Af advokat (H) Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM
Opdateret 21. marts 2015
§ 45. En indsat har ret til lægebehandling og anden
sundhedsmæssig bistand.
|
|
Stk. 2. Justitsministeren kan efter forhandling med
sundhedsministeren fastsætte regler om tvangsbehandling i Anstalten
ved Herstedvester af indsatte, der opfylder betingelserne for
tvangstilbageholdelse i loven om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien, og som ikke kan overføres til en almindelig psykiatrisk
afdeling. |
|
Stk. 3. Behandlingen skal ske i overensstemmelse med reglerne i den
i stk. 2 nævnte lov, herunder også for så vidt angår adgang til at
klage til patientklagenævnet over anstaltens beslutning om
tvangsbehandling. Patientrådgiver beskikkes dog kun, hvis den
pågældende ikke i forvejen har en bistandsværge efter straffelovens
§ 71.
|
|
Stk. 4. Justitsministeren fastsætter regler om sundhedsmæssig
bistand til indsatte. |
|
Landsforeningen KRIMs samling af regler mv. om sundhedsmæssig
bistand til indsatte.
Sikringscelle (hurtigt lægetilkald). FOB.90.101
Notatpligt (indsattes helbred mv.). FOB.89.88
FOB 1962.31
- Arresthuspersonalet burde have underrettet arresthuslægen om, at
en fange ønskede lægebesøg. (J. nr. 452/62).
FOB 1959.184 - En
forvaret klagede over, at han ikke kunne få en samtale med en læge
ved den pågældende psykopatforvaringsanstalt. Sagen gav anledning
til, at Direktoratet for Fængselsvæsenet meddelte inspektørerne for
de under fængselsvæsenet hørende anstalter, at man forudsætter, at
der ved de enkelte anstalter er gennemført sådanne bestemmelser, at
det altid kan konstateres, om en anmodning om fremstilling er blevet
imødekommet. (J. nr. 628/58).
FOB 1959.160 - En fange
i statsfængslet i Vridsløselille, der havde en fodlidelse, burde
tidligere end sket have været fremstillet for en ortopædisk
specialist. (J. nr. 872/58).
Beskrivelse af det kliniske undervisningssted og af
kliniske undervisningsforløb udgivet af sygeplejerskerne i
Statsfængslet i Jyderup i oktober 2008.
Fængselsmyndighederne er ansvarlige for indsattes helbred under
ophold i fængsel eller arresthus
I sagen
McGlinchey m. fl. mod Det forenede Kongerige, sagsnr. 50390/99
afgjort af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 29.
april 2003 fremgår blandt andet, at fængselsmyndighederne er
ansvarlige for den sundhedsmæssige standard, der tilbydes indsatte.
En kvinde, som var kendt som stofmisbruger, var den 7. december 1998
blevet indsat i et fængsel i Storbritannien med henblik på afsoning
af en dom af fængsel i 4 måneder. I løbet af den første uge tabte
kvinden en del vægt og kastede op mange gange. Hun havde kontakt med
fængselslægen og fængselssygeplejersken. Hun blev sat i behandling
med medicin herunder medicin, som skulle afhjælpe abstinenser. Den
14. december 1998 blev hun overført til et hospital, hvor hun var
indlagt, indtil den 3. januar 1999, hvor hun afgik ved døden. Af
præmis 12-22 ses, at hun under opholdet i fængslet havde jævnlig
kontakt med fængslets læge og sygeplejerske, og at der blev ført
journal over hendes tilstand. Af journalen fremgår det blandt andet,
at den indsatte havde et større vægttab, og at hun jævnligt kastede
op. I præmis 46 henviser EMD til det generelle princip om, at de
nationale myndigheder er ansvarlige for indsattes helbred og
velbefindende ("health and well-being"), og at dette kan sikres
blandt andet ved at forsyne den pågældende med tilstrækkelig lægelig
bistand ("requisite medical assistance"). I præmis 57 når EMD frem
til, at der er sket en krænkelse af EMRK artikel 3 i den aktuelle
sag, idet fængslet ikke havde været tilstrækkeligt omhyggelige med
at registrere den indsattes vægttab, at hun ikke havde været tilset
af læge over weekenden hendes helbred til trods, og at man ikke
havde foretaget mere effektive forsøg på behandling for eksempel ved
at få den indsatte indlagt på hospital eller sikret hende mere
bistand fra eksperter. Af præmis 69 følger, at den pågældendes
pårørende tilsammen fik tilkendt 22.900 EUROS i godtgørelse for
ikke-økonomisk tab, hvortil kommer, at de også fik deres rimelige
sagsomkostninger dækket. Kriminalforsorgen
beskyldes i en række artikler i Dagbladet Information i december
2014 for at give indsatte en ringere sundhedsmæssig betjening end
den, som borgerne uden for fængslerne og arresthusene får. I en
artikel af 2. december 2014 i Dagbladet Information med
overskriften "Tidligere fængselslæge: Fængsler underkender lægelige
vurderinger" citeres tidligere læge ved Statsfængslet i Nybrog
Ludvig Dittmann blandt andet for at udtale, at læger i danske
fængsler får censureret deres lægefaglige vurderinger. I artiklen
anføres blandt andet følgende: ".. »Hvis ikke en given
sygehusmæssig undersøgelse er nærmest livsnødvendig, så bliver den
blokeret af juristerne,« forklarer han. Ifølge Ludvig Dittmann kan
fængslets jurister finde på at bede lægen vurdere, hvilke
sygetransporter der er vigtigst, og aflyse de mindre vigtige ud fra
ressourcemæssige hensyn. »Man kan for eksempel få at vide, at ’nu
har du bedt om fire transporter i den her uge, og vi har kun råd
eller tid til de to. Hvilke skal gennemføres’?« spørger Ludvig
Dittmann. ." Videre fremgår følgende af artiklen: "Fængslerne
betaler selv for sygeplejen af de indsatte, inklusive lægernes løn
og udgifter i forbindelse med undersøgelser hos speciallæger uden
for fængslerne. En konstruktion, som stiller lægerne i et etisk
dilemma og giver dårligere sundhedspleje til de indsatte, mener
overlæge Jens Modvig fra DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur, der
deltager i Ombudsmandens jævnlige besøg i landets fængsler."
I
Xiros mod Grækenland afgjort af EMD den 9. september 2010 under
sagsnummer 1033/07 blev det anset for en krænkelse af EMRK artikel
3, at en indsat ikke var blevet overført til et hospital, uagtet at
en læge havde anbefalet, at en sådan overførsel burde foretages for
at sikre den pågældende tilstrækkelig behandling (se præmis 94). Det
fremgår af sagen, at den pågældende var idømt fængsel på livstid for
placering af bomber. Den pågældende var selv kommet alvorligt til
skade og var blevet opereret flere gange efter indsættelsen.
I
Tarariyeva mod Rusland afgjort af EMD under sagsnummer 4353/03
den 14. december 2006 fandt EMD, at EMRK artikel 3 var krænket, idet
en alvorligt syg og nyopereret indsat var blevet transporteret i
cirka 2 timer i et af fængselsmyndighedernes køretøjer i stedet for
en ambulance over en afstand på cirka 100 km. fra et almindeligt
hospital til et fængselshospital. I præmis 113 gør de nationale
myndigheder gældende, at transporten var forsvarlig, idet køretøjet
var indrettet med en båre, to madrasser, lagener og en pude, og
derudover var den indsatte ledsaget af en erfaren sygeplejerske, som
havde medbragt det nødvendige lægelige udstyr, således at behandling
kunne foretages under turen. I præmis 115 konkluderer EMD om
køretøjet, at det ikke var en ambulance eller en anden form for
hospitals-køretøj ("It was not an ambulance or any other type of
hospital vehicle"). I præmis 117 udtaler EMD videre: ".. Having
regard to Mr Tarariyev's serious condition, the duration of the
transport and the detrimental impact of that treatment on his state
of health, the Court considers that the transport of Mr Tarariyev in
a standard-issue prison van must have considerably contributed to
his suffering and therefore amounted to inhuman treatment."
Tandbehandling under frihedsberøvelsen sidestilles af EMD med
anden sundhedsmæssig behandling
I
Sakhvadse mod Rusland afgjort den
10. januar 2012 under sagsnummer 15492/09 anså EMD EMRK artikel 3
for krænket, blandt andet fordi de nationale myndigheder havde
forladt sig på udtalelser fra medicinske eksperter fra
fængselsmyndighederne og ikke på udtalelser fra uafhængige
eksperter udpeget af domstolene. Sagen angik myndighedernes
undersøgelser af en indsats klage over manglende lægebehandling og
tandbehandling i fængslet. EMD fandt, at de nationale
myndigheders undersøgelse af klagerne ikke var tilstrækkeligt
grundige og upartiske, hvorfor artikel 3 ansås for krænket, uden at
EMD foretog en nærmere undersøgelse af, hvorvidt den lægebehandling
og tandlægebehandling, som den pågældende faktisk havde modtaget,
var tilstrækkelig. Af præmis 107 fremgår følgende: "The
respondent Government also submitted another medical report dated 21
December 2009 issued by the detention facility which was in charge
of the medical care at issue in the present case (see paragraph 29
above). While the fact that experts are employed by one of the
parties to domestic proceedings may give rise to apprehension as to
the neutrality of the experts, what is decisive are the positions
taken by the experts throughout the proceedings, the manner in which
they perform their functions and the way the courts assess the
expert opinion. An opinion given by a court-appointed expert is
likely to carry significant weight in the judicial assessment of the
issues within that expert’s competence (see, albeit in the context
of Article 6 of the Convention, Shulepova v. Russia, no. 34449/03, §
62, 11 December 2008). In the Court’s view, the available reports in
the present case do not effectively disprove the applicant’s
allegations."
Indsattes ret til at få briller under frihedsberøvelsen
Såfremt en indsat mister sine briller i et fængsel eller
arresthus, skal myndighederne sørge for, at den pågældende hurtigt
får nye briller. I
Slyusarev mod Rusland afgjort af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 20. april 2010 under sagsnummer
60333/00 blev Rusland dømt for at have krænket EMRK artikel 3,
idet en varetægtsarrestant, der ved anholdelsen havde mistet sine
briller, havde hensiddet i arresthuset i et længere stykke tid, uden
at myndighederne havde sørget for, at han fik sine briller udleveret
eller fik et par andre. Af afgørelsens præmis 34 fremgår det, at
klagerens briller blev taget fra denne kort efter dennes anholdelse
den 3. juli 1998. I præmis 35 og indledningen af præmis 36
diskuteres det, hvorvidt manglen af brillerne kan have beskadiget
klagerens syn som hævdet af klageren. Dette er efter EMDs opfattelse
ikke sandsynliggjort. EMD finder imidlertid, at spørgsmålet om
eventuel permanent skade på klagerens øjne er uden betydning for
sagen, idet de lidelser, som det påførte klageren at være uden
briller over et længere tidsrum, i sig selv kan krænke EMRK artikel
3. Af præmis 36 fremgår det således, at det af en udtalelse fra en
specialist fremgik, at klageren uden briller var i stand til sørge
for sig selv, orientere sig og bevæge sig omkring indendørs, men at
han ikke var i stand til at læse eller skrive normalt ("read or
write normale"), og dertil kommer, at det må have påført ham megen
ubehag i dagligdagen og bidraget til en følelse af usikkerhed og
hjælpeløshed.
Af præmis 21 fremgår det, at en efterforsker fra politiet den 2.
december 1998 udleverede klagerens briller til denne, efter at man
havde fundet dem i en sikkerhedsboks. Af præmis 24 fremgår det, at
klageren fik et par nye briller af politiet på et tidspunkt i januar
1999. Det fremgår også af sagen, at klageren i september 1998 blev
undersøgt af en øjenlæge, idet han havde klaget over, at han havde
dårlige øjne. Af præmis 41 fremgår det, at der er uenighed mellem
klagerne og myndighederne om, hvornår klageren har oplyst
myndighederne om, at han manglede briller. EMD lægger til grund, at
myndighederne har vidst dette fra begyndelsen af september 1998. Af
præmis 43 fremgår det, at EMD anser EMRK artikel 3 for krænket. Der
henvises til, at myndighederne ikke har kunnet give en rimelig
forklaring på, at det tog to og en halv måned, inden klageren blev
undersøgt af en øjenlæge, og at det tog yderligere 2 måneder at få
lavet de nye briller.
Ovennævnte afgørelse skal ses i forhold til A.K. mod Holland afgjort
af den nu opløste kommission den 6. april 1995 under sagsnummer
24774/94. Her havde en frihedsberøvet person måttet undvære sine
briller i nogle få dage. Kommissionen fandt dengang, at der ikke
forelå en krænkelse af artikel 3.
Behandling mod stofmisbrug i fængsler og arresthuse
I Publikationen "Health in prisons, A WHO guide to the essentials
in prison health, udgivet af World Health Organisation i 2007,
beskæftiger kapitel 9 sig med narkotikamisbrug i fængsler.
På side 86, 3. afsnit, udtales der blandt andet bekymring over, at
mange fængselslæger tror, at de kan kurere indsatte for deres
stofmisbrug ved midlertidigt at tvinge dem til ikke at bruge stoffer
("many prison physicians believe they can cure the inmates’ drug
problems by temporarily forcing them to stop using drugs").
Det påpeges videre, at indsatte, som har fået deres stofmisbrug
bremset eller nedsat under et fængselsophold, kan være i livsfare
efter løsladelsen, hvor adgangen til stoffer igen er mere normal. På
side 87 i 3. afsnit anføres blandt andet: ".. For many prisoners,
the first two weeks following release from prison is particularly
dangerous, as many prisoners resume (higher levels of) drug use and
are at very high risk of drug overdose. Prisoners who have not taken
drugs frequently during detention often have difficulty in adapting
to the new situation after release. They return to old habits and
consume drugs in the same quantity and quality as before prison. The
transition from life inside prison to the situation in the community
is an extremely sensitive period. The longer a drug user stays in
prison, the more difficult adapting to life outside prison will be.
Even a prison sentence of only several weeks, during which no drugs
are consumed, poses a considerable risk to released drug users:
because of a reduced tolerance for opiates, even small quantities
can be life-threatening. ..."
Selvmordstruede indsatte i fængsler og arresthuse
I udtalelsen
FOB 2006.226 fandt Folketingets ombudsmand det kritisabelt, at
Direktoratet for Kriminalforsorgen ikke havde modtaget lægejournalen
fra Anstalten ved Herstedvester, da direktoratet skulle undersøge en
indberetning foretaget i 2005 af anstalten angående en indsat, der
havde begået selvmord i fængslet.
I et journalnotat af 23. februar 2005 udtalte en overlæge fra
Anstalten ved Herstedvester efter at have konkluderet, at den
pågældende indsatte aldrig "har kunnet profitere af indlæggelse på
psykiatrisk afdeling", og at han var "svær at rumme" på en
psykiatrisk afdeling, at overlægen, at den pågældende simulerede.
Overlægen skrev: "... Alt i alt vurderer (…), at der er en
betydelig mistanke om, at indsatte simulerer, og at han ikke reelt
har paranoide symptomer. Der er en stærk mistanke om, at indsatte
har et sigte med sin adfærd, nemlig at han vil overflyttes til
psykiatrisk afdeling, således at han har bedre muligheder for at
stikke af. Dette er helt i overensstemmelse med undertegnedes
opfattelse [undertegnede er vedkommende overlæge i Anstalten ved
Herstedvester; min bemærkning]. .."
2. juli 2005 begik den pågældende indsatte selvmord.
Af ombudsmandsudtalelsen fremgår også følgende: "Ifølge et notat
af 4. juli 2005 i (A)’s lægejournal kom selvmordet – på trods af
personalets kendskab til de ovennævnte faktiske oplysninger – som
’en stor overraskelse’. Dette gælder ifølge notatet såvel anstaltens
funktionærer som behandlergruppen der ikke ’umiddelbart [har]
skønnet at der var suicidalfare, men skønnet, at (A) var psykotisk"
..."
Endvidere fremgår følgende udtalelse af ombudsmandsudtalelsen:
"... Af (A)’s psykiatri/psykologjournal (herefter lægejournal)
fremgår det at – især – overlæge (…) har haft kontakt til og
samtaler med (A). Det fremgår endvidere at kontakten har været tæt.
Det fremgår nærmere af ovenstående lægejournal at (A) i talrige
tilfælde har opført sig ejendommeligt, ved bl.a. at lade sit vand på
gulvet i sin celle og ved at sove på gulvet uden madras. Det fremgår
endvidere at anstalten på baggrund af denne adfærd har vurderet (A)
til at være psykotisk (journalnotat af 16. marts 2005), at (A) i
talrige tilfælde har talt om at han blev genereret af en/flere
stemme(r) uden for hovedet som truede med at slå ham
ihjel/opfordrede ham til selv at gøre dette, at (A) endvidere har
talt om en ’tankelæser’ (og om flere tankelæsere) som ’skal fjernes
ved at snitte i armen (journalnotat af 16. marts 2005)’, og at (A) –
tre dage før sin død – med en henvisning til ’stemmerne’ har givet
udtryk for at han var bange for at blive slået ihjel hvis han ikke
blev overført til Rigshospitalet (journalnotat af 30. juni 2005).
..."
I sagen
Keenan mod Storbritannien, sagsnummer 27229/95, der blev afgjort
af Den europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) den 3. april 2001,
fandt EMD, at de britiske myndigheder havde krænket EMRK artikel 3
og artikel 13 ved deres behandling af en indsat, der kan have
medvirket til, at den indsatte begik selvmord.
I § 112 bemærker EMD, at klageren led af en kronisk mental
forstyrrelse, der indebar "psykotiske perioder" og paranoide
følelser. Han led endvidere af en personlighedsforstyrrelse.
Oplysningerne om hans afsoningsforhold i fængslet tilbage fra 1993
påviste, at han havde perioder med forstyrret adfærd, når han blev
flyttet fra sygeafdelingen og tilbage til en normal afdeling. Dette
indebar selvmordsadfærd, frygt af en paranoid art, aggression og
udbrud af voldelig adfærd. At han led af angst og var forpint under
opholdet frem til dødsfaldet kan ikke bestrides. Hans brev til sin
læge modtaget efter dødsfaldet viser en høj grad af desperation.
I § 116 fastslår EMD blandt andet, at manglen på effektivt tilsyn
med klagerens tilstand og manglen på et kvalificeret psykiatrisk
bidrag under vurderingen og behandlingen af klageren afslører en
væsentlig mangel i den lægelige behandling, som blev tilbudt til en
psykisk syg person, der var kendt for selvmordsadfærd.
Kritik for at afslutte sag om selvmord i arresthus uden at afvente
obduktionserklæring. FOB.2004.217
Videregivelse af oplysninger inden for kriminalforsorgen ved
indsattes selvmord og selvmordsforsøg FOB.2002.219
Selvmordsforebyggelse
i fængsler og arresthuse
Størstedelen af selvmord i fængsler sker, medens indsatte er
isoleret fra personalet eller medindsatte. Derfor anbefaler WHO, at
indsatte, der er selvmordstruede, ikke udelukkes fra fællesskabet
men i stedet placeres i celler sammen med andre indsatte. WHO er
opmærksom på risikoen for, at der er større adgang til genstande,
der kan bruges til at begå selvmord med, i en celle, der deles med
andre, og at de indsatte, som den pågældende deler celle med, ikke
nødvendigvis henvender sig til personalet med oplysninger om
selvmordsadfærd hos den pågældende. Den indsatte skal således
fortsat tilbydes professionel bistand og observeres af
fængselsmyndighederne. Fællesskab med andre indsatte er således ikke
en tilstrækkelig foranstaltning til at forebygge selvmord.
Se
"Preventing Suicide - A Resource For Prison Officers" af Dr J. M.
Bertolote, Coordinator, Mental and Behavioural Disorders
Department of Mental Health, World Health Organization - WHO 2000.
I UfR 2009.1835 HD fik de pårørende til en person, der var "tvangstilbageholdelig"
på en psykiatrisk afdeling, tilkendt erstatning, efter, at personen
havde begået selvmord, medens denne befandt sig alene på sin stue.
Personen blev af personalet fundet død på sin stue den 26. november
2003, kl. 16.15. Hun havde kvalt sig selv med snørebånd. Det fremgik
af "retningslinjerne" for den psykiatriske afdeling, at den
pågældende burde have været tilset mindst en gang af personalet i
tiden mellem kl. 14.30 og kl. 16.15. Dette var ikke sket. Hospitalet
gjorde under sagen blandt andet gældende, at et sådant selvmord
kunne være blevet begået, uagtet at man havde ført tilsyn efter
forskrifterne. Højesteret fandt imidlertid, at der ikke kunne ses
bort fra, at selvmordet "kunne have været afværget, hvis
personalet havde tilset hende i overensstemmelse med
retningslinjerne". De pårørende fik derfor tilkendt erstatning
efter patientforsikringslovens § 2, stk 1, nr. 1. Dommen viser, at
forsømmelighed fra de personer, der har en psykisk syg (eller
frihedsberøvet) person i sin varetægt, kan udløse erstatning til de
pårørende. Efter detentionsbekendtgørelsen skal politiet føre tilsyn
med jævnlige intervaller med detentionsanbragte. Det forekommer
nærliggende, at afgørelsen vil kunne få relevans ved bedømmelsen af
erstatningskrav, der rejses i anledning af svigt i sådanne tilsyn.
Se
Detentionsbekendtgørelsen. Afgørelsen vil formentlig også kunne
være relevant i tilfælde, hvor fængselspersonale undlader at føre
tilpas tilsyn med personer anbragt i fængsler og arresthuse.
Rapport fra arbejdsgruppen vedrørende grænsefladen
mellem kriminalforsorgen og social- og sundhedssektoren udarbejdet
af Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen og Socialministeriet i maj 2003.
Psykiatrisk og psykologisk bistand til indsatte i
fængsler og arresthuse.
I sit
svar fra 2005 på spørgsmål nr. S 1675 fra medlem af Folketinget Line
Barfod (EL) redegør justitsministeren for omfanget af
psykologbistand og psykiatrisk bistand til indsatte i fængsler og
arresthuse i Danmark. Ministeren anfører blandt andet følgende: "I
de situationer, hvor en indsat i et fængsel, som ikke har psykolog
ansat eller tilknyttet, vurderes at have et behov for at tale med en
psykolog, kan fængslet henvise den indsatte til psykolog, hvis det
konkret vurderes, at fængslets psykiatriske konsulent ikke kan
hjælpe den indsatte. Fængslet dækker i givet fald udgiften til
psykologbistanden. Som det også gælder for borgere i samfundet i
øvrigt, kan der i disse tilfælde gå noget længere tid fra det
tidspunkt, hvor en indsat henvises, og indtil et samtaleforløb kan
etableres. Hvis indsatte i arresthuse har et behov for
psykologbistand, kan arresthuset ansøge direktoratet om
psykologbistand til den indsatte. Direktoratet har i 2005 anvendt
ca. 130.000 kr. til psykologbistand i arresthusene."
Anbringelse af psykisk syge personer i et fængsel eller et arresthus
kan udgøre en krænkelse af menneskerettighederne
Artikel 12 i de europæiske fængselsregler har følgende indhold:
"12.1. Personer, der lider af en psykisk sygdom, og hvis psykiske
helbredstilstand er uforenelig med tilbageholdelse i et fængsel, bør
tilbageholdes i en institution, der er særligt indrettet til
formålet.
12.2 Hvis sådanne personer alligevel undtagelsesvis tilbageholdes i
et fængsel, skal der være særlige regler, der tager hensyn til deres
status og behov."
I
Kumenda mod Polen afgjort af EMD
den 8. juni 2010 under sagsnummer 2369/09 var en person blevet
varetægtsfængslet for vold. Den 3. februar 2009 fandt en
appeldomstol den pågældende skyldig i vold men frifandt ham for
straf under hensyn til, at han var psykisk syg. Appelretten idømte
ham i stedet for straf behandling på et psykiatrisk hospital. Det
blev bestemt, at han skulle forblive varetægtsfængslet, indtil der
var plads på et hospital. Den 29. juni 2009 blev klageren overført
til et psykiatrisk hospital (se præmis 13 til 16). I præmis 27
konstaterer EMD efter en gennemgang af den nationale lovgivning, at
varetægtsfængslingen havde hjemmel i den nationale lovgivning. I
præmis 28 bemærker EMD, at frihedsberøvelsen skal være i
overensstemmelse med EMRK artikel 5, som har til formål at modvirke,
at personer frihedsberøves på en vilkårlig måde. I præmis 29
bemærkes det, at det ikke fremgår af nogen bestemmelser, hvor længe
en person må være i et fængsel, medens der afventes en plads på et
psykiatrisk hospital. Af præmis 32 og præmis 33 fremgår det, at EMRK
artikel 5 § 1 af EMD blev anset for krænket, idet myndighederne ikke
havde kunnet angive en rimelig grund til, at der i den aktuelle sag
var gået lang tid, inden klageren var blevet overført fra fængslet
til et hospital.
I
Slawomir Musial mod Polen afgjort af EMD den 20. januar 2009
under sagsnummer 28300/06 fandt EMD, at artikel 3 var krænket blandt
andet som følge af, at en selvmordstruet og psykisk syg person havde
været anbragt i fængsel og ikke i et psykiatrisk hospital. Præmis 96
er særlig interessant, idet det blandt andet fremgår af
bestemmelsen, at EMD er opmærksom på, at Recommendation No. R
(98) 7 samt De Europæiske Fængselsregler ikke er bindende
for medlemsstaterne, men at EMD i nyere afgørelser har henledt
myndighedernes opmærksomhed på betydningen af disse regler på trods
af, at de ikke er bindende for medlemsstaterne. Dette udtrykkes i
præmis 96 således: "In particular, the Court notes that the
recommendations of the Committee of Ministers to the member States,
namely Recommendation No. R (98) 7 concerning the ethical and
organisational aspects of health care in prison and Recommendation
on the European Prison Rules provide that prisoners suffering from
serious mental disturbance should be kept and cared for in a
hospital facility which is adequately equipped and possesses
appropriately trained staff (see paragraphs 62 and 63 above). In
recent judgments the Court has drawn the authorities' attention to
the importance of this recommendation, notwithstanding its
non-binding nature for the member States .. . De polske
myndigheders manglende opfyldelse af kravene i Recommendation No. R
(98) 7 og De Europæiske Fængselsregler synes at være en væsentlig
grund til, at EMRK artikel 3 anses for krænket. Afgørelsen viser, at
tilsidesættelse af "soft law"-rettigheder således indirekte kan føre
til, at konventionsbestemmelser anses for krænket.
I USA kan personer, der begår forbrydelser, og som lider af såkaldt
"PTSD" ("Post Traumatisk Stress Syndrom"), tilsyneladende frifindes
med henvisning til "insanity". Se artiklen "PTSD
and Criminal Behavoir" af Claudia Baker m. fl.
Erstatning til indsatte, detentionsanbragte m. fl. for skader
opstået i forbindelse med behandling hos sundhedspersoner
Patientforsikringen har afgjort, at fængselslæger samt
detentionslæger ikke er omfattet af lov om patientforsikring,
hvilket fremgår af de to afgørelser nævnt umiddelbart nedenfor.
Patientforsikringens afgørelse er i det ene tilfælde tiltrådt af
Patientskadeankenævnet.
I sag nr. 09-5472 afgjort den 19. oktober 2009 afviste
Patientforsikringen et erstatningskrav fra en indsat med henvisning
til, at fængselslæger ikke er omfattet af lovens dækningsområde.
Sagen er gengivet under "Afgørelser" på Patientforsikringens
hjemmeside, hvor følgende anføres: "En 62-årig mand anmeldte en
skade opstået ved behandling hos en fængselslæge.
Patientforsikringen afviste sagen, da fængselslæger ikke er omfattet
af lovens dækningsområde. At fængselslæger ikke er omfattet af
klage- og erstatningslovens dækningsområde, er begrundet i, at
fængslernes sygeafdelinger henhører under Kriminalforsorgen og ikke
sundhedsvæsenet. Det samme gælder i øvrigt forsvarets infirmerier,
der heller ikke er en del af sundhedsvæsenet. Den konkrete sag blev
efterfølgende omtalt i medierne, hvor det kom til at fremstå, som om
indsatte i fængsler er uden erstatningsmuligheder. Dette er ikke
korrekt. Fængselslæger har selvfølgelig et almindeligt ansvar, hvis
de begår fejl. Erstatningskrav for sådanne fejl skal rettes mod
lægen/fængselsvæsenet. I Patientforsikringens afgørelser tages der
ikke stilling til, om der er erstatningsgrundlag efter de
almindelige erstatningsretlige regler, idet det falder uden for
Patientforsikringens kompetence at vurdere dette."
I sag nr. 07-3761 afgjort den 16. januar 2008 afviste
Patientforsikringen et erstatningskrav fra en detentionsanbragt med
henvisning til, at detentionslæger ikke er omfattet af lovens
dækningsområde. Sagen er gengivet under "Afgørelser" på
Patientforsikringens hjemmeside, hvor følgende anføres: "En 38-årig
mand søgte erstatning som følge af behandling foretaget af en læge i
detentionen. Sådan behandling er ikke omfattet af
patientforsikringsordningen, da behandlingen sker efter aftale med
politiet og dermed uden for lægens normale virke i sundhedsvæsenet.
Sagen blev derfor afvist efter PFL § 1, stk. 1, jf. § 2, stk. 1.
Patientforsikringens afgørelse blev efterfølgende tiltrådt af
Patientskadeankenævnet."
Som det fremgår af sagen 09-5472 påpeger Patientforsikringen, at
fængselslægerne alene er omfattet af "de almindelige
erstatningsretlige regler". Dette indebærer, at indsatte og
detentionsanbragte patienter, der søger erstatning for skader
opstået i forbindelse med behandling hos sundhedspersoner - modsat
af andre patientgrupper - skal bevise, at den pågældende
sundhedsperson har handlet "culpøst", hvilket kan være vanskeligt,
hvorfor de oftere end andre patienter vil være uden mulighed for
erstatning for skader, som de måtte pådrage sig i forbindelse med
lægelig behandling. I
kapitel 2 i Betænkning 1346 om revision af lov om
patientforsikring afgivet i 1997 udtales blandt andet:
"Før patientforsikringsloven var man som udgangspunkt kun
berettiget til erstatning efter den såkaldte culparegel, der har
følgende hovedindhold:
Efter culpareglen bliver en person eller myndighed kun
erstatningspligtig, hvis vedkommende har udvist fejl eller
forsømmelse. For at kunne pålægge et erstatningsansvar skal det
endvidere kunne bevises, at der er lidt et tab, og at der er en
naturlig sammenhæng mellem den skadevoldende handling og tabet. Det
er som hovedregel skadelidte, der skal bevise, at skadevolderen har
handlet culpøst, at der er lidt et tab, og at der er
årsagssammenhæng mellem handling og tab. Kan skadelidte ikke føre
bevis herfor, bliver skaden ofte betegnet som hændelig, og
erstatning udbetales ikke.
En række sager i 1970'erne og 80'erne (bl.a. om brugen af LSD på
psykiatriske sygehuse, om røntgenkontrastmidlet Thoratrast, om
HIV-smittede blødere samt en række sager om alvorlige nervelæsioner
ved kirurgiske indgreb) havde imidlertid vist, at culpareglen ikke
fungerede efter hensigten på lægeansvarsområdet. Det var meget
vanskeligt at føre bevis for, at der var sket lægelige fejl ved
behandlingen, og at der var årsagssammenhæng mellem fejl og skade.
Politisk blev det endvidere fundet uhensigtsmæssigt, at skadelidte
patienter skulle igennem anstrengende retssager for at gennemføre et
erstatningskrav.
Med patientforsikringsloven er der opbygget et helt nyt
erstatningssystem, der hviler på følgende elementer:
– Patienters ret til erstatning beror ikke på, om nogen læge m.v.
har pådraget sig et personligt ansvar for skaden. Culpareglen er
erstattet med en form for udvidet virksomhedsansvar ...."
De Europæiske
Fængselsregler foreskriver i regel 40.2 og 40.3 følgende:
"40.2 Fængslernes sundhedspolitik skal integreres og være
forenelig med den nationale sundhedspolitik.
40.3 De indsatte skal uden diskrimination på grund af deres retlige
status have adgang til de sundhedsydelser, der er tilgængelige i
landet."
Lovbekendtgørelse nr. 24 af 21. januar 2009 om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
|