitel 93 c findes særlige regler
om efterforskningen af klager mod polititjenestemænd og om
straffesager mod polititjenestemænd. Retsplejelovens særlige regler
gælder således alene efterforskning mod polititjenestemænd. For at
opfylde kravene i artikel 2 og artikel 3 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention er myndighederne imidlertid pligtige
til at foretage en en grundig efterforskning og eventuel
strafforfølgning også i tilfælde, hvor andre (for eksempel
fængselspersonale) med rimelig grund mistænkes for en adfærd, der
kunne indebære krænkelser omfattet af EMRK artikel 2 og artikel 3. I
retsplejelovens § 742 om politiets
efterforskning behandles
politiets pligt til at efterforske straffesager generelt. I kapitlet
særligt om efterforskningen af overgreb og
vold begået mod borgere af myndighedspersoner m. fl.
behandles de særlige efterforskningsmæssige pligter, som
hviler på politiet, for eksempel når det skal efterforskes, hvorvidt
fængselspersonale kan have begået vold, overgreb eller chikane mod
indsatte i fængsler og arresthuse. .
Rimeligt begrundede påstande
om overgreb mod frihedsberøvede skal straks undersøges af de
myndigheder, der oplyses om sådanne
Såvel domstole som anklagemyndigheden har en
særlig pligt til at iværksætte en undersøgelse, hvis de får kendskab
til, at en anholdt person kan have været udsat for overgreb fra
politi eller fængselspersonale, medens denne har været i disses
varetægt. Dette er også tilfældet, hvis den anholdte påstår, at han
eller hun har været udsat for overgreb, selvom der ikke er synlige
tegn i form af mærker, hudafskrabninger eller lignende på den
pågældende, der understøtter anklagerne.
Myndighederne (for eksempel en dommer ved et grundlovsforhør eller
ved en fristforlængelse) skal straks foranledige, at den pågældende
bliver undersøgt af en retsmediciner, og myndighederne skal
skriftligt optage rapport over, hvad der påstås at være sket.
Denne praksis er der blandt andet redegjort for i
præmis 15 i "Report to the Government of Greece on the visit to
Greece carried out by the European Committee for the Prevention of
Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from
23 to 29 September 2008". Denne rapport er offentliggjort af
den europæiske torturkomite den 30. juni 2009.
Se
CPT's udtalelse af 8. juni 2010 om Ungarn, præmis 61 til 62,
hvor CPT beder de nationale myndigheder om at få oplyst udfaldet af
straffesager mod fængselspersonale i anledning af to tilfælde af
påstået vold mod indsatte. CPT bemærker, at den strafferetlige
undersøgelse i Ungarn også var rettet mod fængselspersonale, som
havde accepteret ("condoned") kollegers voldelige adfærd overfor
indsatte. CPT beder også om at blive informeret om antallet af sager
om påstået vold mod indsatte og om udfaldet af de enkelte sager.
Menneskerettighedsdomstolens praksis fra
politiklagesager gælder også ved klagesager mod fængselspersonale
Kravene til de undersøgelser, den bevisvurdering, den
strafforfølgning med videre, som de nationale myndigheder skal
foretage, når myndighederne får mistanke om, at fængselsindsatte,
arrestanter, detentionsanbragte eller andre frihedsberøvede har
været udsat for vold eller andre overgreb fra myndighedspersoner, er
nærmere behandlet i straffeprocessen under gennemgangen af
politiklageordningen særligt under punktet
Efterforskning og strafforfølgning i politiklagesager og i
straffesager om overgreb fra myndighedspersoner i dansk ret.
Menneskerettighedsdomstolen behandler sager om påstået vold eller
påståede overgreb begået af myndighedspersoner efter samme standard,
uanset om der er tale om fængselspersonale,
politipersonale eller andre. Den praksis, som følges, når
menneskerettighedsdomstolen afgør sager om
polititjenestemænds påståede vold eller overgreb mod anholdte eller
frihedsberøvede, er derfor fuldt ud gældende også i tilfælde, hvor sagen
drejer sig om påstået vold eller påståede overgreb begået af fængselspersonale mod en indsat.
Har frihedsberøvede mærker efter slag, skal myndighederne bevise,
at menneskerettighederne ikke er krænket
Klager frihedsberøvede personer over vold fra politipersonale eller
fængselspersonale, og konstaterer en læge, at eventuelle skader (for
eksempel hudafskrabninger eller blå mærker) kan være opstået på den
måde, som den frihedsberøvede forklarer, følger det af praksis ved
Den europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD), at de nationale
myndigheder skal sandsynliggøre, at skaderne ikke er opstået som
følge af en krænkelse af EMRK artikel 3, men at de derimod er
opstået af andre grunde (typisk lovlig og proportionel
magtanvendelse). Se for eksempel Bekos og Koutropoulos mod
Grækenland, afgjort af EMD den 13. december 2005, og som har
sagsnummer
15250/02.
I sagen
Alibekov mod Rusland, der blev afgjort af Den europæiske
Menneskerettighedsdomstol den 14. maj 2009 under sagsnummer 8413/02, havde en indsat i en
fængselslejr i Rusland klaget over, at personalet havde begået vold
mod ham forud for en kropsvisitation. Der var ikke lægelige
oplysninger, der talte for, at der var begået vold mod den indsatte. EMD fandt således, at det var den indsatte, der havde bevisbyrden
for de påståede overgreb. Imidlertid blev Rusland dømt for at
have krænket den processuelle del af artikel 3, idet det havde
taget for lang tid, inden man havde indhentet en ekspertvurdering af
den indsattes lægejournal i fængslet, og blandt andet også fordi,
man ikke i tilstrækkelig grad havde taget hensyn til medindsattes
forklaringer om forløbet (se navnlig præmis 63).
Kravene til lægeundersøgelsen ved klager over vold og overgreb
under frihedsberøvelse
I sagen
Akkoc mod Tyrkiet, sagsnumrene 22947/93 og 22947/93 afgjort af
EMD den 10. oktober 2000 fandt Den europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) blandt andet, at der var sket en
krænkelse af artikel 3 som følge af den behandling, som en borger
havde været udsat for under frihedsberøvelse. EMD lagde blandt andet
vægt på, at den indsatte ikke var blevet undersøgt af en "uafhængig"
læge. Der blev også lagt vægt på, at undersøgelsen var blevet
foretaget, medens der var uniformeret personale til stede i rummet.
Der henvises nærmere til afgørelsens § 118. Det er interessant, at
der i selve afgørelsen henvises direkte til udtalelser, der
tidligere var fremsat fra Den europæiske torturkomite (CPT) om samme
emne. CPTs udtalelser er ikke retligt bindende for medlemsstaterne.
Afgørelsen viser imidlertid, at CPTs udtalelser i det konkrete
tilfælde er blevet indirekte bindende, idet EMD har tillagt dem
afgørende betydning for sin dom.
CPT har i november 2003 udarbejdet en vejledning, der kan bidrage
til at afklare, hvorvidt en person har været udsat for tortur.
Vejledningen indeholder blandt andet en gennemgang af de typiske
psykiske og somatiske symptomer hos et torturoffer. Vejledningen
indeholder også en grundig gennemgang af, hvorledes et muligt
torturoffer udspørges med henblik på klarlæggelse af, hvad den
pågældende har været udsat for.
Læs vejledningen her.
Frihedsberøvedes klager over vold skal også undersøges grundigt,
selvom der ikke er synlige tegn på vold
Som nævnt ovenfor, pålægger EMD den indklagede medlemsstat at
sandsynliggøre, at der ikke er sket en krænkelse af EMRK artikel 3 i
tilfælde, hvor en indsat har pådraget sig synlige skader under
frihedsberøvelse og påstår, at disse er påført den indsatte som
følge af vold fra fængselspersonalet. Derimod pålægger EMD den
indsatte at bevise, at denne har været udsat for vold i tilfælde,
hvor klagen ikke understøttes af lægelige oplysninger. Samtidigt
pålægger den praksis, som er udviklet ved EMD, de nationale
myndigheder at foretage en grundig og uafhængig undersøgelse af
klager fra indsatte, hvor disse gør gældende, at de har været udsat
for vold fra personalet. En sådan grundig og uafhængig undersøgelse
skal således foretages, uanset om der er synlige tegn på overlast
eller ikke.
I
Dolenec mod Kroatien afgjort af EMD den 26. november 2009,
sagsnummer 25282/06, gjorde en indsat gældende, at han den 18.
september 2006 havde været udsat for vold fra fængselspersonalet.
Fængselspersonalet gjorde gældende, at de alene havde anvendt den
fornødne magt med henblik på at pacificere den indsatte, der havde
været voldsom. Den pågældende blev undersøgt af en læge, men lægen
fandt ikke mærker eller lignende, der kunne understøtte, at den
pågældende havde været udsat for vold. EMD fandt ikke, at der var
sket en krænkelse af den materielle del af EMRK artikel 3.
Imidlertid fandt EMD, at der var sket en krænkelse af den
processuelle del af bestemmelsen, idet undersøgelsen af klagen ikke
havde været tilstrækkelig grundig og/eller uafhængig af
fængselsmyndighederne. Af afgørelsens præmis 152-154 fremgår
følgende:
"152. Med hensyn til det anførte fra regeringen om, at
fængselspersonalet, der havde været involveret i hændelsen, havde
udarbejdet skriftlige rapporter til fængselsinspektøren, skal EMD
gentage, at det generelt anses for nødvendigt, at personerne, der er
ansvarlige for undersøgelsens gennemførelse, er uafhængige af de
personer, der har været involveret i hændelsen
(se,
med visse tillempelser,
Güleç v. Turkey, 27 July
1998,
Reports 1998-IV, §§ 81-82;
Öğur v. Turkey, [GC] no. 21954/93, ECHR 1999-III,
§§ 91-92; and
McShane v. the United Kingdom,
no. 43290/98, § 95, 28 May 2002). Dette betyder, at der ikke blot
skal være hierarkisk og institutionel uafhængighed men også faktisk
uafhængighed (se
mutatis mutandis,
Ergi v. Turkey, 28
July 1998,
Reports 1998-IV, §§ 83-84).
153. I den aktuelle sag var de skriftlige rapporter og de mundtlige
udtalelser fra de involverede betjente udfærdiget og indhentet
indenfor fængslet og var genstand for en prøvelse fra
fængselsinspektøren, som var overordnet til de personer, der var
involveret i hændelsen. Dertil kommer, at hverken
fængselsinspektøren eller nogen anden har truffet en afgørelse på
grundlag af klagen. Dette kan ikke anses for en grundig og effektiv
undersøgelse af klagen over vold fra personalet foretaget af
uafhængige og upartiske organer. Efter EMDs opfattelse hviler
ansvaret hos den "straffuldbyrdelsesdommer", som klagen blev
indgivet til, eller hos en tilsvarende uafhængig anklagemyndighed
eller judiciel myndighed. Den ansvarlige skal undersøge sagens
beviser for eksempel ved at foretage afhøring af klageren, de
involverede fængselsbetjente eller fængselslægen for derpå at
foretage en uafhængig vurdering af sagens fakta. Imidlertid blev
klagerens henvendelse ignoreret.
154. Med henvisning til det ovenfor anførte, finder EMD, at
undersøgelsen foretaget i anledning af klagen over overgreb ikke var
uafhængig, grundig, tilstrækkelig og effektiv. Der er således sket
en krænkelse af den processuelle del af konventionens artikel 3."
I
Palushi mod Østrig afsagt af EMD den 22. december 2009 under
sagsnummer 27900/04 fandt EMD, at de østrigske myndigheder ikke
havde godtgjort, at klageren ikke havde været udsat for en
behandling i strid med EMRK artikel 3. Klageren havde været urolig
og skulle derfor føres til en enecelle med henblik på udelukkelse
fra fællesskabet. Klageren havde nægtet selv at gå ned i cellen.
Klageren hævdede, at han var blevet slæbt ned af en trappe, således
at hans ryg på vejen ned ad trappen havde slæbt mod trinene, således
at han havde fået hudafskrabninger og mærker på ryggen. Betjentene,
der slæbte ham ned ad trappen, benægtede ikke, at det var foregået
på den omhandlede måde. Af præmis 63 fremgår det, at EMD bemærkede,
at det er medlemsstatens opgave at uddanne fængselspersonalet
således, at de er i stand til at håndtere selv vanskelige indsatte
("difficult prisoners"), uden at det skulle være nødvendigt at
anvende overdreven fysisk magt. Klageren havde også gjort gældende,
at han var blevet stukket bag ørene med kuglepenne af
fængselspersonale. EMD bemærkede, at der forelå lægelige oplysninger
om mærker bag klagerens øre, som kunne stamme fra sådan behandling.
EMD bemærkede, at myndighederne ikke havde løftet deres bevisbyrde
for, at skaderne fra fremkommet på en anden måde (præmis 59 in
fine). Den pågældende havde været placeret i strafcelle i 7 dage.
Den omstændighed, at dette var sket, medens han sultestrejkede,
udgjorde efter EMDs opfattelse en krænkelse af EMRK artikel 3. Af
præmis 79 følger, at krænkelserne af EMRK artikel 3 udløste en
godtgørelse på 10.000 EURO.
I sag 122/2011 (TfK
2012.51 H) bestemte Højesteret den 13. oktober 2011, at
forældrene til en person, der var afgået ved døden i Arresthuset i
Kolding, efter at han af fængselspersonale var blevet pacificeret og
anbragt i observationscelle, kunne få beskikket en bistandsadvokat.
Dødsårsagen var uafklaret, og sagen var under efterforskning af
politiet. Det var uafklaret, om der forelå en forbrydelse. Ingen var
sigtet i sagen. Højesterets flertalt fandt, at der forelå sådanne
særlige hensyn, at der kunne ske beskikkelse af en bistandsadvokat
efter
retsplejelovens § 741 a, stk. 5, jf. stk. 1 eller 4.
Personalets vold mod og mobning af de indsatte i danske fængsler
Den 28-årige fængselsbetjent Marianne Jørgensen fortalte i et
interview i avisen.dk den 3. maj 2015 om, at hun i november
2012 var vidne til en mandlig kollegas vold mod en kvindelig indsat
i Anstalten ved Herstedvester. Ifølge Marianne Jørgensen tog den
mandlige kollega halsgreb på den indsatte, efter at den indsatte
havde spyttet på ham. I artiklen er der gengivet et uddrag af
forurettedes (den indsattes) forklaring i Østre Landsret. Af
uddraget fremgår følgende: "Vidnet Joye (...) har supplerende
forklaret blandt andet, at tiltalte tog vidnet om halsen. Tiltaltes
forklaring om, at de kun havde fat i vidnets hænder og skuldre,
passer ikke. Vidnet kunne ikke få luft, da tiltalte tog halsgreb.
Hun kan ikke huske, om hun blev bedt om at aflevere en lighter.
Tiltalte blev sur over, at hun spyttede."
Sagen havde ifølge artiklen til følge, at tre fængselsbetjente blev
idømt straffe og senere fyret fra kriminalforsorgen - en for vold og
to andre for falske vidneforklaringer. Ifølge Marianne Jørgensen
"forsøger Kriminalforsorgen at skjule", at der er noget helt galt i
den måde, som landets fængselsbetjente behandler indsatte på.
Marianne Jørgensen fortæller i interviewet også
om fængselsbetjentes vold mod en anden indsat, hvor en kollega til hende også
stod frem og vidnede mod de kolleger, der var sigtet for volden mod
den indsatte. Herom fortæller hun:
"Cheferne
gør ikke nok for at stoppe de såkaldt negative betjente. På min
kollegas arbejdsplads har fængselsbetjentene samlet ind til en
kollega, der er dømt for vold. Ikke til min kollega, som "sladrede"
om volden mod den indsatte".
Marianne Jørgensen fortæller i artiklen videre, at det "har en
pris", at fortælle sandheden, "når kolleger bryder loven" i
kriminalforsorgen. Derpå fortæller hun, at hun som følge af
anmeldelsen har været udsat for "mobning" fra "kollegerne og
ledelsen" i en sådan grad, at hun ikke var langt fra at "gøre en
ende på sit liv". Af artiklen fremgår det også, at Marianne
Jørgensen måtte sygemelde sig, da "mobningen fra kollegerne på
Herstedvester blev for intens".
Straffen på fængsel i 40 dage mod den fængselsbetjent, der begik
volden, blev ifølge artiklen gjort betinget. Ifølge artiklen udtalte
Østre Landsret som begrundelse for at gøre straffen betinget
følgende: "(...) halsgrebet ikke har haft følger for forurettede
samt til tiltaltes særdeles gode personlige forhold, herunder at
tiltalte ikke tidligere er straffet". Marianne Jørgensen citeres
i artiklen for at udtale, at vold mod indsatte "finder sted i flere
danske fængsler". "HR-chef" Marianne Fæster Nielsen,
Kriminalforsorgen, citeres for at udtale, "at der siden midten af
nullerne har været mellem en og fem sager årligt om vold mod
indsatte."
"Chikane og nedværdigelse af de indsatte hører til dagligdagen" i
danske fængsler, hævdedes det i en artikel i
Morgenavisen Jyllands-Posten den 8. april 2007. Artiklen byggede
blandt andet på interviews med flere fængselsbetjente. En betjent
kaldtes i artiklen for "A". "Af frygt for repressalier fra sine
kolleger og chefer tør han ikke stå frem med navn", hed det videre i
artiklen. A fortalte i artiklen, at man blandt fængselsbetjentene
har et ordsprog, som hedder "opsøg, optrap og nedkæmp". Han citerede
derpå en samtale mellem nogle kollegaer som eksempel på, hvorledes
ordsproget omsættes til handling: "Lad os prøve at provokere nogen
og få dem hidset så meget op, så vi kan få dem fjernet og smidt i
isolation. Så kan de sidde der i tre uger og snakke med sig selv.
...". Lykkes det at hidse en fange op, så han begynder at "råbe og
skrige", får han bare en "midlertidig udelukkelse fra fællesskabet",
forklarede A videre. A fortæller også, at visitationer af de
indsatte og deres celler benyttes som et middel til at fremprovokere
konflikter. Når en fange efter at have været udsat for
"provokationer på provokationer fra vores side" er blevet "mør", så
"visiterer vi lige to gange på en dag, og så må den være der".
Artiklen førte til at ansatte i kriminalforsorgens institutioner i
løbet af det følgende års tid stod frem i
andre artikler for det meste i Morgenavisen Jyllands-Posten og
fremlagde mange eksempler på grupper af fængselsbetjentes vold,
trusler, mobning eller andre overgreb mod såvel indsatte som ansatte
i danske fængsler og arresthuse.
Artiklerne vedrørte forholdene i alle landets lukkede fængsler.
Direktoratet for Kriminalforsorgen foretog sig tilsyneladende ikke
noget i anledning af de mange udtalelser om påståede overgreb, som
fremkom i artiklerne. For så vidt angik Anstalten ved Herstedvester,
hvor mange af artiklerne også angik en gruppe fængselsbetjentes
overgreb mod andre ansatte, hyrede kriminalforsorgen kammeradvokaten
til at forestå en undersøgelse af, hvad der var foregået i fængslet.
Kammeradvokaten afgav den 10. marts 2008 en rapport med titlen
"Undersøgelse af Anstalten ved Herstedvester". Rapporten
anbefalede blandt andet, at en enkelt fængselsbetjent skulle
politianmeldes, at der skulle indledes tjenstligt forhør mod en
enkelt anden, og at der skulle indledes høringsprocedurer i forhold
til to andre.
En undersøgelse foretaget af kammeradvokaten lever næppe op til de
krav, som EMD stiller til den
undersøgelse, som de nationale myndigheder ex officio skal
indlede, når der er mistanke om overgreb, vold mv. mod
frihedsberøvede personer. Kammeradvokaten er et privat advokatfirma,
som repræsenterer staten mod borgere og virksomheder under
retstvister og synes at være stærkt
økonomisk afhængig af kundeforholdet til staten. En sådan
virksomhed kan i sagens natur ikke antages at være et
undersøgelsesorgan, som er uafhængigt af de myndigheder, som
undersøges. Kammeradvokaten lægger ikke skjul på, at kammeradvokaten
ikke er uafhængig af staten. I "Kammeradvokatens Årsberetning
2010" udgivet af advokatfirmaet Poul Schmith, side 2, anføres
blandt andet: "Kammeradvokaten har valgt side til fordel for
staten og det offentlige Danmark. Dermed sikres det, at alle statens
institutioner til enhver tid har adgang til advokatbistand på et
højt kvalificeret niveau og fra et advokatfirma, der er uafhængigt
af andre interesser." Således som kammeradvokaten formulerer sig
i den omhandlede årsberetning, er det svært ikke at få den
opfattelse, at kammeradvokaten anser sig selv som uafhængig af
andre interesser end statens - men derimod ikke af statens
interesser.
Mobning af de indsatte i danske fængsler er også afsløret i en
egentlig undersøgelse foranstaltet af kriminalforsorgen selv. Direktoratet modtog resultatet af en undersøgelse i
november 2007 i en publikation under navnet: "Datarapport:
Undersøgelse af omgangstonen og omfanget og graden af mobning i
Kriminalforsorgens anstalter og arresthuse – Resultaterne af en
spørgeskemaundersøgelse blandt fængselsfunktionærer på prøve".
Rapporten, der er udarbejdet af konsulentfirmaet "Interresearch" i
København, konkluderede blandt andet, at godt tre ud af ti PP'ere
(fængselsbetjente på prøve) havde "overværet at indsatte blev udsat
for krænkende handlinger, som de ikke har kunnet forsvare sig imod".
Der foreligger ikke offentliggjorte oplysninger om, at
kriminalforsorgen har foretaget sig noget efter, at
kriminalforsorgen er blevet bekendt med undersøgelsens resultat.
Fængselsforbundet i Danmark kritiserer i
pressemeddelelse af 7. oktober 2011 advokat for at forlange
yderligere undersøgelser af årsagerne til et dødsfald i Arresthuset
i Kolding.
Nordjyske.dk skrev den 19. november 2011, at to
fængselsbetjente fra Arresthuset i Aalborg ved Retten i Aalborg den
18. november 2011 hver blev straffet med fængsel i 4 måneder for
vold mod en indsat begået den 31. juli 2011. Af artiklen fremgår
blandt andet følgende: "De to fængselsbetjente er dømt for søndag
morgen 31. juli at have overfaldet en mand, der var
varetægtsfængslet i arresten i Aalborg. De to dømte slog flere gange
den indsatte i ansigtet og på kroppen, mens fangen blev lagt i
håndjern. Flere andre fængselsbetjente var vidner og fortalte i
retten om de dømte kollegers overfald." Det fremgår af sagen, at
de to dømte fængselsbetjentes forsvarer, Kjeld Klausen, oplyste, at
sagen er anket til Vestre Landsret. Yderligere fremgår det, at de to
fængselsbetjente er "suspenderet fra arbejdet".
Regler, der skal beskytte indsatte i danske fængsler mod
overgreb, tilsidesættes, uden at det får følger for de ansvarlige
I
Justitsministeriets svar af 7. juli 2011 på spørgsmål nr. 907 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg beklager Justitsministeriet, at
personale på nattevagt i Anstalten ved Herstedvester "fast" har
båret stav og peberspray i strid med de gældende regler herom. Ministeriet meddeler, at fængslet nu har "ændret
ordningen, således at nattevagten nu kun vil bære stav og
peberspray, hvis der foreligger en situation som ovenfor nævnt."
Der foreligger ikke oplysninger om, at de ansvarlige er blevet
retsforfulgt eller har været genstand for disciplinær forfølgning
som følge af tilsidesættelsen af reglerne.
Domstolsprøvelse af påståede overgreb mod frihedsberøvede
personer
Se i
under politiklageordningen om kravene i EMRK
artikel 3 til adgang til domstolsprøvelse af påståede overgreb
mod frihedsberøvede personer begået af myndighedspersoner.
Istanbul Protokollen fra 1999
Istanbul Protokollen fra 1999 behandler nærmere spørgsmålet om
effektiv efterforskning og dokumentation af tortur og anden grusom,
umenneskelig og nedværdigende behandling eller straf. Dens titel er
"Manual on the Effective Investigation and Documentation of Torture
and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment,
Istanbul Protocol, Submitted to the United Nations High Commissioner
for Human Rights, 9 August 1999.
Særligt om dødsfald hos frihedsberøvede personer
Artikel 2 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention forudsætter
blandt andet, at dødsfald hos personer i myndighedernes varetægt,
undersøges grundigt og hurtigt af en upartisk institution.
I sagen
Jordan mod Det forenede Kongerige (UK) afgjort af EMD den 4. maj
2001 under sagsnummer 24746/94 fandt EMD, at der var sket en
krænkelse af EMRK artikel 2. I præmis 142 udtalte EMD, at den
processuelle del af bestemmelsen var krænket, blandt andet fordi de
pårørende ikke i tide havde fået gratis retshjælp, fordi de
pårørende ikke i tide havde modtaget kopi af sagens akter, og fordi
undersøgelsen havde været for langsom.
Justitsministeriets
svar af 11. februar 2011 på retsudvalgets
spørgsmål nr. S 1021 om pårørendes adgang til
advokatbeskikkelse efter et dødsfald i myndighedernes varetægt for
eksempel i et arresthus.
Justitsministeriets
svar af 28. februar 2011 på retsudvalgets spørgsmål nr. S 1207,
hvor ministeriet blev stillet følgende spørgsmål: "Mener
ministeren i forlængelse af spørgsmål nr. S 1021, at de samme
muligheder skal gælde for at få en bistandsadvokat for pårørende til
en person, der er død i Kriminalforsorgens varetægt, som for en
person død i politiets varetægt?”
Ifølge
Justitsministeriets svar af 7. juli 2011 på spørgsmål nr. 756 fra
Folketingets Retsudvalg er hverken Rigsadvokaten eller
Direktoratet for Kriminalforsorgen i besiddelse
af oplysninger om, "i hvor mange af de 58 dødsfald i
Kriminalforsorgens varetægt de sidste 5 år pårørende har bedt om at
få en bistandsadvokat og har fået det tilkendt, samt i hvilke af
sagerne pårørende har fået afslag herpå og med hvilke begrundelser,
afslagene er givet.”
Ifølge
Justitsministerens svar af 28. marts 2011 på spørgsmål nr. 705 fra
Folketingets Retsudvalg er det "sædvanlig praksis", at
kriminalforsorgen ikke udarbejder "en egentlig redegørelse", når
indsatte i danske fængsler og arresthuse er afgået ved døden efter
magtanvendelse.
I
svar af 21. marts 2011 på spørgsmål nr. 644 (Alm. del) stillet af
Folketingets Retsudvalg oplyser Justitsministeriet, at i alt 58
personer afgik ved døden i Kriminalforsorgens Institutioner i
perioden fra 2006 til 2010, heraf var de 25 dødsfald resultatet af
selvmord. I samme periode døde 25 personer, medens de var i
politiets varetægt.
Fremgangsmåden ved indbringelse af sagen for
menneskerettighedsdomstolen
Nægter de danske myndigheder at rejse straffesag mod en
fængselsbetjent i tilfælde, hvor en indsat anmelder en sådan for
vold, kan sagen indbringes direkte for Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, når Rigsadvokaten har truffet afgørelse
om ikke at rejse straffesag. Det er således ikke nødvendigt først at
indbringe sagen for de danske domstole. Se nærmere om
sagens
behandling ved menneskerettighedsdomstolen i straffeprocessen.
Undersøgelser af indsattes påstande om vold begået af
fængselspersonalet i andre lande
De menneskeretlige krav til undersøgelsen af dødsfald hos
frihedsberøvede personer omtales blandt andet i "Guidance
on Best Practice relating to the Investigation of Deaths in Prison
Custody" publiceret i december 2010 af "The Inspector of Prisons"
I Irland.
I
inspektionsrapport af 24. marts 2011 vedrørende Mountjoy fængslet i
Irland udtaler den irske "Prison Inspector" sig meget kritisk
om, at undersøgelser af indsattes påstande om vold fra
fængselspersonalet ikke undersøges tilpas grundigt af
fængselsmyndighederne. På rapportens side 29 udtales blandt andet,
at dette har ført til, at der er begyndt at udvikle sig en kultur af
immunitet over for retsforfølgning, som udnyttes af en gruppe af
fængselspersonalet - en gruppe som kan blive større, hvis ikke der
handles hurtigt med hensyn til, at loven skal håndhæves ("The
result is the beginnings of a culture of impunity, advantage of
which is being taken by a group of staff: a group which may well
grow in number unless speedy action is taken to enforce the law.")
Det er i Irland forudsat, at der er videoovervågning af
fællesarealerne i irske fængsler. I
inspektionsrapport af 24. marts 2011
vedrørende Mountjoy fængslet i Irland udtaler den irske
Prison Inspector i anbefaling nr. 13, side 21, at videoovervågningen
i Montjoy-fængslet intensiveres, idet der er strategiske stedet ("strategic
areas") i fængslet, hvor der ikke er videoovervågning. Anbefalingen
fremkommer efter en gennemgang af klager fra indsatte om vold begået
af fængselspersonalet. I samme rapport kaldes det "uortodokst", at
et stort antal fængselsbetjente opholder sig flere minutter inde på
en indsat celle, og at den indsatte pådrager sig skader. På side 28
anføres blandt andet følgende: "In certain cases CCTV evidence
which was available to the enquiry team, as it was to me, showed
numbers of officers (up to ten in one case) entering prisoners cells
and remaining there for a number of unexplained minutes (over five
in one case). No explanation was given for these unorthodox actions
by prison officers. The evidence does show that subsequent to these
events prisoners presented with serious injuries."
Ifølge en
artikel af 13. august 2010 i det britiske
dagblad "Manchester EveningNews" afslørede optagelser fra
videoovervågningen i "Strangeways-fængslet", at en fængselsbetjent
havde tildelt en indsat 6 slag i ansigtet, hvorpå fængselsbetjenten
blev afskediget og straffet med fængsel i 8 måneder. Det fremgår
også af artiklen, at en kollega og en overvagtmester blev
suspenderet, medens sagen blev internt undersøgt af
fængselsmyndighederne. Den indsatte havde overfor
fængselssygeplejersken hævdet, at han var faldet.
Statistik om personalets vold og overgreb mod indsatte
Kriminalforsorgen udarbejder løbende grundige statistikker om
indsattes vold mod personalet og om vold mellem de indsatte
indbyrdes. Der udarbejdes i Danmark imidlertid ikke statistik over
personalets vold og overgreb mod de indsatte.
Af
tabel 15 og tabel 16 på side 23 og 24 i "ANALYSE
AF KRIMINALFORSORGENS FREMTIDIGE KAPACITETS - OG SIKKERHEDSBEHOV"
udgivet af Justitsministeriet og Finansministeriet i februar 2011
vises statistikker over indsattes påståede vold og trusler mod
ansatte samt vold og trusler mellem de indsatte indbyrdes. Der
mangler statistikker over personalets påstået vold og påståede
overgreb mod indsatte.
Forebyggelse af overgreb mod frihedsberøvede
I præmis 23 i CAT's rapport af 20. maj 2010 (dokument
/C/FRA/CO/4-6) henstiller CAT til de franske myndigheder,
at disse installerer videoovervågning over alt på
politistationer, hvor frihedsberøvede opholder sig for at udvide
og styrke beskyttelsen af personer i politiets varetægt. CAT anfører
nærmere: "23. While noting with satisfaction that the Act of 5
March 2007 makes video recording of questioning by the police or a
judge compulsory, except in cases involving minor offences, the
Committee notes that the Act does not apply to persons accused of
terrorism or organized crime, failing special authorization by the
Public Prosecutor or investigating judge. In addition, the law does
not provide for the installation of video surveillance cameras in
all areas of police stations and gendarmeries where persons may be
held in custody, including passageways (arts. 11 and 16). The
Committee recommends that the State party make video recording of
interrogations of all persons questioned a standard procedure, and
install video surveillance cameras throughout police stations and
gendarmeries in order to extend and strengthen the protection
afforded to detainees in police custody."
Den Europæiske Torturkomite (CPT) konstaterer i præmis 155 i sin
rapport af 8. december 2009 vedrørende
komiteens besøg i Storbritannien,
at Maghaberry-fængslet i Storbritannien har installeret
udstyr, der sikrer videooptagelser af forskellige områder i
fængslet, og at formålet er at forebygge såvel indsattes vold mod
fængselspersonalet som fængselsbetjentes vold mod de indsatte ("to
prevent both violence by prisoners against staff and ill-treatment
of prisoners by prison officers"). CPT kritiserer blandt andet, at
der ikke foretages videooptagelser af ransagninger af de indsattes
celler.
Indstilling om revision af kriminalforsorgens
konflikthåndteringsmidler mv. udfærdiget af Kriminalforsorgens
Uddannelsescenter i maj 2012. Her gennemgås blandt andet diverse
magtmidler og sikringsmidler som "føregreb", "holdegreb", "selvforsvarsgrev"
og "brystvendt benlås".
Om effekten af uddannelsen af fængselspersonalet
Onsdag den 21. august 2002 skrev Berlingske på "b.dk" under
overskriften "Indsatte opfører sig bedre" blandt andet følgende:
"Kriminaliteten
er faldende og de indsatte i
fængslerne opfører sig pænere og
pænere. Det viser den nyeste
statistik fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
De indsatte i de danske
fængsler opfører sig
tilsyneladende bedre.
Fængselsfunktionærerne får år
for år mindre brug for de
sanktioner, som bliver brugt mod
voldelige, truende og
narkohandlende fanger.
Gennemgående viser
statistikken, at der bliver
brugt mindre magt i fængslerne
end tidligere, der er færre
våben, færre fangeflugter og
bliver uddelt færre
diciplinærstraffe.
Fangerne kommer mindre i
isolation, og der er blevet
fundet mindre hård narko og
alkohol i fængslerne. Det viser
Direktoratet for
Kriminalforsorgens seneste
opgørelse med tallene fra 2001,
der også beskriver udviklingen
over de seneste fem til ti år.
Dansk Fængselsforbund
bekræfter de positive elementer:
»Der er en række gode
udviklinger. For nogle år siden
begyndte vi at uddanne og
videreuddanne personalet med
vægt på kommunikation, pædagogik
og psykologi. Og nu begynder vi
at kunne se nogle resultater af
arbejdet og indsatsen. Men der
går selvfølgelig nogen tid, før
effekten skubbes ud i systemet,«
siger Carsten Pedersen, formand
for fængselsfunktionærerne i
Dansk Fængselsforbund. I de
seneste to år er brug af bøder
og strafcelle i fængslerne gået
ned med 14 procent.
Det bliver typisk brugt
til fanger, der har handlet med
narko eller fanger, der er
mistænkt for at ville flygte.
Der bliver heller ikke
anbragt så mange indsatte i
sikringsceller som tidligere.
Fra 1997 til 2001 er brugen af
sikringscelle faldet med 29
procent. ..."
Fyens.dk skrev den 8.
marts 2013 om et "projekt" i
Statsfængslet i Ringe,
Statsfængslet i Nyborg og i
Arresthuset i Køge, hvor
fængselsledelsen har forsøgt at
"skabe en positiv relation
mellem de indsatte og betjente
og fjerne "os og dem"-
barrieren.." Man har som en del
af projektet blandt andet bedt
fængselspersonalet bære
almindeligt tøj i stedet for
uniformer.
Projektleder i
Kriminalforsorgen, Peter
Dexters, udtaler blandt andet
til Fyens.dk: "Antallet af
voldssager mod de ansatte i
Ringe Statsfængsel er blevet
halveret i løbet af tid,
projektet har kørt. Der er
selvfølgelig også andre ting,
der spiller ind, men navnligt
det vedvarende arbejde med at
forbedre relationerne over en
bred kamp spiller en afgørende
rolle, siger han til Fyens.dk."
Videre siger Peter Dexters til
Fyens.dk: "Rigtig mange
indsatte lever med en myte om,
at det at tale med en
fængselsbetjent er lige med at
være stikker.
Derfor har den del været
svær at overvinde. Men når det
er lykkedes, så skaber det et
arbejdsmiljø, hvor man taler
mere om tingene, og hvor
konflikter fylder mindre. Det
skal ikke være de få negativt
styrende personer, der skal
sætte dagsordenen, siger han."
Videre skriver Fyens.dk: "Ifølge
Peter Dexters er det svært at
give en opskrift på, hvordan man
skaber bedre relationer til de
indsatte. Men inddragelse er et
nøgleord. I Ringe Statsfængsel
har man startet med at holde
møder med de indsatte.
- Her har man talt om,
hvordan man oplever hverdagen og
forsøgt at aflive de myter, man
har om hinanden. Hvad tænker de
indsatte om betjentene, og hvad
tænker betjentene om de
indsatte? fortæller Peter
Dexter."
Projektleder Peter Dexters
citeres i artiklen også for at
pointere, at der ikke er tale om
afgivelse af magt til de
indsatte. Herom anføres:
"Projektet har heller ikke været
en måde at få betjentene til at
afgive deres magt og autoritet.
- Når man på den måde inddrager
de indsatte, får man en bedre
styring med tingene, fordi man
ved, hvad der foregår, fortæller
han. Trygfonden har netop
bevilget 5,1 million kroner til
at udbrede forsøget fra Ringe
Statsfængsel til andre danske
fængsler." Straffesager ved
danske domstole og
fængselspersonalets vold mod
indsatte
Af
straffelovens § 81, nr. 8, fremgår, at det ved straffens
fastsættelse i almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed,
"..at gerningen er begået i udførelsen af offentlig tjeneste
eller hverv eller under misbrug af stilling eller særligt
tillidsforhold i øvrigt, .."
Straffelovens § 81, nr. 8, viderefører - med en noget svækket
formulering - den tidligere § 154 i straffeloven. Under
kommentarerne til den tidligere § 154
findes et større antal afgørelser herunder afgørelser om vold udøvet
af fængselsbetjente og polititjenestemænd.
I
TfK 2012.1089 blev to
fængselsbetjente ved Arresthuset i Aalborg hver straffet med fængsel
i 4 måneder for vold mod en indsat. Det blev fundet bevist, at de
tiltalte, medens dennes hænder var belagt med håndjern på ryggen,
havde tildelt den tiltalte adskillige slag. Dette var sket dels i
den indsattes celle og dels efterfølgende i observationscellen. En
af landsrettens 6 dommere ville frifinde de pågældende. To af
landsrettens dommere ville forhøje straffen til fængsel i 6 måneder.
Flertallet stadfæstede byrettens afgørelse og lagde "vægt på de
samme momenter som anført i byrettens dom", som blev stadfæstet.
Byretten udtalte således: "Der er ved denne strafudmåling lagt
vægt på, at forholdet er begået af de tiltalte som tjenestegørende
fængselsbetjente under udførelsen af deres arbejde, jf. herved
straffelovens § 81, nr. 8, hvilket er en skærpende omstændighed. Det
er ligeledes en skærpende omstændighed, at voldsudøvelsen i form af
flere knytnæveslag mod ansigtet af forurettede er foregået i en
situation, hvor forurettede har ligget fastholdt på gulvet med
hænderne fastlåst i håndjern på ryggen. Endvidere er det tillagt
skærpende betydning ved strafudmålingen, at volden er begået af de
tiltalte i forening, jf. straffelovens § 81, nr. 2. Endelig er det
en skærpende omstændighed, at de tiltaltes voldsudøvelse mod
forurettede er fortsat efter, at forurettede var blevet ført til
observationscellen i kælderen, hvor han blev tildelt yderligere
knytnæveslag på kroppen.". Det fremgår af sagen, at der til brug
for sagens behandling ved landsretten var indhentet en erklæring fra
Retsmedicinsk Institut, hvor instituttet udtalte sig nærmere om,
hvorledes skaderne på den indsatte kunne være opstået.
Det fremgår blandt andet af sagen, at to kolleger til de to
domfældte fængselsbetjente (vidnerne C og D) - udover den indsatte
selv - forklarede i retten, at de havde set de to tiltalte slå den
indsatte. En kollega til de to betjente, som forklarede, at han
havde overværet hele forløbet, benægtede, at der var blevet anvendt
vold mod den indsatte. Det fremgår blandt andet af forklaringerne,
at vidnet C og den ene tiltalte ikke havde "noget godt forhold til
hinanden". Videre fremgår det af sagen, at episoden fandt sted
søndag den 31. juli 2011, og at den pågældende fik en flænge, som
blev syet af en tilkaldt fængselslæge samme formiddag. Lægen
forklarede i landsretten, at han ikke var blevet oplyst om grunden
til, at den indsatte skulle sys, og at han ikke havde observeret
andre skader i ansigtet end flængen. Den indsatte forklarede, at han
ved lægeundersøgelsen ikke fik "lejlighed til at fortælle lægen,
hvad der nærmere var sket". En fængselsbetjent (vidnet C),
forklarede i byretten blandt andet følgende: "Det var ham, der
tilkaldte lægen, som skulle undersøge S. Han var til stede, da lægen
undersøgte S. Undersøgelsen foregik i rummet mellem observations- og
sikringscellen. Han kunne høre, at S fortalte lægen, at han var
blevet slået med knytnæveslag i ansigtet og på kroppen. Lægen
undersøgte alene flængen, som blev syet, men undersøgte ikke S i
øvrigt. Han har ikke forhindret S i at tale med lægen, herunder ved
at skubbe ham ind i observationscellen. Det er korrekt, at han på
lægens forespørgsel om S' personnummer sagde, at det kunne lægen få
oplyst ovenpå. Han er sikker på, at S sagde til lægen, at han havde
fået slag på hovedet og på kroppen. Han har ikke hørt S sige til
lægen, hvem der havde slået ham.". Det fremgår videre af
forklaringerne, at overvagtmester E mødte på vagt kl. 14 samme dag,
som hændelsen var sket. Den indsatte forklarede i retten, at han
forklarede overvagtmester E om episoden, da denne kom ned i
observationscellen for at tilse den indsatte. Ifølge den indsatte
svarede overvagtmester E, "at det ikke kunne passe, fordi han
havde hørt en anden historie". Overvagtmester E forklarede som vidne
selv blandt andet følgende: "Da han mødte, orienterede han sig
om, hvad der var sket i arresten umiddelbart forinden, herunder at
der var en indsat i observationscellen. Han kan ikke huske, om der
var nogen, der fortalte han om baggrunden for anbringelsen af S i
observationscellen, men han læste observationsrapporten, inden han
gik ned for at tale med S. Da han således havde læst rapporten,
vidste han på forhånd, hvad der var sket. Han var derfor primært
fokuseret på at høre, hvad der havde givet anledning til
anbringelsen i observationscellen for at vurdere, om den indsatte
var klar til at komme tilbage til sin egen celle. S sagde, at det
havde handlet om noget medicin. S nævnte ikke noget om at have været
udsat for vold, da de talte sammen. Han kunne se, at S var blevet
»lappet« ved det ene øje. Han fandt ikke nogen anledning til at tale
yderligere med S om det forudgående hændelsesforløb, idet han alene
skulle vurdere grundlaget for en fortsat anbringelse i
observationscellen. Han vil ikke mene, at han har afvist at høre på
S' beretning om forløbet. Han besluttede at tage S ud af
observationscellen, idet han vurderede, at S var klar til at komme
tilbage til sin egen celle.". Den indsatte forklarede blandt
andet også i byretten, at han dagen efter episoden fortalte
sygeplejersken om historien. Han forklarede herom nærmere: "Da
han talte med sygeplejersken den næste dag, fortalte han hende, hvad
der var sket, ligesom han viste hende sine skader, herunder
fortalte, at han havde slået et stykke af en tand".
Sygeplejersken forklarede i byretten følgende: "at hun om
mandagen mødte på arbejde i arresten som vikar for sygeplejersken.
Det var hendes opgave at uddele medicin til de indsatte. Hun talte
med S, der havde hævelser omkring øjne, ligesom han havde fået syet
en flænge ved det ene øje. S fortalte, at der havde været en episode
i weekenden. Han viste hende ingen andre skader end dem, som hun
selv kunne se. Hun talte med S igen om onsdagen, hvor han fortalte
om episoden, og hvor han viste hende nogle mærker ned langs siden af
kroppen. Det var mere, end hvad der fremgår af de billeder, der er
optaget af politiet." Den indsatte forklarede afslutningsvist i
retten, at hans advokat meldte episoden til politiet om tirsdagen,
og at han blev afhørt af politiet om fredagen. Det fremgår ikke af
sagen, at den indsatte fik tilkendt godtgørelse eller erstatning.
Som det blandt andet fremgår af ovenstående erkender en
fængselsbetjent, at denne var til stede under lægeundersøgelsen og
overhørte, hvad lægen og den indsatte talte om.
|