|
Nationale retskilder
Kriminalforsorgens flerårsaftaler mv.
Straffuldbyrdelsesloven med lovbemærkninger og lovens forberedelse i
folketinget
Lov nr. 432 af 31. maj 2000 om fuldbyrdelse af straf mv. med
senere ændringer (retsinfo)
Bemærkningerne
til lov nr. 432 af 31. maj 2000 fremsat som lovforslag nr. 145 af 8. december 1999 om
fuldbyrdelse af straf mv.
Første behandling af lovforslag nr. L 145: Forslag til lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. 1999-2000, torsdag 3 februar 2000
(samtlige taler)
Straffuldbyrdelsesloven før 1. juli 2013
Udvalgsbetænkninger mv.:
-
Udkast til betænkning
-
Ændringsforslag
-
Ændringsforslag
-
Betænkning afgivet den 18. maj 2000
-
Udkast til tillægsbetænkning
-
Tillægsbetænkning afgivet den 24. maj 2000
-
Rettelsesblad til tillægsbetænkningen
Anden behandling af lovforslag nr. L 145: Forslag til lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. 1999-2000, onsdag 24 maj 2000 (samtlige
taler)
Tredje behandling af lovforslag nr. L 145: Forslag til lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. 1999-2000, fredag 26 maj 2000, (samtlige
taler)
Høringssvar vedrørende lovforslag nr. 145 af 8. december 1999 om
fuldbyrdelse af straf mv.
Bilag til lovforslag nr. 145 af 8. december 1999 om fuldbyrdelse af
straf mv.
Lov nr. 145 som vedtaget af Folketinget den 26. maj 2000
Ændringer af andre love ved vedtagelsen af
straffuldbyrdelsesloven i 2000
Bemærkningerne Lov nr. 433 af 31. maj 2000 om ændring af forskellige
lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelsen af en lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Ændringer som følge af
straffuldbyrdelsesloven, afskaffelse af hæftestraffen og
prøveløsladelse af livstidsdømte m.v.)
Lov nr. 433 af 31. maj 2000 som vedtaget af Folketinget
Lov nr. 432 af 31. maj 2000 om fuldbyrdelse af
straf mv. med senere ændringer
Lov nr.
432 af 31. maj 2000 om fuldbyrdelse af straf
som ændret ved lov nr.
219 af 31. marts 2004, lov nr.
445 af 9. juni 2004, Lovbekendtgørelse nr.
207 af 18. marts 2005, lov nr.
367 af 24. maj 2005, lov nr.
430 af 6. juni 2005, lov nr.
304 af 19. april 2006, lov nr.
538 af 8. juni 2006, lov nr.
1558 af 20. december 2006, lov nr.
395 af 30. april 2007, lov nr.
527 af 6. juni 2006, Lovbekendtgørelse nr.
1337 af 3. december 2007, lov nr.
496 af 17. juni 2008, lov nr.
500 af 17. juni 2008, lov nr.
1336 af 19. december 2008, lov nr.
348 af 6. maj 2009, lov nr.
501 af
12. juni 2009, lov nr.
536 af
26. maj 2010, lov nr.
712 af 25. juni 2010, Lovbekendtgørelse nr.
1162 af 5. oktober 2010, lov nr.
183 af 8. marts 2011, lov nr.
113 af 3. februar 2012,
lovbekendtgørelse nr. 435 af 15. maj 2012, lov nr.
628 af 12. juni 2013, lov nr.
84 af 28. januar 2014, lov nr.
733 af 25. juni 2014, lov nr.
737 af 25. juni 2014 og lov nr.
739 af 25. juni 2014.
Se særligt lov nr.
739 af 25. juni 2014 med forarbejder vedrørende den forholdsvis
omfattende reform af kriminalforsorgen, der blev vedtaget i 2014.
Reformen indebar blandt andet indførelsen af såkaldte
"kriminalforsorgsområder", som overtog nogle af de opgaver, der
tidligere tilkom Justitsministeriet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Reformen medførte også en indskrænkning i de
indsattes adgang til rekurs af afgørelser truffet af de lokale
kriminalforsorgsmyndigheder.
Betænkninger af særlig relevans for straffuldbyrdelseslovgivningen
Betænkning 1355 om
straffuldbyrdelse - 1998
Betænkning 1181 om en lov om fuldbyrdelse af straf mv., bind 1 -
1989
Betænkning 1181 om en lov om fuldbyrdelse af straf mv., bind 2 -
1989
Betænkning 1181 om en lov om fuldbyrdelse af straf mv., bind 3 -
1989
Betænkning 1058 - Arbejde, Undervisning, Fritid, bind 1 - 1986
Betænkning 1058 - Arbejde, Undervisning, Fritid, bind 2 - 1986
Betænkning 1058 - Arbejde, Undervisning, Fritid, bind 3 - 1986
Betænkning 752 - Kriminalforsorg - socialforsorg, bind 1 - 1975
Betænkning 752 - Kriminalforsorg - socialforsorg, bind 2 - 1975
Betænkning 752 - Kriminalforsorg - socialforsorg, bind 3 - 1975
Betænkning 714 om kriminalforsorgen og massemedierne - 1974
Betænkning 511 om uddannelse af fængselspersonale - 1968
Søg i
Landsforeningen KRIMs samling af betænkninger efter flere -
herunder ældre - betænkninger blandt andet vedrørende det
straffuldbyrdelsesretlige område. I samlingen findes også mange
betænkninger vedrørende det strafferetlige og politiretlige område.
Justitsministeriets administrative regler mv.
Oversigt over de administrative regler fastsat af Justitsministeriet på det
straffuldbyrdelsesretlige område
Se også
Kriminalforsorgens Principprogram, Kriminalforsorgen 1998
Folketingets Ombudsmand vedrørende kriminalforsorgen
Folketingets Ombudsmands praksis inden for kriminalforsorgens område
Internationale bestemmelser vedrørende straffuldbyrdelse
Konventioner om menneskerettigheder har stigende betydning for
straffuldbyrdelsen i hele verden. Borgere herunder indsatte i
fængsler kan klage til
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvis de mener, at
deres rettigheder i henhold til
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention med protokoller er
krænket.
Udtalelser fra Den Europæiske Torturkomite (CPT),
De Europæiske Fængselsregler og andre anbefalinger (såkaldte "recommendations")
betegnes undertiden som hensigtserklæringer eller såkaldt "soft law", der ikke binder de
enkelte medlemslande. I de senere år er de dog efterhånden blevet
citeret ganske ofte af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD), når EMD skal tage stilling til
straffuldbyrdelsesretlige spørgsmål i konkrete klagesager. I
efteråret 2009 fastslog menneskerettighedsdomstolens appelinstans
("Storkammeret"), at de rettigheder til indsatte, som er beskrevet i
De Europæiske Fængselsregler, er rettigheder som efterhånden må
antages at være anerkendt i alle Europarådets medlemsstater, hvorfor
menneskerettighedsdomstolen lagde dem til grund for sin afgørelse i
den konkrete sag. Efterfølgende har menneskerettighedsdomstolens
almindelige kamre rettet ind efter storkammerets afgørelse.
Fængselsreglerne synes således at have fået karakter af at være en
egentlig retskilde, om binder medlemsstaterne.
artikel af 17. april 2011 af Claus Bonnez herom.
Rapporter fra Den Europæiske Torturkomites (CPT's) besøg i Danmark
i:
Den Europæiske Torturkomite (CPT) aflægger efter artikel 7 jævnfør
artikel 2 i
Den Europæiske Konvention for forebyggelse af tortur og umenneskelig
og nedværdigende behandling og straf regelmæssige kontrolbesøg
på alle steder i medlemsstaterne, hvor det offentlige frihedsberøver
mennesker.
Nedenfor gengives CPTs rapporter vedrørende kontrolbesøg i Danmark
samt de danske myndigheders svar på rapporterne.
2014:
Rapport fra torturkomiteens (CPT's) besøg i Danmark i perioden fra
den 4. til den 13. februar 2014
Svar
af 3. marts 2015 fra den danske regering på rapporten fra torturkomiteens (CPT's)
besøg i Danmark i perioden fra den 4. til den 13. februar 2014
2008:
Rapport fra torturkomiteens (CPT's) besøg i Danmark i perioden fra
den 11. til den 20. februar 2008
Svar fra den danske regering på rapporten fra torturkomiteens (CPT's)
besøg i Danmark i perioden fra den 11. til den 20. februar 2008
2002:
Rapport fra torturkomiteens (CPT's) besøg i Danmark i perioden fra
den 28. januar til den 4. februar 2002
Svar fra den danske regering på rapporten fra torturkomiteens (CPT's)
besøg i Danmark i perioden fra den 28. januar til den 4. februar
2002
1996:
Rapport fra torturkomiteens (CPT's) besøg i Danmark i perioden fra
den 29. september til den 9. oktober 1996
Midlertidigt svar fra regeringen på rapporten fra CPT's besøg i
Danmark i perioden fra den 29. september til den 9. oktober 1996
Endeligt svar fra den danske regering på rapporten fra
torturkomiteens (CPT's) besøg i Danmark i perioden fra den 29.
september til den 9. oktober 1996
1990:
Rapport fra torturkomiteens (CPT's) besøg i Danmark i perioden fra
den 2. december 1990 til den 8. december 1990
Midlertidigt svar fra regeringen på rapporten fra besøget i Danmark
i perioden fra den 2. december 1990 til den 8. december 1990
Svar (appendiks med statistik mv. fra regeringen på rapporten fra
besøget i Danmark i perioden fra den 2. december 1990 til den 8.
december 1990
Svar (opfølgning med suppl. oplysninger fra regeringen på rapporten
fra besøget i Danmark i perioden fra den 2. december 1990 til den 8.
december 1990
Svar (opfølgning med flere suppl. oplysninger fra regeringen på
rapporten fra besøget i Danmark i perioden fra den 2. december 1990
til den 8. december 1990
Andre institutioner under Europarådet
Memorandum to the Danish Government fra Europarådets
menneskerettighedskommissær - 11. juli 2007
FN-retskilder
FN's standard minimum regler af 1955 vedrørende behandling af fanger
FN's grundlæggende principper af 14. december 1990 vedrørende
behandlingen af fanger
FN's principper af 9. december 1988 om beskyttelse af enhver person
under enhver form for frihedsberøvelse eller fængsling
FN's regler af 14. december 1990 om beskyttelse af unge, der er
berøvet deres frihed
FN's konvention af 20. november 1989 om beskyttelse af børns
rettigheder (børnekonventionen). Navnlig artikel 37 og til dels
artikel 40.
FN's principper af 18. december 1982 om lægelig etik, der gælder for
sundhedspersonales rolle, især læger, med hensyn til beskyttelsen af
fængslede og frihedsberøvede mod tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf
Tillægsprotokol af 18. december 2002 til FN's konvention mod tortur
og anden grusum, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf
Deklaration af 9. december 1975 om beskyttelse af enhver person mod
at blive udsat for tortur og anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf
International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR)
(særligt artikel 7, 8, 9, 10 og 11)
Som eksempel på ICCPRs betydning på straffuldbyrdelsesområdet kan
der henvises til FN's menneskerettighedskomites afgørelse i sagen
Brough v Australien (communication No 1184/2003)
FN's konvention mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf Ratificeret af Danmark 27.
maj 1987
OPCAT
Danmark har ratificeret
FN's valgfrie protokol til konventionen mod
tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf ("OPCAT"). Af artikel 17 til artikel 23
fremgår, at de medlemsstater, som har ratificeret
tillægsprotokollen, er forpligtede til at indrette "national
prevention mechanisms" (NFM), som skal have til formål at forebygge tortur
mv. i medlemsstaten. Der skal blandt andet være en eller flere
uafhængige institutioner, der inspicerer lokaliteter mv., hvor
personer frihedsberøves. I 2007 udpegede den danske regering
Folketingets Ombudsmand til at foretage disse inspektioner i
Danmark.
For at opfylde de krav, som OPCAT stiller til en NFM, har det været
nødvendigt at foretage ændringer af ombudsmandsloven. Se
lov nr. 502 af 12. juni 2009 om Folketingets Ombudsmand samt
lovforslag nr. 213 af 7. maj 2009 med bemærkninger.
Af side 3, nederst, i
Notat af 15. april 2009 om grundlaget for
Folketingets Ombudsmands OPCAT-virksomhed fremgår blandt
andet følgende: "Når ombudsmanden udøver funktionen som NFM, sker
det på det bedømmelsesgrundlag der kan udledes af OPCAT (se pkt. 6
og 7). NFM er ikke omfattet af de begrænsninger der gælder for
ombudsmanden i henhold til ombudsmandsloven (eller i praksis), fx
begrænsningerne i forhold til domstolene, krav om at rekurs skal
være udnyttet, og den 1-årige forældelsesfrist."
Efter en OPCAT-inspektion foretaget af Folketingets Ombudsmand i
december 2009 har ombudsmanden udfærdiget en
redegørelse af 20. december 2010 om Københavns
Politis behandling af anholdte/tilbageholdte under klimatopmødet i
december 2009. Det fremgår blandt andet af undersøgelsen,
at ombudsmanden er opmærksom på, at EMD i visse tilfælde har anvendt
omvendt bevisbyrde ved "planlagte anholdelser", således "at det er
myndighederne, der skal godtgøre, at magtanvendelsen var nødvendig
og proportionel". Ombudsmanden henviser således til præmis 72 i
Rehbock mod Slovenien afgjort af
EMD den 28. november 2000 under sagsnummer 29462/95.
I
FOB 2001.147 fandt Folketingets Ombudsmand ikke anledning til at
udtale kritik af, at statsadvokaterne havde indført en praksis, der
var blevet tiltrådt af Rigsadvokaten, hvorefter behandlingen af
borgeres klager over vold begået af politiet blev sat i bero, indtil
eventuelle straffesager mod borgeren for borgerens vold mod politiet
i forbindelse med samme episode er afgjort af domstolene i første
instans. Af en udtalelse af 9. april 2001 fra Statsadvokaten for
Sjælland gengivet i ombudsmandsudtalelsen fremgår blandt andet
følgende: "Såfremt der er et hændelsesmæssigt sammenfald er det
korrekt, at politiklagesagen som hovedregel afventer afgørelsen af
straffesagen mod klager. Det er således min opfattelse, at det i
disse tilfælde er hensigtsmæssigt ved behandlingen af
politiklagesagen, at kunne anvende retsbøger med vidneforklaringer
mv. fra straffesagen som en procesbesparende foranstaltning."
Det fremgår også af ombudsmandsudtalelsen, at klagen over vold
begået af polititjenestemænd i den af klagen omhandlede sag blev
indgivet den 22. november 1999, og at sagen fortsat var sat i bero 1
år og 4 måneder senere. Ombudsmanden afviste i øvrigt, at EMRK
artikel 6 § 1 var krænket, idet ombudsmanden henviste til, at
politibetjentene ikke var "anklaget".
I sagen
Labita mod Italien med sagsnummer 26772/95 afgjort den 6. april
2000, hvor en klage over fængselspersonalets opførsel mod en indsat
lå stille hos klageinstansen i 14 måneder, fandt EMD, at der var
sket en krænkelse af EMRK artikel 3 som følge af mangelfuld
efterforskning (se præmis 136). Af afgørelsens præmis 133 fremgik
blandt andet følgende: "The Court observes at the outset that the
investigation by the Livorno public prosecutor's office was very
slow: after the applicant was interviewed by the carabinieri on 5
January 1994, fourteen months elapsed before he was given a further
appointment with a view to identifying those responsible."
Det kan undre, at Folketingets Ombudsmand ikke på eget initiativ
overvejede, om en fremgangsmåde, hvorefter man prioriterer en hurtig
gennemførelse af en straffesag mod en borger, der har klaget over
vold begået af politiet, til fordel for behandlingen af sagen mod de
indklagede politifolk, kan krænke EMRK artikel 3.
Peter Vedel Kessing har tidligere rejst kritik af, at Folketingets
Ombudsmand skulle forestå OPCAT-inspektionerne. Se nærmere herom i
en artikel af 3.
september 2008 af Claus Bonnez, hvor Folketingets Ombudsmands
tilsyn med fængsler og arresthuse i Danmark behandles.
OPCAT årsrapport 2010
OPCAT årsrapport 2009
Uanmeldt tilsyn foretaget af Region Midt på institutionen "Grenen"
foretaget 30. juni 2011 efter oplysninger fra ombudsmandens
OPCAT-enhed om, at der "kan forekomme hånende, nedværdigende og
ydmygende behandling af de unge på stedet.
Europarådets anbefalinger ("recommendations")
De Europæiske Fængselsregler
De Europæiske Fængselsregler vedtaget af Europarådets Ministerkomite
den 9. januar 2006 (Recommendation No R (87) on the European Prison
Rules
I "Ministerkomiteens
udkast til rekommandation Rec(2005)… til medlemsstaterne om De
Eu-ropæiske Fængselsregler samt Bemærkninger" findes
ministerkomiteens bemærkninger på dansk til De Europæiske
Fængselsregler.
På linket
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/cdpc/E%20commentary%20to%20the%20EPR.pdf
har Europarådet offentliggjort
kommentarer til De Europæiske Fængselsregler fra januar 2006.
Der er ikke angivet nogen kilde i den omhandlede tekst. Det er alene
den omstændighed, at publikationen er gengivet på Europarådets
hjemmeside, der gør, at Landsforeningen Krim anser kommentarerne som
et udtryk for Europarådets opfattelse af, hvorledes De Europæiske
Fængselsregler skal forstås.
CM(2005)163 Tillæg. Ministerkomiteens udkast af 2. november 2005
til rekommandation Rec(2005)… til medlemsstaterne om De Europæiske
Fængselsregler samt Bemærkninger (på dansk)
Undersøgelsen "RECENT
DEVELOPMENTS IN THE CASE-LAW OF THE EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
RELATING TO THE EUROPEAN PRISON RULES OF 2006 BY TOOMAS SILLASTE
REGISTRY OF THE EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS RESEARCH AND LIBRARY
DIVISION" offentliggjort 26. oktober 2010 viser en lang række
eksempler på, hvorledes Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
lader sig inspirere af De Europæiske Fængselsregler. I indledningen
anføres blandt andet: "In examining prison issues, the Court has
stated that it attaches considerable importance to the European
Prison Rules and other recommendations of the Committee of Minister
dealing with specific aspects of penitentiary policy, despite their
non-binding character. The rules constitute a valuable guide for
the Court which refers to them regularly and at length, when
necessary."
Den danske regerings besvarelse af 5. marts
2012 af en række spørgsmål stillet af EU-kommissionen om, hvorvidt
der er behov for mere standardiserede regler i Europa blandt andet
med hensyn til sraffuldbyrdelse. Dokumentet har
sagsnummer 500.A.5-0-1 og bærer overskriften "The Danish
Government’s comments on the Commission’s Green Paper “Strengthening
mutual trust in the European judicial area — A Green Paper on the
application of EU criminal justice legislation in the field of
detention”. Regeringen anfører i sit svar på spørgsmål 10 blandt
andet: "Denmark works hard to comply with the European prison
rules, even though these are only recommendations. Derpå
præciserer den danske regering, at den ikke finder, at der er et
almindeligt behov for støtte fra EU med henblik på at få iværksat en
god praksis på straffuldbyrdelsesområdet ("it is not the view of
the Danish Government that there is any generalised need for support
by the EU for putting good detention standards into practice.")
Eksempler på andre anbefalinger ("recommendations")
Resolution Res(75)25 on prison labour
Resolution Res(76)2 on the treatment of long-term prisoners
Resolution Res(76)10 on certain alternative penal measures to
imprisonment
Recommendation Rec(80) 11 concerning custody pending
trial
Recommendation Rec(82) 16 on prison leave
Recommendation Rec(82) 17 concerning custody and treatment of
dangerous prisoners
Recommendation Rec(84) 12 concerning foreign prisoners
Recommendation No. R (87) 20 on social reactions to juvenile
delinquency
Recommendation No. R (89) 12 on education in prison
Recommendation No. R (92) 16 on the European rules on
community sanctions and measures
Recommendation No. R (97) 12 on staff concerned with the
implementation of sanctions and measures
Recommendation No. R (98) 7 concerning the ethical and
organisational aspects of health care in prison
Recommendation No. R (99) 22 concerning prison overcrowding and
prison population inflation
Recommendation Rec(2000)22 on improving the implementation of the
European Rules on community sanctions and measures
Recommendation Rec(2003)22 on conditional release
Recommendation Rec(2003)23 of the Committee of Ministers to member
states on the management by prison administrations of life sentence
and other long-term prisoners
Recommendation Rec(2006)13 on the use of
remand in custody, the conditions in which it takes place and the
provisions of safeguards against abuse
Straffuldbyrdelsesregler i andre lande
Straffuldbyrdelsesregler i andre lande kan i sagens
natur ikke påberåbes i dansk ret. Andre landes
straffuldbyrdelsesregler - eller kommentarer til disse - indeholder
undertiden fortolkninger af konventioner mv., som Danmark har
tiltrådt, og kan således bidrage til forståelsen af borgernes
rettigheder og pligter på det straffuldbyrdelsesretlige område også
i Danmark.
"Guidance
on Best Practice relating to Prisoners' Complaints and Prison
Discipline" publiceret af "Inspector of Prisons" 10. september
2010 gengiver, hvorledes de irske myndigheder undersøger klager fra
indsatte samt efterforsker indsattes anmeldelser om overgreb fra
fængselspersonalet. Endvidere gennemgås den indsattes retsstilling i
tilfælde, hvor fængselsmyndighederne indleder disciplinærsager mod
den pågældende. Der gives i publikationen eksempler på den
menneskeretlige praksis på området, hvorfor publikationen giver
indblik i retskilder, som kan have direkte eller indirekte betydning
for straffuldbyrdelsesretten i Danmark. På side 21 omtales indsattes
adgang til fri proces under disciplinærsager i
straffuldbyrdelsesretten.
Straffegjennomføringsloveni i Norge (opdateret på krim.dk i
marts 2012) Af § 3 i menneskerettsloven følger, at bestemmelserne i
"konvensjoner og protokoller som er nevnt i § 2 skal ved motstrid gå
foran bestemmelser i annen lovgivning". I lovens § 2 er blandt andet
den europæiske menneskerettighedskonvention nævnt.
GRØNBOG om tilnærmelse, gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse af
strafferetlige sanktioner i EU udgivet af Kommissionen for De
Europæiske Fællesskaber den 30. april 2004 (KOM(2004)334)
Bilag 1 til grønbogen "Oversigt over og komparativ analyse af
medlemsstaternes lovgivning om fuldbyrdelse af domme om
frihedsstraffe" vedrører betingede straffe, suspension og udsættelse
af domfældelse, udgang, opsplittelse af straffuldbyrdelsen
("weekendarrest"), elektronisk overvågning og husarrest.
Bilag 2 til grønbogen "Oversigt over og komparativ analyse af
medlemsstaternes lovgivning om alternative sanktioner" vedrører
samfundstjeneste, mægling og tiltalefrafald.
Bilag 3 til grønbogen "Oversigt over og komparativ analyse af
medlemsstaternes lovgivning om fuldbyrdelse af straffe" vedrørende
suspension af straffen, førtidig løsladelse, eftergivelse af straf
og benådning og amnesti.
Ældre retskilder vedrørende fuldbyrdelse af straf
Bekendtgørelse nr. 423 af 21. juni 1973 om fuldbyrdelse af
frihedsstraf
Anordning nr. 169 af 13. april 1948 angaaende Fuldbyrdelse af
Fængselsstraf for Personer, der er dømt efter Lov Nr. 395 af 12.
Juli 1946 om Straf for Krigsforbrydelser.
Kongelig Anordning nr. 168 af 13. april 1948 om Fuldbyrdelse af
Livsstraf idømt i Medfør af Lov Nr. 395 af 12. Juli 1946 om Straf
for Krigsforbrydelser.
Anordning 363 af 10. maj 1947 angaaende Fuldbyrdelse af
Fængselsstraf for Personer, dømt efter Lov Nr. 259 af 1. Juli 1945
om Tillæg til Borgerlig Straffelov angaaende Forræderi og anden
landsskadelig Virksomhed.
Justitsministeriets Anordning af 13. februar 1873 ang. Fuldbyrdelsen
af Strafarbeide i Fællesskab
Lov af 9. december 1861 ang. næmere Bestemmelser med Hensyn til
Forbedringshuusstraffen for kvindelige Forbrydere
Lov af 19. februar 1861 ang. Opførelse af en Straffeanstalt paa
Christianshavn for kvindelige Forbrydere og om forskjellige
Ombygninger ved
Straffeanstalterne paa Christianshavn, i Viborg og ved Horsens; samt
om nedlæggelse af Straffeanstalten i Odense.
Lov af 30. november 1857 ang. nærmere Bestemmelser med Hensyn til
Straf af Forbedringshuusarbeide.
Lov. af 3. december 1850 ang. den Bestyrelserne over de civile
Straffeanstalter tilkommende Straffemyndighed.
Forordning af 18. december 1767 Ang. Delinqventers Afstraffelse, som
uden foregaaende Aarsag, alene for at giøre en Ulykke og derved at
miste Livet, ombringe andre.
Forordning af 21. oktober 1791 som befaler, at Henrettelse med Sværd
skal være afskaffet, og samme herefter altid skee med Øxe.
Forordning af 9. August 1737 Om Delinqventers Henrettelse og
Begravelse.
|