Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
Senest opdateret 5. juli 2013
§ 63. Institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, kan
udelukke en indsat fra fællesskab med andre indsatte, hvis det er
nødvendigt |
|
1) for at forebygge undvigelse, strafbar virksomhed eller voldsom
adfærd,
|
|
2) for at gennemføre foranstaltninger, der er nødvendige af
sikkerhedshensyn eller for at forebygge smittefare, eller |
|
3) fordi den indsatte udviser en grov eller oftere gentagen
utilladelig adfærd, som er åbenbart uforenelig med fortsat ophold i
fællesskab med andre indsatte. |
|
Stk. 2. Institutionens leder eller den, der bemyndiges
dertil, kan undtagelsesvist udelukke en indsat fra
fællesskab med andre indsatte i op til 5 dage, hvis det er
nødvendigt for at beskytte den indsatte mod overgreb.« |
|
|
Stk. 3. Såfremt der er grund til at antage, at betingelserne i stk.
1 for udelukkelse fra fællesskab er opfyldt, kan institutionen
midlertidigt udelukke den indsatte fra fællesskab med andre
indsatte, mens spørgsmålet om udelukkelse behandles. Er der grund
til at antage, at betingelserne i § 25 for overførsel til lukket
fængsel eller i § 26 for overførsel mellem ensartede lukkede
afsoningsinstitutioner eller i § 28 for overførsel til arresthus er
opfyldt, kan institutionen også midlertidigt udelukke den indsatte
fra fællesskab med andre indsatte, mens spørgsmålet om overførsel
behandles. |
|
Stk. 4. En indsat, der udelukkes fra fællesskab, isoleres i
opholdsrum på særlig afdeling, i eget opholdsrum eller i et
arresthus. |
|
Stk. 5. Hvis en indsat afsoner straf for grov kriminalitet under
anvendelse af våben eller andre personfarlige metoder og under
fuldbyrdelsen af straffen eller under forudgående varetægtsfængsling
er undveget eller har forsøgt at undvige ved anvendelse af våben
eller andre personfarlige metoder, kan Direktoratet for
Kriminalforsorgen bestemme, at isolation
skal gennemføres på skift i særligt sikrede afsnit og opholdsrum i
forskellige lukkede fængsler og arresthuse, såfremt der er en særlig
bestyrket mistanke om, at den indsatte på ny vil forsøge at undvige.
|
|
Stk. 6. Udelukkelse fra fællesskab må ikke foretages, hvis
udelukkelsen efter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag,
som indgrebet må antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt
indgreb.
|
|
Stk. 7. Udelukkelse fra fællesskab skal gennemføres så skånsomt, som
omstændighederne tillader. |
|
Stk. 8. Udelukkelse fra fællesskab skal straks bringes til ophør,
når betingelserne herfor ikke længere er opfyldt. Institutionen skal
mindst én gang om ugen overveje spørgsmålet om helt eller delvis at
bringe udelukkelsen fra fællesskab til ophør.
|
|
Stk. 9. Udelukkelse fra fællesskab må ikke overstige 3
måneder. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan dog træffe
afgørelse om udelukkelse fra fællesskab i mere end 3
måneder, såfremt der foreligger helt særlige omstændigheder.
I givet fald finder stk. 8, 2. pkt., tilsvarende anvendelse.
|
|
|
Stk. 10. Justitsministeren fastsætter regler om udelukkelse af
indsatte fra fællesskab med andre indsatte.
|
|
Landsforeningen KRIMs samling af administrative regler mv. om
legemsundersøgelser, magtanvendelse og indgreb mod indsatte
Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgens
bekendtgørelse nr. 283 af 26. marts 2012 om udelukkelse af indsatte
fra fællesskab, herunder anbringelse i observationscelle m.v., i
fængsler og arresthuse (bekendtgørelse om udelukkelse fra
fællesskab)
Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgens vejledning nr. 26 af 27. marts 2012 om
udelukkelse af indsatte fra fællesskab, herunder anbringelse i
observationscelle m.v., i fængsler og arresthuse (vejledning om
udelukkelse fra fællesskab)
Om den europæiske torturkomites krav til nationale
regler om udelukkelse fra fællesskab af indsatte kan der henvises
til
CPT-standards, CPT/Inf/E (2002) 1 - Rev. 2011, om "Solitary
confinement of prisoners",
side 29 til 37.
Definitionen af "udelukkelse fra
fællesskab" og "solitary confinement"
Den danske lovgivning har siden 2005 fortolket begrebet "udelukkelse
fra fællesskab" af indsatte således, at "udelukkelse fra fællesskab"
alene omfatter tilfælde, hvor en indsat isoleres alene i en celle og
dermed ikke - som tidligere - også de tilfælde, hvor en indsatte
udelukkes fra fællesskab med de øvrige indsatte i fængslet eller på
en fængselsafdeling og kun tillades fællesskab med en enkelt anden
eller få andre indsatte. Lovgivningens ændrede forståelse af
begrebet "udelukkelse fra fællesskab" synes at hvile på en
misforståelse hos Justitsministeriet af begrebet "solitary
confinement", således som dette anvendes af de internationale
kontrolorganer under Europarådet og FN.
I
en indstilling fra en arbejdsgruppe nedsat af Justitsministeriet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, ved skrivelse af 5. marts 2001
ses Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgens
daværende definition af begrebet "udelukkelse fra fællesskab". Af
afsnittet med overskriften "Tvangsmæssig udelukkelse fra fællesskab"
i kapitel 2 fremgår blandt andet følgende:
"Efter udelukkelse fra fællesskab i over 14 dage skal
personalet i særlig grad være opmærksomme overfor de indsatte.
Personalet skal nøje overveje, om der er mulighed for gradueringer i
anbringelsen. Herunder skal det overvejes, om der kan tilbydes
fællesskab med en eller flere indsatte i cellen eller under gårdtur,
mulighed for arbejde i fællesskab, arbejde i særligt indrettede
lokaler, eneundervisning, aktiviteter i fritiden sammen med
personalet. Endvidere skal det overvejes, om samtale med præst, læge
eller psykolog skal foreslås. I overvejelserne skal indgå en konkret
vurdering af den enkelte indsatte, herunder hensynet til orden og
sikkerhed i institutionen.
Ved tvangsmæssig udelukkelse fra fællesskab i over 14 dage bør der
være mulighed for gratis tv, som kan lånes af institutionen. Der
skal ikke være adgang til pc og playstation på egen celle.
Arbejdsgruppen foreslår, at indsatte, der er tvangsmæssigt udelukket
fra fællesskab i over 14 dage, i nærmere angivne tidsrum i særligt
indrettede lokaler får mulighed for at spille playstation og
lignende sammen to og to."
Arbejdsgruppens forudsætning er således, at indsatte kan
"arbejde i fællesskab", have "fællesskab med en eller flere indsatte
i cellen eller under gårdtur" mv. og fortsat anses for at være
"udelukket fra fællesskab".
Indstillingens definition af "udelukkelse fra fællesskab" stemmer i
det væsentlige overens med den europæiske torturkomites (CPT's)
definition af "solitary confinement".
I præmis 54 (side
29) i
CPT-standards, CPT/Inf/E (2002) 1 - Rev. 2011 oplyser CPT, at CPT anser
ethvert tilfælde, hvor en indsat mod sin vilje holdes adskilt
fra andre indsatte, som udelukkelse fra fællesskab ("a prisoner is
ordered to be held separately from other prisoners"). CPT påpeger
derpå, at en indsat, som er udelukket fra fællesskab, normalt er
afsondret fra de andre indsatte alene, men at det
forekommer, at indsatte, der er udelukket fra fællesskab, er
placeret sammen med en eller to andre indsatte ("accommodated
together with one or two other prisoners"). Torturkomiteen fremhæver
sidst i præmis 54, at kapitlet om "solitary confinement" ikke
skelner mellem tilfælde, hvor en indsat er isoleret i en celle for
sig selv, og de tilfælde, hvor den indsatte er udelukket fra
fællesskab sammen med en eller to andre indsatte.
På originalsprog er definitionen formuleret således:
"The CPT understands the term “solitary confinement” as meaning
whenever a prisoner is ordered to be held separately from other
prisoners, for example, as a result of a court decision, as a
disciplinary sanction imposed within the prison system, as a
preventative administrative measure or for the protection of the
prisoner concerned. A prisoner subject to such a measure will
usually be held on his/her own; however, in some States he/she may
be accommodated together with one or two other prisoners, and this
section applies equally to such situations."
Såvel CPTs som kriminalforsorgens indstillings forståelse af
begreberne "solitary confinement" og "udelukkelse fra fællesskab"
stemmer i det væsentlige overens med FN's forståelse af "solitary
confinement".
I dokument
A/63/175 af 28. juli 2008 redegør FN's "Special Rapporteur on
torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or
punishment" blandt andet for FN's opfattelse af "solitary
confinement". Der er i dokumentet ikke tale om en præcis definition
af begrebet "solitary confinement". Af side 25, 1. afsnit, fremgår
imidlertid følgende: "Research indicates that small group
isolation in some circumstances may have similar effects to solitary
confinement and such regimes should not be considered an appropriate
alternative."
Med udtrykket "small group isolation" må det antages, at FN finder,
at isolation af grupper på mere end tre indsatte fra de øvrige
indsatte på en fængselsafdeling kan krænke de pågældendes
menneskerettigheder og påkalde sig kritik fra FN. Det kan tyde på,
at FN's krav til myndighederne er strengere end tilfældet er hos
Europarådets torturkomite.
FN finder således ikke, at en medlemsstat kan undgå eventuel kritik for at
hensætte indsatte i "solitary confinement" blot ved, at hensættelsen
gennemføres som "small group isolation".
Mere præcis er FN's "Special Rapporteur" i sin
beskrivelse af "solitary confinement" i rapport af 18. februar 2009
med titlen "Mission to Denmark" (sagsnummer
A/HRC/10/44/Add 2). Her anføres i præmis 37 blandt andet
følgende vedrørende udelukkelse fra fællesskab: "....
administrative solitary confinement (reduced or total exclusion from
association with other detainees) may be imposed on remand and
convicted prisoners on the basis of an administrative decision by
the prison authorities as a punishment for disciplinary infractions."
I note 19 er begrebet "reduced exclusion from association with other
detainees" uddybet således: "Reduced exclusion from association
with other detainees means that the detainee is allowed association
with one or a few other fellow detainees." Her udtrykkes det
således meget præcist, at "administrative solitary confinement"
omfatter såvel "reduced" som "total" udelukkelse fra fællesskab med
andre frihedsberøvede. Det præciseres i noten, at "reduced"
udelukkelse fra fællesskab er en form for udelukkelse fra
fællesskab, hvor den indsatte tillades fællesskab med en eller flere
medindsatte.
Med lov nr.
367 af 24. maj 2005 blev der indsat en ny bestemmelse i
straffuldbyrdelsesloven (§ 33, stk. 2), som tillader, at "fællesskab
i fængselsafdelinger eller arresthuse, som er udpeget til
anbringelse af indsatte, hvis tilstedeværelse skaber en særlig
risiko for overgreb på medindsatte, personale eller andre i
institutionen, skal gennemføres som cellefællesskab med en anden
indsat i eget opholdsrum".
Loven definerer således "cellefællesskab med en anden indsat" som
"fællesskab" og ikke "udelukkelse fra fællesskab". Lovens definition
er således åbenlyst i strid med såvel kriminalforsorgens dagældende
definition, som Europarådets torturkomites og FN's definition af "solitary
confinement".
I lovbemærkningernes punkt 3.3.2 anføres blandt andet:
"I det omfang, der måtte være behov for at ophæve et
cellefællesskab, vil det kun kunne finde sted, hvis betingelserne
for udelukkelse fra fællesskab i straffuldbyrdelseslovens § 63 eller
betingelserne for midlertidig ophævelse eller begrænsning af
fællesskabet i forslaget til den nye bestemmelse i § 33 a er
opfyldt.
Eftersom begrænsningen ikke vil indebære en fuldstændig udelukkelse
fra fællesskabet (»solitary confinement«), må indgrebet efter
Justitsministeriets opfattelse generelt anses for foreneligt med
EMRK artikel 3."
Lovbemærkningerne kan næppe forstås anderledes, end at loven
forudsætter, at i det omfang "cellefællesskab" mellem to indsatte
ikke ophæves, skal de retsgarantier, som findes i
straffuldbyrdelseslovens § 63 om udelukkelse fra fællesskab, ikke
gælde på forholdet. Denne konklusion synes at hænge sammen med
Justitsministeriets misforståelse af begrebet "solitary confinement",
som ses i det efterfølgende afsnit, hvor ministeriet udtaler, at "solitary
confinement" kun anses for at omfatte "fuldstændig udelukkelse fra
fællesskabet" og således ikke andre - mindre restriktive - former
for "udelukkelse fra fællesskab". Justitsministeriets definition af
"solitary confinement" strider imidlertid mod den definition, som
Europarådets torturkomite og FN anvender, og som kriminalforsorgen i
øvrigt selv anvendte i sin indstilling jævnfør gennemgangen ovenfor.
Dette skal sammenholdes med, at de ovenfor omtalte retsgarantier i
straffuldbyrdelseslovens § 63 ikke lever op til Danmarks
konventionsmæssige forpligtelser hverken i forhold til Europarådet
eller i forhold til FN, idet bestemmelsen ikke giver adgang til en
prøvelse af udelukkelsen fra fællesskab af en indsat ved et
uafhængigt organ herunder domstolene jævnfør det nedenfor anførte om
dette emne. Lovgivningen levede således heller ikke op til Danmarks
konventionsmæssige forpligtelser før 2005.
Fysisk isolation i en celle i mere end 22 timer i døgnet
defineres af FN som "solitary confinement" og er skadelig
for helbredet
I rapporten
A/63/175 af 28. juli 2008 afgivet af FN's "Special Rapporteur on
torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or
punishment" beskrives "solitary confinment" i præmis
77 som "fysisk isolation i
en celle i 22 til 24 timer pr. dag og i nogle jurisdiktioner med
tilladelse til ophold udendørs i op til en time om dagen". Dette er udtrykt således ("physical
isolation in a cell for 22 to 24 hours per day, and in some
jurisdictions being allowed outside for up to one hour").
"Solitary confinement" anvendes overfor indsatte i danske fængsler
efter bestemmelserne blandt andet i straffuldbyrdelseslovens § 63 og
betegnes som "udelukkelse fra fællesskab". I § 63, stk. 4, defineres
"udelukkelse fra fællesskab" således: "En indsat, der udelukkes
fra fællesskab, isoleres i opholdsrum på særlig afdeling, i eget
opholdsrum eller i et arresthus.". Af lovens § 43, stk. 3,
følger, at den indsatte "medmindre dette vil være uforeneligt med
institutionens varetagelse af sikkerhedsmæssige hensyn eller den
indsatte er anbragt i sikringscelle i medfør af § 66" har ret til
dagligt at tilbringe mindst én time i fri luft.
En indsat, der er "udelukket fra fællesskab" i dansk ret, må således
anses som omfattet af begrebet "solitary confinement" således, som
dette er defineret i rapporten.
I rapportens præmis 78 fremhæves Danmark sammen med 8
andre lande som eksempler på de steder i verden, hvor "solitary
confinement" anvendes særligt meget.
"Solitary confinement" har ifølge ovennævnte rapport (side 2, sidste
afsnit) "en veldokumenteret negativ effekt på den indsattes psykiske
helbred" ("has a clearly documented negative impact on mental health..")
Indsatte i arresthuse skal have mulighed for at være ude af
cellen mindst 8 timer dagligt - andre indsatte mere
Den europæiske torturkomite henstiller, at indsatte
såvel i arresthuse som i anstalter, hvor straffe fuldbyrdes, har
rimelig adgang til aktiviteter som arbejde, uddannelse, sport mv.
Komiteen peger i
præmis 47 i
CPT-standard, CPT/Inf/E (2002) 1 - Rev. 2011,
blandt andet på, at indsatte i arresthuse bør have adgang til at
være uden for cellen i mindst 8 timer dagligt ("8 hours or
more") og være beskæftiget med meningsfulde aktiviteter af
forskellig art, uanset hvor gode de materielle forhold er i cellerne
("prisoners cannot simply be left to languish for weeks, possibly
months, locked up in their cells, and this regardless of how good
material conditions might be within the cells .."). Det pointeres i
samme afsnit, at indsatte, der udstår straf, i endnu højere grad
skal have adgang til at være uden for cellen og deltage i
meningsfuld beskæftigelse.
CPTs henstilling om, at indsatte bør have adgang til at være ude af
cellen mindst 8 timer dagligt, citeres meget ofte af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD). Et eksempel ses i præmis 47 i
Mandic og Jovic mod Slovenien afgjort af EMD den 20. oktober
2011 under sagsnummer 5774/10.
CPT påpeger konkrete skader på indsattes
helbred som typiske følger af isolation
I rapporten
CPT/Inf (2009) 23 af 23. juli 2009 udtaler CPT sig blandt andet
om, at udelukkelse fra fællesskabet i et svensk fængsel, hvor de
indsatte er isoleret det meste af døgnet, er skadelig for de
indsattes helbred. På side 5, sidste afsnit udtales således
følgende: "Betydelige perioder i isolation medfører, at den
pågældende blive ude af stand til at orientere sig i tid, får
hukommelsesbesvær og får nedbrudt sine færdigheder med hensyn til
kommunikation blot for at nævne tre alvorlige følger. Derudover ses
der ofte symptomer i form af angst, post-traumatisk stress syndrom,
der udvikler sig depression, den pågældende bliver agiteret, og den
pågældende påbegynde selvbeskadigelse og der er risiko for selvmord.
Dette er udtrykt således på originalsproget: "Significant periods
of isolation induce disorientation in time, memory disturbance, and
deterioration in communication skills, to name but three serious
effects. Further, symptoms of anxiety disorder are commonly seen,
post-traumatic stress disorder and depression develop, and there is
agitation, self harm and a risk of suicide."
CPT påpeger, at overdrevne hensyn til orden og sikkerhed i
fængsler kan virke modsat og øge risikoen for både indsatte og
ansatte Af rapporten
CPT/Inf (2009) 34 vedrørende CPT's besøg i Sverige i juni 2009
fremgår blandt andet, at komiteen understregede over for de svenske
myndigheder, at en kurs, hvor man iværksætter stadig mere
indgribende tiltag mod de indsatte begrundet i fængselssikkerhed,
kan gøre den komplekse opgave med hensyn til at drive fængslerne
sikkert mere snarere end mindre vanskelig. Derudover vil en sådan
tilstand udhule menneskerettighederne frem for at værne om dem. På
side 28, sidste afsnit, er dette udtrykt således: "....the
delegation stressed that a move towards a more intensive security
provision in prisons – unless it is justified on the basis of an
objective, case-by-case assessment – can render the complex task of
safely managing prisons more rather than less difficult, and would
be corrosive rather than protective of human rights."
Det er også vigtigt med hensyn til håndteringen af indsatte, hvis
personlighed og adfærd kan føre til, at de vil komme til at
tilbringe betydelige perioder under udelukkelse fra fællesskabet, at
afgørelserne, der bliver truffet vedrørende dem, ikke blot er
retfærdige, men at de også fremstår som retfærdige. Fraværet af en
sådan fremgangsmåde, vil sandsynligvis føre til en øget utilfredshed
og føre til en ond cirkel med en forværring af de pågældendes
adfærd. Dette er på side 30, 2. afsnit, udtrykt således: ".... It
is also essential for the management of prisoners whose personality
or behaviour is likely to mean that they will spend considerable
periods of time in conditions of segregation that decisions reached
about their management are not only fair but can be seen to be fair.
The absence of such an approach is likely to result in an increased
sense of grievance and descent into a vortex of deteriorating
behaviour. .."
FN påpeger, at udelukkelse fra fællesskab kan være nedværdigende
behandling og undertiden tortur
I midlertidig
rapport A/66/268 af 5. august 2011 fra FN's "Special Rapporteur
of the Human Rights Council on torture and other cruel, inhuman or
degrading treatment or punishment" udtaler denne i indledningen
(side 2) sig om udelukkelse fra fællesskab ("solitary confinement").
Han udtaler nærmere, at "i tilfælde hvor de fysiske forhold og det
fængselsregime, som gælder for udelukkelsen fra fællesskab, medfører
alvorlig psykisk eller fysisk smerte eller lidelse, når udelukkelsen
bruges som straf, under varetægtsfængsling, tidsubegrænset, over
lang tid, mod unge eller personer med mentale forstyrrelser, kan det
være grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf
eller endda tortur". I den engelske tekst udtrykkes dette således:
"....cause severe mental and physical pain or suffering, when used
as a punishment, during pretrial detention, indefinitely, prolonged,
on juveniles or persons with mental disabilities, it can amount to
cruel, inhuman or degrading treatment or punishment and even torture."
I præmis 98 påpeges det, at personer, der er udelukket fra
fællesskabet, skal have adgang til både at anfægte indholdet af
udelukkelsen af fællesskabet samt begrundelsen for udelukkelse fra
fællesskabet ved de nationale domstole. Det er tillige et
krav, at der skal være adgang til appel til landets højeste
autoritet. Af præmis 99 fremgår det, at en person, der er udelukket
fra fællesskabet, skal have adgang til gratis advokatbistand
under hele perioden, hvor udelukkelsen opretholdes.
I FN's special rapporteurs
rapport af 1. marts 2012 (A/HRC/19/61/Add.3) kritiseres Danmark blandt andet for,
at der ikke er adgang til domstolsprøvelse i tilfælde, hvor indsatte
i fængsler og arresthuset udelukkes fra fællesskabet i perioder, der
strækker sig ud over 15 dage. Kritikken fremgår af rapportens side
25 (præmis 13 og 14). Rapporten er nærmere behandlet under
kommentarer til domstolsprøvelse
The Istanbul statement on the use and effects of solitary
confinement - Adopted on 9. December 2007 at the International
Psychological Trauma Symposium, Istanbul.
FN's torturkomite udtrykte i
punkt 6, b, i
FN's torturkomites overvejelser af 12. juni
2002 vedrørende Danmark bekymring over, at der i Danmark
på daværende tidspunkt manglede en effektiv prøvelsesadgang overfor afgørelser
om udelukkelse af fællesskabet i forhold til personer, der udstår
frihedsstraf.
Menneskerettighedsdomstolens praksis
I
Rzakhanov mod Azerbajjan afgjort af EMD 4. juli 2013 i sagen
4242/07 fandt EMD, at det udgjorde en krænkelse af EMRK artikel 3,
at en person, der afsonede en livstidsdom, havde været udelukket fra
fællesskab i en celle, hvor der kun var adgang til fællesskab med
andre indsatte 1 time i døgnet, når den pågældende var på gårdtur.
Han havde tilbragt i alt 2 år og 10 måneder i den omhandlede celle.
Der var enighed om, at cellen var mindst 8 kvadratmeter stor, at han
havde adgang til TV og radio i cellen, at han havde adgang til
bibliotek, og at han havde adgang til besøg fra familie og advokat.
Han måtte også afsende og modtage breve og pakker. Den pågældende
havde været i fængslet siden 2002. Han tilbragte en stor del af
tiden i en celle, som han delte med en anden indsat. Det blev
fremhævet, at der var toilet i denne celle, og at toilettet var
adskilt fra den øvrige del af cellen. EMD lagde blandt andet vægt
på, at den pågældende ikke havde haft adgang til rekreative
aktiviteter og uddannelsesaktiviteter. Præmis 62 til præmis 76. I
præmis 76 udtaler EMD: "In sum, having regard to the fact that
the applicant spent during his detention almost the entire day and
night confined to his cell, without any recreational and education
activity, and that this situation was exacerbated by his placement
alone in a cell, without genuine grounds and procedural safeguards,
which involved for him less human contact, the Court considers that
the distress and hardship endured by the applicant during his
detention in Gobustan Prison after 15 April 2002 exceeded the
unavoidable level inherent in detention and to be considered as
inhuman and degrading treatment. There has accordingly been a breach
of Article 3 of the Convention."
I Onoufriou mod
Cypern afgjort af EMD den 7. januar 2010 under sagsnummer
24407/04 var en indsat, der var udeblevet efter en udgang, og som
var blevet sigtet for ny kriminalitet under samme udgang, blevet
udelukket fra fællesskabet i 47 dage. Udelukkelsen fra fællesskabet
blev anset for at udgøre en krænkelse af EMRK artikel 3. I præmis 71
bemærker EMD, at klageren var udelukket fra fællesskabet uden at
være skriftligt informeret om begrundelsen for udelukkelsen fra
fællesskabet eller om udelukkelsens forventede varighed ("was
not informed at any stage officially and in writing of the reasons
for his solitary confinement or of its expected duration"). Også i
præmis 71 bemærker EMD, at udelukkelse fra fællesskabet er et af de
mest alvorlige indgreb, som kan iværksættes i et fængsel. I præmis
72 henviser EMD til CPTs udtalelser i en rapport vedrørende CPT's
besøg i Cypern i 2004, hvor CPT udtalte, at "enhver person" ("any
person"), som udelukkes fra fællesskabet skriftligt skal informeres
om begrundelsen for udelukkelsen fra fællesskabet. Den
pågældende skal yderligere tilbydes at fremkomme med sine
bemærkninger, og der skal være en mulighed for at appellere til
myndigheder uden for fængslet, hvis den pågældende skulle ønske at
anfægte beslutningen om udelukkelse fra fællesskabet eller
beslutninger om at forlænge perioden for udelukkelsen fra
fællesskabet. Endelig bemærkes det, at behovet for fortsat
udelukkelse fra fællesskabet skal prøves med jævne mellemrum og skal
ophøre, når grundlaget ophører. I præmis 75 fremhæves det, at
cellen, hvor klageren opholdt sig under udelukkelsen fra
fællesskabet, ikke havde rindende vand ("running water"), hvilket
indebar, at klageren var nødsaget til at spørge fængselspersonalet
om tilladelse til at komme på toilettet. EMD hæfter sig blandt
andet ved, at der på nogle dage ifølge fængslets journal ("logbook")
var tilfælde, hvor han kun havde benyttet toilettet en enkelt dag,
hvilket underbyggede klagerens anbringende om, at han til tider
havde været nød til at forrette sin nødtørft i flasker mv. I præmis
78 bemærker EMD, at det fremgår af fængselsjournalen, at på nogle
dage var cellen kun åben få gange i løbet af dagen, for at klageren
kunne tage bad, komme på toilettet og hente mad. Det meste af
hans kontakt med andre mennesker bestod alene i kontakten med
fængselspersonale samt den kontakt, som han fik, når han skulle
deltage i retsmøder. Af præmis 80 fremgår det, at EMRK artikel 3
ansås for krænket. I præmis 55 lægger EMD til grund, at klageren
havde klaget til fængselsdirektoratet, men at
fængselsdirektoratet ikke havde foretaget noget i anledning af
klagen. EMD bemærkede, at myndighederne har pligt til at indlede
en undersøgelse af egen drift ("an ex offficio investigation"), så
snart det gøres gældende, at EMRK artikel 3 er krænket. Da dette
ikke var sket, kunne der klages direkte til EMD. I denne sag var der
ikke nedlagt påstand om godtgørelse, hvorfor EMD ikke tog stilling
til dette.
I
X
mod Tyrkiet afgjort af EMD den 9. oktober 2012 under sagsnummer
24626/09 fandt EMD, at EMRK artikel 3 og EMRK artikel 14 var krænket
i et tilfælde, hvor fængselsmyndighederne havde udelukket en indsat
fra fællesskabet i 8 måneder. Den pågældende var homoseksuel.
Umiddelbart efter, at han havde klaget over, at andre indsatte havde
mobbet ham, var han blevet udelukket fra fællesskabet i godt 8
måneder. Fængselsmyndighederne hævdede, at de udelukkede den
indsatte fra fællesskabet for at beskytte ham. EMD fandt, at
fængselsmyndighederne burde have fundet en mere adækvat måde at
beskytte ham på. EMD fandt således, at udelukkelsen fra fællesskabet
var begrundet i hans seksuelle orientering, og at der var handlet i
strid med diskriminationsforbuddet i EMRK artikel 14. Det fremgår af
sagen, at cellen, hvor han sad isoleret, var uhumsk, og at der kun
var toilet men ingen håndvask. Cellen var på 7 m2. Den
indsatte havde kun været ude af cellen for at deltage i retsmøder og
modtage besøg fra sin advokat. Den pågældende blev ved EMD tilkendt
en godtgørelse på 18.000 EURO. Afgørelsen er på fransk, og der
henvises alene til menneskerettighedsdomstolens resume, som er på
engelsk.
I Ramirez Sanchez
mod Frankrig afgjort den 4. juli 2006 af EMD (Storkammeret)
under sagsnummer 59450/00 blev EMRK artikel 13 anset for krænket som
følge af, at en indsat, der var udelukket fra fællesskabet, ikke
havde haft adgang til et uafhængigt juridisk organ til regelmæssigt
at få prøvet opretholdelsen af udelukkelsen fra fællesskabet. I
præmis 165 udtaler Storkammeret, at når henses til den alvorlige
indvirkning, som udelukkelse fra fællesskabet har på
fængselsforholdene, er en effektiv prøvelse ved et judicielt
organ essentiel ("having regard to the serious repercussions
which solitary confinement has on the conditions of detention, an
effective remedy before a judicial body is essential ..")
I
Stegarescu og Bahrin mod Portugal afgjort af EMD den 6. april
2010 under sagsnummer 46194/06 var to fængselsafsonere, der afsonede
domme på henholdsvis 21 år og 19 år, den 5. maj 2006 blevet overført
fra et portugisisk fængsel til et andet, hvor de var blevet
udelukket fra fællesskabet i hver sin celle på 8 m2. I begyndelsen
af december 2006 blev de begge igen overført til afsoning i
almindeligt fællesskab. Dette havde fængselsdirektoratet besluttet i
en afgørelse af 30. november 2006. De to indsatte havde således
været udelukket fra fællesskabet i cirka 7 måneder. Det fremgår af
sagen blandt andet, at de to indsatte kun havde tilladelse til en
times gårdtur om dagen, medens de var udelukket fra fællesskabet ("were
only allowed one hour per day for outdoor walks"). EMD fandt, at
det civile led ("the civil limb") i EMRK artikel 6, stk. 1, var
krænket, fordi de to indsatte ikke havde haft en effektiv
mulighed for at få afgørelsen om udelukkelse fra fællesskabet prøvet
ved domstolene. EMD lagde vægt på, at udelukkelsen fra fællesskabet
havde påvirket de pågældendes "borgerlige rettigheder og pligter"
("civil rights and obligations"), blandt andet fordi de kun havde
haft ret til en times besøg per uge, og fordi den ene af klagerne
som følge af udelukkelsen fra fællesskabet havde fået afbrudt
sine studier og sin adgang til at deltage i eksaminer. Den
originale franske tekst.
I
Mathew mod Holland, sagsnummer 24919/03, afgjort af Den
europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 29 September 2005,
blev delvis udelukkelse fra fælleskab under afsoning i cirka 2 år og
5 måneder sammenholdt med, at klageren i omkring 7 af disse måneder
blev holdt i en celle af dårlig bygningsmæssig standard, anset som
en krænkelse af EMRK artikel 3.
I
Khider mod Frankrig, sagsnummer 39364/05, har Den
europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 9. juli 2009 blandt
andet afgjort, at der var sket en krænkelse af artikel 3. Klageren
var indsat i Liancourt fængslet i Frankrig som en "indsat der
krævede særlig overvågning". Det blev blandt andet anset som en
krænkelse af bestemmelsen, at den pågældende var udsat for gentagne
overførsler mellem forskellige fængsler, at han var udsat for lange
perioder af udelukkelse fra fællesskabet, og at han var genstand for
systematiske kropsvisitationer. Da der ikke havde været effektive
retsmidler til rådighed for den indsatte, da denne klagede, fandt
EMD også, at artikel 13 var krænket. Den indsatte blev tilkendt
12.000 euros i godtgørelse for ikke-økonomisk skade. Afgørelsen er i
HUDOC gengivet kun på fransk.
I
Csüllög mod Ungarn afgjort 7. juni 2011 af EMD under sagsnummer
30042/08 fandt EMD, at udelukkelse fra fællesskabet over en periode
på 4 år og 2 dage havde udgjort en krænkelse af EMRK artikel 3.
Endvidere fandt EMD, at EMRK artikel 13 var krænket, idet
myndighederne over for den indsatte havde tilbageholdt
begrundelsen for udelukkelsen fra fællesskabet. I præmis 50
udtalte EMD, at princippet om "equality of arms" var krænket, idet
klageren var blevet nægtet oplysninger om begrundelsen for
udelukkelsen fra fællesskabet. Det fremgår af præmis 33 blandt
andet, at klageren under opholdet havde haft adgang til besøg fra
pårørende og fængselspræsten samt til fjernsyn og bøger. Af præmis
24 fremgår videre, at klageren havde adgang til en times ophold i
fri luft dagligt, og at han havde adgang til at dyrke motion uden
for cellen nogle få gange om ugen. EMD bemærkede (i præmis 33), at
isolationen var "delvis" og "relativ" ("partial and relative"). I
præmis 34 nævner EMD, at man var opmærksom på myndighedernes
anbringende om, at den pågældende var flugttruet, men EMD udtalte
herom, at indgrebene ikke kunne siges at stå i forhold til det
påståede formål med at forhindre flugt. Den pågældende afsonede 5
års fængsel for medvirken til drab.
I
Glowacki mod Polen afgjort af EMD den 30. oktober 2012 under
sagsnummer 1608/08 blev udelukkelse fra fællesskabet i cirka 2 år og
6 måneder anset for at udgøre en krænkelse af EMRK artikel 3. Af
præmis 86 fremgår, at EMD ikke anså det for nødvendigt for at
opretholde fængselssikkerheden, at myndighederne rutinemæssigt og i
flæng havde anvendt alle de særlige indgreb mod klageren, som er
tilgængelige i fængslets særlige afdeling N. Af præmis 87 fremgår,
at den pågældende i perioder havde haft fællesskab med en anden
indsat, og at han havde haft regelmæssige besøg af sine pårørende. I
præmis 88 udtaler EMD blandt andet: "In the Court’s view this
very limited opportunity for human contact did not mitigate
sufficiently the consequences of his separation from others and his
daily solitude for his mental and emotional well-being."
Nærmere om danske forhold
En indsat fik tilkendt erstatning for,
at han var blevet udelukket fra fællesskabet og anbragt i
sikringscelle, hvor han var blevet placeret for ikke at efterkomme
en ulovlig anvisning fra en fængselsfunktionær. Se
AKS 1997.75.
Langvarig udelukkelses fra fællesskab, flugtrisiko. FOB.2001.155
Se nærmere om domstolsprøvelse efter grundlovens § 63 under
kommentarer til domstolsprøvelse.
I TfK 2010.173/1
påstod forsvareren under en fristforlængelse af en varetægtsfængslet
for byretten principalt den varetægtsfængslede løsladt under
henvisning til, at de forhold, hvorunder den pågældende var
varetægtsfængslet i Politigårdens Fængsel i København udgjorde en
krænkelse af EMRK artikel 3. Byretten fandt, at betingelserne for
fortsat varetægtsfængsling fortsat var opfyldt og forlængede
varetægtsfængslingen. Byretten fandt endvidere, "at de af
forsvareren anførte betragtninger omkring de
facto-isolationsfængsling af T ikke findes at henhøre under rettens
kompetence". Forsvareren kærede denne afgørelse til landsretten.
Landsretten fandt, at domstolene var kompetente til at behandle
påstanden om løsladelse med henvisning til en overtrædelse af
menneskerettighedskonventionen. Landsretten udtalte herom: "Under
henvisning til Højesterets dom af 12. oktober 2001, gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen 2002, s. 55, findes vurderingen af
forholdene under T's varetægtsfængsling at være omfattet af den
prøvelsesret, der tilkommer domstolene i medfør af grundlovens § 63,
stk. 1. Landsretten anser sig derfor ikke afskåret fra at behandle
T's påstand om løsladelse begrundet i en overtrædelse af
menneskerettighedskonventionen." Landsretten afviste derimod at
tage stilling til forsvarerens subsidiære påstand om, at landsretten
skulle afsige "kendelse om ændring af den nuværende situation, så
det garanteres, at isolationen af T også reelt ophæves".
Direktoratet for Kriminalforsorgen havde i en skriftlig udtalelse
blandt andet anført, at den pågældende hverken var udelukket fra
fællesskabet eller retligt isoleret, men at han "de facto er
underlagt foranstaltninger, der medfører, at det for ham må opleves
på en stort set tilsvarende måde". Landsretten forlængede
varetægtsfængslingen uagtet forsvarerens indsigelser. Landsretten
udtalte blandt andet: "Efter de oplysninger, der foreligger for
landsretten, om de bestræbelser, der er udvist af fængslet for at
kompensere for foranstaltningerne under varetægtsfængslingen, og om
de tilbud, der er givet T, samt efter oplysningerne om, at han selv
i vidt omfang har søgt at undgå tæt kontakt med personalet, finder
landsretten ikke, at den fortsatte varetægtsfængsling af T er i
strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.
Herefter, og da landsretten ikke kan tage den subsidiære påstand
under påkendelse," Det er værd at
bemærke, at forsvarerens begæring om mundtlig prøvelse i ovennævnte
sag blev afvist af landsretten, således at der alene var tale om en
skriftlig prøvelse, hvor den varetægtsfængslede således ikke fik
mulighed for at udtale sig for landsretten. Landsretten nåede
således frem til sin afgørelse om, at forholdene, hvorunder den
pågældende var varetægtsfængslet, ikke var i strid med EMRK artikel
3 alene på baggrund af en skriftlig udtalelse indhentet fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen gennem statsadvokaten, som
forsvareren havde fået lejlighed til at kommentere. Det er også værd
at bemærke, at der ikke skete nogen prøvelse af forsvarerens
subsidiære påstand om, at landsretten skulle ophæve isolationen af
den varetægtsfængslede". Afgørelsen må forstås således, at
landsretten alene har taget stilling til, om varetægtsfængslingen
burde ophæves, og at landsretten afviste at tage stilling til
påstanden om, at udelukkelsen af fællesskabet burde ophæves.
Princip 37 i FN's principper af 9. december
1988 om beskyttelse af enhver person under enhver form for
frihedsberøvelse eller fængsling indledes med at fastslå,
at enhver, der anholdes, har krav på at få spørgsmålet om fortsat
frihedsberøvelse (varetægtsfængsling) prøvet ved en domstol. Af
sidste led fremgår, at en frihedsberøvet person har ret til at
udtale sig for retten om den behandling, som denne har modtaget
under frihedsberøvelsen ("A detained person shall, when brought
before such an authority, have the right to make a statement on the
treatment received by him while in custody").
Beslutningsforslag fremsat den 17. december 2009 af
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Anne Baastrup (SF), Meta Fuglsang
(SF) og Ole Sohn (SF) indeholder forslag om:
a) at der fastsættes en vejledende øvre grænse for, hvor længe en
indsat kan udelukkes fra fællesskab med andre indsatte,
b) at der fastsættes klare mål for nedbringelse af brugen af
udelukkelse fra fællesskab med andre indsatte,
c) at afgørelser om langvarige udelukkelser skal forelægges en
dommer,
d) at den indsatte skal have en begrundelse for afgørelsen,
e) at brugen af delvis isolation udbygges og
f) at Kriminalforsorgen pålægges at udvikle en generel strategi for
anvendelse af delvis isolation, og at de enkelte fængsler påbydes at
udforme en lokal strategi.
Beslutningsforslag B22 fremsat 22. oktober 2003 af Line Barfod
(EL), Keld Albrechtsen (EL), Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL) og
Søren Søndergaard (EL) om adgang til domstolsprøvelse af
enrumsanbringelse under afsoning og forbud mod enrumsanbringelse af
unge under 18 år.
Samtlige taler ved forslagets 1. behandling i folketinget.
Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, nedsatte ved
skrivelse af 5. marts 2001 en arbejdsgruppe, som skulle overveje i
hvilket omfang ændringen af reglerne for varetægtsfængsling i
isolation burde have en afsmittende virkning på reglerne om
enrumsanbringelse. Arbejdsgruppen afgav
"Indstilling om enrumsanbringelse/udelukkelse fra fællesskab",
hvor arbejdsgruppen blandt andet udtalte, at "man kan frygte, at
udelukkelse fra fællesskab, såfremt der tilbydes pc'er og
playstations mv., ligefrem kan blive attraktivt", hvorfor man ikke
kunne anbefale, at indsatte, der er udelukket fra fællesskab, fik
adgang til sådanne medier (afsnit 10.5.2). I punkt 10.4 udtaler
arbejdsgruppen sig mod domstolsprøvelse af indsattes udelukkelse fra
fællesskabet, idet sådan udelukkelse alene bør "bero på en
kriminalforsorgsmæssig vurdering". Af punkt 1.1. fremgår, at alle i
arbejdsgruppe var ansatte i kriminalforsorgen.
nordjyske.dk skriver den 21. januar 2011 blandt
andet, at en undersøgelse foretaget af en arbejdsgruppe under
kriminalforsorgen viser, at der er meget stor forskel på, hvor meget
indsatte udelukkes fra fællesskabet i forskellige fængsler i
Danmark. Endvidere påpeges det, at 788 indsatte i 2009 blev
udelukket fra fællesskabet i landets fængsler, og at det er det
højeste tal i 5 år.
Af
Justitsministerens svar af 25. september 2001 på spørgsmål nr. S
3880 fra Folketingets Retsudvalg oplyser ministeren blandt andet, at
kriminalforsorgen ikke særskilt registrerer alderen på personer, der
udelukkes fra fællesskabet. Det er således ikke muligt for
ministeren at svare på spørgsmålet om, hvor mange unge under 18 år,
der udelukkes fra fællesskabet i kriminalforsorgens institutioner.
Nedenstående tabel er et uddrag af kriminalforsorgens statistik
vedrørende udelukkelse fra fællesskab af indsatte i danske fængsler.
Den viser antallet af udelukkelser fordelt på år.
år: |
antallet af udelukkelser: |
2011 |
741 |
2010 |
751 |
2009 |
788 |
2008 |
704 |
2007 |
631 |
2006 |
715 |
2005 |
760 |
2004 |
687 |
2003 |
672 |
2002 |
815 |
2001 |
688 |
2000 |
742 |
1999 |
733 |
1998 |
734 |
1997 |
882 |
1996 |
1044 |
1995 |
ca. 779 |
1994 |
ca. 780 |
1993 |
ca. 805 |
I for eksempel Kriminalforsorgens statistik for 2004 fremgår, at
"statistikken omfatter ikke situationer, hvor fællesskabet i en
institution midlertidigt ophæves af ordens- og sikkerhedsmæssige
grunde".
Særligt sikrede afdelinger ("high security units")
herunder særlige afdelinger for såkaldte "negativt stærke" indsatte
Om den europæiske torturkomites krav til
nationale regler om særligt sikrede afdelinger i fængsler kan der
henvises til CPT-standard, CPT/Inf/E (2002) 1 - Rev. 2011, om "High
security units",
side 27. I rapporten
CPT/Inf (2009) 30 vedrørende torturkomiteens besøg i
november/december 2008 i Storbritannien udtaler komiteen sig i
præmis 55
nærmere om kravene til særligt sikrede afdelinger. Af præmis 56
fremgår således, at indsatte, som udgør en særlig høj
sikkerhedsrisiko, skal inden for afdelingens område, tilbydes et
relativt frit fængselsregime som kompensation for deres vanskelige
afsoningsvilkår. Navnlig skal de have mulighed for fællesskab med
deres medindsatte på afdelingen og have gode valgmuligheder med
hensyn til aktiviteter. ("...prisoners who present a particularly
high security risk should, within the confines of their detention
units, enjoy a relatively relaxed regime by way of compensation for
their severe custodial situation. In particular, they should be able
to meet their fellow prisoners in the unit and be granted a good
deal of choice about activities. .."). Der skal gøres en særlig
indsats for at udvikle en god atmosfære på særligt sikrede
afdelinger. Målet skal være at opbygge gode relationer mellem
personalet og de indsatte. Dette er ikke kun af hensyn til at sikre
en human behandling af afdelingens beboere, men også for at
opretholde en effektiv kontrol og sikkerhed herunder personalets
sikkerhed. Videre hedder det - også i præmis 56 - at et
tilstrækkeligt tilbud af aktiviteter er mindst ligeså vigtigt - hvis
ikke mere vigtigt - på en særlig sikret afdeling end på en
almindelig afdeling. Det kan bidrage meget til at modvirke de
uheldige følger for en indsats personlighed ved at bo i den
bobbelagtige atmosfære på en sådan afdeling. De tilbudte aktiviteter
bør være så varierede som muligt (uddannelse, sport,
kompetencegivende arbejde mv.). Med hensyn til de konkrete
beskæftigelsesaktiviteter er det oplagt, at overvejelser om
sikkerhed må forventes at udelukke mange typer af beskæftigelse, som
måtte være at finde i almindelige fængselsomgivelser. Dette betyder
imidlertid ikke, at det kun er umotiverende arbejde, der skal
tilbydes de indsatte.
I
CPT's rapport CPT/Inf (2008) 26 vedrørende CPT's besøg i Danmark i
februar 2008 fremgår af præmis 34 blandt andet, at komiteen
gentager dens henstilling om, at beslutningen om, at indsatte skal
placeres i en afdeling for "negativt stærke" indsatte skal
genvurderes med jævne mellemrum. Derudover skal de indsatte så vidt
muligt have adgang til oplysning om årsagen til deres placering i en
afdeling for "negativt stærke" indsatte (dog har komiteen forståelse
for, at der kan være rimelig grund til at tilbageholde specifikke
detaljer der relaterer sig til sikkerheden). Endelig skal de
indsatte have adgang til at appellere til en uafhængig myndighed for
eksempel en domstol over en afgørelse om en sådan placering eller en
beslutning om at opretholde en sådan placering. CPT anfører, at der
er behov for en mere gennemsigtig beslutningsproces med hensyn til,
hvilke indsatte der skal placeres i afdelinger for stærke negative
indsatte, og med hensyn til beslutninger om fortsat anbringelser i
sådanne afdelinger.
I præmis 34 henvises der til, at i tilfælde, hvor der
kun er få indsatte placeret på afdelinger for "stærke negative"
indsatte, kan de indsatte opleve forhold, der svarer til isolation
("conditions akin to isolation").
Det særlige danske regelsæt for "negativt stærke" indsatte synes
ikke at indeholde bestemmelser, der har til formål at gøre regimet "relatively
relaxed" eller at give de indsatte "a good deal of choice about
activities". Tværtimod synes de danske regler at forudsætte, at
regimet skal indeholde flere restriktioner end nødvendigt
for at gennemføre afsondringen af "negative stærke" indsatte fra andre indsatte.
I punkt 3.2.2.2. i bemærkningerne til lov nr.
367 af 24. maj 2005 anføres således: "Derudover
etableres der et koordineret regelsæt for de negativt stærke
indsatte i alle fængsler med henblik på at sikre ensartede
afsoningsvilkår. Reglerne vil bl.a. vedrøre beskæftigelsespligt,
besøg, og medbringelse af penge og egne effekter.
Beskæftigelsespligten vil således blive håndhævet konsekvent, så
alle negativt stærke indsatte fremover vil blive tilbudt
beskæftigelse. Indsatte, som ikke vil beskæftiges, får ikke udbetalt
løn, og vil skulle opholde sig i aflåste celler i arbejdstiden. Det
sikres derudover, at negativt stærke indsatte ikke får bedre
besøgsmuligheder end andre indsatte, og at besøg ikke kan foregå i
arbejdstiden. Endelig er forbudet mod veste og klubsymboler i
fængsler og arresthuse udvidet, så indsatte ikke længere vil kunne
få opbevaret veste m.v. i fængslet med henblik på benyttelse ved
udgang og lignende."
Bekendtgørelse nr. 281 af 26. marts 2012 om indsattes adgang til
fællesskab m.v. med andre indsatte i kriminalforsorgens
institutioner
Bekendtgørelse nr. 147 af 28. februar 2008 om indsattes adgang
til fællesskab m.v. med andre indsatte i kriminalforsorgens
institutioner
Bekendtgørelse nr. 573 af 5. juli 2002 om indsattes adgang til
fællesskab m.v. med andre indsatte i kriminalforsorgens
institutioner
Bekendtgørelse nr. 368 af 17. maj 2001 om indsattes adgang til
fællesskab med andre indsatte i kriminalforsorgens institutioner
Fængselsbetjente tjener penge på at isolere indsatte på
særafdelinger
Fængselsbetjente tjener penge på at isolere indsatte på særafdelinger
for eksempel afdelinger for "stærke negative" indsatte.
Selv om kriminalforsorgen indtil videre ikke har dokumenteret noget
(sagligt) behov for at isolere indsatte på særafdelinger,
bevilger folketinget til stadighed penge til sådanne
afdelinger. Er det økonomiske og ideologiske interesser, der styrer
udviklingen, kan det formentlig blive svært at komme af med disse
isolationsafdelinger igen, selv om deres relevans ikke er
dokumenteret.
Fængselsbetjente, der har vagt på såkaldte "Stærkeafdelinger", får
løntillæg.
I
Midtvejsevalueringsnotat, Evaluering af pilotprojekt for bande-exit
i kriminalforsorgen afgivet i maj 2012 af Als Research
konkluderes det, at myndighederne - på trods af en stor interesse
blandt bandemedlemmer indsat i kriminalforsorgens institutioner for
at blive optaget i exit-programmet - kun har optaget meget få af de
interesserede medlemmer i projektet.
|